Vertrek uit Bagijnhof met wrang gevoel Fractie wil aanleg N57 schrappen Geen kind te zien op Kinderdijk Paal houdt verleden levend 9 Berging Pelican 1 op laatste moment weer afgeblazen Super effectief en toch heel mild Kleuter overlijdt na botsing Eerlijk GroenLinks vraagt steun Rijk zeeuwse almanak Verschrikkelijk Oplossing WALCHEREN vrijdag 25 juli 2003 vanaf de dijk Dubbel onderhoud Napoleon Vervuiling Vier schuren in brand in Kapelle door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Het is leeg op het Bagijnhofcomplex. Gordijnen voor de ramen moe ten maskeren dat de huizen leeg staan. De bewoners zijn in de afgelopen maanden bijna allemaal vertrokken. In sep tember begint de verbouwing tot studentenkamers. Ook Wim Steketee is begonnen met inpakken. Het SP-raadslid vertrekt met pijn in zijn hart. „Ik haal met tranen in mijn ogen het huis leeg." In februari dacht hij nog dat verhuurder Woongoed te ver slaan was. Als ze hem weg wil den hebben, moesten ze hem eruit dragen, zei hij toen. Hij zou als een kapitein als laatste het zinkende schip verlaten. Steketee had zijn vader op zijn sterfbed beloofd om in zijn huis te blijven wonen. Nu heeft ookhij eieren voor zijn geld ge kozen, hij verhuist naar een flatje even verderop in de bin nenstad. Steketee is bezig met inpakken, het hele huis moet leeg. Hij wordt emotioneel als hij vertelt dat hij de spullen van zijn vader moet opruimen. „Ik vind het verschrikkelijk", zegt hij nu. „Ik worstel er nog mee, ik haal met tranen in mijn ogen het huis leeg." Hij neemt het zichzelf kwalijk dat hij de strijd heeft opgegeven. „Ik was doorgegaan als ik wat meer steun had gehad. Ik ben maar een eenling, zelfs de SP laat niets meer van zich horen, daar ben ik ook in teleurge steld." Wat hem het zwaarst is gevallen is het gebrek aan soli dariteit in de buurt. Iedereen probeert er voor zichzelf de beste regeling uit te slepen. „Vanaf het begin was er een verschil tussen oud en jong. De jongeren wilden snel wijken, vanwege de drieduizend euro verhuisvergoeding. De oude ren wilden blijven, omdat ze hier al langer woonden. De so lidariteit tussen de bewoners was al snel verdwenen. Dat is een hele grote teleurstelling." Het is niet prettig meer in de buurt, vertelt hij. Daarom moet hij wel weg. „Ik ben al één van de laatsten. Vijfen tachtig procent van de mensen is verdwenen. Ik kan wel actie voeren, maar ik moet natuur lijk ook als mens denken. De tijd is gekomen. Het is gewoon angstig, de wijk is verpauperd, ik ben bang voor brand. Ik lig hier niet meer gerust, ik slaap boven in de nok. Vorig jaar is hier achter brand ge weest, je komt er gewoon niet op tijd uit. Het is een levensbe dreigende situatie. Als ik ver brand, zeggen ze 'het was een goede actievoerder' en een half jaar later zijn ze me vergeten. Dat ik nooit meer in dit huis kon terugkomen, heeft bij mij de doorslag gegeven." Op straat is niemand. De gor dijnen zijn dicht, de meeste woningen staan zichtbaar leeg. In de steegjes achter de huizen ligt afval, achtergeble ven bij een verhuizing. Een buurman van iets verderop komt voorbij „Een dooie boel", vindt hij het. „Vroeger was het hier gezellig, toen woonden er oudere men sen", zegt hij. Een oplossing heeft hij wel. Om de boel wat op te fleuren, moeten ze bord jes ophangen met 'zimmer frei'. „We zetten het op inter net met het telefoonnummer van Woongoed erbij. Moet je zien hoe druk het hier dan wordt." Steketee grinnikt, maar treurigheid overheerst. „Het gaat je aan je hart, wat er met de buurt is gebeurd." Hij heeft zich dan wel overgege ven, boos is hij nog steeds, ook op zijn collega's in de gemeen teraad. Die hebben veel te wei nig gedaan voor de bewoners, vindt hij. Steketee heeft zelfs overwogen om zijn raadszetel op te geven. „Ik vond dat ik met die mensen niet meer kon werken, ik had er geen zin meer in. Maar kennissen en mensen van de SP hebben me gevraagd te blijven." Hij zal altijd een wrang gevoel blijven houden over hoe het allemaal gegaan is. „Het is een overwin ning voor Woongoed en dat vind ik heel erg, zeker na de gang van zaken. Als je 's avonds thuiskomt, kom je in een spookbuurt. Ze weten dat je dat niet lang volhoudt." door Gerard Montsma De Middelburgse Kinderdijk heeft iets weg van een dorp- jein de grote stad. De dijk ligt op ileenworpafstand van het cen trum en toch is het er rustig. Ooit was de dijk het centrum van de bedrijvigheid, nu is het een exclusieve woonwijk. De Kinderdijk is voor driekwart omgeven door water. De pak huizen, de oude Dokhaven, het Balkengat en de brede kade ver wijzen naar het rijke VOC-ver- leden, al ligt de oorsprong van te dijk in de stadsuitleg van 1550. Er bestaan verschillende lezingen over de oorsprong van te naam Kinderdijk. De naam zou te danken zijn aan de kraan- en balanskinderen, die met na me op dit gedeelte van de dijk ingezet werden voor het laden, lossen en wegen van de scheeps goederen. Toch verdient de op vattingvan de historicus J.C. de Man van rond 1900 de voorkeur. Do dijk hoefde geen zeewater te keren maar 'slechts' rivierwater. Hot was van oorsprong een klei ne,lage dijk. De koosnaam Kin derdijk lag destijds zeer voor de hand. Vandaag de dag is er ove- gens maar weinig terug te zien 'an de bedrijvigheid van toen. Op de met kinderhoofdjes be tegde kade staan felgekleurde auto s geparkeerd en zijn de ou- Pakhuizen omgebouwd tot Wooneenheden, kantoren en o'ubhuizen. De prachtige dok aven achter de dijk is groten- ls gedempt en kinderen zijn norgens te bekennen. De enige zeilmakerij, 'in 't Witte Paard', vordween al voor de oorlog en de ^grenzende watersportwin- olsloot twee jaar geleden haar wren. Restaurant De Kameel ter voorbeeld een jaar la- -Er zijn hier haast geen winkels eJ;r' Eat is echt heel jammer", ortelt C. Petiet, de huidige be- oonster van de voormalige J l^kerij. „Het is hier nu ei- 8 niijk een beetje een dooie be- Het SP-raadslid Wim Steketee vertrekt met pijn in zijn hart uit het Bagijnhofcomplex. „Ik haal met tranen in mijn ogen het huis leeg." foto Ruben Oreel toy Nadia Berkelder MIDDELBURG - GroenLinks iril dat het ministerie van Ver teer en Waterstaat de aanleg van de nieuwe N57 schrapt. De «gis te duur, onnodig en ver woestend voor het landschap, vindt de partij. Minister Peijs liet onlangs we tendat Zeeland er rekening mee moet houden dat er geen geld voorde N57 beschikbaar komt, omdat het ministerie de komen- le jaren de nadruk wil leggen op iet bestrijden van files. De partij heeft een brief aan de minister gestuurd, die is onder tekend door leden van de afde lingen Middelburg, Vlissingen en Veere, het provinciaal be stuur en de Statenfractie van GroenLinks. Initiatiefnemer T. Folderman benadrukt dat niet dehele af deling van Middelburg achter de inhoud staat. „De brief is door individuele leden Het verzoek aan Peijs komt op een moment dat inspraakprocedure in een vergevorderd stadium is. „Een weken geleden werd dui delijk dat er moet worden ge sneden in het budget van het mi nisterie. Daarom is nu de tijd rijp om Den Haag te voeden", zegt Polderman. „Uit de samen leving zijn nu geluiden te horen dat het anders moet. Daar moet de politiek zich bij aansluiten." De nieuwe N57 moet de snelweg bij Middelburg verbinden met le dammenroute. GroenLinks idt dat het project, dat 140 n euro kost, gezien de loeilijke economische tijden niet verantwoord is. Daar komt nog bij dat ook de provincie en de gemeente kosten moeten ma ken om de weg te laten aanslui ten op de bestaande wegen. De partij wijst erop dat er geen re kening is gehouden met dubbel onderhoud. De oude weg tussen Middelburg en de Veersegatdam blijft gewoon bestaan. Volgens GroenLinks ontstaat er na de opening van de weg een nieuwe snelle route van België, via de Westerscheldetunnel, naar Rotterdam. Dat is onge wenst, schrijft de partij aan de minister. De vormgeving van de weg noemt GroenLinks 'gro tesk'. In de brief wordt een rampscenario beschreven: „Er wordt een nieuwe barrière ge legd die vergelijkbaar is met het Kanaal door Walcheren." Het landschap wordt aangetast, de wegen die de nieuwe weg krui sen worden doodlopend, histo rische dijken worden doorsne den. Het dorp Vrouwenpolder wordt beroofd van zijn 'unieke kleinschalige karakter', Se- rooskerke wordt van de buiten wereld afgesneden. De partij vindt de weg bovendien niet no dig. De verkeersveiligheid, één van de argumenten die zijn aan gevoerd om de weg aan te leg gen, kan ook op een andere ma nier worden verbeterd. Ook voor de doorstroming in Mid delburg zijn andere oplossingen te bedenken. De partij sugge reert om een rondweg rond de stad aan te leggen of om in plaats van de Schroebrug een tunnel te maken. „Ons is niet duidelijk waarom voor dit loka le probleem Walcheren op de schop moet en het Veerse platte land offers moet brengen." De Kinderdijk in Middelburg, ooit een centrum van bedrijvigheid. foto Ru ben Oreel doening. Maar het is hier wel za lig wonen hoor. Kijk, ik heb mijn eigen ophaalbrug voor de deur. Mét bediening." Ze wijst door het raam op de gebruinde ha venmeester, die zojuist de oude Spijkerbrug opent voor een vloot hypermoderne zeiljach ten. „Boodschappen of over nachting", schalt zijn stem over het water. „Gelijk doorvaren dan!Om het half uur dirigeert hij zo tientallen boten naar een plaatsje in een van zijn havens. Havenmeester Hans Platteeuw herkent het probleem. Hij zou de mensen graag doorverwijzen naar een leuke winkel of een goed restaurant op de Kinder dijk. „We léven van die passe rende toeristen en recreanten. Kijk maar naar de haven van Veere. Daar zijn geen winkels meer. Die mensen komen nu al lemaal hier hun boodschappen doen. Alles op loopafstand. Het liefst zouden zij hier al op de dijk klimmen." Toch is het voor winkeliers niet eenvoudig om hun deuren te openen op de Kinderdijk. De huizenprijzen zijn er in verhou ding tot andere locaties in de stad in korte tijd enorm geste gen. De gepensioneerde horeca- uitbater Frits Caljouw weet daar alles van. „Dertig jaar ge leden stonden de woonhuizen er nog vervallen bij en waren veel pakhuizen dichtgetimmerd. Je kocht zo'n ding nog voor twin tigduizend gulden. Nu zijn ze anderhalf miljoen waard. Loop er maar eens langs. Je ziet toch al gauw zes bellen op een deur. Dat krijg je ervan." De Middelburgse architect Ron Kodde plaatst de woningsplit sing liever in een historisch per spectief. „Ten tijde van de crisis, eind jaren dertig, werden veel van deze huizen niet alleen ge splitst uit geldgebrek, maar ook vanwege het gebrek aan ruimte. Het was net als vandaag de dag onbetaalbaar om zo'n pand al leen te bewonen, laat staan te laten bouwen. Nu wil iedereen aan het water wonen en de Kin derdijk heeft om die reden na tuurlijk een stapje voor. Zoveel water om je heen, dat heb je hier nergens." Een grote, grijze paal staat eenzaam langs een fietspad in Vlissingen. Tweëenhalve me ter lang is-ie. En hij hangt een tikkie uit het lood. Op ooghoog te is een inscriptie te lezen dat op deze plek de grens van Vlis singen is. Vreemd. Want de offi ciële grens tussen de gemeente Vlissingen en Middelburg ligt zeker een kilometer verderop. „Grensscheiding der stad Vlis singen", is de precieze tekst die in de grijze mastodont is gebei teld. De paal staat ter hoogte van de wijk Westerzicht langs het fietspad aan de Nieuwe Vlis- singseweg. En dat terwijl de grens met Middelburg ten noor den van Vrijburg ligt. Gemeen tearchivaris AMeerman ontra felt het mysterie. „Het gaat hier om een oude grenspaal tussen Vlissingen en Oost- en West- Souburg. Dat waren toen nog onafhankelijke gemeenten." Meerman kan uit het blote hoofd nog wel een aantal soort gelijke grenspalen opnoemen. Langs het fietspad dat parallel aan het Kanaal door Walcheren loopt bijvoorbeeld. Of bij scho lengemeenschap Scheldemond. Uit nadere inspectie blijkt deze laatste paal wat lastiger te vin den. De markering staat wat tussen het groen. Maar de aan houder wint. En ook deze paal blijkt dezelfde inscriptie te heb- benalshet type langs de N ieuwe Vlissingseweg. De palen stammen uit de Napo leontische tijd van 1807 tot 1810. Rond Vlissingen, in die tijd Frans gebied, stonden zes tien genummerde, houten grenspalen. Rond 1820 werden de palen vervangen door ar duinstenen varianten. In de loop der jaren raakten ze echter in onbruik. In 1966 bedacht men dat het een leuk idee was om de grenspalen in ere te herstellen. De gemeente bestelde zeven replica's van de oude palen, want de collectie was niet helemaal compleet. Gek genoeg belandden de palen niet in de grond, maar in een ge meentelijke opslagplaats en keek niemand er naar om. Tot 1986. In dat jaar werd het plan voor de grenspalen nieuwe leven ingeblazen. Alle palen werden teruggevonden in de op- slaggloods, op één na. Deze was spoorloos verdwenen. Of toch niet? Uit nader onderzoek bleek dat de paal een aantal jaren eer der al een andere bestemming had gekregen. Voor de nieuwsgierigen: in de Coosje Buskenstraat staat het beeld Drie meisjes in de wind. En de sokkel vertoont een op vallende overeenkomst met de grenspaal langs de Nieuwe Vlis singseweg. De grenspaal langs het fietspad aan de Nieuwe Vlissingse weg scheidde in vroeger tijden Vlissingen en Oost- en West- Souburg. foto Ruben Oreel door Winnie van Dam BATH - Het vlottrekken van de Pelican 1 in de Westerschelde is gisteren op het allerlaatste mo ment afgeblazen. Het contai nerschip kreeg bij het opkomen van het tij te veel water binnen. Daardoor kwam het schip te diep te liggen. Doorgaan met de bergingsactie was te gevaarlijk, omdat de boot dan zou kunnen scheuren. Vandaag wordt rond het mid daguur een nieuwe poging ge waagd. De Pelican 1 ligt sinds zondag tegen de wal bij Bath nadat het schip zwaar bescha digd raakte bij een aanvaring. Het schip zou versleept worden naar een ankerplaats. Daar moet de boot worden gere pareerd voor verder transport naar de haven van Vlissingen. Na de mislukte sleeppoging van gisteren zijn duikers aan de gang gegaan met het dichten van gaten in het achterschip om het drijfvermogen te verbete ren. De olie die uit het container schip is gelekt, heeft stukken kust langs het Belgische deel van de Schelde vervuild. Delen van het natuurgebied Groot Buitenschoor en het schor Ou den Doel vlakbij het Verdron ken Land van Saeftinge zijn be smeurd met olie. In zowel het natuurgebied als op het schor, waar over een strook van bijna twee kilometer olie ligt, zijn in middels ongeveer twintig be smeurde bergeenden aangetrof fen. Volgens conservator Maebe van het schor Ouden Doel is het nog niet mogelijk de eenden te van gen. Ze zijn nog te gezond en vliegen weg zodra iemand in de buurt komt. Maebe maakt zich vooral zorgen over de ruim zes honderd bergeenden die zijn neergestreken op een speciale ruiplaats op de grens van België en Nederland. Die beesten ko men daar om te ruien en verlie zen dus hun veren, waardoor ze niet in staat zijn te vliegen. Bo vendien kan de vervuiling ook later nog problemen met zich mee brengen. Als ganzen, die later in het sei zoen in de natuurgebieden ver toeven, van de planten op de schorren eten kunnen zij wor den vergiftigd door de oliedrup peltjes die op de planten vast kleven. Dit weekend worden de gebieden geïnspecteerd. De ko mende dagen wordt pas duide lijk hoeveel olieslachtoffers er zijn. KAPELLE - In het buitenge bied van Kapelle zijn donder dagnacht vier schuren in brand gevlogen. De brandweer gaat uit van brandstichting. Een houten gebouw aan de Dan- kerseweg is helemaal in vlam men opgegaan. Hierbij kwam asbest vrij. Volgens brandweer commandant N. Wisse gaat het om een geringe hoeveelheid die verspreid is over enkele meters vanaf de schuur. De omgeving is afgezet. Ongeveer een half uur na deze brand kreeg de brandweer be richt van een brandende schuur aan de Jan Dommissewegeling. Enkele uren later volgde een derde melding van twee ge bouwtjes aan het Verloren Weg je. Deze drie objecten zijn van steen en de schade bleef daar be perkt tot de buitenkant. „Dit moet brandstichting zijn. Bij de schuren was niemand aanwezig, er werd niet ge werkt", zegt Wisse.De politie onderzoekt de zaak en houdt de komende tijd verscherpt toe zicht in het gebied. OOLTGENSPLAAT - In Oolt- gensplaat is woensdagochtend rond elf uur een vierjarig jonge tje om het leven gekomen, nadat hij was aangereden door een vrachtauto. Het jongetje fietste op een ver bindingsweg van de Juliana- straat naar de Prins Bernhard- straat tussen zijn 32-jarige moeder en zijn zeven jaar oude zusje in. Plotseling haalde hij zijn zusje in en reed met hoge snelheid de Prins Bernhard- straat op. Een 45-jarige vrachtwagen chauffeur uit Nieuwdorp, die langzaam over de Prins Bern- hardstraat reed, kon een aanrij ding niet voorkomen. Het slachtoffer overleed ter plaatse 1 aan zijn opgelopen verwondin gen- Als je een gevoelige huid hebt, betekent dit niet dat je geen effectieve deodorant kunt gebruiken. Nieuwe Rexona for Men Sensitive geeft je een effectieve bescherming en dankzij het huidvriendelijke Pro-dermasil™, is het ook bijzonder geschikt voor de gevoelige of snel geïrriteerde huid. Rexona for Men Sensitive is verkrijg baar in spray en roll-on. Daar kun je op vertrouwen! Bij dat Middelburgse bedrijf werd onlangs een medewer ker betrapt toen hij een doos suikerklontjes uit de kantine in zijn aktentas stopte. Hij reageerde eerder verontwaardigd dan be schaamd. Anderen drinken op het werk altijd koffie met suiker. Ik nooit. Dan mag ik toch zeker wel eens een doos klontjes mee naar huis nemen. Da's toch eer lijk..."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 9