s^êêêsbêêêêêêmê
Een opzienbarende Z van Nissan
Zeem in je broek is geen kruis
Skodatherapie hij liefdesverdriet
Moto Guzzi's Breva
toont meer karakter
KENNISMAKING
f-l'jt
in samenwerking met OAutoTrack.nl
Altijd meer dan
2000 occasions,
met foto!
Bijdehand
vrijdag 1 augustus 2003
Fietsgenot en zadelpijn lijken soms onverbre
kelijk verbonden. Onnodig, want er zijn ook
toonbare fietsbroelcen op de markt.
MINI-TEST
Openluchtmode
Onveilige B-banden
Engels voertaal in Assen
Diesel uit dode bomen
Deense Kraftwagen
Jarenlang moesten liefhebbers hem missen,
nu is hij terug: de eerste Nissan Z van dit mil
lennium. Een knaap van een sportwagen.
De voorganger?
van de 350Z
De Peilstok
Herintredende Snoek
Oude liefde roest niet
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
Redactie: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes.
De occasionsite van Zeeland
Serie
Het wemelt van de cabrio
lets op straat en ook zie
je steeds meer prachtig geres
taureerde oldtimers en retro-
modellen.
Een Duitse internetsite speelt handig in op de trend: op
www.cabriomuetze.de bestel je precies die nostalgische
vliegeniersbril, basebalpet of vetlederen autohelm die
bij jouw hoofd en jouw voertuig past. Ze dragen namen
als Roadster, Streetracer en Summer Classic.
Ga voor de rubriek Vraag Antwoord naar de website van
de krant en klik op Auto:
Voortaan kun je als ANWB-lid goedkoper tanken, maar je zou
dan niet langer gebruik mogen maken van het spaarsysteem van
de benzinemaatschappij. Wat is nu het meest voordelig?
Volgende week in Auto:
Streetka of Beetle: grappig of gründlich v
Oude liefde: Het zijn de kleine dingen... I
Door Rodrick de Munnik
Al eens het kruis van een spij
kerbroek goed bekeken? Niet
bepaald de ideale fietsbroek,
met die harde, schurende na
den erin. Toch is het de meest
gebruikte broek op de fiets. De
RAI-vereniging schat Neder
land op minstens twee miljoen
recreatieve fietsers. Maar bij
voorbeeld Agu, de grootste le
verancier van fietskleding, ver
koopt aan die groep per jaar
niet meer dan 10.000 fietsbroe-
ken.
Leonoor Hoenderkamp, ont
werpster bij Agu, heeft wel een
idee waarom we het zeemleren
kruis niet zien zitten. „Mensen
zien de Tour de France en den
ken: die strakke broek is voor
racers. Ze willen er ook graag
normaal uitzien zonder fiets."
Dat kan ook, want er zijn ande
re fietsbroeken te koop dan het
lycra voor wielrenners. „Denk
aan de gewone broek, die is
voorzien van een zeem. Ook
hebben we ondergoed met
zeem, voor onder de gewone
korte broek."
Die zeem is niet het ding van
vroeger, dat keihard wordt na
het wassen. Het is een anti-bac-
teriële zeem uit Italië, waar de
beste producenten zitten. De
zeem zorgt voor een dikke laag
tussen huid en zadel, neemt
het wrijven van de naden weg
en vangt het transpiratievocht
op.
Regelmatig wassen helpt het
functioneren van de fietsbroek,
tipt Olympisch kampioene
wielrennen Leontien van Moor-
sel. „Ik was mijn fietsbroek na
elk gebruik. Zo gaan de bacte
riën uit de zeem en kan die
weer vocht opnemen. Maar als
ilc echt pijn heb, bijvoorbeeld
als ik veel wedstrijden rijd, dan
smeer ik de zeem in met vaseli
ne of speciale crème."
Door Rob van Ginneken
Het Italiaanse motormerk Mo
to Guzzi maakt onder de vleu
gels van het Aprilia-concern
een comeback. De Breva V 750
IE is de eerste nieuwe Guzzi.
De karaktermachines van weleer
waren behoorlijk nukkig, voor
al de elektrische installatie,
maar de Moto Guzzi's van de
21e eeuw blijken uit ander
hout gesneden: opeens rollen
probleemloos functionerende
motoren van de band. Accen
ten als de dwars geplaatste V-
twin en cardanaandrijving zijn
behouden, maar die worden nu
omgeven met keurige tech
niek. Zo noteren we brandstof
inspuiting en een infodisplay
tussen de meters. Zelfs de
waarschuwingslampjes houden
zich koest.
De nieuwe Breva kan een groot
publiek aanspreken. Hij is com
pact gebouwd en biedt een lage
en ontspannen zitpositie. Met
de relatief bescheiden 48 pk
gaat tot pakweg 130 km per
uur alles soepeitjes, daarboven
heeft hij het er opmerkelijk
druk mee. Geen scheurneus
dus, maar een goedmoedige
motorfiets. Het prijskaartje van
8.499 euro past daar keurig bij.
Dit najaar komt er ook een
zwaardere, 1.2 liter racemotor
met 122 pk.
De Breva: ingetogen en keurige techniek,
Welke klassieker
mag op herhaling?
Het blad Autovisie heeft vijf banden van zogeheten B-
merlcen getest.
Twee bleken er niet veilig: de Kwik-Fit Centaur Supreme
2000 (in de maat 195/65 R15) viel door de mand bij ren?:
men op natte weg. Kwik-Fit heeft de baud uit het assorti
ment gehaald. Vier Koreaanse Hankoolcs 866 maakten
de testauto, een Golf 1.6, ronduit moeilijk bestuurbaar.
Het circuit van Assen is op zaterdag 16 en zondag 17
augustus voor even Britse bodem.
Voor de achttiende keer staat het British Classic Car Fes
tival er bol van voertuigen als Riley, MG, Triumph,
Lagonda, Bentley, Jaguar, Austin en Rolls-Royce, 's Zon
dags is er een concours d'elegance. De toegangsprijs is
13 euro. Zaterdag 9.00-18.00 uur, zondag 10.00-18.00
uur.
Biotrol heet de synthetische diesel die Daimler-
Chiysler en Volkswagen gaan exploiteren.
De brandstof wordt gemaakt uit organische stoffen,
vooral houtresten. De kooldioxide die ontstaat bij de ver
branding wordt door de plantengroei weer uit de lucht
gehaald. De productie van Biotrol kost momenteel 70
eurocent per liter en is daarmee drie keer zo duur als
fossiele brandstof. De accijnstarieven daarentegen zijn
veel lager.
Dampfkr aftwa
gen: DKW.
Zo noemde de
Deen Skafte Ras
mussen in 1917 de
stoomauto die hij
bouwde in het
Duitse Zschopau.
Het Audi-museum
in Ingolstadt houdt Een serie Horchs in het Audi-museum.
van 3 juli tot en met
23 september een thema-expositie over het merk DKW
en zijn oprichter Rasmussen. In 1932 fuseerde de fabriek
met Horch, Audi en Wanderer tot de Auto Union, die in
1969 ook NSU opslokte. Het museum is dagelijks open
van 9.00 tot 18.00 uur.
Door Rien van der Steen
Hoe maak je een at
tractieve sportau
to? Nissan, toen
nog Datsun gehe
ten, wist het wel
in 1969. Je legt een sterke zes
cilinder onder een lange neus,
plaatst er twee stoelen achter
en drijft het geheel aan via de
achterwielen. En, ook belang
rijk, je bouwt een spannende
koets en vraagt voor dit geheel
vooral niet te veel. Het resul
taat heette 240Z, en Datsun
had een wereldhit. Ook de op
volgers in de Z-reeks - de 260Z,
de 280Z en de 300ZX - spraken
tot de verbeelding, al werden
ze wel steeds zwaarder, luxer
en dus duurder.
Het heeft een poosje geduurd,
maar ineens weet Nissan het
weer. In de VS en Japan wordt
sinds vorig jaar een nieuwe
350Z verkocht, de vijfde gene
ratie. Kopers vallen bij bosjes
voor de welgevormde en
krachtdadige sportauto. Het is
dan ook een Z in de beste tradi
tie: een gestrekte auto met een
lekker lange wielbasis en ach
ter de vooras een 3.5 liter V6
motor van 280 pk die de ach
terwielen aandrijft. Voor Z-ken-
ners: bovenop het dashboard
staan de drie metertjes ver
trouwd te wezen.
Vanaf eind oktober is hij te
koop bij ons en dat is heuglijk
nieuws. Want de 350Z is het
beste wat er tussen een sport
auto voor beginners en de ge
vestigde orde van Ferrari en
Lamborghini in past. Er zat on
langs maar één dag tussen de
presentatie van Chryslers
prachtige Crossfire en de nieu
we 350Z van Nissan. Geloof ons
als we zeggen dat de Z niet
meer dan die tijd nodig had
om de Chrysler volledig in zijn
schaduw te stellen.
Hoge taillelijn
De Japanner heeft een erg lage
zit met een tamelijk hoge tail
lelijn en smalle zijruitjes. Als
het stuur hoger of lager gezet
wordt, beweegt het complete
instrumentarium mee. Achter
de twee uitstekende stoelen zit
een dwarsbalk die de stijfheid
van het ontwerp verhoogt. Ook
in de motorruimte zit zo'n
balk, en de bodemplaat is op
veel plaatsen dubbel. De tank
ligt precies in het midden, een
gewichtsverdeling
die bijdraagt aan een opzienba
rende wegligging. In 5,9 secon
de snelt de Z van nul naar hon
derd kilometer per uur. Daarbij
produceert de 1.550 kilo zware
auto een mooi roffelend geluid.
De Japanse ingenieurs hebben
om dit te bereiken naar het
schijnt goed geluisterd naar
verschillende sportwagens van
naam. Bij hoge toeren is het
vooral het inlaatgeluid dat via
de rechte kanalen de boven
toon voert. De Z haalt een top
snelheid van 250 en laat zich
daarbij volgens de persmap
graag uitdagen door types als
de Honda S2000, Audi TT, Por-
1969e.v.
Datsun 240Z/260Z/280Z O)
Ontwerper Albrecht Goertz (o.a. Porsche 507)
2.4 liter 6cil lijnmotor 150 pk
Vijf versnellingen!
Top 202 km per uur
Winnaar East African Rally 1971
Veroverde in tien jaar Amerikaanse sportwagenmarkt
1984 e.v.
Nissan 280ZX
3 liter 6cil V-motor
170 pk (turbo: 228pk)
Verbeterde wegligging
Eerste onder nieuwe naam Nissan
s Werelds meest verkochte sportwagen
sche Boxster en Mazda RX-8.
De extreem krachtige motor is
een beetje onbehouwen in de
omgang, al is hij van de andere
kant heel verfijnd. De zesver
snellingsbak heeft een hele
korte pook en de aangrijpmo-
menten bij het opschakelen
zijn enig in hun soort. Koppe
len en schakelen vergen wel
een geoefende hand, tenminste
als het soepel moet.
De prijs is 48.695 euro, en dat
is belangrijk minder dan bij
voorbeeld die Crossfire moet
kosten. Nissan Nederland heeft
al tachtig bestellingen bin
nen.
Zeg nou zelf: het aanbod van je vader
om je een auto cadeau te doen, laat
je natuurlijk niet schieten. Die auto
was voor mij, aankomend student
automobieltechniek, bedoeld als 'studiema
teriaal' en als zodanig voor hem fiscaal af
trekbaar. Voor alle duidelijkheid: wij pra
ten over 1956 en over 800 gulden. Het be
grip studiebeurs moest nog uitgevonden
worden.
De auto in kwestie was een lichtgroene
Skoda. Motor voorin, deuren die verkeerd-
om opengaan. In die jaren gebruikten de
autobouwers uit het bosrijke Tsjecho-Slo-
wakije nog veel hout voor de binnenkant,
de stijlen van de deuren en de achterpane
len. Een lik menie op zijn tijd en je had er
geen omkijken naar.
Verwarming zat er niet in, en dat zinde ons
- mijn studiegenoten van de hts Automo
bieltechniek in Apeldoorn en mij - niet. We
verspilden een studiejaar aan praktijkuren
met de montage en demontage van onze
Willie-Wortelachtige oplossingen. Maar
toen het winter werd moest ik toch weer
het ijs van de ruiten krabben, ook binnen.
Daar kreeg je het dan wel weer warm van.
Gedurende langere ritten produceerde de
Skoda op topsnelheid een snerpende fluit
toon. Bij Ferrari's wordt dat dan naar ver
luidt ook gehoord, maar de top van mijn
Een benzinemeter had ik niet. Daarvoor in
de plaats zat een kraantje onder het dash
board. Linksom betekende open. Begon de
motor te stotteren, dan dook ik in het voor
onder en zette 't kraantje rechtsom: je reed
dan op reserve. Zo snel mogelijk tanken. U
snapt het al, Alzheimer zelf had deze con
structie kunnen bedenken.
In mijn stageperiode had ik de dochter van
mijn hospita erg leren waarderen en tot
mijn vreugde zij mij ook. Maar enkele
schoolfeesten later maakte ze een eind aan
onze relatie. Mijn studie- en pensionvrien
den voelden de stemming meteen aan toen
ik ze na het avondeten vroeg of zij zin had
den in een scheurpartij in het bos. Zo zocht
mijn samengebalde woede zich een roeke
loze uitweg, terwijl de Skoda krakend over
het jagerspad stuiterde. Mijn verdriet stoof
in een wolk over de zandverstuiving, mijn
vrienden juichend achterin, totdat ons
voertuig machteloos smoorde in het rulle
geel.
Met de hand gegraven aanloopgeultjes voor
de wielen hielpen niet. Jacks en truien
evenmin. Pas toen we besloten, het werd al
donker, de achterpanelen te demonteren
en die als oprijplaten voor de wielen te leg
gen, kwam de Skoda vrij. Mijn eerste liefde
was dan wel gestrand, mijn eerste autolief
de kon weer een tijd voort.
-
t A Als u autoliefhebber bent, en u zou
'-<*■ een he|e dag jn het teken van 'de auto'
mogen doorbrengen, waar zou u dan voor
kiezen? Plankgas over het racecircuit, een
dagje AutoRai of liever een cursus rijvaardig
heid? Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Q Vorige week vroegen we welke klassie
ker wat u betreft opnieuw van de band
mag komen rollen. Bijna één op elke vijf
stemmers ziet mogelijkheden voor een her
intreding van de Snoek oftewel het Strijkij
zer: de Citroen DS.
0 Citroën DS
19%
0 Daf 55
8%
0 VW Kever
18%
0 Renault 4
4%
0 Jaguar
16%
Q BMW 2002
4%
(3 Anders
14%
0 Mercedes 190 SL
3%
0 Citroën 2CV
11%
0) Volvo Amazon
3%
QTom Kramer van de Citroën DS Club Nederland is
vereerd, maar niet verbaasd: "De DS is de mooiste
auto die ooit is gemaakt. Prachtig gelijnd, revolutionair
ontwerp, met een achterkant die even mooi is als de
voorkant. Verder is ze natuurlijk bijzonder fotogeniek. En
ik zeg expres 'ze', want deze auto is absoluut vrouwelijk.
Charmant en elegant. Dankzij het hydropneumatische
veersysteem zit de DS heel comfortabel en als je rijdt is
het alsof je zweeft."
1W V..* W11-. VV v- v.- ..v.. -.H...." ..V.W.VV O...
Q) 1990
Nissan 300ZX
3 liter 6cil V-motor I
230 pk (turbo: 300pk) j
Duurste Z ooit: I
64.000 euro
Top 250 km per uur
Meesturende j
achterwielen f
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
Skoda lag op een luttele tachtig per uur.
Mijn deskundige diagnose luidde: het diffe
rentieel. Nu hadden we de mazzel dat in
ons praktijklokaal een demonstratie-diffe
rentieel lag van hetzelfde merk. De prak
tijkleraar ging soepeitjes mee: omruilen
mocht. Het resultaat van weer een intensie
ve sleutelsessie was verbluffend: het bijge
luid was nu geen snerpende fluit maar een
hoofdpijnverweklcende bas...