PZC
In Memoriam voor een Kever
EATLES
The
Aan alles komt een eind.
Zinloos geweld tegen auto
Golf weer 'n slag groter
in samenwerking met OAutoTrack.nl
zaterdag 26 juli 2003
Volgende week rijden de allerlaatste exemplaren uit de allerlaatste fabriek in Puebla.
Zelfs als goedkope taxi in Mexico heeft hij nu afgedaan.
Daarom vandaag nog één keer: de Volkswagen Kever.
Oude liefde roest niet
De Peilstok
Snelwegzorgen
Astra zo goed als klaar
Schade aan Ford wordt goedkoper
Bijbel voor auto-tuners
Meeverend stuurtje
Teller tikt door bij NedCar
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
Redactie: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes.
WÊm
IP" fl|
i
fiï:-' :;J
iM:»i
Door Joop van der Pol
HET BEGIN
In de crisisjaren dertig wilde de Duitse
auto-ingenieur dr. Ferdinand Porsche
geen dure limousines meer bouwen,
maar een goedkoop wagentje waar meer
mensen plezier van zouden hebben. Hij
vond geen gehoor bij fabrikanten, maar
wel bij kanselier Hitler, die plannen koes
terde voor een 'Volksauto'.
HET CONCEPT
Bij zijn geboorte was de Kever hypermo
dern. Vergeleken bij de gangbare vehi
kels was hij gestroomlijnd. Ook bezat hij
torsievering en een luchtgekoelde motor
achterin, wat betrouwbaarheid, tractie
en binnenruimteten goede kwam.
DE CAMPAGNE
Bij de bouwstad
van de fabriek in
1938 sprak Hitier
van de Kraft durch
Freude-auto, naar
de gelijknamige be
weging van zijn Na
zi-partij. Door ze
gels te kopen konden arbeiders voor dui
zend Reichsmarken hun eigen KdF-Wa-
gen bij elkaar sparen Het werd een rage;
336.638 Duitsers spaarden 268 miljoen
bij elkaar. Er kwamen KdF-bordspellen
met Kevertjes als pionnen, promotie
teams trokken door het land met tombo
la's: Win uw eigen KdF-wagen! Niemand
ontving ooit zijn KdF'er, zijn Kafer. Hitier
ontketende een wereldoorlog en de fa
briek ging legerauto's bouwen.
DE DOORSTART
In 1944 had de
goeddeels verwoes
te fabriek nog nau
welijks Kevers ge
produceerd. Het
geallieerd comman
do begon in 1945
Volkswagens te
bouwen onder Britse leiding. Volkswa-
genwerk Gmbh werd Wolfsburg Motor
Works. Bij gebrek aan plaatstaal be
stonden de eerste Keverdaken uit twee
of drie aan elkaar gelaste stroken. De au
to's stonken naar vislijm waarmee interi-
eurdelen werden bevestigd. Kopers
boften als er bekleding zat op de stoelen
die nog waren gevuld met paarden
haar.
KLEINIGHEIDJES
Wilde je in de eerste Kevers de verwar
ming aanzetten, dan moest je uitstappen
en de motorkap openen, want de knop
zat naast de oliepeilstok.
Tot 1967 moesten bestuurders in linksrij-
dende landen hun vrouw de auto laten
starten; het stuurwiel was wél, maar het
contactslot niet naar rechts verhuisd.
Ervaren Keverrijders hebben altijd een ra-
menwissertje bij de hand omdat de voor
ruit voortdurend beslaat.
KLEUREN
De eerste kleuren waren matzwart en
matblauw voor de Britse luchtmacht,
matgrijs voor de Amerikanen in Berlijn
en kastanjebruin voor de Russen. In
1956 waren onder andere polarzilver,
koraalrood, diamantgroen en horizon-
blauw verkrijgbaar. Van '73 tot '75
bouwde VW ze met denim-bekleding:
de jeans-Kevers.
Wie na de oorlog geboren is weet niet
beter of het heeft altijd bestaan: dat
raggende bolletje met zijn klapperen
de, luchtgekoelde boxermotor en zijn
altijd beslagen voorruit. De Volkswa
gen Kever, het wonderlijke product
van een kruisbestuiving tussen twee
gedreven tijdgenoten: Adolf Hitler en
Ferdinand Porsche, elk met zijn eigen
ambities.
Nadat het de schaduw van de Führer
had afgeworpen veroverde het betaal
bare oer-Kevertje met zijn 25 pk de
wereld. De ontstekin'g knalde oorver
dovend, het wagentje was krap, la
waaiig en niet snel, maar het was ook
beresterk en het startte - bijna - altijd.
In de kattenbak deed je spullen en
kinderen, in het vaasje op het dash
board pasten boterbloempjes uit de
berm. En wie geen Kever wilde, moest
maar zien dat-ie iets beters vond.
Het Spartaanse autootje werd de
lieveling van minder draagkrach-
tigen, maar ook van individualisten
die hem ontdekten als rijdend under
statement. Zo'n 21,5 miljoen werden
er sinds 1941 gebouwd, en je komt
ze tegen van Maleisië tot Groenland.
Aan alles komt een eind. Zeventig
jaar nadat ingenieur Porsche zijn
eerste schetsen maakte, stopt de
laatst overgebleven Keverfabriek van
Volkswagen ermee. In het Mexicaanse
Puebla valt deze week het doek voor
het wonderlijke torretje op wielen
dat miljoenen mo
biel maakte, en dat
een groter stempel
drukte op de auto
mobielindustrie dan
welke auto ook.
DE KRACHTBRON
De boxermotor van 1941 bleef in princi
pe ongewijzigd tot 1961De motor dien
de ook vliegtuigen, boten en hovercrafts.
Het vermogen groeide van 25 naar 50
pk. Luchtgekoelde motoren voldoen niet
meer aan strenge milieueisen.
DE EVOLUTIE
De eerste Kevers hadden helemaal geen
achterruit. Snel kwam er een ruit met
een spijltje, het brilletje, gevolgd door het
ovaaltje en tot slot
een grote achter
ruit.
In 1956 werd een
benzinemeter lever
baar.
In Europa werden
nog tot 1960 de
uitklappende 'vin
gers' gemonteerd als richtingaanwijzers,
in de VS verdwenen die vijf jaar eerder.
In 1969 plakte VW een sticker met een
H-patroon op de asbak om aan te duiden
hoe de versnellingen zaten; die hadden
altijd al zo gezeten.
Alle 5.000 onderdelen zijn ooit gewijzigd
of vervangen, op de bevestigingsstrips
van kofferklep- en motorkaprubbers na.
DE EXPORT
Eerste exportland was Nederland: Ben
Pon nam in 1947 zes auto's in ontvangst.
Het waren de eerste Kevers met chro
men, tepelvormige wieldoppen en ver-
DE GROEI
In februari 1972 onttroonde de Kever de
T-Ford als meest verkochte auto. Er wa
ren toen 15.007.034 exemplaren ge
bouwd. In mei 1981 rolde in Puebla,
Mexico, de 20 miljoenste van de band.
Alleen van de Golf en de Toyota Corolla
zijn er meer gemaakt, maar dat waren
wisselende modellen.
De Kever is gebouwd in twintig landen
en is de langst geproduceerde auto ter
wereld.
DE OMMEKEER
In 1975 liepen op de Duitse markt de ver
koopcijfers terug, drie jaar later werd de
productie in het thuisland gestaakt. De
nieuwe Golf behoedde VW op het nip
pertje voor een faillissement. De VW-fa-
briek in Puebla is de laatste die nog Ke
vers bouwt. De fabriek maakt voortaan
New Beetles, het nieuwe retro-model.
V-WEETJES
chroomde bum
pers. Ze kostten
2.775 gulden. Pon
nam in 1949 een
Kever mee naar de
VS om de belang
stelling te peilen. Hij
kon de auto met
moeite voor 800
dollar kwijt, net genoeg voor zijn hotelre
kening en de terugreis. Zes jaar later had
VW een eigen vrachtvloot.
Als Flerbie kreeg de Kever een hoofdrol
in de Disneyfilmreeks The Love Bug.
Eind jaren tachtig werden duizenden lo
go's van Kevers gestolen door fans van
de popgroep Beastie Boys, welke een on
duidelijke band onderhield met het VW-
symbool.
De Ethiopische keizer Haile Selassie
vluchtte bij zijn val in 1974 voor een
woedende menigte in een marineblauwe
Kever 1300. Deze motor bezat dubbele
cilinderpoorten,.wat vaak leidde tot ge
scheurde clinderkoppen. Dat Selassie ont
kwam duidt erop dat de koppen het heb
ben gehouden.
De Kever is meer dan enige andere auto
verbouwd tot strandbuggy, racewagen
en fantasieauto.
In Brazilië heet de Kever Fusca, in de VS
Beetle, in Mexico Vocho.
DE GRAPPEN
Een oude dame wil haar Kever meene
men voor een lange rit en heeft gehoord
dat ze dan eerst de olie moet peilen. Als
ze de voorklep open doet, ziet ze tot
haar schrik geen motor. In paniek belt ze
de Wegenwacht: „Mijn motor is gesto
len!De toegesnelde monteur stelt haar
gerust: „Tja mevrouw, het komt waar
schijnlijk vaker voor. Ik denk tenminste
dat de fabriek daarom standaard een re
servemotor achterin heeft ingebouwd!"
Willie stond in de garage beteuterd te kij
ken bij zijn Renault, die de geest had ge
geven omdat hij verzuimd had koelwater
bij te vullen. De garage had gelukkig nog
een leuke Kever voor hem staan. Maar
enkele weken later sneefde ook Willie's
Kever. Wijs geworden door de Renault-
malheur had hij de olie-vuldop op de mo
tor losgeschroefd, het luchtgekoelde blok
afgevuld met water, en was tevreden
gaan rijden...
Bronnen: o.a. Kever Club Nederland
(www.keverclub.nl, 040-2111040),
PON, De originele VW Kever (Elmar,
ISBN 90-3890-248-4), De Millennium
Bug (Elmar, ISBN 90-3890-932-2).
Het was bepaald geen liefde op
het eerste gezicht. Het was ge
woon de enige die op dat mo
ment paste binnen mijn be
perkte post-studentenbudget. Een bak
steenrode Kever was het deze keer, bouw
jaar 1968. Net als de andere kneusjes die
ik enkele jaren op rij van mijn 'huis
dealer' betrok, stond hij op een weitje ach
ter de garage, onttrokken aan het zicht.
Het was 1977 en ik had niks met auto's.
Die moesten me van A naar B brengen en
terug. Zodra ze dat niet meer deden, gin
gen ze retour weiland. Zo ook deze keer.
Ik stond aan de garagepoort met een niet
lopende Fiat 850, en wou die graag ruilen
tegen iets waarmee ik in ieder geval rij
dend het weiland weer kon verlaten. Het
werd dus deze vroege droom van inge
nieur Porsche in rood.
Qua weggedrag deed de Kever me denken
aan de ritmiek van een verdwaasde pin
guïn, op zoek naar de zee. In natuurfilms
worden die dan altijd teruggespoeld door
een plons koud water. Bij matige zuiden
wind, kracht vier, moest ilc vijf minuten
vroeger opstaan om op tijd op mijn werk
te zijn.
Toch raakte de Kever aan me gehecht. Een
zuiver bewijs van verlatingsangst deed
zich voor in Amsterdam. Op een ochtend
Door Frans van Grinsven
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
trof ik mijn Kever langs de gracht met bei
de deuren op een Icier. Door niet te starten
had het autootje een zekere diefstal weten
te voorkomen. Twee vroegwakkere Moku
mers waren zo aardig om mij aan te du
wen. We waren al drie bruggen over, maar
hij deed het nog steeds niet. Als ze toen
niet hijgend hadden geïnformeerd of ik
het contact wel had aangezet, dan waren
daar nog wel een paar bruggen bij geko
men. Ondanks deze blijk van trouw heeft
onze relatie niet lang geduurd. Een half
jaar na de bevrijding uit het weiland was
het over: een vastloper, een acute hartstil
stand. Reanimatie mocht niet meer baten.
Aan een sleepkabel hebben we het stoffe
lijk overschot overgebracht naar mijn
ouderlijk huis. Achter op het erf werd de
Kever opgebaard, maar mijn ouders von
den dit na enige weken toch geen geschik
te laatste rustplaats. „Kun je dat ding dan
niet verkopen aan een liefhebber of zo?"
Op een landerige zaterdagmiddag ging het
mis. Mijn ouders waren een dagje uit, en
mijn broer en ik besloten uit pure balorig
heid de Kever te verbouwen. We hadden
ons daarvoor gewapend met duchtig boe
rengereedschap. De Peugeot 206 bestond
nog niet en we beschikten niet over een
olifant, anders hadden we die middag al
een succesvolle reclamespot uitgevonden.
Aan het eind van de dag was de Kever on
herkenbaar.
's Avonds kwamen mijn ouders thuis. Ja,
het was een leuke dag, maar het leukst
was toch wel dat het ze gelukt was om
mijn Kever te verkopen! Voor honderd
gulden nog wel! En maandag zou hij opge
haald worden!
Maandagmiddag was de Kever inderdaad
weg. Naar die honderd gulden heb ik
nooit durven vragen.
De nieuwe VW Golf.
Bijna op de dag dat Volkswagen
stopt met de illustere Kever,
toont het de vijfde generatie
van de Golf. Die komt eind dit
jaar, een paar maanden voor de
nieuwe Opel Astra, op de
markt.
De eerste Golf verscheen bijna
30 jaar geleden, en tot nu toe
verkocht VW er ruim 22 mil
joen van. De nieuweling heeft
spitse koplampen met geïnte
greerde knipperlichten en dub
bele ronde schijnwerpers. De
voorspatborden hebben welvin
gen en vormen optisch een ge
heel met motorkap en grille.
De Golf blijft als twee- en vier-
deursuitvoering te koop en
krijgt standaard zes airbags, vijf
hoofdsteunen en in navolging
van Opel botsveilige pedalen, die
bij een aanrijding wegklappen.
Nieuw is een airco die bij het
achteruitrijden overschakelt op
luchtrecirculatie zodat geen uit
laatgassen binnendringen. De
nieuwe Golf wordt bijna zes
centimeter langer en ook iets
breder en hoger. De kofferruim
te groeide met 54 liter tot 374
liter. Voorlopig is er keuze uit
vijf motoren, te beginnen met
een 1.4/90 pk.
C De Kever is nu al een klassieker, net als
de Citroën D5, de Eend, de Daf 33 en
tal van andere roemruchte modellen die je
af en toe nog 'ns tegenkomt. Welke mag
van u zó weer van de band lopen? Stem
mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
O Vorige week vroegen we waardoor uw
gedachten soms afdwalen van het ver
keer. Wat blijkt: niet de zorg om het avond
eten leidt ons vooral af van het wegdek,
zoals de Amerikanen, maar ons werk. Ijverig
volkje zijn we toch.
Wat leidt u het meest
af achter het stuur?
O Mijn baan 23%
0 Mijn mobieltje 21%
0 Openstaande nota's 19%
O Mijn relatie 16%
mS Wat eten we? 9%
4 O De (schoon-)familie 7%
0 Mijn figuur
Q Patrick Rugebregt van het Wetenschappelijk On
derzoek Verkeersveiligheid (SWOV): "Verslapte
aandacht onder het rijden is wel degelijk een risicofactor.
Telefoons, pc's, navigatiesystemen of dvd-spelers kunnen
erg afleiden van het verkeer, maar wat precies de gevol
gen zijn is moeilijk vast te stellen. Het is ook lastig te be
ïnvloeden, al geloven wij wel in het Duurzaam Veiligcon-
cept: de wegen zó aanleggen dat de bestuurder alert
blijft en ziet welk verkeersgedrag er van hem wordt ver
wacht. Denk aan de bekende slingerende wegen en
bloembakken op woonerven."
De Opel Astra 2004.
Opel laat in
september
de nieuwe Astra
zien op de show
in Frankfurt.
De derde genera
tie krijgt als op
tie een adaptief,
elektronisch ge
regeld wielop
hangingsysteem met variabele demperregeling. Anders
gezegd: het onderstel past zich volledig aan bij de om
standigheden. De Astra krijgt common rail turbodiesels
met een vermogen tot 150 pk en benzinemotoren tot
200 pk. De vijfdeurs Astra komt voorjaar 2004 op de
markt, gevolgd door een stationwagon en een driedeurs.
De Astra is veertien centimeter langer, twee centimeter
breder en vier centimeter hoger geworden.
Ford gaat, in navolging van Peugeot en VW, schadeon-
derdelen in prijs verlagen.
Onderdelen voor oudere Ka's, Fiesta's, Escorts, Mondeo's
en Transits worden bruto zo'n 25 procent goedkoper.
Ford zegt dit te doen om te voorkomen dat schadeauto's
vroegtijdig total loss worden verklaard. Maar het gaat er
natuurlijk vooral om reparateurs te bewegen originele
merkonderdelen te gebruiken.
Vorig jaar kwam er al een uit en die was erg succes
vol. Het blad Tuning Styling van uitgeverij De
Koppelenburg in Brammen biedt voor 8,95 euro ruim
270 pagina's over chiptuning om auto's sneller te ma
ken, snelle nokkenassen, turbo's en motorlcoeling, car
audio en het aankleden van de automobiel. De tuning-
bijbel is dik geïllustreerd en biedt een berg adressen.
GMG heeft een kinder
zitje voor op de fiets
met een meeverend stuur
tje.
Hierin geparkeerde kleu
ters kunnen zich eraan
vasthouden zonder gevaar
hun hoofdje te stoten. Het
kunststof handvat steekt
boven het grote fietsstuur
uit en heeft als extra be
scherming een schuimrub
beren stootkussentje. Bij
Halfords, 51,95 euro. Kinderstoel met veilig handvat.
Bij NedCar in Born is de vier miljoenste auto ge
maakt. De fabriek startte 35 jaar geleden met de
productie van Daf es. In 1992 gingen Volvo en Mitsubi
shi er samen verder met de Nederlandse staat, die zich
in 1999 terugtrok. Momenteel is DaimlerChrysler de eni
ge aandeelhouder. Mitsubishi en Daimler (Smart) blijven
samen auto's in Limburg bouwen, Volvo verruilt Born
voor het Belgische Gent. Bij NedCar werken 4.300 men
sen.Er zijn tot nu toe 500.000 Dafs, 500.000 Mitsubishi s
en drie miljoen Volvo's gebouwd.
Ga voor de rubriek Vraag en Antwoord naar de website van de
krant en klik op Auto
Mijn nieuwe auto had plotseling een lege accu. De Wegenwacht vertelde
dat dit door de hoeveelheid elektronica kan komen. Is dat zo?
Volgende week in Auto:
Kennismaking: Nissan 350Z, een krachtpatser
Fietsbroeken
De Peilstok: Welke klassieker wilt u terug?