9 Eén ontsluiting Overzuid riskant Vrij baan voor minicampings Hel op dijk Nieuw-Neuzenpolder PvdA Vlissingen wil snel WCT Ik wil meer voordeel Bescherming voor sluizen S1!uteIf,guur Get more. T -Mobile' uiigheid vergt tweede toegang volgens brandweer, politie en bewoners zeeuwse almanak .0$ BEVELANDEN/THOLEN dinsdag 29 juli 2003 ,orgen Verkeer Aandacht Gemeente N-Beveland sluit vestiging slechts op twee plaatsen uit vanaf de dijk Verontrustend Geen twijfel Boottocht gehandicapten Dus bel ik dag en nacht voor hetzelfde lage tarief J jRnlf Bosboom ÜES - De Goese wi j k Overzuid aeen tweede ontsluitingsweg „eten krijgen. De huidige si- jlie, met alleen een toegang jde 's-Gravenpolderseweg, is Igens brandweer, politie en ijoners niet veilig. jtis een van de conclusies uit groot onderzoek dat is ge iden naar de veiligheid en het „iligheidsgevoel in de wijken „es-Zuid en Overzuid. Het atom een afstudeeropdracht Carina Fenning, student anagement, economie en ét aan de Hogeschool Zee- id. ïder werd in opdracht van de sneente Goes een vergelijk- iar onderzoek uitgevoerd in est. bewoners van Zuid en Over- ad zijn uitgebreid onder- jagd over hun gevoel van vei lheid. In totaal werden 1012 jquêtes verstuurd, waarvan jjaa de helft ingevuld terug- jam. Fenning legde de resul- iten naast de criminaliteitscij- e en de opvattingen van ider anderen politie, brand- :eer en woningbouwvereni- jit het onderzoek komen Zuid Overzuid niet naar voren als robleemwijken'. De bewoners varen hun leefomgeving in het Igemeen als prettig en veilig, fel komen er diverse zaken aar voren die aandacht verdie- lat Overzuid maar één ontslui- igsweg heeft, baart veel be- roners zorgen, evenals de irandweer en de politie. In loodgevallen kunnen hulp- ïensten wel gebruik maken ran fietspaden, al moeten ze iaarvoor eerst paaltjes omver ajden. Een ideale situatie is dat liet. De onderzoekster beveelt dan »k aan de mogelijkheid van ra tweede ontsluitingsweg te bezien. Opvallend is ook dat volgens de brandweer de bluswatervoor ziening her en der in strijd is met de landelijke richtlijnen. Op meerdere plaatsen liggen deze te ver van de woningen af. In de Chopinlaan loopt de afstand tussen twee brandkranen op tot 265 meter, terwijl de norm 40 meter is. Op verkeersgebied noemen de bewoners steeds dezelfde knel punten. In Zuid is dat de Beu kenstraat. Daar wordt vooral de situatie rond supermarkt Jan Bruijns en het bijbehorende tankstation genoemd. Ruim driekwart van de bewoners van Overzuid stoort zich aan te hard rijden in de wijk, met name op de Beetho- venlaan. Dat is zelfs het 'wijkprobleem met de hoogste prioriteit', aldus de bewoners. De onderzoekster merkt daarbij wel op dat de si tuatie door de wijk zelf wordt veroorzaakt, aangezien door gaand verkeer er weinig te zoe ken heeft. Bewoners van Zuid vragen ver der aandacht voor het veelvul dig voorkomen van graffiti en rommel op straat en de vernie lingen die rondhangende jonge ren zouden plegen, vooral rond het winkelcentrum. Zij pleiten voor meer plekken voor deze groepen. Verder zijn volgens de wijk auto's opvallend vaak het doelwit van vandalen. De poli tiecijfers laten vorig jaar daarin ook een forse stijging zien. Ook is opmerkelijk dat veel be woners, zowel in Zuid als in Overzuid, menen dat er gere geld wordt ingebroken in hun omgeving. Het werkelijke aan tal inbraken ligt echter laag: vo rig jaar acht in Zuid en vijf in Overzuid. De enquête leert daarnaast dat, tot teleurstelling van de politie, in lang niet van alle misdrijven en gevallen van overlast aangif te wordt gedaan. Minicamping Klaverwijk, één van der veertien die er in de gemeente Noord-Beveland gevestigd zijn. foto Dirk-Jan Gjeltema door Rob Paardekam WISSENKERKE - De gemeente Noord-Be veland wil de mogelijkheden voor klein schalig kamperen vergroten. Bijna overal mogen nieuwe minicampings verrijzen. Al leen op de westhoek van Noord-Beveland en bij Kortgene is vestiging uitgesloten. De gemeente heeft dat bepaald, omdat die gebieden al plaats bieden aan grootschalige recreatie. In Kortgene liggen onder meer de campings De Paardekreek en het Veerse Meer en op de Westhoek heeft Roompot Re creatie diverse toeristische trekpleister ge bundeld. De gemeente spreekt van een hoge recreatieve druk en meent dat de komst van nog meer campings afbreuk aan de leefom geving zou veroorzaken. Op andere delen van Noord-Beveland mogen wel nieuwe mi nicampings worden opgezet. Uiteraard worden daar wel de nodige voorwaarden aan gesteld. Zo mogen ze maximaal vijfdui zend vierkante meter groot zijn en mag de langste zijde niet meer honderd meter lang zij n. Verder moet een standplaats ten minste 150 vierkante meter groot zijn en is de komst van stacaravans uitgesloten. De ge meente staat in principe welwillend tegen over nieuwe initiatieven, maar zal niet toe staan dat er grote concentraties van mini campings ontstaan. Daarom mogen ze niet direct naast elkaar komen te liggen. Alleen als een visuele barrière, zoals bijvoorbeeld een dijk, de twee campings scheidt, kan toe stemming worden verleend. Ook bij een standaard woning mag nu een camping ko men. Nieuwe minicampings moeten wel op minimaal honderd meter van natuurgebie den vandaan liggen. Over drie jaar wil de gemeente het nieuwe beleid evalueren. Dan moet blijken of, en zo ja hoeveel minicampings erbij zijn geko men. Er zal onder meer bekeken worden of ze voor verkeersproblemen zorgen en con currerend zijn voor de grote campings. Dat laatste wil de gemeente pertinent niet. De minicampings moeten juist een meerwaar de bieden. Momenteel zijn op Noord-Beveland veer tien van deze campings gevestigd. Zeven daarvan bevinden zich in Kamperland. De anderen zitten in Wissenkerke (3), Colijns- plaat (2), Geersdijk (1) en Kats (1). ioorWout Bareman [Tier moeten ze dus gelegen Hhebben, op die vijftiende ati 1940, de gewonde beman- ïingsleden van de Britse torpe- iabootjager HMS Valentine. Getroffen door bommen, afge worpen door af en aan vliegende ituka's. Doden en gewonden rerden door toegesnelde Fran se militairen op de dijk van de iieuw-Neuzenpolder neerge- egd; een aantal doden werd er ïlfs begraven. Een hel moet het lijn geweest. ipde plaats waar de Valentine werden enkele jaren gele ien door nabestaanden kransen litgeworpen. Een trompettist speelde de Last Post vanaf de 'rag van een sleepboot. Toen iwam bij laag water nog juist ffl stukje van de boeg boven later, nu lijkt het wrak volledig ioor de slikken verzwolgen. Op w mooie maandagmorgen is Kt er doodstil, op het krijsen een enkele meeuw na. Ach ter de dijk is het anders, daar Franse militairen legden in mei 1940 de doden en gewonde bemanningsleden van de getroffen Britse torpedoboot jager HMS Valentine op de dijk van de Nieuw-Neuzenpolder. foto Peter Nicolai 's Zomers fietste je als kind met wat vriendjes over de bruggen en sluizen naar de ongerepte polder, onwetend van de ellende die zich in de oorlog en tijdens de februariramp in de Nieuw- Neuzenpolder had afgespeeld. Maritiem specialist Cor Heij- koop legde de gebeurtenissen rond de Valentine vast in een boekwerk, vol getuigenverkla ringen. Het verhaal van loods Piet Elias bijvoorbeeld, die de torpedobootjager naar Terneu- zen zou brengen om daar Franse troepen in te schepen met be stemming Borsele. Het verhaal werd opgetekend door een Bel gische journalist. Een citaat: „Loods Elias zag vier bommen op zich toe komen. In een reflex dook hij even weg achter de borstwering, richtte zich weer op en zag de eerste bom aan bak boord in het water slaan. De tweede viel aan stuurboord, de derde trof de Valentine vol mid scheeps. Door het enorme gat, dat door de bom in het hoofddek was geslagen, keek loods Elias op de hel. Vlammen en stoom spoten omhoog door het ver wrongen staal, over de com mandobrug en de geschutsto rens. En toen de rook was opge trokken, kon de loods doden zien en afgerukte ledematen." Elias gaf opdracht het oorlogs schip tegen de steile Scheldeoe- ver te varen, om de overleven- door Ab van der Sluis VLISSINGEN - De provincie Zeeland moet alles op alles zet ten om snel de Westerschelde Container Terminal (WCT) te realiseren. Dat vindt de PvdA in Vlissingen. De containerkade in het Sloegebied is volgens de partij dé kans om werkgelegen heid te creëren. De PvdA Vlissingen heeft zich in het verkiezingsprogramma 2002-2006 uitgesproken voor aanleg van de WCT. Groei van de opslag, overslag en distribu tie-activiteiten zijn nodig om de werkgelegenheid in de haven op peil te houden. Een niet meer te keren ontwikkeling is het toene mende gebruik van de container in het internationale vervoer. „Wil je als haven blijven mee doen, dan zul je op die ontwik keling in moeten spelen", aldus PvdA-fractielid Ellie Walrave in een discussiestuk op de lokale website. Op 16 juli vernietigde de Raad van State het besluit van de pro vincie voor aanleg van de WCT. In zijn oordeel concludeerde de Raad van State dat de natuur compensatie voldoende verze kerd is, maar dat de provincie moet zoeken naar alternatieven voor werkgelegenheid. Ook moeten er meer financiële waarborgen komen voor de ge meenten langs de spoorlij n Vlis- singen/Roosendaal die overlast ondervinden van het goederen vervoer. De PvdA Vlissingen kan zich vinden in die argumen tatie. „Over overlast- en na tuurcompensatie moet je na tuurlijk goede afspraken maken wanneer je zo'n megaproject als de WCT realiseert. Daar valt niet mee te sjoemelen. Daarbij zal dan ook goed nagegaan moe ten worden welke extra ver- voersoverlast door de WCT wordt veroorzaakt." Werkelijk verontrustend noemt Walrave de uitleg van de Raad van State over de werkgelegen- heidskansen voor de provincie. Het ontbreekt Zeeland aan een actuele sterkte-zwakteanalyse van de Zeeuwse economie en de provincie heeft niet goed geke ken naar andere activiteiten waarmee de werkgelegenheid kan worden bevorderd. De PvdA Vlissingen vindt het zoe ken naar alternatieve werkgele genheid niet nodig. „Wanneer er zo'n kans als de WCT voorbij komt, kunnen we ons in Zeeland dan permitteren om te zeggen: aardige geste, maar we gaan eerst kijken of we op een andere manier meer arbeidsplaatsen kunnen krijgen? Wat voor ant woorden denkt men te krijgen wanneer je bij bedrijven langs gaat om te vragen of men denkt weg te trekken wanneer de con- tainerterminal er niet komt? Waar is het loket in Zeeland dat kan melden dat nieuwe bedrij ven staan te trappelen voor de Zeeuwse voordeur?" Er mag volgens de PvdA in Vlis singen geen twijfel over bestaan en er kan zeker geen kostbare tijd worden verspild. De WCT moet zo snel mogelijk gereali seerd worden. Haast is geboden, anders haakt Hessenatie als be langrijkste partner van Zeeland Seaport misschien wel af, heeft het kabinet wellicht besloten de Tweede Maasvlakte aan te leg gen en kan Zeeland fluiten naar extra banen. GOES - Om het Europese Jaar van de Gehandicapten te vieren houden de Zeeuwse afdelingen van de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie een boottocht op maandag 1 sep tember. ANGO Walcheren en de Beve- landen namen het initiatief voor de provinciale ANGO-dag en nodigen daarbij Schouwen- Duiveland, Tholen en Zeeuws- Vlaanderen uit om zoveel moge lijk mensen aan boord te verza melen. Als aanmeldpunt fun geert tot 1 augustus het adres van ANGO De Bevelanden, Henri Dunantstraat 13 te Krui- ningen. den de kans te geven zich te redden. Tot op het laatst vreesde hij dat de munitiekamer de lucht in zou vliegen, waardoor een bres in de dijk zou worden geslagen en de polders onder zouden lopen. Dat gebeurde niet in 1945, wel tijdens de wa tersnoodramp, acht jaar later. Dan loopt de polder onder en verdrinkt een baby, die door de ouders in de woonkamer bij de kachel in haar wiegje was ge legd omdat ze ziek was. Sluis- personeel van Rijkswaterstaat en mensen van de Verenigde Bootlieden redden de overige polderbewoners en wat vee. De Nieuw-Neuzenpolder ont stond nadat koning Willem I in mei 1816 opdracht gaf het schorrengebied ten westen van Terneuzen in te dijken. De ge meente verkocht de schorren destijds voor ruim 72.000 gul den aan de indijkers van de Compagnie Blémont uit Zelza- te. Arbeiders legden met behulp van kruiwagens en schoppen de dijk aan. Nu biedt de Deltadijk bescher ming. En voor de zekerheid is rond de tunnelinrit nog een kan- teldijk gelegd. Het bouwterrein is ontmanteld en geëgaliseerd. Niet door mannen met kruiwa gens en schoppen, maar door bulldozers en andere zware ma chines. Eén ding vast: over een jaar of wat keren ze terug. Om er de nieuwe zeesluis aan te leg gen. En dan moet ook de laatste boerenfamilie, in het uiterste noordoostelijke puntje, weg. T-Mobile abonnement. Bij T-Mobile bel je 24 uur per dag, 7 dagen per week voor één voordelig tarief. Bij T-Mobile krijg je trouwens altijd meer. Want bij T-Mobile betaal je bijvoorbeeld slechts 15,- voor 75 belminuten per maand. Bij een tweejarig abonnement, krijg je er bovendien een gratis Nokia 3410 bij. En wij berekenen geen kosten voor het behouden van je eigen nummer. Ga voor meer informatie naar de T-Mobile dealer of kijk op www.t-mobile.nl. De prijs van de telefoon is een adviesprijs (aclie loopt zolang de voorraad strekt), t for telecom The Phone House Dixons Tell Me BelCompany Media Markt BCC ;aast het verkeer de Wester- toeldetunnel in en uit. Daar Opalen chemiegigant Dow Be- Jéux en energieverwekker El- Ga de horizon. Het is aandoen- -]k om te zien hoe die laatste Merderij is teruggedrongen tot n het meest noordoostelijke puntje van de polder. Ja, de fa- ®he Riemens boert er nog, Saar waar ze ooit ruim 25 hec- are vruchtbare grond ter be- toikking hadden, is de omvang ju teruggebracht tot niet meer tol een paar honderd meter, jen akkertj e van- niksmet dank j® de bouwers van de Wester- jeheldetunnel, die in de achter en van de boerenfamilie (de i3°erderij dateert van 1902) een lemens bouwterrein van ruim wrtig hectare aanlegden. Met ®ngeluidswalletje, dat wel, om e familie geen slapeloze nach ten te bezorgen... De sluisvanger bij de sluizen van Terneuzen. foto Peter Nicolai door Wout Bareman Het gebeurt enkele keren per jaar en het kost steevast klauwen met geld. Schadeva- ringen aan de sluizen van Ter neuzen komen met de regelmaat van de klok voor. Zeeschepen krijgen bij het in- of uitvaren een machinestoring (black out) en worden plots log ge, onbestuurbare kolossen. Soms gaat het ook om simpele, menselijke fouten, van een on oplettende stuurman of machi nist. Dan worden meerpalen geramd, wordt het hout van het rem- mingwerk versplinterd, wordt een sluisdeur uit het lood geva ren of - in het ergste geval - een brug gekraakt. De procedure die daarna volgt, is altijd hetzelfde: het bewuste schip wordt aan de ketting ge legd of krijgt toestemming door te varen naar Gent omdat het dan toch altijd weer via de slui zen terug moet en dus in de val zit, de schade wordt vastge steld, de rederij krijgt opdracht de zaak met de verzekering op te nemen en een borg te storten en niet lang daarna wordt de scha de hersteld. Dat is vaak een kar wei van lange adem, zeker als één van de bruggen is geramd en buiten bedrijf moet worden ge steld. Nadat dat bij de Terneu- zense Middensluis (de oude, opgeknapte Zeesluis) verschil lende malen was gebeurd, nam Rijkswaterstaat geen halve maatregelen. De sluis werd, na de zoveelste schadevaring, bui ten bedrijf gesteld, de twee klei ne klapbruggen werden her steld én vóór de brug en de daar onder liggende sluisdeuren werd een stalen 'vangnet' aan gebracht, een enorme paal dwars over de sluis. Eerder, in '96, was een dergelijk gevaarte al geïnstalleerd aan de noord kant van de sluis en dat beviel goed. Sindsdien zijn ernstige schadevaringen uitgebleven. Kosten van de 'operatie paal': bijna anderhalf miljoen euro. Een habbekrats vergeleken bij een kapotte brug of een ge kneusde sluisdeur. De sleutel van de brievenbus van dat noord-Zeeuwse kan toor heeft een ereplekje. Op een speciaal geverfd plankje hangt hij op het prikbord. Maar in tegenstelling tot zijn ereplaats wordt hij niet altijd even zorgvuldig behandeld. Tot ergernis van de andere collega's blijft hij bij een ver geetachtige gebruiker gere geld aan de sleutelbos zitten. Deze vermissingen zijn zo doende altijd snel opgelost, zodat de sleutel weer veilig terug op zijn ere-haakje ge hangen kan worden. Maar deze week lijkt hij definitief verdwenen. Tot verbazing van iedereen prijkt op het ere-spijkertje plotsklaps zelfs een onbekende, vervan gende sleutel. Een mysterie is daar om opgelost te worden. Eén van de nijvere krachten van dat kantoor toonde zich gaarne bereid haar tanden in dezekwestie tezetten. Naeen ronde langs de bureaus bleef haar beschuldigende vinger bij één van de collega's rus ten. Zijn jongste zoon zou bij zijn bezoek de brievenbussleutel per ongeluk verwisseld heb ben met de huissleutel, die nu op het spijkertje hing, zo luidde de verklaring. Het raadsel niet helemaal ge kraakt, bleek de amateur Sherlock Holmes wél dicht bij de uitkomst. De vervan ger bleek inderdaad een huis sleutel. Haar huissleutel. Advertentie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21