PZC Magazine voor tattoo-liefhebbers 1 V J zaterdag 2 augustus 2003 Zfc at ÉSK* Rob Webster, de man achter Tattoo Planet. Tattoo-liefhebbers in Nederland hebben sinds kort een eigen blad. Jarenlang moesten ze het doen met buitenlandse lectuur en een ver taling van het Duitse Tattoo Scene, maar dat was een Vlaamse vertaling - en hoe charmant ook, het bleef moeilijk wennen, dat Belgisch. Toen bij Tattoo Scene ook nog eens de aandacht voor Nederlandse onderwerpen naar een dieptepunt zakte, greep Rob Webster i n. Hi j richtte het maga zine Tattoo Planet op, benoemde zich tot uitgever/hoofdredacteur, bracht vorige maand 10.000 exemplaren van nummer 1 in de losse ver koop en stelt tevreden vast: 'Het loopt uitstekend.' Tatoeages zijn kunst Petra Ma - Always in memory. Ode in een traditionele tattoo. foto Fred Rohde 'Ik besloot tatoeëerder te worden. Ik kocht mijn eerste machine. Het was opwindend om te doen. Het was de opwinding van het luisteren naar het ritme van click-click-click, van de naald op de huid.' (de Braziliaanse tatoeëerder André Sparta) Tachtigduizend dia's ongeveer. Van die omvang schat de Haarlemse fotograaf Rob Webster (42) zijn tat- too-archief. Een kleurrijke verzame ling van tatoeages, getatoeëerden en tatoeëerders. Het resultaat van wat hij omschrijft als 'een grote fascinatie voor dit kunstmedium'. Want dat is het volgens hem: 'Kunst. Absoluut. Kunst.' Rob Webster leeft in die overtuiging vanaf de dag dat hij - in de jaren tach tig - op televisie Salvador Dali aan het werk zag. „Toen dacht ik: als het jou effe niet lukt, donder je je kwast en je verfpot in de open haard, linnen of pa pier er achteraan en je begint gewoon opnieuw. Ik zie jou nog niet op een lijf werken. Op levend materiaal. Dan kun je geen foutjes maken. Dan kun je niks overdoen." Sinds die tijd hadden Rob Webster en zijn camera geen rust meer. In de acht tien jaar die hij nu bezig is werkte Webster zich op tot hoffotograaf van Een typisch Japanse arm-tatoeage, een zogeheten mouwstuk. foto Fred Rohde tattoomiddend Nederland. Tussen door werkte hij voor het Wereldna- tuurfonds ('De halve wereld over') en de makelaardij waarvoor hij gespeci aliseerde 360 graden-fotografie doet ('Eigen bedrijf. Op dit gebied het eni ge in Nederland-.'). Zijn tattoo-opnamen maakt Webster vooral op 'conventies' in binnen- en buitenland, meetings waar duizenden liefhebbers op afkomen. De belang stelling voor tattoos - en piercings - blijft groeien, stelt Webster vast. „Het is begonnen met grote popsterren die hun tatoeages niet langer bedekten. Dat gaf een groot effect en het gaat maar door, mede door de toenemende maatschappelijke acceptatie." Reportages van tattoo-conventies vormen een belangrijk element van het voor Nederland nieuwe magazine dat Rob Webster op de markt bracht. Conventies immers zijn de congressen waar de ware tattoo-liefhebber z'n hart kan ophalen en waar nieuwsgie rigen zich kunnen vergapen aan de virtuositeit van internationaal ver maarde tatoeëerders. Dat tatoeages alles met kunst te ma ken hebben en niks met plakplaatjes, wil Rob Webster in zijn magazine niet alleen duidelijk maken door fotogra fie (waarbij hij ook anderen betrekt) op hoogglanspapier, maar ook met bijzondere tekstbijdragen. Drie me dewerkers ondersteunen dat streven beurtelings met een artikel: een con servator van Teylers Museum in Haar lem (Bert Sliggers), een Afrika-speci- alist van het Koninklijk Instituut voor de Tropen (Paul Faber) en een Japan specialist van de Universiteit Leiden (Willem van Gulik). Vooralsnog komt de meest bijzondere zin in het eerste nummer van Tattoo Planet niet van dit geleerde deskundi ge drietal, maar van de Utrechtse dj Puta de la Musica. Die zegt: 'Inmid dels is die tattoo zo'n onderdeel van mezelf geworden, dat ik hem net zo min zou willen missen als een arm of een been.' Peter Heerkens Foto's en citaten op deze pagina zijn afkomstig uit het eerste nummer van Tattoo Planet, uitgeverij Websters ITF, Haarlem, www.tattooplanet.nl. 'Ik zie tatoeëren als een kunstvorm. Als je het alleen ziet als een manier om geld te verdienen, zal het resultaat nooit goed zijn. Je moet je ziel in een tattoo leggen.' (tattoo-artieste Bianca, Hilversum) J< y.e V' >c !c 'V V x v J i! JÊ m Drie verschillende tatoeage-stijlen. Van fantasie naar Japans. foto Ardan 'Het publiek kon er weer genieten van het tatoeëren met de hand zoals dat nog steeds op de Polynesische eilanden en op Borneo gebeurt Zo werkten Mo'o uit Tenerife, bekend om zijn Polynesische tattoos, en Mare Pinto uit Perth, Australië, op het tattoopodium in de bovenzaal. Suluape Freewind van Black Wave Tattoo uit Los Angeles tatoeëerde in de benedenzaal. Het publiek kon dit keer goed zien hoe zij op ritmische wijze met stokken de inkt in de huid tikten.' (uit het verslag van de Tattoo Conventie Amersfoort 2003) 'Hadden piercings voorheen vaak een seksuele betekenis, nu worden ze zichtbaar gedragen door de caissières van de supermarkt. Van tekens om te provoceren tot gewilde mode accessoires. Over de opmars van nieuwe trends als scarificatie, amputatie, brandmerken en implanteren valt vooralsnog weinig te zeggen.' (Bert Sliggers, conservator Teylers Museum Haarlem) De omslagfoto van het eerste nummer van Tattoo Planet, Chieko So ma uit Tokio. Ze is gesierd met een Japanse full-body suit. foto Rob Webster 'Isobel is 17 jaar geleden begonnen met tattoos en heeft nu, na meer dan 500 urn: tatoeëren, alleen nog haar handen en gezicht vrij. Haar huid is bedekt met een mozaïek van kleine tattoos van bloemen, vlinders, spinnen en tijgers in zachte tinten rood, geel, blauw en groen.' (uit het verslag van de Tattoo Party in Middelburg) 'Je hebt mensen die willen bijvoorbeeld op de ene arm een tattoo uit Samoa, op de andere een uit Tahiti, op de keel een Iban-tattoo en op de rug een kleurrijk Japans werk. Zonder te weten wat de betekenis is van die tattoos. Ik zie graag dat iemand een keuze maakt die zijn eigen levenspad weerspiegelt. Daarom vind ik het zo belangrijk om met een klant te praten. Tatoeëren begint altijd met goede communicatie. (interview met tatoeëerder Suluape Freewind) Tatoeëerder Suluape Freewind liet op zichzelf verschil lende stij len aanbrengen. foto Ardan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 24