PZC Zeeuwse VVV's krabbelen op Christel Moens piekt tijdens sjezenrijden in Meliskerke Schouwse patiënt voor revalidatie niet meer naar Goes giro 860 14 Eerste stap op weg naar moderne, zakelijke en sterke organisaties Hersenstichting Nederland lezers schrijven Fontein Kaaien II Kaaien I Kaaien III donderdag 31 juli 2003 Rode cijfers Onontbeerlijk Terneuzen wil welkomstborden bij invalswegen Eer Agenda Project Behandeling (0 w door Famke van Loon BURGH-HAAMSTEDE - Toe risme is business. Zeker in Zee land. Maar voor de Zeeuwse VW's is het niet eenvoudig hier van de vruchten te plukken. Eerst versleten als duur en ou bollig, krabbelen de toeristen organisaties nu langzaam op. Om modern, zakelijk en sterker uit de hoek te komen. Klaar is die klus nog niet, al is er volgens het Bureau voor Toerisme Zee land (BTZ) wel een 'belangrijke slag' gemaakt. Meer marktge richt wordt gewerkt aan storm- vaste, gastvrije wegwijzers voor de regio. „We zijn hier één dag", melden moeder en dochter zich aan de balie van het VW-kantoor in Burgh-Haamstede. Ze spreken het niet uit, maar wat ze bedoe len is: het is aan de medewerk sters die dag voor hen in te vul len. Het voorgestelde bezoekje aan de Oosterscheldekering wordt lauwtjes ontvangen, maar een ritje naar het Waters noodmuseum 1953 in Ouwer- kerk oogst wel succes. Tevreden stappen de twee toeristes mét foldertje even later weer naar buiten. „Mensen vinden het prettig als ze persoonlijk te woord worden gestaan", weten WV-informatrices Tineke Veerhoek-Deurloo en Margot Grevel. Het is een bekend tafereel. Terwijl andere gasten rondsnuf felen tussen de souvenirs, fiets kaarten en flyers van evene menten en attracties, staan de gastvrouwen en -heren toeris ten te woord. Hoe laat beginnen de rondleidingen? En waar vind ik een goed en betaalbaar hotel? Veelal gratis krijgen ze hun in formatie. Maar hoe vertrouwd dat beeld ook mag zijn, volgens criticasters is deze werkwijze niet meer van deze tijd. Toeris ten anno 2003 zijn gewend zelf hun weg te zoeken, bijvoorbeeld via internet. En wie alsnog in formatie wil hebben in zijn va kantieoord, is best bereid daar voor te betalen. Dat de VW's met hun tijd moe ten meegaan, weten ze zelf ook. De toenmalige Algemene Ne derlandse Vereniging van VW's (ANW) heeft een plan opgezet om de kleine, lokale clubjes te moderniseren en professionali seren. Fusies moeten hiervoor zorgen. Maar in den lande staan de plaatselijke organisaties, die veelal draaien op vrijwilligers, niet te popelen. Ook Zeeland blijkt voor één VW nog te zeer een eilandenrijk. Gefuseerdiser wel, maar op kleinere schaal. Zeeland telt zodoende nu vier VW's: Schouwen-Duiveland, Walcheren, Noord- en Zuid-Be veland plus Tholen en Zeeuws- Vlaanderen. Dat fuseren is niet zonder vallen en opstaan gegaan. Schouwen- Duiveland verkondigde vorige week voor het eerst sinds 1998 uit de rode cijfers te zijn. De VW voor Walcheren en Noord- Beveland weet de Middelburgse club niet binnen te halen. De Zeeuwse hoofdstad zit zodoen de inmiddels zonder VW: het BTZ regelt de gidsendiensten, terwijl recreatiebedrijf De Roompot de informatievoorzie ning voor zijn rekening neemt in de Tourist Shop. „De fusie is niet gladjes verlopen", geeft ook directrice C. Schönknecht toe. „Maar we bewijzen nu wel dat we met onze tijd zijn meege gaan." Want al zijn de eerste stapjes moeizaam, langzaam krabbelen de Zeeuwse WV's op. Om niet voor elk wissewasje een kostba re inf ormatrice in te hoeven zet ten, verrijzen op verschillende plekken in de provincie toeristi sche info-zuilen: digitale VW- posten waar toeristen snel en gemakkelijk zelf informatie kunnen ophalen over evene menten of openingstijden van musea. Maar daarnaast zijn de toeristenorganisaties vooral een stuk zakelijker geworden. De folder met de hotels in de omgeving van Haamstede is voor anderhalve euro te koop. De Walcherse VW sluit vijfjari ge contracten af met gemeenten en ondernemers. 'Meerjarige contracten voor gastheerschap' noemt Schönknecht dat. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. WV-informatrice Margot Grevel geeft een toerist tekst en uitleg bij een kaart in het kantoor in Burgh- Haamstede. foto Marijke Folkertsma Volgens H. Goovers, voorzitter van het BTZ, begint die 'zakelij ke omslag' nu zijn vruchten af te werpen. Want daar waar de kleine VW's zich destijds met hand en tand verzetten tegen één Zeeuwse organisatie, komt er nu om zakelijke redenen wél meer samenwerking op gang. Zo wordt bijvoorbeeld gewerkt aan één Zeeuwse databank, waar alle VW's gebruik van kunnen maken. Helemaal ge stroomlijnd is die samenwer king overigens nog niet, zo blijkt uit de verschillende pro motiecampagnes die de Zeeuw se VW's onafhankelijk van el kaar uitzetten. De BTZ-voorzitter denkt dat er met name op dat gebied, de pro motie van het Zeeuwse toeris me, nog veel te winnen valt. „We dienen allemaal hetzelfde doel. Dat moeten we structureren." Of dat met één VW Zeeland moet, weet Goovers niet. De kracht van de VW is wat hem betreft dat je 'regionaal goed in geschoten bent'. Door bepaalde krachten bijvoorbeeld voor pro motie te bundelen en daarnaast de 'voordelen van de kleinscha ligheid' te benutten kunnen de huidige VW's zich verder ont wikkelen als gastvrije wegwij zers in hun regio. Dat bij die bewegwijzering van de toeristen de baliemedewerk sters onontbeerlijk zijn, blijkt wel in Haamstede. De telefoon rinkelt aan de lopende band ter wijl gasten binnendruppelen. Even aan de telefoon uitleggen waar een 'goed en gezellig res taurant' te vinden is, en de rij is al twee keer zo lang. „Je moet hier op maandag en dinsdag ko men. In het weekend komen ze aan en dan komen ze hier infor matie halen. Van alles willen ze weten. Dat kun je never uit zo'n zuil krijgen." De directrice van de VW Wal cheren en Noord-Beveland is het met de Schouwse VW-me- dewerksters eens. Schönknecht: „Feit is dat men sen geïnformeerd willen wor den. En komen ze daarvoor aan de balie, dan willen ze toch ge woon een mens zien daar. Over tien jaar is dat nog steeds van deze tijd." 'Lekke fontein op de Balans spuit even geen water', kopte de PZC 29-07. Op de - overigens mooie - foto van Ruben Oreel lijkt 'onze' fontein wel een hoop bouwafval. Dat gevoel heb ik trouwens altijd, als ik er langs loop, op weg naar de binnen stad. Gemiste kans, constateer ik dan. Onlangs was ik in En schede. Daar is een ongeveer even groot terreintje, eveneens eivormig, omgeschapen tot een attractieve rustplaats voor de vermoeide stadsbezoeker. Er is een bassin met een soort water val aangelegd, omgeven door sierbestrating die, heel speels en smaakvol, trapsgewijs is aange bracht, zodat er veel zitplaatsen zijn ontstaan. En daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt Ik doel hier op het Ei van Co. Nu maar hopen dat er, voorafgaan de aan de restauratie, iemand van de Gemeente een kijkje gaat nemen in Enschede, al was het maar via internet. Overigens is de fontein uit 1894 geen histo risch erfgoed. Hij gold destijds alstijdelijk.Menwildenamelijk snel iets hebben voor het vorste lijk bezoek. Daarna zou er een definitieve komen. Daarna... Honderdtien jaar na dato? Wie weet hoeven wij Mid delburgers ons volgend jaar niet meer te schamen voor dat on deugdelijke monster op het zo unieke plekje in onze stad, en hebben we er weer een trek pleisterbij. J. de Jong Zuidsingel 23 Middelburg land. En maak met het bespaar de geld (140 miljoen) de huidige N57 veiliger. Middelburg tevre den, Veere tevreden. Was alles maar zo makkelijk op te lossen. Leo Dalebout Gapingseweg 6 Gapinge De bewoners van de kaaien in Middelburg zijn de verkeers overlast beu (PZC, 28-7). Ze ho pen vurig op de aanleg van de nieuwe N57. Middelburgers te vreden. Probleem verplaatst naar buurgemeente Veere. Bij deze twee tips voor de Walcher se bestuurders. Leidt de auto mobilisten voor de Walcherse kust bij Goes over Noord-Beve Naar uit de PZC van 24 juli blijkt, schuift het college van B en W van Middelburg wel erg gemakkelijk het gevaarlijke probleem van de kruising Los- kade-Stationsstraat naar de (verre) toekomst. Het stelt dat de doorstroming van het ver keer een stuk vlotter zal verlo pen als de Dokbrug weer be schikbaar is voor alle verkeer en de N5 7 met een aquaduct is aan gelegd. Dat betekent dat gedu rende een reeks van jaren alle bewoners en verkeersgebrui- kers die vanaf de Loskade ofwel de Stationsbrug, ofwel de Blau we Dijk op willen, de vele malen per dag optredende gevaarlijke situaties op dat punt moeten zien te omzeilen. Ambtenaren zouden zowel in voor- als zo merseizoen een aantal malen hebben bekeken dat het verkeer zich over het algemeen goed aan de regels houdt. Op elke aan- en afvoerweg van en naar Middel burg zijn stoplichten die het soms grote aanbod van verkeer reguleren. Bij het punt Loskade ontbreken die. De oplossing van de WD-fractie roept dan ook om uitvoering. Het college zou, volgens het artikel - afgezien van de vragen van de WD - geen signalen hebben gekregen van uit de bevolking. Reeds lang be staat via de website van de ge meente de mogelijkheid om klachten enzovoort te mailen. Op mijn reactie van vele maan den geleden heb ik nooit een reactie teruggezien. Zo'n klach tensite kan dus worden opge doekt want er wordt niets mee gedaan, zelfs geen fatsoenlijk antwoord. J.van Loon Touwbaan 154 Middelburg Kaaibewoners zijn de drukte zat, meldt de PZC op 28 juli Met interesse heb ik het artikel gele zen en ik begrijp de ergernis van de bewoners. Wat evenwel onderbelicht is js het feit dat de nieuwe N57 nau welijks verlichting zal brengen I m de huidige chaos. Een chaos die door de gemeente Middel burg zelf is gecreëerd, doordat zij onder meer de Turfkaai een I zij dig voor alle motorvoertui gen behalve bussen heeft afge- sloten. Als de Stationsbrug is afgeslo-1 ten staat er daardoor meteen I een file vanaf de Veersewegtot aan de Stationsbrug. Het is raadzaam dat de bewoners van Middelburg eens kennisnemen van het wegencomplex dat ten oosten van Middelburg wordt aangelegd. De geplande aan-en afvoerroutes richting stad zul len de overlast op de Kaaien al leen maar verergeren. De nieu- weN57 is niet de panacee vande huidige verkeersproblemen in Middelburg, ook al willen de overheden de burger dat doen geloven. J. Vergroeseti Vrouw enpolderseweg 55a Serooskerke TERNEUZEN - Burgemeester en wethouders van Terneuzen willen bezoekers van de ge meente in alle steden en dorpen binnenhalen met een welkomst bord. Het college hoopt vóór het eind van het jaar 26 borden te plaat sen: zes bij de grotere invalswe gen, drie bij de grotere plaatsen Terneuzen, Axel en Sas en éa bij elf dorpen. De welkomstborden heten in woners, toeristen en passanten welkom in de gemeente, de stad of het dorp. Via onderborden komen voorbijgangers gelijkte weten welke festiviteiten en ac tiviteiten binnenkort te ver wachten zij n in de gemeente. De provincie Zeeland heeft het plaatsen van borden langs de weg de laatste jaren sterk aan banden gelegd, maar hel gemeentebestuur gaat er vanuil dat het beleid de komst van de borden niet in de weg zit. door Sandra van de Vreugde MELISKERKE - De ringrijders van afdeling-Gapinge hadden weer eens eeii wedstrijd op het programma: een'van de van de acht wedstrijden die zij jaarlijks organiseren. Als je dan als deel nemer ook nog meedoet aan en kele ZRV-wedstrijden, betekent dit een zeer druk zomerpro- gramma. Na 17 beurten hadden Dennis Willeboordse, Krijn Coppoolse, Marcel van de Broeke en Andre van Maldegem alle ringen ge stoken. Er waren drie ereprij zen, dus er moest gekampd gaan worden. Dennis Willeboordse heeft dit jaar nog niet zoveel hoofdprijzen gewonnen, dus hij was er erg op gebrand om hier verandering in te brengen. Het lukte hem deze keer om de ande ren voor te blijven in de kamp. Krijn Coppoolse werd tweede en Marcel van de Broeke eindig de op een derde plaats, zodat Andre van Maldegem met lege handen achterbleef. De Dames beker was voor Jennie Paauwe, die 16 van de 17 ringen stak en Krijn Coppoolse won de polle pel. De wedstrijd sjezenrijden in Meliskerke op dinsdagavond, kende deze keer een verrassend winnaarskoppel. Job Wisse en Diny Krijger hadden deze wed strijd zes jaar achter elkaar ge wonnen. Deze keer ging het ook weer goed, maar lieten zij in de 17 ronde, slechts 2 ronden voor het einde toch een missertje no teren. Dit missertje bleek achteraf de overwinning te kosten, want Niels Janse, voor de gelegenheid rijdend met de Aagtekerkse Christel Moens, miste geen en kele ring. Krijger en Wisse moesten deze keer genoegen ne men met de zilveren stek. Voor de derde plaats waren er 2 koppels met 55 ringen. Adrie de Visser en Rian Janse en Harry en Lisette de Waele moesten deze eer dus delen. De strijd om de de laatste plaats in het klassement ging tussen de koppels Kees en Klazien Wisse en Ad en Anouk Lampert. Lampert, de voorzit ter van de organiserende Melis- kerkse ringrijders en zijn dochter Anouk moesten het on derspit delven. Met 34 van de 57 ringen eindigden zij op een 19e en laatste plaats. Op woensdag avond kwam een groot aantal van deze combinaties weer in actie in Zoutelande, waar even als in Meliskerke een groot aan tal toeristen was komen kijken. Christel Moenshadalhaar kruit verschoten in Meliskerke en moest genoegen nemen met een plaats in de middenmoot. Er was op deze dag weer niemand bestand tegen het sjezen - rij- dersgeweld van Diny Krijger. Na de tweede plaats op Melis kerke eiste ze nu de eerste plaats weer op, samen met menner Job Wisse. Rian Janse en Adrie de Visser werden tweede. Voor de derde beker moest nog gekampd wor den tussen twee koppels. Bianca en Lou Clarisse versloegen Na- tasja de Buck en Marcel Clarisse en sleepten zodoende de derde beker in de wacht. De verening Oostkapelle ver reed de tweede avondwedstrijd, waarbij de verschillende cam pings in het dorp worden be zocht. Deze keer was het de beurt aan camping De Pekelin- ge. En als Michiel Joziasse zich heeft aangemeld voor deze wed strijden, lijkt de winnaar vaak al vooraf vast te staan. Deze keer werd hij wel op de hielen gezeten door Jan Willem Poppe. Winnaar Joziasse stak 13 van de 13 ringen en Poppe stak er slechts een minder. Nog weer eentje minder was er voor Carin Francke op een derde plaats en good-old Simon Lous werd knap vierde met 10 van de 13 ringen. Ook de puntenkoers op 32, 26 en 20 mm. werd gewon nen door Michiel Joziasse maar hij moest daarvoor wel aan de bak. Simon Lous had een bij zonder goede dag en ging in de kamp zelfs mee tot op de 10 mm. Toen moest hij toch het onder spit delven en tevreden zijn met een tweede plaats. Twee beurten op 20 en 14 mm. werden gewonnen door Jan- Willem Poppe. Z.R.V Zaterdag 2 augustus vierde klas-kampioenschap ringrij- den en vrij e wedstrij d in Vlissin- gen, Bellamypark van 8.00 tot 18.00 uur. Maandag 4 augustus sjezenrij den in Westkapelle, Markt van 17.00tot20.30 uur en in Oostka pelle, Dorpstraat van 16.30 tot 20.30 uur. Spelletjesmiddag voor de kinderen met sjezen bij Imkerij Poppendamme te Grijpskerke van 13.00 tot 17.00 door Ali Pankow ZIERIKZEE - De revalidatie van patiënten van Schouwen- Duiveland die een orthopedi sche operatie hebben onder gaan, wordt beter geregeld. Ar- cus Zorgcentra en de maatschap orthopedische chirurgen van de Stichting Oosterscheldezieken- huizen hebben daartoe een con tract voor het zogeheten 'meso- project' ondertekend. Het project houdt in dat patiënten die aan bepaalde voorwaarden voldoen kort na de ingreep gaan revalideren in verpleeghuis Cornelia in Zierikzee. Volgens werkplek-manager W. Goudswaard van de Ooster- scheldeziekenhuizen functio neert een soortgelijk project al enkele jaren in verpleeghuis Ter Valcke in Goes. Tot nu toe kon den patiënten van Schouwen- Duiveland ook daar revalide ren. Volgens Goudswaard geven zij er echter de voorkeur aan binnen de eigen woonomgeving te herstellen. Een belangrijke voorwaarde is dat voordat de revalidatieperio- de begint, al duidelijk moet zijn dat de patiënt na drie maanden weer terug kan naar zijn of haar oude woonsituatie. De nazorg in het verpleeghuis mag maximaal drie maanden duren. Als voor waarde geldt ook dat de patiënt door meerdere zorgverleners moet worden behandeld. Naast de verpleegkundige zorg bij voorbeeld zal ook de discipline fysiotherapie een belangrijke rol spelen binnen het revalida tieproject. Volgens Goud swaard biedt de overeenkomst alle partijen voordeel. „De pati ent gaat goed gerevalideerd naar huis, de doorstroming in het ziekenhuis wordt bevorderd en het verpleeghuis krijgt een andere categorie bewoner bin nen." Hij benadrukt dat het bij orthopedische operaties voor namelijk om oudere patiënten gaat. Aan het mesoproject is echter geen leeftijdsgrens ver bonden, zodat in depraktijk ook jongere patiënten in aanmer king kunnen komen voor revali datie in het verpleeghuis. De kosten zijn te verhalen via de AWBZ (Algemene Wet Bijzon dere Ziektekosten). Goudswaard geeft aan dat het hier niet gaat om de inmiddels vaak bepleite herstelafdeling in het voormalige ziekenhuis in Zierikzee, maar specifiek om re validatie binnen het verpleeg huis na een orthopedische ope ratie. Voor het project zijn dan ook twee bedden gereserveerd in Cornelia. Het ziekenhuis draagt de zorg voor de patiënt rondom de operatie. Nadat de transferverpleegkundige van RIO c.q. Thuiszorg de indicatie heeft gegeven aan het project deel te nemen, gaat de patiënt binnen enkele dagen naar het verpleeghuis. De verpleeghuisarts zet dan de behandeling voort die door de orthopedisch chirurg is ingezet. Indien er zich problemen voor doen kan de verpleeghuisarts op de orthopedisch chirurg terug vallen en indien nodig zal de chirurg de patiënt in het ver pleeghuis bezoeken. Volgens Goudswaard is het aan tal gereserveerde bedden voor revalidatie in Ter Valcke inmid dels uitgebreid tot vier. Op basis van het huidige aantal praktijk gevallen verwacht hij dat op Schouwen-Duiveland voorlo pig met twee bedden kan wor den volstaan. Kinderen hebben de toekomst. Maar... hoe zit het als uw kind te maken krijgt met hersenvliesontsteking of een hersenbloeding, een hersentumor of hersenletsel door een ongeval? Dan wordt het écht duidelijk: er is nog heel veel wetenschappelijk hersenonderzoek noodzakelijk, ook voor betere preventie en behandeling. Helpt u de Hersenstichting Nederland? Word dan donateur. Kijk ook op www.hersenstichting.nl Korte Houtstraat 10, 2511 CD Den Haag telefoon 070-360 48 16 info@hersenstichting.nl www.hersenstichting.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 14