ALBUM Jongeren gaan voor echt Karate-expert internationaal maakt furore PZC Voor the real thing Subtiel en eigenzinnig;' Mi Twintig jaar punkrocl Vertaling Harry Potter verschijnt 22 novembe Dominee sluit megadea voor eerste kinderboek Jon&E OndERZ.DE.k-ER 9 woensdag 23 juli 2003 1. The Underdog Project Vs S - Summer Jam 2003 (1 2. Beyonce Ft. Jay-Z - Crazy In Love (2) 3. Wayne Wonder - No Letting Go (5) 4. Veldhuis Kemper - Ik Wou Dat Ik Jou Was (4) 5. Kane Ilse Delange - Before You Let Me Go (3) 6. K3 - Oya Lele (6) 7. Jamai Ft. Dewi - When You Walk In The Room (9) 8. Sean Paul - Get Busy (7) 9. Stacie Orrico - Stuck (11 10. Rmx Crew Ft. Ebon-E Plus - Turn Me On (10) 11Sertab - Everyway That Can (8) 12. Fabolous Ft. M. Shorry 8t - Can't Let You Go C\ 5) 13. 50 Cent - 21 Questions (-) 14. Sensation - The Anthem 2003 n 6) 15. Juanes - A Dios Le Pido (17) 16. Thicke - When Get You Alo ne (12) 17. Benny Benassi Pr. The Biz - Satisfaction (28) 18. Pink Ft. William Orbit - Feel Good Time (27) 19. Craig David Ft. Sting - Rise Fall (13) 20. Madonna - Hollywood (24) 21Jim - Tell Her (14) 22. Busta Rhymes Ft. M. Carey - Know What You Want (19) 23. Christina Aguilera - Fighter (18) 24. M Kids - Indianendans (20) 25. Gebroeders Ko - TuutTuut, Tuut, We Springen... (23) 26. Trijntje Oosterhuïs - What About Us (98) 27. 50 Cent - In Da Club (21 28. Stuart Ft. Maxine - Fuel To Fi re (31) 29. Twarres - I'll See You (-) 30. Metallica - St. Anger (22) 31. Daniel Bedingfield - If You're Not The One (20) 32. Robbie Williams - Something Beautiful (-) 33. Junior Jack - E Samba (43) 34. Simply Red - Fake (-) 35. Justin Timberlake - Rock Your Body (25) 36. Grad Damen - Als Sterren Stralen (34) 37. Mick Harren - Everlasting Flow (46) 38. Ashanti - Rock Wit U (36) 39. Delta Goodrem - Born To Try (29) 40. Stereophonies - Maybe To morrow (32) 41Di-Rect - She (33) 42. Scooter - The Night (35) 43. Eros Ramazzotti - Un' Emo- zione Per Sempre (50) 44. 4 Strings - Let It Rain (39) 45. Shania Twain - Forever And For Always (-) 46. Meg - You Don't Have.../Go Away... (-) 47. Intwirie - Way Out (-) 48. Blof - Omarm C40) 49. Jody Bernal Alessandra - Dance Dance Dance (-) 50. Bust - Year 3000 (37) 1. Robbie Williams - Escapolo- gydi) 2. Kane - What If 1) 3. André Hazes - 25 Jaar Het Allerbeste Van (2) 4. Beyonce - Dangerously In Lo ve (4) 5. Blof - Omarm (3) 6. Jamai - Jamai (5) 7. Eros Ramazzotti - 9 (7) 8. Coldplay - A Rush Of Blood To The Head (8) 9. Norah Jones - Come Away With Me (10) 10. Metallica - St. Anger (6) 11.3 Musketiers - De Musical (9) 12. Use Delange - Clean Up (16) 13. Veldhuis 8t Kemper - HalfZo Echt (12) 14. Simply Red - Home (15) 15. Sean Paul - Dutty Rock (13) 16. 50 Cent - Get Rich Or Die Trying (18) 17. Live - Birds Of Pray (14) 18. Di-Rect - Over The Moon (17) 19. Julio Iglesias - Love Songs (26) 20. Christina Aguilera - Stripped (20) 21Simply Red - The Very Best Of (21) 22. Moby - 18(23) 23. Justin Timberlake - Justified C19) 24. Kane - So Glad You Made It (27) 25. Eminem - The Eminem Show (25) 26. Blof - Blauwe Ruis (24) 27. Ashanti - Chapter li (48) 28. Enrique Iglesias - Escape (31 29. Annie Lennox - Bare (33) 30. Radiohead - Hail To The Thief (22) 31. Normaal - Vernemstig Te Passe (-) 32. Pink - Missundaztood (-) 33. Avril Lavigne - Let Go (35) 34. Celine Dion - One Heart (30) 35. 8 Mile - Original Soundtrack (29) 36. Thicke - A Beautiful World (43) 37. Sarah Brightman - Harem (38) 38. Ry Cooder 8t Manuel Galban - Ma mbo Sinuendo (-) 39. Ernst Daniel Smid - Gevoel Van Geluk (-) 40. Solomon Burke - Don't Give Up On Me (-) 41. Linkin Park - Meteora (39) 42. Juanes - Un Dia Normal (-) 43. Stereophonies - You Gotta Go There To Come Back (32) 44. Robbie Williams - Swing When You're Winning (-) 45. Aida - De Musical (28) 46. Evanescence - Fallen (36) 47. Marco Borsato - Onderweg (37) 48. Total Touch - Best Of Total Touch/Trijntje Oost (-) 49. Delta Goodrem - Innocent Ey es (40) 50. Craig David - Slicker Than Your Average (47) Jongeren willen niet meer tot één subcultuur behoren: ze shoppen bij verschillende netwerken. foto Wim Kooyman Trends komen en gaan bij jongeren. Maar één ding is duidelijk. Merken als ima go voor een bepaalde levens stijl hebben afgedaan. Opge klopte praatjes en gecreëer de hippe levensstijlen ook. Oorspronkelijkheid luidt het devies, zo blijkt uit een on derzoek. Marketeers opgelet. Jonge ren pikken geen loze slo gans meer, waarmee producten worden aangeprezen. Zoals ze ook gemakkelijk door de gecre- eerde levensstijlen die de pro ducten uitstralen heen prikken. Jongeren willen oorspronke lijkheid, namaak is uit den boze. Dit heeft ook gevolgen voor het consumptiegedrag van jonge ren: merkloos is beter dan een 'fout merk'. Dit blijkt uit een on derzoek van de Stichting Maat schappij en Onderneming (SMO) en het reclamebureau Keessie, dat zich speciaal op kinderen en jongeren richt. Op grond van bronnen uit de natio nale en internationale litera tuur schetst het onderzoek een beeld van de hedendaagse jongeren. „Subculturen met bij behorende kledingcodes, mu- ziekvoorkeuren en sociale net werken zijn uit. Jongeren willen niet meer tot één subcultuur be horen. Ze zijn in meer netwer ken betrokken, ze shoppen", zegt Jos Verveen van Keessie. Idolen hebben jongeren volgens hem nog wel, maar 'ze ontlenen daaraan niet meer hun hele be staan'. „Ze kopen geen produc ten meer om een droom na te ja gen. Bedrijven die jongeren willen verleiden, zullen realisti sche reclames moet maken. Jon geren zijn in toenemende mate beducht voor marketingtrucjes. Loze slogans worden onmiddel lijk doorgeprikt." Een bank die speciaal voor jon geren een hippe rekening op de markt brengt en per SMS uit gaanstips geeft, wordt niet seri eus genomen. Want wat weet een bank nou van uitgaan? Ook de gedachte dat je door te lopen op een bepaald schoenen- merk of het drinken van een frisdrank je persoonlijkheid uitdraagt, gaat er niet meer in bij de jeugd, zo constateert het rapport. Daarom verliezen grote merken als Nike, Levi Strauss en Pepsi Cola terrein. De afbraak van het geloof in de maakbaarheid van de samenle ving, de economische recessie, de aanslag van 11 september in de VS en de steeds grotere trans parantie door de vloed aan in formatie liggen aan de basis van deze verandering in het gedrag van jongeren, concludeert het rapport. „De stemming op de arbeidsmarkt is somber. Jonge ren hebben niet meer het gevoel dat ze het lot volledig in eigen hand hebben, zoals in de jaren negentig. Ze relativeren meer, dus ook de marketingpraatjes. Overal kunnen ze informatie vandaan halen." In plaats van het creëren van aparte jongerenmerken, zouden bedrijven zich meer moeten richten op lifetime-marketing. „Bedrijven moeten zich niet richten op de verkoop van zo veel mogelijk producten op kor te termijn, maar het vergroten van de loyaliteit en de sympa thie voor een merk op langere termijn. Deze benadering is op lange termijn doeltreffender." Kees Bechtold Het gaat uitstekend met de 29-jarige karate-expert Ron Smoorenburg. Hij is nu nog parttime webdesigner, maar het is de vraag hoe lang nog. Steeds meer producers weten hem te vinden als ze een 'vecht-choreo- graafnodig hebben; iemand die vechtscènes bedenkt, er leiding aan geeft zodat ze er adembene mend uitzien zonder dat er ge wonden vallen. Oosterse film- bonzen hangen aan de telefoon wanneer ze weer een lange, blanke acteur zoeken die acro batisch om zich heen kan trap pen. Stapelgek zijn ze op zijn 'Smoorenburg-kick', waarbij trappen tot ruim drie meter hoog worden uitgedeeld. Smoorenburg liet zich door nie mand minder dan Jackie Chan 'vermoorden' in de film 'Who Am I?' Hij was de leider van een jeugdbende in de Duitse tv-film 'Gladiator 2000'. In augustus vliegt hij naar Thailand, waar hij met Peter Jan Rens leiding gaat geven aan de serie The Mo vie Fighter, 'een soort Starma ker voor plaatselijk bokstalent'. En zojuist heeft hij de opnamen voltooid van Neêr- lands eerste 'martial arts-mo- vie' The Fighting Fish, die in de cember in première gaat. Smoorenburg, die dagelijks in tensief traint en sinds zijn kin derjaren judo- en karatelessen volgde, speelt in The Fighting Fish zijn eerste grote rol. Hij is hierin Mare, een discotheekpor tier en de broer van Jennifer (Chantal Janzen). De laatste krijgt een verhouding met A- Ken (Kim Ho Kim) die vanuit Hong Kong naar Nederland is gekomen om de omstandighe den te onderzoeken waaronder zijn broer om het leven kwam. Boa Xian Fei, wereldkampioen kungfu, speelt ook mee. Geestdriftig vertelt hij over de grondig voorbereide vechtscè nes. „Het ging allemaal zonder touwen en zonder digitaal in grijpen. Dat hoeft ook niet, want Kim, Boa en ik zijn erva ren vechtsporters. Ik heb er flink wat blauwe plekken aan over gehouden. De meest ris kante shots maakten we aan het eind, zodat we zeker wisten dat ik in alle relevante scènes kon meespelen." Nederland is toe aan zijn eerste 'martial arts-movie'daar is Smoorenburg heilig van over tuigd. „In Nederland wordt het genre ondergewaardeerd. En dat terwijl jongeren toch graag naar vechtsporten kijken. Wij hebben dus ook zo'n film ge maakt, maar dan wel met een goed verhaal." Jeroen de Valk Ron Smoorenburg: de Nederlandse Schwarzenegger. foto Mark Prins/GPD CLr\. 'UTTh/ÜL trein. Xa. Gx a/nnJuu/jZ. KWOt N& K WO I NG Arizona's finest, luidt het stickertj e dat op de hoes van Freight is geplakt. En wie van de betere Americana houdt, doet er verstandig aan kennis te maken met Teddy Morgan. Freight is een bescheiden toppertje en Morgan zelf is een fris ogende jongeman met een kitscherige cowboyhoed, die niettemin voor 'the real thing' gaat. Zijn mu ziek wordt door het typische ge luid van de Fender Telecaster gedomineerd. Morgan covert niet alleen smaakvol (behalve Dylan ook Willy Devilles prach tige 'No Such Pain As Love'), zijn eigen (country)werk sluit er naadloos op aan. Zowel rockend als ingetogen komt hij uitstekend voor de dag, bijgestaan door leden van illus tere bands als Cracker, Wilco, Son Volt en Uncle Tupelo. Zelfs Calexico (uit Tucson) isopej, van de twee bonustracks tefe 'Pe' ren. lidei Peter van derHeii Teddy Morgan: Freight (Eijf beheer/Sonic Rendezvous), speelduur: 44.44 min. Henk Hofstede is al dertig jaar onlosmakelijk verbon den met The Nits en dat zal voorlopig wel zo blijven. Zijn solodebuut moet dan ook niet worden gezien als een wilde car rièresprong. Het Draagbare Huis is min of meer toevallig ontstaan; omdat hij behalve muzikant ook videofilmer is, werd Hof stede in 2 0 01 gevraagd beide disciplines te combineren in een video-installatie op de Biënnale van Lyon. Voor die ge legenheid componeerde hij elf Engelstalige miniliedjes. Het project ging een eigen leven lei den en resulteerde uiteindelijk in de Nederlandstalige versie die nu op cd verschijnt. De com posities op Het Draagbare Huis leunen vrijwel zonder uitzonde ring op piano en zang. Dit is geen muziek die je veel op de ra dio zult horen; daarvoor zijn de arrangementen veel te subtiel Kg' HU DRAAGBARE HUIS IW)i*| Itrgt INI like en te eigenzinnig. De teksten! ten zich lezen als gedichten,: dat het niet hoeft te verbazen dat Frank Boeijen een vervult. Hij zingt het machtil® '36 Foto's', een liedje dat ook single is uitgebracht. ion Martin Groeneiti P Henk Hofstede: Het Draagb) Huis (PIAS), speelduur: 511 Sinds de doorbraak van The Strokes, twee jaar geleden, buitelen de ontdekkingen op 'punk-'n-roll-gebied' over el kaar heen. De nieuwste heet The Thermals en komt uit Portland, Oregon. Ze hebben wat van The Strokes, maar net zoveel van Buzzcocks en The Saints. Zan ger/gitarist Hutch Harris doet daarnaast af en toe sterk denken aan Sex Pistol Johnny Rotten. Eigenlijk bestrijken The Ther mals op hun - met een vierspo- renrecorder in de kelder opge nomen - debuutalbum More Parts Per Million dus gewoon twintig jaar punk(rock). Dat doen ze heel aardig. Vooral de eerste drie nummers zijn sterk. Het vervolg van de plaat blijkt een herhalingsoefening. Maar dat Hutch, Jordan en Kathy nog niet zo goed weten hoe je liedjes afwisselend en spannend moet maken, doet niets af aan het feit dat de melodieën stuk voor stuk ai meteen blijven hangen. Omdi 'n ze ook nog eens beloven datof r hun volgende plaat meerzorj f1 zal worden besteed aan depro ductie, mag daarvan veelwor den verwacht. RobBrot The Thermals: More Parts Pd Million (Sub Pop/Kenkurfflt speelduur: 27.48 min. ie iel roi IS! len ixe (es iet led iet lad De Nederlandse vertaling van de nieuwe Harry Potter verschijnt op 22 november. Dat heeft uitgeverij De Harmonie bekendgemaakt. Hoe groot de oplage van de vertaling, Harry Potter en de Orde van de Feniks is wil de uitgever nog niet prijs geven, maar geschat wordt dat het aantal boven het half mil joen zal liggen. De drukkerijen Haasbeek en Hooiberg hebben de drukop dracht gekregen. „Het is de grootste opdracht in de historie lot voor beide bedrijven enzelisii 'es de Nederlandse boekdrukge schiedenis", stellen de tweeon dernemingen. Haasbeek drukt de eerste twee delen van HariJ Potter, Hooiberg deel drieën Het omslag waarop driezwaS vliegende paarden staan afge beeld, werd gemaakt doorl® van Laanen en Anne Lamm® Het duo was ook verantwoof lijk voor de vormgeving vani' eerste vier Potter-boeken yi|FDE voorstel voor HET VERVAARDIGEN van een VO&El iets AA E r VE ren Een Britse predikant die zijn motorfiets moest verkopen om zijn eerste kinderboek te kunnen publiceren, heeft de rechten voor zijn debuut voor een half milj oen dollar verkocht aan een Amerikaanse uitgever. Dominee Graham Taylor (43) uit Cloughton kreeg dit specta culaire voorschot voor zijn ro man Shadowmancer, een sprookje in 17e-eeuwse setting waarin christendom en zwarte magie samenkomen. De grootte van de vooruitbeta- lic ling is opmerkelijk, zeker»#' jjs het gaat om het kinderboek v> w: een debutant. Ter vergelijk®? J.K. Rowling kreeg zeven ja® geleden voor haar eerste Haf Potter-boek een voorschot val zo'n 125.000 dollar. De dominee, die ruim 22.' ro per jaar verdient, zei d ondanks de meevaller tot aan zijn pensioen voor de kerkz» blijven werken. „Heteers! ik zal doen met het geld ise® huis voor ons gezin kopen' dus Taylor. lie: I: te! lil

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 22