9
Eén ontsluiting Overzuid riskant
Vrij baan voor minicampings
Hel op dijk Nieuw-Neuzenpolder
PvdA Vlissingen
wil snel WCT
Ik wil meer voordeel
Bescherming voor sluizen S1!uteIf,guur
Get more.
T -Mobile'
uiigheid vergt tweede toegang volgens brandweer, politie en bewoners
zeeuwse almanak
.0$
BEVELANDEN/THOLEN
dinsdag 29 juli 2003
,orgen
Verkeer
Aandacht
Gemeente N-Beveland sluit vestiging slechts op twee plaatsen uit
vanaf de dijk
Verontrustend
Geen twijfel
Boottocht
gehandicapten
Dus bel ik dag en nacht voor hetzelfde lage tarief
J
jRnlf Bosboom
ÜES - De Goese wi j k Overzuid
aeen tweede ontsluitingsweg
„eten krijgen. De huidige si-
jlie, met alleen een toegang
jde 's-Gravenpolderseweg, is
Igens brandweer, politie en
ijoners niet veilig.
jtis een van de conclusies uit
groot onderzoek dat is ge
iden naar de veiligheid en het
„iligheidsgevoel in de wijken
„es-Zuid en Overzuid. Het
atom een afstudeeropdracht
Carina Fenning, student
anagement, economie en
ét aan de Hogeschool Zee-
id.
ïder werd in opdracht van de
sneente Goes een vergelijk-
iar onderzoek uitgevoerd in
est.
bewoners van Zuid en Over-
ad zijn uitgebreid onder-
jagd over hun gevoel van vei
lheid. In totaal werden 1012
jquêtes verstuurd, waarvan
jjaa de helft ingevuld terug-
jam. Fenning legde de resul-
iten naast de criminaliteitscij-
e en de opvattingen van
ider anderen politie, brand-
:eer en woningbouwvereni-
jit het onderzoek komen Zuid
Overzuid niet naar voren als
robleemwijken'. De bewoners
varen hun leefomgeving in het
Igemeen als prettig en veilig,
fel komen er diverse zaken
aar voren die aandacht verdie-
lat Overzuid maar één ontslui-
igsweg heeft, baart veel be-
roners zorgen, evenals de
irandweer en de politie. In
loodgevallen kunnen hulp-
ïensten wel gebruik maken
ran fietspaden, al moeten ze
iaarvoor eerst paaltjes omver
ajden. Een ideale situatie is dat
liet.
De onderzoekster beveelt dan
»k aan de mogelijkheid van
ra tweede ontsluitingsweg te
bezien.
Opvallend is ook dat volgens de
brandweer de bluswatervoor
ziening her en der in strijd is met
de landelijke richtlijnen. Op
meerdere plaatsen liggen deze
te ver van de woningen af. In de
Chopinlaan loopt de afstand
tussen twee brandkranen op tot
265 meter, terwijl de norm 40
meter is.
Op verkeersgebied noemen de
bewoners steeds dezelfde knel
punten. In Zuid is dat de Beu
kenstraat.
Daar wordt vooral de situatie
rond supermarkt Jan Bruijns en
het bijbehorende tankstation
genoemd. Ruim driekwart van
de bewoners van Overzuid
stoort zich aan te hard rijden in
de wijk, met name op de Beetho-
venlaan.
Dat is zelfs het 'wijkprobleem
met de hoogste prioriteit', aldus
de bewoners. De onderzoekster
merkt daarbij wel op dat de si
tuatie door de wijk zelf wordt
veroorzaakt, aangezien door
gaand verkeer er weinig te zoe
ken heeft.
Bewoners van Zuid vragen ver
der aandacht voor het veelvul
dig voorkomen van graffiti en
rommel op straat en de vernie
lingen die rondhangende jonge
ren zouden plegen, vooral rond
het winkelcentrum. Zij pleiten
voor meer plekken voor deze
groepen. Verder zijn volgens de
wijk auto's opvallend vaak het
doelwit van vandalen. De poli
tiecijfers laten vorig jaar daarin
ook een forse stijging zien.
Ook is opmerkelijk dat veel be
woners, zowel in Zuid als in
Overzuid, menen dat er gere
geld wordt ingebroken in hun
omgeving. Het werkelijke aan
tal inbraken ligt echter laag: vo
rig jaar acht in Zuid en vijf in
Overzuid.
De enquête leert daarnaast dat,
tot teleurstelling van de politie,
in lang niet van alle misdrijven
en gevallen van overlast aangif
te wordt gedaan.
Minicamping Klaverwijk, één van der veertien die er in de gemeente Noord-Beveland gevestigd zijn.
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Rob Paardekam
WISSENKERKE - De gemeente Noord-Be
veland wil de mogelijkheden voor klein
schalig kamperen vergroten. Bijna overal
mogen nieuwe minicampings verrijzen. Al
leen op de westhoek van Noord-Beveland
en bij Kortgene is vestiging uitgesloten.
De gemeente heeft dat bepaald, omdat die
gebieden al plaats bieden aan grootschalige
recreatie. In Kortgene liggen onder meer de
campings De Paardekreek en het Veerse
Meer en op de Westhoek heeft Roompot Re
creatie diverse toeristische trekpleister ge
bundeld. De gemeente spreekt van een hoge
recreatieve druk en meent dat de komst van
nog meer campings afbreuk aan de leefom
geving zou veroorzaken. Op andere delen
van Noord-Beveland mogen wel nieuwe mi
nicampings worden opgezet. Uiteraard
worden daar wel de nodige voorwaarden
aan gesteld. Zo mogen ze maximaal vijfdui
zend vierkante meter groot zijn en mag de
langste zijde niet meer honderd meter lang
zij n. Verder moet een standplaats ten minste
150 vierkante meter groot zijn en is de
komst van stacaravans uitgesloten. De ge
meente staat in principe welwillend tegen
over nieuwe initiatieven, maar zal niet toe
staan dat er grote concentraties van mini
campings ontstaan. Daarom mogen ze niet
direct naast elkaar komen te liggen. Alleen
als een visuele barrière, zoals bijvoorbeeld
een dijk, de twee campings scheidt, kan toe
stemming worden verleend. Ook bij een
standaard woning mag nu een camping ko
men. Nieuwe minicampings moeten wel op
minimaal honderd meter van natuurgebie
den vandaan liggen.
Over drie jaar wil de gemeente het nieuwe
beleid evalueren. Dan moet blijken of, en zo
ja hoeveel minicampings erbij zijn geko
men. Er zal onder meer bekeken worden of
ze voor verkeersproblemen zorgen en con
currerend zijn voor de grote campings. Dat
laatste wil de gemeente pertinent niet. De
minicampings moeten juist een meerwaar
de bieden.
Momenteel zijn op Noord-Beveland veer
tien van deze campings gevestigd. Zeven
daarvan bevinden zich in Kamperland. De
anderen zitten in Wissenkerke (3), Colijns-
plaat (2), Geersdijk (1) en Kats (1).
ioorWout Bareman
[Tier moeten ze dus gelegen
Hhebben, op die vijftiende
ati 1940, de gewonde beman-
ïingsleden van de Britse torpe-
iabootjager HMS Valentine.
Getroffen door bommen, afge
worpen door af en aan vliegende
ituka's. Doden en gewonden
rerden door toegesnelde Fran
se militairen op de dijk van de
iieuw-Neuzenpolder neerge-
egd; een aantal doden werd er
ïlfs begraven. Een hel moet het
lijn geweest.
ipde plaats waar de Valentine
werden enkele jaren gele
ien door nabestaanden kransen
litgeworpen. Een trompettist
speelde de Last Post vanaf de
'rag van een sleepboot. Toen
iwam bij laag water nog juist
ffl stukje van de boeg boven
later, nu lijkt het wrak volledig
ioor de slikken verzwolgen. Op
w mooie maandagmorgen is
Kt er doodstil, op het krijsen
een enkele meeuw na. Ach
ter de dijk is het anders, daar
Franse militairen legden in mei 1940 de doden en gewonde bemanningsleden van de getroffen Britse torpedoboot jager HMS Valentine op
de dijk van de Nieuw-Neuzenpolder. foto Peter Nicolai
's Zomers fietste je als kind met
wat vriendjes over de bruggen
en sluizen naar de ongerepte
polder, onwetend van de ellende
die zich in de oorlog en tijdens
de februariramp in de Nieuw-
Neuzenpolder had afgespeeld.
Maritiem specialist Cor Heij-
koop legde de gebeurtenissen
rond de Valentine vast in een
boekwerk, vol getuigenverkla
ringen. Het verhaal van loods
Piet Elias bijvoorbeeld, die de
torpedobootjager naar Terneu-
zen zou brengen om daar Franse
troepen in te schepen met be
stemming Borsele. Het verhaal
werd opgetekend door een Bel
gische journalist. Een citaat:
„Loods Elias zag vier bommen
op zich toe komen. In een reflex
dook hij even weg achter de
borstwering, richtte zich weer
op en zag de eerste bom aan bak
boord in het water slaan. De
tweede viel aan stuurboord, de
derde trof de Valentine vol mid
scheeps. Door het enorme gat,
dat door de bom in het hoofddek
was geslagen, keek loods Elias
op de hel. Vlammen en stoom
spoten omhoog door het ver
wrongen staal, over de com
mandobrug en de geschutsto
rens. En toen de rook was opge
trokken, kon de loods doden
zien en afgerukte ledematen."
Elias gaf opdracht het oorlogs
schip tegen de steile Scheldeoe-
ver te varen, om de overleven-
door Ab van der Sluis
VLISSINGEN - De provincie
Zeeland moet alles op alles zet
ten om snel de Westerschelde
Container Terminal (WCT) te
realiseren. Dat vindt de PvdA in
Vlissingen. De containerkade in
het Sloegebied is volgens de
partij dé kans om werkgelegen
heid te creëren.
De PvdA Vlissingen heeft zich
in het verkiezingsprogramma
2002-2006 uitgesproken voor
aanleg van de WCT. Groei van
de opslag, overslag en distribu
tie-activiteiten zijn nodig om de
werkgelegenheid in de haven op
peil te houden. Een niet meer te
keren ontwikkeling is het toene
mende gebruik van de container
in het internationale vervoer.
„Wil je als haven blijven mee
doen, dan zul je op die ontwik
keling in moeten spelen", aldus
PvdA-fractielid Ellie Walrave
in een discussiestuk op de lokale
website.
Op 16 juli vernietigde de Raad
van State het besluit van de pro
vincie voor aanleg van de WCT.
In zijn oordeel concludeerde de
Raad van State dat de natuur
compensatie voldoende verze
kerd is, maar dat de provincie
moet zoeken naar alternatieven
voor werkgelegenheid. Ook
moeten er meer financiële
waarborgen komen voor de ge
meenten langs de spoorlij n Vlis-
singen/Roosendaal die overlast
ondervinden van het goederen
vervoer. De PvdA Vlissingen
kan zich vinden in die argumen
tatie. „Over overlast- en na
tuurcompensatie moet je na
tuurlijk goede afspraken maken
wanneer je zo'n megaproject als
de WCT realiseert. Daar valt
niet mee te sjoemelen. Daarbij
zal dan ook goed nagegaan moe
ten worden welke extra ver-
voersoverlast door de WCT
wordt veroorzaakt."
Werkelijk verontrustend noemt
Walrave de uitleg van de Raad
van State over de werkgelegen-
heidskansen voor de provincie.
Het ontbreekt Zeeland aan een
actuele sterkte-zwakteanalyse
van de Zeeuwse economie en de
provincie heeft niet goed geke
ken naar andere activiteiten
waarmee de werkgelegenheid
kan worden bevorderd. De
PvdA Vlissingen vindt het zoe
ken naar alternatieve werkgele
genheid niet nodig. „Wanneer er
zo'n kans als de WCT voorbij
komt, kunnen we ons in Zeeland
dan permitteren om te zeggen:
aardige geste, maar we gaan
eerst kijken of we op een andere
manier meer arbeidsplaatsen
kunnen krijgen? Wat voor ant
woorden denkt men te krijgen
wanneer je bij bedrijven langs
gaat om te vragen of men denkt
weg te trekken wanneer de con-
tainerterminal er niet komt?
Waar is het loket in Zeeland dat
kan melden dat nieuwe bedrij
ven staan te trappelen voor de
Zeeuwse voordeur?"
Er mag volgens de PvdA in Vlis
singen geen twijfel over bestaan
en er kan zeker geen kostbare
tijd worden verspild. De WCT
moet zo snel mogelijk gereali
seerd worden. Haast is geboden,
anders haakt Hessenatie als be
langrijkste partner van Zeeland
Seaport misschien wel af, heeft
het kabinet wellicht besloten de
Tweede Maasvlakte aan te leg
gen en kan Zeeland fluiten naar
extra banen.
GOES - Om het Europese Jaar
van de Gehandicapten te vieren
houden de Zeeuwse afdelingen
van de Algemene Nederlandse
Gehandicapten Organisatie een
boottocht op maandag 1 sep
tember.
ANGO Walcheren en de Beve-
landen namen het initiatief voor
de provinciale ANGO-dag en
nodigen daarbij Schouwen-
Duiveland, Tholen en Zeeuws-
Vlaanderen uit om zoveel moge
lijk mensen aan boord te verza
melen. Als aanmeldpunt fun
geert tot 1 augustus het adres
van ANGO De Bevelanden,
Henri Dunantstraat 13 te Krui-
ningen.
den de kans te geven zich te
redden. Tot op het laatst vreesde
hij dat de munitiekamer de
lucht in zou vliegen, waardoor
een bres in de dijk zou worden
geslagen en de polders onder
zouden lopen. Dat gebeurde
niet in 1945, wel tijdens de wa
tersnoodramp, acht jaar later.
Dan loopt de polder onder en
verdrinkt een baby, die door de
ouders in de woonkamer bij de
kachel in haar wiegje was ge
legd omdat ze ziek was. Sluis-
personeel van Rijkswaterstaat
en mensen van de Verenigde
Bootlieden redden de overige
polderbewoners en wat vee.
De Nieuw-Neuzenpolder ont
stond nadat koning Willem I in
mei 1816 opdracht gaf het
schorrengebied ten westen van
Terneuzen in te dijken. De ge
meente verkocht de schorren
destijds voor ruim 72.000 gul
den aan de indijkers van de
Compagnie Blémont uit Zelza-
te. Arbeiders legden met behulp
van kruiwagens en schoppen de
dijk aan.
Nu biedt de Deltadijk bescher
ming. En voor de zekerheid is
rond de tunnelinrit nog een kan-
teldijk gelegd. Het bouwterrein
is ontmanteld en geëgaliseerd.
Niet door mannen met kruiwa
gens en schoppen, maar door
bulldozers en andere zware ma
chines. Eén ding vast: over een
jaar of wat keren ze terug. Om er
de nieuwe zeesluis aan te leg
gen. En dan moet ook de laatste
boerenfamilie, in het uiterste
noordoostelijke puntje, weg.
T-Mobile abonnement. Bij T-Mobile bel je 24 uur per dag,
7 dagen per week voor één voordelig tarief. Bij T-Mobile
krijg je trouwens altijd meer. Want bij T-Mobile betaal je
bijvoorbeeld slechts 15,- voor 75 belminuten per maand.
Bij een tweejarig abonnement, krijg je er bovendien een
gratis Nokia 3410 bij. En wij berekenen geen kosten voor het
behouden van je eigen nummer. Ga voor meer informatie
naar de T-Mobile dealer of kijk op www.t-mobile.nl.
De prijs van de telefoon is een adviesprijs (aclie loopt zolang de voorraad strekt),
t for telecom The Phone House Dixons Tell Me BelCompany Media Markt BCC
;aast het verkeer de Wester-
toeldetunnel in en uit. Daar
Opalen chemiegigant Dow Be-
Jéux en energieverwekker El-
Ga de horizon. Het is aandoen-
-]k om te zien hoe die laatste
Merderij is teruggedrongen tot
n het meest noordoostelijke
puntje van de polder. Ja, de fa-
®he Riemens boert er nog,
Saar waar ze ooit ruim 25 hec-
are vruchtbare grond ter be-
toikking hadden, is de omvang
ju teruggebracht tot niet meer
tol een paar honderd meter,
jen akkertj e van- niksmet dank
j® de bouwers van de Wester-
jeheldetunnel, die in de achter
en van de boerenfamilie (de
i3°erderij dateert van 1902) een
lemens bouwterrein van ruim
wrtig hectare aanlegden. Met
®ngeluidswalletje, dat wel, om
e familie geen slapeloze nach
ten te bezorgen...
De sluisvanger bij de sluizen van Terneuzen.
foto Peter Nicolai
door Wout Bareman
Het gebeurt enkele keren per
jaar en het kost steevast
klauwen met geld. Schadeva-
ringen aan de sluizen van Ter
neuzen komen met de regelmaat
van de klok voor.
Zeeschepen krijgen bij het in- of
uitvaren een machinestoring
(black out) en worden plots log
ge, onbestuurbare kolossen.
Soms gaat het ook om simpele,
menselijke fouten, van een on
oplettende stuurman of machi
nist.
Dan worden meerpalen geramd,
wordt het hout van het rem-
mingwerk versplinterd, wordt
een sluisdeur uit het lood geva
ren of - in het ergste geval - een
brug gekraakt.
De procedure die daarna volgt,
is altijd hetzelfde: het bewuste
schip wordt aan de ketting ge
legd of krijgt toestemming door
te varen naar Gent omdat het
dan toch altijd weer via de slui
zen terug moet en dus in de val
zit, de schade wordt vastge
steld, de rederij krijgt opdracht
de zaak met de verzekering op te
nemen en een borg te storten en
niet lang daarna wordt de scha
de hersteld. Dat is vaak een kar
wei van lange adem, zeker als
één van de bruggen is geramd en
buiten bedrijf moet worden ge
steld. Nadat dat bij de Terneu-
zense Middensluis (de oude,
opgeknapte Zeesluis) verschil
lende malen was gebeurd, nam
Rijkswaterstaat geen halve
maatregelen. De sluis werd, na
de zoveelste schadevaring, bui
ten bedrijf gesteld, de twee klei
ne klapbruggen werden her
steld én vóór de brug en de daar
onder liggende sluisdeuren
werd een stalen 'vangnet' aan
gebracht, een enorme paal
dwars over de sluis. Eerder, in
'96, was een dergelijk gevaarte
al geïnstalleerd aan de noord
kant van de sluis en dat beviel
goed. Sindsdien zijn ernstige
schadevaringen uitgebleven.
Kosten van de 'operatie paal':
bijna anderhalf miljoen euro.
Een habbekrats vergeleken bij
een kapotte brug of een ge
kneusde sluisdeur.
De sleutel van de brievenbus
van dat noord-Zeeuwse kan
toor heeft een ereplekje. Op
een speciaal geverfd plankje
hangt hij op het prikbord.
Maar in tegenstelling tot zijn
ereplaats wordt hij niet altijd
even zorgvuldig behandeld.
Tot ergernis van de andere
collega's blijft hij bij een ver
geetachtige gebruiker gere
geld aan de sleutelbos zitten.
Deze vermissingen zijn zo
doende altijd snel opgelost,
zodat de sleutel weer veilig
terug op zijn ere-haakje ge
hangen kan worden. Maar
deze week lijkt hij definitief
verdwenen. Tot verbazing
van iedereen prijkt op het
ere-spijkertje plotsklaps
zelfs een onbekende, vervan
gende sleutel. Een mysterie is
daar om opgelost te worden.
Eén van de nijvere krachten
van dat kantoor toonde zich
gaarne bereid haar tanden in
dezekwestie tezetten. Naeen
ronde langs de bureaus bleef
haar beschuldigende vinger
bij één van de collega's rus
ten.
Zijn jongste zoon zou bij zijn
bezoek de brievenbussleutel
per ongeluk verwisseld heb
ben met de huissleutel, die nu
op het spijkertje hing, zo
luidde de verklaring. Het
raadsel niet helemaal ge
kraakt, bleek de amateur
Sherlock Holmes wél dicht
bij de uitkomst. De vervan
ger bleek inderdaad een huis
sleutel. Haar huissleutel.
Advertentie