Veerman verovert
controle op voedsel
V eiligheidssysteem
van de spoorwegen
baart bond zorgen
Blanke Adriaens wil herstel
relatie Antillen en Nederland
Gemeenschap viert joodse feestdagen maar doet ook aan veelwijverij
29 juli 1953
Overtuigend
dinsdag 29 juli 2003
Derde vrouw
Niets meer fout
Absoluut veilig
Gedonder
Soort provincie
De Israëlische regering is overstag gegaan. De circa driedui
zend zogenoemde 'Black Hebrews' die sinds 1969 in het land
zijn, krijgen een permanente verblijfsvergunningDaarmee
komt een einde aan hun 'illegale'status, ook al krijgen ze geen
volledige burgerrechten. Een portret van deze bijzondere
groep joden.
door Ad Bloemendaal
Af en toe zijn ze in het nieuws
Zoals eerder dit jaar, toen
zangeres Whitney Houston hun
gemeenschap bezocht. Maar
voor het overige leiden de drie
duizend 'Black Hebrews' in Is
raël een onopvallend en sober
bestaan. Het grootste deel van
de uit Amerika afkomstige ge
meenschap woont in het woes
tijnstadje Dimona.
De leden geloven dat hun voor
vaderen 2000 jaar geleden het
Heilig Land zijn ontvlucht. Ze
onderhouden de traditionele
joodse feest- en gedenkdagen,
maar praktiseren veelwijverij.
Want waarom zou het huwe
lijksleven van een hedendaagse
Israëliet moeten verschillen van
dat van Abraham?
Ze vasten minstens een dag per
week, onthouden zich van het
nuttigen van vlees en zuivelpro
ducten, doen fanatiek aan sport
en mijden alcohol en tabak. En
ze willen niet door het leven
gaan als 'Black Hebrews', een
etiket dat hun door buiten
staanders is opgeplakt. Zelf
noemen ze zich Hebreeuwse Is
raëlieten. „Wie ons aanduidt als
Black Hebrews suggereert
daarmee dat er ook White He
brews bestaan en dat alleen die
blanken echte Hebreeërs zijn",
zegt broeder Elyahshuv Ben-
Yehuda (51), één van hun lei
ders.
Het rabbinaat stond vreemd te
kijken toen 34 jaar geleden de
eerste groep Hebreeuwse Israë
lieten arriveerde. Wat moest het
hier mee? De nieuwkomers ver
telden dat ze afstamden van Is
raëlieten die na de val van de
tempel in het jaar 70 via de zui
delijke route Israël hadden ver
laten. Na omzwervingen zouden
ze in het westen van Afrika zijn
beland, van waar ze vele eeuwen
later als slaven werden afge
voerd naar Amerika.
Die collectieve herinnering
hebben ze generaties met zich
meegedragen, maar het duurde
tot 1966 voor er iemand opstond
die het bewustzijn omzette in
actie. Ben Carter, een in Chica
go wonende ijzergieter, kreeg
een visioen. Daarin verscheen
de engel Gabriël, die hem ont
hulde dat voor de Bijbelse Israë-
lieten onder de Afrikaanse
Amerikanen de tijd gekomen
was terug te keren naar het Be
loofde Land om daar het Ko
ninkrijk Gods te vestigen.
De jungle van Liberia moest
dienen als tussenstation en als
loutering. Dat was het zeker.
Het grootste deel van de groep
van 350 wist geen raad met een
primitief bestaan als landbou
wer en keerde terug naar Chica
go.
Terwijl de Israëlische politiek
over hun status twistte kregen
de Hebreeuwse Israëlieten in
Dimona de beschikking over
een nooit gebruikt opvangcen
trum voor Russische immigran
ten. De meesten wonen nog
steeds in wat ze nu 'The Village'
noemen. De laagbouwhuisjes
bieden onderdak aan gemiddeld
vijf mensen per kamer. De sani
taire voorzieningen zij niet be
rekend op drieduizend mensen.
Toch ziet alles er schoon en goed
verzorgd uit. Broeder Elyahs
huv gaat voor naar de moderne
keuken, waar voor de kinderen
dagelijks een warme maaltijd
wordt bereid. Elders naaien
zusters de kleurige Afrikaanse
gewaden waarin de Hebreeuw
se Israëlieten zich hullen. Een
deel verkopen ze in de Verenigde
Staten, Engeland en het Caraï-
bisch gebied. Voor de rest be
druipt de gemeenschap zich van
de bijbelse belasting die de le
den zich hebben opgelegd, van
ruilhandel en van wat hun be-
door Peet Vogels
Minister Veerman van
Landbouw heeft eind
vorige week een klinkende
overwinning binnengehaald.
De Tweede Kamer verzet
zich niet langer tegen zijn
plan om de Voedsel- en Wa
renautoriteit (VWA), de con
troleur van de voedselveilig
heid, onder te brengen hij
zijn ministerie. Wel eist de
Kamer dat de VWA een onaf
hankelijke positie krijgt.
Over de positie van de VWA is
vanaf de oprichting gesteg
geld. De VWA werd begin
2002 een feit door het samen
voegen van de Rijksdienst
voor de Keuring van Vee en
Vlees (RVV) en de Keurings
dienst van Waren. De RW
was een onderdeel van het
ministerie van Landbouw
die zich bezighield met de
controle op de productie van
voedsel, zoals keuringen in
het slachthuis. De Keurings
dienst van Waren, een onder
deel van het ministerie van
Volksgezondheid, hield zich
meer bezig met de controle
op de eindproducten, het
voedsel zoals dat wordt aan
geboden aan de consument.
De nieuwe dienst zou de ver
snipperde controle op voed
sel moeten bundelen en onaf
hankelijk zijn werk moeten
doen. Toenmalig minister
van Landbouw, de D66-er
Laurens J an Brinkhorst, wil
de de VWA onderbrengen bij
Landbouw. De inlijving van
de VWA was de bekroning op
de verandering die hij bij het
ministerie had ingezet, een
ministerie dat zich transfor
meerde van belangenbehar
tiger van de boeren tot een
hoeder van gezond voedsel.
Brinkhorst wees erop dat
schandalen rond voedselvei
ligheid meestal veroorzaakt
worden door fouten tijdens
de productie. Hef was dus lo
gisch dat Landbouw de con
trole over de voedselveilig
heid zou gaan doen, want op
dat ministerie was de meeste
kennis aanwezig over de
voedselproductie.
Brinkhorst kreeg zijn kroon
echter niet. De Kamer vond
dat voedselveiligheid een
zaak van volksgezondheid en
dus werd de VWA onderge
bracht bij het ministerie van
VWS. Op die manier werd
ook voorkomen dat het mi
nisterie van Landbouw, die
de belangen behartigt van de
voedselproducenten, de eco
nomische belangen van de
producenten boven de voed
selveiligheid zou plaatsen
„De slager keurt toch ook
niet zijn eigen vlees", was de
redenering om de VWA onder
te brengen bij VWS.
In de praktijk bleek de rede
nering van Brinkhorst meer
hout te snijden. Dioxine,
MPA, vervuilde garnalen; al
le grote schandalen hadden
betrekking op vervuiling van
het voedsel tijdens het pro
ductieproces. In de praktijk
was het steeds het ministerie
van Landbouw dat nauw be
trokken was bij de aanpak
van opeenvolgende crises.
Veerman wilde de VWA daar
om onder zijn hoede. Hij
heeft zich ook altijd verzet
tegen de suggestie van belan
genverstrengeling. „Veilig
voedsel is ook een belang van
de boeren en andere produ
centen. Bovendien zeurt nie
mand over het feit dat de In
spectie Volksgezondheid een
onderdeel is van het ministe
rie van Volksgezondheid."
Die argumenten zijn blijk
baar overtuigend genoeg om
de criticasters de mond te
snoeren. In de Tweede Kamer
wordt nu aangedrongen op
een onafhankelijke positie
van de VWA. Ook instanties
als het Produktschap voor
Vee en Vlees, LTO-Neder-
land en de supermarkten
vinden een onafhankelijke
positie van de VWA het be
langrijkste. Voor de Kameris
het bovendien wel handig als
een minister politiek verant
woordelijk blijft voor de
VWA. Als er iets mis gaat,
kan in ieder geval een zon
debok aan worden gewe
zen. GPD
Black Hebrews krijgen erkenning
Broeder Elyahshuv Ben-Yehuda en zuster Atura Cathrielah.
faamde zanggroepen binnen
brengen.
Het Jerusalem Fire Choir treedt
op in heel Israël en twee broe
ders, Gabriel en Eddi Butler,
zingen in de groep Eden, die Is
raël in 1999 vertegenwoordigde
op het Eurovisie songfestival.
Het was vorig jaar bij een optre
den dat Aharon, een jongere
broer van Atura Cathriela,
slachtoffer werd van een ter
reuraanslag. Aharon was in
1970 de eerste 'sabra' (in Israël
geborene) van de gemeenschap,
hij werd ook het eerste terreur-
slachtoffer.
Volgens Atura Cathriela ver
sterkte het bloedige incident al
leen maar de wens van de
Hebreeuwse Israëlieten vol
waardig lid te worden van de Is
raëlische samenleving. Broeder
Elyahshuv heeft altijd in erken
ning geloofd. Zijn vertrouwen
stoelde onder meer op het be
sluit van de gemeente Dimona
een nieuwe behuizing voor de
gemeenschap te bouwen. „Ze
hebben begrepen dat we niets te
maken hebben met alles wat in
dit land voor zoveel degeneratie
zorgt. Misdaad is hier zo goed
als onbekend. We hebben steeds
geprobeerd bij te dragen aan het
welzijn van het land. Dat we an
ders leven, heeft niets te maken
met goed of fout. Maar het den
ken van de Israëliërs is geïnspi
reerd door Europa. Wie die
Eurocentrische ideeën niet on
derschrijft wordt beschouwd
als onbeschaafd. De hele ge
schiedenis door hebben we te
lijden gehad onder dit soort ra
cisme."
Er is wel een ziekenboeg in de
Village, maar die heet niet zo.
„Dit hier is Beth Chaim, het le
venshuis", zegt broeder Elyahs
huv. Hij wijst op een bevaltafel,
waarop al meer dan duizend
kinderen zijn geboren. Als hier
een vrouw in barensnood ver
keert, begint aan de andere kant
van de deur een 'prins' (geeste
lijk leidsman) luid uit de Schrift
voor te dragen, zodat Gods
woord het eerste is wat de nieuw
geborene hoort.
Zuster Atura vertelt dat haar
man op het punt staat een derde
vrouw te nemen. Leidt zoiets
niet tot spanningen? Ze aarzelt,
foto Ad Bloemendaal/GPD
maar legt dan uit dat ook onder
de Hebreeuwse Israëlieten het
aangaan van een huwelijk geen
sinecure is. „Je kunt niet zo
maar zeggen: ik trouw. Het is
een proces. Als een man ver
klaart dat hij een zuster bij zich
wil hebben (zich wil verloven,
red.), dan praten onze priesters
met hem. Ze vragen hem waar
om hij een extra vrouw wil en
wat hij daarmee denkt te kun
nen bijdragen aan het gezin.
Dan volgt er een proefperiode
van zeventig dagen, waarin de
broeder en de zuster elkaar be
ter leren kennen. Maar zonder
seks. De priesters volgen dat
proces. Hebben ze na de proef
periode de indruk dat het wel
zal lukken, dan kan het paar
trouwen." GPD
door Arnoud Cornelissen
In theorie kan het niet fout
gaan. Rijdt, een trein door
rood, dan treedt automatisch de
rem in werking'. De praktijk is
anders. Het veiligheidssysteem
werkt niet overal en altijd. En
soms doen zich storingen voor in
het computersysteem dat de
treinenloop regelt. De machi
nistenvakbond VVMC zegt zich
zorgen te maken.
De WMC wil de berichten over
de vele treinen die door rood rij
den graag nuanceren. Het is
goed dat alle gevallen gemeld en
genoteerd worden, laat bonds-
bestuurder Donald Cijs weten.
In veel gevallen stelt het echter
niet zo veel voor. Treinen die bij
een rood sein even doorglijden,
leveren geen groot risico op.
'Maar die andere gevallen,
waarbij sprake is van compu-
terfouten of fouten in het be
veiligingssysteem door achter
stallig onderhoud. Daar kan
geen aandacht genoeg voor
zijn.
Op enkele baanvakken is dit
Automatische Trein Beïnvloe
dingssysteem (ATB) namelijk
verouderd, zegt hij. Op andere
trajecten lijkt het nieuwe ATB-
systeem niet goed op het nieuwe
materieel te reageren. Het zijn
uitzonderingen. Maar je zult
maar in die trein zitten.
Het oorspronkelijke veilig
heidssysteem ATB-1 dateert uit
de jaren zestig. Op veel plaatsen
is dit al vervangen door ATB
Nieuwe Generatie. Dit systeem
kan ook de zogenoemde diesel-
elektrische locs beïnvloeden.
Deze rijden onder meer op de
lijn Venlo-Nijmegen en op de
trajecten in het noorden van het
land. Het oude systeem werkte
niet op deze locs.
In theorie kan er met ATB niets
meer fout gaan. Een machinist
krijgt een waarschuwing als hij
bij een geel sein zijn snelheid
niet aanpast. Zo nodig wordt de
snelheid zelfs automatisch ver
minderd. En als hij vervolgens
het daarop volgende rode sein
ook nog eens negeert, wordt au
tomatisch de rem ingeschakeld.
Dan is er nog de ruimte van een
1200 meter lang baanvak om tot
stilstand te komen. Een trein die
140 kilometer rijdt, heeft er
maar zo'n 700 meter van nodig.
„Maar dat geldt alleen op de
vrije baan", vertelt woordvoer
der Eric Drent van ProRail, die
verantwoordelij k is voor het he
le systeem van seinen, wissels en
sporen. „Beneden een snelheid
van 40 kilometer werkt de ATB
niet. Dat is ook het geval op sta
tions en andere spoorwegem
placementen."
Technisch is het toepassen van
ATB in die gevallen geen pro
bleem. Het is alleen de vraag of
de enorme investering die daar
mee gepaard gaat v?el nuttig is,
stelt Drent. „Ik vraag me af of
we alles 100 procent moeten
dicht timmeren."
Drent noemt het huidige spoor
wegnet 'absoluut veilig'. Het
anderhalf jaar geleden geïntro
duceerde computersysteem ARI
regelt alle spoorbewegingen in
het hele land. Vanuit zeven pos
ten in Utrecht, Amersfoort, Am
sterdam, Rotterdam, Den Haag,
Eindhoven en Zwolle houden
verkeersgeleiders alle treinbe-
wegingen in de gaten. Zodra er
verstoringen optreden, kunnen
zij ingrijpen.
„In dat systeem zitten nog wel
wat weeffoutjes. Die zijn we aan
het inventariseren. We willen
onder meer bekijken of er een
relatie is met het feit dat machi
nisten vaker door rood rijden."
Volgens de VVMC melden ma
chinisten 'dat er gedonder is in
het ARI-systeem'. Zo zou het
voorkomen dat de opvolging
van verschillende seinen opeens
afwijkt van wat gebruikelijk is.
Ook stelt de vakbond dat ATB
op bepaalde trajecten in het
land niet goed functioneert.
„Wij vinden dat een zorgelijke
toestand", aldus bondsbestuur-
der Cijns.
De in Utrecht gevestigde In
spectie voor Verkeer en Water
staat divisie Rail, bevestigt dat
er storingen zijn geconstateerd
in het treinbeïnvloedingssys
teem. „Op het moment dat de
machinist krijgt opgedragen
dat hij langzamer moet rijden, is
dat niet zo erg. Maar het is ook
wel gerapporteerd dat het sys
teem de machinist een hogere
snelheid oplegde", aldus
woordvoerder Pieter Hoekstra.
De Inspectie kon niet meedelen
hoe vaak deze fouten zich voor
doen. Het heeft echter nooit tot
ongelukken geleid, aldus Hoek
stra. GPD
Schoolkinderen in Willemstad wachten op de komst van Willem-Alexander en Maxima. Minister
Maurice Adriaens wil de komende drie jaar in Nederland de kennis over de Antillen vergroten, hel
pen een oplossing te vinden voor de problematiek van Antillianen in Nederland en de 'verloren re
latie' met Nederland herstellen. foto Ed Oudenaarden/ANP
door Daphne Groenendijk
Hij is de enige blanke in de
top van de overwegend
'zwarte partij' Frente Obrero
Liberashon (FOL), de club van
de van oplichting verdachte
politicus Anthony Godett. En
juist hij is door zijn partij naar
voren geschoven als de nieuwe
minister voor de Nederlandse
Antillen in Den Haag.
Maurice Adriaens (40) wil de
komende drie jaar in Neder
land de kennis over de Antillen
vergroten, helpen een oplos
sing te vinden voor de proble
matiek van Antillianen in Ne
derland en de 'verloren relatie'
met Nederland herstellen.
Ambitieuze plannen. „Ja, en ik
heb er erg veel zin in", zegt
Adriaens vlak voor zijn ver
trek naar Nederland. Adri
aens, Limburgse ouders en ge
boren op Curagao, bracht zijn
studietijd door in Nederland:
tropische landbouw aan de
Universiteit Wageningen. Hij
keerde terug naar Curagao en
kreeg een baan bij de overheid.
Dat deed hij vijf jaar. Toen
hield hij het voor gezien en be
gon een rozenkwekerij
Eind jaren negentig echter be
gon hij zich weer met de poli
tiek 'te bemoeien'. „Ik had het
gevoel dat er een besluiteloos
heid was in de regering en
vond dat in een veranderende
wereld we juist besluitvaardig
moesten optreden." Hij sloot
zich toen aan bij de FOL. „An
thony Godett had toen net het
stokje van zijn zieke vader
overgenomen. Ze waren een
vernieuwende partij, met
jonge en enthousiaste men
sen en stonden open voor
mijn ideeën. En dat sprak mij
aan."
In 1998 werd hij gevraagd mi
nister te worden van Verkeer,
Vervoer en Telecommunicatie.
„Nelson Monte zou die post ei
genlijk bekleden, maar werd
door het Openbaar Ministerie
aangemerkt als verdachte.
Klinkt als een bekend verhaal,
hè? Dus toen ben ik het gewor
den." Een grote verrassing,
want zo actief in de politiek
gaan, was nooit zijn ambitie.
„Ik zag mij meer in de rol als
adviseur achter de schermen."
In twee jaar tijd lukte het hem
een einde te maken aan de mo-
nopolievluchten van KLM op
de route Amsterdam-Curagao
en de vliegtarieven meer dan te
halveren. Ook behaalde hij
successen in de telecommuni
catie. Er kwam concurrentie
op de markt en prijzen van het
internationaal telefoonver
keer daalden drastisch. Toen
zijn ambtstermijn in 2001 af
liep, werd hij namens de FOL
Statenlid en later eilands
raadslid.
Na de enorme verkiezingszege
van de FOL afgelopen mei is
hij nu opnieuw naar voren ge
schoven. En deze keer nog wel
als de nieuwe minister in Den
Haag. Was het een bewuste
keuze de enige 'blanke' in de
partij naar Nederland te stu
ren? „Ik denk dat dat gewoon
toeval is", zegt Adriaens. „Het
is meer dat de partij de num
mer twee op de lijst naar Den
Haag stuurt om te laten zien
hoe belangrijk wij de relatie
met Nederland vinden en hoe
veel waarde wij hechten aan
een oplossing voor de proble
matiek van de Antillianen in
Nederland."
Hij denkt de komende jaren
veel voor de Antillianen in Ne
derland te kunnen betekenen.
„Ik wil laten zien dat de socia
le problematiek hier een geza
menlijk probleem is. We ma
ken deel uit van hetzelfde
Koninkrijk. Als dat bewust
zijn er is, kunnen we kijken
wat we gezamenlijk kunnen
doen." Ook wil hij de gedachte
achter het statuut tussen Ne
derland en de Nederlandse
Antillen - 'steunend op eigen
kracht, doch met de wil elkan
der bij te staan'- in het licht
stellen.
„De mensen in Nederland we
ten te weinig over de proble
matiek van onze vijf eilandjes.
Wij moeten bijvoorbeeld met
onze kleine tweehonderddui
zend inwoners de kosten van
vijf luchthavens, vijf politie
korpsen, vijf scheepvaartha
vens en vijf ziekenhuizen dra
gen. Dat hoeft in Nederland
geen enkele gemeente in die
omvang te doen. De Neder
landse politiek ziet hulp geven
aan ons net als hulp geven aan
Angola. Terwijl we meer als
een soort provincie be
schouwd zouden moeten wor
den."
Hij wil ook nog iets kwijt over
de ophef over zijn partijleider
Godett. „Hetis het jammer dat
er opeens zoveel aandacht is
voor een verdacht persoon die
minister-president wil wor
den. Het komt in Europa zo
vaak voor. Kijk naar Mitte-
rand of Berlusconi. En nu
Blair, die gelogen heeft over de
toedracht van de oorlog in
Irak. De sociale armoede op de
Antillen is veel groter dan dat
probleem en daar wordt niets
over gezegd. De zaak rond Go
dett moet maar snel worden
afgerond. Dan kan hij snel pre
mier worden." GPD
SNOEPLUST - Delft heeft de
meest snoepgrage bevol
king van Nederland. Dit blijkt
uit cijfers van de inspectie
voor de schooltandverzorging.
De schooltandartsendienst in
Delft heeft een niet in te ha
len achterstand opgelopen.
Oorzaak is dat er op de scho
len enorm wordt gesnoept.
Het vullingsgemiddelde is
met 2,6 het hoogst van Neder
land.
OPA KIP - Opa Kip, de oudste
inwoner van Zeeland, is vorige
week in Dreischor terugge
keerd. De 102-jarige werd na
de ramp geëvacueerd naar
Dordrecht.
DIEFSTAL - De Middelburg
se politierechter heeft drie ar
beiders veroordeeld voor het
meenemen van spullen uit het
rampgebied. De straffen vari
eerden van 15 gulden voor de
diefstal van een dakraam tot
40 gulden voor het stelen van
een juten zak met broeken.
LANGER OPEN - Een groot
aantal groente- en fruithande
laren heeft bij de gemeente
Middelburg een verzoek inge
diend om hun zaken tot zeven
uur open te houden. De veiling
van zacht fruit is pas om vijf
uur afgelopen, zodat de tijd
om de spullen nog dezelfde dag
te bezorgen te kort is.
PZC
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315500
Fax; (0113)315669
E-mail; redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10
4382 NH Vlissingen
Tel. 06-54267110
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114) 372776
Fax. (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111) 454647
Fax. (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30-17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen
0800-0231231
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag van 2,00)
per maand: 20,50
per kwartaal: 55,10
per jaar: 209,90
Voor toezending per post geldt
een toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag:-® 1,10
zaterdag: 1,65
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentie-orders worden
uitgevoerd overeenkomstig
de Algemene Voorwaarden van
Wegener NV en volgens de
Regelen voor het Advertentiewezen,
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113) 315555
Fax (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel. (0113) 315540
Fax(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes)
Tel. (0113) 315550
Fax:(0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel: (0113) 315520
Fax: (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114) 372770
Fax: (0114) 372771
lnternet:www. pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De doom
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde
derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, afdeling
lezersservice, Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Behoort tot LUGQEflGf