PZC
Terminal kostte
havenschap al
12,5 miljoen euro
Onzekerheid over geluidsschermen
TOEGANG GRATIS
Autisme
ifflH (A SSF--
De PZC, krant voor Zeeland
Zeeuwse
Bibliotheek
MD
14
GROTE KERK VEERE
WORLD PRESS PHOTO m. 9 tuHa. 3 augustus 2003
BARBARA JEAN za. 19 juli - za. 9 augustus 3003
ALEXANDERWECHGELAAR Tango Pica Tango.
DORA D0LZ tot 1 sept. schilderijen, glassculptuur, vazen en tapijten.
Nieuw onderzoek heilloos
msm
Werkgevers
en werknemers
teleurgesteld
enthousiast leidster
leven in een wereld
die je niet begrijpt
Woord
Dam!
DRAAG UW STEENTJE BIJ
w
vrijdag 18 juli 2003
Inzicht
Modulair
Adviesbureaus
SPORTVERENIGING DE BRUG
te Colijnsplaat
voor de steps-groep
's-HEER ABTSKERKE
Fuchsiatentoonstelling
van en door de Zeeuwse Fuchsialiefhebbers
23 t/m 25 juli 2003 van 9.00 tot 21.00 uur
zaterdag 26 juli van 9.00 tot 17.00 uur
bij Kwekerij Westhof
Westhofsezandweg 3
op 2 km afstand van Heinkenszand.
HET ZEEUWS MANNENKOOR
DIRIGENT(E)
De Zeeuwse Rijwiel Toer Vierdaagse
komt er aan.
15e Zeeuwse fietsvierdaagse
Grote verkoop
van CD's
in de
Zeeuwse
Bibliotheek
Pop, klassiek, amusement, wereldmuziek,
jazz, blues, coutry, kinderliedjes, new age
Van maandag 21 juli tot en met zaterdag 26 juli 2003.
Alle CD's kosten 2,50 per stuk.
Muziekafdeling Zeeuwse Bibliotheek,
Kousteensedijk 7, 4331 JE Middelburg.
Telefoon: 0118-654267
Fax: 0118-654001
E-mail: zbmuziek@zeeuwsebibliotheek.nl
Openingstijden:
Maandag: 17.30 uur - 21.00 uur
Dinsdag t/m vrijdag: 10.00 uur - 21.00 uur
Zaterdag: 10.00 uur - 13.00 uur
ter verlichting van zijn last
I Steun Brooke, en word donateur voor 15.88 euro per jaar.
I ja, ik word donateur en ik ontvang tweemaal per jaar de nieuwsbrief
I ja, ik word donateur maar stuur mij geen nieuwsbrief
i Voor uw betaling ontvangt u z.s.m. een acceptgiro
Oppositie
wil van
WCT af
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Een nieuw
onderzoek naar het doorzetten
van de Westerschelde Container
Terminal is een heilloze weg. Er
zijn voldoende kosten gemaakt.
Veel publiek geld is reeds geïn
vesteerd. Geld, waarvan nu al
vast te stellen is, dat doorgaan
met de WCT een hoog Betuwe
lijn-gehalte in zich herbergt.
Zeeland kan nu nog een andere
weg inslaan en Provinciale Sta
ten moeten zich schamen als ze
dat niet doen.
Dit stellen de vijf fractievoor
zitters van niet in het dagelijks
provinciebestuur vertegen
woordigde partijen in een giste
ren uitgegeven verklaring. Aan
leiding: de vernietiging van het
WCT-besluit door de Raad van
State. ChristenUnie, D66,
GroenLinks, Partij voor Zee
land en SP constateren dat het
rechtscollege in niet mis te ver
stane wijze de vloer aanveegt
met de door de provincie ge
volgde procedure voor de WCT.
„Ook de inhoudelijke argumen
ten op gebied van economie en
werkgelegenheid zijn door de
Raad gefileerd."
De oppositiepartijen verbazen
zich er hooglij k over dat het oor
deel van de Raad van State niet
leidt tot 'enige terughoudend
heid' bij Gedeputeerde Staten.
De fractievoorzitters herinne
ren eraan dat volgens GS vorig
jaar haast gemaakt moest wor
den met het WCT-besluit, om
dat uitstel van de aanleg van de
terminal onherroepelijk tot af
blazen van het hele project zou
leiden. „Wat is de informatie
van GS in de toekomst waard,
als nu blijkt dat de haast niet
nodig was?", vragen de fractie
voorzitters zich af. Ze onder
strepen dat 'meer gehoor geven
aan de wensen van de inwoners
van Zeeland' op zijn plaats is.
„Ook het formuleren van een sa
menhangende visie op de pro
vincie is geen overbodige luxe.
En dat is juist nu meer dan no
dig. Het beleid dient te worden
herzien en andere vormen van
het scheppen van werkgelegen
heid moeten worden overwo
gen." De fractievoorzitters ge
ven aan dat er genoeg andere
kansen dan een containertermi-
nal zijn. „Alternatieven die op
de kortst mogelijke termijn een
politiek debat verdienen. Het
gaat om de toekomst van Zee
land."
De oppositiepartijen verlangen
meer inzicht in het contract dat
met Hesse-Noord Natie is geslo
ten over de aanleg van de WCT.
Ze vragen zich onder meer af of
daarin verplichtingen staan te
genover de Antwerpse stuwa
door, die eerder niet aan de Sta
ten zijn voorgelegd. Verder leeft
de vrees dat de Rotterdamse ha
ven zich aandient als nieuwe
partner voor de WCT, als de Vla
mingen vanwege uitstel afha
ken. Bovendien willen de partij
en weten hoeveel banen de WCT
werkelijk kan opleveren.
In hun verklaring reppen de
fractievoorzitters van een we
reldwijde terugloop van de
groei in de containeroverslag.
Initiatiefnemer J. van der Gies-
sen (D66) zegt dat de overslag in
Amsterdam absoluut daalt en
zich in Rotterdam stabiliseert.
Gisteren meldde de Antwerpse
Havenautoriteit over het eerste
halfjaar van 2003 echter een
groei van de containeroverslag
met 14 procent.
foto Willem Mieras
De Willem Zelleweg in Goes, een van de plaatsen waar een hoge geluidswal zou komen.
door Ben Jansen
GOES - Het is onduidelijk wel
ke gevolgen de vernietiging van
het besluit over de aanleg van de
Westerschelde Containertermi-
nal heeft voor de geluidsbeper-
kende maatregelen langs de
spoorlijn door Zuid-Beveland.
Prorail, verantwoordelijk voor
het Nederlandse spoorwegen
net, beraadt zich nog op de situ
atie die is ontstaan nu de Raad
van State een streep door de
WCT heeft gehaald en het dage-
lijke provinciebestuur heeft een
herkansing heeft aangekon
digd.
Ervan uitgaand dat de WCT zou
worden aangelegd en dat 16
procent van de containers per
spoor zou worden aan- en afge
voerd, is berekend dat in de ge
meenten Goes, Kapelle en Rei-
merswaal over een lengte van
bijna 9500 meterlangs de spoor
lijn geluidsschermen zouden
moeten worden geplaatst, vari
ërend in hoogte van één tot vier
meter. De aanleg ervan is voor
zien in de periode 2004-2007.
Bij de presentatie van dit plan
maakte Prorail al duidelijk dat
nieuwe berekeningen moeten
worden gemaakt als de WCT
niet door zou gaan.
De aankondiging van de pro
vincie en het havenschap dat ze
zich niet zonder meer neerleg
gen bij de uitspraak van de Raad
van State, plaatst Prorail in een
lastig parket.
Projectleider A. Korlaar van
Prorail: „Waar moeten we nu
vanuit gaan? Zonder rekening
te houden met goederentreinen
van en naar de WCT kunnen we
waarschijnlijk volstaan met
minder en lagere geluidsscher
men. Maar wat doen we dan als
over enkele jaren blijkt dat de
WCT toch door kan gaan?"
Een oplossing is mogelijk de
keus voor modulaire schermen,
die tamelijk makkelijk zijn aan
te passen.
Prorail is van plan in elk geval
gebruik te maken van de gele
genheid en bij de berekeningen
over de geluidsbelasting door de
spoorlijn uit te gaan van actuele
informatie over de treinenloop.
Zo is in de bestaande plannen
weliswaar rekening gehouden
met een groei van de overslag in
het Sloegebied, maar niet con
creet met de activiteiten van au
totransporteur Cobelfret. Da
gelijks rijden nu gemiddeld zes
treinen met auto's naar de ter
minal in Vlissingen-Oost. Dat
aantal wordt gehalveerd zodra
Cobelfret volgend jaar de be
schikking krijgt over de drie
speciale binnenvaartschepen
die voor het vervoer van de au
to's worden gebouwd.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Havenschap
Zeeland Seaports heeft de afge
lopen jaren 12,5 miljoen euro
gespendeerd aan voorberei-
dingskosten voor de Wester
schelde Containerterminal.
Ruim de helft van dit bedrag is
uitgegeven voor de verwerving
van gronden die moeten dienen
als natuurcompensatie. Dit geld
is in elk geval niet weg als de uit
spraak van de Raad van State
van woensdag betekent dat de
WCT definitief van de baan is.
Directeur J. van der Hart van
Zeeland Seaports vertelt dat
twee tot drie medewerkers van
de afdeling havenontwikkeling
min of meer permanent aan de
WCT hebben gewerkt sinds de
plannen vier jaar geleden vaste
vorm begonnen aan te nemen.
Daarnaast zijn er medewerkers
van de afdeling financiën er vol
op mee bezig geweest.
Het havenschap heeft al grond
gekocht in het gebied tussen het
haven- en industrieterrein en
Ritthem. Het WCT-plan voor
zag in de aanleg van een natuur
gebied van 200 ha (50 ha buiten
dijks en 150 ha binnendijks).
Van der Hart schat dat binnen
dijks inmiddels 100 ha is ver
worven. „Die grond behoudt in
elk geval zijn waarde", meent
hij. „Voor de landbouw, maar je
zou er ook aan kunnen denken
dat we de grond aan de provin
cie overdragen voor andere na-
tuurcompensatieproj ecten.
Veel geld is uitgegeven aan ad
viesbureaus die het milieuef
fectrapport hebben vervaar
digd. Ook de aanbestedingspro
cedure heeft veel gekost. De
aanleg van de WCT is Europees
aanbesteed. Bedrijven die na de
eerste ronde zijn overgebleven,
hebben een vergoeding gekre
gen voor het maken van een
meer gedetailleerde prijsopga
ve. Dat betekent enkele tonnen
per bedrijf.
Een combinatie van de aanne
mingsbedrijven Boskalis en Van
Hattum en Blankevoortisove!
gebleven als de meest geschikt
gegadigde vóór de bouwvak
WCT. De verdere voorberti.
dingskosten van deze combira
tie zijn ook vergoed.
Het havenschap is een g<
schappelijke regeling, waaraf
de provincie en de gemeentg
Terneuzen, VlissingenenBorj.
Ie deelnemen. Zeggenschap8
kosten en baten worden vj
deeld volgens de sleutel aO-jj
12,5-12,5. Ook medewerkt
van de provincie Zeeland hei
ben tijd gestoken in de Wq
Een woordvoerder schatdekt
ten hiervan op 100.000 «ut
„Maar het kan ook meerzijn.
GOES - De Brabants-Zeen^
Werkgeversvereniging, Ka»
van Koophandel en FNV Ziiij
west-Nederland reageren i
teleurgesteld op de vernietigii
van het WCT-besluit door t
Raad van State.
De eis voor meer onderzoekt
bezorgt de economischegroE
werkgelegenheid in Zeek
een vertraging van tenmiij
twee jaar, stelt de FNV Zuil
west-Nederland. De vakbew
ging vindt dat de WCTnietn
de baan mag zijn.
Volgens de Kamer van Koto
handel betekent de uitsprai
van de Raad van State een s
gatief signaal' naar onders
mingen die geïnteresseerd!]
in vestiging in Zeeland, dan.
de Zeeuwse havens. Ook «ij
de Kamer op de ingrijpende)
perkende gevolgen van de Eur
pese Vogel- en Habitatricht
nen voor de Zeeuwse econom
Port Promotion Council Zt
land acht het zeer gewenstl
provincie en Zeeland Seapo:
overleggen met het bedrijft
ven over de verdere ontwikl
ling van de haven, inclusiefs
containerterminal.
MINIKRANT
DAGELIJKS OPEN VOOR HET BEZOEKEN VAN
DE TOREN EN DE TENTOONSTELLINGEN
Toegang 2,50 jongeren 1,-
De beste internationale persfoto's. Sponsor Veere: Rabobank Middelburg-Veere
zwart/ wit werken op papier uit de serie Mene, mene tekelufarsin en samen met
Inleiding tentoonstelling zaterdag 19 juli 16.00 uur door Pieter Schoonheim
Info 0118-623650, Email: cnmzld@zeeiandnet.nl, www.nieuwe-muziek.nl
zoekt met spoed een
elke week op woensdagavond van
19.00-20.00 uur in sportzaal De Brug.
Voor informatie en reacties:
Heieen Hoogerheide, tel. 0113-695834
Onze Letse dirigente heeft haar studies in Nederland afge
sloten en gaat weer terug naar Letland, haar geboorteland.
Hierdoor is vanaf 01-10-2003 de functie vacant van
Het ZWIK bestaat uit +/- 55 leden en repeteert iedere don
derdagavond in Verenigingsgebouw 'Amicitia' te Kloetinge
bij Goes.
Het repertoire bestaat o.a. uit klassieke, gewijde en volks
muziek.
Een actief bestuur en enkele commissies verzorgen de
koororganisatie, inclusief de voorbereiding van concerten.
De dirigent(e) ontvangt een vergoeding voor repetitie-uren;
een reiskostenvergoeding is bespreekbaar.
Het bestuur nodigt belangstellenden voor deze functie uit
om voor 15-08-2003 hun sollicitatie, inclusief CV te rich
ten aan:
Secretariaat ZEEUWS MANNENKOOR
p/a de heer J. M. Meulbroek, Berkenstraat 28
4462 VX Goes, telefoon 0113-214723
e-mail: jajomeul@zeelandnet.nl
Informatie kan worden ingewonnen bij de secretaris of bij
de voorzitter, de heer C. A. Toorenaar, telefoon 0113-
342553 of e-mail: ctoorenaar@zeelandnet.nl
Wegens onze koorreis naar Letland en Litouwen kan
afhandeling van de sollicitaties eerst na 1 augustus
plaatsvinden.
Dinsdag 22 t/m vrijdag 25 juli wordt de
gehouden. Zoals altijd starten we weer tussen 9.00 en
13.00 uur in Sportpunt Zeeland Goes. U kunt kiezen uit
routes van 25-40 en 60 km.
Wij verwachten dinsdag, zoals altijd, grote drukte bij de
inschrijving; wilt u die ontlopen dan kunt u maandag
(de 21e) tussen 14.00 en 16.30 uur ook inschrijven in
Sportpunt Zeeland, Zwembadweg 1-5 Goes.
Autisme is een ernstige handicap.
De NVA maakt zich sterk voor mensen met autisme.
Steun daarom de NVA, Bilthoven: giro 479
Tel. 0900.AUTISMEt0900.388 47 63) 0,25 p/min. www.autisme-nva.nl
Woord en Daad helpi
kansarme mensen in
ontwikkelingslanden
vanuit bijbelse op
dracht. Met gezond
drinkwater, voldoend;
voedsel, betere gezon
heidszorg, onderwijs
en werk.
VOOR 5,- PER MJUH
BENT U PARTNER VU
WOORD EN DAAD IN
ARMOEDEBESTRIJDING
BEL ONS OF STUUR
NU EEN E-MAIL!
Postbus 560 4200 AN Gorinchem Tel. (0183) 6111
E-mail. in/o@u;oordendaad.nl www.woordendaad.nl
In de Derde Wereld werken talloze paarden en ezels onder erbarmelijke omstandigheden,
vaak totdat ze er letterlijk dood bij neervallen. De eigenaren van de dieren behoren tot de
mrj—armsten van de wereldbevolking; zij zijn voor hun levensonderhoud volledig afliankelijk van
^JÊÈÊÊÊÊÈÈték hun werkpaard of -ezel. Geldgebrek en onwerendheid liggen ten grondslag aan schrijnend
W- jm* v dierenleed. Ondervoeding, oververhitting, overbelasting en tuigwonden zijn de meest voor
komende aandoeningen.
Brooke Hospital for Animals (opgericht in 1934, door mrs. Dorothy Brooke) zet zich in
voor verbetering van de leefomstandigheden van werkpaarden en -ezels in Egypte, Jordanië,
Si <.m ip -m&'M Pakistan en India, door middel van:
gratis diergeneeskundige hulp aan zieke en gewonde werkpaarden en -ezels
voorlichting aan eigenaren over een goede dierverzorging
r m ||1 voorkoming van ziektes door middel preventieve behandelingen
plaatsing van watertroggen en aanleg van schaduwplekken voor mens en dier
verbetering aan tuig en advies over verantwoorde, diervriendelijke belasting
In 13 hospitadlcentra en met 41 rijdende klinieken worden door Brooke Hospital op
jaarbasis 500.000 dieren gratis behandeld en eigenaren voorgelicht. JJ
i
Brooke Hospital for Animals Naam en voorletters: U Mevr. Dfo
i
i
Stichting Brooke Hospital for Animals Straat en huisnummer:
Van Baerlestraat 13-C, 1071 AM Amsterdam 1 n j 1 A
i 1'ostcode en plaats:
Tel.: 020-6709229 Fax: 020-6792800 j r
E-mail: info@brooke.nl Website: www.brooke.nl Stuur deze bon in een envelop naar: Brooke Hospital for Animals, Antwoordnummer 47548»
Giro: 55.68.671 Bank: 49.24.41.294 1070 WD Amsterdam. Een postzegel hoeft niet, maar mag wel (graag zelfs). 1003A'