Veerman verovert controle op voedsel V eiligheidssysteem van de spoorwegen baart bond zorgen Blanke Adriaens wil herstel relatie Antillen en Nederland Gemeenschap viert joodse feestdagen maar doet ook aan veelwijverij 29 juli 1953 Overtuigend dinsdag 29 juli 2003 Derde vrouw Niets meer fout Absoluut veilig Gedonder Soort provincie De Israëlische regering is overstag gegaan. De circa driedui zend zogenoemde 'Black Hebrews' die sinds 1969 in het land zijn, krijgen een permanente verblijfsvergunningDaarmee komt een einde aan hun 'illegale'status, ook al krijgen ze geen volledige burgerrechten. Een portret van deze bijzondere groep joden. door Ad Bloemendaal Af en toe zijn ze in het nieuws Zoals eerder dit jaar, toen zangeres Whitney Houston hun gemeenschap bezocht. Maar voor het overige leiden de drie duizend 'Black Hebrews' in Is raël een onopvallend en sober bestaan. Het grootste deel van de uit Amerika afkomstige ge meenschap woont in het woes tijnstadje Dimona. De leden geloven dat hun voor vaderen 2000 jaar geleden het Heilig Land zijn ontvlucht. Ze onderhouden de traditionele joodse feest- en gedenkdagen, maar praktiseren veelwijverij. Want waarom zou het huwe lijksleven van een hedendaagse Israëliet moeten verschillen van dat van Abraham? Ze vasten minstens een dag per week, onthouden zich van het nuttigen van vlees en zuivelpro ducten, doen fanatiek aan sport en mijden alcohol en tabak. En ze willen niet door het leven gaan als 'Black Hebrews', een etiket dat hun door buiten staanders is opgeplakt. Zelf noemen ze zich Hebreeuwse Is raëlieten. „Wie ons aanduidt als Black Hebrews suggereert daarmee dat er ook White He brews bestaan en dat alleen die blanken echte Hebreeërs zijn", zegt broeder Elyahshuv Ben- Yehuda (51), één van hun lei ders. Het rabbinaat stond vreemd te kijken toen 34 jaar geleden de eerste groep Hebreeuwse Israë lieten arriveerde. Wat moest het hier mee? De nieuwkomers ver telden dat ze afstamden van Is raëlieten die na de val van de tempel in het jaar 70 via de zui delijke route Israël hadden ver laten. Na omzwervingen zouden ze in het westen van Afrika zijn beland, van waar ze vele eeuwen later als slaven werden afge voerd naar Amerika. Die collectieve herinnering hebben ze generaties met zich meegedragen, maar het duurde tot 1966 voor er iemand opstond die het bewustzijn omzette in actie. Ben Carter, een in Chica go wonende ijzergieter, kreeg een visioen. Daarin verscheen de engel Gabriël, die hem ont hulde dat voor de Bijbelse Israë- lieten onder de Afrikaanse Amerikanen de tijd gekomen was terug te keren naar het Be loofde Land om daar het Ko ninkrijk Gods te vestigen. De jungle van Liberia moest dienen als tussenstation en als loutering. Dat was het zeker. Het grootste deel van de groep van 350 wist geen raad met een primitief bestaan als landbou wer en keerde terug naar Chica go. Terwijl de Israëlische politiek over hun status twistte kregen de Hebreeuwse Israëlieten in Dimona de beschikking over een nooit gebruikt opvangcen trum voor Russische immigran ten. De meesten wonen nog steeds in wat ze nu 'The Village' noemen. De laagbouwhuisjes bieden onderdak aan gemiddeld vijf mensen per kamer. De sani taire voorzieningen zij niet be rekend op drieduizend mensen. Toch ziet alles er schoon en goed verzorgd uit. Broeder Elyahs huv gaat voor naar de moderne keuken, waar voor de kinderen dagelijks een warme maaltijd wordt bereid. Elders naaien zusters de kleurige Afrikaanse gewaden waarin de Hebreeuw se Israëlieten zich hullen. Een deel verkopen ze in de Verenigde Staten, Engeland en het Caraï- bisch gebied. Voor de rest be druipt de gemeenschap zich van de bijbelse belasting die de le den zich hebben opgelegd, van ruilhandel en van wat hun be- door Peet Vogels Minister Veerman van Landbouw heeft eind vorige week een klinkende overwinning binnengehaald. De Tweede Kamer verzet zich niet langer tegen zijn plan om de Voedsel- en Wa renautoriteit (VWA), de con troleur van de voedselveilig heid, onder te brengen hij zijn ministerie. Wel eist de Kamer dat de VWA een onaf hankelijke positie krijgt. Over de positie van de VWA is vanaf de oprichting gesteg geld. De VWA werd begin 2002 een feit door het samen voegen van de Rijksdienst voor de Keuring van Vee en Vlees (RVV) en de Keurings dienst van Waren. De RW was een onderdeel van het ministerie van Landbouw die zich bezighield met de controle op de productie van voedsel, zoals keuringen in het slachthuis. De Keurings dienst van Waren, een onder deel van het ministerie van Volksgezondheid, hield zich meer bezig met de controle op de eindproducten, het voedsel zoals dat wordt aan geboden aan de consument. De nieuwe dienst zou de ver snipperde controle op voed sel moeten bundelen en onaf hankelijk zijn werk moeten doen. Toenmalig minister van Landbouw, de D66-er Laurens J an Brinkhorst, wil de de VWA onderbrengen bij Landbouw. De inlijving van de VWA was de bekroning op de verandering die hij bij het ministerie had ingezet, een ministerie dat zich transfor meerde van belangenbehar tiger van de boeren tot een hoeder van gezond voedsel. Brinkhorst wees erop dat schandalen rond voedselvei ligheid meestal veroorzaakt worden door fouten tijdens de productie. Hef was dus lo gisch dat Landbouw de con trole over de voedselveilig heid zou gaan doen, want op dat ministerie was de meeste kennis aanwezig over de voedselproductie. Brinkhorst kreeg zijn kroon echter niet. De Kamer vond dat voedselveiligheid een zaak van volksgezondheid en dus werd de VWA onderge bracht bij het ministerie van VWS. Op die manier werd ook voorkomen dat het mi nisterie van Landbouw, die de belangen behartigt van de voedselproducenten, de eco nomische belangen van de producenten boven de voed selveiligheid zou plaatsen „De slager keurt toch ook niet zijn eigen vlees", was de redenering om de VWA onder te brengen bij VWS. In de praktijk bleek de rede nering van Brinkhorst meer hout te snijden. Dioxine, MPA, vervuilde garnalen; al le grote schandalen hadden betrekking op vervuiling van het voedsel tijdens het pro ductieproces. In de praktijk was het steeds het ministerie van Landbouw dat nauw be trokken was bij de aanpak van opeenvolgende crises. Veerman wilde de VWA daar om onder zijn hoede. Hij heeft zich ook altijd verzet tegen de suggestie van belan genverstrengeling. „Veilig voedsel is ook een belang van de boeren en andere produ centen. Bovendien zeurt nie mand over het feit dat de In spectie Volksgezondheid een onderdeel is van het ministe rie van Volksgezondheid." Die argumenten zijn blijk baar overtuigend genoeg om de criticasters de mond te snoeren. In de Tweede Kamer wordt nu aangedrongen op een onafhankelijke positie van de VWA. Ook instanties als het Produktschap voor Vee en Vlees, LTO-Neder- land en de supermarkten vinden een onafhankelijke positie van de VWA het be langrijkste. Voor de Kameris het bovendien wel handig als een minister politiek verant woordelijk blijft voor de VWA. Als er iets mis gaat, kan in ieder geval een zon debok aan worden gewe zen. GPD Black Hebrews krijgen erkenning Broeder Elyahshuv Ben-Yehuda en zuster Atura Cathrielah. faamde zanggroepen binnen brengen. Het Jerusalem Fire Choir treedt op in heel Israël en twee broe ders, Gabriel en Eddi Butler, zingen in de groep Eden, die Is raël in 1999 vertegenwoordigde op het Eurovisie songfestival. Het was vorig jaar bij een optre den dat Aharon, een jongere broer van Atura Cathriela, slachtoffer werd van een ter reuraanslag. Aharon was in 1970 de eerste 'sabra' (in Israël geborene) van de gemeenschap, hij werd ook het eerste terreur- slachtoffer. Volgens Atura Cathriela ver sterkte het bloedige incident al leen maar de wens van de Hebreeuwse Israëlieten vol waardig lid te worden van de Is raëlische samenleving. Broeder Elyahshuv heeft altijd in erken ning geloofd. Zijn vertrouwen stoelde onder meer op het be sluit van de gemeente Dimona een nieuwe behuizing voor de gemeenschap te bouwen. „Ze hebben begrepen dat we niets te maken hebben met alles wat in dit land voor zoveel degeneratie zorgt. Misdaad is hier zo goed als onbekend. We hebben steeds geprobeerd bij te dragen aan het welzijn van het land. Dat we an ders leven, heeft niets te maken met goed of fout. Maar het den ken van de Israëliërs is geïnspi reerd door Europa. Wie die Eurocentrische ideeën niet on derschrijft wordt beschouwd als onbeschaafd. De hele ge schiedenis door hebben we te lijden gehad onder dit soort ra cisme." Er is wel een ziekenboeg in de Village, maar die heet niet zo. „Dit hier is Beth Chaim, het le venshuis", zegt broeder Elyahs huv. Hij wijst op een bevaltafel, waarop al meer dan duizend kinderen zijn geboren. Als hier een vrouw in barensnood ver keert, begint aan de andere kant van de deur een 'prins' (geeste lijk leidsman) luid uit de Schrift voor te dragen, zodat Gods woord het eerste is wat de nieuw geborene hoort. Zuster Atura vertelt dat haar man op het punt staat een derde vrouw te nemen. Leidt zoiets niet tot spanningen? Ze aarzelt, foto Ad Bloemendaal/GPD maar legt dan uit dat ook onder de Hebreeuwse Israëlieten het aangaan van een huwelijk geen sinecure is. „Je kunt niet zo maar zeggen: ik trouw. Het is een proces. Als een man ver klaart dat hij een zuster bij zich wil hebben (zich wil verloven, red.), dan praten onze priesters met hem. Ze vragen hem waar om hij een extra vrouw wil en wat hij daarmee denkt te kun nen bijdragen aan het gezin. Dan volgt er een proefperiode van zeventig dagen, waarin de broeder en de zuster elkaar be ter leren kennen. Maar zonder seks. De priesters volgen dat proces. Hebben ze na de proef periode de indruk dat het wel zal lukken, dan kan het paar trouwen." GPD door Arnoud Cornelissen In theorie kan het niet fout gaan. Rijdt, een trein door rood, dan treedt automatisch de rem in werking'. De praktijk is anders. Het veiligheidssysteem werkt niet overal en altijd. En soms doen zich storingen voor in het computersysteem dat de treinenloop regelt. De machi nistenvakbond VVMC zegt zich zorgen te maken. De WMC wil de berichten over de vele treinen die door rood rij den graag nuanceren. Het is goed dat alle gevallen gemeld en genoteerd worden, laat bonds- bestuurder Donald Cijs weten. In veel gevallen stelt het echter niet zo veel voor. Treinen die bij een rood sein even doorglijden, leveren geen groot risico op. 'Maar die andere gevallen, waarbij sprake is van compu- terfouten of fouten in het be veiligingssysteem door achter stallig onderhoud. Daar kan geen aandacht genoeg voor zijn. Op enkele baanvakken is dit Automatische Trein Beïnvloe dingssysteem (ATB) namelijk verouderd, zegt hij. Op andere trajecten lijkt het nieuwe ATB- systeem niet goed op het nieuwe materieel te reageren. Het zijn uitzonderingen. Maar je zult maar in die trein zitten. Het oorspronkelijke veilig heidssysteem ATB-1 dateert uit de jaren zestig. Op veel plaatsen is dit al vervangen door ATB Nieuwe Generatie. Dit systeem kan ook de zogenoemde diesel- elektrische locs beïnvloeden. Deze rijden onder meer op de lijn Venlo-Nijmegen en op de trajecten in het noorden van het land. Het oude systeem werkte niet op deze locs. In theorie kan er met ATB niets meer fout gaan. Een machinist krijgt een waarschuwing als hij bij een geel sein zijn snelheid niet aanpast. Zo nodig wordt de snelheid zelfs automatisch ver minderd. En als hij vervolgens het daarop volgende rode sein ook nog eens negeert, wordt au tomatisch de rem ingeschakeld. Dan is er nog de ruimte van een 1200 meter lang baanvak om tot stilstand te komen. Een trein die 140 kilometer rijdt, heeft er maar zo'n 700 meter van nodig. „Maar dat geldt alleen op de vrije baan", vertelt woordvoer der Eric Drent van ProRail, die verantwoordelij k is voor het he le systeem van seinen, wissels en sporen. „Beneden een snelheid van 40 kilometer werkt de ATB niet. Dat is ook het geval op sta tions en andere spoorwegem placementen." Technisch is het toepassen van ATB in die gevallen geen pro bleem. Het is alleen de vraag of de enorme investering die daar mee gepaard gaat v?el nuttig is, stelt Drent. „Ik vraag me af of we alles 100 procent moeten dicht timmeren." Drent noemt het huidige spoor wegnet 'absoluut veilig'. Het anderhalf jaar geleden geïntro duceerde computersysteem ARI regelt alle spoorbewegingen in het hele land. Vanuit zeven pos ten in Utrecht, Amersfoort, Am sterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Zwolle houden verkeersgeleiders alle treinbe- wegingen in de gaten. Zodra er verstoringen optreden, kunnen zij ingrijpen. „In dat systeem zitten nog wel wat weeffoutjes. Die zijn we aan het inventariseren. We willen onder meer bekijken of er een relatie is met het feit dat machi nisten vaker door rood rijden." Volgens de VVMC melden ma chinisten 'dat er gedonder is in het ARI-systeem'. Zo zou het voorkomen dat de opvolging van verschillende seinen opeens afwijkt van wat gebruikelijk is. Ook stelt de vakbond dat ATB op bepaalde trajecten in het land niet goed functioneert. „Wij vinden dat een zorgelijke toestand", aldus bondsbestuur- der Cijns. De in Utrecht gevestigde In spectie voor Verkeer en Water staat divisie Rail, bevestigt dat er storingen zijn geconstateerd in het treinbeïnvloedingssys teem. „Op het moment dat de machinist krijgt opgedragen dat hij langzamer moet rijden, is dat niet zo erg. Maar het is ook wel gerapporteerd dat het sys teem de machinist een hogere snelheid oplegde", aldus woordvoerder Pieter Hoekstra. De Inspectie kon niet meedelen hoe vaak deze fouten zich voor doen. Het heeft echter nooit tot ongelukken geleid, aldus Hoek stra. GPD Schoolkinderen in Willemstad wachten op de komst van Willem-Alexander en Maxima. Minister Maurice Adriaens wil de komende drie jaar in Nederland de kennis over de Antillen vergroten, hel pen een oplossing te vinden voor de problematiek van Antillianen in Nederland en de 'verloren re latie' met Nederland herstellen. foto Ed Oudenaarden/ANP door Daphne Groenendijk Hij is de enige blanke in de top van de overwegend 'zwarte partij' Frente Obrero Liberashon (FOL), de club van de van oplichting verdachte politicus Anthony Godett. En juist hij is door zijn partij naar voren geschoven als de nieuwe minister voor de Nederlandse Antillen in Den Haag. Maurice Adriaens (40) wil de komende drie jaar in Neder land de kennis over de Antillen vergroten, helpen een oplos sing te vinden voor de proble matiek van Antillianen in Ne derland en de 'verloren relatie' met Nederland herstellen. Ambitieuze plannen. „Ja, en ik heb er erg veel zin in", zegt Adriaens vlak voor zijn ver trek naar Nederland. Adri aens, Limburgse ouders en ge boren op Curagao, bracht zijn studietijd door in Nederland: tropische landbouw aan de Universiteit Wageningen. Hij keerde terug naar Curagao en kreeg een baan bij de overheid. Dat deed hij vijf jaar. Toen hield hij het voor gezien en be gon een rozenkwekerij Eind jaren negentig echter be gon hij zich weer met de poli tiek 'te bemoeien'. „Ik had het gevoel dat er een besluiteloos heid was in de regering en vond dat in een veranderende wereld we juist besluitvaardig moesten optreden." Hij sloot zich toen aan bij de FOL. „An thony Godett had toen net het stokje van zijn zieke vader overgenomen. Ze waren een vernieuwende partij, met jonge en enthousiaste men sen en stonden open voor mijn ideeën. En dat sprak mij aan." In 1998 werd hij gevraagd mi nister te worden van Verkeer, Vervoer en Telecommunicatie. „Nelson Monte zou die post ei genlijk bekleden, maar werd door het Openbaar Ministerie aangemerkt als verdachte. Klinkt als een bekend verhaal, hè? Dus toen ben ik het gewor den." Een grote verrassing, want zo actief in de politiek gaan, was nooit zijn ambitie. „Ik zag mij meer in de rol als adviseur achter de schermen." In twee jaar tijd lukte het hem een einde te maken aan de mo- nopolievluchten van KLM op de route Amsterdam-Curagao en de vliegtarieven meer dan te halveren. Ook behaalde hij successen in de telecommuni catie. Er kwam concurrentie op de markt en prijzen van het internationaal telefoonver keer daalden drastisch. Toen zijn ambtstermijn in 2001 af liep, werd hij namens de FOL Statenlid en later eilands raadslid. Na de enorme verkiezingszege van de FOL afgelopen mei is hij nu opnieuw naar voren ge schoven. En deze keer nog wel als de nieuwe minister in Den Haag. Was het een bewuste keuze de enige 'blanke' in de partij naar Nederland te stu ren? „Ik denk dat dat gewoon toeval is", zegt Adriaens. „Het is meer dat de partij de num mer twee op de lijst naar Den Haag stuurt om te laten zien hoe belangrijk wij de relatie met Nederland vinden en hoe veel waarde wij hechten aan een oplossing voor de proble matiek van de Antillianen in Nederland." Hij denkt de komende jaren veel voor de Antillianen in Ne derland te kunnen betekenen. „Ik wil laten zien dat de socia le problematiek hier een geza menlijk probleem is. We ma ken deel uit van hetzelfde Koninkrijk. Als dat bewust zijn er is, kunnen we kijken wat we gezamenlijk kunnen doen." Ook wil hij de gedachte achter het statuut tussen Ne derland en de Nederlandse Antillen - 'steunend op eigen kracht, doch met de wil elkan der bij te staan'- in het licht stellen. „De mensen in Nederland we ten te weinig over de proble matiek van onze vijf eilandjes. Wij moeten bijvoorbeeld met onze kleine tweehonderddui zend inwoners de kosten van vijf luchthavens, vijf politie korpsen, vijf scheepvaartha vens en vijf ziekenhuizen dra gen. Dat hoeft in Nederland geen enkele gemeente in die omvang te doen. De Neder landse politiek ziet hulp geven aan ons net als hulp geven aan Angola. Terwijl we meer als een soort provincie be schouwd zouden moeten wor den." Hij wil ook nog iets kwijt over de ophef over zijn partijleider Godett. „Hetis het jammer dat er opeens zoveel aandacht is voor een verdacht persoon die minister-president wil wor den. Het komt in Europa zo vaak voor. Kijk naar Mitte- rand of Berlusconi. En nu Blair, die gelogen heeft over de toedracht van de oorlog in Irak. De sociale armoede op de Antillen is veel groter dan dat probleem en daar wordt niets over gezegd. De zaak rond Go dett moet maar snel worden afgerond. Dan kan hij snel pre mier worden." GPD SNOEPLUST - Delft heeft de meest snoepgrage bevol king van Nederland. Dit blijkt uit cijfers van de inspectie voor de schooltandverzorging. De schooltandartsendienst in Delft heeft een niet in te ha len achterstand opgelopen. Oorzaak is dat er op de scho len enorm wordt gesnoept. Het vullingsgemiddelde is met 2,6 het hoogst van Neder land. OPA KIP - Opa Kip, de oudste inwoner van Zeeland, is vorige week in Dreischor terugge keerd. De 102-jarige werd na de ramp geëvacueerd naar Dordrecht. DIEFSTAL - De Middelburg se politierechter heeft drie ar beiders veroordeeld voor het meenemen van spullen uit het rampgebied. De straffen vari eerden van 15 gulden voor de diefstal van een dakraam tot 40 gulden voor het stelen van een juten zak met broeken. LANGER OPEN - Een groot aantal groente- en fruithande laren heeft bij de gemeente Middelburg een verzoek inge diend om hun zaken tot zeven uur open te houden. De veiling van zacht fruit is pas om vijf uur afgelopen, zodat de tijd om de spullen nog dezelfde dag te bezorgen te kort is. PZC Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315500 Fax; (0113)315669 E-mail; redactie@pzc.nl Vlissingen: Oostsouburgseweg 10 4382 NH Vlissingen Tel. 06-54267110 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111) 454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2,00) per maand: 20,50 per kwartaal: 55,10 per jaar: 209,90 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag:-® 1,10 zaterdag: 1,65 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen, Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113) 315555 Fax (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel. (0113) 315540 Fax(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes) Tel. (0113) 315550 Fax:(0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0113) 315520 Fax: (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114) 372770 Fax: (0114) 372771 lnternet:www. pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De doom aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, afdeling lezersservice, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Behoort tot LUGQEflGf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4