PZC
Provincie versnelt
procedure voor
bezwaarschriften
I
L t
Plompe Toren trekt veel publiek
Passagiers veer hebben genoeg
tijd om trein of bus te halen
Boekenonderzoek
voor fusie water
Delta en Europoort
TRENDSETTER?
Wlpkf* OkTl 1 rA
Gemeente Terneuzen vreest negatieve gevolgen voor economische ontwikkeling
Spoeddebat
WCT eind
augustus
Auto
zaterdag 19 juli 2003
Onzorgvuldigheid
Onterecht
C-v-vrr/vV
fy
Zeemeerman
Flora- en Faunawet
Prijsvraag
DE GROOTSTE
AUTOKRANT VAN NEDERLAND
HULP NODIG BIJ
HET VERHUIZEN?
Bel voor een advertentie: 0113-31555(1
of fax: 0113-315549.
Uitstel WCT doet Kanaalzone pijn
door Conny van Gremberqhe
TERNEUZEN - De gemeente
Terneuzen vreest dat het op
schorten van het WCT-project
grote negatieve gevolgen zal
hebben voor de economische
ontwikkeling van de Zeeuws-
Vlaamse Kanaalzone. Terneu
zen en Zeeland Seaports reke
nen er op dat de Westerschelde-
containerterminal een extra
impuls zal geven aan de groei
van het shortsea- en binnen
vaartvervoer.
De recent aangelegde terminal
in de Braakmanhaven zou daar
in een sleutelrol vervullen. Ook
bestaan er al jaren plannen om
op de Axelse Vlakte een binnen-
vaartterminal aan te leggen.
Het Terneuzense college be
spreekt volgende week dinsdag
de uitspraak van de Raad van
State in het WCT-dossier en zal
zich buigen over de mogelijke
effecten van dat besluit voor de
Kanaalzone.
Burgemeester J. Lonink van
Terneuzen gaat er vooralsnog
vanuit Gedeputeerde Staten het
WCT-dossier niet terzijde
schuiven onder druk van be
paalde Statenfracties.
„Met de WCT-plannen is des
tijds een beleidsweg ingeslagen.
Zeeland zou zich verder ont
wikkelen als groen-blauwe oase
en daarnaast zou er binnen de
provincie ruimte geschapen
worden voor de noodzakelijke
economische ontwikkeling.
Terneuzen, prominent deel uit
makend van Zeeland Seaports,
heeft dat beleid onderschreven
en vindt dan ook dat op basis
van de Raad van State-uit-
spraak er nog geen reden is om
dat beleid te herzien.
De provincie moet zijn huis
werk opnieuw maken, de econo
mische noodzaak van het pro
ject beter onderbouwen en na
drukkelijk goed kijken naar de
verkeerseffecten die zo'n termi
nal teweeg zal brengen", stelt
Lonink.
Echt verbaasd over de Raad van
State-uitspraak was Lonink
niet. „Het vorige college wilde
per se stoom achter dit project
hebben, het moest en zou de
vorige zittingsperiode zijn
afgerond. Dat is niet zo verstan
dig gebleken. Zo'n manier
van handelen werkt onzorgvul
digheid in de hand, maar dat
was het vorige college wel
eigen.
Ik heb dat als burgemeester van
Sas van Gent ook ervaren met de
factory-outletplan en de glas
tuinbouw. Het heeft veel te ma
ken met het feit dat Middelburg
weinig visie heeft op de vraag
hoe we verder willen met deze
provincie. Uit oogpunt van de
werkgelegenheid zou het niet
doorgaan van de WCT catastro
faal zijn. Dan kunnen de tegen
standers wel zeggen we bouwen
deze provincie om tot diensten
en zorgregio, maar ook daar is
slecht over nagedacht. Drenthe
heeft op dat vlak de zaken beter
voor elkaar."
De Terneuzense burgemeester
kan ook de bijkans lyrische re
acties van de tegenstanders van
het WCT-project niet goed
plaatsen. Ze kraaien volgens
hem onterecht de overwinning.
„Op het vlak van de natuurcom
pensatie heeft de provincie nu
net wel ruim voldoende ge
scoord.
Als het WCT-project straks he
lemaal niet doorgaat, kunnen
de tegenstanders er donder op
zeggen dat Antwerpen doorgaat
met containers stapelen en dat
de roep om verdere verdieping
van de Westerschelde nog
jarenlang zal aanzwellen. De
weinige natuurgebieden in het
Scheldebekken zullen dan nog
veel sterker onder druk komen
te staan, er zal nog meer ver
dwijnen en dat zullen zij niet te
gen kunnen houden", aldus Lo
nink.
Lonink sluit niet uit dat Terneu
zen zich na de analyse van de ge
volgen van de RvS-uitspraak
nog schriftelijk zal wenden tot
GS met een Zeeuws-Vlaamse
kijk op de zaken. Het niet door
gaan van het WCT-project zou
namelijk ook effecten hebben
op de verwachte verkeerssitua
tie in de regio en het lobbywerk
voor de bouw van een tunnel bij
Sluiskil.
- -
Arjan Boon van de Vereniging Natuurmonumenten bij de Plompe Toren.
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Rinus Antonisse
KOUDEKERKE (S) - Het informatiecen
trum in de Plompe Toren - eenzame wachter
aan de rand van de Oosterschelde nabij
Burghsluis - is een groot succes. Voor het
eerst sinds de ingebruikname van het onbe
mande centrum eind 1996, zijn afgelopen
maanden de bezoekers geteld. Op jaarbasis
blijkt het aantal van 30.000 royaal te wor
den overschreden.
Voor Arjan Boon van de Vereniging Natuur
monumenten, die het centrum beheert, is de
grote belangstelling een aangename verras
sing. „Voor zo'n plek in het buitengebied,
die toch een beetje een uithoek lijkt, is het
een behoorlijk aantal mensen. Maar het is
ook een unieke plek, met een geweldig uit
zicht op zowel water als land."
De toren is een restant van het in de zeven
tiende eeuw verdronken dorp Koudekerke.
Hoewel op de zeedijk keurig een plaats
naambord Koudekerke staat, herinnert
verder weinig meer aan het verleden.
Het bouwwerk, dat steeds meer in verval
raakte, was vooral een herkenningspunt en
baken voor scheepvaart. Er gebeurde niks
mee.
Boon: „De toren stond al jarenlang te ver
pieteren, zowel van binnen als van buiten.
Eeuwig zonde. De gemeente Schouwen-
Duiveland kon de toren overnemen van de
Dienst der Domeinen en wij kregen het be
heer. Natuurmonumenten had al het beheer
van de omliggende Koudekerkse Inlaag."
Voor een grootschalig bezoekerscentrum
was geen plaats, vanwege de kwetsbare na
tuur rond de toren. Die bood op zich wel vol
doende ruimte voor een bescheiden ten
toonstelling. Over de zuidkust van Schou
wen, met de twaalf verdronken dorpen, en
de legende over de zeemeerman van Wes-
tenschouwen. Met bovenop het weidse uit
zicht.
Overdag is het informatiecentrum vrij toe
gankelijk voor het publiek. Dat gaat vol
gens Arjan Boon bijzonder goed: geen ver
vuiling en vrijwel geen vernielingen. Het
toezicht van Natuurmonumenten beperkt
zich tot enkele malen per week langs gaan.
Hoeveel bezoekers de toren aandoen was tot
voor kort onduidelijk.
We waren toch wel benieuwd naar de j uiste
aantallen en daarom hebben we eind vorig
jaar een verborgen teller geplaatst. Ruim
acht maanden verder zitten we tegen de
25.000 mensen aan", vertelt Boon. „Het va
kantieseizoen is nog maar net begonnen en
ik durf wel te zeggen dat we de 30.000 be
zoekers per jaar zeker halen.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Bezwaar
schriften tegen besluiten van de
provincie worden aanzienlijk
sneller behandeld. Door een
proef met een andere werkwijze
is de zogenoemde doorlooptijd
gehalveerd en binnen de wette-
lij ke termijn van veertien weken
gebracht.
De proef is vorig jaar april be
gonnen en heeft een half j aar ge
duurd. In die periode zijn 44 be
zwaarschriften op een andere
manier verwerkt. De commissie
heeft zodra een bezwaarschrift
binnenkwam, een hoorzitting
gepland. De betrokken ambte
naar kreeg ook meteen te horen
wanneer het verweerschrift
binnen moest zijn.
Dit leverde een forse tijdwinst
op. De gemiddelde doorlooptijd
halveerde van 31 naar 14 weken.
Dat is ook wat de wet voor
schrijft. Voorheen kon één op de
tien bezwaarschiften binnen die
wettelijke termijn worden ver
werkt. Na de proef was dat vijf
op de tien.
De commissie bezwaar- en be
roepschriften adviseert daarom
de nieuwe werkwijze als stan
daard te gaan hanteren. Overi
gens constateert de commissie
op basis van een enquête dat de
bezwaarmakers niet ontevre
den zijn over de procedure zoals
die werd gevoerd. Zij vinden het
vooral belangrijk dat zij hun
verhaal kunnen doen. Kritiek
hebben zij wel op de verweer
schriften en de besluiten van de
commissie. Die zouden te wei
nig ingaan op de concrete be
zwaren die worden ingediend.
Ruim de helft van de bezwaar
schriften is gericht tegen de di
rectie ruimte, milieu en water
van de provincie. Met name de
Flora- en Faunawet blijkt op
veel weerstand te stuiten. Daar
entegen worden tegen de direc
tie infrastructuur en vervoer,
die zich in 2001 nog tegen veer
tig bezwaarschriften moest ver
weren, geen procedures meer
afd
Oi
gevoerd. Dat komt omdat hf
niet meer mogelijk is via (J en
commissie te protesteren te«{-
de vaststelling van de dien
geling voor het openbaar ï9
voer.
Bijna alle bezwaarschriftenj;,
worden ingediend, leiden
tot een behandeling. Slechts^ 5
op de tien wordt niet-ontvanb
lijk verklaard. Echter, zeventi
procent van de mensen die I
testeert tegen een besluit, woiit
in het ongelijk gesteld. Demeg
ten leggen zich daarbij neer.ffi
op de acht mensen gaat daaita
gen in beroep bij de besta®
rechter.
«i
MIDDELBURG - Het
spoeddebat van het pro-
vinciebestuur over de
Westerschelde Container
Terminal vindt waar
schijnlijk plaats op vrij-
dag 22 augustus.
De datum wordt maandag
officieel vastgesteld door
commissaris van de ko
ningin W. van Gelder. Hij
moet dat doen als voorzit
ter van Provinciale Sta
ten. „Aan die datum
wordt gedacht omdat alt
gedeputeerden in die
week van 18 augustus te
rug zijn van vakantie",
bevestigt StatengriffierB.
Allewijn. Zij benadrukt
dat de dag nog niet vast
ligt. Het spoeddebat heeft
voldoende steun in Pro
vinciale Staten. De oppo
sitiepartijen D66, Groen-
Links, ChristenUnie, Par
tij voor Zeeland en SP zijn
erin geslaagd de benodig
de tien handtekeningen te
verzamelen, aldus J. van
der Giessen van D66.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Het dagelijks
provinciebestuur gaat eryan uit
dat met BBA/Connex, dc ex
ploitant van het fiets/voetVeer
Vlissingen-Breskens voldoende
afspraken zijn gemaakt om te
voorkomen dat passagiers hun
aansluiting op trein en bus mis
sen. Dat laten Gedeputeerde
Staten weten in antwoord op
vragen die de PvdA-Statenle-
den M. de Koster en M. de Roy
hebben gesteld.
Het tweetal had begrepen dat
het vrij regelmatig gebeurt dat
passagiers van het fiets/voet-
veer de trein net voor hun neus
zien vertrekken en daardoor
veel tijd verliezen. BBA/Connex
heeft daar - in de PZC - met ver
bazing op gereageerd, omdat bij
de exploitant van de veerdienst
nooit klachten zijn binnengeko
men. Uit het antwoord van het
dagelijks provinciebestuur
blijkt dat in de exploitatieover
eenkomst met BBA/Connex is
vastgelegd dat 'redelijke nor
men dienen te worden gehan
teerd, met een maximum van
tien minuten, bij het wachten op
het voortransport'. Uit de
dienstregeling van het fiets/
voetveer blijkt dat rekening is
gehouden met een ruime
overstaptijd tussen de aan
komst van het schip en het ver
trek van aansluitend openbaar
vervoer: bij stoptreinen elf mi
nuten en bij intercity's zestien
minuten.
Met NS is niets vastgelegd, om
dat het spoorbedrijf de treinen
niet kan laten wachten op een
vertraagde boot. Dat zou door
werken in de landelijke dienst
regeling van NS. BBA/Connex
en NS hebben wel de afspraak
gemaakt dat de exploitant van
het fiets/voetveer een fax krijgt
als de trein is vertraagd. Blijft
die vertraging beperkt tot tien
minuten dan wordt de afvaart
uitgesteld.
De streekvervoeronderneming
Connexxion en BBA/Connex
hebben ook afspraken over
wachten bij vertragingen. Ook
hier geldt dat de bus niet al te
lang kan wachten, om te voor
komen dat passagiers andere
aansluitingen niet halen. BBA/
Connex is verder verplicht pas
sagiers te informeren over een
verstoring van de treinen- en
bussenloop.
Volgende maand en tegen het
eind van het jaar wordt de
dienstverlening door BBA/Con
nex tegen het licht gehouden.
Daarbij zal ook worden nage
gaan hoe de de klanten over het
fiets/voetveer denken.
De klok van het NS-station in Vlissingen.
foto Ruben Oreel
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De waterbe
drijven van Delta en WBE zijn
bezig met een financiële analyse
van eikaars boekhouding. De
onderzoeken moeten eind au
gustus klaar zijn, zodat de beide
Raden van Commissarissen be
gin september hun oordeel kun
nen veel over de voorgenomen
fusie tussen Delta Water en Wa
terbedrijf Europoort.
De ondernemingsraden van
Delta en WBE hadden half juni
al met hun advies moeten ko
men over de fusie. Dat is echter
uitgesteld doordat de directies
van de bedrijven hebben beslo
ten tot een wederzijds boeken
onderzoek. WBE was de eerste
die daarom vroeg.
Volgens woordvoerster M. van
Zuilen van Delta is dat door de
directie in Zeeland niet uitge
legd als twijfel. „Integendeel,
wij zien het als een bevestiging
dat het wel goed zit. Het bete
kent dat er straks een nog stevi
gere basis ligt onder de fusie."
Zij voegt eraan toe dat nog
steeds wordt gestreefd naar de
vorming van een nieuw water
bedrijf op 1 januari 2004.
De ondernemingsraad van
Delta was wel wat verrast over
het Rotterdamse verzoek tot een
boekenonderzoek, zegt voorzit
ter P. Louwerse.
„Het gaf een beetje een gevoel
dat er werd geaarzeld in Rotter
dam. Dat merken we zeker bij de
ondernemingsraad daar." Hij
vindt dat ook wel begrijpelijk,
aangezien WBE veel groter is
dan Delta Water. „De bedrijven
moeten dus goed kijken naar
de waarde die zij vertegenwoor
digen en in de fusie inbrengen.
Want de eigendomsverhoudin
gen worden wel gelijk verdeeld:
50/50. Delta zal dus behalve
de waarde van het waterbe
drijf ook geld inbrengen."
Overigens is Louwerse niet be
ducht voor negatieve uitkom
sten uit de financiële analyses.
„Die kunnen zelfs leiden tot een
betere start. Onze waterpoot is
zonder overdrijven een floris
sant bedrijf, zonder lijken in de
kast. De afgelopen jaren is juist
goed geïnvesteerd. Met name in
de levering van industriewater
aan het bedrijfsleven zijn wij
toonaangevend. Kijk naar het
recente contract voor de water
zuivering van Schiphol, maar
ook naar de activiteiten voor
Dow."
Waterbedrijf Europoort heeft
daarentegen geen sterke positie
in de levering van industriewa
ter. Het hele Rijnmondgebied,
waar WBE actief is, biedt dus
nog volop mogelijkheden voor
het fusiebedrijf, voorspellen
Louwerse en Van Zuilen. De
grotere schaal van WBE stelt
Delta in de gelegenheid in die
regio klanten binnen te halen.
En omgekeerd krijgt WBE via
Delta voet aan de grond in de
Zuid-Hollandse industrie.
Zodra de financiële onderzoe
ken klaar zijn, zijn de onderne
mingsraden weer aan zet. In
september vellen de Raden van
Commissarissen hun oordeel en
in oktober volgen de aandeel
houders.
Zodra de fusie formeel wordt
beklonken, wordt ook de naam
van het nieuwe waterbedrijf be
kendgemaakt. De werknaam
Neptunus wordt het in elk geval
niet. Onder het personeel is een
prijsvraag uitgeschreven en die
heeft inmiddels een winnende
naam opgeleverd. Delta wil die
echter nog niet bekendmaken.
Over de locatie van het bedrijf is
nog geen besluit genomen, noch
over hoeveel mensen er komen
te werken.
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
ELKE VRIJDAG IN UW KRANT
sjaakvan de walle gedenksteenstist
|u'isi|!isu9e}s>juep06@oju! neiu-8
b
de vele bijzondere
mogelijkheden ontdekken?
nu kennismaken!
KAT. 1 BINNEN- EN BUITENLANDS NIEUWS
KAT. 2 REGIONAAL NIEUWS
KAT. 3 REPORTAGE
KAT. 4 WONEN
KAT. 5 RECREATIE
Functie:
Bedrijf:
kaf.nr.
pag.nr.
Functie:
Bedrijf:
kat.nr.
pag.nr.
Accountmanagers junior/senior
DataByte
I
6
v k:jkk:; Vjl/k kb-
Magazijnmedewerker
Kijkshop
2
16
Administratief medewerker
Gerkimex B.V.
3
26
Medewerker afwas
Badhotel Domburg
1
6
Administratief medewerker
Zuiderduin
3
24
Medewerker bediening
Badhotel Domburg
1
6
Adviseur afd. stedelijk soc.
Gem. Middelburg
l
6
Medewerker huishoud, dienst
Poelwijck
1
6
Apothekersassistent
Apotheek v. d. Sande
3
24
Medewerker kamerschoonmaak Badhotel Domburg
1
6
Assemblagemedewerkers
Scheldebouw B.V.
3
24
Operators
Martens B.V.
1
6
Assistent Begeleider
ViaZorg
2
16
Parketvloerlegger
Van den Dongen
1
6
Bedrijfsautotechnicus
Beers
2
16
Productontwikkelaar elekt.
Verburg-Holland b.v.
3
24
Bewegingstherapeut
ViaZorg
2
16
Radiodiagnostisch Laborant-CT
Ziekenhuis Walcheren
2
16
Bezorger senior
PZC
3
24
Radiodiagnostisch Laborant sen.
Ziekenhuis Walcheren
2
16
Cliëntenbegeleider
S L Zorg
5
W17
R.K.-Geestelijk Verzorger
Ziekenhuis Walcheren
2
16
Commerciële Medewerkers
DataByte
l
6
Serveersters
Calypso
1
6
Countermedewerker
Kijkshop
2
16
Teamleider
ViaZorg
2
16
Declaranten
Kloosterboer
3
24
Trainees
Kloosterboer
3
24
Doktersassistente gedipt.
Huisartsenmaatschap Tholen
3
24
Verkoopassistent(e)
C-Services Holland b.v.
2
16
Drogist
Apotheek v. d. Sande
3
24
Verkoop en Admin. medew.
House of Britain
5
W17
Hovenier vakbekwaam
Tuintotaal
l
6
Verkoopleider regionaal
Sligro
5
WI7
Inkoper
Herder B.V.
I
6
Verpleegkundige
Ziekenhuis Walcheren
2
16
Kelners
Calypso
1
6
Verplaagkundige/Begeleider
GGZWNB
3
24
Kinderverpleegkundigen
Oosterscheldeziekenhuizen
3
24
Verzorgende
ViaZorg
2
16
Kok zelfst. werkend
Badhotel Domburg
1
6
Vestigingsmanager
Tènce!
2
16
Machinaal Metaalbewerkers
Scheldebouw B.V.
3
24
Vrachtwagenchauffeurs
Vogelaar Vredehof bv
2
16
Magazijnbeheerder
Kijkshop
2
16