PZC 14 Provincie versnelt procedure voor bezwaarschriften Plompe Toren trekt veel publiek Passagiers veer hebben genoeg tijd om trein of bus te halen Boekenonderzoek voor fusie water Delta en Europoort WEER VERLIEFD? index Gemeente Terneuzen vreest negatieve gevolgen voor economische ontwikkeling Spoeddebat WCT eind augustus Auto w zaterdag 19 juli 2003 Onzorgvuldigheid Onterecht Zeemeerman Flora- en Faunawet Prijsvraag DE GROOTSTE AUTOKRANT VAN NEDERLAND Mijn vrie elke avond t It atten. Korrelatie. Meer dan u denkt. Uitstel WCT doet Kanaalzone pijn door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen vreest dat het op schorten van het WCT-project grote negatieve gevolgen zal hebben voor de economische ontwikkeling van de Zeeuws- Vlaamse Kanaalzone. Terneu zen en Zeeland Seaports reke nen er op dat de Westerschelde- containerterminal een extra impuls zal geven aan de groei van het shortsea- en binnen vaartvervoer. De recent aangelegde terminal in de Braakmanhaven zou daar in een sleutelrol vervullen. Ook bestaan er al jaren plannen om op de Axelse Vlakte een binnen- vaartterminal aan te leggen. Het Terneuzense college be spreekt volgende week dinsdag de uitspraak van de Raad van State in het WCT-dossier en zal zich buigen over de mogelijke effecten van dat besluit voor de Kanaalzone. Burgemeester J. Lonink van Terneuzen gaat er vooralsnog vanuit Gedeputeerde Staten het WCT-dossier niet terzijde schuiven onder druk van be paalde Statenfracties. „Met de WCT-plannen is des tijds een beleidsweg ingeslagen. Zeeland zou zich verder ont wikkelen als groen-blauwe oase en daarnaast zou er binnen de provincie ruimte geschapen worden voor de noodzakelijke economische ontwikkeling. Terneuzen, prominent deel uit makend van Zeeland Seaports, heeft dat beleid onderschreven en vindt dan ook dat op basis van de Raad van State-uit- spraak er nog geen reden is om dat beleid te herzien. De provincie moet zijn huis werk opnieuw maken, de econo mische noodzaak van het pro ject beter onderbouwen en na drukkelijk goed kijken naar de verkeerseffecten die zo'n termi nal teweeg zal brengen", stelt Lonink. Echt verbaasd over de Raad van State-uitspraak was Lonink niet. „Het vorige college wilde per se stoom achter dit project hebben, het moest en zou de vorige zittingsperiode zijn afgerond. Dat is niet zo verstan dig gebleken. Zo'n manier van handelen werkt onzorgvul digheid in de hand, maar dat was het vorige college wel eigen. Ik heb dat als burgemeester van Sas van Gent ook ervaren met de factory-outletplan en de glas tuinbouw. Het heeft veel te ma ken met het feit dat Middelburg weinig visie heeft op de vraag hoe we verder willen met deze provincie. Uit oogpunt van de werkgelegenheid zou het niet doorgaan van de WCT catastro faal zijn. Dan kunnen de tegen standers wel zeggen we bouwen deze provincie om tot diensten en zorgregio, maar ook daar is slecht over nagedacht. Drenthe heeft op dat vlak de zaken beter voor elkaar." De Terneuzense burgemeester kan ook de bijkans lyrische re acties van de tegenstanders van het WCT-project niet goed plaatsen. Ze kraaien volgens hem onterecht de overwinning. „Op het vlak van de natuurcom pensatie heeft de provincie nu net wel ruim voldoende ge scoord. Als het WCT-project straks he lemaal niet doorgaat, kunnen de tegenstanders er donder op zeggen dat Antwerpen doorgaat met containers stapelen en dat de roep om verdere verdieping van de Westerschelde nog jarenlang zal aanzwellen. De weinige natuurgebieden in het Scheldebekken zullen dan nog veel sterker onder druk komen te staan, er zal nog meer ver dwijnen en dat zullen zij niet te gen kunnen houden", aldus Lo nink. Lonink sluit niet uit dat Terneu zen zich na de analyse van de ge volgen van de RvS-uitspraak nog schriftelijk zal wenden tot GS met een Zeeuws-Vlaamse kijk op de zaken. Het niet door gaan van het WCT-project zou namelijk ook effecten hebben op de verwachte verkeerssitua tie in de regio en het lobbywerk voor de bouw van een tunnel bij Sluiskil. L' Arjan Boon van de Vereniging Natuurmonumenten bij de Plompe Toren. foto Dirk-Jan Gjeltema door Rinus Antonisse KOUDEKERKE (S) - Het informatiecen trum in de Plompe Toren - eenzame wachter aan de rand van de Oosterschelde nabij Burghsluis - is een groot succes. Voor het eerst sinds de ingebruikname van het onbe mande centrum eind 1996, zijn afgelopen maanden de bezoekers geteld. Op jaarbasis blijkt het aantal van 30.000 royaal te wor den overschreden. Voor Arjan Boon van de Vereniging Natuur monumenten, die het centrum beheert, is de grote belangstelling een aangename verras sing. „Voor zo'n plek in het buitengebied, die toch een beetje een uithoek lijkt, is het een behoorlijk aantal mensen. Maar het is ook een unieke plek, met een geweldig uit zicht op zowel water als land." De toren is een restant van het in de zeven tiende eeuw verdronken dorp Koudekerke. Hoewel op de zeedijk keurig een plaats naambord Koudekerke staat, herinnert verder weinig meer aan het verleden. Het bouwwerk, dat steeds meer in verval raakte, was vooral een herkenningspunt en baken voor scheepvaart. Er gebeurde niks mee. Boon: „De toren stond al jarenlang te ver pieteren, zowel van binnen als van buiten. Eeuwig zonde. De gemeente Schouwen- Duiveland kon de toren overnemen van de Dienst der Domeinen en wij kregen het be heer. Natuurmonumenten had al het beheer van de omliggende Koudekerkse Inlaag." Voor een grootschalig bezoekerscentrum was geen plaats, vanwege de kwetsbare na tuur rond de toren. Die bood op zich wel vol doende ruimte voor een bescheiden ten toonstelling. Over de zuidkust van Schou wen, met de twaalf verdronken dorpen, en de legende over de zeemeerman van Wes- tenschouwen. Met bovenop het weidse uit zicht. Overdag is het informatiecentrum vrij toe gankelijk voor het publiek. Dat gaat vol gens Arjan Boon bijzonder goed: geen ver vuiling en vrijwel geen vernielingen. Het toezicht van Natuurmonumenten beperkt zich tot enkele malen per week langs gaan. Hoeveel bezoekers de toren aandoen was tot voor kort onduidelijk. We waren toch wel benieuwd naar de juiste aantallen en daarom hebben we eind vorig jaar een verborgen teller geplaatst. Ruim acht maanden verder zitten we tegen de 25.000 mensen aan", vertelt Boon. „Het va kantieseizoen is nog maar net begonnen en ik durf wel te zeggen dat we de 30.000 be zoekers per jaar zeker halen." door Maurits Sep MIDDELBURG - Bezwaar schriften tegen besluiten van de provincie worden aanzienlijk sneller behandeld. Door een proef met een andere werkwijze is de zogenoemde doorlooptijd gehalveerd en binnen de wette lijke termijn van veertien weken gebracht. De proef is vorig jaar april be gonnen en heeft een half j aar ge duurd. In die periode zijn 44 be zwaarschriften op een andere manier verwerkt. De commissie heeft zodra een bezwaarschrift binnenkwam, een hoorzitting gepland. De betrokken ambte naar kreeg ook meteen te horen wanneer het verweerschrift binnen moest zijn. Dit leverde een forse tijdwinst op. De gemiddelde doorlooptijd halveerde van 31 naar 14 weken. Dat is ook wat de wet voor schrijft. Voorheen kon één op de tien bezwaarschif ten binnen die wettelijke termijn worden ver werkt. Na de proef was dat vijf op de tien. De commissie bezwaar- en be roepschriften adviseert daarom de nieuwe werkwijze als stan daard te gaan hanteren. Overi gens constateert de commissie op basis van een enquête dat de bezwaarmakers niet ontevre den zijn over de procedure zoals die werd gevoerd. Zij vinden het vooral belangrijk dat zij hun verhaal kunnen doen. Kritiek hebben zij wel op de verweer schriften en de besluiten van de commissie. Die zouden te wei nig ingaan op de concrete be zwaren die worden ingediend. Ruim de helft van de bezwaar schriften is gericht tegen de di rectie ruimte, milieu en water van de provincie. Met name de Flora- en Faunawet blijkt op veel weerstand te stuiten. Daar entegen worden tegen de direc tie infrastructuur en vervoer, die zich in 2001 nog tegen veer tig bezwaarschriften moest ver weren, geen procedures meer gevoerd. Dat komt omdat hg niet meer mogelijk is via commissie te protesteren tei» de vaststelling van de dienstte- geling voor het openbaar voer. Bijna alle bezwaarschrift^ worden ingediend, leiden oot tot een behandeling. Slechts» op de tien wordt niet-ontvanfc lijk verklaard. Echter, zeverl procent van de mensen diepte testeert tegen een besluit, woi in het ongelijk gesteld. De me» ten leggen zich daarbij neer,Eg op de acht mensen gaat daarte" gen in beroep bij de bestuur* rechter. MIDDELBURG - Het spoeddebat van het pro- vinciebestuur over de Westerschelde Container Terminal vindt waar schijnlijk plaats op vrij dag 22 augustus. De datum wordt maandag officieel vastgesteld door commissaris van de ko ningin W. van Gelder. Hij moet dat doen als voorzit ter van Provinciale Sta ten. „Aan die datum wordt gedacht omdat alle gedeputeerden in die week van 18 augustus te rug zijn van vakantie", bevestigt StatengriffierB. Allewijn. Zij benadrukt dat de dag nog niet vast ligt. Het spoeddebat heeft voldoende steun in Pro vinciale Staten. De oppo sitiepartijen D66, Groen- Links, ChristenUnie, Par tij voor Zeeland en SP zijn erin geslaagd de benodig de tien handtekeningente verzamelen, aldus J. van der Giessen van D66. door Ben Jansen VLISSINGEN - Het dagelijks provinciebestuur gaat ervjpi uit dat metABBA/Connex, de ex ploitant van het fiets/voétveer Vlissingen-Breskens voldoende afspraken zijn gemaakt om te voorkomen dat passagiers hun aansluiting op trein en bus mis sen. Dat laten Gedeputeerde Staten weten in antwoord op vragen die de PvdA-Statenle- den M. de Koster en M. de Roy hebben gesteld. Het tweetal had begrepen dat het vrij regelmatig gebeurt dat passagiers van het fiets/voet- veer de trein net voor hun neus zien vertrekken en daardoor veel tijd verliezen. BBA/Connex heeft daar - in de PZC - met ver bazing op gereageerd, omdat bij de exploitant van de veerdienst nooit klachten zijn binnengeko men. Uit het antwoord van het dagelijks provinciebestuur blijkt dat in de exploitatieover eenkomst met BBA/Connex is vastgelegd dat 'redelijke nor men dienen te worden gehan teerd, met een maximum van tien minuten, bij het wachten op het voortransport'. Uit de dienstregeling van het fiets/ voetveer blijkt dat rekening is gehouden met een ruime overstaptijd tussen de aan komst van het schip en het ver trek van aansluitend openbaar vervoer: bij stoptreinen elf mi nuten en bij intercity's zestien minuten. Met NS is niets vastgelegd, om dat het spoorbedrijf de treinen niet kan laten wachten op een vertraagde boot. Dat zou door werken in de landelijke dienst regeling van NS. BBA/Connex en NS hebben wel de afspraak gemaakt dat de exploitant van het fiets/voetveer een fax krijgt als de trein is vertraagd. Blijft die vertraging beperkt tot tien minuten dan wordt de afvaart uitgesteld. De streekvervoeronderneming Connexxion en BBA/Connex hebben ook afspraken over wachten bij vertragingen. Ook hier geldt dat de bus niet al te lang kan wachten, om te voor komen dat passagiers andere aansluitingen niet halen. BBA/ Connex is verdèr verplicht pas sagiers te informeren over een verstoring van de treinen- en bussenloop. Volgende maand en tegen het eind van het jaar wordt de dienstverlening door BBA/Con nex tegen het licht gehouden. Daarbij zal ook worden nage gaan hoe de de klanten over het fiets/voetveer denken. De klok van het NS-station in Vlissingen. foto Ruben Oreel door Maurits Sep MIDDELBURG - De waterbe drijven van Delta en WBE zijn bezig met een financiële analyse van eikaars boekhouding. De onderzoeken moeten eind au gustus klaar zijn, zodat de beide Raden van Commissarissen be gin september hun oordeel kun nen veel over de voorgenomen fusie tussen Delta Water en Wa terbedrijf Europoort. De ondernemingsraden van Delta en WBE hadden half juni al met hun advies moeten ko men over de fusie. Dat is echter uitgesteld doordat de directies van de bedrijven hebben beslo ten tot een wederzijds boeken onderzoek. WBE was de eerste die daarom vroeg. Volgens woordvoerster M. van Zuilen van Delta is dat door de directie in Zeeland niet uitge legd als twijfel. „Integendeel, wij zien het als een bevestiging dat het wel goed zit. Het bete kent dat er straks een nog stevi gere basis ligt onder de fusie." Zij voegt eraan toe dat nog steeds wordt gestreefd naar de vorming van een nieuw water bedrijf op 1 januari 2004. De ondernemingsraad van Delta was wel wat verrast over het Rotterdamse verzoek tot een boekenonderzoek, zegt voorzit ter P. Louwerse. „Het gaf een beetje een gevoel dat er werd geaarzeld in Rotter damDat merken we zeker bij de ondernemingsraad daar." Hij vindt dat ook wel begrijpelijk, aangezien WBE veel groter is dan Delta Water. „De bedrijven moeten dus goed kijken naar de waarde die zij vertegenwoor digen en in de fusie inbrengen. Want de eigendomsverhoudin gen worden wel gelijk verdeeld: 50/50. Delta zal dus behalve de waarde van het waterbe drijf ook geld inbrengen." Overigens is Louwerse niet be ducht voor negatieve uitkom sten uit de financiële analyses. „Die kunnen zelfs leiden tot een betere start. Onze waterpoot is zonder overdrijven een floris sant bedrijf, zonder lijken in de kast. De afgelopen jaren is juist goed geïnvesteerd. Met name in de levering van industriewater aan het bedrijfsleven zijn wij toonaangevend. Kijk naar het recente contract voor de water zuivering van Schiphol, maar ook naar de activiteiten voor Dow." Waterbedrijf Europoort heeft daarentegen geen sterke positie in de levering van industriewa ter. Het hele Rijnmondgebied, waar WBE actief is, biedt dus nog volop mogelijkheden voor het fusiebedrijf, voorspellen Louwerse en Van Zuilen. De grotere schaal van WBE stelt Delta in de gelegenheid in die regio klanten binnen te halen. En omgekeerd krijgt WBE via Delta voet aan de grond in de Zuid-Hollandse industrie. Zodra de financiële onderzoe ken klaar zijn, zijn de onderne mingsraden weer aan zet. In september vellen de Raden van Commissarissen hun oordeel en in oktober volgen de aandeel houders. Zodra de fusie formeel wordt beklonken, wordt ook de naam van het nieuwe waterbedrijf be kendgemaakt. De werknaam Neptunus wordt het in elk geval niet. Onder het personeel is een prijsvraag uitgeschreven en die heeft inmiddels een winnende naam opgeleverd. Delta wil die echter nog niet bekendmaken. Over de locatie van het bedrijf is nog geen besluit genomen, noch over hoeveel mensen er komen te werken. vacature KAT. 1 BINNEN- EN BUITENLANDS NIEUWS KAT. 2 REGIONAAL NIEUWS KAT. 3 REPORTAGE KAT. 4 WONEN KAT. 5 RECREATIE Functie: kat.nr. pag.nr. Bedrijf: kat.nr. pag.nr, Accountmanagers junior/senior DataByte 6 Mago ijnmwerker Kijkshop 2 16 Administratief medewerker Gerkimex B.V. 3 26 Medewerker afwas Badhotel Domburg 1 6 Administratief medewerker Zuiderduin 3 24 Medewerker bediening Badhotel Domburg 1 6 Adviseur afd. stedelijk soc. Gem. Middelburg 6 Medewerker huishoud, dienst Poelwijck 1 6 Apothekersassistent Apotheek v. d. Sande 3 24 Medewerker kamerschoonmaak Badhotel Domburg 1 6 Assemblagemedewerkers Scheldebouw B.V. 3 24 Operators Martens B.V. 1 6 Assistent Begeleider ViaZorg 2 16 Parketvloerlegger Van den Dongen 1 6 Bedrijfsautotechnicus Beers 2 16 Productontwikkelaar elekt. Verburg-Holland b.v. 3 24 Bewegingstherapeut ViaZorg 2 16 Radiodiagnostisch Laborant-CT Ziekenhuis Walcheren 2 16 Bezorger senior PZC 3 24 Radiodiagnostisch Laborant sen. Ziekenhuis Walcheren 2 16 Cliëntenbegeleider S L Zorg 5 W17 R.K.-Geestelijk Verzorger Ziekenhuis Walcheren 2 16 Commerciële Medewerkers DataByte 6 Serveersters Calypso 1 6 Countermedewerker Kijkshop 2 16 Teamleider ViaZorg 2 161 Declaranten Kloosterboer 3 24 Trainees Kloosterboer 3 24 Doktersassistente gedipl. Huisartsenmaatschap Tholen 3 24 Verkoopassistent(e) C-Services Holland b.v. 2 16 Drogist Apotheek v. d. Sande 3 24 Verkoop en Admin. medew. House of Britain 5 WIJ Hovenier vakbekwaam Tuintotaal 6 Verkoopleider regionaal Sligro 5 WIJ Inkoper Herder B.V. 6 Verpleegkundige Ziekenhuis Walcheren 2 16 Kelners Calypso 6 Verplaagkundige/Begeleider GGZWNB 3 24 Kinderverpleegkundigen Oosterscheldeziekenhuizen 3 24 Verzorgende ViaZorg 2 16 Kok zelfst. werkend Badhotel Domburg 6 Vestigingsmanager Tènce! 2 16 Machinaal Metaalbewerkers Scheldebouw B.V. 3 24 Vrachtwagenchauffeurs Vogelaar Vredehof bv 2 16 Magazijnbeheerder Kijkshop 2 16 in samenwerking met AutoTrack.nl ELKE VRIJDAG IN UW KRANT Zou een r hebben? Bel of mail eens met Korrelatie. Wij geven informatie, hulp en deskundig advies.- Bel: 0900- I 450 uoctpm) of mail: vraag@korrelatie.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 14