PZC In Memoriam voor een Kever EATLES The Aan alles komt een eind. Zinloos geweld tegen auto Golf weer 'n slag groter in samenwerking met OAutoTrack.nl zaterdag 26 juli 2003 Volgende week rijden de allerlaatste exemplaren uit de allerlaatste fabriek in Puebla. Zelfs als goedkope taxi in Mexico heeft hij nu afgedaan. Daarom vandaag nog één keer: de Volkswagen Kever. Oude liefde roest niet De Peilstok Snelwegzorgen Astra zo goed als klaar Schade aan Ford wordt goedkoper Bijbel voor auto-tuners Meeverend stuurtje Teller tikt door bij NedCar Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. Redactie: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes. WÊm IP" fl| i fiï:-' :;J iM:»i Door Joop van der Pol HET BEGIN In de crisisjaren dertig wilde de Duitse auto-ingenieur dr. Ferdinand Porsche geen dure limousines meer bouwen, maar een goedkoop wagentje waar meer mensen plezier van zouden hebben. Hij vond geen gehoor bij fabrikanten, maar wel bij kanselier Hitler, die plannen koes terde voor een 'Volksauto'. HET CONCEPT Bij zijn geboorte was de Kever hypermo dern. Vergeleken bij de gangbare vehi kels was hij gestroomlijnd. Ook bezat hij torsievering en een luchtgekoelde motor achterin, wat betrouwbaarheid, tractie en binnenruimteten goede kwam. DE CAMPAGNE Bij de bouwstad van de fabriek in 1938 sprak Hitier van de Kraft durch Freude-auto, naar de gelijknamige be weging van zijn Na zi-partij. Door ze gels te kopen konden arbeiders voor dui zend Reichsmarken hun eigen KdF-Wa- gen bij elkaar sparen Het werd een rage; 336.638 Duitsers spaarden 268 miljoen bij elkaar. Er kwamen KdF-bordspellen met Kevertjes als pionnen, promotie teams trokken door het land met tombo la's: Win uw eigen KdF-wagen! Niemand ontving ooit zijn KdF'er, zijn Kafer. Hitier ontketende een wereldoorlog en de fa briek ging legerauto's bouwen. DE DOORSTART In 1944 had de goeddeels verwoes te fabriek nog nau welijks Kevers ge produceerd. Het geallieerd comman do begon in 1945 Volkswagens te bouwen onder Britse leiding. Volkswa- genwerk Gmbh werd Wolfsburg Motor Works. Bij gebrek aan plaatstaal be stonden de eerste Keverdaken uit twee of drie aan elkaar gelaste stroken. De au to's stonken naar vislijm waarmee interi- eurdelen werden bevestigd. Kopers boften als er bekleding zat op de stoelen die nog waren gevuld met paarden haar. KLEINIGHEIDJES Wilde je in de eerste Kevers de verwar ming aanzetten, dan moest je uitstappen en de motorkap openen, want de knop zat naast de oliepeilstok. Tot 1967 moesten bestuurders in linksrij- dende landen hun vrouw de auto laten starten; het stuurwiel was wél, maar het contactslot niet naar rechts verhuisd. Ervaren Keverrijders hebben altijd een ra- menwissertje bij de hand omdat de voor ruit voortdurend beslaat. KLEUREN De eerste kleuren waren matzwart en matblauw voor de Britse luchtmacht, matgrijs voor de Amerikanen in Berlijn en kastanjebruin voor de Russen. In 1956 waren onder andere polarzilver, koraalrood, diamantgroen en horizon- blauw verkrijgbaar. Van '73 tot '75 bouwde VW ze met denim-bekleding: de jeans-Kevers. Wie na de oorlog geboren is weet niet beter of het heeft altijd bestaan: dat raggende bolletje met zijn klapperen de, luchtgekoelde boxermotor en zijn altijd beslagen voorruit. De Volkswa gen Kever, het wonderlijke product van een kruisbestuiving tussen twee gedreven tijdgenoten: Adolf Hitler en Ferdinand Porsche, elk met zijn eigen ambities. Nadat het de schaduw van de Führer had afgeworpen veroverde het betaal bare oer-Kevertje met zijn 25 pk de wereld. De ontstekin'g knalde oorver dovend, het wagentje was krap, la waaiig en niet snel, maar het was ook beresterk en het startte - bijna - altijd. In de kattenbak deed je spullen en kinderen, in het vaasje op het dash board pasten boterbloempjes uit de berm. En wie geen Kever wilde, moest maar zien dat-ie iets beters vond. Het Spartaanse autootje werd de lieveling van minder draagkrach- tigen, maar ook van individualisten die hem ontdekten als rijdend under statement. Zo'n 21,5 miljoen werden er sinds 1941 gebouwd, en je komt ze tegen van Maleisië tot Groenland. Aan alles komt een eind. Zeventig jaar nadat ingenieur Porsche zijn eerste schetsen maakte, stopt de laatst overgebleven Keverfabriek van Volkswagen ermee. In het Mexicaanse Puebla valt deze week het doek voor het wonderlijke torretje op wielen dat miljoenen mo biel maakte, en dat een groter stempel drukte op de auto mobielindustrie dan welke auto ook. DE KRACHTBRON De boxermotor van 1941 bleef in princi pe ongewijzigd tot 1961De motor dien de ook vliegtuigen, boten en hovercrafts. Het vermogen groeide van 25 naar 50 pk. Luchtgekoelde motoren voldoen niet meer aan strenge milieueisen. DE EVOLUTIE De eerste Kevers hadden helemaal geen achterruit. Snel kwam er een ruit met een spijltje, het brilletje, gevolgd door het ovaaltje en tot slot een grote achter ruit. In 1956 werd een benzinemeter lever baar. In Europa werden nog tot 1960 de uitklappende 'vin gers' gemonteerd als richtingaanwijzers, in de VS verdwenen die vijf jaar eerder. In 1969 plakte VW een sticker met een H-patroon op de asbak om aan te duiden hoe de versnellingen zaten; die hadden altijd al zo gezeten. Alle 5.000 onderdelen zijn ooit gewijzigd of vervangen, op de bevestigingsstrips van kofferklep- en motorkaprubbers na. DE EXPORT Eerste exportland was Nederland: Ben Pon nam in 1947 zes auto's in ontvangst. Het waren de eerste Kevers met chro men, tepelvormige wieldoppen en ver- DE GROEI In februari 1972 onttroonde de Kever de T-Ford als meest verkochte auto. Er wa ren toen 15.007.034 exemplaren ge bouwd. In mei 1981 rolde in Puebla, Mexico, de 20 miljoenste van de band. Alleen van de Golf en de Toyota Corolla zijn er meer gemaakt, maar dat waren wisselende modellen. De Kever is gebouwd in twintig landen en is de langst geproduceerde auto ter wereld. DE OMMEKEER In 1975 liepen op de Duitse markt de ver koopcijfers terug, drie jaar later werd de productie in het thuisland gestaakt. De nieuwe Golf behoedde VW op het nip pertje voor een faillissement. De VW-fa- briek in Puebla is de laatste die nog Ke vers bouwt. De fabriek maakt voortaan New Beetles, het nieuwe retro-model. V-WEETJES chroomde bum pers. Ze kostten 2.775 gulden. Pon nam in 1949 een Kever mee naar de VS om de belang stelling te peilen. Hij kon de auto met moeite voor 800 dollar kwijt, net genoeg voor zijn hotelre kening en de terugreis. Zes jaar later had VW een eigen vrachtvloot. Als Flerbie kreeg de Kever een hoofdrol in de Disneyfilmreeks The Love Bug. Eind jaren tachtig werden duizenden lo go's van Kevers gestolen door fans van de popgroep Beastie Boys, welke een on duidelijke band onderhield met het VW- symbool. De Ethiopische keizer Haile Selassie vluchtte bij zijn val in 1974 voor een woedende menigte in een marineblauwe Kever 1300. Deze motor bezat dubbele cilinderpoorten,.wat vaak leidde tot ge scheurde clinderkoppen. Dat Selassie ont kwam duidt erop dat de koppen het heb ben gehouden. De Kever is meer dan enige andere auto verbouwd tot strandbuggy, racewagen en fantasieauto. In Brazilië heet de Kever Fusca, in de VS Beetle, in Mexico Vocho. DE GRAPPEN Een oude dame wil haar Kever meene men voor een lange rit en heeft gehoord dat ze dan eerst de olie moet peilen. Als ze de voorklep open doet, ziet ze tot haar schrik geen motor. In paniek belt ze de Wegenwacht: „Mijn motor is gesto len!De toegesnelde monteur stelt haar gerust: „Tja mevrouw, het komt waar schijnlijk vaker voor. Ik denk tenminste dat de fabriek daarom standaard een re servemotor achterin heeft ingebouwd!" Willie stond in de garage beteuterd te kij ken bij zijn Renault, die de geest had ge geven omdat hij verzuimd had koelwater bij te vullen. De garage had gelukkig nog een leuke Kever voor hem staan. Maar enkele weken later sneefde ook Willie's Kever. Wijs geworden door de Renault- malheur had hij de olie-vuldop op de mo tor losgeschroefd, het luchtgekoelde blok afgevuld met water, en was tevreden gaan rijden... Bronnen: o.a. Kever Club Nederland (www.keverclub.nl, 040-2111040), PON, De originele VW Kever (Elmar, ISBN 90-3890-248-4), De Millennium Bug (Elmar, ISBN 90-3890-932-2). Het was bepaald geen liefde op het eerste gezicht. Het was ge woon de enige die op dat mo ment paste binnen mijn be perkte post-studentenbudget. Een bak steenrode Kever was het deze keer, bouw jaar 1968. Net als de andere kneusjes die ik enkele jaren op rij van mijn 'huis dealer' betrok, stond hij op een weitje ach ter de garage, onttrokken aan het zicht. Het was 1977 en ik had niks met auto's. Die moesten me van A naar B brengen en terug. Zodra ze dat niet meer deden, gin gen ze retour weiland. Zo ook deze keer. Ik stond aan de garagepoort met een niet lopende Fiat 850, en wou die graag ruilen tegen iets waarmee ik in ieder geval rij dend het weiland weer kon verlaten. Het werd dus deze vroege droom van inge nieur Porsche in rood. Qua weggedrag deed de Kever me denken aan de ritmiek van een verdwaasde pin guïn, op zoek naar de zee. In natuurfilms worden die dan altijd teruggespoeld door een plons koud water. Bij matige zuiden wind, kracht vier, moest ilc vijf minuten vroeger opstaan om op tijd op mijn werk te zijn. Toch raakte de Kever aan me gehecht. Een zuiver bewijs van verlatingsangst deed zich voor in Amsterdam. Op een ochtend Door Frans van Grinsven Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. trof ik mijn Kever langs de gracht met bei de deuren op een Icier. Door niet te starten had het autootje een zekere diefstal weten te voorkomen. Twee vroegwakkere Moku mers waren zo aardig om mij aan te du wen. We waren al drie bruggen over, maar hij deed het nog steeds niet. Als ze toen niet hijgend hadden geïnformeerd of ik het contact wel had aangezet, dan waren daar nog wel een paar bruggen bij geko men. Ondanks deze blijk van trouw heeft onze relatie niet lang geduurd. Een half jaar na de bevrijding uit het weiland was het over: een vastloper, een acute hartstil stand. Reanimatie mocht niet meer baten. Aan een sleepkabel hebben we het stoffe lijk overschot overgebracht naar mijn ouderlijk huis. Achter op het erf werd de Kever opgebaard, maar mijn ouders von den dit na enige weken toch geen geschik te laatste rustplaats. „Kun je dat ding dan niet verkopen aan een liefhebber of zo?" Op een landerige zaterdagmiddag ging het mis. Mijn ouders waren een dagje uit, en mijn broer en ik besloten uit pure balorig heid de Kever te verbouwen. We hadden ons daarvoor gewapend met duchtig boe rengereedschap. De Peugeot 206 bestond nog niet en we beschikten niet over een olifant, anders hadden we die middag al een succesvolle reclamespot uitgevonden. Aan het eind van de dag was de Kever on herkenbaar. 's Avonds kwamen mijn ouders thuis. Ja, het was een leuke dag, maar het leukst was toch wel dat het ze gelukt was om mijn Kever te verkopen! Voor honderd gulden nog wel! En maandag zou hij opge haald worden! Maandagmiddag was de Kever inderdaad weg. Naar die honderd gulden heb ik nooit durven vragen. De nieuwe VW Golf. Bijna op de dag dat Volkswagen stopt met de illustere Kever, toont het de vijfde generatie van de Golf. Die komt eind dit jaar, een paar maanden voor de nieuwe Opel Astra, op de markt. De eerste Golf verscheen bijna 30 jaar geleden, en tot nu toe verkocht VW er ruim 22 mil joen van. De nieuweling heeft spitse koplampen met geïnte greerde knipperlichten en dub bele ronde schijnwerpers. De voorspatborden hebben welvin gen en vormen optisch een ge heel met motorkap en grille. De Golf blijft als twee- en vier- deursuitvoering te koop en krijgt standaard zes airbags, vijf hoofdsteunen en in navolging van Opel botsveilige pedalen, die bij een aanrijding wegklappen. Nieuw is een airco die bij het achteruitrijden overschakelt op luchtrecirculatie zodat geen uit laatgassen binnendringen. De nieuwe Golf wordt bijna zes centimeter langer en ook iets breder en hoger. De kofferruim te groeide met 54 liter tot 374 liter. Voorlopig is er keuze uit vijf motoren, te beginnen met een 1.4/90 pk. C De Kever is nu al een klassieker, net als de Citroën D5, de Eend, de Daf 33 en tal van andere roemruchte modellen die je af en toe nog 'ns tegenkomt. Welke mag van u zó weer van de band lopen? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. O Vorige week vroegen we waardoor uw gedachten soms afdwalen van het ver keer. Wat blijkt: niet de zorg om het avond eten leidt ons vooral af van het wegdek, zoals de Amerikanen, maar ons werk. Ijverig volkje zijn we toch. Wat leidt u het meest af achter het stuur? O Mijn baan 23% 0 Mijn mobieltje 21% 0 Openstaande nota's 19% O Mijn relatie 16% mS Wat eten we? 9% 4 O De (schoon-)familie 7% 0 Mijn figuur Q Patrick Rugebregt van het Wetenschappelijk On derzoek Verkeersveiligheid (SWOV): "Verslapte aandacht onder het rijden is wel degelijk een risicofactor. Telefoons, pc's, navigatiesystemen of dvd-spelers kunnen erg afleiden van het verkeer, maar wat precies de gevol gen zijn is moeilijk vast te stellen. Het is ook lastig te be ïnvloeden, al geloven wij wel in het Duurzaam Veiligcon- cept: de wegen zó aanleggen dat de bestuurder alert blijft en ziet welk verkeersgedrag er van hem wordt ver wacht. Denk aan de bekende slingerende wegen en bloembakken op woonerven." De Opel Astra 2004. Opel laat in september de nieuwe Astra zien op de show in Frankfurt. De derde genera tie krijgt als op tie een adaptief, elektronisch ge regeld wielop hangingsysteem met variabele demperregeling. Anders gezegd: het onderstel past zich volledig aan bij de om standigheden. De Astra krijgt common rail turbodiesels met een vermogen tot 150 pk en benzinemotoren tot 200 pk. De vijfdeurs Astra komt voorjaar 2004 op de markt, gevolgd door een stationwagon en een driedeurs. De Astra is veertien centimeter langer, twee centimeter breder en vier centimeter hoger geworden. Ford gaat, in navolging van Peugeot en VW, schadeon- derdelen in prijs verlagen. Onderdelen voor oudere Ka's, Fiesta's, Escorts, Mondeo's en Transits worden bruto zo'n 25 procent goedkoper. Ford zegt dit te doen om te voorkomen dat schadeauto's vroegtijdig total loss worden verklaard. Maar het gaat er natuurlijk vooral om reparateurs te bewegen originele merkonderdelen te gebruiken. Vorig jaar kwam er al een uit en die was erg succes vol. Het blad Tuning Styling van uitgeverij De Koppelenburg in Brammen biedt voor 8,95 euro ruim 270 pagina's over chiptuning om auto's sneller te ma ken, snelle nokkenassen, turbo's en motorlcoeling, car audio en het aankleden van de automobiel. De tuning- bijbel is dik geïllustreerd en biedt een berg adressen. GMG heeft een kinder zitje voor op de fiets met een meeverend stuur tje. Hierin geparkeerde kleu ters kunnen zich eraan vasthouden zonder gevaar hun hoofdje te stoten. Het kunststof handvat steekt boven het grote fietsstuur uit en heeft als extra be scherming een schuimrub beren stootkussentje. Bij Halfords, 51,95 euro. Kinderstoel met veilig handvat. Bij NedCar in Born is de vier miljoenste auto ge maakt. De fabriek startte 35 jaar geleden met de productie van Daf es. In 1992 gingen Volvo en Mitsubi shi er samen verder met de Nederlandse staat, die zich in 1999 terugtrok. Momenteel is DaimlerChrysler de eni ge aandeelhouder. Mitsubishi en Daimler (Smart) blijven samen auto's in Limburg bouwen, Volvo verruilt Born voor het Belgische Gent. Bij NedCar werken 4.300 men sen.Er zijn tot nu toe 500.000 Dafs, 500.000 Mitsubishi s en drie miljoen Volvo's gebouwd. Ga voor de rubriek Vraag en Antwoord naar de website van de krant en klik op Auto Mijn nieuwe auto had plotseling een lege accu. De Wegenwacht vertelde dat dit door de hoeveelheid elektronica kan komen. Is dat zo? Volgende week in Auto: Kennismaking: Nissan 350Z, een krachtpatser Fietsbroeken De Peilstok: Welke klassieker wilt u terug?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 22