PZC je weet wel hoe mijn leven eruit ziet Rechter dwingt Veere tot optreden tegen illegale zolderwoning maar het kan anders! jouw keus is alles wat nodig is ja Twee mannen in auto mishandeld Politie te water alomtegenwoordig in hoogseizoen 12] lezers schrijven World Vision kerkdiensten WCT VI weekenddiensten bel 0900 0255 (10 ctpm) of surf naar www.worldvision.nl zaterdag 2 augustus 2003 Moeilijk Jetski Samen met ons kun jij het verschil maken voor kansarme kinderen. Als sponsor bied je een kind de kans van zijn leven. Een kans om ziekte en honger te overwinnen. Als je 80 cent per dag kunt missen, zorg je ervoor dat jouw sponsorkind en zijn omgeving toegang krijgen tot onder andere gezondheidszorg, schoon water en onderwijs. Al meer dan 50 jaar werkt World Vision, vanuit haar christelijke achtergrond, zo effectief mogelijk om kinderen en hun omgeving te helpen. Help mee, alles wat we nodig hebben is jouw keuze voor een kind! Optreden Ontpolderen II Ontpolderen III Banen Dierendumpers Huisartsen Tandartsen Apotheken Oosterschelde Thuiszorg Dierenartsen Wakers over de Zeeuwse wateren De waterpolitie is deze maanden dagelijks te vinden op de Zeeuwse wateren. Vanuit Willemstad wordt gevaren op het Grevelingenmeer en de Zuid-Hollandse wateren en vanuit de post Wemeldinge wordt gepatrouilleerd op de rest van de Zeeuwse wateren. De politie controleert op allerlei zaken, maar het zwaartepunt ligt toch wel op hinderlijk vaargedrag (snel en gevaarlijk varen) en stroperij. door Melita Lanting BRUINISSE - Het is nog rustig op het ineer als patrouilleboot P71 even na tienen de haven van Bruinisse verlaat. „We hebben nooit een vast plan als we gaan varen", vertelt brigadier Fred Wenmakers. Samen met collega Ab Elzinga bemand hij het schip van de KLPD. „We laten overal ons gezicht zien. Er zit geen en kele regelmaat in, we varen kris kras het meer over. Het is be langrijk dat mensen weten dat we er zijn." Het schip zet koers naar het ha ventjevan Bommenede. De tele foon gaat, een bestuurslid van een duikvereniging belt over een duikstek. „Nee meneer, ik raad u af om daar te gaan dui ken. U zit daar vlak bij de snel- vaarstrook. Dat is levensge vaarlijk. Als zo'n boot een beetje buiten de strook raakt, is de el lende niet te overzien." De waterpolitie let streng op duikers. Ze mogen niet in de vaargeul komen en geen flora en fauna meenemen. „Het blijft natuurlijk moeilijk controleren, omdat het zich grotendeels on der water afspeelt.Wenmakers vertelt dat de beroepsvissers op het Grevelingenmeer regelma tig last hebben van stroperij of opengesneden fuiken. „Dan is de fuik over de hele lengte open gesneden, duidelijk bedoeld om de vissen vrij te laten. Het ge volg is dat de beroepsvissers kwaad worden en duikers wil len weren. Het is een kleine groep die dat doet maar die ver pest het wel voor de overige dui kers." De patrouilleboot vaart onder tussen het haventje van Bom menede in. Het is er stil. Aan de steigers liggen een stuk of vijf tien passanten en in een klein rubberbootje dobberen twee kinderen. Vanuit het haventje wordt de patrouille voortgezet met de snelle rubberboot. Wen makers heeft een speciale ver gunning om hard te varen en met een bloedgang gaat het richting Port Zélande. De boot haalt een snelheid van 34 kno pen, dat is zo'n vijfenzestig kilo meter per uur. In de verte ligt een passagiersschip aan een steiger. Wenmakers vaart er naar toe en kijkt wat voor schip het is. „Vo rige week was er sprake van een houseparty op het water. Even navragen of dit hetzelfde schip is." Hij pakt de telefoon en belt een collega. Het gaat niet om het zelfde schip en Wenmakers vaart weer verder. In de verte is een jetski rondjes aan het varen. „Dat mag, die zit op de goede baan", en Wenmakers geeft maar weer eens gas. Bij de Brouwersdam schiet een andere jetski met een bloedgang een haventje in. Wenmakers vliegt er op topsnelheid achter aan. „Die mag daar niet varen." Als de politieboot een minuut later de haven in komt is er geen jetski meer te zien. Het schip vaart de hele haven door maar de jetski wordt niet gevonden. „Die heeft zich verstopt. Laat maar zitten, die pakken we later wel eens." Terug het meer op ziet Wenma kers in de verte een speedboot. Zo te zien vaart het schip harder dan 15 kilometer. „Dat is vooral ervaring. We hebben hier geen flitspalen die de snelheid vast leggen. We zien van verre of een schip te snel vaart." De boot wordt behendig langszij van de speedboot gestuurd. In de boot Brigadier Fred Wennemakers van de waterpolitie legt in Bruinisse een mevrouw uit dat ze haar schip op een verkeerde plaats heeft afge meerd. foto Dirk-Jan Gjeltema zitten drie volwassen mannen beteuterd te kijken. Hier had den ze duidelijk niet op gere kend. „Heren, u vaart te snel." De bestuurder geeft het snel toe. Wenmakers controleert de regi stratie van de boot. Sinds drie jaar moeten alle snelle motor boten voorzien zijn van een nieuwe registratie. „Niet ieder een is daarvan op de hoogte. Vo rig jaar hebben we nog gewaar schuwd maar dit jaar krijgen eigenaren van niet-geregi- streerde boten een boete. Die nieuwe registratie is wettelijk verplicht en daarmee kunnen we heel snel zien of een boot ge stolen is." De registratie van deze boot blijkt in orde. Ook het vaarbe wijs klopt en de drie vakantie gangers uit Winterswijk komen er vanaf met een officiële waar- Naam Ik sponsor een kind voor 25,- per maand en krijg de gegevens van mijn sponsorkind snel thuisgestuurd. Ik wil meer informatie over het sponsorprogramma Ik word donateur voor Per maand m/v Adres PC Plaats Telefoon Stuur deze bon naar: World Vision, Antwoordnummer 65, 3800 VB Amersfoort giro 99 world vision, amersfoort door Gerard Montsma VEERE- De gemeente Veere heeft ten onrechte jarenlang een illegaal bouwwerk gedoogd. Dat is het oordeel van de recht bank in Middelburg. De bouw van een zolderwoning boven een garage aan de Simon Oom straat in Veere leidde tot een jarenlang juridisch gevecht tus sen de gemeente en een bewoon ster. Aan die strijd lijkt nu een eind gekomen. De gewraakte bovenruimte aan de Simon Oomstraat staat op korte afstand van de woning van M. Weijers aan de Kaai 91. De garage en de bovenbouw zijn eigendom van de in Wassenaar woonachtige W. Mees, die de molen op de Veerse stadswal als tweede huis bewoont. De bovenruimte is in 1993 ge bouwd en heeft acht ramen, een loopbrug tussen de puntdaken en een tussenvloer, die de ruim te geschikt maakt voor bewo ning. Het bezwaar van M. Weijers is dat de bovenruimte niet alleen veel te prominent aanwezig is, maar dat ook het uitzicht vanuit de dakkapellen een inbreuk op haar privacy vormt. Nog tijdens de bouw van boven verdieping tekende de gedu peerde bewoonster bezwaar aan bij de gemeente en later bij de Raad van State. Na een lang en ingewikkeld juridisch gevecht Zondag 3 augustus 2003 SCHOUWEN-DUIVELAND Brouwershaven Gerefotmeerde Kerk Vrijgemaakt 8.45 en 17.00 uur ds Wiers- ma Bruinisse Ned. Herv. Kerk 10.00 uur ds Cohen, 17.00 uur ds v Vliet; Ger. Kerk 10.00 uur ds Gootjes; Gereformeerde Gemeente in Nederland 10.00 en 17.00 uur leesdienst; Burgh Ned. Herv. Kerk 10.00 uur ds Leydens; Dreischor Ned. Herv. Kerk 10.00 uur past Mulder, toeris- tendienstHaamstede Nederlandse Her vormde Kerk 10.00 uur ds Wals, 19.00 uur ds Leydens; Gereformeerde Kerk 10.00 uur ds Noordeman; Christelijke Ger. Kerk 10.00 en 18.30 uur ds Hakvoort; Ger. Ge meente 10.00 en 18.30 uur ds v.d. Net; Rooms-Katholieke Kerk 11.00 uur dienst; Kerkwerve Nederlandse Hervormde Kerk 10.00 uur ds v.d. Schee; Christelijke Gereformeerde Kerk 10.00 en 18.00 uur ds Uitslag; Nieuwerkerk SOW-Gemeen- te 10.00 uur mw Overbeeke; Ger. Ge meente 9.30 en 15.30 uur ds Gunst; Ger. Gemeente in Nederland 9.45 en 15.30 uur leesdienst; Noordwelle Nederlandse Hervormde Kerk 11.00 uur ds Trouw borst; Oosterland Nederlandse Her- Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge- weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. schuwing. „Ik noteer wel alle gegevens. Als ik die boot nu weer betrap op te snel varen krijgen ze onherroepelijk een bekeuring." De patrouilleboot vaart weer verder, terug naar de thuisha ven Bruinisse. tussen de gemeente en Weijers werden er tenslotte enkele on derdelen van de bovenverdie ping uit de bouwvergunning ge haald. De gemeente trad echter niet op tegen de eigenaar van het pand en legaliseerde in 19 9 5 zelfs de omstreden bovenbouw, door het bestemmingsplan aan te passen. De Raad van State vond dat de planherziening in strijd was met de wet en droeg de gemeente op om op te treden tegen de illegale bovenbouw. De gemeente deed echter niets aan het illegale bouwwerk. De rechtbank stelt nu dat de ge meente vanaf de bouw in gebre ke is gebleven door af te zien van het toepassen van bestuurs dwang. De gemeente heeft nog tot 23 augustus de tijd om beroep in te stellen tegen de uitspraak. Vol gens de verantwoordelijke Veerse wethouder J. Bostelaar zal dit echter niet meer gebeu ren, al houdt hij een slagje om de arm. „We zullen nu heel waarschijn lijk handhavend gaan optreden tegen de illegale situatie. De rechtbank heeft gesproken. Die uitspraak dienen wij te volgen, tenzij onze deskundigen toch nog anders beslissen." M. Verweij wil vooralsnog geen commentaar geven op uit spraak van de rechter. Zeeland is uitermate geschikt voor scheepvaartactiviteiten. Antwerpen heeft beperkte groeimogelijkheden op langere termijn voor het aanlanden van nog grotere schepen. Rotterdam heeft belangen, de tweede Maasvlakte gaat vooralsnog niet door. En Zeeland? De huidi ge WCT-plannen bieden in eco nomische zin een lage toege voegde waarde. Een gedeelte hiervan verdwijnt naar buiten de provincie. De werkgelegen heid heeft geen hoogwaardig karakter. De spin-off-effecten geven geen wezenlijke verbe tering. De maatschappelijke kosten als gevolg van aanpas singen vervoer-infrastructuur en maatregelen ter bescherming van het leefmilieu zijn hoog. Om deze kosten te optimaliseren ontstaat een repercussie-effect waarbij WCT-2 en wellicht WCT-3 noodzakelijk zijn. Het gaat om grote investeringen met een reik wij dte van 2 0 a 3 0 j aren Het saldo tussen opbrengsten en kosten zal niet de welvaart voor Zeeland brengen die men ervan verwacht. Zeeland is een uniek gebied, ingepland tussen groot stedelijke agglomeraties van de Randstad en Antwerpen. Een soort Long Island dat in poten tie alles te bieden heeft om te recreëren en te retireren. Zeker tegen de achtergrond van de de mografische ontwikkelingen de komende decennia. Econo misch gezien biedt het grote mo gelijkheden met hoogwaardige werkgelegenheid. De investe ringen hebben een veel grotere maatschappelijke relevantie. Zeeland is gebaat bij een derge lijke ontwikkeling die bijdraagt aan een grote economische wel vaart. Een tweesporenbeleid is hinken op twee gedachten, van alles wat, maar geen echt goede keuze. Een variant op de wet van Cresham (Engelse econoom 17e eeuw), 'bad employment drives out good employment'. Kortom Zeeland is een bijzon der gebied dat gebaat is bij eco nomisch juiste beslissingen die bijdragen tot welvaart op lange termijn. J.P. Geysen Oude Zanddijk 5 Heinkenszand Hè, hè, daar gaan we weer. Men(?) blijft drammen tot de te genstanders het beu zijn om te protesteren. Kaassie, kaassie voor de ZMF, smek, smek. Hoe veel leden zouden die eigenlijk hebben of bestaan ze bij de gra tie van subsidies die de burgers uiteindelijk opbrengen? Eerst een vraag: hoeveel kilometer zeedijk zou er bij het ontpolde ren van de Braakman bijkomen? En wie gaat het toekomstige on derhoud betalen? Toch niet het Waterschap, want dan draaien de Zeeuwen er mooi alleen voor op, als dat fantasieproject ooit gerealiseerd wordt. Als wie dan ook een kosten-batenanalyse, die nog gemaakt zou moeten worden, laat uitvoeren zal dit aspect zeker moeten worden meegenomen. Al zou de Belg de hele ontwikkeling betalen, dan nog zitten we met de meer kilo meters onderhoudskosten van de zeewering en die zijn niet mis. Bij de vorige discussies over ontpoldering aan de ander zijde van de Westerschelde heeft niemand dit onderwerp ter sprake of te berde gebracht, maar het is wel een structurele last voor ons als ingezetenen. Ik heb niet meer uitgezocht of het Waterschap mede voor het on- derhoud voor die verlengde zee wering opdraait. Maar Rijks waterstaat kan er ook wat van. O, heerlijk de provincie gaat door met bomen planten in de Braakman. R. J. Burgmeijet Halve Maanstraat 6 Oostkapelle Zoals de gangbare mening is be staat de aardbol voor tweederde uit watermassa 's. Ik vraag mij af of het niet wat arrogant is van de mens te denken dat hij de na tuurkrachten kan bedwingen als deze in volle hevigheid los barsten. Dat hij de honger der zeewolf kan bevredigen door het een stukje land terug te ge ven? Stuivertje wissen? Als die heren die deze plannen ontwer pen nu eens Orisant, Valkenisse e.d. inpolderen en daarna weer ontpolderen, kunnen zij zich toch uitleven in hun hobby. En betreffend het nieuwe motief J over het milieu zou ik zeggen: de mens zal willen leven, ook soms ten koste van de natuur. Overi gens wil dat niet zeggen dat wij slordig om moeten gaan hier mee. A. Goeman Azalealaan 74 Yerseke Ook ik wil mijn mening geven over de ID-banenproblematiek. Vanuit de kwetsbare positie van de bijstand ben ik in 1999 ge start als school/lokaalassisten te in het basisonderwijs. In de verwachting dat het verbete ring en groei zou betekenen. De opzet leidt tot uitbuiting en mis bruik van welwillende mensen die niet doorstromen maar achteruit hollen. Verlies van: huursubsidie, kwijtschelding gemeentelijke belastingen, vrij- willigersvergoeding en dure particuliere ziektenkostenver- zekering: pech gehad. Geen re guliere baan of een bonus/uit stroompremie. Kortom, als ID 'er heb ik pech gehad, de pro blematiek is ziekmakend en is bekend als de armoedeval. Werkgevers, arbeidsvoorzie ning, politieke partijen, over heid en wie nog meer, doe iets voor deze vergeten groep in de samenleving, doe iets aan de stille armoede, schuif de verant woordelijkheid niet af met: pech gehad. Marianne Colijn Nassaulaan 29 Middelburg Vol afschuw las ik het stuk over dierendumpers (PZC, 29-7). Wat een helden! De mensen wil len wel de lusten maar niet de lasten. Stel dat het eens anders om was, mensen dumpen of in het water laten zakken. Castre ren of steriliseren. Bespaart een hoop leed. Zorg als je op vakan tie gaat dat je dieren ook ver zorgd worden. Er zijn allerlei mogelijkheden. Dan ga je zelf ook prettig weg. Dieren kunnen niet praten of zichzelf verdedi gen. Bezint eer ge begint. W. van Doorne W. Druckerlaanl Vlissingen vormde Kerk 10.00 uur ds Ommering, 18.00 uur ds v. Oostende; Gereformeer de Gemeente Oud-Gereformeerde Ge meente 9.30 en 18.30 uur ds. Molendijk; Ouwerkerk Nederlandse Hervormde Kerk 10.00 uur ds v.d. Jagt; Renesse Ne derlandse Hervormde Kerk9.30 uur ds Trouwborst, 11.00 uur Duitse dienst Scharendijke SOW-Gemeente 10.00 uur ds Arendsman; Sirjansland Nederlandse Hervormde Kerk 10.00 uur ds Boer, 18.30 uur ds Oorschot; Zierikzee Nederlandse Hervormde Kerk, Gasthuiskerk 11.00 uur mw Schumacher, 18.30 uur ds de Rooij; Vrijzinnige gemeente (Gasthuiskerk) 9.30 uur dhr Klaas; Corneliastichting 10.15 uur mw Koppenaal ;Gereformeer- de Kerk 10.00 uur ds Lagerweij, 18.30 uur ds Kamermans; Christelijke Gerefor meerde Kerk 10.00 en 18.00 uur ds de Graaf(HD); Oud-Gereformeerde Ge meente in Nederland 10.00 en 18.00 uur leesdienstLeger des Heils 10.00 uur sa menkomst; Pinkstergemeente 10.00 uur samenkomst; wo 20.00 uur samen- komst;Christengemeente 10.00 uur dhr v.d. Sluis ;Rooms-Katholieke Kerk 9.30 uur dienst; 2 en 3 augustus 2003 CENTRAAL ALARMNUMMER 112 Huisartsenpost Schouwen-Duiveland Kon. Gustaafweg 2, Zierikzee tel. 0900-1585 (geopend ma. t/m vr. van 18.00 tot 8.00 uur, in weekeinde of tijdens feestdagen) Spreekuur 16.30-17.00 uur. tel. 06- 53737162 Apotheek "Zierikzee", Dam 18, tel. (0111) 412906, geopend za. van 09.00-12.30 uur en van 16.30 -17.30 uur. Zo. van 12.00- 12.30 uur en 18.00-18.30 uur. Schouwen-Duiveland: Tel. (0113) 249111. Weekenddienstartsen Schouwen-Dui veland voor spoedgevallen bereikbaar via telefoon 412180. Spoedgevallen spreekuur gezelschapsdieren zaterdag 13.00-13.30 uur, Grevelingenstraat 17te Zierikzee. SAS VAN GENT - Twee man nen, van 59 en 62 jaar uit Sas van Gent, zijn donderdag, naar nu bekend geworden is, op de openbare weg in hun woon plaats door drie mannen mis handeld. Het tweetal reed rond 18.15 uur over de Westkade toen de drie plotseling de weg overstaken. De 59-jarige automobilist rem de en zijn 62-jarige passagier maakte een opmerking in hun richting. Daarop kreeg hij klap pen. Toen de Sassenaar uitstap te, werd hij geschopt en gesla gen. Daarna mishandelden de mannen de bestuurder. Een 34- jarige man uit Tilburg en een 22- jarige Italiaan zijn aangehou den. Intussen zijn ze in verzeke ring gesteld in het Huis van Be waring in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 52