Waterland ontvangt eerste bezoekers in nieuwe Deltaplaza PZC Taxichauffeurs omhelzen idee examen Nadruk NS op automaten valt slecht Wijksteunpunten voor Middelburgse ouderen Woongoed verwacht resultaat van onderhandelingen met bewoners w!3 zaterdag 26 juli 2003 Spoor van Ramp '53 herhaald Delta Milieu neemt Kaljouw over Commissie ziekenhuiszorg Koerden maken radioprogramma Vijftig klachten over tunnel Drie jongens betrapt op brandstichting Autokraak Terugkeer Alarmsysteem Kostenpost J Geen rechtszaak over Bagijnhof GOES - De toeristische excursies 'In het spoor van de Ramp' zijn een groot succes. Het Bureau voor Toerisme Zeeland heeft al veertien volgeboekte bustochten gehouden. De komende weken zijn er vier extra data vastgesteld. „Er is zoveel be langstelling voor dat we al een aantal keren twee bussen heb ben moeten laten rijden. De mensen komen uit het hele land naar Zeeland om te kijken wat hier vijftig jaar geleden is ge beurd", aldus Marscha de Booij van het Bureau voor Toerisme Zeeland. Toeristen die de plaatsen willen bezoeken waar de watersnood zichtbare sporen heeft achtergelaten, krijgen nog vier keer die kans: op 30 juli en 15, 21 en 30 augustus. Start plaats voor het Ramparrangement is Goes. Meer informatie: www.vvvzeeland.nl. TERNEUZEN - Afvalverwerker Delta Milieu in Terneuzen heeft het familiebedrijf Kaljouw Recycling uit Middelburg overgenomen. Dat bedrijf houdt zich bezig met het inzame len, sorteren en de handel in oud papier. De vijf medewerkers van Kaljouw Recycling behouden hun baan. Delta Milieu integreert de activiteiten van Kaljouw in het ei gen bedrijf. Delta Milieu zegt de door Kaljouw Recycling op gebouwde historische relaties eveneens over te nemen. Voor de klanten van Delta Milieu heeft de overname geen ge volgen. Ook het innemen van papier op de huidige locatie van Kaljouw in Middelburg blijft zoals het is. Met de overname verwacht Delta Milieu beter in te spelen op de eisen van de markt en de overheid. Delta Milieu is onlangs ontstaan uit de fusie tussen de bedrijven Verstraeten Verbrugge Groep uit Terneuzen, het OLAZ uit Nieuwdorp en Phoenyx uit Dor drecht. Delta Milieu is een dochter van Delta NV. MIDDELBURG - Een commissie van wijzen gaat zich buigen over de toekomst van de ziekenhuiszorg in Zeeland. In het na jaar moeten de leden - die nu nog niet bekend zijn - beginnen met het onderzoek. Volgend voorjaar dient de commissie een advies uit te brengen aan Gedeputeerde Staten. Tevens zal ze een slotconferentie beleggen. GS willen van de commissie weten aan welke voorwaarden moet worden voldaan om drie ziekenhuizen in de provincie te behouden (inclusief de daarbij behorende dependances). Het dagelijks provinciebestuur wil ook weten hoeveel geld dat kost, hoeveel personeel nodig is, wat er nodig is aan samen werkingsverbanden en hoe bereikbaarheid, kwaliteit en continuïteit kunnen worden gewaarborgd. Ook moet de com missie inzicht geven in de gevolgen van de groeiende samen werking tussen de Zeeuwse en Vlaamse ziekenhuizen. MIDDELBURG - De Koerdische vereniging uit Vlissingen brengt vanaf 2 augustus elke zaterdagavond van 20.00 tot 21.00 uur een Koerdisch radioprogramma op de regionale zender Cool FM. Cool FM in Middelburg was al een tijd op zoek naar culturele verenigingen die radiozendtijd op een zinnige manier wilden invullen. De Koerdische vereniging uit Vlissingen sprong daarop in en zorgde voor een redactie van vier mannen en een vrouw plus een presentatrice. Het uur wordt gevuld met het laatste nieuws uit en de geschiedenis van Koerdistan. Boven dien staat er elke week een schrijver centraal van wie stukken worden voorgelezen. Verder wordt er elke week een onder werp over integratie belicht. Cool FM is te beluisteren via de FM frequentie 105.3/107.7. Hoor Nadia Berkelder MIDDELBURG - Woningcor poratie Woongoed verwacht geen juridische procedures no dig te hebben bij de ontruiming van het Bagijnhofcomplex in Middelburg. Volgens directeur E. de Ceuster wordt nog met alle zittende bewoners onderhan deld. In september begint de verbouwing van de woningen tot studentenkamers. De plannen met het complex in de Middelburgse binnenstad veroorzaakten in februari veel commotie. De bewoners kregen op een informatieavond te ho- TERNEUZEN - De inventarisa tie van klachten over de Wester- scheldetunnel en het fiets-voet- veer tussen Vlissingen en Breskens heeft tot nu toe een kleine vijftig reacties opgele verd van ontevreden 'gebrui kers'. Oud-Terneuzenaar en ex-lij st- trekkerskandidaat van D66 (Tweede Kamer) Dennis van Nieuwenhuijzen kreeg de klachten binnen via een speci aal emailadres oeververbin- ding@hotmail.comdat hij begin juli opende. Van Nieu wenhuijzen verzamelt tot eind september met name klachten over het openbaar vervoer en het wegennet. De binnengekomen klachten gaan vooral over het gebrek aan creativiteit bij de bedenkers van de verbindingen en misplaatste bezuinigingen van de betrokken overheidsinstanties. Volgens de D66'er noemen veel klagers de opstelling van gemeentelijke en provinciale bestuurders 'laks en onprofessioneel'. VanNieuwen- huijzen stelt komend najaar een notitie op over de problematiek, waarbij de klachten dienen als illustratieve onderstreping. De notitie wordt aangeboden aan de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Vervoer. VLISSINGEN - Drie Vlissingse jongens van negen, elf en der tien jaar zijn gistermiddag be trapt op brandstichting. - Een getuige betrapte de j ongens toen zij rond kwart voor twee op de Flamingoweg in hun woon- plaats een schommel en hout snippers in brand staken. Toen de politie arriveerde bekende het drietal de brandstichting. Samen zijn ze naar de ouders gegaan, die gaven toestemming voor doorverwijzing naar het Stop-project. THOLEN - Uit een bestelauto die geparkeerd stond op de Oes- terdam in Tholen is tussen don derdagavond en gisterochtend ingebroken. Uit de auto werden enkele pa pieren en een diepvrieskist weg genomen. De toegang tot de au to werd geforceerd. redactie walcheren Oostsouburgseweg 10 4382 NH vlissingen Tel: 06-54267110 E-mail: redwalch@pzc.nl Ab van der Sluis (chef) Nadia Berkelder Edith Ramakers Miriam van den Broek Ron Magnée centrale redactie Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA goes Tel: (0113) 315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl internet www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag ge durende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur ren dat ze binnen een half jaar hun huis uit moesten omdat het complex zou worden verbouwd tot kamers voor studenten van de Roosevelt Academy. Bewo ners waren boos en wilden een hogere verhuisvergoeding dan de aangeboden 3000 euro. Juris ten voorspelden een lange juri dische strijd. Om bewoners tot vertrek te dwingen, moet een verhuurder naar de kanton rechter. Dat is Woongoed voorlopig niet door Gerard Montsma VLISSINGEN - In de Vlissingse stationshal staat C. Adriaanse een tijd lang tegenover een van de gele kaartjesautomaten. Ze rommelt ondertussen met beide handen in haar tasje. Haar leun- stok staat losjes tegen de heup. Als ze voorzichtig haar betaal- pas uit haar knip tevoorschijn haalt, is haar reisdoel inmiddels van het schermpje verdwenen. „Verroest", mompelt ze en ver diept zich weer in de codes van haar bestemming. „Die was ik glad weer vergeten." Op de NS-stations is pinnen aan het loket niet mogelij kMaar als het aan de NS ligt, komt ook de reguliere aankoop van een treinkaartje aan het loket onder druk te staan. De spoorwegen willen een kaartje aan het loket duurder maken, om nog meer mensen naar de automaten te lokken. De loketmedewerkers zouden dan meer service kun nen verlenen op de perrons. „Dan is er ook de mogelijkheid om oudere mensen te assisteren bij het gebruik van die automa ten", zegt de NS-medewerker vanachter het raam van haar lo ket. „Op het station in Roosen daal is dat al een groot succes. De NS moet met zijn tijd mee. Daar horen de automaten ge woon bij." Het echtpaar Kempe uit Bode graven heeft daar weinig ver trouwen in. „Het is allemaal flauwekul. Ze willen gewoon centen vangen en die mensen achter het loket langzaam af voeren. Als al die plannen door gaan, en dat is wel onze ver van plan, zegt De Ceuster. „Dat is te voorbarig. We zijn nog met iedereen in gesprek en proberen samen naar een oplossing te zoeken." Volgens Woongoed zijn er nog tien bewoners voor wie er nog geen oplossing is. „De rest heeft inmiddels een andere woning geaccepteerd of is al verhuisd. Een deel van de bewo ners is toch akkoord gegaan met ons aanbod, aangevuld met hand- en spandiensten, zoals schilderwerk." In september wachting, zijn al die loketten op deze stations straks gewoon ge sloten. Wij willen daar voor een grote treinreis nog wel eens een uitdraai vragen van de reistij den en perrons. Dat heb je niet bij die automaten. Zoiets moet je straks opzoeken via internet. We moeten gewoon meer gaan betalen voor minder service." „Gelukkig hoef ik niet zo vaak meer te reizen en heb ik wel enig verstand van techniek. Ik weet dat het gebruik van die automa ten voor heel veel mensen een probleem is." De gepensioneer de zeeman B. Mes (81) uit Rot terdam behoort tot de 'wizzkids' van zijn generatie. „Het is ei genlijk helemaal niet moeilijk, maar je moet wel even weten hoe het werkt." Dat reizigers in de toekomst meer gaan betalen voor de kaartjes aan het loket, vindt hij een trieste ontwikkeling. „Alles wordt al duurder. Ik had liever gezien dat ze het kaartje uit de automaat wat goedkoper maak ten." Mevrouw Adriaanse heeft haar plaatsbewijs inmiddels betaald. Wanneer ze het kaartje uit het bakje pakt, blijft de ring om haar vinger achter het plastic klepje haken. Een omstander schiet haar te hulp. „Och", zegt ze gelaten, „Ikhebzo al vaak ge keken hoe het moet, maar ik be grijp er de pet niet van. Al heb ik alle tijd van de wereld." De NS maakt treinkaartjes 'aan de balie' duurder; zo zou er meer tijd overblijven om mensen te assisteren bij de kaartjesauto maten. foto Ruben Oreel begint de verbouwing; voor De Ceuster is dat geen aanleiding om naar de rechter te stappen. ,De aannemer begint niet in alle huizen tegelijk." Volgens F. van den Berg van het bureau voor rechtshulp zijn er toch nog een paar mensen die pertinent wqigeren te vertrek ken. Verder is er een groepje dat een hogere verhuisvergoeding wil. Die is overigens al opge trokken tot 3600 euro. Een laat ste groep mensen wil terugkeren na de renovatie, maar onder handelt ook nog over de ver huisvergoeding. Ze willen ook een tegemoetkoming voor het geval dat de huur in de nieuwe woning hoger wordt. Van den Berg begrijpt dat veel mensen niet tot het bittere eind willen doorvechten. „Als je een goed aanbod voor een woning krijgt, moet je het gewoon doen." Mensen zijn ook bang dat ze in september midden in een bouw plaats wonen. „Ik weet niet of dat bij Woongoed de achterlig gende gedachte is"zegt Van den Berg. „Maar de tijd werkt wel in hun voordeel. Mensen kiezen ei eren voor hun geld." De opstel ling van de corporatie heeft haar verbaasd. „Woongoed doet alsof dit een gewone renovatie is, maar dat is het natuurlijk niet. Huurders worden uit hun huis gezet om plaats te maken voor studenten." door Famke van Loon NEELTJE JANS - Waterland Neeltje Jans kan zijn bezoekers weer op een normale manier ontvangen. Nadat bijna een half jaar geleden de eerste palen de grond in gingen, is gisteren het eerste deel van de nieuwe Delta plaza in gebruik genomen. Ko mend najaar moet het nieuwe entreegebouw helemaal klaar zijn, zodat het begin 2004 volle dig in bedrijf kan zijn. Bijna een jaar geleden zag het er op Neeltje Jans aanmerkelijk anders uit. Een fikse brand legde het toenmalige entreege bouw - het Deltapaviljoen - in de as. De Waterland-directie liep op dat moment al met ver- door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Ouderen moeten in hun eigen omgeving informatie kunnen krijgen over zorg en welzijn. Daarom wil de Stichting Protestantse Oude renzorg Walcheren (SPOW) in het najaar beginnen met vijf wijksteunpunten in Middel burg. Die moeten uiteindelijk uitgroeien tot centra waar ou deren alles kunnen regelen op het gebied van wonen en zorg. „Ouderen willen in de toekomst steeds langer zelfstandig wo nen", zegt A. Tramper van de SPOW. „Ze hebben steeds meer behoefte aan ondersteuning in de thuissituatie." De gemeente Middelburg heeft ambitieuze plannen voor het maken van woonservicezones. Grote instel lingen verdwijnen op den duur, mensen blijven langer in hun ei gen wijk wonen. Voor mensen die er behoefte aan hebben, worden kleinere complexen van woningen gebouwd, waar men intensievere zorg kan krijgen. De wijksteunpunten zijn een eerste stap in die richting. Het is de bedoeling dat er in de wijken één keer per week een spreekuur wordt gehouden. In de toekomst moet het moge lijk worden om bij die steun punten niet alleen informatie te nieuwingsplannen rond, maar moest daar toen versneld vaart achterzetten. Samen met Rijks waterstaat, de gemeente Veere, architect M. Zeelenberg en bouwbedrijf Roos is alles in het werk gesteld om de nieuwe Del taplaza snel te laten verrijzen. In februari van dit jaar zijn de eerste palen voor het nieuwe ge bouw geslagen. De plaza is veel groter geworden dan het oude Delta-paviljoen. In het pand zijn onder meer de kassa's, het restaurant, een grote filmzaal en de Waterland-winkel onder gebracht. Directeur B. van der Hoef van Waterland Neeltje Jans is tevreden dat het deel voor de bezoekers al kan wor den gebruikt. „Wezijnnu einde lijk letterlijk uit de brand." krijgen, maar ook de nodige zorg te regelen. Daarvoor is het wel nodig dat alle zorginstellin gen, woningbouwverenigingen en welzijnsorganisaties samen werken. Die intentie is er ook. maar het zal waarschijnlijk nog jaren duren totdat de woonser vicezones er echt zijn. „Maar de vraag om informatie ligt er wel", zegt Tramper. „De regels rond de AWBZ (Algemene Wet op de Bijzondere Ziektekosten - red) zijn moeilijk te volgen." De SPOW wil op de wijksteün- punten gaan samenwerken met de Stichting Welzijn Ouderen Middelburg. Om de steunpun ten te kunnen bekostigen, is subsidie aangevraagd bij het Rijk. De SPOW heeft ook subsidie aangevraagd om het alarme ringssysteem uit te breiden. Nu kunnen alleen ouderen die een indicatie hebben gebruik ma ken van een alarmsysteem. In de toekomst moet het ook beschik baar zijn voor gezonde ouderen. „Mensen gaan zich veiliger voe len als ze gebruik kunnen ma ken van zo'n systeem", zegt Tramper. Het is nog niet duide lijk of de hulpverlening na een alarm wordt uitgevoerd door vrijwilligers of betaalde krach ten. Taxichauffeuse A. van Houwelingen: „In de Randstad zijn chauffeurs een stuk feller.' door Ron Maqnée VLISSINGEN - Taxichauffeurs op Walcheren reageren laconiek op de jongste plannen van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. De bewindsvrouw vindt de dienstverlening van de taxi's onder de maat en daar wil ze iets aan doen. Zo moeten chauffeurs voortaan eerst een diploma halen. Geen gek idee, dat is in het kort hoe taxichauffeurs op Walcheren denken over de jongste voornemens van Peijs. De bewindsvrouw maakte deze week haar plan nen met de taxibranche bekend. Volgens Peijs gaat het bergafwaarts met de dienstverlening van taxibestuur ders. Daarom moeten chauffeurs voortaan eerst een examen doen voordat ze in een taxi mogen rij den, stelde ze deze week voor. De brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer heeft aangegeven sympathiek te genover het plan te staan. Ook chauffeuse A. van Houwelingen van de Vlissingse taxionderneming Livo vindt het geen gek idee. Ze staat 's middags met een zilvergrijze bolide voor het station van Vlissingen op passagiers te wachten. Volgens Van Houwelingen dwing je echter goede omgangsvormen niet af met een papiertje. „Je moet sowieso feeling met het vak hebben. Dat je de klant goed wilt behandelen, dat je het leuk vindt om met mensen om te gaan, dat je houdt van autorijden, dat zit gewoon in je." Met het diploma wil minister Peijs niet alleen de om gangsvormen, maar ook de rijvaardigheid en de kennis van het werkgebied verbeteren. „Statenkennis is niet iets wat je kan leren. Dat krijg je vooral door veel te rij- foto Lex de Meester den", weet Van Houwelingen. En volgens haar zijn de problemen met ongemanierde chauffeurs toch vooral kwesties die zich in de Randstad voordoen. „De chauf feurs zijn daar ook een stuk feller." Ook W. Verwoert die vanuit het pand van Livo op bedrij - venterrein Vrijburg de centrale bemant, ziet een exa men voor chauffeurs wel zitten. „Het is geen gek idee om wat eisen te stellen.Desondanks zijn het vooral de gro te steden buiten Zeeland waar zich problemen voor doen. „En zo moeten dus de goeden weer onder de kwaden lijden." Verwoert vraagt zich wel af wie er gaat opdraaien voor de kosten,Het lij kt toch weer een extra kostenpost voor de taxibedrijven; toch weer een middel om geld uit de zak te kloppen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 13