Judy Hooymeyer, idealist uit Canada Ervaren sleutelaar bouwt een Burton in honderd uur 21 zaterdag 2 augustus 2003 Ml Waar haalt dat mens de ener gie vandaan? Wie Judy Hooymeyer bezig ziet, vermoedt op z'n minst een geheim. Een baan, een gezin, een studie, lid van de gemeenteraad, vrijwilliger en bestuurslid bij het Humanistisch Verbond en dan is ze nog altijd in de weer voor thuisloze jongeren. „Maar ik heb helemaal niet zoveel energie"zegt ze verbaasd.,Ik ben best vaak moe." Dat laatste ver wondert ons dus echt niet. Gaandeweg het gesprek wordt het geheim toch onthuld: idealen. Ju dy Hooymeyer heeft ze nog. In haar moerstaal, ze is Canadese, worden ze in één term samengevat: Community Care. „Je zou hier in Nederland den ken van niet, maar het bestaat nog. En het is zo ontzettend de moeite waard om het terug te brengen in onze sa menleving. Daar werk ik aan en ik blijf erin geloven." Als kind van Nederlandse immigran ten in Canada, kreeg ze op haar elfde te horen dat het gezin terug naar Ne derland zou gaan. „Mijn vader had multiple sclerose en de Canadese soci ale voorzieningen waren nog niet zo goed als nu. Mijn broer had het syn droom van Down en woonde in een instelling die vijf uur reizen bij ons vandaan was. Hij kon in Vijvervreugd terecht. Dat was de voornaamste re den van de verhuizing, maar het ver schil was wel erg groot. In Canada, Ontario, groeide ik op in een fantasti sche omgeving, in ieder opzicht. Ik ben een natuurmens en de natuur is daar overweldigend. De samenleving was ook warm en geborgen. Iedereen hoorde erbij, moeders zorgden voor eikaars kinderen, niemand was te oud, of te jong, of te blank, of te zwart, te arm of te rijk. Je viel daar gewoon niet buiten de boot. We kwamen hier aan in november. In Canada was het steenkoud, ver onder nul, en hier was het zacht herfstweer. Daar kwam ik met mijn eskimo jas in een vijandige wereld van mensen die niet zo veel moesten hebben van vreemdelingen." „Samen met de familie El Khatabi, die uit Marokko kwam, waren wij de eerste allochtonen in de Goese Polder, die toen gebouwd werd. Het was 1970 en in Goes had j e nog maar weinig bui tenlanders. Ik kan me zo goed voor stellen wat buitenlandse mensen doormaken die hier voor het eerst ko men, vooral kinderen. Ik heb zelf pre cies hetzelfde meegemaakt met dat verschil dat mijn ouders Nederlands spraken. Ik kon binnen drie maanden Nederlands. Maar stel je voor: je komt uit een warm land, uit een dorp waar de buren en de buren van de buren voor je zorgen, je in de gaten houden. En dan kom je in Nederland, waar het niemand een bal kan schelen of er iets van je terecht komt of niet. Je spreekt de taal niet en je wordt bekeken als een gevaarlijk wezen, dat de samenle ving bedreigt. Buitenlanders stikken van de heimwee en ik vind het niet gek. Zelf heb ik geprobeerd er maar het beste van te maken. Dan ging ik naar het deel van de polder dat niet was bebouwd, waar het stil was met alleen het geluid van de vogels. Dan deed ik mijn ogen dicht en stelde me voor dat ik terug in Canada was. Aan fantasie heb je veel, als je niet geluk kig bent." „Die heimwee is nooit weggegaan. Op de reis hierheen zei mij n vader: „If you have the guts, you go back." Dat heeft me toen erg geraakt. Waarom zou je lef moeten hebben om terug te gaan? Het betekende dat mijn vader - overdag arbeider, 's avonds uitvinder, een enorm erudiet man, een humanist en mijn grootste inspiratiebron, nog steeds - een soort bakzeil haalde. Mijn vader stierf toen ik negentien was, maar teruggaan heeft me altijd bezig Die heimwee is altijd gebleven gehouden. Ik dóe het ook, zodra mijn jongste dochter op eigen benen kan staan." Ze heeft vier kinderen: een zoon, de oudste, twee meiden daar onder en een jongen die door zijn eigen ouders op straat is gezet. Met trots vertelt ze over Hannah, de oudste dochter, die in Canada is. „Ze had een baan bij Ar duin, zo'n baan die ze nu op de tocht hebben gezet. Haar werk met autisten viel weg en ik ging naar mijn zus in Canada. Op het laatste moment ging ze mee want ze had toch niets te doen en de SARS maakte de tickets goed koop. Mijn zus werkt in Canada met Home Start, een project dat jonge ge zinnen begeleidt in de meest prakti sche dingen. Zij hielp Hannah aan een vrijwilligersbaantje: één-op-één-be- geleiding van een autistisch kind. Te gen dat we weggingen zei ze dat ze wilde blijven. In Nederland was er toch geen werk voor haar en ze voelde dat ze in een warm nest gevallen was. Ik vond het geweldig: een gevoelsma tige beslissing met, bij nader inzien, nog degelijke rationele gronden ook. Toen ik het bij de ambassade voor haar ging regelen, bleek dat ik Cana dese moest worden. Ik heb altijd een dubbel paspoort gehad. In een fractie van een seconde heb ik beslist dat ik dat maar moest doen. Oók een ge voelsmatige beslissing. Naderhand heb ik uitgezocht dat het geen conse quenties heeft voor mijn andere kin deren." „Ook Hannah is het meteen opgeval len dat in Canada iedereen mee mag doen. Hier denken mensen vaak dat Canada net zoiets is als de Verenigde Staten. Dat is niet zo. Het is alleen de zelfde kant op. De sociale cohesie is er enorm. Heel anders dan hier, waar een cultuur heerst van uitsluiting. Als je hier niet bij het groepje hoort, ben je teveel en aan je spullen kun je zien in welke clan je thuishoort. Aan je auto, aan je huis, aan je kleren. We doen alsof discriminatie niet in ons woor denboek voorkomt, maar er wordt ge- wel of er nooit naar die gasten geluis terd wordt. Ze zijn stukgelopen thuis, redden het niet op school en raken ge woon op drift. Hier eens slapen, daar eens logeren en totaal losraken van ie der thuis. Luisteren helpt. Je komt er achter wat de problemen zijn, dat het helemaal niet de waardeloze mensen zijn, waarvoor ze zichzelf zijn gaan verslijten. Denk erom, ik heb het over kinderen van zestien, zeventien jaar. Daar gaat het dikwijls ook over als er gejammerd wordt over hangjongeren. discrimineerd bij het leven. Leeftijd discriminatie is hier heel normaal. Vooral jongeren worden openlijk bui tenspel gezet. Het is toch verschrikke lijk dat een hele generatie doodsbe nauwd is voor de volgende." Met die gedachte slooft Judy zich al jaren uit voor jongeren die buiten de boot dreigen te vallen. Ze heeft ze in huis genomen, aan kamers geholpen, spullen voor hen opgescharreld en wegwijs gemaakt in de bureaucrati sche wirwar van uitkeringen, school, werk en huisvesting. „Als ik ergens in teleurgesteld ben, dan is het in de jeugdhulpverlening en het maatschappelijk werk. Het lijkt Een JOP kan nergens, want dan wor den de huizen minder waard. Waar is de tijd dat we trots waren op onze kin deren? Dat was toen we nog tijd had den om ze op te voeden, of noem het anders: ze te begeleiden naar volwas senheid. Nu heeft iedereen het maar druk met zijn loopbaan, met het ver garen van materiële welstand en met jong en fit blijven. Het lijkt waarach tig wel of we jaloers zijn op de volgen de generatie, alsof ze ons bedreigen." Goed beschouwd vindt Judy dat haar eigen generatie het padje behoorlijk kwijt is geraakt. „Het engste is, dat zulke ellende erfelijk wordt. Als kin deren niet worden ondersteund, niet regelmatig te eten krijgen, geen posi tieve aandacht en bevestiging krijgen, hoe kunnen ze dan later hun eigen kinderen opvoeden? Zo komen we in een akelige spiraal terecht, die vol gens mij doorbroken moet worden. Bijvoorbeeld door Home Start, een project dat in Canada met professio nele mensen draait, maar wat in Ne derland met vrijwilligers zou kunnen. Humanitas werkt eraan, maar er is wel geld en goede wil voor nodig. Ge lukkig is er in Goes nu zicht op finan ciering van een project voor thuisloze jongeren; eindelijk! Want de nood is hoog en kinderen worden aan de lo pende band het slachtoffer." Is dat de reden dat ze in de politiek is gegaan? „Misschien, maar ik twijfel de of ik dat wel kon. Ik was wel actief in het PvdA-bestuur maar ik keek op tegen raadsleden. Dat waren de men sen die het volk vertegenwoordigden, naar de mensen luisterden en dan hun best deden om de boel te verbeteren. Omdat ik met het voortgezet speciaal onderwijs te maken kreeg, de Vlied berg in Goes, deed ik een onderzoekje. Er deugde weinig in dat gebouw maar er werd niks aan gedaan omdat het zo genaamd tijdelijk was. Ze moesten immers weer samen naar school. Ik in terviewde alle kinderen over het ge voel dat ze in de school hadden en het bleek niet best. Dat rapport gooide bij de gemeente een knuppel in het hoen derhok en mijn partijgenoten vonden dat ik, als ik zoveel kritiek had, maar verantwoordelijkheid in de raad moest nemen. Inmiddels is er overi gens geld voor de Vliedberg maar ik geloof niet dat ze heel erg blij met me zijn, wat me overigens niks kan sche len. Dat luisteren blijft voor mij het belangrijkste want dat politieke han delen, dat marchanderen, is mijn stiel niet. Als ik ergens voor sta, hou ik het niet achter mijn kiezen. Dan wil ik zo recht mogelijk op mijn doel af." Dat niet volgens de politiek mores willen handelen, is een rechtstreeks gevolg van haar afkeer van het ratio nele. „Niet dat ik niet verstandig wil handelen, maar niet altij d alléén maar verstandig. Je gevoel moet een grote stem hebben, anders raak je in de knoop. Onze samenleving is daarom zo verminkt, door het prima'at van de ratio. Als je met je gevoel kijlft naar zo'n groep jongeren die smacht naar een plaatsje in de samenleving, in plaats van met verstand, dan denk je niet: „O jee, misschien maken ze wel herrie en kan ik mijn hypotheek niet verhogen.Dan zie je kwetsbare men sen die het nog niet alleen kunnen en kun je meteen ophouden met hol te zitten praten over normen en waar den. Je ziet kinderen die begeleiding nodig hebben, een luisterend oor, be grip, warmte, een dak boven het hoofd en scholing. Dat geldt voor iedereen, van welke kleur of leeftijd dan ook. Daar heb je ze dan: je normen en waarden. Het is helemaal niet zo moeilijk. Een beetje mens zijn is ge noeg." Mieke van der Jagt Een auto om direct verliefd op te worden. Geknipt voor relaxte tochtjes in de zomermaanden: de Burton. Een Nederlandse cabrio die oogt als een ro mantische sportwagen. Gebouwd op het onderstel van de niet bepaald als snel en sportief bekend staan de Lelijke Eend. Nu nog een plezierwagen, maar straks ook geschikt voor dagelijks gebruik. Made in Zutphen. Je kunt er met gemak 130 tot 140 kilometer per uur mee halen. Professioneel opgevoerd komt de topsnel heid zelfs in de buurt van de 200 kilometer. Maar dan ga je voor je gevoel ook wel vreselijk hard. Want de Burton is laag en open, de wind suist langs je oren en hoe harder je rijdt hoe erger dat wordt. En dan te be denken dat de oorspronkelijke auto waar de Burton op is gebaseerd, de Citroën 2 CV ofwel de Eend, met moeite 110 tot 120 kilometer per uur kan halen. Met een flinke rugwind. Dat de Burton met dezelfde motor een grotere snel heid haalt, ligt aan het gewicht. „De Burton weegt minder. Dan krijg je het verhaal kracht-kilo's en blijkt dat dezelfde motor een lichter gewicht sneller kan voortbewegen", vertelt Iwan Göbel. Samen met zijn broer Dimitri leidt hij de Burton Car Company in Zutphen. Daar staat ook de Lomax, de auto waar het allemaal mee begon. De Lomax is het product van een van oor sprong Engels idee waarmee een Eend werd omge bouwd tot sportwagen. De laatste jaren leed de Lo max een kwijnend bestaan, tot de broers iets nieuws bedachten. Ze bedachten diverse nieuwe accessoires voor de Lomax en ontwierpen zelfs het laatste model. Op een gegeven moment ontstond de wens de Lomax van een hardtop te voorzien. „Maar dat was nog niet zo makkelijk, omdat er wat verhogingen in de carros De Burton: een cabrio op het onderstel van een Lelijke serie zitten waar het dak op de een of andere manier op- of overgezet moest worden", vertelt Iwan. „Toen besloten we om zelf maar een auto te ontwerpen. Dat was veel simpeler. Dimitri werd anderhalfjaar vrijgesteld van zijn regu liere werk om zich helemaal aan de ontwikkeling van een Nederlandse sportwagen te kunnen wijden. Er werd ongeveer een half miljoen euro in het nieuwe ty pe geïnvesteerd en dat leidde in 2000 uiteindelijk tot de Burton. Deze is, evenals de Lomax, gebouwd op een Citroënonderstel met een carrosserie van polyes ter. Er zijn daarnaast diverse technische verbeterin gen aangebracht. De Burton is ondermeer uitgerust met de verwarming van de Lelijke Eend, maar die heeft eigenlijk alleen nut als er ook een dak op de wa gen kan worden gezet. De ontwikkeling hiervan is op Eend. foto's Jan Venema/GPD een oor na gevild. In oktober is de auto met kapinclu sief naar boven openslaande vleugeldeuren, lever baar. Iwan Göbel: „Wij presenteren de Burton nu voorna melijk nog als zomerse plezierwagen, als tweede of derde auto. Maar door er een verwarming in te plaat sen en er een kap op te zetten, is hij straks ook ge schikt voor dagelijks gebruik. De verwarming van de Eend heeft weliswaar niet zo'n beste naam, maar in de Burton hoeft-ie maar een veel kleinere ruimte te verwarmen en bovendien hebben we het klepsysteem wat aangepast waardoor je ook, weliswaar met een fatsoenlijke jas aan, 's winters vrij comfortabel kunt zitten." De Burton biedt plaats aan twee personen. De afsluit bare kofferruimte is voor een dergelijk model sport wagen zelfs riant te noemen: 610 liter. „Een Bentley heeft een kofferruimte van 550 liter", glimlacht Iwan. Om te schakelen moet er lekker worden geklutst met de dashboardpook. Voor het chassis en de motor van een Eend is gekozen omdat „alles van die auto hele maal is uitontwikkeld. Er zijn vijf miljoen exempla ren van gemaakt, dus veel geheimen heeft-ie niet meer." Een beetje problematisch is wel dat er nauwelijks nog tweedehands Eendjes te vinden zijn waarvan het chassis en de bodem nog prima intact zijn. „Dat komt doordat een Eend van binnenuit rot. De koets is een soort doos waar het vocht niet uit kan. Dus worden op den duur bodemplaat en onderstel aangetast. Maar de Eend heeft op dit gebied ook een slechte naam gekregen omdat-ie meestal onvoldoende werd onder houden. Het was een goedkope wagen, voor de stu dent. Maar als je een Eend van begin af aan goed on derhoudt en het onderstel tectyleert, is er geen vuiltje aan de lucht." Meestal schaffen de Burtonbouwers een nieuw chas sis en bodemplaat aan. De motor en de draaiende de len van de Eend zijn vaak nog prima. „Er moet alleen hier en daar een rubbertje worden vervangen. Onder delen zijn nooit een probleem. Alles is nieuw ver krijgbaar." De Burton wordt, behalve als kant-en-klaar model ook aangeboden als bouwpakket voorzien van uit voerige handleiding. „Zo'n 85 procent van onze klan ten bouwt hem zelf. In principe kan iedereen het, ook een beginnende sleutelaar, als hij maar de tijd neemt om zich in de zaak te verdiepen. Zo'n beginner moet je wat meer begeleiden. Die hangt wat vaker aan de te lefoon of laat de wat moeilijker klusjes door ons uit voeren. Zo iemand kijkt niet op een paar uurtjes meer of minder. Een sleutelaar met wat meer ervaring bouwt een Burton in zo'n honderd uur." Eel* bouw pakket kost rond de 3.700 euro. Inclusief eed 'donor auto' is men voor zo'n 5000 euro klaar. Een professio neel in elkaar gezette Burton kost tussen de lh.000 en 17.000 euro. Het verschil zit 'm vooral in de neeessoi- res. Er kan van alles en nog wat op, in en naftde Bur ton worden gezet. Van luxe meters tot sport velgen. De prijs is tot nog toe voor belangstellenden geen en kel bezwaar gebleken, ook niet nu het in economisch opzicht even wat slechter gaat. „De verkopen verto nen sinds 2000 een stijgende lijn. Tot nu toé zijn er 361 verkocht en daarmee zijn we dik tevreden. We kun nen het werk net aan. We werken hier met tien men sen. De levertijd voor een kant-en-klare auto ligt rond de vier maanden." De auto kent geen kooiconstructie, kreukelzones, veiligheidsgordels, laat staan airbags. Onveilig dus? „Daar heb ik wel een theorie over", zegt Iwnft Göbel. „Grote fabrikanten bouwen allerlei dingen ob en aan een auto die de veiligheid moeten vergroten. Maar wat is de praktijk? In welke auto je ook zit, ah» je meer dan 80 kilometer per uur rijdt en dan een ongeluk krijgt, blijft er weinig van je over. De veiligheid zit niet zozeer in de voorzieningen als wel inde chauffeur zelf. Men voelt zich door airbags en dergelijke veili ger, maar in de praktijk kan dat betekenen d*t men minder alert gaat rijden. Want je zit immers in een veilige auto, dus wat kan je dan gebeureJlf Ineen Bur ton voel je je wat kwetsbaarder en dat houdt in dat je alerter en veiliger rijdt. Dat is je grootste engeltje. Ream Talens Burton Car Company: 0575-546055 en www.burtoncar.com. Judy Hooymeyer: „Ik wil niet altijd alléén maar verstandig handelen. Je gevoel moet een grote stem hebben, anders raak je in de knoop foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21