PZC Leith, een apart stukje Edinburgh "■KM H!I Concerthal W13 Veilig op vakantie Vraag antwoord Tips Trips Reisboeken zaterdag 26 juli 2003 Eens een verpauperd stadsdeel van Edinburgh waar grauwe pakhuizen en stinkende industrie de boventoon voerden, maar waar nog betaalbare kleine huizen voor zeelieden en arbeiders te vinden waren. Anno 2003 heeft de nouveau riche van dinburgh haar oog op de zeer aantrekkelijk aan het water gelegen voormalige ïavenplaats Leith laten vallen. Engels versus Schots: Blair heeft niet gereserveerd en wordt geweigerd Wat waar Koninklijke paleizen Fietsen in Beieren Boekenmarkt in Deventer Emailleren als kunst Reis in vijf kliks Heeft u een leuke kamer? Berlijn blijft boeien Gasten kamers Door Erik Meuleman eit Me Scl B bu HBvi eith komt dus op de kaart. Met de komst van het nieuwe Schotse parlement naar Edin burgh is er behoefte aan oonruimte en voorzienin gen op niveau voor de duizenden amb tenaren die met het parlement meeko men. Aan geld geen gebrek, dat blijkt. Het stokoude Leith staat te boek als het grootste nieuwbouwproject aan de wa terkant in Europa. Pakhuizen zijn veranderd in hypermo derne woonunits, oude woonblokken maken plaats voor trendy nieuwbouw projecten. Wat er aan cultureel erfgoed over is, wordt in het vernieuwde straat/havenbeeld ingepast. De oor spronkelijke bewoners van het stads deel moeten noodgedwongen verkas sen; het nieuwe Leith, op tien minuten van het bruisende centrum van Edin burgh, is voor hen niet te betalen. metamorfose die het eertijds wat grijsbruine gebied rond de oude haven ondergaat, is ronduit indrukwekkend. ontkomt echter niet aan de indruk dat het oorspronkelijke Leith met zijn eigen, maritiem getinte historie onder het nieuwe architectonische geweld ge bukt gaat. De trotse Schotten zullen afkomst niet snel verloochenen, maar een beetje pragmatisme hier en daar om verder te kunnen in de vaart der volkeren is ze niet vreemd. Wat te denken van de oorspronkelijke oude vissershaven van Leith, daar waar ooit King James de zesde en Anne van Denemarken aanmeerden en sliepen in het mooie Kings Wark. Het doet schil derachtig aan; enkele bruggetjes, veel restaurantjes met terrassen en de stuk voor stuk gerenoveerde pakhuizen (met aardige Hollandse trapgevels) en een paar historische pandjes. Er liggen welgeteld twee boten in het water, een woonboot en een schip dat dienst moet doen als restaurant, maar 'nu even fail liet is', meldt een gids ons. Maar verder is er geen leven op het wa ter, want de haven is afgesloten. Niet te hereiken voor welk pleziervaartuig dan ook omdat nota bene een oude brug de doorvaart blokkeert. Voor Nederlandse begrippen een doodzonde, voor de Schotten een compromis tussen jong en oud. De oude Victoriabridge moest en zou behouden blijven om de authen ticiteit van de haven te waarborgen. De brug kreeg een plek ingeklemd tus sen het monumentale Malmaison hotel (het vroegere 'sailors social house') en de trendy kade die toegang verschaft tot het fonkelnieuwe 'waterffontpro- ject'. De brug ligt als gezegd muurvast: het is te huur voor feestjes. Koninklijke jacht Van het 'waterffontproject' springt het enorme Ocean Terminal Centre direct in het oog. Het overdekte giga winkel centrum met bioscopen, restaurants, Marles Spencer, Debenhams' en wat dies meer zij, onttrekt de belangrijkste toeristische trekpleister van Leith aan het oog: The Royal Brittannia. Het jacht van het Britse koningshuis ligt achter het Ocean Terminal Centre voorgoed voor anker. Wie de Engelse royalty op haar vakantiebest wil zien, moet vooral het buitenproportionele pleziervaartuig gaan bekijken. De slaap vertrekken van de koningin -strikt ge scheiden en luxueuzer dan die van haar Het koninklijke jacht is een toeristische trekpleister. Boven: de haven van Leith boeit het publiek met muziek. FOTO'S gpd man-, het bed waar eens lady Di gesla pen heeft, de speelvertrekken van Char les en de andere prinsen en prinsessen, het is er allemaal. Net als de onvoorstel baar krappe cabines van het personeel dat dag en nacht 'at her service' was, de glimmende machinekamer, de wasse rette en de candystore waar koninklij ke snoepjes verkocht worden. 'Maar meneer, er is veel verdwenen hoor', vertelt Vivian Rowe, visitor-as sistant van de Brittannia. 'Geen liefde voor de dingen die de scheepvaart en de Brittannia bijzonder maakte, hè. Geen oog voor de schoonheid der din- gen. Toen het schip in 1998 uit de vaart werd gehaald en naar Edinburgh werd verscheept, is het hier op een werf klaargemaakt voor de huidige functie als toeristische attractie. Daarbij zijn tal van details die het schip bijzonder maakten verdwenen. De fraai versierde railing bijvoorbeeld. Die zat in de weg. Het is gewoon weggehaald, gesloopt. Doodzonde, maar het publiek komt niet voor die details. Dat wil zien hoe de koninklijke familie hier geleefd heeft. Vergane glorie, dat verkoopt.' Het publiek vergaapt zich er met hor den tegelijk aan. Zoveel dat de roerloze Brittannia nog steeds dagelijks werk biedt aan vijftig mensen. De glamour van de Brittannia moet overslaan op het prestigieuze winkel centrum en de rest van Leith. Daar doet de stad Edinburgh veel voor. In novem ber wordt een belangrijke slag gesla gen: het tv-spektakel MTV Music Awards wordt uitgezonden vanuit het Ocean Terminal Centre. Dat trekt vele duizenden gasten. Nog belangrijker is dat door het mediaspektakel miljoenen tv-kijkers zich een beeld kunnen vor men van dit stukje Edinburgh nieuwe stijl. Vis eten Voor liefhebbers van uitstekende vis- Prijsvechter easyJet vliegt twee maal daags vanaf Schiphol naar Edinburgh. De tarieven variëren sterk, afhankelijk van wanneer en voor welke periode is ge boekt. De KLM verzorgt ook da gelijks een vlucht en vliegt vier keer in het weekeinde. Een re tourvlucht met de Cityhopper kost circa 300 euro. Edinburgh is ook te bereiken met British Airways en British Midland, maar dan moet er in Engeland worden overgestapt. Een bijzonder comfortabele ma nier van reizen blijft de nachte lijke overtocht per ferry. P8<0 Ferries verzorgt diverse overste ken vanuit Rotterdam en Zee- brugge naar Huil. De aansluiten de autorit Hull-Edinburgh (450 kilometer) kost een kleine zes uur. De route langs kust is bij zonder aantrekkelijk. Er is ook een directe verbinding tussen het Europese vasteland en Edinburgh: vanuit het Bel gische Zeebrugge vaart dage lijks een autoveer van Superfast Ferries naar Rosyth. Een alterna tief is het veer van DFDS Seaways dat vanuit IJmuiden op Newcastle vaart. De prijzen van de diverse over tochten variëren sterk. De plaats van waaruit men ver trekt, het type cabine en maal tijden bepalen de prijs. Een indi catie: voor een bedrag van tus sen 300 en 400 euro per per soon (met auto) boek je een overtocht met avondmaaltijd en ontbijt in een goed ingerich te cabine aan de buitenzijde van het schip. Meer informatie: VisitBritain, Stadhouderskade 2, 1054 ES Amsterdam, tel. 020-689 00 02. www.visitbri- tain.com. restaurants is Leith een must. Ver maard in het hele Verenigd Koninkrijk is Fishers. Een klein restaurant aan de voet van een van de drie molens die Lei th ooit rijk was. Eigenlijk ziet Fishers er niet erg aantrekkelijk uit met afvalcon tainers aan de zijkant en plastic terras stoelen aan de voorkant. Wie eenmaal binnen is geweest, begrijpt waarom To ny Blair enkele jaren geleden met zijn vrouw bij een bezoekje aan de festival- spelen in Edinburgh graag even een vorkje wilde prikken in Fishers. Maar Engels en Schots, het bijt elkaar nog steeds. Mister Blair had niet gereser veerd en werd tot groot genoegen van de Schotse pers door de kok de deur ge wezen, het restaurant was volgeboekt. Veel jongeren hebben de weg naar de eetgelegenheden en kleine pubs met muziekbandjes aan de haven ontdekt. In de weekeinden is het er vol. Met de bus terug naar het centrum kost nog geen tien minuten, dus dat is geen be letsel. Ook voor de toeristen is de com binatie Leith en het bruisende centrum van Edinburgh uitstekend te doen. De busverbindingen zijn ouderwets goed (en betaalbaar), taxi's rijden af en aan. Leith is dan ook een prima opstap naar 'heerlijk Edinburgh'. Want hoe hard Leith ook aan de weg timmert, het ech te Edinburgh moetje gewoon in de stad zelf zoeken. Bruisend van top tot teen. Letterlijk. Op het hoogste punt van de stad het ongekende Edinburgh Castle en onder de grond mystieke kelders met ieder zijn eigen, al dan niet lugube re, verhaal. Het ongerepte cultuurhisto rische Edinburgh is in alle toonaarden bezongen, maar het blijft elke keer weer een ongekend fascinerende, dyna mische stad. Als je in Praag over straat loopt krijg je vaak foldertjes uitge reikt. Eerst wilde ik ze niet aan nemen. Het zal wel reclame zijn v°or een restaurant waar je voor een vast bedrag onbeperkt kimt eten, dacht jj1- Dat lijkt me zo verwarrend. Dan zit je boordevol terwijl je toch steeds blijft bonken: heb ik wel genoeg geprofiteerd? fraag moet barsten van de werkeloze musici. Die foldertjes hebben namelijk niets met eten te maken, het zijn bijna gemaal uitnodigingen voor concerten. een kerk, een zaallje of wat voor ruim te dan ook, zo lang die zich maar voor een muziekuitvoering leent, e locatie van één zo'n op steunkous- enng papier gedrukte invitatie maakte jjte nieuwsgierig. Zo kwam het dat ik op e vrijdagmiddag naar het Narodni Mu- ^um wandelde, het Nationaal Museum de kop van het Wenceslasplein. Daar *erd in het trappenhuis van de centrale een concert gegeven. Begeleid door een pianist zouden een sopraan en een jenor voor ons optreden, met aria's uit eroemde opera's. Ik kocht een kaartje. P de treden van de trappen waren zit- ssens gelegd waardoor het audito- Door Dirk Mulder rium aan een voetbaltribune deed den ken, maar dan van marmer. Ik koos een plekje hoog op de trap en keek neer op een zwarte vleugel. Langzamerhand liep de 'zaal' vol. De meeste bezoekers zagen eruit alsof ze, net als ik, een stedentripje deden. Toen werd er geapplaudisseerd. De pianist, een oudere man, kwam op via een trapje dat naar een lager gelegen ruimte leid de, waarschijnlijk de toiletten. De so praan en de tenor volgden. Ze waren pijnlijk zorgvuldig gekleed. De heren in rokkostuums met de glans van een waar dige ouderdom, de dame in een op de vloer eindigende rood fluwelen jurk. De tenor begon met iets van Puccini. Het trappenhuis, hoe imposant ook, had een schelle akoestiek die zijn stem een snij dend randje meegaf. Toch keek het pu bliek vol aanbidding toe. Tijdens de uitvoering was het museum gesloten voor bezoekers maar de kanto ren waren gewoon in bedrijf. Af en toe ging er op de galerij een zware deur open en kwam er iemand naar buiten. O ja, concert, zag je ze verschrikt denken, waarna ze op hun tenen verder slopen. De oude pianist sloeg er soms behoorlijk naast. Inwendig moedigden we hem aan. Toen begon de sopraan als Koningin van de Nacht aan een lied uit Mozarts Zau- berflöte. Het was een lastige aria met veel ha-ha-ha die eindigde in een ver schrikkelijk hoge noot. En die haalde ze niet. Wat er wel uitkwam, daar kon je de doden mee wekken. Onmiddellijk zwaai de er op de galerij een deur open. Een boos professorshoofd keek om de hoek. Wie maakte hier zo'n kabaal? O ja, con cert. Ik genoot van de hele voorstelling. Wat was ik blij dat ik gegaan was. Daar kon onbeperkt eten niet aan tippen. Het klinkt allemaal heel voor de hand liggend. Geen briefjes op de deur met 'de sleutel ligt op de bekende plek en tot over drie weken' en geen voicemails a la 'hoi met Anja, ik ben twee weekjes vakantie aan het vieren in Frankrijk, dus bel me maar mobiel'. Maar toch la ten veel Nederlanders hun huis niet vakantieveilig achter. Terwijl er heel veel dingen zijn die je kunt doen. Zorg ervoor dat niet te zien is datje op vakantie bent door bijvoorbeeld stapels post achter de deur of een verwaarloosde tuin. Maar er zijn meer tips. De poli tie heeft deze op een rijtje gezet, zodat iedereen met een gerust hart op vakantie kan. www.politie-amsterdam-amstelland.nl/files/down- loads/folder Vakantietips.pdf Ik kreeg deze week op Schiphol een meetlint uitgereikt om mijn beenruimte te meten. Waar was dat eigenlijk voor? Ewald van Kouwen van de Consumentenbond: 'We delen meetlinten uit aan passagiers om hun beenruimte in het vliegtuig op te meten. We roepen iedereen op de cijfers in te vullen op www.consumentenbond.nl. Sommige luchtvaartmaatschappijen geven uit concurrentieoverwe- gingen deze informatie niet prijs. We krijgen echter voortdurend klachten binnen van passagiers die letter lijk hun knieën moeten opvouwen. Uiteindelijk willen we alle maatschappijen zover krijgen dat ze de informa tie openbaar maken, zodat de reiziger van tevoren op de hoogte is van het zitcomfort. Een aantal jaar geleden heb ben we een zelfde soort actie bij toerbussen gehad.' Heeft u ook een vraag? Mail naar: vraaqenantwoord@weqener.nl. Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Reizen. Tijdens de zomervakantie zijn enkele koninklijke pa leizen opengesteld. In Oslo kan tot en met 17 augus tus het onderkomen van de Noorse koninklijke familie worden bezocht. Er zijn Engelstalige rondleidingen van een uur, entree 90 kronen (circa 12 euro). Kaarten zijn te koop bij postkantoren of via www.billetservice.no. Meer informatie: www.konqehuset.no. Het koninklijk paleis in Brussel is tot begin september opengesteld. De bezoeker ziet monumentale zalen, kunst en -soms wonderbaarlijke- giften uit alle delen van de we reld. Meer informatie: tel. 0032-2-474 1313. Nederlanders die voornemens zijn in Beieren te gaan fietsen, kunnen zich oriënteren via de Nederlandsta lige kaart Fietsen in Beieren. Daarop staan de belangrijk ste fietsroutes alsmede praktische informatie vermeld. De kaart is verkrijgbaar via het Duits Verkeersbureau, tel. 020-697 80 66, e-mail duitsland@d-z-t.com. De IJsselkade en de oude binnenstad in Deventer zijn zondag 3 augustus weer het domein van boekenlief hebbers. Over een lengte van ruim 6 kilometer staan die dag de kramen uitgestald met allerlei soorten leesvoer. De officiële openingstijd is van 10.00-18.00 uur, maar klanten die een specifieke titel zoeken komen vaak al eer der. Meer informatie: VW Deventer, tel. 0900-353 53 55, www.vwdeventer.nl. De techniek van emailleren is al eeuwenoud, toch be staat de Vereniging van Neder landse Emailleurs nog maar twintig jaar. De 45 kunstenaars die bij deze vereniging zijn aan- gesloten tonen hedendaags emaille in Slot Zeist. Op de ex positie 'Emaille: eeuwenoud en gloednieuw', die tot en met 14 september loopt, zijn ook historische voorwerpen zoals horloges, tabaksdozen en een klok te zien. Slot Zeist is van dinsdag tot en met vrijdag open van 10.00-17.00 uur, weekeinde 13.00-17.00 uur, entree 3,50 euro. Meer informatie: tel. 030-692 17 04, www.slot.zeist.nl. Vakantie vieren in een boerderij, dat kan al jaren in binnen- en buitenland. Het gekraai van een haan als wekker, ontbijten met versé eitjes en tnelk en een verfris sende douchebeurt onder de pomp. Daarna kunnen de handen uit de mouwen: graan van het land halen of hel pen met het koeien melken. Voor wie het liefst toekijkt: de hele dag in het hooi liggen en naar de wolken staren mag ook. Vanaf eind augustus begint de vereniging Na tuurmonumenten met het 'Betere Boerenbed'. Dit zijn speciale tenten in de natuur die in Oudhollandse stijl wor den ingericht met onder meer een op hout gestookt for nuis en een ouderwetse bedstee. Nederland: www.hoeveloqies.nl België: www.hoevetoerisme.be Duitsland: www.landtourismus.de Frankrijk: www.qites-de-france.fr/enq Italië: www.aqriclub.it/uk Yëel mensen vinden het heerlijk er af en toe een weekeindje tus senuit te gaan, en dan bij voorkeur op eigen gelegenheid. Voor die groep is de nieuwste editie van de jaarlijks verschijnende gids Karaktervolle Gas tenkamers een handige leidraad. Het gaat om de meest uiteenlopende ka mers in kastelen, boerderijen, heren huizen of pensions in België en Ne derland, particuliere overnachtings adressen met een gemiddelde prijs van 55 euro per kamer. De beschrij vingen zijn zo volledig datje ver moedt dat de schrijvers overal gesla pen hebben. De toeristische informa tie daarentegen is ietwat summier. Karaktervolle Gastenkamers, uitgeverij Het Spectrum, 23,50 euro, ISBN 9027480222. Een deftige designwinkel in Berlijn heeft als motto 'Hier kun je alles krijgen, maar morgen kan alles weer helemaal anders zijn'. En dat geldt natuurlijk ook voor de Duitse hoofdstad zelf, die nog vol bouwkranen staat. Om bij te blijven moet je er welhaast elk jaar even naar toe. Frans T. Stoks kent Berlijn van voor en na de Muur, en behandelt in de Dominicus Stedengids Berlijn de stad per wijk. 'De hoofdstukken worden gelardeerd met korte artikelen, waarin het accent ligt op (moderne) architectuur en het uitgaansleven. Dominicus Stedengids Berlijn, uitgeverij Gottmer, 15,75 euro, ISBN 9025735991. Alice Plekkenpol iiwmf De vissershaven van Leith met de gerenoveerde pakhuizen met Hollandse trapgevels. FOTO visit scotland iwa ISSJiUÏIÉMi NKDéKi.ANU 2003 M. 2004

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 37