Waterland ontvangt
eerste bezoekers
in nieuwe Deltaplaza
PZC
Taxichauffeurs omhelzen idee examen
Nadruk NS op automaten valt slecht
Wijksteunpunten voor
Middelburgse ouderen
Woongoed verwacht resultaat van onderhandelingen met bewoners
w!3
zaterdag 26 juli 2003
Spoor van Ramp '53 herhaald
Delta Milieu neemt Kaljouw over
Commissie ziekenhuiszorg
Koerden maken radioprogramma
Vijftig klachten
over tunnel
Drie jongens
betrapt op
brandstichting
Autokraak
Terugkeer
Alarmsysteem
Kostenpost
J
Geen rechtszaak over Bagijnhof
GOES - De toeristische excursies 'In het spoor van de Ramp'
zijn een groot succes. Het Bureau voor Toerisme Zeeland heeft
al veertien volgeboekte bustochten gehouden. De komende
weken zijn er vier extra data vastgesteld. „Er is zoveel be
langstelling voor dat we al een aantal keren twee bussen heb
ben moeten laten rijden. De mensen komen uit het hele land
naar Zeeland om te kijken wat hier vijftig jaar geleden is ge
beurd", aldus Marscha de Booij van het Bureau voor Toerisme
Zeeland. Toeristen die de plaatsen willen bezoeken waar de
watersnood zichtbare sporen heeft achtergelaten, krijgen nog
vier keer die kans: op 30 juli en 15, 21 en 30 augustus. Start
plaats voor het Ramparrangement is Goes. Meer informatie:
www.vvvzeeland.nl.
TERNEUZEN - Afvalverwerker Delta Milieu in Terneuzen
heeft het familiebedrijf Kaljouw Recycling uit Middelburg
overgenomen. Dat bedrijf houdt zich bezig met het inzame
len, sorteren en de handel in oud papier. De vijf medewerkers
van Kaljouw Recycling behouden hun baan.
Delta Milieu integreert de activiteiten van Kaljouw in het ei
gen bedrijf. Delta Milieu zegt de door Kaljouw Recycling op
gebouwde historische relaties eveneens over te nemen.
Voor de klanten van Delta Milieu heeft de overname geen ge
volgen. Ook het innemen van papier op de huidige locatie van
Kaljouw in Middelburg blijft zoals het is. Met de overname
verwacht Delta Milieu beter in te spelen op de eisen van de
markt en de overheid. Delta Milieu is onlangs ontstaan uit de
fusie tussen de bedrijven Verstraeten Verbrugge Groep uit
Terneuzen, het OLAZ uit Nieuwdorp en Phoenyx uit Dor
drecht. Delta Milieu is een dochter van Delta NV.
MIDDELBURG - Een commissie van wijzen gaat zich buigen
over de toekomst van de ziekenhuiszorg in Zeeland. In het na
jaar moeten de leden - die nu nog niet bekend zijn - beginnen
met het onderzoek. Volgend voorjaar dient de commissie een
advies uit te brengen aan Gedeputeerde Staten. Tevens zal ze
een slotconferentie beleggen.
GS willen van de commissie weten aan welke voorwaarden
moet worden voldaan om drie ziekenhuizen in de provincie te
behouden (inclusief de daarbij behorende dependances). Het
dagelijks provinciebestuur wil ook weten hoeveel geld dat
kost, hoeveel personeel nodig is, wat er nodig is aan samen
werkingsverbanden en hoe bereikbaarheid, kwaliteit en
continuïteit kunnen worden gewaarborgd. Ook moet de com
missie inzicht geven in de gevolgen van de groeiende samen
werking tussen de Zeeuwse en Vlaamse ziekenhuizen.
MIDDELBURG - De Koerdische vereniging uit Vlissingen
brengt vanaf 2 augustus elke zaterdagavond van 20.00 tot
21.00 uur een Koerdisch radioprogramma op de regionale
zender Cool FM.
Cool FM in Middelburg was al een tijd op zoek naar culturele
verenigingen die radiozendtijd op een zinnige manier wilden
invullen. De Koerdische vereniging uit Vlissingen sprong
daarop in en zorgde voor een redactie van vier mannen en een
vrouw plus een presentatrice. Het uur wordt gevuld met het
laatste nieuws uit en de geschiedenis van Koerdistan. Boven
dien staat er elke week een schrijver centraal van wie stukken
worden voorgelezen. Verder wordt er elke week een onder
werp over integratie belicht. Cool FM is te beluisteren via de
FM frequentie 105.3/107.7.
Hoor Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Woningcor
poratie Woongoed verwacht
geen juridische procedures no
dig te hebben bij de ontruiming
van het Bagijnhofcomplex in
Middelburg. Volgens directeur
E. de Ceuster wordt nog met alle
zittende bewoners onderhan
deld. In september begint de
verbouwing van de woningen
tot studentenkamers.
De plannen met het complex in
de Middelburgse binnenstad
veroorzaakten in februari veel
commotie. De bewoners kregen
op een informatieavond te ho-
TERNEUZEN - De inventarisa
tie van klachten over de Wester-
scheldetunnel en het fiets-voet-
veer tussen Vlissingen en
Breskens heeft tot nu toe een
kleine vijftig reacties opgele
verd van ontevreden 'gebrui
kers'.
Oud-Terneuzenaar en ex-lij st-
trekkerskandidaat van D66
(Tweede Kamer) Dennis van
Nieuwenhuijzen kreeg de
klachten binnen via een speci
aal emailadres oeververbin-
ding@hotmail.comdat hij
begin juli opende. Van Nieu
wenhuijzen verzamelt tot eind
september met name klachten
over het openbaar vervoer en
het wegennet.
De binnengekomen klachten
gaan vooral over het gebrek aan
creativiteit bij de bedenkers van
de verbindingen en misplaatste
bezuinigingen van de betrokken
overheidsinstanties. Volgens de
D66'er noemen veel klagers de
opstelling van gemeentelijke en
provinciale bestuurders 'laks en
onprofessioneel'. VanNieuwen-
huijzen stelt komend najaar een
notitie op over de problematiek,
waarbij de klachten dienen als
illustratieve onderstreping. De
notitie wordt aangeboden aan
de Vaste Kamercommissie voor
Verkeer en Vervoer.
VLISSINGEN - Drie Vlissingse
jongens van negen, elf en der
tien jaar zijn gistermiddag be
trapt op brandstichting.
- Een getuige betrapte de j ongens
toen zij rond kwart voor twee op
de Flamingoweg in hun woon-
plaats een schommel en hout
snippers in brand staken. Toen
de politie arriveerde bekende
het drietal de brandstichting.
Samen zijn ze naar de ouders
gegaan, die gaven toestemming
voor doorverwijzing naar het
Stop-project.
THOLEN - Uit een bestelauto
die geparkeerd stond op de Oes-
terdam in Tholen is tussen don
derdagavond en gisterochtend
ingebroken.
Uit de auto werden enkele pa
pieren en een diepvrieskist weg
genomen. De toegang tot de au
to werd geforceerd.
redactie
walcheren
Oostsouburgseweg 10
4382 NH vlissingen
Tel: 06-54267110
E-mail: redwalch@pzc.nl
Ab van der Sluis (chef)
Nadia Berkelder
Edith Ramakers
Miriam van den Broek
Ron Magnée
centrale redactie
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA goes
Tel: (0113) 315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
internet
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag ge
durende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
ren dat ze binnen een half jaar
hun huis uit moesten omdat het
complex zou worden verbouwd
tot kamers voor studenten van
de Roosevelt Academy. Bewo
ners waren boos en wilden een
hogere verhuisvergoeding dan
de aangeboden 3000 euro. Juris
ten voorspelden een lange juri
dische strijd. Om bewoners tot
vertrek te dwingen, moet een
verhuurder naar de kanton
rechter.
Dat is Woongoed voorlopig niet
door Gerard Montsma
VLISSINGEN - In de Vlissingse
stationshal staat C. Adriaanse
een tijd lang tegenover een van
de gele kaartjesautomaten. Ze
rommelt ondertussen met beide
handen in haar tasje. Haar leun-
stok staat losjes tegen de heup.
Als ze voorzichtig haar betaal-
pas uit haar knip tevoorschijn
haalt, is haar reisdoel inmiddels
van het schermpje verdwenen.
„Verroest", mompelt ze en ver
diept zich weer in de codes van
haar bestemming. „Die was ik
glad weer vergeten."
Op de NS-stations is pinnen aan
het loket niet mogelij kMaar als
het aan de NS ligt, komt ook de
reguliere aankoop van een
treinkaartje aan het loket onder
druk te staan. De spoorwegen
willen een kaartje aan het loket
duurder maken, om nog meer
mensen naar de automaten te
lokken. De loketmedewerkers
zouden dan meer service kun
nen verlenen op de perrons.
„Dan is er ook de mogelijkheid
om oudere mensen te assisteren
bij het gebruik van die automa
ten", zegt de NS-medewerker
vanachter het raam van haar lo
ket. „Op het station in Roosen
daal is dat al een groot succes.
De NS moet met zijn tijd mee.
Daar horen de automaten ge
woon bij."
Het echtpaar Kempe uit Bode
graven heeft daar weinig ver
trouwen in. „Het is allemaal
flauwekul. Ze willen gewoon
centen vangen en die mensen
achter het loket langzaam af
voeren. Als al die plannen door
gaan, en dat is wel onze ver
van plan, zegt De Ceuster. „Dat
is te voorbarig. We zijn nog met
iedereen in gesprek en proberen
samen naar een oplossing te
zoeken." Volgens Woongoed
zijn er nog tien bewoners voor
wie er nog geen oplossing is. „De
rest heeft inmiddels een andere
woning geaccepteerd of is al
verhuisd. Een deel van de bewo
ners is toch akkoord gegaan met
ons aanbod, aangevuld met
hand- en spandiensten, zoals
schilderwerk." In september
wachting, zijn al die loketten op
deze stations straks gewoon ge
sloten. Wij willen daar voor een
grote treinreis nog wel eens een
uitdraai vragen van de reistij
den en perrons. Dat heb je niet
bij die automaten. Zoiets moet
je straks opzoeken via internet.
We moeten gewoon meer gaan
betalen voor minder service."
„Gelukkig hoef ik niet zo vaak
meer te reizen en heb ik wel enig
verstand van techniek. Ik weet
dat het gebruik van die automa
ten voor heel veel mensen een
probleem is." De gepensioneer
de zeeman B. Mes (81) uit Rot
terdam behoort tot de 'wizzkids'
van zijn generatie. „Het is ei
genlijk helemaal niet moeilijk,
maar je moet wel even weten
hoe het werkt."
Dat reizigers in de toekomst
meer gaan betalen voor de
kaartjes aan het loket, vindt hij
een trieste ontwikkeling. „Alles
wordt al duurder. Ik had liever
gezien dat ze het kaartje uit de
automaat wat goedkoper maak
ten."
Mevrouw Adriaanse heeft haar
plaatsbewijs inmiddels betaald.
Wanneer ze het kaartje uit het
bakje pakt, blijft de ring om
haar vinger achter het plastic
klepje haken. Een omstander
schiet haar te hulp. „Och", zegt
ze gelaten, „Ikhebzo al vaak ge
keken hoe het moet, maar ik be
grijp er de pet niet van. Al heb ik
alle tijd van de wereld."
De NS maakt treinkaartjes 'aan
de balie' duurder; zo zou er meer
tijd overblijven om mensen te
assisteren bij de kaartjesauto
maten. foto Ruben Oreel
begint de verbouwing; voor De
Ceuster is dat geen aanleiding
om naar de rechter te stappen.
,De aannemer begint niet in alle
huizen tegelijk."
Volgens F. van den Berg van het
bureau voor rechtshulp zijn er
toch nog een paar mensen die
pertinent wqigeren te vertrek
ken. Verder is er een groepje dat
een hogere verhuisvergoeding
wil. Die is overigens al opge
trokken tot 3600 euro. Een laat
ste groep mensen wil terugkeren
na de renovatie, maar onder
handelt ook nog over de ver
huisvergoeding. Ze willen ook
een tegemoetkoming voor het
geval dat de huur in de nieuwe
woning hoger wordt. Van den
Berg begrijpt dat veel mensen
niet tot het bittere eind willen
doorvechten. „Als je een goed
aanbod voor een woning krijgt,
moet je het gewoon doen."
Mensen zijn ook bang dat ze in
september midden in een bouw
plaats wonen. „Ik weet niet of
dat bij Woongoed de achterlig
gende gedachte is"zegt Van den
Berg. „Maar de tijd werkt wel in
hun voordeel. Mensen kiezen ei
eren voor hun geld." De opstel
ling van de corporatie heeft
haar verbaasd. „Woongoed doet
alsof dit een gewone renovatie
is, maar dat is het natuurlijk
niet. Huurders worden uit hun
huis gezet om plaats te maken
voor studenten."
door Famke van Loon
NEELTJE JANS - Waterland
Neeltje Jans kan zijn bezoekers
weer op een normale manier
ontvangen. Nadat bijna een half
jaar geleden de eerste palen de
grond in gingen, is gisteren het
eerste deel van de nieuwe Delta
plaza in gebruik genomen. Ko
mend najaar moet het nieuwe
entreegebouw helemaal klaar
zijn, zodat het begin 2004 volle
dig in bedrijf kan zijn.
Bijna een jaar geleden zag het er
op Neeltje Jans aanmerkelijk
anders uit. Een fikse brand
legde het toenmalige entreege
bouw - het Deltapaviljoen - in
de as. De Waterland-directie
liep op dat moment al met ver-
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Ouderen
moeten in hun eigen omgeving
informatie kunnen krijgen over
zorg en welzijn. Daarom wil de
Stichting Protestantse Oude
renzorg Walcheren (SPOW) in
het najaar beginnen met vijf
wijksteunpunten in Middel
burg. Die moeten uiteindelijk
uitgroeien tot centra waar ou
deren alles kunnen regelen op
het gebied van wonen en zorg.
„Ouderen willen in de toekomst
steeds langer zelfstandig wo
nen", zegt A. Tramper van de
SPOW. „Ze hebben steeds meer
behoefte aan ondersteuning in
de thuissituatie." De gemeente
Middelburg heeft ambitieuze
plannen voor het maken van
woonservicezones. Grote instel
lingen verdwijnen op den duur,
mensen blijven langer in hun ei
gen wijk wonen. Voor mensen
die er behoefte aan hebben,
worden kleinere complexen van
woningen gebouwd, waar men
intensievere zorg kan krijgen.
De wijksteunpunten zijn een
eerste stap in die richting. Het is
de bedoeling dat er in de wijken
één keer per week een spreekuur
wordt gehouden.
In de toekomst moet het moge
lijk worden om bij die steun
punten niet alleen informatie te
nieuwingsplannen rond, maar
moest daar toen versneld vaart
achterzetten. Samen met Rijks
waterstaat, de gemeente Veere,
architect M. Zeelenberg en
bouwbedrijf Roos is alles in het
werk gesteld om de nieuwe Del
taplaza snel te laten verrijzen.
In februari van dit jaar zijn de
eerste palen voor het nieuwe ge
bouw geslagen. De plaza is veel
groter geworden dan het oude
Delta-paviljoen. In het pand
zijn onder meer de kassa's, het
restaurant, een grote filmzaal
en de Waterland-winkel onder
gebracht. Directeur B. van der
Hoef van Waterland Neeltje
Jans is tevreden dat het deel
voor de bezoekers al kan wor
den gebruikt. „Wezijnnu einde
lijk letterlijk uit de brand."
krijgen, maar ook de nodige
zorg te regelen. Daarvoor is het
wel nodig dat alle zorginstellin
gen, woningbouwverenigingen
en welzijnsorganisaties samen
werken. Die intentie is er ook.
maar het zal waarschijnlijk nog
jaren duren totdat de woonser
vicezones er echt zijn. „Maar de
vraag om informatie ligt er
wel", zegt Tramper. „De regels
rond de AWBZ (Algemene Wet
op de Bijzondere Ziektekosten -
red) zijn moeilijk te volgen."
De SPOW wil op de wijksteün-
punten gaan samenwerken met
de Stichting Welzijn Ouderen
Middelburg. Om de steunpun
ten te kunnen bekostigen, is
subsidie aangevraagd bij het
Rijk.
De SPOW heeft ook subsidie
aangevraagd om het alarme
ringssysteem uit te breiden. Nu
kunnen alleen ouderen die een
indicatie hebben gebruik ma
ken van een alarmsysteem. In de
toekomst moet het ook beschik
baar zijn voor gezonde ouderen.
„Mensen gaan zich veiliger voe
len als ze gebruik kunnen ma
ken van zo'n systeem", zegt
Tramper. Het is nog niet duide
lijk of de hulpverlening na een
alarm wordt uitgevoerd door
vrijwilligers of betaalde krach
ten.
Taxichauffeuse A. van Houwelingen: „In de Randstad zijn chauffeurs een stuk feller.'
door Ron Maqnée
VLISSINGEN - Taxichauffeurs op Walcheren reageren
laconiek op de jongste plannen van minister Peijs van
Verkeer en Waterstaat. De bewindsvrouw vindt de
dienstverlening van de taxi's onder de maat en daar wil
ze iets aan doen. Zo moeten chauffeurs voortaan eerst
een diploma halen.
Geen gek idee, dat is in het kort hoe taxichauffeurs op
Walcheren denken over de jongste voornemens van
Peijs. De bewindsvrouw maakte deze week haar plan
nen met de taxibranche bekend. Volgens Peijs gaat het
bergafwaarts met de dienstverlening van taxibestuur
ders. Daarom moeten chauffeurs voortaan eerst een
examen doen voordat ze in een taxi mogen rij den, stelde
ze deze week voor. De brancheorganisatie Koninklijk
Nederlands Vervoer heeft aangegeven sympathiek te
genover het plan te staan.
Ook chauffeuse A. van Houwelingen van de Vlissingse
taxionderneming Livo vindt het geen gek idee. Ze staat
's middags met een zilvergrijze bolide voor het station
van Vlissingen op passagiers te wachten. Volgens Van
Houwelingen dwing je echter goede omgangsvormen
niet af met een papiertje. „Je moet sowieso feeling met
het vak hebben. Dat je de klant goed wilt behandelen,
dat je het leuk vindt om met mensen om te gaan, dat je
houdt van autorijden, dat zit gewoon in je."
Met het diploma wil minister Peijs niet alleen de om
gangsvormen, maar ook de rijvaardigheid en de kennis
van het werkgebied verbeteren. „Statenkennis is niet
iets wat je kan leren. Dat krijg je vooral door veel te rij-
foto Lex de Meester
den", weet Van Houwelingen. En volgens haar zijn de
problemen met ongemanierde chauffeurs toch vooral
kwesties die zich in de Randstad voordoen. „De chauf
feurs zijn daar ook een stuk feller."
Ook W. Verwoert die vanuit het pand van Livo op bedrij -
venterrein Vrijburg de centrale bemant, ziet een exa
men voor chauffeurs wel zitten. „Het is geen gek idee om
wat eisen te stellen.Desondanks zijn het vooral de gro
te steden buiten Zeeland waar zich problemen voor
doen. „En zo moeten dus de goeden weer onder de
kwaden lijden." Verwoert vraagt zich wel af wie er gaat
opdraaien voor de kosten,Het lij kt toch weer een extra
kostenpost voor de taxibedrijven; toch weer een middel
om geld uit de zak te kloppen.