Op verkenning in de Dourovallei Reukoffer W13 Woningruil Vraag antwoord Tips Trips Reisboeken et id De Noord-Portugese Dourovallei. Het is er veilig, het is relatief dichtbij, en het is prachtig. Bovendien is er nog ruimte genoeg voor toeristen. Niet alleen in hotels, maar vooral in historische pousada's. Wat waar zaterdag 2 augustus 2003 'Vliegen relatief schoon' De Douro was ooit een woeste rivier, maar is nu getemd Nieuw wandelpad Nivon Verwennen in Duitsland Ouderwets vliegen Te paard door Mongolië Column De Ganges afzakken Stanley Stewart lit Het rijk van Dzjengis Khan 5,- 5,- ïlac: digt' rell.fi OP ooiei of .4 eet Wfl-i Het plein Praqa da Ribeira in Porto ligt aan de oever van de Douro, en is op warme da gen redelijk koel. Een reis naar de Dourovallei kan vanwege het weer het best tussen april en oktober gemaakt worden. De zomers zijn er warm en droog, zonder veel vocht in de lucht. Diverse touroperators bieden arrangementen aan (vlucht plus autohuur of complete rondreis). Onder meer Transavia (enkele reis circa 130 euro) en TAP Air Portugal, Air France, Lufthansa en Iberia (retour vlucht circa 230 euro) vliegen vanaf Amsterdam op Porto. Meer informatie: ICEP, afd. Handel en Toerisme van Portugal, Paul Gabriëlstraat 70, 2596 VG Den Haag, tel. 070-326 25 25, of tel. 0900-76 78 84 25, www.portuqalinsite.com INFOGRAPHIC PETRA MEULMAN Door al die goedkope vliegtickets van de laatste tijd pakken steeds meer mensen het vliegtuig. Is dat niet erg slecht voor het milieu? Door Rob de Vries G een wonder dat ze in de Dou- ro-vallei, bij lan ge na nog niet zo populair als Lissa bon of de Algarve, even hun neus aan het venster drukken om te vragen: Hé mensen, als er dit jaar zoveel andere plekken op de wereld zijn waar jullie niet heen willen of heen kun nen, waarom kom je niet gezel lig bij ons? Prettige plaatsen om te logeren zijn er genoeg: gewo ne hotels uiteraard, maar ook pousada's, de in historische ge bouwen gevestigde hotels van de staat, en -misschien nog wel zo leuk- de solares, de deels tot verblijfsaccommodatie ingerich te landhuizen van particuliere eigenaren, die er met hun gezin zelf ook nog wonen. De Praqa da Ribeira is een prach tig, kleurig pleintje aan de oever van de Douro, met uit zicht op de soms zo onstuimige rivier, die er nu letterlijk en fi guurlijk koeltjes bij ligt. Ads de temperatuur er maar enigszins aanleiding toe geeft worden er terrasstoelen en -tafels neerge zet en dan is het er, vooral ook 's avonds, fantastisch toeven. Be halve op de rivier heb je er ook nog uitzicht op een stalen brug, waarvan je denkt: 'Heb ik iets dergelijks niet eerder gezien'. Nou, hij is ontworpen door Gus- tav Eiffel, van de naar hem ge noemde toren in Parijs, lijkt er qua architectonische structuur betreft ook wel wat op, dus dat kan wel kloppen. Porto is een grote, maar vooral ook oude stad, een van de oudste van Europa. Een bezoek aan de Dourovallei, dat normaal gesproken vlakbij die Praqa da Ribeira in deze havenstad van start gaat, zou ook moeten be ginnen met op z'n minst een stadstour door Porto, niet alleen om de historische stadswijken op de noordoever van de Douro te bekijken, maar ook om te ge nieten van al het groen van de parken, en vooral om de plezie rige sfeer op te snuiven. En om te besluiten dat dit een stad met karakter is, waar je nog wel een keertje naar terug wilt komen, om er wat langer te blijven. Riviercruise Je kunt natuurlijk een auto hu ren om de vallei vervolgens zelf te gaan verkennen, maar min stens zo mooi en absoluut rusti ger is het om gebruik te maken van een van de kleine, intieme cruiseschepen die vanaf Porto stroomopwaarts de Domo beva ren. Zeker vanaf het water is het landschap van een verbluffende schoonheid: steile, groene heu vels aan beide kanten van de ri vier, bedekt met terrassen, ter rassen, en nog eens terrassen, aangelegd om te voorkomen dat het regenwater dwars door de wijngaarden heen in volle vaart naar beneden zou stromen. Tussen al dat groen allerlei schattige huisjes, meestal wit met felrode daken. En in dit vruchtbare klimaat is er aan bloemen- en plantenpracht ook geen gebrek: platanen, rode ca melia's, gardenia's vind je er, om maar eens wat te noemen. Het lijkt één grote, groene, exo tische siertuin. Maar ja, de Douro, een eens bui tengewoon woeste rivier, die pas in de jaren tachtig van de vo rige eeuw echt getemd werd, is tot nu toe toch vooral bekend om de (port)wijnen die er van daan komen. Er wordt prima ro de en witte wijn geproduceerd, maar karakteristiek voor de streek is toch vooral die portwijn, die na de oogst een wintertje in grote vaten rust in het gebied van oorsprong en ver volgens over de rivier naar de be roemde wijnkelders van Gaia aan de Douro-oever vervoerd wordt om daar minstens drie jaar te rijpen. Het vergaren van kennis over wijn, het volgen van cursussen vinologie, het zijn in Nederland zo langzamerhand populaire be zigheden geworden. Maar in de Dourovallei, in Pinhao, niet zo ver van het stadje Vila Real, heb ben ze zelfs een heuse Wijnaca demie. En daar kun je alles le ren over met name de portwijn. De Academie is ondergebracht in het Vintage Hotel (het Wijn oogst Hotel), een statig gebou wencomplex aan de Douro, dat mede dankzij die Academie maar ook door de fraaie ka mers, allemaal met uitzicht op de rivier, en het uitstekende eten, wereldfaam heeft verwor ven. Vlakbij het hotel, dat 43 ka mers én uitbreidingsplannen heeft, ligt een stationnetje met kleurige Delfts Blauw op z'n Por tugees-versieringen aan de ge vel, en vandaar kun je de trein terug naar Porto nemen. Of een ritje langs de Douro, ook mooi. Erfgoed-logies Ligt het Vintage Hotel pal aan de Douro, niet ver er vandaan, in Mesao Frio, ligt hoog tegen de helling aan een andere pousa- da, Solar da Rede. En omdat je zo hoog zit zie je het terras sen-landschap langs de rivier weer vanuit een ander perspec tief en ook dat is de moeite waard. Die kwalificatie geldt ook voor de pousada: slechts twaalf kamers, maar ook nog eens zeven huisjes, een heel ge moedelijke sfeer, een prima keuken en uiterst vriendelijk personeel. Bovendien is het de enige Portugese pousada, die geen staatshotel is. Solar da Re de (dat betekent niet ten onrech te 'buitenplaats waar het goed toeven is') wordt op franchi se-basis gerund door Douro Azul, dat zich met veel meer toe ristische activiteiten bemoeit en eigendom is van een Portu gees-Amerikaans echtpaar. Wie een verblijf in de Douroval lei nog een stukje noordelijker wil verlengen, kan via een uit stekende autosnelweg doorrei zen naar de regio Minho, land schappelijk gezien wat minder 'pittig' dan de Dourovallei maar met interessante steden als Bra- ga en Guimaraes. En Ponte de Li ma met z'n prachtige Romeinse brug. Een opmerkelijk rustig stadje, waar de tijd een beetje lijkt te hebben stilgestaan. Waar mensen de was soms nog in de rivier de Lima doen, en die dan te drogen hangen op het 'strandje' aan de stadskant van de rivier. Ponte de Lima is ook de bakermat van het Erfgoed Lo- gies-idee, ontwikkeld door de charmante graaf Fransisco de Calheiros, die zelf een prachtig landhuis heeft, waarin hij veel buitenlandse gasten ontvangt. De Erfgoed Logies-gedachte, die inmiddels in Nederland ook ste vig is aangeslagen, bestaat twin tig jaar en is inmiddels zo suc cesvol dat Ponte de Lima een stad is met heel wat solares. Maar daardoor ook zonder ho tels! P. Hofmeijer, directeur van het Platform Nederlandse Luchtvaart: 'Vliegen is een relatief'schone' manier van reizen. Veel mensen weten niet dat van de complete, menselijke C02-uitstoot slechts 2 procent per jaar op het conto van de luchtvaart komt. Ter vergelijking: het weg verkeer mag jaarlijks zo'n 80 procent op zijn rekening schrijven. Daar komt bij dat de brandstof van vliegtuigen (kerosine) minder schadelijke stoffen uitstoot dan bij voorbeeld benzine en diesel. Opvallend is overigens dat milieu nauwelijks tot geen rol speelt bij de passagier. Prijs, reistijd en comfort zijn voor een reiziger veel belangrijker.' Heeft u ook een vraag? Mail naar: vraaqenantwoord@weqener.nl. Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Reizen Het Utrechtpad is een nieuwe wandelroute (totale lengte 163 km) van het Nivon, die deze zomer is ge opend (zie foto). Gelopen wordt door vijf gebieden: de Heuvelrug, het Kromme Rijndal, de Gelderse Vallei en de Eem- en de Vechtvallei. Het pad, in twee richtingen ge markeerd, sluit 'zo goed als mogelijk' aan op de diverse openbaarvervoersystemen. De route kan dan ook worden opgeknipt in hapklare dagdelen. Bij de route hoort een gids die 15,70 euro kost. Meer informatie: tel. 020 - 435 07 00, www.nivon.nl. Duitsland kent vele kuuroorden en badplaatsen met geneeskrachtige baden, allerhande massages, thera pieën en andere verwennerij. Het Duits Verkeersbureau heeft voor de Nederlandse markt een brochure gemaakt "Wellness en Verwennen in Duitsland' waarin een over zicht wordt gegeven van alles wat onze oosterburen op dit gebied te bieden hebben. En dat is een imposante lijst. In de brochure ook een groot aantal aanbiedingen. Het Duits Verkeersbureau zendt de brochure op verzoek graag toe. Voor aanvragen brochure en informatie: tel. 020-697 80 66, www.duitsverkeersbureau.nl. Het Nationaal Luchtvaart-themapark Aviodrome in Le lystad, dat dit najaar officieel opent, begint vandaag met bijzondere rondvluchten. Die worden tot en met 6 september vooral in de weekeinden uitgevoerd met een Dakota en Junker, passagiersvliegtuigen uit de jaren der tig en veertig. Trajecten die worden afgelegd zijn onder meer de Waterland-route (over het Muiderslot en de Ves ting Naarden), en de Zuyderzee-route (over steden als Enkhuizen, Hoorn, Edam, Volendam en Marken). Een vlucht kost tussen 79 en 150 euro. Meer informatie en re serveren: tel. 0320-28 98 40, www.aviodrome.nl. in.nl Op mijn werktafel staat een pot je. Het is rond en gemaakt van wittig uitgeslagen rode klei. De wijde hals heeft een rafeli ge, opstaande rand en de bodem is een beetje bol, zodat het potje nog wat na- schommelt bij het neerzetten. Als mijn neus in topconditie is snuffel ik er wel eens aan, in de hoop toch nog een vleug je parfum te ontwaren. Het ruikt slechts naar list en bedrog, zeg gen sommige mensen. Zij menen dat ik me heb laten bedotten door een zelfklei- ende bedoeïnenvrouw. Ik weet het niet. En als het wel zo is vind ik twintig Jorda- nische dinars geen geld voor wat het heeft opgeleverd. Vlakbij Petra, de verborgen stad, heb ik het potje gekocht. Daar was ik samen met Vincent van de Wijngaard, een bege nadigd fotograaf met een milde gelaats uitdrukking waaronder een ijzeren wil schuilgaat. In opdracht van een tijd schrift maakten we een reportage over Jordanië. De arbeidsomstandigheden wa ren gerieflijk. We hadden een auto met chauffeur en ook een gids, de grijsharige Mohammed. Deze Mohammed had het beste met ons voor, alleen wilde hij Reis(be)stemmingen Door Dirk Mulder graag sturing geven aan wat er wel en niet gefotografeerd mocht worden. Zodra er een vrouw in beeld kwam sprong hij ertussen, tot grote ergernis van de fotograaf. Vincent was nog maar net dertig maar had al in heel veel lan den gewerkt. Niet mee bemoeien, was zijn motto. Als je hem gewoon z'n gang liet gaan kwam het allemaal in orde. Mohammed dacht daar anders over en we moesten nog een week met hem ver der, dus hadden we een strategie ontwik keld. Steeds als we in een visueel interes sante situatie terecht kwamen, probeer de ik Mohammed af te leiden. Ik stelde allerlei vragen en schakelde hem in om te tolken tussen mij en de Jordaniërs. Voor iemand die op een verjaardagsfeest je al snel om een praatje verlegen zit, overtrof ik mezelf. Maar ja, hoe hou je het gesprek gaande in een bedoeinentent met schotelanten ne? Na het uitwisselen van beleefdheden en veel geglimlach over en weer, zag ik dat Mohammed onrustig om zich heen begon te kijken. Hij was Vincent kwijt. Op dat moment haalde de vrouw des ten- tes een paar vreemde voorwerpen onder haar rokken vandaan. Ze begon erbij te vertellen in klanken die ik niet verstond. Ik greep mijn kans en vroeg Mohammed of hij wilde vertalen. Het waren archeolo gische vondsten van zo'n honderd jaar voor Christus, uit de tijd van de Nabat- eërs. Destijds schoten de heren graag een pijltje en de dames bewaarden hun parfum in een potje van klei. Omdat ik een gewaardeerde vriend was mocht ik het hebben. Heilwensen prevelend druk te ze me tweeduizend jaar geschiedenis in de hand. Het is hier een goede gewoonte om een cadeautje terug te geven, souffleerde Mo hammed. Twintig dinar leek hem wel voldoende. Het was het waard. Vincent heeft prachtige foto's gemaakt. Jij-mag-in-mijn-huis-als-ik-in-het-jouwe-mag Het was iets dat dankzij het blad van de onderwijsbond vooral po pulair was onder leraren: woningruil. Maar dankzij internet zijn het nu niet alleen de docenten die gebruik maken van deze avon tuurlijke en goedkope manier van vakantievieren. Honderden ge specialiseerde websites fungeren inmiddels als ruilmakelaar. Het aanbod is groot en zeer internationaal zodat je overal ter wereld te recht kunt. Eén van de betere sites is RoomForRoom. Het zoeken is erg makkelijk en, in tegenstelling tot de meeste andere sites, koste loos. Geef aan wat voor huis jij hebt en waar jij graag naar toe wilt. RoomForRoom zoekt vervolgens voor je uit welke woningen aan jouw zoekopdracht voldoen. In de zomer naar Nice, een uitstapje naar Parijs in het najaar en van de winter bijkleuren in Bangkok. Het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Link: www.roomforroom.com Stanley Stewart: In het rijk van Dzjengis Khan, uitgeverij Atlas, 22,50 euro, ISBN 9045009315. De Ganges in India is misschien niet de langste of breedste rivier ter wereld, het is waarschijnlijk wel de meest intensief gebruikte. En dan vooral door de In diërs zelf, die de rivier bevaren, er in vissen, zich er was sen, en er, in de vorm van as, hun laatste reis over ma ken. De Britse schrijver Eric Newby en zijn echtgenote Wanda volgden in 1963 de waterstroom bijna 2000 kilo meter lang, vanaf het begin in Hardwar tot de Golf van Bengalen. Wat opvalt is dat hun verhaal nog steeds boeit en nauwelijks verouderd lijkt, al zal de verkeersdrukte in de steden wat zijn toegenomen: 'In Kanpur vingen we een glimp op van de Grote Hoofdweg waarover twee oli fanten sjokten.' Eric Newby: Langzaam de Ganges af, uitgeverij Sirene, 7,95 eu ro, ISBN 9058312240. Alice Plekkenpol De bootjes in de rivier Douro waarmee vroeger vaten met port werden vervoerd. Paardrijden in Mongo lië is op zich al een avontuurlijke bezigheid, maar vanuit Istanboel naar Mongolië reizen ook. Als je tenminste, zo als Stanley Stewart, het eerste traject aflegt per bijna zinkend Russisch schip, en vervolgens tij dens een lange treinreis een coupé deelt met werk zoekende prosti tuees. 'Beschrijvingen van ritten te paard door Mongolië hebben onver anderlijk een klagende ondertoon', stelt Stewart. Lastige dieren, lange da gen en elke dag geit op het menu. Gelukkig beschrijft Stewart vooral de vele ont moetingen met Mongolen in dorpen en steden, en het da gelijks leven aldaar. En op zo interessante wijze dat je er zelf graag naar toe wilt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 37