Gedragsregels voor zwembad slaan aan Geef zowel natuur als bedrijvigheid wat meer ruimte Kalm aan op ondiep water Politici beantwoorden kraaien rode haan met roep om strengere straffen te gast 1 augustus 1953 T oegangs verbod vrijdag 1 augustus 2003 Nationalisten Barbecues Meer geld Aangestoken of spontaan ontstaan? De Franse autoriteiten zoeken het antwoord. Volgens hen zijn de bosbranden die het zuiden van Frankrijk teisteren vrijwel allemaal aangestoken. Dat werd woensdag voor een deel bevestigd met de arrestatie van een 29-jarige man die bekende zeven keer brand in een bos te hebben gesticht. Motief: wraak omdat hij was afgewezen bij de vrijwillige brandweer. door Peter Punt Het protocol gedragsre gels zwembaden dat vo rig jaar in de politieregio's Haaglanden, Hollands-Mid den en Amsterdam-Amstel- land werd ingevoerd, krijgt steeds meer navolging. In veel regio's zijn voorberei dingen gaande om het proto col ook daar in te voeren. De afgelopen jaren kregen steeds meer zwembaden te maken met overlast veroor zakende bezoekers, vaak jongeren tussen 10 en 18 jaar. De ernst van de incidenten verschilde per bad. Soms bleef het beperkt tot katten kwaad, maar er waren ook gevallen van geweld, intimi datie, verkrachting en aan randing. De agressie richtte zich niet alleen op bezoekers, maar ook op het personeel van de zwembaden. In september 2001 nam de gemeente Leiden het initia tief om gedragsregels te gaan opstellen voor de zwemba den. „De overlast in de Lei- dense zwembaden werd steeds erger. Op een gegeven moment werd een zwembad medewerkster in het nauw gedreven door een groep jon gelui. Die vrouw heeft maan denlang ziek thuis gezeten", zegt M. Snouck Hurgronje, juridisch medewerker van Leiden. Een werkgroep met daarin vertegenwoordigers van ge meenten, politie en Open baar Ministerie bereidde het protocol gedragsregels voor dat de regio's Haaglanden en Hollands-Midden op 8 mei 2002 presenteerden. Een paar maanden later nam Amsterdam het protocol vrijwel geheel over. De opzet is vrij simpel. Ieder een die een toegangskaartje voor een zwembad koopt, gaat met die aankoop ak koord met de gedragsregels die in de voorziening gelden. De regels staan duidelij k ver meld. Wie de regels op een of andere manier overtreedt] krijgt een toegangsverbod van maximaal drie maanden. Een kopie van die schriftelij k mededeling gaat ook naar de politie en naar andere zwem] baden in de regio. „Als de be-[ trokkene daarna opnieuw over de schreef gaat, dan wordt het een strafbaar feit] gebaseerd op huisvrede- r breuk", zegt Snouck Hur-, 1 gronje. 1 Het voordeel van het proto-! j col is volgens hem de sa- 1 menwerking met politie en' 1 justitie. De veroorzaker van i overlast weet dat de politie optreedt en dat het een rechtszaak kan worden. „De zwembadmedewerkers laten de politie niet voor elk inci-l dent komen, maar de politie] weet dat als een zwembadj belt, er echt iets aan de hand is", aldus Snouck Hurgronje. De zwembadmedewerkers en -managers voelen zich door het protocol gesteund,] merkt hij. „Ze hebben eenl handvat waarmee ze kunnen optreden. Ze zijn veel asser- tiever geworden. De belangstelling voor het] protocol is groot. Noord- Holland Noord, Gelderland-j Midden, Tilburg, West-Ba-| bant zijn inmiddels gevolgd. Utrecht, Rotterdam, Kenne- merland en Zuid-Holland Zuidhebben interesse. Dein- voering gebeurt zoveel mo gelijk per politieregio, omdat daarmee de coördinatie en controle beter is geregeld. Volgens beleidsmedewerker T. van Happen van Landelijk Contact, de brancheorgani satie van gemeentelijke ba den, hebben zwembadmede werkers die met het protocol werken, goede ervaringen. „Ze weten nu hoe ze met be paalde situaties om moeten gaan. Met het protocol geven de baden hun grenzen aan. We gaan hier mee door om een landelijk dekking te krij gen." Uit een eerste evaluatie van Haaglanden, Hollands-Mid den en Amsterdam blijkt dat het protocol daar tot nieuwe bezoekers heeft geleid. ANP Het Franse woud is een tijdbom door Wilko Voordouw Keihard straffen. Geheel conform de tijdgeest klinkt dezer dagen in Frankrijk het koor van ministers, burgemees ters en president Chirac. Er moet zeer streng worden opge treden tegen de pyromanen die elke zomer weer toeslaan wan neer het lange tijd warm en droog is en de mistralwind uit de noordelijker gelegen bergen zijn partijtje meeblaast. Natuurlijk zijn niet alle bos branden in zuidelijk Frankrijk het werk van criminelen of ge stoorden. De gendarmerie in Fréjus, in opperste staat van waakzaamheid, weet dat een ongeluk in een klein glasscherf je kan zitten. „La forêt est une bombe"; Het woud is een tijd bom, zegt de chef van de gen darmerie. De Franse politie stelt bij elke bosbrand een straf rechtelijk onderzoek in. Dat is weliswaar routine, maar onder het af gefikte kreupelhout wordt vaak meer gevonden dan alleen maar glasscherven die op bloed hete dagen als brandglas funge ren. Afgelopen maandag waren er in de provincie Var dertig af zonderlijke brandhaarden. Bij zeker tien ervan vond de recher che molotovcocktails. Opzet dus. Al snel ging het gerucht dat de branden mogelijk het werk wa ren van Corsicaanse nationalis ten. Die zijn op het oorlogspad sinds de politie deze zomer de hoofdverdachten van de moord op prefect Erinignac oppakten. Burgemeester Elie Brun van Fréjus wijst deze hypothese af. „Zeker, veel branden zijn moedwillig aangestoken, maar niet door Corsicanen. Die eisen him aanslagen op. En boven dien: welk belang hebben ze om dit soort milieucriminaliteit te plegen." Deze zomer - en de warmste maand augustus moet nog be ginnen - is in Zuid-Frankrijk al meer dan 30.000 hectare bos in vlammen opgegaan. Dat is evenveel als in de topjaren ze ventig en tachtig. Toen versche nen in de Franse pers geregeld artikelen met als strekking: wie stopt de razende Franse bos branden? De daders lagen meestal op het kerkhof, maar langs de Cóte d'Azur vond men het erg toevallig dat de branden vaak woedden op plaatsen die zeer in trek waren bij onroe- rend-goedmagnaten. Die wil den de Franse goudkust vol storten met beton: van goedko pe appartementen in revolutie bouw tot prestigieuze luxe wo ningen voor de happy few. Zodra het weer mooi werd gin gen enorme lappen bos met de karakteristieke parasoldennen in vlammen op. Opvallend feit: de meeste bran den begonnen tegen de avond, juist wanneer het wat koeler wordt en het gevaar afneemt. Voor de brandweer is het dan moeilijk opereren. Deblusvlieg- tuigen kunnen immers 's nachts niet in actie komen. Soms wordt een brandstichter opgepakt. Meestal gaat het om gestoorden die op deze manier aandacht wilden trekken, maar dat ge beurt heel vaak alleen bij bran den die qua locatie niet interes sant waren voor de bouwmaffia. Om aan alle speculaties een ein de te maken kwam er een wet die bouwen verbood op grond waarvan het vermoeden be stond dat projectontwikkelaars er brand had gesticht. De socia listische regering werd daartoe aangespoord door tientallen De bemanning van een Canadees blusvliegtuig laat water vallen in een bos bij La Motte in het zuiden van Frankrijk. Veel branden ontstaan 's avonds, wat de bestrijding bemoeilijkt. De blusvliegtuigen kunnen namelijk 's nachts niet worden ingezet. foto Eric Gaillard/RTR Zuid-Franse burgemeesters. De wet was een succes, want de zo mers erna bleven heet, maar het aantal branden nam fors af. Sinds het midden van de jaren tachtig was de oogst van het brandseizoen zo'n tien- tot vijf tienduizend hectare. Een hoe veelheid die 'normaal' werd ge noemd. Is er nu opnieuw bouwmaffia actief? De gendarmerie zegt dat het te vroeg is om die vraag te beantwoorden. Burgemeester Brun van Fréjus heeft een heel ander idee. Hij laakt het totaal onverantwoorde gedrag van veel vakantiegangers. Volgens hem is de druk van de grote hoe veelheid toeristen in zijn ge meente - maandag moesten 18 campings worden ontruimd - tegenwoordig de grote schuldi ge. Mensen leggen barbecues aan op plekken waar dat beslist niet kan. Gooien hun peuk ach teloos uit de auto. Ze denken niet na over de mogelijke gevol gen. „Mensen zijn vóór alles consumenten geworden," zegt hij. Net als in Nederland is het kli maat in het zuiden van Frank rijk aan het veranderen. Het wordt veel warmer en droger in de zomers. En dat betekent in de woorden van Brun dat de zo- mertoerist zijn gedrag ook zal moeten aanpassen. Want de druk van die toerist, maar ook de waterbehoefte van de totale bevolking is alleen maar toege nomen. Minister Perben van Justitie op perde deze week dat iedereen die een gebied met brandrisico betreedt zich zou moeten identi ficeren. Volgens hem zou zo een potentiële brandstichter kun nen worden afgeschrokken. Het idee lijkt, zo blijkt uit de reac ties, op een zomerse luchtbal lon. Want de politiemensen, brandweerlieden en boswach ters hebben in deze drukke tij den wel iets anders te doen. Bur gemeester Brun ziet een andere oplossing: „Veel strenger straf fen. De maximale straf opleg gen als je iemand oppakt." Zonder het hardop te zeggen verwijt hij de Franse justitie slappe knieën. Dinsdag werd in Narbonne in het Languedoc- gebied een man tot 18 maanden veroordeeld voor het plegen van zes bosbranden, waarbij geen mensenlevens in gevaar zijn ge weest. De maximale straf hier voor is in Frankrijk tien jaar cel. Wanneer er slachtoffers vallen kan een brandstichter levens lang worden opgelegd. GPD pagina 5: branden onder controle door Jan Geluk De uitspraak van de Raad van State óver de Wes- terschelde Container Termi nal (WCT) is te vergelijken met een grote steen die in het water wordt gegooid. Rimpe lingen die voor grote op schudding zorgen. Boven een artikel van Vincent Klap van de Zeeuwse Milieufederatie (PZC van 26 juli) staat de kop: 'Natuur niet slecht voor economie'. Nu kan het zijn dat deze kop er door de re dactie van de PZC boven is gezet, maar feit blijft dat de ze uitspraak, zo bedoeld, op zijn minst slecht is voor de Zeeuwse economie. Naar mijn mening is economie niet slecht voor natuur! Wat is nu belangrijker: de mens of de vogeltjes? Deze vraag is natuurlijk niet een duidig met ja of nee te beant woorden. De mens en de vogel horen bij elkaar en hebben elkaar nodig. Zoals bijna overal gaat het om het vinden van een goede balans. Maar het wordt nog veel moeilijker. Moeten wij 3000 hectare gaan ontpolderen voor de na tuur? Moeten wij daarbij West-Zeeuws-Vlaanderen weer gaan isoleren door de Braakmanpolder terug te ge ven aan de zee? Het zal ie dereen duidelijk zijn dat dit idioot is, en men kent het standpunt van de WD. Dit zijn, zo begrijp ik, nog slechts onrijpe plannen, door een ac tieve redactie van een teken tafel geroofd, met de Wet Openbaarheid van Bestuur in de hand. Maar toch, u ziet ook hier dat het denken niet stilstaat. Laat ik mij beperken tot de Vogel- en Habitat-richtlij nen. Deze bestaan en hebben hun werking, waarbij ze, zo jong als ze zijn, al meteen vragen oproepen. Waarom leggen wij Vogel- en Habitat- gebieden zo dicht langs grote industriële gebieden? Dat is vragen om ongelukken. De WCT en Dow Benelux kun nen het slachtoffer ervan worden. Straks nog anderen? Waarom moeten wij wachten op uitspraken van het hoog ste rechtscollege in Neder land? Waarom is de wetgever zelf niet in staat veel duide lijkere wetten te produceren? Dan weet iedereen direct waar hij of zij aan toe is. Het is juist dit laatste waar ik mij geweldig aan stoor. Als controleur van de regering en met onze medewetgevende taak vind ik het mijn plicht hier iets mee te doen. Regels en wetten horen duidelijk te zijn. Het is een gotspe dat wij elke keer, vanwege slechte of onduidelijke wetgeving, uit spraken van de Raad van State moeten afwachten. Dit is wachten op ellenlange pro cedures, die de samenleving zeer veel onzekerheid bezor gen en erg veel geld in econo mische zin kosten. Op onder meer deze punten heb ik de regering vorige week dan ook om duidelijkheid gevraagd. Bij de behandeling van de Natuurbeschermingswet in september kunnen wij de wet daarop aanpassen. Onzekerheid maakt een ie der kopschuw. Hierdoor ha ken bedrijven al af voordat zij aan uitvoering gaan den ken en vertrekken naar lan den waar het allemaal veel makkelijker is. Dat is pas echt schadelijk voor de werkgelegenheid, maar ook voor de natuur. Geef zowel de natuur als de bedrijvigheid wat ruimte! Economische bedrijvigheid zorgt uiteindelijk voor meer geld in 's Rijks schatkist, waarmee óók natuurplannen verwezenlijkt kunnen wor den. De afgelopen jaren zelfs voor vele honderden miljoe nen! Met 16 miljoen mensen in Nederland zullen wij moe ten zorgen voor werk en in komen. Dat betekent na tuurlijk niet dat de natuur daarbij opgeofferd moet worden. Nee, het gaat om het vinden van een goede balans en ruimte. Dan is economie goed voor natuur! Jan Geluk is lid van de Twee de Kamer voor de VVD. Op de Waal leidt de lage waterstand tot grote problemen. foto DoVisser/GPD Binnenvaartschepen moeten lading laten staan en zijn langer onder weg vanwege het lage water. Toch zijn er ook voordelen. Het lage water schept werk. door Menno Pols Het wordt een latertje voor Hans en Jo- landa Pikaart. In de haven van Niehl, een voorstad van Keulen, wachten ze met hun schip Factotum op de laatste twee con tainers. Door het lage water zal hun reis naar Rotterdam geen zestien maar negen tien uur duren en nu hebben ze hier ook nog oponthoud. Anderhalf uur later dan gepland, zet een enorme kraan de containers op de Facto tum. Om de haven te verlaten moet het 135 meter lange schip keren. In het water onder de boegschroef verschijnen wolken zand. „Dat komt door het lage water", legt schip per Hans Pikaart uit. „We zitten nu vrij dicht boven de bodem. Ik moet oppassen dat ik de motor niet te hard laat draaien, anders krijg ik zand en stenen in de schroef.Rustig vaart het schip de Rijn op, richting Ruhrge- bied. De Factotum, pas twee maanden in de vaart, kan maximaal 411 containers ver voeren. De eigenaars Hans (46) en Jolanda (43) Pikaart onderhouden een lijndienst tussen Rotterdam en Keulen in opdracht van de Duitse binnenvaartgigant Haniel. De Factotum is nooit helemaal volgeladen. „Je moet ruimte over houden om te laden en te lossen", legt Pikaart uit. „Op de ene ter minal moeten er tien containers afop de an dere weer vijftien erbij. Dat kan niet als je helemaal vol zit's Zomers is het aanbod wat minder. Toch moest ik tien dagen geleden vracht laten staan omdat ik anders te veel diepgang had gehad." Op de oevers glijdt het eindeloze industrie gebied van Duisburg voorbij. „Normaal kan ik de verloren tijd goed maken door hier wat meer gas te geven. Maar met het lage water zou ik nu te veel zand en stenen los woelen en onder het schip zou zuiging ont staan waardoor we niks harder zouden gaan. Bovendien maak ik met deze water stand veel golfslag als ik hard vaar. Dat is niet fijn voor mijn collega's en het is schade lijk voor de oevers." Schepen kunnen alleen nog maar het diepe midden van de rivier gebruiken en moeten elkaar dus op veel kortere afstand passeren dan normaal. Wanneer een achteropko mend schip wil passeren, houdt Pikaart in- ,,Bij een normale waterstand zou het schip dat mij wil inhalen even gas bijgeven. Dat kan nu niet. Het duurt met zo'n groot schip wel even voor je weer op snelheid bent. Alle maal tijdverlies." Toch is de lage waterstand niet alleen maar nadelig. Pikaart: „Omdat er minder mee kan, wordt de lading over meer schepen ver deeld. Het schept dus ook werkgelegenheid. Dat ik een paar uur later in Rotterdam ben is vervelend voor mij, maar financieel maakt het niet uit. In mijn contract met Haniel is opgenomen dat het risico voor hen is wan neer ik bij laag water containers moet laten staan. Pas als dit maanden voortduurt gaan de opdrachtgevers uitkijken naar andere vormen van vervoer." Voor de containerschepen mag de schade meevallen, andere sectoren van de binnen vaart zuchten onder het lage water, zegt Kees de Vries, directeur van de schippers vereniging Koninklijke Schuttevaer. „De grote duwbakcombinaties, die kolen en erts van Rotterdam naar het Ruhrgebied ver voeren, hebben een diepgang van drieën half tot vier meter als ze vol zitten. De maxi male diepte in de Waal is nu tweeënhalve meter. Die schepen moeten 40 procent van de lading laten liggen. Er blijven tiendui zenden tonnen kolen en erts per week in Rotterdam liggen." De Vries wijst met de beschuldigende vinger richting Rijkswa terstaat. „Tien jaar geleden is afgesproken dat de Waal beter bevaarbaar gemaakt zou worden. De bochten zouden verbeterd wor den en er zou permanent gebaggerd worden. Hierdoor zou de minimale vaargeul bij laag water verdiept worden van 2,50 meter naar 2,80 meter. De bochten zijn verbeterd en er is een aantal jaren gebaggerd, maar daar is Rijkswaterstaat een paar maanden gele den mee gestopt uit geldgebrek. Wij denken dat het effect nu al merkbaar is. Vroeger lag de geringste diepte altijd in Duitsland, nu ligt die in Nederland, westelijk van Nijme gen." Volgens Pikaart ligt het anders. „Nadat Rijkswaterstaat in de bochten gebaggerd had, verlegde de stroming zich en ontston den elders ondiepten. Het werk had dus niet het gewenste effect." Hoe het ook zij, de si tuatie op de Rijn is nog niet zo dramatisch als elders. Op de Donau en de Elbe kan bijna n iet meer gevaren wordenin het zuid-Duit se Regensburg liggen honderden schepen, waaronder veel Nederlandse, te wachten tot het water stijgt en ze weer verder kun nen. De Vries: „Zo lang er gevaren kan wor den is het probleem beperkt. Eigenlijk bof fen we met de Rijn. Bijna alle grote rivieren op de wereld zijn een deel van het jaar onbe vaarbaar vanwege laag water." GPD MUZIEKSCHOOL - Walche ren krijgt een muziekschool. De gemeenteraad van Vlissin- gen heeft het voorstel gister avond aanvaard. Alle moge lijkheden voor samenwerking in breder Zeeuws verband en organisatievorm staan nog open. SOLEX - De bromfietsen van het merk Solex mogen nu ook op het fietspad rijden. De mi nister van Verkeer en Water staat heeft de voertuigen ge lijkgesteld met rijwielen. TOERISME - Het toerisme in Vlissingen wordt bevorderd. Het badstrand, het Stedelijk Museum en de Sint Jacobsto-' ren kunnen tegen een geredu ceerd tarief worden bezocht In overleg met het Vlissing Actiefonds zijn reductiebor- kaarten in omloop gebracht. DIEPE STEM - Medici onder zoeken Silvestro Reis, een ze-> venjarige Italiaanse jongen. Hij kreeg na een hoge koort: plotseling de eigenschappen van een volwassene, zoals eer. diepe stem en baardgroei. TEXTIELPAKKETTEN - Ir Poortvliet hebben 42 gezinner een textielpakket ontvangen. Ze kregen dat van het Rode Kruis. PZC Hoofdredactie: A L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Oostsouburgseweg 10 4382 NH Vlissingen Tel. 06-54267110 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 315670 Fax (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115) 645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114) 372771 E-mail redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden: zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2,00) per maand: 20,50 per kwartaal55,10 per jaar: €209,90 Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag 1,10 zaterdag: 1,65 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantoorure' zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax(0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel. (0113)315540 Fax(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjesl Tel. (0113)315550 Fax: (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0113)315520 Fax:(0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114) 372770 Fax:(0114)372771 lnternet:www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen m een bestand dat wordt gebruikt voor onze (abonnementen)admmistratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC. afdeling e. Postbus 3229. 4800 MB Breda. Behoort tot Wegener -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4