Gedragsregels voor
zwembad slaan aan
Geef zowel natuur
als bedrijvigheid
wat meer ruimte
Kalm aan op ondiep water
Politici beantwoorden kraaien rode haan met roep om strengere straffen
te gast
1 augustus 1953
T oegangs verbod
vrijdag 1 augustus 2003
Nationalisten
Barbecues
Meer geld
Aangestoken of spontaan ontstaan? De Franse autoriteiten
zoeken het antwoord. Volgens hen zijn de bosbranden die het
zuiden van Frankrijk teisteren vrijwel allemaal aangestoken.
Dat werd woensdag voor een deel bevestigd met de arrestatie
van een 29-jarige man die bekende zeven keer brand in een bos
te hebben gesticht. Motief: wraak omdat hij was afgewezen bij
de vrijwillige brandweer.
door Peter Punt
Het protocol gedragsre
gels zwembaden dat vo
rig jaar in de politieregio's
Haaglanden, Hollands-Mid
den en Amsterdam-Amstel-
land werd ingevoerd, krijgt
steeds meer navolging. In
veel regio's zijn voorberei
dingen gaande om het proto
col ook daar in te voeren.
De afgelopen jaren kregen
steeds meer zwembaden te
maken met overlast veroor
zakende bezoekers, vaak
jongeren tussen 10 en 18 jaar.
De ernst van de incidenten
verschilde per bad. Soms
bleef het beperkt tot katten
kwaad, maar er waren ook
gevallen van geweld, intimi
datie, verkrachting en aan
randing. De agressie richtte
zich niet alleen op bezoekers,
maar ook op het personeel
van de zwembaden.
In september 2001 nam de
gemeente Leiden het initia
tief om gedragsregels te gaan
opstellen voor de zwemba
den. „De overlast in de Lei-
dense zwembaden werd
steeds erger. Op een gegeven
moment werd een zwembad
medewerkster in het nauw
gedreven door een groep jon
gelui. Die vrouw heeft maan
denlang ziek thuis gezeten",
zegt M. Snouck Hurgronje,
juridisch medewerker van
Leiden.
Een werkgroep met daarin
vertegenwoordigers van ge
meenten, politie en Open
baar Ministerie bereidde het
protocol gedragsregels voor
dat de regio's Haaglanden en
Hollands-Midden op 8 mei
2002 presenteerden. Een
paar maanden later nam
Amsterdam het protocol
vrijwel geheel over.
De opzet is vrij simpel. Ieder
een die een toegangskaartje
voor een zwembad koopt,
gaat met die aankoop ak
koord met de gedragsregels
die in de voorziening gelden.
De regels staan duidelij k ver
meld. Wie de regels op een of
andere manier overtreedt]
krijgt een toegangsverbod
van maximaal drie maanden.
Een kopie van die schriftelij k
mededeling gaat ook naar de
politie en naar andere zwem]
baden in de regio. „Als de be-[
trokkene daarna opnieuw
over de schreef gaat, dan
wordt het een strafbaar feit]
gebaseerd op huisvrede- r
breuk", zegt Snouck Hur-, 1
gronje. 1
Het voordeel van het proto-! j
col is volgens hem de sa- 1
menwerking met politie en' 1
justitie. De veroorzaker van i
overlast weet dat de politie
optreedt en dat het een
rechtszaak kan worden. „De
zwembadmedewerkers laten
de politie niet voor elk inci-l
dent komen, maar de politie]
weet dat als een zwembadj
belt, er echt iets aan de hand
is", aldus Snouck Hurgronje.
De zwembadmedewerkers
en -managers voelen zich
door het protocol gesteund,]
merkt hij. „Ze hebben eenl
handvat waarmee ze kunnen
optreden. Ze zijn veel asser-
tiever geworden.
De belangstelling voor het]
protocol is groot. Noord-
Holland Noord, Gelderland-j
Midden, Tilburg, West-Ba-|
bant zijn inmiddels gevolgd.
Utrecht, Rotterdam, Kenne-
merland en Zuid-Holland
Zuidhebben interesse. Dein-
voering gebeurt zoveel mo
gelijk per politieregio, omdat
daarmee de coördinatie en
controle beter is geregeld.
Volgens beleidsmedewerker
T. van Happen van Landelijk
Contact, de brancheorgani
satie van gemeentelijke ba
den, hebben zwembadmede
werkers die met het protocol
werken, goede ervaringen.
„Ze weten nu hoe ze met be
paalde situaties om moeten
gaan. Met het protocol geven
de baden hun grenzen aan.
We gaan hier mee door om
een landelijk dekking te krij
gen."
Uit een eerste evaluatie van
Haaglanden, Hollands-Mid
den en Amsterdam blijkt dat
het protocol daar tot nieuwe
bezoekers heeft geleid. ANP
Het Franse woud is een tijdbom
door Wilko Voordouw
Keihard straffen. Geheel
conform de tijdgeest klinkt
dezer dagen in Frankrijk het
koor van ministers, burgemees
ters en president Chirac. Er
moet zeer streng worden opge
treden tegen de pyromanen die
elke zomer weer toeslaan wan
neer het lange tijd warm en
droog is en de mistralwind uit de
noordelijker gelegen bergen
zijn partijtje meeblaast.
Natuurlijk zijn niet alle bos
branden in zuidelijk Frankrijk
het werk van criminelen of ge
stoorden. De gendarmerie in
Fréjus, in opperste staat van
waakzaamheid, weet dat een
ongeluk in een klein glasscherf
je kan zitten. „La forêt est une
bombe"; Het woud is een tijd
bom, zegt de chef van de gen
darmerie. De Franse politie
stelt bij elke bosbrand een straf
rechtelijk onderzoek in. Dat is
weliswaar routine, maar onder
het af gefikte kreupelhout wordt
vaak meer gevonden dan alleen
maar glasscherven die op bloed
hete dagen als brandglas funge
ren. Afgelopen maandag waren
er in de provincie Var dertig af
zonderlijke brandhaarden. Bij
zeker tien ervan vond de recher
che molotovcocktails. Opzet
dus.
Al snel ging het gerucht dat de
branden mogelijk het werk wa
ren van Corsicaanse nationalis
ten. Die zijn op het oorlogspad
sinds de politie deze zomer de
hoofdverdachten van de moord
op prefect Erinignac oppakten.
Burgemeester Elie Brun van
Fréjus wijst deze hypothese af.
„Zeker, veel branden zijn
moedwillig aangestoken, maar
niet door Corsicanen. Die eisen
him aanslagen op. En boven
dien: welk belang hebben ze om
dit soort milieucriminaliteit te
plegen."
Deze zomer - en de warmste
maand augustus moet nog be
ginnen - is in Zuid-Frankrijk al
meer dan 30.000 hectare bos in
vlammen opgegaan. Dat is
evenveel als in de topjaren ze
ventig en tachtig. Toen versche
nen in de Franse pers geregeld
artikelen met als strekking: wie
stopt de razende Franse bos
branden? De daders lagen
meestal op het kerkhof, maar
langs de Cóte d'Azur vond men
het erg toevallig dat de branden
vaak woedden op plaatsen die
zeer in trek waren bij onroe-
rend-goedmagnaten. Die wil
den de Franse goudkust vol
storten met beton: van goedko
pe appartementen in revolutie
bouw tot prestigieuze luxe wo
ningen voor de happy few.
Zodra het weer mooi werd gin
gen enorme lappen bos met de
karakteristieke parasoldennen
in vlammen op.
Opvallend feit: de meeste bran
den begonnen tegen de avond,
juist wanneer het wat koeler
wordt en het gevaar afneemt.
Voor de brandweer is het dan
moeilijk opereren. Deblusvlieg-
tuigen kunnen immers 's nachts
niet in actie komen. Soms wordt
een brandstichter opgepakt.
Meestal gaat het om gestoorden
die op deze manier aandacht
wilden trekken, maar dat ge
beurt heel vaak alleen bij bran
den die qua locatie niet interes
sant waren voor de bouwmaffia.
Om aan alle speculaties een ein
de te maken kwam er een wet die
bouwen verbood op grond
waarvan het vermoeden be
stond dat projectontwikkelaars
er brand had gesticht. De socia
listische regering werd daartoe
aangespoord door tientallen
De bemanning van een Canadees blusvliegtuig laat water vallen in een bos bij La Motte in het zuiden van Frankrijk. Veel branden ontstaan
's avonds, wat de bestrijding bemoeilijkt. De blusvliegtuigen kunnen namelijk 's nachts niet worden ingezet. foto Eric Gaillard/RTR
Zuid-Franse burgemeesters. De
wet was een succes, want de zo
mers erna bleven heet, maar het
aantal branden nam fors af.
Sinds het midden van de jaren
tachtig was de oogst van het
brandseizoen zo'n tien- tot vijf
tienduizend hectare. Een hoe
veelheid die 'normaal' werd ge
noemd.
Is er nu opnieuw bouwmaffia
actief? De gendarmerie zegt dat
het te vroeg is om die vraag te
beantwoorden. Burgemeester
Brun van Fréjus heeft een heel
ander idee. Hij laakt het totaal
onverantwoorde gedrag van
veel vakantiegangers. Volgens
hem is de druk van de grote hoe
veelheid toeristen in zijn ge
meente - maandag moesten 18
campings worden ontruimd -
tegenwoordig de grote schuldi
ge. Mensen leggen barbecues
aan op plekken waar dat beslist
niet kan. Gooien hun peuk ach
teloos uit de auto. Ze denken
niet na over de mogelijke gevol
gen. „Mensen zijn vóór alles
consumenten geworden," zegt
hij.
Net als in Nederland is het kli
maat in het zuiden van Frank
rijk aan het veranderen. Het
wordt veel warmer en droger in
de zomers. En dat betekent in de
woorden van Brun dat de zo-
mertoerist zijn gedrag ook zal
moeten aanpassen. Want de
druk van die toerist, maar ook
de waterbehoefte van de totale
bevolking is alleen maar toege
nomen.
Minister Perben van Justitie op
perde deze week dat iedereen
die een gebied met brandrisico
betreedt zich zou moeten identi
ficeren. Volgens hem zou zo een
potentiële brandstichter kun
nen worden afgeschrokken. Het
idee lijkt, zo blijkt uit de reac
ties, op een zomerse luchtbal
lon. Want de politiemensen,
brandweerlieden en boswach
ters hebben in deze drukke tij
den wel iets anders te doen. Bur
gemeester Brun ziet een andere
oplossing: „Veel strenger straf
fen. De maximale straf opleg
gen als je iemand oppakt."
Zonder het hardop te zeggen
verwijt hij de Franse justitie
slappe knieën. Dinsdag werd in
Narbonne in het Languedoc-
gebied een man tot 18 maanden
veroordeeld voor het plegen van
zes bosbranden, waarbij geen
mensenlevens in gevaar zijn ge
weest. De maximale straf hier
voor is in Frankrijk tien jaar cel.
Wanneer er slachtoffers vallen
kan een brandstichter levens
lang worden opgelegd. GPD
pagina 5: branden onder controle
door Jan Geluk
De uitspraak van de Raad
van State óver de Wes-
terschelde Container Termi
nal (WCT) is te vergelijken
met een grote steen die in het
water wordt gegooid. Rimpe
lingen die voor grote op
schudding zorgen. Boven een
artikel van Vincent Klap van
de Zeeuwse Milieufederatie
(PZC van 26 juli) staat de
kop: 'Natuur niet slecht voor
economie'. Nu kan het zijn
dat deze kop er door de re
dactie van de PZC boven is
gezet, maar feit blijft dat de
ze uitspraak, zo bedoeld, op
zijn minst slecht is voor de
Zeeuwse economie. Naar
mijn mening is economie niet
slecht voor natuur!
Wat is nu belangrijker: de
mens of de vogeltjes? Deze
vraag is natuurlijk niet een
duidig met ja of nee te beant
woorden. De mens en de
vogel horen bij elkaar en
hebben elkaar nodig. Zoals
bijna overal gaat het om het
vinden van een goede balans.
Maar het wordt nog veel
moeilijker.
Moeten wij 3000 hectare
gaan ontpolderen voor de na
tuur? Moeten wij daarbij
West-Zeeuws-Vlaanderen
weer gaan isoleren door de
Braakmanpolder terug te ge
ven aan de zee? Het zal ie
dereen duidelijk zijn dat dit
idioot is, en men kent het
standpunt van de WD. Dit
zijn, zo begrijp ik, nog slechts
onrijpe plannen, door een ac
tieve redactie van een teken
tafel geroofd, met de Wet
Openbaarheid van Bestuur
in de hand. Maar toch, u ziet
ook hier dat het denken niet
stilstaat.
Laat ik mij beperken tot de
Vogel- en Habitat-richtlij
nen. Deze bestaan en hebben
hun werking, waarbij ze, zo
jong als ze zijn, al meteen
vragen oproepen. Waarom
leggen wij Vogel- en Habitat-
gebieden zo dicht langs grote
industriële gebieden? Dat is
vragen om ongelukken. De
WCT en Dow Benelux kun
nen het slachtoffer ervan
worden. Straks nog anderen?
Waarom moeten wij wachten
op uitspraken van het hoog
ste rechtscollege in Neder
land? Waarom is de wetgever
zelf niet in staat veel duide
lijkere wetten te produceren?
Dan weet iedereen direct
waar hij of zij aan toe is.
Het is juist dit laatste waar ik
mij geweldig aan stoor. Als
controleur van de regering en
met onze medewetgevende
taak vind ik het mijn plicht
hier iets mee te doen. Regels
en wetten horen duidelijk te
zijn. Het is een gotspe dat wij
elke keer, vanwege slechte of
onduidelijke wetgeving, uit
spraken van de Raad van
State moeten afwachten. Dit
is wachten op ellenlange pro
cedures, die de samenleving
zeer veel onzekerheid bezor
gen en erg veel geld in econo
mische zin kosten. Op onder
meer deze punten heb ik de
regering vorige week dan ook
om duidelijkheid gevraagd.
Bij de behandeling van de
Natuurbeschermingswet in
september kunnen wij de wet
daarop aanpassen.
Onzekerheid maakt een ie
der kopschuw. Hierdoor ha
ken bedrijven al af voordat
zij aan uitvoering gaan den
ken en vertrekken naar lan
den waar het allemaal veel
makkelijker is. Dat is pas
echt schadelijk voor de
werkgelegenheid, maar ook
voor de natuur.
Geef zowel de natuur als de
bedrijvigheid wat ruimte!
Economische bedrijvigheid
zorgt uiteindelijk voor meer
geld in 's Rijks schatkist,
waarmee óók natuurplannen
verwezenlijkt kunnen wor
den. De afgelopen jaren zelfs
voor vele honderden miljoe
nen! Met 16 miljoen mensen
in Nederland zullen wij moe
ten zorgen voor werk en in
komen. Dat betekent na
tuurlijk niet dat de natuur
daarbij opgeofferd moet
worden. Nee, het gaat om het
vinden van een goede balans
en ruimte. Dan is economie
goed voor natuur!
Jan Geluk is lid van de Twee
de Kamer voor de VVD.
Op de Waal leidt de lage waterstand tot grote problemen.
foto DoVisser/GPD
Binnenvaartschepen moeten lading laten
staan en zijn langer onder weg vanwege het
lage water. Toch zijn er ook voordelen. Het
lage water schept werk.
door Menno Pols
Het wordt een latertje voor Hans en Jo-
landa Pikaart. In de haven van Niehl,
een voorstad van Keulen, wachten ze met
hun schip Factotum op de laatste twee con
tainers. Door het lage water zal hun reis
naar Rotterdam geen zestien maar negen
tien uur duren en nu hebben ze hier ook nog
oponthoud.
Anderhalf uur later dan gepland, zet een
enorme kraan de containers op de Facto
tum. Om de haven te verlaten moet het 135
meter lange schip keren. In het water onder
de boegschroef verschijnen wolken zand.
„Dat komt door het lage water", legt schip
per Hans Pikaart uit. „We zitten nu vrij
dicht boven de bodem. Ik moet oppassen dat
ik de motor niet te hard laat draaien, anders
krijg ik zand en stenen in de schroef.Rustig
vaart het schip de Rijn op, richting Ruhrge-
bied. De Factotum, pas twee maanden in de
vaart, kan maximaal 411 containers ver
voeren. De eigenaars Hans (46) en Jolanda
(43) Pikaart onderhouden een lijndienst
tussen Rotterdam en Keulen in opdracht
van de Duitse binnenvaartgigant Haniel.
De Factotum is nooit helemaal volgeladen.
„Je moet ruimte over houden om te laden en
te lossen", legt Pikaart uit. „Op de ene ter
minal moeten er tien containers afop de an
dere weer vijftien erbij. Dat kan niet als je
helemaal vol zit's Zomers is het aanbod wat
minder. Toch moest ik tien dagen geleden
vracht laten staan omdat ik anders te veel
diepgang had gehad."
Op de oevers glijdt het eindeloze industrie
gebied van Duisburg voorbij. „Normaal
kan ik de verloren tijd goed maken door hier
wat meer gas te geven. Maar met het lage
water zou ik nu te veel zand en stenen los
woelen en onder het schip zou zuiging ont
staan waardoor we niks harder zouden
gaan. Bovendien maak ik met deze water
stand veel golfslag als ik hard vaar. Dat is
niet fijn voor mijn collega's en het is schade
lijk voor de oevers."
Schepen kunnen alleen nog maar het diepe
midden van de rivier gebruiken en moeten
elkaar dus op veel kortere afstand passeren
dan normaal. Wanneer een achteropko
mend schip wil passeren, houdt Pikaart in-
,,Bij een normale waterstand zou het schip
dat mij wil inhalen even gas bijgeven. Dat
kan nu niet. Het duurt met zo'n groot schip
wel even voor je weer op snelheid bent. Alle
maal tijdverlies."
Toch is de lage waterstand niet alleen maar
nadelig. Pikaart: „Omdat er minder mee
kan, wordt de lading over meer schepen ver
deeld. Het schept dus ook werkgelegenheid.
Dat ik een paar uur later in Rotterdam ben is
vervelend voor mij, maar financieel maakt
het niet uit. In mijn contract met Haniel is
opgenomen dat het risico voor hen is wan
neer ik bij laag water containers moet laten
staan. Pas als dit maanden voortduurt gaan
de opdrachtgevers uitkijken naar andere
vormen van vervoer."
Voor de containerschepen mag de schade
meevallen, andere sectoren van de binnen
vaart zuchten onder het lage water, zegt
Kees de Vries, directeur van de schippers
vereniging Koninklijke Schuttevaer. „De
grote duwbakcombinaties, die kolen en erts
van Rotterdam naar het Ruhrgebied ver
voeren, hebben een diepgang van drieën
half tot vier meter als ze vol zitten. De maxi
male diepte in de Waal is nu tweeënhalve
meter. Die schepen moeten 40 procent van
de lading laten liggen. Er blijven tiendui
zenden tonnen kolen en erts per week in
Rotterdam liggen." De Vries wijst met de
beschuldigende vinger richting Rijkswa
terstaat. „Tien jaar geleden is afgesproken
dat de Waal beter bevaarbaar gemaakt zou
worden. De bochten zouden verbeterd wor
den en er zou permanent gebaggerd worden.
Hierdoor zou de minimale vaargeul bij laag
water verdiept worden van 2,50 meter naar
2,80 meter. De bochten zijn verbeterd en
er is een aantal jaren gebaggerd, maar daar
is Rijkswaterstaat een paar maanden gele
den mee gestopt uit geldgebrek. Wij denken
dat het effect nu al merkbaar is. Vroeger lag
de geringste diepte altijd in Duitsland, nu
ligt die in Nederland, westelijk van Nijme
gen."
Volgens Pikaart ligt het anders. „Nadat
Rijkswaterstaat in de bochten gebaggerd
had, verlegde de stroming zich en ontston
den elders ondiepten. Het werk had dus niet
het gewenste effect." Hoe het ook zij, de si
tuatie op de Rijn is nog niet zo dramatisch
als elders. Op de Donau en de Elbe kan bijna
n iet meer gevaren wordenin het zuid-Duit
se Regensburg liggen honderden schepen,
waaronder veel Nederlandse, te wachten
tot het water stijgt en ze weer verder kun
nen. De Vries: „Zo lang er gevaren kan wor
den is het probleem beperkt. Eigenlijk bof
fen we met de Rijn. Bijna alle grote rivieren
op de wereld zijn een deel van het jaar onbe
vaarbaar vanwege laag water." GPD
MUZIEKSCHOOL - Walche
ren krijgt een muziekschool.
De gemeenteraad van Vlissin-
gen heeft het voorstel gister
avond aanvaard. Alle moge
lijkheden voor samenwerking
in breder Zeeuws verband en
organisatievorm staan nog
open.
SOLEX - De bromfietsen van
het merk Solex mogen nu ook
op het fietspad rijden. De mi
nister van Verkeer en Water
staat heeft de voertuigen ge
lijkgesteld met rijwielen.
TOERISME - Het toerisme in
Vlissingen wordt bevorderd.
Het badstrand, het Stedelijk
Museum en de Sint Jacobsto-'
ren kunnen tegen een geredu
ceerd tarief worden bezocht
In overleg met het Vlissing
Actiefonds zijn reductiebor-
kaarten in omloop gebracht.
DIEPE STEM - Medici onder
zoeken Silvestro Reis, een ze->
venjarige Italiaanse jongen.
Hij kreeg na een hoge koort:
plotseling de eigenschappen
van een volwassene, zoals eer.
diepe stem en baardgroei.
TEXTIELPAKKETTEN - Ir
Poortvliet hebben 42 gezinner
een textielpakket ontvangen.
Ze kregen dat van het Rode
Kruis.
PZC
Hoofdredactie:
A L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10
4382 NH Vlissingen
Tel. 06-54267110
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 315670
Fax (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115) 645769
Fax. (0115) 645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114) 372776
Fax. (0114) 372771
E-mail redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax. (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30-17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden:
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen
0800-0231231
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag van 2,00)
per maand: 20,50
per kwartaal55,10
per jaar: €209,90
Voor toezending per post geldt
een toeslag
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag 1,10
zaterdag: 1,65
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentie-orders worden
uitgevoerd overeenkomstig
de Algemene Voorwaarden van
Wegener NV en volgens de
Regelen voor het Advertentiewezen
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantoorure'
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113)315555
Fax(0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel. (0113)315540
Fax(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjesl
Tel. (0113)315550
Fax: (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel: (0113)315520
Fax:(0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114) 372770
Fax:(0114)372771
lnternet:www.pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern De door u
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen m een bestand dat wordt gebruikt voor onze
(abonnementen)admmistratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde
derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC. afdeling
e. Postbus 3229. 4800 MB Breda.
Behoort tot Wegener
-