PZC
Zeeuwse VVV's krabbelen op
Christel Moens piekt tijdens
sjezenrijden in Meliskerke
Schouwse patiënt
voor revalidatie niet
meer naar Goes
giro 860
14
Eerste stap op weg naar moderne, zakelijke en sterke organisaties
Hersenstichting Nederland
lezers schrijven
Fontein
Kaaien II
Kaaien I
Kaaien III
donderdag 31 juli 2003
Rode cijfers
Onontbeerlijk
Terneuzen wil
welkomstborden
bij invalswegen
Eer
Agenda
Project
Behandeling
(0
w
door Famke van Loon
BURGH-HAAMSTEDE - Toe
risme is business. Zeker in Zee
land. Maar voor de Zeeuwse
VW's is het niet eenvoudig hier
van de vruchten te plukken.
Eerst versleten als duur en ou
bollig, krabbelen de toeristen
organisaties nu langzaam op.
Om modern, zakelijk en sterker
uit de hoek te komen. Klaar is
die klus nog niet, al is er volgens
het Bureau voor Toerisme Zee
land (BTZ) wel een 'belangrijke
slag' gemaakt. Meer marktge
richt wordt gewerkt aan storm-
vaste, gastvrije wegwijzers voor
de regio.
„We zijn hier één dag", melden
moeder en dochter zich aan de
balie van het VW-kantoor in
Burgh-Haamstede. Ze spreken
het niet uit, maar wat ze bedoe
len is: het is aan de medewerk
sters die dag voor hen in te vul
len. Het voorgestelde bezoekje
aan de Oosterscheldekering
wordt lauwtjes ontvangen,
maar een ritje naar het Waters
noodmuseum 1953 in Ouwer-
kerk oogst wel succes. Tevreden
stappen de twee toeristes mét
foldertje even later weer naar
buiten. „Mensen vinden het
prettig als ze persoonlijk te
woord worden gestaan", weten
WV-informatrices Tineke
Veerhoek-Deurloo en Margot
Grevel.
Het is een bekend tafereel.
Terwijl andere gasten rondsnuf
felen tussen de souvenirs, fiets
kaarten en flyers van evene
menten en attracties, staan de
gastvrouwen en -heren toeris
ten te woord. Hoe laat beginnen
de rondleidingen? En waar vind
ik een goed en betaalbaar hotel?
Veelal gratis krijgen ze hun in
formatie. Maar hoe vertrouwd
dat beeld ook mag zijn, volgens
criticasters is deze werkwijze
niet meer van deze tijd. Toeris
ten anno 2003 zijn gewend zelf
hun weg te zoeken, bijvoorbeeld
via internet. En wie alsnog in
formatie wil hebben in zijn va
kantieoord, is best bereid daar
voor te betalen.
Dat de VW's met hun tijd moe
ten meegaan, weten ze zelf ook.
De toenmalige Algemene Ne
derlandse Vereniging van VW's
(ANW) heeft een plan opgezet
om de kleine, lokale clubjes te
moderniseren en professionali
seren. Fusies moeten hiervoor
zorgen. Maar in den lande staan
de plaatselijke organisaties, die
veelal draaien op vrijwilligers,
niet te popelen. Ook Zeeland
blijkt voor één VW nog te zeer
een eilandenrijk. Gefuseerdiser
wel, maar op kleinere schaal.
Zeeland telt zodoende nu vier
VW's: Schouwen-Duiveland,
Walcheren, Noord- en Zuid-Be
veland plus Tholen en Zeeuws-
Vlaanderen.
Dat fuseren is niet zonder vallen
en opstaan gegaan. Schouwen-
Duiveland verkondigde vorige
week voor het eerst sinds 1998
uit de rode cijfers te zijn. De
VW voor Walcheren en Noord-
Beveland weet de Middelburgse
club niet binnen te halen. De
Zeeuwse hoofdstad zit zodoen
de inmiddels zonder VW: het
BTZ regelt de gidsendiensten,
terwijl recreatiebedrijf De
Roompot de informatievoorzie
ning voor zijn rekening neemt in
de Tourist Shop. „De fusie is
niet gladjes verlopen", geeft ook
directrice C. Schönknecht toe.
„Maar we bewijzen nu wel dat
we met onze tijd zijn meege
gaan."
Want al zijn de eerste stapjes
moeizaam, langzaam krabbelen
de Zeeuwse WV's op. Om niet
voor elk wissewasje een kostba
re inf ormatrice in te hoeven zet
ten, verrijzen op verschillende
plekken in de provincie toeristi
sche info-zuilen: digitale VW-
posten waar toeristen snel en
gemakkelijk zelf informatie
kunnen ophalen over evene
menten of openingstijden van
musea. Maar daarnaast zijn de
toeristenorganisaties vooral
een stuk zakelijker geworden.
De folder met de hotels in de
omgeving van Haamstede is
voor anderhalve euro te koop.
De Walcherse VW sluit vijfjari
ge contracten af met gemeenten
en ondernemers. 'Meerjarige
contracten voor gastheerschap'
noemt Schönknecht dat.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
WV-informatrice Margot Grevel geeft een toerist tekst en uitleg bij een kaart in het kantoor in Burgh-
Haamstede. foto Marijke Folkertsma
Volgens H. Goovers, voorzitter
van het BTZ, begint die 'zakelij
ke omslag' nu zijn vruchten af te
werpen. Want daar waar de
kleine VW's zich destijds met
hand en tand verzetten tegen
één Zeeuwse organisatie, komt
er nu om zakelijke redenen wél
meer samenwerking op gang.
Zo wordt bijvoorbeeld gewerkt
aan één Zeeuwse databank,
waar alle VW's gebruik van
kunnen maken. Helemaal ge
stroomlijnd is die samenwer
king overigens nog niet, zo
blijkt uit de verschillende pro
motiecampagnes die de Zeeuw
se VW's onafhankelijk van el
kaar uitzetten.
De BTZ-voorzitter denkt dat er
met name op dat gebied, de pro
motie van het Zeeuwse toeris
me, nog veel te winnen valt. „We
dienen allemaal hetzelfde doel.
Dat moeten we structureren."
Of dat met één VW Zeeland
moet, weet Goovers niet. De
kracht van de VW is wat hem
betreft dat je 'regionaal goed in
geschoten bent'. Door bepaalde
krachten bijvoorbeeld voor pro
motie te bundelen en daarnaast
de 'voordelen van de kleinscha
ligheid' te benutten kunnen de
huidige VW's zich verder ont
wikkelen als gastvrije wegwij
zers in hun regio.
Dat bij die bewegwijzering van
de toeristen de baliemedewerk
sters onontbeerlijk zijn, blijkt
wel in Haamstede. De telefoon
rinkelt aan de lopende band ter
wijl gasten binnendruppelen.
Even aan de telefoon uitleggen
waar een 'goed en gezellig res
taurant' te vinden is, en de rij is
al twee keer zo lang. „Je moet
hier op maandag en dinsdag ko
men. In het weekend komen ze
aan en dan komen ze hier infor
matie halen. Van alles willen ze
weten. Dat kun je never uit zo'n
zuil krijgen."
De directrice van de VW Wal
cheren en Noord-Beveland is
het met de Schouwse VW-me-
dewerksters eens.
Schönknecht: „Feit is dat men
sen geïnformeerd willen wor
den. En komen ze daarvoor aan
de balie, dan willen ze toch ge
woon een mens zien daar. Over
tien jaar is dat nog steeds van
deze tijd."
'Lekke fontein op de Balans
spuit even geen water', kopte de
PZC 29-07. Op de - overigens
mooie - foto van Ruben Oreel
lijkt 'onze' fontein wel een hoop
bouwafval. Dat gevoel heb ik
trouwens altijd, als ik er langs
loop, op weg naar de binnen
stad. Gemiste kans, constateer
ik dan. Onlangs was ik in En
schede. Daar is een ongeveer
even groot terreintje, eveneens
eivormig, omgeschapen tot een
attractieve rustplaats voor de
vermoeide stadsbezoeker. Er is
een bassin met een soort water
val aangelegd, omgeven door
sierbestrating die, heel speels en
smaakvol, trapsgewijs is aange
bracht, zodat er veel zitplaatsen
zijn ontstaan. En daar wordt
dankbaar gebruik van gemaakt
Ik doel hier op het Ei van Co. Nu
maar hopen dat er, voorafgaan
de aan de restauratie, iemand
van de Gemeente een kijkje gaat
nemen in Enschede, al was het
maar via internet. Overigens is
de fontein uit 1894 geen histo
risch erfgoed. Hij gold destijds
alstijdelijk.Menwildenamelijk
snel iets hebben voor het vorste
lijk bezoek. Daarna zou er een
definitieve komen.
Daarna... Honderdtien jaar na
dato? Wie weet hoeven wij Mid
delburgers ons volgend jaar niet
meer te schamen voor dat on
deugdelijke monster op het zo
unieke plekje in onze stad, en
hebben we er weer een trek
pleisterbij.
J. de Jong
Zuidsingel 23
Middelburg
land. En maak met het bespaar
de geld (140 miljoen) de huidige
N57 veiliger. Middelburg tevre
den, Veere tevreden. Was alles
maar zo makkelijk op te lossen.
Leo Dalebout
Gapingseweg 6
Gapinge
De bewoners van de kaaien in
Middelburg zijn de verkeers
overlast beu (PZC, 28-7). Ze ho
pen vurig op de aanleg van de
nieuwe N57. Middelburgers te
vreden. Probleem verplaatst
naar buurgemeente Veere. Bij
deze twee tips voor de Walcher
se bestuurders. Leidt de auto
mobilisten voor de Walcherse
kust bij Goes over Noord-Beve
Naar uit de PZC van 24 juli
blijkt, schuift het college van B
en W van Middelburg wel erg
gemakkelijk het gevaarlijke
probleem van de kruising Los-
kade-Stationsstraat naar de
(verre) toekomst. Het stelt dat
de doorstroming van het ver
keer een stuk vlotter zal verlo
pen als de Dokbrug weer be
schikbaar is voor alle verkeer en
de N5 7 met een aquaduct is aan
gelegd. Dat betekent dat gedu
rende een reeks van jaren alle
bewoners en verkeersgebrui-
kers die vanaf de Loskade ofwel
de Stationsbrug, ofwel de Blau
we Dijk op willen, de vele malen
per dag optredende gevaarlijke
situaties op dat punt moeten
zien te omzeilen. Ambtenaren
zouden zowel in voor- als zo
merseizoen een aantal malen
hebben bekeken dat het verkeer
zich over het algemeen goed aan
de regels houdt. Op elke aan- en
afvoerweg van en naar Middel
burg zijn stoplichten die het
soms grote aanbod van verkeer
reguleren. Bij het punt Loskade
ontbreken die. De oplossing van
de WD-fractie roept dan ook
om uitvoering. Het college zou,
volgens het artikel - afgezien
van de vragen van de WD - geen
signalen hebben gekregen van
uit de bevolking. Reeds lang be
staat via de website van de ge
meente de mogelijkheid om
klachten enzovoort te mailen.
Op mijn reactie van vele maan
den geleden heb ik nooit een
reactie teruggezien. Zo'n klach
tensite kan dus worden opge
doekt want er wordt niets mee
gedaan, zelfs geen fatsoenlijk
antwoord.
J.van Loon
Touwbaan 154
Middelburg
Kaaibewoners zijn de drukte
zat, meldt de PZC op 28 juli Met
interesse heb ik het artikel gele
zen en ik begrijp de ergernis van
de bewoners.
Wat evenwel onderbelicht is js
het feit dat de nieuwe N57 nau
welijks verlichting zal brengen I
m de huidige chaos. Een chaos
die door de gemeente Middel
burg zelf is gecreëerd, doordat
zij onder meer de Turfkaai een I
zij dig voor alle motorvoertui
gen behalve bussen heeft afge-
sloten.
Als de Stationsbrug is afgeslo-1
ten staat er daardoor meteen I
een file vanaf de Veersewegtot
aan de Stationsbrug. Het is
raadzaam dat de bewoners van
Middelburg eens kennisnemen
van het wegencomplex dat ten
oosten van Middelburg wordt
aangelegd. De geplande aan-en
afvoerroutes richting stad zul
len de overlast op de Kaaien al
leen maar verergeren. De nieu-
weN57 is niet de panacee vande
huidige verkeersproblemen in
Middelburg, ook al willen de
overheden de burger dat doen
geloven.
J. Vergroeseti
Vrouw enpolderseweg 55a
Serooskerke
TERNEUZEN - Burgemeester
en wethouders van Terneuzen
willen bezoekers van de ge
meente in alle steden en dorpen
binnenhalen met een welkomst
bord.
Het college hoopt vóór het eind
van het jaar 26 borden te plaat
sen: zes bij de grotere invalswe
gen, drie bij de grotere plaatsen
Terneuzen, Axel en Sas en éa
bij elf dorpen.
De welkomstborden heten in
woners, toeristen en passanten
welkom in de gemeente, de stad
of het dorp. Via onderborden
komen voorbijgangers gelijkte
weten welke festiviteiten en ac
tiviteiten binnenkort te ver
wachten zij n in de gemeente. De
provincie Zeeland heeft het
plaatsen van borden langs de
weg de laatste jaren sterk aan
banden gelegd, maar hel
gemeentebestuur gaat er vanuil
dat het beleid de komst van
de borden niet in de weg zit.
door Sandra van de Vreugde
MELISKERKE - De ringrijders
van afdeling-Gapinge hadden
weer eens eeii wedstrijd op het
programma: een'van de van de
acht wedstrijden die zij jaarlijks
organiseren. Als je dan als deel
nemer ook nog meedoet aan en
kele ZRV-wedstrijden, betekent
dit een zeer druk zomerpro-
gramma.
Na 17 beurten hadden Dennis
Willeboordse, Krijn Coppoolse,
Marcel van de Broeke en Andre
van Maldegem alle ringen ge
stoken. Er waren drie ereprij
zen, dus er moest gekampd gaan
worden. Dennis Willeboordse
heeft dit jaar nog niet zoveel
hoofdprijzen gewonnen, dus hij
was er erg op gebrand om hier
verandering in te brengen. Het
lukte hem deze keer om de ande
ren voor te blijven in de kamp.
Krijn Coppoolse werd tweede
en Marcel van de Broeke eindig
de op een derde plaats, zodat
Andre van Maldegem met lege
handen achterbleef. De Dames
beker was voor Jennie Paauwe,
die 16 van de 17 ringen stak en
Krijn Coppoolse won de polle
pel.
De wedstrijd sjezenrijden in
Meliskerke op dinsdagavond,
kende deze keer een verrassend
winnaarskoppel. Job Wisse en
Diny Krijger hadden deze wed
strijd zes jaar achter elkaar ge
wonnen. Deze keer ging het ook
weer goed, maar lieten zij in de
17 ronde, slechts 2 ronden voor
het einde toch een missertje no
teren.
Dit missertje bleek achteraf de
overwinning te kosten, want
Niels Janse, voor de gelegenheid
rijdend met de Aagtekerkse
Christel Moens, miste geen en
kele ring. Krijger en Wisse
moesten deze keer genoegen ne
men met de zilveren stek.
Voor de derde plaats waren er 2
koppels met 55 ringen. Adrie de
Visser en Rian Janse en Harry en
Lisette de Waele moesten deze
eer dus delen. De strijd om de de
laatste plaats in het klassement
ging tussen de koppels Kees en
Klazien Wisse en Ad en Anouk
Lampert. Lampert, de voorzit
ter van de organiserende Melis-
kerkse ringrijders en zijn
dochter Anouk moesten het on
derspit delven. Met 34 van de 57
ringen eindigden zij op een 19e
en laatste plaats. Op woensdag
avond kwam een groot aantal
van deze combinaties weer in
actie in Zoutelande, waar even
als in Meliskerke een groot aan
tal toeristen was komen kijken.
Christel Moenshadalhaar kruit
verschoten in Meliskerke en
moest genoegen nemen met een
plaats in de middenmoot. Er
was op deze dag weer niemand
bestand tegen het sjezen - rij-
dersgeweld van Diny Krijger.
Na de tweede plaats op Melis
kerke eiste ze nu de eerste plaats
weer op, samen met menner Job
Wisse.
Rian Janse en Adrie de Visser
werden tweede. Voor de derde
beker moest nog gekampd wor
den tussen twee koppels. Bianca
en Lou Clarisse versloegen Na-
tasja de Buck en Marcel Clarisse
en sleepten zodoende de derde
beker in de wacht.
De verening Oostkapelle ver
reed de tweede avondwedstrijd,
waarbij de verschillende cam
pings in het dorp worden be
zocht. Deze keer was het de
beurt aan camping De Pekelin-
ge. En als Michiel Joziasse zich
heeft aangemeld voor deze wed
strijden, lijkt de winnaar vaak
al vooraf vast te staan. Deze
keer werd hij wel op de hielen
gezeten door Jan Willem Poppe.
Winnaar Joziasse stak 13 van de
13 ringen en Poppe stak er
slechts een minder. Nog weer
eentje minder was er voor Carin
Francke op een derde plaats en
good-old Simon Lous werd
knap vierde met 10 van de 13
ringen. Ook de puntenkoers op
32, 26 en 20 mm. werd gewon
nen door Michiel Joziasse maar
hij moest daarvoor wel aan de
bak. Simon Lous had een bij
zonder goede dag en ging in de
kamp zelfs mee tot op de 10 mm.
Toen moest hij toch het onder
spit delven en tevreden zijn met
een tweede plaats.
Twee beurten op 20 en 14 mm.
werden gewonnen door Jan-
Willem Poppe.
Z.R.V
Zaterdag 2 augustus vierde
klas-kampioenschap ringrij-
den en vrij e wedstrij d in Vlissin-
gen, Bellamypark van 8.00 tot
18.00 uur.
Maandag 4 augustus sjezenrij
den in Westkapelle, Markt van
17.00tot20.30 uur en in Oostka
pelle, Dorpstraat van 16.30 tot
20.30 uur. Spelletjesmiddag
voor de kinderen met sjezen bij
Imkerij Poppendamme te
Grijpskerke van 13.00 tot 17.00
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - De revalidatie
van patiënten van Schouwen-
Duiveland die een orthopedi
sche operatie hebben onder
gaan, wordt beter geregeld. Ar-
cus Zorgcentra en de maatschap
orthopedische chirurgen van de
Stichting Oosterscheldezieken-
huizen hebben daartoe een con
tract voor het zogeheten 'meso-
project' ondertekend. Het
project houdt in dat patiënten
die aan bepaalde voorwaarden
voldoen kort na de ingreep gaan
revalideren in verpleeghuis
Cornelia in Zierikzee.
Volgens werkplek-manager
W. Goudswaard van de Ooster-
scheldeziekenhuizen functio
neert een soortgelijk project al
enkele jaren in verpleeghuis Ter
Valcke in Goes. Tot nu toe kon
den patiënten van Schouwen-
Duiveland ook daar revalide
ren. Volgens Goudswaard geven
zij er echter de voorkeur aan
binnen de eigen woonomgeving
te herstellen.
Een belangrijke voorwaarde is
dat voordat de revalidatieperio-
de begint, al duidelijk moet zijn
dat de patiënt na drie maanden
weer terug kan naar zijn of haar
oude woonsituatie. De nazorg in
het verpleeghuis mag maximaal
drie maanden duren. Als voor
waarde geldt ook dat de patiënt
door meerdere zorgverleners
moet worden behandeld. Naast
de verpleegkundige zorg bij
voorbeeld zal ook de discipline
fysiotherapie een belangrijke
rol spelen binnen het revalida
tieproject. Volgens Goud
swaard biedt de overeenkomst
alle partijen voordeel. „De pati
ent gaat goed gerevalideerd
naar huis, de doorstroming in
het ziekenhuis wordt bevorderd
en het verpleeghuis krijgt een
andere categorie bewoner bin
nen." Hij benadrukt dat het bij
orthopedische operaties voor
namelijk om oudere patiënten
gaat. Aan het mesoproject is
echter geen leeftijdsgrens ver
bonden, zodat in depraktijk ook
jongere patiënten in aanmer
king kunnen komen voor revali
datie in het verpleeghuis. De
kosten zijn te verhalen via de
AWBZ (Algemene Wet Bijzon
dere Ziektekosten).
Goudswaard geeft aan dat het
hier niet gaat om de inmiddels
vaak bepleite herstelafdeling in
het voormalige ziekenhuis in
Zierikzee, maar specifiek om re
validatie binnen het verpleeg
huis na een orthopedische ope
ratie. Voor het project zijn dan
ook twee bedden gereserveerd
in Cornelia. Het ziekenhuis
draagt de zorg voor de patiënt
rondom de operatie. Nadat de
transferverpleegkundige van
RIO c.q. Thuiszorg de indicatie
heeft gegeven aan het project
deel te nemen, gaat de patiënt
binnen enkele dagen naar het
verpleeghuis.
De verpleeghuisarts zet dan de
behandeling voort die door de
orthopedisch chirurg is ingezet.
Indien er zich problemen voor
doen kan de verpleeghuisarts op
de orthopedisch chirurg terug
vallen en indien nodig zal de
chirurg de patiënt in het ver
pleeghuis bezoeken.
Volgens Goudswaard is het aan
tal gereserveerde bedden voor
revalidatie in Ter Valcke inmid
dels uitgebreid tot vier. Op basis
van het huidige aantal praktijk
gevallen verwacht hij dat op
Schouwen-Duiveland voorlo
pig met twee bedden kan wor
den volstaan.
Kinderen hebben de toekomst. Maar... hoe zit het als uw kind te
maken krijgt met hersenvliesontsteking of een hersenbloeding, een
hersentumor of hersenletsel door een ongeval? Dan wordt het écht
duidelijk: er is nog heel veel wetenschappelijk hersenonderzoek
noodzakelijk, ook voor betere preventie en behandeling.
Helpt u de Hersenstichting Nederland? Word dan donateur. Kijk ook
op www.hersenstichting.nl
Korte Houtstraat 10, 2511 CD Den Haag
telefoon 070-360 48 16
info@hersenstichting.nl
www.hersenstichting.nl