Expositie in Amsterdam Mendelssohn speelt de hoofdrol in Delft 'olkfestival Dranouter houdt wortels in de traditie Chamber Music Festival donderdag 24 juli 2003 21 Affiche Het Kattenburgerplein, met links de Kattenburgerbrug en 's Lands Zeemagazijn, rechts daarvan de commandantswoning van oom Jan van Gogh. Vincent woonde vanaf mei 1877 ruim een jaar op dit ad res. foto Jacob Olie/Gemeentearch ief Amsterdam Wat Vincent van Gogh zag at heeft de domineeszoon Vineent van Gogh te zoeken in de rooms-katholieke schuilkerk uit de Gouden Eeuw van Museum Amstelkring Ons' Lieve Heer op Solder? In het jaar dat zijn 150ste verjaardag wordt gevierd, neemt het museum tussen de rode lichtjes op de Wallen de bezoekers mee terug naar de tijd dat Vincent vanaf mei 1877 ruim een jaar in Amsterdam woonde. De hedendaagse uitingen van de seksindustrie ten spijt, is er geen betere locatie voor de expositie Vincent van Gogh over Amsterdam denkbaar dan deze schuilkerk met zijn weidse uitzicht over een centrum waarvan de contouren sinds de negentiende eeuw niet wezenlijk veranderden. Foto van het logeeradres van Van Gogh, anno 2003. De studeer-en slaapka mer van Vincent bevonden zich achter de twee ramen, direct onder het puntdak van het huis links van de brug. foto Reindert Groot De tentoonstelling combi neert citaten uit brieven van Vincent aan zij n broer Theo reproducties van oude foto's die terughalen wat Vincent zag en hedendaagse foto's waarop Reindert Groot de voetsporen van de kunstenaar in het Am sterdam van nu volgde. Teio Meedendorp schreef het aan trekkelijk geïllustreerde bege leidende boekje waarin Vin cents verblijf aan de hand van anekdotes, nog meer citaten en observaties van aanvullende in formatie wordt voorzien. Na een mislukte carrière in de kunsthandel en baantjes in on derwijs en boekhandel kwam Vincent van Gogh naar Amster dam ter voorbereiding van zijn toelatingsexamen voor een uni versitaire studie theologie. Zon der een voltooide HBS-oplei- ding tóch dominee worden, zijn vader had er blijkens een brief van maart 1877 aan Theo een hard hoofd in: 'Hij schijnt nog altijd te denken aan Ds worden, maar zal het kunnen? Zal hij 7 jaren aanhoudend studie van talen etc. er voor over hebben?' Vincent kwam in huis bij zijn oom Johannes (Jan) van Gogh, schout-bij-nacht en 'Directeur en Commandant der Marine Rijkswerf' aan de Kattenbur gerstraat, nabij het huidige Ne derlands Scheepvaartmuseum. Dat terrein aan de oevers van het IJ wordt nog steeds door de Koninklijke Marine gebruikt en is niet voor publiek toeganke lijk. De dienstwoning van oom Jan op de werf was groot genoeg om Vincent zowel een studeer- als slaapkamer te geven en ge lukkig bevredigt Groot de hannes Paulus Strieker, had voor Vincent geregeld dat hij privé-lessen Latijn en Grieks kreeg van Maurits Benjamin Mendes da Costa. De classicus woonde aan het Jonas Daniël Meijerplein, midden in de le vendige Jodenbuurt. Ook daar wandelde Van Gogh graag. Het vooruitzicht pas na anderhalf Brabantse korenvelden.' Om zich voor te bereiden op zijn studie, bezocht Vincent op zon dagen vaak drie diensten in ver schillende kerken. Groot heeft hedendaagse visuele vervuiling zoals geparkeerde auto's op zijn foto's gewist, zodat goed is te zien hoe onaangetast mooi de Oude Kerk, de Oudezijds of Sint nieuwsgierigheid naar hoe deze locatie er nog steeds uitziet met prachtig verstilde zwart-wit fo to's. Blijkens een citaat uit een brief van 3 augustus genoot Vin cent volop van de bedrijvigheid: 'Deze morgen was ik vroeg op, het had des nachts geregend, maar zeer vroeg brak de zon door de wolken heen. De grond en de stapels hout en balken op de werf waren doornat en in de plassen weerkaatste de lucht geheel goud door de opkomende zon en om 5 uur zag men al die honderden werklieden als klei ne zwarte figuurtjes overal zich heen verspreiden.' Een andere oom, dominee Jo- jaar toelatingsexamen te kun nen doen, waarna nog eens vijf jaar theologiestudie moest vol gen, benauwde hem al snel. Meedendorp citeert niet voor niets uit de brief die hij op27 juli met de nodige zelfkennis aan Theo schreef: 'Toch zijn Griekse lessen in het hartje van Amster dam, in het hartje van de Joden buurt op een zeer warme en zeer drukkende zomermiddag, met het gevoel dat vele moeilijke examens, die door zeer geleerde en zeer listige heren professoren zullen worden afgenomen, bo ven het hoofd hangen, wel eens meer benauwd dan een wande ling aan het strand of in de Olofskapel, de Noorderkerk, de Waalse Kerk, Engelse Kerk en Westerkerk sinds Vincents tijd bewaard zijn gebleven. Zijn drang tot prediking was nog niet uitgewoed, tonen citaten uit die periode. 'Die Ds. Meyes preekt zeer goed. Hij heeft een zeer schone, maar bijna al te krachtige stem, in een zeer grote kerk klinkt dat echter wel goed', schreef hij bijvoorbeeld op 27 augustus over een dienst in de Noorderkerk. Als excuus niet te hoeven studeren, bezocht Van Gogh ook graag boekhandels, dat herinnerde hem aan 'dat er goede dingen in de wereld zijn'. Toen hij naar Amsterdam kwam, was Rembrandt al een van zijn meest geliefde kunste naars. Waar het deze kunste naar betreft kon hij in de hoofdstad natuurlijk zijn hart ophalen. 'Het huis in de Bree- straat waar Rembrandt ge woond heeft, heb ik nog gevon den', schreef hij op 13 mei 1878 aan Theo. Dat was in die tijd niet eenvoudig omdat het huidi ge Museum Het Rembrandthuis aan de Jodenbreestraat toen een 'gewoon' anoniem woonhuis was en pas in 1906 door de ge meente zou worden aange kocht. In het Trippenhuis, het statige pand aan de Kloveniers burgwal waarin tegenwoordig de Koninklijke Academie van Wetenschappen is gevestigd, kwam hij vaak om Rembrandts Nachtwacht en Staalmeesters en etswerk te bekijken. Groot fotografeerde ook de klassieke gevel die Van Gogh zag. Zijn studie mislukt, keerde Van Gogh injuli 187 8 terug naar zijn ouders in Brabant. In november 1881 klopte hij aan op de Kei zersgracht nr. 8 om te kijken of zijn nicht, de weduwe Kee Vos- Stricker, misschien toch met hem wilde trouwen. Ze ont vluchtte het huis en bleef bij haar eerdere 'neen, nooit, nim mer'. In 1885 bezocht Van Gogh Amsterdam nog eenmaal voor het bezoek aan het net geopende Rijksmuseum; hij verliet ons land daarna voorgoed en had nog vijf jaar te leven. Voor hon derd procent kunstenaar was hij vanaf 1880 maar tien jaar, waarvoor hij kort maar krachtig ook in Amsterdam de funda menten legde. Frangoise Ledeboer De expositie 'Vincent van Gogh over Amsterdam' in Museum Am stelkring Ons' Lieve Heer op Solder (Oudezijds Voorburgwal 40, Am sterdam) duurt tot en met 12 okto ber. De openingstijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 10.00 tot 19.00 uur en op zondag van 13.00 tot 19.00 uur. Het gelijknami ge boek van Teio Meedendorp met foto's van Reindert Groot (Uitgeve rij Thoth) telt 64 pagina's en kost 9,90. Van vrijdag 1 augustus tot en met zondag 10 augustus vindt voor de zevende maal het Delft Chamber Music Festival plaats in het Stedelijk Museum Het Prinsenhof in Delft. Artis tiek directeur Isabelle van Keu len had ook dit keer geen moeite om musici te vinden. „Ik merk ook in het buitenland dat het festival op de kaart staat." Het simpele vioolkoffertje met zwarte foedraal is van het type waarmee kinderen naar de plaatselijke muziekschool gaan. „Makkelijk in het vlieg tuig", zegt Isabelle van Keulen. De violiste - midden dertig - is even in Amsterdam neergestre ken om met het Radio Kameror kest Mozart te spelen. Een dag voor het concert aangekomen voor een repetitie. Dan spelen in het Concertgebouw. En de vol gende ochtend weer meteen te rug naar haar 17de-eeuwse boerderij ten zuidwesten van Londen. Want daar wachten Si mon (4) en Roosje (2) op haar. En als het meezit haar man Michael Collins, want die kan - gevierd klarinettist als hij is - net zo goed op tournee zijn. Samen optreden, dat gebeurt zelden. Maar in Delft gebeurt het af en toe dat viool en klarinet elkaar ook op het podium om strengelen. Isabelle van Keulen stelt het jaarlijkse kamermu ziekfestival aldaar zelf samen. Het is haar geesteskind, dit eve nement dat nu voor de zevende keer wordt gehouden. De violis te praat er zoals altijd enthousi ast over. Voor haar is dit het hoogtepunt van het jaar, net als voor talrijke muziekliefhebbers van wie een aantal geen concert overslaat. „Het gaat elk jaar beter met de kaartverkoop. En ik merk ook in het buitenland dat het festival op de kaart staat. Ik krijg veel tips van collega's. Die zeggen dan: heb je wel eens van die componist gehoord, ken je dat stuk? Het kost me ook nauwe lijks moeite goede musici te vin den, die in Delft willen spelen." De Stradivarius heeft zij niet naar Amsterdam meegenomen. Haar liefde voor het instrument uit 1732 is enigszins bekoeld. Prees zij enkele jaren geleden nog de donkere, warme klank, nu reist zij liever rond met een viool uit 1999, vervaardigd door Peter Greiner, een bouwer in Bonn die veel beroemde violis ten tot zijn klanten rekent. Geen lelijk woord over de prestaties van de oude Italiaanse viool- meesters, maar de exaltatie waarmee altijd over dat onder werp gesproken wordt hangt Isabelle van Keulen de keel uit. „Die Greiner is gewoon beter dan mijn Strad. De klank van die nieuwe viool is kernachti ger, draagt verder." Het festival in Delft is zo inter nationaal als een festival maar zijn kan. Nederlandse musici zijn ook dit jaar ver in de min derheid. Wat niet wegneemt dat het veelbelovende Matangi Kwartet - paradepaard van de in Amsterdamse gevestigde Ne derlandse Strijkkwartetacade mie - een belangrijk aandeel heeft. En de bas-bariton Robert Holl zingt Schumann en Brahms. Veel liefhebbers zullen dp terugkeer van het Belcea Kwartet toejuichen. Dit inter nationaal samengestelde gezel schap maakte twee jaar geleden een diepe indruk en verwierf sindsdien een prominente plaats in de muziekwereld. Dit jaar speelt Mendelssohn een belangrijke rol. Daarbij heeft Isabelle van Keulen bij de pro grammering gedacht aan de reis die deze componist door Italië heeft gemaakt. Veel Duitse mu ziek wordt met Italiaanse ge combineerd. Maar heel strikt is dit uitgangspunt niet. Zo wordt het festival weer volgens tradi tie afgesloten met het Octet van Schubert. Isabelle van Keulen speelt weer zowel viool als altvi ool. Beide instrumenten zijn haar even dierbaar. „Dit jaar heb ik het naar verhouding rus tig. Ik speel in ongeveer negen stukken mee. Dat is wel eens het dubbele geweest." Het festival in Delft is een be langrijk deel van haar leven ge worden, zegt zij. „In het begin was het een soort droom die me elk jaar overkwam. Nu ben ik er wat systematischer mee bezig. Ik denk al over programma's voor over vier of vijf jaar. Tot nu toe kozen we voornamelijk een bepaalde componist of een be paalde stad als thema. Ik denk voor de toekomst aan een ander soort thema, bijvoorbeeld de re latie tussen natuur en muziek, of de sprookjeswereld. Het zou ook mooi zijn als we iets kunnen doen met een combinatie mu- ziek-beeldende kunst. Juist om dat dit festival zich afspeelt in een museum als Het Prinsen hof." Aad van der Ven Delft Chamber Music Festival: 1 tot en met 10 augustus, Stedelijk Muse um Het Prinsenhof, Delft. Meer in formatie via www.delftmusicfesti- val.nl. Isabelle van Keulen, artistiek directeur van het kamermuziekfestival. foto Marco Borggreve/GPD e'Vlaamse Dranouter wordt van 1 tot oet 3 augustus één van de grootste estivals van Europa gehouden. Grote .tonale namen als de Canadese mu- Jfwn'e' Lanois, Afro Celts, Levellers, ™n> Gotan Project en Beth Gibbons ad) treden er op. Ook de Vlaamse ageres Soetkin Collier, die niet naar songfestival in Riga mocht vanwege rechts-extremistische yerleden, is op I er te horen samen met Urban onlangs opgeschrikt door 'de °etkin Collier'. De Antwerpse zan- an folkband Urban Trad, de Belgi- I hl afdl§ing naar het songfestival in een rechts-extremistisch verle- - eoben en mocht niet mee naar Let- agblad De Morgen publiceerde ver een artikel ('Eigen folk eerst?') waarin de Vlaamse folkscene en met name het populaire damestrio Laïs in verband werden gebracht met extreem-rechts en na tionalisme. De folkbeweging reageerde ver ontwaardigd en furieus. De Morgen rectifi ceerde - zijn anonieme (extreem-rechtse) bron bleek vals - maar het imago van de folk was geschaad. „Een kwalijke zaak voor de Vlaamse volks muziek", zegt Marnique Deswarte, festival directeur van het Vlaamse Dranouter, één van de grootste folkfestivals van Europa. „De affaire Collier was een storm in een glas water, een opgeklopt incident." Urban Trad, dat uiteindelijk als tweede ein digde op het songfestival, werd ooit door Dranouter in het zadel geholpen als Vlaams antwoord op de hippe Britse crossover-act Afro-Celt Sound System. Dit jaar staat Ur ban Trad voor de derde keer op Dranouter, mét Soetkin Collier. Deswarte heeft er geen probleem mee. „Wij zijn hier niet met poli tiek bezig, maar met muziek. Bovendien heeft Collier allang gebroken met haar ver leden." Volgens de West-Vlaming claimen extreem rechtse organisaties als het Vlaams Blok de Vlaamstalige folk, al hebben ze daar 'abso luut het recht niet toe'. „Het overgrote deel van de folkbeweging heeft een heel andere mening. Ook op Dranouter staan tolerantie en diversiteit hoog in het vaandel, we had den twintig jaar terug al Afrikaanse acts." Op het affiche van de 29e editie staan zo'n negentig namen, waaronder die van de Tu- vaanse keelzangers Huun-Huur-Tu, de Al gerijn Abdelli en de Brits-Indiase percussi onist Trilok Gurtu. Verder veel Vlaamse 'new folk' als Ambrozijn en Laïs, dat 'ou derwets' a capella zal optreden, en Ialma, dat aantreedt met oudgediende Wannes van de Velde. Daarnaast bekende Vlamingen als Arno, Flip Kowlier, Hooverphonic, Admi ral Freebee, Kamagurka, Bart Peeters en Guido Belcanto en de Britse folktoppers Oysterband, Eliza Carthy, Equation en Lin da Thompson. De grote internationale namen zijn de Ca nadese zanger/muzikant/songschrijver en topproducer (Bob Dylan, U2) Daniel La- nois, Afro Celts (voorheen Afro Celt Sound System), Levellers (akoestisch), singer/ songwriter Beth Orton, de Frans Argen tijnse tangodance-formatie Gotan Project en zangeres Beth Gibbons van triphopge zelschap Portishead met ex-Talk Talk-mu zikant Rustin Man, die samen een verras sende plaat maakten. Folk? „Natuurlijk zijn we geen zuiver folkfestival meer", zegt Deswarte. „Toen de grote folknamen waren uitgeput - het kaliber Fairport Convention, Steeleye Span en Chieftains - waren we ge noodzaakt verder te kijken. We wilden geen stoffig festival voor puristische vijftigers, maar vernieuwing." 'The new tradition' luidt tegenwoordig de ondertitel van Dranouter; alle muziek met 'wortels in de traditie' mag, zo ook Lou Reed, Patti Smith, Elvis Costello en Robert Plant, artiesten die er de laatste jaren stonden, alsmede het sin- ger/songwritersgenre en (etno)dance, dit jaar vertegenwoordigd door salsatriphop- collectief Up, Bustle Out en verschillende dj's. Marnique Deswarte: „Folk is niet iets van dertig jaar terug, het genre is niet stil blijven staan, er is een nieuwe traditie." Vorig jaar trok het driedaagse festival in het glooiende West-Vlaamse heuvelland het re cordaantal van 75.000 bezoekers, groten deels jongeren die er zo'n 40 euro (per dag) of 7 0 euro (voor het hele weekend) voor over hadden. Ook steeds meer Nederlanders vin den hun weg naar de Westhoek. De sfeer, de grote popnamen, maar zeker ook de her nieuwde belangstelling voor folk in Vlaan deren is bepalend voor het succes, denkt Deswarte. „Folk is in Vlaanderen definitief uit de mar ge getreden. Dat is iets van de laatste vijf, zes jaar. Het is onder jongeren in om een beetje folkie te zijn. Men durfde het voor heen niet toe te geven van folk te houden. Nu schaamt men er zich niet voor om straks op het festival eerst naar Beth Gibbons te gaan kijken en daarna gezellig naar de Albion Morris Men." Dieter van den Bergh Folkfestival Dranouter1 t/m 3 augustus, Dranouter België. Op donderdagavond 31 juli is de aanloopavond van Dranouter met optredens van Blunt, Amparanoia en dj Seppe. Meer info via www.folkdranouter.be.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21