PZC Terminal kostte havenschap al 12,5 miljoen euro Onzekerheid over geluidsschermen TOEGANG GRATIS Autisme ifflH (A SSF-- De PZC, krant voor Zeeland Zeeuwse Bibliotheek MD 14 GROTE KERK VEERE WORLD PRESS PHOTO m. 9 tuHa. 3 augustus 2003 BARBARA JEAN za. 19 juli - za. 9 augustus 3003 ALEXANDERWECHGELAAR Tango Pica Tango. DORA D0LZ tot 1 sept. schilderijen, glassculptuur, vazen en tapijten. Nieuw onderzoek heilloos msm Werkgevers en werknemers teleurgesteld enthousiast leidster leven in een wereld die je niet begrijpt Woord Dam! DRAAG UW STEENTJE BIJ w vrijdag 18 juli 2003 Inzicht Modulair Adviesbureaus SPORTVERENIGING DE BRUG te Colijnsplaat voor de steps-groep 's-HEER ABTSKERKE Fuchsiatentoonstelling van en door de Zeeuwse Fuchsialiefhebbers 23 t/m 25 juli 2003 van 9.00 tot 21.00 uur zaterdag 26 juli van 9.00 tot 17.00 uur bij Kwekerij Westhof Westhofsezandweg 3 op 2 km afstand van Heinkenszand. HET ZEEUWS MANNENKOOR DIRIGENT(E) De Zeeuwse Rijwiel Toer Vierdaagse komt er aan. 15e Zeeuwse fietsvierdaagse Grote verkoop van CD's in de Zeeuwse Bibliotheek Pop, klassiek, amusement, wereldmuziek, jazz, blues, coutry, kinderliedjes, new age Van maandag 21 juli tot en met zaterdag 26 juli 2003. Alle CD's kosten 2,50 per stuk. Muziekafdeling Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk 7, 4331 JE Middelburg. Telefoon: 0118-654267 Fax: 0118-654001 E-mail: zbmuziek@zeeuwsebibliotheek.nl Openingstijden: Maandag: 17.30 uur - 21.00 uur Dinsdag t/m vrijdag: 10.00 uur - 21.00 uur Zaterdag: 10.00 uur - 13.00 uur ter verlichting van zijn last I Steun Brooke, en word donateur voor 15.88 euro per jaar. I ja, ik word donateur en ik ontvang tweemaal per jaar de nieuwsbrief I ja, ik word donateur maar stuur mij geen nieuwsbrief i Voor uw betaling ontvangt u z.s.m. een acceptgiro Oppositie wil van WCT af door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Een nieuw onderzoek naar het doorzetten van de Westerschelde Container Terminal is een heilloze weg. Er zijn voldoende kosten gemaakt. Veel publiek geld is reeds geïn vesteerd. Geld, waarvan nu al vast te stellen is, dat doorgaan met de WCT een hoog Betuwe lijn-gehalte in zich herbergt. Zeeland kan nu nog een andere weg inslaan en Provinciale Sta ten moeten zich schamen als ze dat niet doen. Dit stellen de vijf fractievoor zitters van niet in het dagelijks provinciebestuur vertegen woordigde partijen in een giste ren uitgegeven verklaring. Aan leiding: de vernietiging van het WCT-besluit door de Raad van State. ChristenUnie, D66, GroenLinks, Partij voor Zee land en SP constateren dat het rechtscollege in niet mis te ver stane wijze de vloer aanveegt met de door de provincie ge volgde procedure voor de WCT. „Ook de inhoudelijke argumen ten op gebied van economie en werkgelegenheid zijn door de Raad gefileerd." De oppositiepartijen verbazen zich er hooglij k over dat het oor deel van de Raad van State niet leidt tot 'enige terughoudend heid' bij Gedeputeerde Staten. De fractievoorzitters herinne ren eraan dat volgens GS vorig jaar haast gemaakt moest wor den met het WCT-besluit, om dat uitstel van de aanleg van de terminal onherroepelijk tot af blazen van het hele project zou leiden. „Wat is de informatie van GS in de toekomst waard, als nu blijkt dat de haast niet nodig was?", vragen de fractie voorzitters zich af. Ze onder strepen dat 'meer gehoor geven aan de wensen van de inwoners van Zeeland' op zijn plaats is. „Ook het formuleren van een sa menhangende visie op de pro vincie is geen overbodige luxe. En dat is juist nu meer dan no dig. Het beleid dient te worden herzien en andere vormen van het scheppen van werkgelegen heid moeten worden overwo gen." De fractievoorzitters ge ven aan dat er genoeg andere kansen dan een containertermi- nal zijn. „Alternatieven die op de kortst mogelijke termijn een politiek debat verdienen. Het gaat om de toekomst van Zee land." De oppositiepartijen verlangen meer inzicht in het contract dat met Hesse-Noord Natie is geslo ten over de aanleg van de WCT. Ze vragen zich onder meer af of daarin verplichtingen staan te genover de Antwerpse stuwa door, die eerder niet aan de Sta ten zijn voorgelegd. Verder leeft de vrees dat de Rotterdamse ha ven zich aandient als nieuwe partner voor de WCT, als de Vla mingen vanwege uitstel afha ken. Bovendien willen de partij en weten hoeveel banen de WCT werkelijk kan opleveren. In hun verklaring reppen de fractievoorzitters van een we reldwijde terugloop van de groei in de containeroverslag. Initiatiefnemer J. van der Gies- sen (D66) zegt dat de overslag in Amsterdam absoluut daalt en zich in Rotterdam stabiliseert. Gisteren meldde de Antwerpse Havenautoriteit over het eerste halfjaar van 2003 echter een groei van de containeroverslag met 14 procent. foto Willem Mieras De Willem Zelleweg in Goes, een van de plaatsen waar een hoge geluidswal zou komen. door Ben Jansen GOES - Het is onduidelijk wel ke gevolgen de vernietiging van het besluit over de aanleg van de Westerschelde Containertermi- nal heeft voor de geluidsbeper- kende maatregelen langs de spoorlijn door Zuid-Beveland. Prorail, verantwoordelijk voor het Nederlandse spoorwegen net, beraadt zich nog op de situ atie die is ontstaan nu de Raad van State een streep door de WCT heeft gehaald en het dage- lijke provinciebestuur heeft een herkansing heeft aangekon digd. Ervan uitgaand dat de WCT zou worden aangelegd en dat 16 procent van de containers per spoor zou worden aan- en afge voerd, is berekend dat in de ge meenten Goes, Kapelle en Rei- merswaal over een lengte van bijna 9500 meterlangs de spoor lijn geluidsschermen zouden moeten worden geplaatst, vari ërend in hoogte van één tot vier meter. De aanleg ervan is voor zien in de periode 2004-2007. Bij de presentatie van dit plan maakte Prorail al duidelijk dat nieuwe berekeningen moeten worden gemaakt als de WCT niet door zou gaan. De aankondiging van de pro vincie en het havenschap dat ze zich niet zonder meer neerleg gen bij de uitspraak van de Raad van State, plaatst Prorail in een lastig parket. Projectleider A. Korlaar van Prorail: „Waar moeten we nu vanuit gaan? Zonder rekening te houden met goederentreinen van en naar de WCT kunnen we waarschijnlijk volstaan met minder en lagere geluidsscher men. Maar wat doen we dan als over enkele jaren blijkt dat de WCT toch door kan gaan?" Een oplossing is mogelijk de keus voor modulaire schermen, die tamelijk makkelijk zijn aan te passen. Prorail is van plan in elk geval gebruik te maken van de gele genheid en bij de berekeningen over de geluidsbelasting door de spoorlijn uit te gaan van actuele informatie over de treinenloop. Zo is in de bestaande plannen weliswaar rekening gehouden met een groei van de overslag in het Sloegebied, maar niet con creet met de activiteiten van au totransporteur Cobelfret. Da gelijks rijden nu gemiddeld zes treinen met auto's naar de ter minal in Vlissingen-Oost. Dat aantal wordt gehalveerd zodra Cobelfret volgend jaar de be schikking krijgt over de drie speciale binnenvaartschepen die voor het vervoer van de au to's worden gebouwd. door Ben Jansen VLISSINGEN - Havenschap Zeeland Seaports heeft de afge lopen jaren 12,5 miljoen euro gespendeerd aan voorberei- dingskosten voor de Wester schelde Containerterminal. Ruim de helft van dit bedrag is uitgegeven voor de verwerving van gronden die moeten dienen als natuurcompensatie. Dit geld is in elk geval niet weg als de uit spraak van de Raad van State van woensdag betekent dat de WCT definitief van de baan is. Directeur J. van der Hart van Zeeland Seaports vertelt dat twee tot drie medewerkers van de afdeling havenontwikkeling min of meer permanent aan de WCT hebben gewerkt sinds de plannen vier jaar geleden vaste vorm begonnen aan te nemen. Daarnaast zijn er medewerkers van de afdeling financiën er vol op mee bezig geweest. Het havenschap heeft al grond gekocht in het gebied tussen het haven- en industrieterrein en Ritthem. Het WCT-plan voor zag in de aanleg van een natuur gebied van 200 ha (50 ha buiten dijks en 150 ha binnendijks). Van der Hart schat dat binnen dijks inmiddels 100 ha is ver worven. „Die grond behoudt in elk geval zijn waarde", meent hij. „Voor de landbouw, maar je zou er ook aan kunnen denken dat we de grond aan de provin cie overdragen voor andere na- tuurcompensatieproj ecten. Veel geld is uitgegeven aan ad viesbureaus die het milieuef fectrapport hebben vervaar digd. Ook de aanbestedingspro cedure heeft veel gekost. De aanleg van de WCT is Europees aanbesteed. Bedrijven die na de eerste ronde zijn overgebleven, hebben een vergoeding gekre gen voor het maken van een meer gedetailleerde prijsopga ve. Dat betekent enkele tonnen per bedrijf. Een combinatie van de aanne mingsbedrijven Boskalis en Van Hattum en Blankevoortisove! gebleven als de meest geschikt gegadigde vóór de bouwvak WCT. De verdere voorberti. dingskosten van deze combira tie zijn ook vergoed. Het havenschap is een g< schappelijke regeling, waaraf de provincie en de gemeentg Terneuzen, VlissingenenBorj. Ie deelnemen. Zeggenschap8 kosten en baten worden vj deeld volgens de sleutel aO-jj 12,5-12,5. Ook medewerkt van de provincie Zeeland hei ben tijd gestoken in de Wq Een woordvoerder schatdekt ten hiervan op 100.000 «ut „Maar het kan ook meerzijn. GOES - De Brabants-Zeen^ Werkgeversvereniging, Ka» van Koophandel en FNV Ziiij west-Nederland reageren i teleurgesteld op de vernietigii van het WCT-besluit door t Raad van State. De eis voor meer onderzoekt bezorgt de economischegroE werkgelegenheid in Zeek een vertraging van tenmiij twee jaar, stelt de FNV Zuil west-Nederland. De vakbew ging vindt dat de WCTnietn de baan mag zijn. Volgens de Kamer van Koto handel betekent de uitsprai van de Raad van State een s gatief signaal' naar onders mingen die geïnteresseerd!] in vestiging in Zeeland, dan. de Zeeuwse havens. Ook «ij de Kamer op de ingrijpende) perkende gevolgen van de Eur pese Vogel- en Habitatricht nen voor de Zeeuwse econom Port Promotion Council Zt land acht het zeer gewenstl provincie en Zeeland Seapo: overleggen met het bedrijft ven over de verdere ontwikl ling van de haven, inclusiefs containerterminal. MINIKRANT DAGELIJKS OPEN VOOR HET BEZOEKEN VAN DE TOREN EN DE TENTOONSTELLINGEN Toegang 2,50 jongeren 1,- De beste internationale persfoto's. Sponsor Veere: Rabobank Middelburg-Veere zwart/ wit werken op papier uit de serie Mene, mene tekelufarsin en samen met Inleiding tentoonstelling zaterdag 19 juli 16.00 uur door Pieter Schoonheim Info 0118-623650, Email: cnmzld@zeeiandnet.nl, www.nieuwe-muziek.nl zoekt met spoed een elke week op woensdagavond van 19.00-20.00 uur in sportzaal De Brug. Voor informatie en reacties: Heieen Hoogerheide, tel. 0113-695834 Onze Letse dirigente heeft haar studies in Nederland afge sloten en gaat weer terug naar Letland, haar geboorteland. Hierdoor is vanaf 01-10-2003 de functie vacant van Het ZWIK bestaat uit +/- 55 leden en repeteert iedere don derdagavond in Verenigingsgebouw 'Amicitia' te Kloetinge bij Goes. Het repertoire bestaat o.a. uit klassieke, gewijde en volks muziek. Een actief bestuur en enkele commissies verzorgen de koororganisatie, inclusief de voorbereiding van concerten. De dirigent(e) ontvangt een vergoeding voor repetitie-uren; een reiskostenvergoeding is bespreekbaar. Het bestuur nodigt belangstellenden voor deze functie uit om voor 15-08-2003 hun sollicitatie, inclusief CV te rich ten aan: Secretariaat ZEEUWS MANNENKOOR p/a de heer J. M. Meulbroek, Berkenstraat 28 4462 VX Goes, telefoon 0113-214723 e-mail: jajomeul@zeelandnet.nl Informatie kan worden ingewonnen bij de secretaris of bij de voorzitter, de heer C. A. Toorenaar, telefoon 0113- 342553 of e-mail: ctoorenaar@zeelandnet.nl Wegens onze koorreis naar Letland en Litouwen kan afhandeling van de sollicitaties eerst na 1 augustus plaatsvinden. Dinsdag 22 t/m vrijdag 25 juli wordt de gehouden. Zoals altijd starten we weer tussen 9.00 en 13.00 uur in Sportpunt Zeeland Goes. U kunt kiezen uit routes van 25-40 en 60 km. Wij verwachten dinsdag, zoals altijd, grote drukte bij de inschrijving; wilt u die ontlopen dan kunt u maandag (de 21e) tussen 14.00 en 16.30 uur ook inschrijven in Sportpunt Zeeland, Zwembadweg 1-5 Goes. Autisme is een ernstige handicap. De NVA maakt zich sterk voor mensen met autisme. Steun daarom de NVA, Bilthoven: giro 479 Tel. 0900.AUTISMEt0900.388 47 63) 0,25 p/min. www.autisme-nva.nl Woord en Daad helpi kansarme mensen in ontwikkelingslanden vanuit bijbelse op dracht. Met gezond drinkwater, voldoend; voedsel, betere gezon heidszorg, onderwijs en werk. VOOR 5,- PER MJUH BENT U PARTNER VU WOORD EN DAAD IN ARMOEDEBESTRIJDING BEL ONS OF STUUR NU EEN E-MAIL! Postbus 560 4200 AN Gorinchem Tel. (0183) 6111 E-mail. in/o@u;oordendaad.nl www.woordendaad.nl In de Derde Wereld werken talloze paarden en ezels onder erbarmelijke omstandigheden, vaak totdat ze er letterlijk dood bij neervallen. De eigenaren van de dieren behoren tot de mrj—armsten van de wereldbevolking; zij zijn voor hun levensonderhoud volledig afliankelijk van ^JÊÈÊÊÊÊÈÈték hun werkpaard of -ezel. Geldgebrek en onwerendheid liggen ten grondslag aan schrijnend W- jm* v dierenleed. Ondervoeding, oververhitting, overbelasting en tuigwonden zijn de meest voor komende aandoeningen. Brooke Hospital for Animals (opgericht in 1934, door mrs. Dorothy Brooke) zet zich in voor verbetering van de leefomstandigheden van werkpaarden en -ezels in Egypte, Jordanië, Si <.m ip -m&'M Pakistan en India, door middel van: gratis diergeneeskundige hulp aan zieke en gewonde werkpaarden en -ezels voorlichting aan eigenaren over een goede dierverzorging r m ||1 voorkoming van ziektes door middel preventieve behandelingen plaatsing van watertroggen en aanleg van schaduwplekken voor mens en dier verbetering aan tuig en advies over verantwoorde, diervriendelijke belasting In 13 hospitadlcentra en met 41 rijdende klinieken worden door Brooke Hospital op jaarbasis 500.000 dieren gratis behandeld en eigenaren voorgelicht. JJ i Brooke Hospital for Animals Naam en voorletters: U Mevr. Dfo i i Stichting Brooke Hospital for Animals Straat en huisnummer: Van Baerlestraat 13-C, 1071 AM Amsterdam 1 n j 1 A i 1'ostcode en plaats: Tel.: 020-6709229 Fax: 020-6792800 j r E-mail: info@brooke.nl Website: www.brooke.nl Stuur deze bon in een envelop naar: Brooke Hospital for Animals, Antwoordnummer 47548» Giro: 55.68.671 Bank: 49.24.41.294 1070 WD Amsterdam. Een postzegel hoeft niet, maar mag wel (graag zelfs). 1003A'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 14