PZC
je weet wel
hoe mijn leven eruit ziet
Rechter dwingt Veere
tot optreden tegen
illegale zolderwoning
maar het kan anders!
jouw keus is alles wat nodig is
ja
Twee mannen in
auto mishandeld
Politie te water alomtegenwoordig in hoogseizoen
12]
lezers schrijven
World Vision
kerkdiensten
WCT VI
weekenddiensten
bel 0900 0255 (10 ctpm) of surf naar www.worldvision.nl
zaterdag 2 augustus 2003
Moeilijk
Jetski
Samen met ons kun jij het verschil maken voor kansarme kinderen.
Als sponsor bied je een kind de kans van zijn leven. Een kans om ziekte en
honger te overwinnen. Als je 80 cent per dag kunt missen, zorg je ervoor
dat jouw sponsorkind en zijn omgeving toegang krijgen tot onder andere
gezondheidszorg, schoon water
en onderwijs. Al meer dan 50
jaar werkt World Vision, vanuit
haar christelijke achtergrond, zo
effectief mogelijk om kinderen
en hun omgeving te helpen. Help
mee, alles wat we nodig hebben
is jouw keuze voor een kind!
Optreden
Ontpolderen II
Ontpolderen III
Banen
Dierendumpers
Huisartsen
Tandartsen
Apotheken
Oosterschelde
Thuiszorg
Dierenartsen
Wakers over de Zeeuwse wateren
De waterpolitie is deze maanden dagelijks te vinden op de
Zeeuwse wateren. Vanuit Willemstad wordt gevaren op het
Grevelingenmeer en de Zuid-Hollandse wateren en vanuit de
post Wemeldinge wordt gepatrouilleerd op de rest van de
Zeeuwse wateren. De politie controleert op allerlei zaken,
maar het zwaartepunt ligt toch wel op hinderlijk vaargedrag
(snel en gevaarlijk varen) en stroperij.
door Melita Lanting
BRUINISSE - Het is nog rustig
op het ineer als patrouilleboot
P71 even na tienen de haven van
Bruinisse verlaat. „We hebben
nooit een vast plan als we gaan
varen", vertelt brigadier Fred
Wenmakers. Samen met collega
Ab Elzinga bemand hij het schip
van de KLPD. „We laten overal
ons gezicht zien. Er zit geen en
kele regelmaat in, we varen kris
kras het meer over. Het is be
langrijk dat mensen weten dat
we er zijn."
Het schip zet koers naar het ha
ventjevan Bommenede. De tele
foon gaat, een bestuurslid van
een duikvereniging belt over
een duikstek. „Nee meneer, ik
raad u af om daar te gaan dui
ken. U zit daar vlak bij de snel-
vaarstrook. Dat is levensge
vaarlijk. Als zo'n boot een beetje
buiten de strook raakt, is de el
lende niet te overzien."
De waterpolitie let streng op
duikers. Ze mogen niet in de
vaargeul komen en geen flora en
fauna meenemen. „Het blijft
natuurlijk moeilijk controleren,
omdat het zich grotendeels on
der water afspeelt.Wenmakers
vertelt dat de beroepsvissers op
het Grevelingenmeer regelma
tig last hebben van stroperij of
opengesneden fuiken. „Dan is
de fuik over de hele lengte open
gesneden, duidelijk bedoeld om
de vissen vrij te laten. Het ge
volg is dat de beroepsvissers
kwaad worden en duikers wil
len weren. Het is een kleine
groep die dat doet maar die ver
pest het wel voor de overige dui
kers."
De patrouilleboot vaart onder
tussen het haventje van Bom
menede in. Het is er stil. Aan de
steigers liggen een stuk of vijf
tien passanten en in een klein
rubberbootje dobberen twee
kinderen. Vanuit het haventje
wordt de patrouille voortgezet
met de snelle rubberboot. Wen
makers heeft een speciale ver
gunning om hard te varen en
met een bloedgang gaat het
richting Port Zélande. De boot
haalt een snelheid van 34 kno
pen, dat is zo'n vijfenzestig kilo
meter per uur. In de verte ligt een
passagiersschip aan een steiger.
Wenmakers vaart er naar toe en
kijkt wat voor schip het is. „Vo
rige week was er sprake van een
houseparty op het water. Even
navragen of dit hetzelfde schip
is."
Hij pakt de telefoon en belt een
collega. Het gaat niet om het
zelfde schip en Wenmakers
vaart weer verder. In de verte is
een jetski rondjes aan het varen.
„Dat mag, die zit op de goede
baan", en Wenmakers geeft
maar weer eens gas.
Bij de Brouwersdam schiet een
andere jetski met een bloedgang
een haventje in. Wenmakers
vliegt er op topsnelheid achter
aan. „Die mag daar niet varen."
Als de politieboot een minuut
later de haven in komt is er geen
jetski meer te zien. Het schip
vaart de hele haven door maar
de jetski wordt niet gevonden.
„Die heeft zich verstopt. Laat
maar zitten, die pakken we later
wel eens."
Terug het meer op ziet Wenma
kers in de verte een speedboot.
Zo te zien vaart het schip harder
dan 15 kilometer. „Dat is vooral
ervaring. We hebben hier geen
flitspalen die de snelheid vast
leggen. We zien van verre of een
schip te snel vaart." De boot
wordt behendig langszij van de
speedboot gestuurd. In de boot
Brigadier Fred Wennemakers van de waterpolitie legt in Bruinisse een mevrouw uit dat ze haar schip op een verkeerde plaats heeft afge
meerd. foto Dirk-Jan Gjeltema
zitten drie volwassen mannen
beteuterd te kijken. Hier had
den ze duidelijk niet op gere
kend. „Heren, u vaart te snel."
De bestuurder geeft het snel toe.
Wenmakers controleert de regi
stratie van de boot. Sinds drie
jaar moeten alle snelle motor
boten voorzien zijn van een
nieuwe registratie. „Niet ieder
een is daarvan op de hoogte. Vo
rig jaar hebben we nog gewaar
schuwd maar dit jaar krijgen
eigenaren van niet-geregi-
streerde boten een boete. Die
nieuwe registratie is wettelijk
verplicht en daarmee kunnen
we heel snel zien of een boot ge
stolen is."
De registratie van deze boot
blijkt in orde. Ook het vaarbe
wijs klopt en de drie vakantie
gangers uit Winterswijk komen
er vanaf met een officiële waar-
Naam
Ik sponsor een kind voor 25,- per maand en krijg
de gegevens van mijn sponsorkind snel thuisgestuurd.
Ik wil meer informatie over het sponsorprogramma
Ik word donateur voor Per maand
m/v
Adres
PC Plaats
Telefoon
Stuur deze bon naar: World Vision, Antwoordnummer 65, 3800 VB Amersfoort
giro 99 world vision, amersfoort
door Gerard Montsma
VEERE- De gemeente Veere
heeft ten onrechte jarenlang een
illegaal bouwwerk gedoogd.
Dat is het oordeel van de recht
bank in Middelburg. De bouw
van een zolderwoning boven
een garage aan de Simon Oom
straat in Veere leidde tot een
jarenlang juridisch gevecht tus
sen de gemeente en een bewoon
ster. Aan die strijd lijkt nu een
eind gekomen.
De gewraakte bovenruimte aan
de Simon Oomstraat staat op
korte afstand van de woning
van M. Weijers aan de Kaai 91.
De garage en de bovenbouw zijn
eigendom van de in Wassenaar
woonachtige W. Mees, die de
molen op de Veerse stadswal als
tweede huis bewoont.
De bovenruimte is in 1993 ge
bouwd en heeft acht ramen, een
loopbrug tussen de puntdaken
en een tussenvloer, die de ruim
te geschikt maakt voor bewo
ning.
Het bezwaar van M. Weijers is
dat de bovenruimte niet alleen
veel te prominent aanwezig is,
maar dat ook het uitzicht vanuit
de dakkapellen een inbreuk op
haar privacy vormt.
Nog tijdens de bouw van boven
verdieping tekende de gedu
peerde bewoonster bezwaar aan
bij de gemeente en later bij de
Raad van State. Na een lang en
ingewikkeld juridisch gevecht
Zondag 3 augustus 2003
SCHOUWEN-DUIVELAND
Brouwershaven Gerefotmeerde Kerk
Vrijgemaakt 8.45 en 17.00 uur ds Wiers-
ma Bruinisse Ned. Herv. Kerk 10.00 uur
ds Cohen, 17.00 uur ds v Vliet; Ger. Kerk
10.00 uur ds Gootjes; Gereformeerde
Gemeente in Nederland 10.00 en 17.00
uur leesdienst; Burgh Ned. Herv. Kerk
10.00 uur ds Leydens; Dreischor Ned.
Herv. Kerk 10.00 uur past Mulder, toeris-
tendienstHaamstede Nederlandse Her
vormde Kerk 10.00 uur ds Wals, 19.00 uur
ds Leydens; Gereformeerde Kerk 10.00
uur ds Noordeman; Christelijke Ger. Kerk
10.00 en 18.30 uur ds Hakvoort; Ger. Ge
meente 10.00 en 18.30 uur ds v.d. Net;
Rooms-Katholieke Kerk 11.00 uur dienst;
Kerkwerve Nederlandse Hervormde
Kerk 10.00 uur ds v.d. Schee; Christelijke
Gereformeerde Kerk 10.00 en 18.00 uur
ds Uitslag; Nieuwerkerk SOW-Gemeen-
te 10.00 uur mw Overbeeke; Ger. Ge
meente 9.30 en 15.30 uur ds Gunst; Ger.
Gemeente in Nederland 9.45 en 15.30
uur leesdienst; Noordwelle Nederlandse
Hervormde Kerk 11.00 uur ds Trouw
borst; Oosterland Nederlandse Her-
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge-
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
schuwing. „Ik noteer wel alle
gegevens. Als ik die boot nu
weer betrap op te snel varen
krijgen ze onherroepelijk een
bekeuring."
De patrouilleboot vaart weer
verder, terug naar de thuisha
ven Bruinisse.
tussen de gemeente en Weijers
werden er tenslotte enkele on
derdelen van de bovenverdie
ping uit de bouwvergunning ge
haald. De gemeente trad echter
niet op tegen de eigenaar van
het pand en legaliseerde in 19 9 5
zelfs de omstreden bovenbouw,
door het bestemmingsplan aan
te passen.
De Raad van State vond dat de
planherziening in strijd was met
de wet en droeg de gemeente op
om op te treden tegen de illegale
bovenbouw.
De gemeente deed echter niets
aan het illegale bouwwerk. De
rechtbank stelt nu dat de ge
meente vanaf de bouw in gebre
ke is gebleven door af te zien van
het toepassen van bestuurs
dwang.
De gemeente heeft nog tot 23
augustus de tijd om beroep in te
stellen tegen de uitspraak. Vol
gens de verantwoordelijke
Veerse wethouder J. Bostelaar
zal dit echter niet meer gebeu
ren, al houdt hij een slagje om de
arm.
„We zullen nu heel waarschijn
lijk handhavend gaan optreden
tegen de illegale situatie. De
rechtbank heeft gesproken. Die
uitspraak dienen wij te volgen,
tenzij onze deskundigen toch
nog anders beslissen."
M. Verweij wil vooralsnog geen
commentaar geven op uit
spraak van de rechter.
Zeeland is uitermate geschikt
voor scheepvaartactiviteiten.
Antwerpen heeft beperkte
groeimogelijkheden op langere
termijn voor het aanlanden van
nog grotere schepen. Rotterdam
heeft belangen, de tweede
Maasvlakte gaat vooralsnog
niet door. En Zeeland? De huidi
ge WCT-plannen bieden in eco
nomische zin een lage toege
voegde waarde. Een gedeelte
hiervan verdwijnt naar buiten
de provincie. De werkgelegen
heid heeft geen hoogwaardig
karakter. De spin-off-effecten
geven geen wezenlijke verbe
tering. De maatschappelijke
kosten als gevolg van aanpas
singen vervoer-infrastructuur
en maatregelen ter bescherming
van het leefmilieu zijn hoog. Om
deze kosten te optimaliseren
ontstaat een repercussie-effect
waarbij WCT-2 en wellicht
WCT-3 noodzakelijk zijn. Het
gaat om grote investeringen met
een reik wij dte van 2 0 a 3 0 j aren
Het saldo tussen opbrengsten en
kosten zal niet de welvaart voor
Zeeland brengen die men ervan
verwacht. Zeeland is een uniek
gebied, ingepland tussen groot
stedelijke agglomeraties van de
Randstad en Antwerpen. Een
soort Long Island dat in poten
tie alles te bieden heeft om te
recreëren en te retireren. Zeker
tegen de achtergrond van de de
mografische ontwikkelingen de
komende decennia. Econo
misch gezien biedt het grote mo
gelijkheden met hoogwaardige
werkgelegenheid. De investe
ringen hebben een veel grotere
maatschappelijke relevantie.
Zeeland is gebaat bij een derge
lijke ontwikkeling die bijdraagt
aan een grote economische wel
vaart. Een tweesporenbeleid is
hinken op twee gedachten, van
alles wat, maar geen echt goede
keuze. Een variant op de wet
van Cresham (Engelse econoom
17e eeuw), 'bad employment
drives out good employment'.
Kortom Zeeland is een bijzon
der gebied dat gebaat is bij eco
nomisch juiste beslissingen die
bijdragen tot welvaart op lange
termijn.
J.P. Geysen
Oude Zanddijk 5
Heinkenszand
Hè, hè, daar gaan we weer.
Men(?) blijft drammen tot de te
genstanders het beu zijn om te
protesteren. Kaassie, kaassie
voor de ZMF, smek, smek. Hoe
veel leden zouden die eigenlijk
hebben of bestaan ze bij de gra
tie van subsidies die de burgers
uiteindelijk opbrengen? Eerst
een vraag: hoeveel kilometer
zeedijk zou er bij het ontpolde
ren van de Braakman bijkomen?
En wie gaat het toekomstige on
derhoud betalen? Toch niet het
Waterschap, want dan draaien
de Zeeuwen er mooi alleen voor
op, als dat fantasieproject ooit
gerealiseerd wordt. Als wie dan
ook een kosten-batenanalyse,
die nog gemaakt zou moeten
worden, laat uitvoeren zal dit
aspect zeker moeten worden
meegenomen. Al zou de Belg de
hele ontwikkeling betalen, dan
nog zitten we met de meer kilo
meters onderhoudskosten van
de zeewering en die zijn niet
mis. Bij de vorige discussies
over ontpoldering aan de ander
zijde van de Westerschelde heeft
niemand dit onderwerp ter
sprake of te berde gebracht,
maar het is wel een structurele
last voor ons als ingezetenen. Ik
heb niet meer uitgezocht of het
Waterschap mede voor het on-
derhoud voor die verlengde zee
wering opdraait. Maar Rijks
waterstaat kan er ook wat van.
O, heerlijk de provincie gaat
door met bomen planten in de
Braakman.
R. J. Burgmeijet
Halve Maanstraat 6
Oostkapelle
Zoals de gangbare mening is be
staat de aardbol voor tweederde
uit watermassa 's. Ik vraag mij af
of het niet wat arrogant is van de
mens te denken dat hij de na
tuurkrachten kan bedwingen
als deze in volle hevigheid los
barsten. Dat hij de honger der
zeewolf kan bevredigen door
het een stukje land terug te ge
ven? Stuivertje wissen? Als die
heren die deze plannen ontwer
pen nu eens Orisant, Valkenisse
e.d. inpolderen en daarna weer
ontpolderen, kunnen zij zich
toch uitleven in hun hobby. En
betreffend het nieuwe motief J
over het milieu zou ik zeggen: de
mens zal willen leven, ook soms
ten koste van de natuur. Overi
gens wil dat niet zeggen dat wij
slordig om moeten gaan hier
mee.
A. Goeman
Azalealaan 74
Yerseke
Ook ik wil mijn mening geven
over de ID-banenproblematiek.
Vanuit de kwetsbare positie van
de bijstand ben ik in 1999 ge
start als school/lokaalassisten
te in het basisonderwijs. In de
verwachting dat het verbete
ring en groei zou betekenen. De
opzet leidt tot uitbuiting en mis
bruik van welwillende mensen
die niet doorstromen maar
achteruit hollen. Verlies van:
huursubsidie, kwijtschelding
gemeentelijke belastingen, vrij-
willigersvergoeding en dure
particuliere ziektenkostenver-
zekering: pech gehad. Geen re
guliere baan of een bonus/uit
stroompremie. Kortom, als
ID 'er heb ik pech gehad, de pro
blematiek is ziekmakend en is
bekend als de armoedeval.
Werkgevers, arbeidsvoorzie
ning, politieke partijen, over
heid en wie nog meer, doe iets
voor deze vergeten groep in de
samenleving, doe iets aan de
stille armoede, schuif de verant
woordelijkheid niet af met: pech
gehad.
Marianne Colijn
Nassaulaan 29
Middelburg
Vol afschuw las ik het stuk over
dierendumpers (PZC, 29-7).
Wat een helden! De mensen wil
len wel de lusten maar niet de
lasten. Stel dat het eens anders
om was, mensen dumpen of in
het water laten zakken. Castre
ren of steriliseren. Bespaart een
hoop leed. Zorg als je op vakan
tie gaat dat je dieren ook ver
zorgd worden. Er zijn allerlei
mogelijkheden. Dan ga je zelf
ook prettig weg. Dieren kunnen
niet praten of zichzelf verdedi
gen. Bezint eer ge begint.
W. van Doorne
W. Druckerlaanl
Vlissingen
vormde Kerk 10.00 uur ds Ommering,
18.00 uur ds v. Oostende; Gereformeer
de Gemeente Oud-Gereformeerde Ge
meente 9.30 en 18.30 uur ds. Molendijk;
Ouwerkerk Nederlandse Hervormde
Kerk 10.00 uur ds v.d. Jagt; Renesse Ne
derlandse Hervormde Kerk9.30 uur ds
Trouwborst, 11.00 uur Duitse dienst
Scharendijke SOW-Gemeente 10.00 uur
ds Arendsman; Sirjansland Nederlandse
Hervormde Kerk 10.00 uur ds Boer, 18.30
uur ds Oorschot; Zierikzee Nederlandse
Hervormde Kerk, Gasthuiskerk 11.00 uur
mw Schumacher, 18.30 uur ds de Rooij;
Vrijzinnige gemeente (Gasthuiskerk)
9.30 uur dhr Klaas; Corneliastichting
10.15 uur mw Koppenaal ;Gereformeer-
de Kerk 10.00 uur ds Lagerweij, 18.30 uur
ds Kamermans; Christelijke Gerefor
meerde Kerk 10.00 en 18.00 uur ds de
Graaf(HD); Oud-Gereformeerde Ge
meente in Nederland 10.00 en 18.00 uur
leesdienstLeger des Heils 10.00 uur sa
menkomst; Pinkstergemeente 10.00 uur
samenkomst; wo 20.00 uur samen-
komst;Christengemeente 10.00 uur dhr
v.d. Sluis ;Rooms-Katholieke Kerk 9.30
uur dienst;
2 en 3 augustus 2003
CENTRAAL ALARMNUMMER
112
Huisartsenpost Schouwen-Duiveland
Kon. Gustaafweg 2, Zierikzee
tel. 0900-1585 (geopend ma. t/m vr. van
18.00 tot 8.00 uur, in weekeinde of tijdens
feestdagen)
Spreekuur 16.30-17.00 uur. tel. 06-
53737162
Apotheek "Zierikzee", Dam 18, tel. (0111)
412906, geopend za. van 09.00-12.30 uur
en van 16.30 -17.30 uur. Zo. van 12.00-
12.30 uur en 18.00-18.30 uur.
Schouwen-Duiveland: Tel. (0113)
249111.
Weekenddienstartsen Schouwen-Dui
veland voor spoedgevallen bereikbaar
via telefoon 412180. Spoedgevallen
spreekuur gezelschapsdieren zaterdag
13.00-13.30 uur, Grevelingenstraat 17te
Zierikzee.
SAS VAN GENT - Twee man
nen, van 59 en 62 jaar uit Sas
van Gent, zijn donderdag, naar
nu bekend geworden is, op de
openbare weg in hun woon
plaats door drie mannen mis
handeld.
Het tweetal reed rond 18.15 uur
over de Westkade toen de drie
plotseling de weg overstaken.
De 59-jarige automobilist rem
de en zijn 62-jarige passagier
maakte een opmerking in hun
richting. Daarop kreeg hij klap
pen. Toen de Sassenaar uitstap
te, werd hij geschopt en gesla
gen. Daarna mishandelden de
mannen de bestuurder. Een 34-
jarige man uit Tilburg en een 22-
jarige Italiaan zijn aangehou
den. Intussen zijn ze in verzeke
ring gesteld in het Huis van Be
waring in Middelburg.