s^êêêsbêêêêêêmê Een opzienbarende Z van Nissan Zeem in je broek is geen kruis Skodatherapie hij liefdesverdriet Moto Guzzi's Breva toont meer karakter KENNISMAKING f-l'jt in samenwerking met OAutoTrack.nl Altijd meer dan 2000 occasions, met foto! Bijdehand vrijdag 1 augustus 2003 Fietsgenot en zadelpijn lijken soms onverbre kelijk verbonden. Onnodig, want er zijn ook toonbare fietsbroelcen op de markt. MINI-TEST Openluchtmode Onveilige B-banden Engels voertaal in Assen Diesel uit dode bomen Deense Kraftwagen Jarenlang moesten liefhebbers hem missen, nu is hij terug: de eerste Nissan Z van dit mil lennium. Een knaap van een sportwagen. De voorganger? van de 350Z De Peilstok Herintredende Snoek Oude liefde roest niet Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. Redactie: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes. De occasionsite van Zeeland Serie Het wemelt van de cabrio lets op straat en ook zie je steeds meer prachtig geres taureerde oldtimers en retro- modellen. Een Duitse internetsite speelt handig in op de trend: op www.cabriomuetze.de bestel je precies die nostalgische vliegeniersbril, basebalpet of vetlederen autohelm die bij jouw hoofd en jouw voertuig past. Ze dragen namen als Roadster, Streetracer en Summer Classic. Ga voor de rubriek Vraag Antwoord naar de website van de krant en klik op Auto: Voortaan kun je als ANWB-lid goedkoper tanken, maar je zou dan niet langer gebruik mogen maken van het spaarsysteem van de benzinemaatschappij. Wat is nu het meest voordelig? Volgende week in Auto: Streetka of Beetle: grappig of gründlich v Oude liefde: Het zijn de kleine dingen... I Door Rodrick de Munnik Al eens het kruis van een spij kerbroek goed bekeken? Niet bepaald de ideale fietsbroek, met die harde, schurende na den erin. Toch is het de meest gebruikte broek op de fiets. De RAI-vereniging schat Neder land op minstens twee miljoen recreatieve fietsers. Maar bij voorbeeld Agu, de grootste le verancier van fietskleding, ver koopt aan die groep per jaar niet meer dan 10.000 fietsbroe- ken. Leonoor Hoenderkamp, ont werpster bij Agu, heeft wel een idee waarom we het zeemleren kruis niet zien zitten. „Mensen zien de Tour de France en den ken: die strakke broek is voor racers. Ze willen er ook graag normaal uitzien zonder fiets." Dat kan ook, want er zijn ande re fietsbroeken te koop dan het lycra voor wielrenners. „Denk aan de gewone broek, die is voorzien van een zeem. Ook hebben we ondergoed met zeem, voor onder de gewone korte broek." Die zeem is niet het ding van vroeger, dat keihard wordt na het wassen. Het is een anti-bac- teriële zeem uit Italië, waar de beste producenten zitten. De zeem zorgt voor een dikke laag tussen huid en zadel, neemt het wrijven van de naden weg en vangt het transpiratievocht op. Regelmatig wassen helpt het functioneren van de fietsbroek, tipt Olympisch kampioene wielrennen Leontien van Moor- sel. „Ik was mijn fietsbroek na elk gebruik. Zo gaan de bacte riën uit de zeem en kan die weer vocht opnemen. Maar als ilc echt pijn heb, bijvoorbeeld als ik veel wedstrijden rijd, dan smeer ik de zeem in met vaseli ne of speciale crème." Door Rob van Ginneken Het Italiaanse motormerk Mo to Guzzi maakt onder de vleu gels van het Aprilia-concern een comeback. De Breva V 750 IE is de eerste nieuwe Guzzi. De karaktermachines van weleer waren behoorlijk nukkig, voor al de elektrische installatie, maar de Moto Guzzi's van de 21e eeuw blijken uit ander hout gesneden: opeens rollen probleemloos functionerende motoren van de band. Accen ten als de dwars geplaatste V- twin en cardanaandrijving zijn behouden, maar die worden nu omgeven met keurige tech niek. Zo noteren we brandstof inspuiting en een infodisplay tussen de meters. Zelfs de waarschuwingslampjes houden zich koest. De nieuwe Breva kan een groot publiek aanspreken. Hij is com pact gebouwd en biedt een lage en ontspannen zitpositie. Met de relatief bescheiden 48 pk gaat tot pakweg 130 km per uur alles soepeitjes, daarboven heeft hij het er opmerkelijk druk mee. Geen scheurneus dus, maar een goedmoedige motorfiets. Het prijskaartje van 8.499 euro past daar keurig bij. Dit najaar komt er ook een zwaardere, 1.2 liter racemotor met 122 pk. De Breva: ingetogen en keurige techniek, Welke klassieker mag op herhaling? Het blad Autovisie heeft vijf banden van zogeheten B- merlcen getest. Twee bleken er niet veilig: de Kwik-Fit Centaur Supreme 2000 (in de maat 195/65 R15) viel door de mand bij ren?: men op natte weg. Kwik-Fit heeft de baud uit het assorti ment gehaald. Vier Koreaanse Hankoolcs 866 maakten de testauto, een Golf 1.6, ronduit moeilijk bestuurbaar. Het circuit van Assen is op zaterdag 16 en zondag 17 augustus voor even Britse bodem. Voor de achttiende keer staat het British Classic Car Fes tival er bol van voertuigen als Riley, MG, Triumph, Lagonda, Bentley, Jaguar, Austin en Rolls-Royce, 's Zon dags is er een concours d'elegance. De toegangsprijs is 13 euro. Zaterdag 9.00-18.00 uur, zondag 10.00-18.00 uur. Biotrol heet de synthetische diesel die Daimler- Chiysler en Volkswagen gaan exploiteren. De brandstof wordt gemaakt uit organische stoffen, vooral houtresten. De kooldioxide die ontstaat bij de ver branding wordt door de plantengroei weer uit de lucht gehaald. De productie van Biotrol kost momenteel 70 eurocent per liter en is daarmee drie keer zo duur als fossiele brandstof. De accijnstarieven daarentegen zijn veel lager. Dampfkr aftwa gen: DKW. Zo noemde de Deen Skafte Ras mussen in 1917 de stoomauto die hij bouwde in het Duitse Zschopau. Het Audi-museum in Ingolstadt houdt Een serie Horchs in het Audi-museum. van 3 juli tot en met 23 september een thema-expositie over het merk DKW en zijn oprichter Rasmussen. In 1932 fuseerde de fabriek met Horch, Audi en Wanderer tot de Auto Union, die in 1969 ook NSU opslokte. Het museum is dagelijks open van 9.00 tot 18.00 uur. Door Rien van der Steen Hoe maak je een at tractieve sportau to? Nissan, toen nog Datsun gehe ten, wist het wel in 1969. Je legt een sterke zes cilinder onder een lange neus, plaatst er twee stoelen achter en drijft het geheel aan via de achterwielen. En, ook belang rijk, je bouwt een spannende koets en vraagt voor dit geheel vooral niet te veel. Het resul taat heette 240Z, en Datsun had een wereldhit. Ook de op volgers in de Z-reeks - de 260Z, de 280Z en de 300ZX - spraken tot de verbeelding, al werden ze wel steeds zwaarder, luxer en dus duurder. Het heeft een poosje geduurd, maar ineens weet Nissan het weer. In de VS en Japan wordt sinds vorig jaar een nieuwe 350Z verkocht, de vijfde gene ratie. Kopers vallen bij bosjes voor de welgevormde en krachtdadige sportauto. Het is dan ook een Z in de beste tradi tie: een gestrekte auto met een lekker lange wielbasis en ach ter de vooras een 3.5 liter V6 motor van 280 pk die de ach terwielen aandrijft. Voor Z-ken- ners: bovenop het dashboard staan de drie metertjes ver trouwd te wezen. Vanaf eind oktober is hij te koop bij ons en dat is heuglijk nieuws. Want de 350Z is het beste wat er tussen een sport auto voor beginners en de ge vestigde orde van Ferrari en Lamborghini in past. Er zat on langs maar één dag tussen de presentatie van Chryslers prachtige Crossfire en de nieu we 350Z van Nissan. Geloof ons als we zeggen dat de Z niet meer dan die tijd nodig had om de Chrysler volledig in zijn schaduw te stellen. Hoge taillelijn De Japanner heeft een erg lage zit met een tamelijk hoge tail lelijn en smalle zijruitjes. Als het stuur hoger of lager gezet wordt, beweegt het complete instrumentarium mee. Achter de twee uitstekende stoelen zit een dwarsbalk die de stijfheid van het ontwerp verhoogt. Ook in de motorruimte zit zo'n balk, en de bodemplaat is op veel plaatsen dubbel. De tank ligt precies in het midden, een gewichtsverdeling die bijdraagt aan een opzienba rende wegligging. In 5,9 secon de snelt de Z van nul naar hon derd kilometer per uur. Daarbij produceert de 1.550 kilo zware auto een mooi roffelend geluid. De Japanse ingenieurs hebben om dit te bereiken naar het schijnt goed geluisterd naar verschillende sportwagens van naam. Bij hoge toeren is het vooral het inlaatgeluid dat via de rechte kanalen de boven toon voert. De Z haalt een top snelheid van 250 en laat zich daarbij volgens de persmap graag uitdagen door types als de Honda S2000, Audi TT, Por- 1969e.v. Datsun 240Z/260Z/280Z O) Ontwerper Albrecht Goertz (o.a. Porsche 507) 2.4 liter 6cil lijnmotor 150 pk Vijf versnellingen! Top 202 km per uur Winnaar East African Rally 1971 Veroverde in tien jaar Amerikaanse sportwagenmarkt 1984 e.v. Nissan 280ZX 3 liter 6cil V-motor 170 pk (turbo: 228pk) Verbeterde wegligging Eerste onder nieuwe naam Nissan s Werelds meest verkochte sportwagen sche Boxster en Mazda RX-8. De extreem krachtige motor is een beetje onbehouwen in de omgang, al is hij van de andere kant heel verfijnd. De zesver snellingsbak heeft een hele korte pook en de aangrijpmo- menten bij het opschakelen zijn enig in hun soort. Koppe len en schakelen vergen wel een geoefende hand, tenminste als het soepel moet. De prijs is 48.695 euro, en dat is belangrijk minder dan bij voorbeeld die Crossfire moet kosten. Nissan Nederland heeft al tachtig bestellingen bin nen. Zeg nou zelf: het aanbod van je vader om je een auto cadeau te doen, laat je natuurlijk niet schieten. Die auto was voor mij, aankomend student automobieltechniek, bedoeld als 'studiema teriaal' en als zodanig voor hem fiscaal af trekbaar. Voor alle duidelijkheid: wij pra ten over 1956 en over 800 gulden. Het be grip studiebeurs moest nog uitgevonden worden. De auto in kwestie was een lichtgroene Skoda. Motor voorin, deuren die verkeerd- om opengaan. In die jaren gebruikten de autobouwers uit het bosrijke Tsjecho-Slo- wakije nog veel hout voor de binnenkant, de stijlen van de deuren en de achterpane len. Een lik menie op zijn tijd en je had er geen omkijken naar. Verwarming zat er niet in, en dat zinde ons - mijn studiegenoten van de hts Automo bieltechniek in Apeldoorn en mij - niet. We verspilden een studiejaar aan praktijkuren met de montage en demontage van onze Willie-Wortelachtige oplossingen. Maar toen het winter werd moest ik toch weer het ijs van de ruiten krabben, ook binnen. Daar kreeg je het dan wel weer warm van. Gedurende langere ritten produceerde de Skoda op topsnelheid een snerpende fluit toon. Bij Ferrari's wordt dat dan naar ver luidt ook gehoord, maar de top van mijn Een benzinemeter had ik niet. Daarvoor in de plaats zat een kraantje onder het dash board. Linksom betekende open. Begon de motor te stotteren, dan dook ik in het voor onder en zette 't kraantje rechtsom: je reed dan op reserve. Zo snel mogelijk tanken. U snapt het al, Alzheimer zelf had deze con structie kunnen bedenken. In mijn stageperiode had ik de dochter van mijn hospita erg leren waarderen en tot mijn vreugde zij mij ook. Maar enkele schoolfeesten later maakte ze een eind aan onze relatie. Mijn studie- en pensionvrien den voelden de stemming meteen aan toen ik ze na het avondeten vroeg of zij zin had den in een scheurpartij in het bos. Zo zocht mijn samengebalde woede zich een roeke loze uitweg, terwijl de Skoda krakend over het jagerspad stuiterde. Mijn verdriet stoof in een wolk over de zandverstuiving, mijn vrienden juichend achterin, totdat ons voertuig machteloos smoorde in het rulle geel. Met de hand gegraven aanloopgeultjes voor de wielen hielpen niet. Jacks en truien evenmin. Pas toen we besloten, het werd al donker, de achterpanelen te demonteren en die als oprijplaten voor de wielen te leg gen, kwam de Skoda vrij. Mijn eerste liefde was dan wel gestrand, mijn eerste autolief de kon weer een tijd voort. - t A Als u autoliefhebber bent, en u zou '-<*■ een he|e dag jn het teken van 'de auto' mogen doorbrengen, waar zou u dan voor kiezen? Plankgas over het racecircuit, een dagje AutoRai of liever een cursus rijvaardig heid? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Q Vorige week vroegen we welke klassie ker wat u betreft opnieuw van de band mag komen rollen. Bijna één op elke vijf stemmers ziet mogelijkheden voor een her intreding van de Snoek oftewel het Strijkij zer: de Citroen DS. 0 Citroën DS 19% 0 Daf 55 8% 0 VW Kever 18% 0 Renault 4 4% 0 Jaguar 16% Q BMW 2002 4% (3 Anders 14% 0 Mercedes 190 SL 3% 0 Citroën 2CV 11% 0) Volvo Amazon 3% QTom Kramer van de Citroën DS Club Nederland is vereerd, maar niet verbaasd: "De DS is de mooiste auto die ooit is gemaakt. Prachtig gelijnd, revolutionair ontwerp, met een achterkant die even mooi is als de voorkant. Verder is ze natuurlijk bijzonder fotogeniek. En ik zeg expres 'ze', want deze auto is absoluut vrouwelijk. Charmant en elegant. Dankzij het hydropneumatische veersysteem zit de DS heel comfortabel en als je rijdt is het alsof je zweeft." 1W V..* W11-. VV v- v.- ..v.. -.H...." ..V.W.VV O... Q) 1990 Nissan 300ZX 3 liter 6cil V-motor I 230 pk (turbo: 300pk) j Duurste Z ooit: I 64.000 euro Top 250 km per uur Meesturende j achterwielen f Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. Skoda lag op een luttele tachtig per uur. Mijn deskundige diagnose luidde: het diffe rentieel. Nu hadden we de mazzel dat in ons praktijklokaal een demonstratie-diffe rentieel lag van hetzelfde merk. De prak tijkleraar ging soepeitjes mee: omruilen mocht. Het resultaat van weer een intensie ve sleutelsessie was verbluffend: het bijge luid was nu geen snerpende fluit maar een hoofdpijnverweklcende bas...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 20