PZC Stichting De Levende Delta slaat alarm Nieuwe natuur kost tussen de twee- en driehonderd miljoen GROOTSCHALIG ONTPOLDEREN KLEINSCHALIG ONTPOLDEREN Overschelde is nodig als uitlaat bij stormvloed Haven Antwerpen kijkt naar ruimte Zeebrugge Extra argument voor T weede Maasvlakte Oprichting vakbond opnieuw uitgesteld WORLD PRESS PHOTO 11 Waterberging in polders rond Zwin, Braakman en bij Saeftinge GROTE KERK VEERE tot 4 augustus A zaterdag 26 juli 2003 Getijdengebied Kleine zeearm Veerhaven Proefprojecten Overschelde Zwin Braakman Saeftinge uitpoldering suatiesluizen schorverjonging schorren ondiep geul verdiepen geulen overschelde 1 Willem-Leopoldpolder 2 Nieuwe Zwartepolder 3 Thomas- en Paulinapolders 4 Van Hattum-, Everinge- en Zuidpolders PZC/bron: Rijksinstituut voor Kust en Zee §§f 5 Hoedekenskerkepolder 9 Wilhelmus- en Kruispolders 6 Willem-Annapolder 10 Zimmermanpolder 7 Hellegat- en Serarendspolders 11 Schor Ossendrecht 8 Molen-en Perkpolders 12 Hedwigepolder Grondverzet Campings Zoutgehaltes Vogelrichtlijn Auto's Sponsor Veere: Rabobank Middelburg-Veere High tech Arrogantie Contributie Zoektocht Hoor Rinus Antonisse GOES - Berichten over nieuwe plannen voor ontpolderen langs de Westerschelde doen bij stichting De Levende Delta de alarmklok luiden. De stichting heeft zich in het verleden steeds krachtig verzet tegen ontpol- dering. „Het verschijnen van het rapport over ontpolderen is voor ons aanleiding ons verzet te intensiveren en zeer krachtig voort te zetten", aldus het be stuur, waarin vooral oud-be stuurders en -medewerkers van waterschappen en agrari sche organisaties zitten. De Levende Delta wil ophelde ring over de plannen voor ont- poldering. Aan het Bestuurlijk Overleg Westerschelde legt de stichting een reeks vragen voor, naar aanleiding van eer der in de PZC verschenen arti kelen. Met name vraagt de stichting of het Bestuurlijk Overleg Westerschelde al een standpunt over ontpolderen heeft. Ook wordt geïnformeerd of in de plannen ook aanleg van de Overschelde, (verbinding tussen de Wester- en Ooster- schelde in de Hals van Zuid- Beveland) is opgenomen en of de Hedwigepolder bij het Ver dronken Land van Saeftinge als proefgebied in beeld is. Tij terug op duizenden hectares door Rinus Antonisse GOES - Grootschalig ontpol deren langs de Westerschelde biedt de beste garantie voor een gezond en natuurlijk watersys teem. Het zorgt ook voor grote re veiligheid tegen het water. Hierbij gaat het om het terug brengen van het getij op drie plaatsen in Zeeuws-Vlaande- ren: polders rond het Zwin, de complete Braakmanpolders en polders bij Saeftinge, in totaal ruim 3000 hectare. Een andere mogelijkheid, die wat minder kansen geeft maar toch ook hoog scoort, is klein schalig ontpolderen, op zo'n twaalf plaatsen langs de rivier, zowel langs de Zuid-Beveland- se als Zeeuws-Vlaamse kust. Dat legt beslag op ongeveer 2100 hectare land. Als er een Overschelde wordt aangelegd (een verbinding tus sen de Wester- en Oosterschel- de langs het Bathse Spuika- naal) komt er in beide situaties (groot- of kleinschalig ontpol deren) 400 hectare nieuw getij- dengebied bij. Daarvoor wordt beslag gelegd op gronden in de Eerste Bathpolder. Het dorpje Bath blijft door bedijking als 'schiereiland' gespaard. De ontpolderingsvoorstellen staan in het Studierapport na tuurontwikkelingsmaatrege len ten behoeve van de Ontwik- kelingsschets 2010 voor het Schelde-estuarium. Een co productie van het Vlaams Insti tuut voor Natuurbehoud, de Universitaire Instelling Ant werpen en het Rijksinstituut voor Kust en Zee. Ze moeten er toe leiden dat omstreeks 2030 het Scheldebekken weer een zo natuurlijk mogelijk systeem is. Het ontpolderen (in het rapport uilpolderen genaamd) is maar een onderdeel van een totaal pakket aan maatregelen. Naast het verwijderen/verleggen van zeedijken gaat het ook om aan leg van een flink aantal door- laatmiddelen (duikers en sua- tiesluizen), zoveel mogelijk aansluitend bij achterliggende kreken en oude zeearmen, zo dat in de polders een brak/zoet gedempt getijdengebied kan worden ingericht. Een 'milde' vorm van ontpolderen. Verder worden als maatregelen onder meer genoemd: het aan brengen van kribben op het slik in de Westerschelde; het afgra ven van oude schorren; het ondieper maken van kleine ne vengeulen in de rivier, het ver diepen van drie hoofdgeulen in het Verdronken Land van Saef tinge. Voor de Zeeschelde (grens-Antwerpen tot voorbij Gent) worden min of meer ver gelijkbare ingrepen voorge steld, met inbegrip van ontpol deren. Alles bij elkaar moet de oppervlakte van het estuarium (nu 31.000 hectare) met vijf tot tien procent toenemen. Van de drie gebieden voor grootschalig ontpolderen gaat het rond het Zwin om de Wil- lem-Leopoldpolder, oostzijde Hazegraspolder, Burkelpol- der, Kleine Paspolder en noordzijde Zwinpolder, in to taal 750 hectare. Er kan een kleine zeearm ontstaan; het huidige uitwateringskanaal wordt via het nieuwe getijden gebied geleid (niet meer via gemaal Cadzand) en de mon dingsgeul van het Zwin ver zandt minder. Grootste ingreep is het uitpol- deren van de Braakman, met Paulinapolder en Thomaspol der, in totaal 2000 hectare. De twee kleinere polders zijn no dig voor een goede verbinding met de Westerschelde (tenzij daarvoor de Mosselbanken bruikbaar zijn). In het oosten levert ontpolderen van de He dwigepolder 294 hectare op, te combineren met het ontsluiten van de Vlaamse Doelpolder en Prosperpolder (samen 230 hec tare). Als gekozen wordt voor klein schalig ontpolderen, gaat het bij het Zwin om de noordzijde van de Willem-Leopoldpolder tot de zuidrand van Retranche- ment en de Nieuwe Zwarte Pol der, samen 230 hectare. Bij de Braakman blijft het terugge ven van land aan zee beperkt tot de Thomaspolder en de Pau- linapolder-noord (circa 250 hectare). Om op Zuid-Beveland het Zuidgors en het Schor van Baarland te koppelen is nabij Ellewoutsdijk ontpoldering nodig van de Van Hattumpol- der, Everingepolder en Zuid polder (250 hectare). Voor ver betering van de natuursituatie in de Biezelingse Ham en Ka- pellebank is afsnijden van de noordoosthoek van de Hoede- kenskerkepolder en de noord oosthoek van de Willem-Anna- polder gewenst (105 hectare). Andere kleinschalige ont- polderingen zijn: de Serarend- spolder (60 hectare); de Hel legatpolder (90 hectare); Knuitershoek (Nijspolder), Molenpolder en Perkpolder bij de voormalige veerhaven (280 hectare); de Wilhelmuspolder en noordzijde Kruispolder (390 hectare); de Zimmermanpolder (220 hectare) voor koppeling van de slikken en schorren bij Waarde en Bath; de voormalige schorren van Ossendrecht (225 hectare) en het zanddepot westzijde Schelde-Rijnkanaal (110 hectare). De Hedwigepol der wordt gedempt getijgebied. De gebieden die in aanmerking komen voor ontpolderen en ge dempt getij (via een doorlaat middel) zijn zorgvuldig gese lecteerd. Zo is gekeken waar de grootste natuurwinst behaald kan worden, naar de aanwezig heid van bebouwing, bestaan de natuurgebieden/kreken, de hoogteligging van polders. De oppervlakte die tot natuur kan worden ontwikkeld achter de doorlaatmiddelen, is sterk af hankelijk van aard en omvang van het doorlaatmiddel. Het overgrote deel van de werk zaamheden komt daadwerke lijk pas na 2010 aan de orde. Vóór dat tijdstip moeten wel voorbereidingen getroffen worden. Bijvoorbeeld het uit- polderen van de Braakman vergt forse aanpassingen van wegen en waterhuishouding en er is een oplossing nodig voor de aanwezige campings. Dat is niet in enkele jaren rond. Komende jaren moeten enkele proefprojecten worden uitge voerd. Hiervoor komt in aan merking het uitpolderen van de Hedwigepolder; er is weinig bebouwing en tegen geringe kosten kan een vrij groot schor- rengebied ontstaan. Ook de Zimmermanpolder is in beeld. door Rinus Antonisse GOES - Natuurontwikkeling in het Scheldebekken kost tot 2030 zeker 200 tot 300 miljoen euro. Het gaat om een globale raming. De feitelijke kosten worden bepaald door de aard van de uitverkoren maatrege len om de natuur langs de Wes terschelde en de Zeeschelde (Antwerpen-Gent) te verbete- In het studierapport dat bouw stenen aandraagt voor het Natuurontwikkelingsplan ten behoeve van het Schelde-estu arium, wordt uitgegaan van normbedragen voor bekende kostenposten. Zo is gekeken naar het plan Deltanatuur, dat rond het Ha ringvliet wordt uitgevoerd. Daar Wordt voor 140 miljoen euro circa 3000 hectare natuur ingericht. Het bedrag van 200-300 mil joen euro is een minimum schatting. De kosten van natuurontwikkeling worden bepaald door: kosten van grondaankoop en grondverzet, aanleg doorlaatmiddelen, aan passing wegen en waterlopen, kosten bedrijfsverplaatsing, sloopkosten en compensatie voor inkomstenderving. Met natuurinrichting van bin- nendijkse gebieden is in Zee land enige ervaring opgedaan. De aankoopkosten komen op circa 30.000 euro per hectare en voor lichte en zware inrichting is respectievelijk 7.000 en 15.000 euro nodig. De Schelde-plannen aan Ne derlandse zijde beslaan een oppervlak van rond de 3000 hectare. De kosten voor bin- nendijkse maatregelen komen naar schatting op 80 miljoen euro. Dat lijkt betrekkelijk gering, maar de werkelijkheid zal ho ger uitkomen. Voor bijvoor beeld de Braakman komen er kosten bij voor een doorlaat middel, het op Deltahoogte brengen van de huidige bin nendijken, verplaatsing van de zoetwaterinlaat, aanpassing wegen en het uitkopen van campings. Er wordt van uitgegaan dat fei telijke werkzaamheden vóór 2010 beperkt blijven tot enkele proefprojecten. Tot die tijd zijn de uitgaven aan de lage kant. Het gaat dan naast de proef projecten om geld voor studies ten behoeve van grootschalige ingrepen en grondverwerving van kort na 2010 geplande maatregelen. Een bedrag tus sen 30 en 40 miljoen euro wordt een redelijke schatting ge noemd. door Rinus Antonisse GOES - In de plannen voor na tuurontwikkeling in en om de Westerschelde neemt aanleg van de Overschelde een aparte plaats in. Deze verbinding tussen Wes ter- en Oosterschelde door de Hals van Zuid-Beveland dient in de eerste plaats de veilig heid: bij stormvloeden kan wa ter uit de Westerschelde naar de Oosterschelde stromen. De na tuur kan van de aanleg meepro fiteren. In het studierapport natuur ontwikkeling wordt een voor keur uitgesproken voor een on verdedigd Kreekrakkanaal, met een doorlaatmiddel ter hoogte van de brug over de A58 Breedte 1100-1200 meter, diepte 8-10 meter -NAP. Het nu aanwezige Bathse Spuikanaal' kan deels worden opgenomen in het Kreekrakkanaal. Het doortrekken van de Over schelde door het intergetijden- gebied van de Oosterschelde, veroorzaakt daar verlies aan slikken en schorren van onge veer 400 hectare. Hiervoor is compensatie nodig. Die kan het beste direct rond het Kreek rakkanaal komen, in delen van de Eerste Bathpolder (250 hec tare). Voor volledige compen satie is ook een deel van de Rei- gersbergschepolder nodig (150 hectare). Het dorp Bath moet bedijkt worden. Tot aan het doorlaatmiddel in de A58 staat het Kreekrakka naal aan de zuidkant in open verbinding met de Wester schelde; de noordzijde heeft vanaf het doorlaatmiddel con tact met de Oosterschelde. De inzet van de Overschelde als wateroverlaat wordt ge raamd op eens per tien tot vijf tien jaar. Voor het gebruik zijn goede af spraken gewenst. Bij gewone omstandigheden kan water van Ooster- naar Westerschel de stromen. Het omgekeerde is ook mogelijk; dit zorgt voor la gere zoutgehaltes in de Kom van de Oosterschelde, wat po sitieve gevolgen kan hebben voor het estuariene karakter van dit gebied. Net als het Land van Saeftinge zullen de geulen in het Kreekrakkanaal fungeren als kinderkamer voor vissen en garnalen en als belang rijke foerageerplaats voor vo gels. door Wout Bareman ANTWERPEN - De Vlaamse havens moeten de handen ineen slaan om op die manier de be schikbare ruimte voor contai neroverslag optimaal te benut ten. Directeur Robert Restiau van de Antwerpse Gemeen schap voor de Haven (AGHA) ziet vooral perspectief in sa menwerking met Zeebrugge. Zijn pleidooi is ingegeven door de vernietigende uitspraak van de Raad van State over de Wes terschelde Container Terminal. Restiau vergelijkt de problema tiek rond de WCT met die van het Deurganckdok, de contai nerhaven in aanbouw op de lin ker Scheldeoever bij Doel. Met de uitspraak in de hand kan nu in ieder geval aan de toekomsti ge gebruikers van die haven worden aangetoond, dat de pro blemen zich niet enkel in Vlaan deren voordoen. Ondanks alle aandacht voor de economische, sociale en ecolo gische aspecten bij de uitwer- kfflg van de havenplannen, ga- Ven uiteindelijk de Europese vogel- en habitatrichtlijnen de doorslag, oordeelt de directeur Van c'e havengemeenschap. Dat moet voor de Vlaamse regering e® aansporing zijn snel geld 'e maken voor de afbouw van het Deurganckdok (daar voor zijn immers alle procedu res al doorlopen), maar Restiau vindt dat ook ingezet moet wor den op de beschikbare ruimte in de voorhaven van Zeebrugge. Daar komt door het aangekon digde vertrek van Flanders Container Terminals aan de zuidzijde van het Koning Albert II-dok in de voorhaven ruimte beschikbaar voor de overslag van minstens 1,5 miljoen con tainers per jaar. Antwerpen en Zeebrugge moe ten zo snel mogelijk om de tafel, vindt Restiau, om afspraken te maken over structurele samen werking. De havens moeten de beschikbare ruimte koesteren en optimaal benutten omdat de kans bestaat dat nieuwe capaci teit, door toedoen van de strenge richtlijnen, in de toekomst moeilijk te verwezenlijken valt, aldus de directeur van de Ant werpse Gemeenschap voor de Haven. Flanders Container Terminals, een volle dochter van het Ant werpse havenbedrijf Katoen Natie, kondigde onlangs aan zich uit Zeebrugge terug te trek ken na een slepend juridisch steekspel met het havenbestuur van Zeebrugge. Inzet was het gebruik van de containerterminal aan het Ko ning Albert II-dok. Het bedrijf wilde er in nauwe samenwer king met rederij Cobelfret auto's verschepen. Het havenbestuur voelde daar niets voor; de termi nal met een diepzeekade, waar in tientallen miljoenen euro's waren geïnvesteerd, moest worden gebruikt waarvoor hij was aangelegd: containerover slag. Cobelfret verhuisde een belang rijk deel van de verscheping van auto's naar Vlissingen en Flan ders Container Terminals heeft nu, tot opluchting van het ha venbestuur, de concessie terug gegeven. Volgens havendirec teur J. Coens heeft Zeebrugge nu weer een troef in handen in de strijd om wereldwijd opere rende rederijen in het contai nervervoer. Advertentie Dagelijks open van 11.00 17.00 uur's, zondags 13.00-17.00 uur door Jeffrey Kutterink ROTTERDAM - Het afkeuren van de Wester schelde Containerterminal door de Raad van Sta te, is ook voor Rotterdam een streep door de reke ning. Dat is althans de officiële verklaring die di recteur W. Scholten van het Gemeentelijk Haven bedrijf Rotterdam gisteren gaf. Hoewel hij het niet met zoveel woorden zei, komt die 'streep door Vlissingen' hem nog niet eens zo slecht uit. „Een strakke uitspraak, dat gaat weer veel tijd kosten", reageerde Scholten gisteren tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Het Rotter damse Havenbedrijf zit dankzij de Exploitatie maatschappij Schelde Maas (ESM) voor vijftig procent in de nieuwe terminal in Vlissingen-Oost. „We moeten nog even afwachten wat dit gaat be tekenen." Wat de gevolgen van de uitspraak zijn voor het haast 'eeuwig' durende debat over de Tweede Maasvlakte, zei Scholten nog niet te kunnen over zien. Opnieuw hield hij een pleidooi voor een snel le uitbreiding van de op vijftig hectare na volle Rotterdamse haven. De overheid moet dit jaar een besluit nemen over een extra terrein, onder streepte de directeur, die nog maar eens uitlegde welke moeite het kost om zijn verhaal in Den Haag verkocht te krijgen. „Nog steeds bestaat het beeld van die sjouwende havenmannen met een Van Nelle-shaggie in de mond. Terwijl heel veel wat hier in de haven ge beurt juist high tech is. Distributie-, op- en over slagsystemen, noem maar op. Maar het is kenne lijk niet sexy genoeg. Het lukt maar niet om dat andere beeld over te brengen", zuchtte Scholten. Wat de Rotterdamse haven nog steeds wel lukt, is groeien. Een 'spectaculaire groei', noemde de ha vendirecteur de fors gestegen aanvoer van contai ners in de eerste helft van dit jaar. De haven be groette in de eerste zes maanden van 2003 maar liefst 16,5 procent containers meer dan in dezelf de periode van het vorig jaar. Omdat de afvoer van de laadbakken daarbij ach terbleef (+2,9 procent), kwam het eindcijfer over de eerste helft van dit jaar uit op +11,4 procent. In tonnen lading berekend bedroeg de toename van het containeraandeel 8,9 procent. Scholten gelooft niet dat de haven deze cijfers voor de rest van 2003 kan vasthouden. De direc teur rekent op een stijging van de containerover slag met 4,5 tot 5 procent. De haven heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 164 miljoen ton goederen overgeslagen, bijna drie procent meer dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Een nieuw jaarrecord is mogelijk, denkt het Havenbedrijf. De toegenomen aandacht voor containers heeft zijn vruchten afgeworpen, zei Scholten, die er kende dat zelfs een haven als Rotterdam hard voor zijn lading moet vechten. Met de arrogantie van 'wij zijn de grootste' haal je geen nieuwe vracht binnen, gaf hij aan. De directeur wees daarbij op een 'meer agressieve aanpak' en noemde daarbij de Chinese ECT-eigenaar Hutchison Whampoa en andere containeroverslagbedrijven als Uniport en Hanno. De halfjaarcijfers van de havens van Rotterdam en Antwerpen tonen het ongelijk aan van de te genstanders van de WCT, als ze zeggen dat het containervervoer stabiliseert. Want ook Antwer pen bracht onlangs klinkende cijfers naar buiten over de eerste zes maanden. De aanvoer van con tainers steeg met 14 procent. In tonnen lading be rekend, bedroeg de groei 15,5 procent. Ruim 30 miljoen ton aan goederen werd in containers ver scheept. De totale goederenoverslag nam toe met 10 procent tot ruim 70,5 miljoen ton. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - De vakbond Kort en Bondig komt voorals nog niet van de grond. Wederom is de oprichting uitgesteld. Oor zaak is een misverstand over het afsluiten van een rechtsbij- standsverzekering voor leden. De verwachting is dat eind au gustus de oprichtingsakte als nog de notaris passeert. De start van Kort en Bondig gaat niet feilloos. Aanvankelijk zou de vakbond - opgericht door boze Zeeuwse FNV-leden - op de dag van de arbeid (1 mei) worden opgericht. Vlak voor die datum, haakte de penningmees ter vroegtijdig af, wegens per soonlijke omstandigheden. Het interimbestuur besloot de tijd te nemen om via selectie en stem ming een vervanger te zoeken en schoof de oprichtingsdatum ruim een maand vooruit. „Misschien maar goed ook", reageert H. Kafoe, lid van de werkgroep Kort en Bondig. „Want toen ging er het één en ander verkeerd. Het bleek dat de rechtsbijstandsverzekering voor leden niet goed was gere geld." Kort en Bondig wil in de contri butie voor leden een rechtsbij standverzekering voor het hele gezin opnemen. Een verzeke ring voor zowel arbeids- als consumentenzaken. „We heb ben geen ledenservice en ook geen advocaten in dienst", legt Kafoe uit. De vakbond had stichting Win gevraagd de be sprekingen met verzekerings maatschappijen te regelen. Stichting WIN Nederland is de verzekeringsmaatschappij en het advocaten collectief die zich gaat inzetten voor de belangen van de leden van Kort en Bon dig. Het is een non-profit orga nisatie die zich inzet voor onder andere sociaal zwakkeren. „We dachten dat het allemaal was geregeld, maar dat bleek niet het geval." Dat betekende dat de zoektocht naar een maatschappij die de verzekering zo voordelig moge lijk zou kunnen leveren nog moest beginnen. Kafoe: „We hebben namelijk vastgesteld dat de contributie voor werkende leden 12,50 euro per maand moet bedragen. We moesten dus op zoek naar een maatschappij die zodanige pre mies in rekening bracht, dat we niet boven dat bedrag zouden uitkomen." Inmiddels zijn de onderhande lingen met een maatschappij bijna afgerond. „De laatste ge sprekken moeten nog volgen, dus ik kan nog niet zeggen om welke verzekeringsmaatschap pij het gaat", zegt Kafoe. In de tweede week van augustus komt de werkgroep Kort en Bondig weer bij elkaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 45