PZC 25 I Patsertjes worden aangepakt 22 I Jamai is verpest 23 I Expositie over slavernij Samen-op-weg 2 'atil SSI; gge litj Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Jl Zeeuws •Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. Redactie: 0113-315680 www.pzc.nl r-oiail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes. zaterdag 19 juli 2003 eim -dct Gejj ""era s«i anci ■is It ijki ors ia® Bril lit iets bei ito 8* :iei n| pst rs' )ua k se( pel clt Jei :ioi Cl ooj Wat te doen met leegstaande kerken? Sommige hebben een woonbestemming gekregen, in andere worden exposities en concerten gehouden of zijn antiekwinkeltjes gevestigd. Een kerksluiting verloopt nooit zonder pijn foto's Mechteld Jansen Kerkje oud-gereformeerde gemeente Kamperland: kapsalon. Voor het Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee-kerkje te Slijkplaat is een bord geplaatst: 'Te Koop'. In de Nederlands hervormde kerk in Zuidzande worden tegenwoordig juke boxen, oude radio's en antieke meubelen verhandeld. De Evangelisch-Lutherse kerk in Groede doet dienst als expositieruimte. De voormalige hervormde kerk in Geersdijk wordt woonhuis. De Heilige Anna-kerk in Yerseke krijgt eveneens een woonbestemming. In het voormalige kerkgebouw van de oud-gereformeerde gemeente in Kam perland is een kapperszaak gevestigd. Het vroegere katholieke kerkje in Veere werd een kledingwinkeltje. Enkele tientallen kerken werden de afgelopen jaren in Zeeland gesloten. En er zullen er nog veel meer volgen. De voornaamste oorzaken: teruglopend kerkbezoek, slinkende inkomsten, stijgende onderhoudskosten en interker kelijke samenwerking. De sluiting van een kerk verloopt nooit zonder pijn.Je raakt aan de ziel van een gemeenschap. Verstandelijk snapt iedereen het. Als je een paar somme tjes maakt - bijna iedereen begrijpt dat je zo'n kerk niet overeind kunt hou den. Maar emotioneel is het een heel andere zaak." Voormalig rk-kerkje Veere: kleding winkel. Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee kerkje Slijkplaat: te koop. Hervormde kerk Zuidzande: antiek winkel. De Heilige Jozefkerk in Nieuw-Namen staat op een plek waar een katholieke kerk behóórt te staan. Recht tegenóver een ca fé (St. Cecilia) en pal naast een café (Du Com merce); de gang van preek naar pint is te Nieuw-Namen een gemakkelijke. Twee bouwvakkers zijn er doende met het metselen van een nieuw kerkmuurtje. Waaruit moge blijken: de Jozefkerk is nog niet definitief op gegeven. Dat lag jaar vijf geleden geheel an ders. Toen werden in het dorp spandoeken en protestborden in de lucht gestoken. Er ston den tekstjes op als Geef ons kerk terug en Mag ik in ons kerk. Het protest van de parochianen tegen de voorgenomen sluiting van hun kerk hielp: het kerkbestuur draaide zijn beslissing om in de Jozefkerk geen gebedsdiensten meer te houden terug. Een kilometer of twintig verderop echter, in Ossenisse, luidden in datzelfde jaar de klok ken van de Willibrorduskerk voor het laatst. Op een zomerse zondag in juli werden de ei kenhouten deuren van de kerk voorgoed ge sloten. De redenen laten zich raden: te weinig kerkgangers, te hoge lasten; een opknapbeurt van de Willibrordus zou minstens enkele ton nen vergen en dat geld was er niet. Diagnose: dicht dus. „Ach meneer, 't was zo'n leutig kerkske." Me vrouw Kint (85 jaar) schudt het grijze hoofd. Haar hele lange leven kerkte ze in de Willi brordus. Twintig jaar was ze kosteres; ze heeft er zó veel kinderen gedoopt zien worden, zó veel bruiden en bruidegoms elkaar eeuwige trouw horen beloven en zó veel begrafenis diensten meegemaakt. „Ze hebben de kerk van ons afgepakt. Ik vind het nog altijd zo ver schrikkelijk, ik wil d 'r niet eens meer over pra ten." Deken P. J. van Hecke van het dekenaat Zee land knikt begrijpend. „Je raakt aan de ziel van een gemeenschap. Verstandelijk snapt ie dereen het. Als je een paar sommetjes maakt - bijna iedereen begrijpt dat je zo'n kerk niet overeind kunt houden. Maar emotioneel is het een heel andere zaak. Zo'n kerk is verweven met het persoonlijk leven: doop, huwelijk, overlijden; dat zijn net de diepst insnijdende ervaringen." Halverwege de jaren negentig liet het Bisdom Breda een rapport vervaardigen, waarin on der meer het toekomstperspectief van de di verse parochies in Zeeland werd geschetst. De uitkomsten zagen er niet best uit. Achtenveer tig katholieke kerken telde Zeeland in die tijd. In Oost-Zeeuws-Vlaanderen zouden de groot ste klappen vallen; daar moest de helft van de in totaal veertien kerken worden gesloten, in de rest van Zeeuws-Vlaanderen zouden er een stuk of zeven definitief op slot gaan, op Wal cheren zouden twee kerken worden afgesloten en op de Bevelanden/Schouwen-Duiveland een stuk of drie. Er werd gereorganiseerd, parochies fuseer den, parochianen 'gingen er extra tegenaan'; ze deden wat meer duiten in de collectezak, ze verrichtten wat vaker vrijwilligerswerk, na men een deel van het onderhoud van de kerk voor hun rekening - ze repareerden zelf eens een lekkende dakgoot, voorzagen de banken eigenhandig van een nieuw verfje. Daarmee konden tal van rooms-katholieke kerken die op de nominatie stonden om te worden geslo ten, worden gered. Maar voor hoe lang? Deken Van Hecke: „Het is fantastisch wat die mensen allemaal hebben gedaan. Maar in feite hebben ze de problematiek alleen maar een stukje voor zich uit geschoven. En misschien kunnen we het nog een jaar of vijf voor ons uit duwen. Maar op een gegeven moment zullen we toch keuzes moeten maken. Want het is niet om vol te houden. Dat is zo helder als glas. Vroeg of laat zal besloten moeten worden: wel ke kerk moet weg en welke mag blijven. Dat is geen eenvoudige keuze. Want je gaat op tenen staat, je krijgt te maken met emoties." „Het is", zegt deken Van Hecke, „overigens helemaal niet zo'n nieuw verschijnsel als wel eens wordt gedacht. Ik heb daar een mooi voorbeeld van: er was destijds in Veere een klein katholiek kerkje op de hoek van de Markt en de Kaai - het gebouwtje staat er nog, het klokje hang er nog in. Met de sluiting van het Veerse Gat moesten de vissers weg en ver trokken ook de katholieke familieleden. Toen al, eind jaren zestig, werd dat kerkje afgesto ten. En nu is het een winkeltje." Hoeveel rk kerken de komende jaren in Zee land nog gesloten zullen worden, daarover is Van Hecke zeer terughoudend. „De materie ligt nogal gevoelig. Daarom wil ik niet te con creet worden. Maar ik vrees voor al die kleine dorpen in Oost-Zeeuws-Vlaanderen, ik vrees voor de helft van West-Zeeuws-Vlaanderen en ik vrees voor een kwart van de kerken op De Bevelanden en Schouwen-Duiveland." B. van Noord, hoofd van het Regionaal Dien stencentrum Zeeland (samenwerkingsverband van de Nederlands Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden) klinkt eveneens sombertjes. „Ik denk", zegt hij, „dat erin de afgelopen tien jaar in Zeeland zo'n kleine twintig hervormde en gerefor meerde kerken gesloten zijn.Van Noord somt op: Nieuwdorp, Ellewoutsdijk, Wolphaarts- dijk, Ovezande, Kamperland, Kats, Kruinin- gen, Rilland-Bath, Veere, Vlissingen, Breskens, Hoek, Schoondijke, Sluis, Water landkerkje, Terneuzen - al die plaatsen heb ben met kerksluitingen te maken gehad. En het rijtje wordt vermoedelijk alleen nog maar langer. Het is, zegt Van Noord, niet alleen een centen kwestie. Ook het Samen-op-Weg-proces speelt een belangrijke rol; steeds meer gere formeerden en hervormden kiezen er voor om samen ter kerke gaan, waardoor kerkgebou wen overbodig worden. „De vraag is dan steeds: welke kerk moet je sluiten; de her vormde of de gereformeerde? Je komt daarbij altijd emoties tegen. Alleen al het praten over een mogelijke sluiting van een kerk is moei lijk. Voor veel mensen ligt in zo'n kerk een be langrijk deel van hun leven. Ze zijn er ge trouwd, ze hebben er hun kinderen laten dopen. De binding is ontzettend groot. En vooral om die reden wordt het moment waarop serieus gesproken moet worden over de slui ting van een kerk vaak voortdurend uitge steld." Voor R W. van Seters, secretaris van de Stich ting Oude Zeeuwse Kerken én penningmees ter van de Samen-op-Weg-kerk in Vlissingen, klinkt het allemaal bekend in de oren. „De kosten stijgen, de bijdragen van de kerkleden lopen terug. Dus reken maar uit." Van Seters heeft het ooit eens globaal becij ferd. „De hervormde en gereformeerde kerken in Vlissingen hebben 1898 bijdragende leden. Die hebben toegezegd dat ze dit jaar 322.858 euro zullen geven; 170 euro per persoon, dat is helemaal niet weinig, hoor. Daar komen dan nog de opbrengsten van de collectes bij. Maar daarvan moeten wel drie kerken en twee pas torieën worden onderhouden. Alleen de St. Ja- cobskerk kost per jaar al 70.000 euro aan on derhoud, verwarming, verzekering, koster. En dan heb ik het nog niet gehad over de kosten van de predikant, de administratiekosten, de kerkelijke belasting, de noodzakelijk reserve ringen voor restauraties. „We teren in, zoals dat heet. En op een gegeven moment zullen we tegen de dominee moeten zeggen: Je moet maar zien dat je je diensten ergens anders aan biedt." Wat te doen met al die leegkomende kerken? Sommige hebben een woonbestemming gekregen, in andere zijn antiekwinkeltjes ge vestigd, in weer andere worden exposities ge houden en concerten georganiseerd - wat kan wél en wat kan absoluut niet? Van Noord: „Ach, dat is moeilijk om aan te ge ven. Een gokhal, een kroeg, een fietsenmaker - als het even kan dat soort dingen liever niet." En waarom zouden er, zoals (voormalig) imam Haselhoef uit Krabbendijke onlangs sugge reerde, geen moskeeën van gemaakt worden? Zo'n vraag doet even slikken. Van Seters: „Ik zou er toch bezwaar tegen ma ken als bijvoorbeeld de St. Jacobskerk een moskee werd. En ik niet alleen. Ik ben bang dat de hele stad in opstand zou komen. Alleen al vanuit historische overwegingen zou het erg moeilijk liggen. Ik ben, toen de Johanneskerk moest worden verkocht, eens gebeld door een van die imams; of ze de kerk konden kopen. Ik dacht: 'Hoe moet ik dat nu oplossen?' Dus ik zei'Schrij f maar een brief.' Dat kon-ie kenne- lijk niet, want zo'n brief heb ik nooit gekre gen." Van Noord: „Ik zou er zelf geen probleem mee hebben, integendeel. Maar je zou daarover wel heel goed met elkaar moeten praten." Van Hecke: „Het ligt gevoelig. Zo'n kerkge bouw raakt hart en nieren van mensen. Door de bisschoppenconferentie is destijds afge sproken: wij vervreemden de kerk niet voor andere genootschappen dan voor leden van de Raad van Kerken. Die koers wordt nog steeds gevaren. Maar dat was een besluit voordat de moslims hier echt binnen waren. Alleen; als ze in Vlissingen al een Arabische tekst op een mo nument kapot gooien, hoef ik je niet te vertel len wat er zou gebeuren met een kerkgebouw waarvan een moskee is gemaakt." Willem van Dam Willibrorduskerk Ossenisse: dicht. Hervormde kerk Waterlandkerkje: nog maar één dienst per maand.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21