Uitspraak geeft mensen langs spoor moed
Goes haalt haar gelijk
Twijfel slaat toe
in Statenfracties
Provincie, schap en
Hesse-Noordnatie
praten na zomer verder
15
Redt de Kaloot ziet stoutste dromen waarheid worden
Raad van State geeft vernietigend oordeel over vergunning containerterminal
Antwerpen
leeft mee
met Seaports
VOöy»
donderdag 17 juli 2003
Werkgelegenheid
Geluid
Geweldig
Plicht
Procederen
ZMFgigantische klapper
Heertje: meer begrip voor natuur
Bruinooge: geen WCT, wat dan wel
jrinfBen Jansen
GOES - Peter de Dreu, voorzit-
tervan vereniging Redt de Ka
loot, kon zijn ogen niet geloven
loenhij gistermorgen op het in
ternet de uitspraak van d
van State las.
Na de behandeling van de zaak
april hadden we wel het ver
trouwen dat de WCT niet zonder
meer door zou gaan, maar we
hadden nooit durven hopen dat
de Raad we zó in het gelijk zouden wor
den gesteld."
Redt de Kaloot kwam al in het
geweer tegen de plannen voor de
WCT op het moment dat de
Zeeuwse Milieufederatie nog
overwoog in te stemmen met de
containerterminal als die de
aanleg van de Tweede Maas
vlakte overbodig zou maken.
Sindsdien is Redt de Kaloot zich
blijven manifesteren bij alle ge
legenheden die maar enigszins
geschikt leken om te pleiten
voor het behoud van het strand
en zijn slikkerige vooroever.
De Dreu is niet onder de indruk
van het voornemen van de pro
vincie de door de Raad van State
geconstateerde tekortkomingen
in het Statenbesluit over de
WCT te repareren. „Daar ko
men ze wel op terug. Wanneer ze
de zaken goed op een rijtje heb
ben gezet, zien ze wel in dat daar
geen beginnen aan is."
Voor Redt de Kaloot is de kous
nu niet af. De Dreu: „We willen
blijven meedenken en meepra
ten over mogelijkheden om de
economie in Zeeland te verster
ken."
Met de Kaloot zelf moet ook nog
wat gebeuren. „Dat is de andere
kant van alle publiciteit die we
hebben getrokken. Het is nu
veel drukker op het strand dan
vroeger. We hebben dringend
prullenbakken en toiletten no
dig."
Vette onvoldoende voor provincie
Hnor Rinus Antonisse
DEN HAAG - De afdeling be
stuursrechtspraak van de Raad
van State laat er geen twijfel
over bestaan. De provincie
krijgt voor het huiswerk over de
Westerschelde Container Ter
minal een dikke onvoldoende.
Als ze opnieuw een beslissing
wil nemen over aanleg van de
WCT, moeten heel wat zaken
alsnog zorgvuldig worden on
derzocht, aldus de Raad.
De argumenten op grond waar
van de Raad van State het be
sluit van Provinciale Staten tot
aanleg van de WCT vernietigt,
hebben met name betrekking op
de Vogel- en Habitatrichtlijnen
van de Europese Unie en op gro
te onduidelijkheid over de ge
volgen die komst van de WCT
heeft voor het achterland - in
het bijzonder langs de spoorlijn
Vlissingen-Roosendaal.
Natuurgebieden die volgens de
EU-richtlijnen zijn beschermd,
mogen alleen worden opgeof
ferd als er beslist geen andere
oplossingen zijn en sprake is
van 'dwingende redenen van
groot openbaar belang'. De
Raad constateert dat de provin
cie geen alternatieven buiten
Zeeland in beschouwing nam en
evenmin keek naar andere acti
viteiten waarmee de werkgele
genheid kan worden bevorderd.
Het ontbreekt aan een actuele
sterkte-zwakte analyse van de
Zeeuwse economie.
De Raad van State erkent dat
regionale werkgelegenheid een
dwingende reden van groot
openbaar belang kan zijn. Dit
moet dan wel ondubbelzinnig
door Ben Jansen
ANTWERPEN - Directeur
E. Bruyninckx van de Antwerp
se haven leeft in zekere zin mee
met zijn collega's van Zeeland
Seaports. „De argumenten
waarmee het besluit over de
WCT wordt vernietigd, klinken
ons bekend in de oren. We heb
ben er ook mee te maken gehad
toen bij ons de aanleg van het
Deurganckdok is stilgelegd.
Ook wij hebben ons verkeken op
de complexiteit van de Vogel- en
Habitatrichtlijn en op de gevol
gen ervan."
De positieve kant van de verge
lijking van de WCT met het
Deurganckdok is dat de aanleg
van de containerhaven op de
linkeroever van de Schelde uit
eindelijk kon worden hervat.
Bruyninckx: „Niets belet het
havenschap en de provincie dus
het huiswerk opnieuw te ma
ken. Wij voelen ons in elk geval
iets minder beschaamd over de
gang van zaken met het Deur
ganckdok, want wij hadden al
tijd het idee dat in Nederland op
het gebied van procedures zo
zorgvuldig wordt gewerkt."
Bruyninckx onderstreept dat de
plannen voor de WCT in Ant
werpen nooit met argwaan zijn
bekeken omdat een zo ver in de
monding van de Westerschelde
gelegen containerterminal tra
fieken zou afsnoepen. „We den
ken niet in termen van concur
rentie. Ons standpunt is steeds
dat ontwikkelingen die indivi
duele havens sterker maken,
goed zijn voor het geheel. Dat
geldt op de schaal van de Schel-
dehavens, van de Benelux en ei
genlijk van heel Noordwest-Eu
ropa."
Uit de besluiten over de WCT en
het Deurganckdok valt volgens
de directeur van de Antwerpse
haven de les te leren dat het
verkeerd is de aandacht vooral
te richten op de economische
betekenis van infrastructurele
projecten en de gevolgen voor
natuur, milieu en leefomgeving
eraan ondergeschikt te maken.
..Wij hebben die vanzelfspre
kendheid bijvoorbeeld laten va
ren bij de plannen voor een
tweede spoorwegontsluiting
van het Antwerpse havenge
bied."
Aan één project mag in de visie
van Antwerpen in geen geval
Worden getornd: een volgende
verdieping van de Westerschel
de. Bruyninckx: „Die is van le
vensbelang voor de toekomst
van de Antwerpse haven."
vast staan en dat kan de provin
cie niet hard genoeg maken,
stelt de Raad. Zo blijkt niet
waarop de verwachte forse da
ling van de werkgelegenheid in
de Zeeuwse havens is gegrond.
„Hier wreekt zich ook het ont
breken van een toereikend on
derzoek naar alternatieven
waarmee de werkgelegenheid in
de regio kan worden behouden
dan wel uitgebreid.
De enige voldoende krijgt de
provincie voor het natuurcom
pensatieplan (157,6 hectare
nieuwe natuur). De bezwaren
op dit onderdeel worden derhal
ve afgewezen. Wel tekent de
Raad erbij aan dat door aanleg
van de WCT de zogenaamde
'speciale beschermingszone'
volgens de Habitatrichtlijn (be
scherming leefgebieden planten
en dieren) geheel verdwijnt.
Provinciale Staten maakten de
WCT mogelijk via een herzie
ning van het Streekplan Zee
land. Voor het gebied waar de
terminal moet komen namen ze
een 'concretebeleidsbeslissing'.
Het achterland - met name de
gemeenten Goes, Kapelle, Rei-
merswaal en de provincie Bra
bant - is daarin niet begrepen.
Toch gaat de Raad van State
zeer uitvoerig in op de gevolgen
voor het achterland. Die hadden
zorgvuldiger moeten worden
onderzocht, 'zodat zij ten volle
konden worden betrokken in de
bestuurlijke afweging'.
De Raad oordeelt dat toen het
WCT-besluit viel, onvoldoende
inzicht bestond in de gevolgen
die de sterke toename van het
goederentransport per spoor.
Onduidelijk is of de WCT op
passende wijze in gemeentelijke
bestemmingsplannen kan wor
den vastgelegd en of afdoende
maatregelen tegen geluid en
trilling wel mogelijk zijn. De
Raad betwijfelt of voor die
maatregelen voldoende geld be
schikbaar is. Onderstreept
wordt dat aanleg van een aparte
goederenspoorlijn langs de A58
ook op lange termijn onzeker is.
Het strandje bij de Kaloot, onder de rook van de elektriciteitcentrales in Vlissingen-Oost.
foto Lex de Meester
door Winnie van Dam
GOES - Natuurlijk, alle omwo
nenden van het spoor zijn blij
dat ze in de toekomst niet dag en
nacht door hun huis stuiteren
zodra een trein langs rijdt, maar
niet iedereen reageert even uit
bundig op de uitspraak van de
Raad van State.
W. de Groote, bijvoorbeeld. Zij
woont in de Stationsstraat in
Kapelle. Ja hoor, ze vindt het
wel fijn, maar om nou te zeggen
dat ze verkeert in een euforische
staat, nee. „Ik wist niet eens dat
de beslissing erover vandaag
zou worden genomen. Ik hou me
er niet zo mee bezig, maar het is
wel fijn dat er in de toekomst
niet nog meer treinverkeer
langsrijdt, want de goederen
treinen zijn al lastig genoeg."
Zo ook A. de Jager uit diezelfde
Stationsstraat. Ze is er niet zo
mee bezig. In mei dit jaar, toen
de treinen volgeladen met auto's
voor het bedrijf Cobelfret pas
reden, was dat voor haar en haar
man wel even wennen. Maar ja,
het went hè. „We werden er eerst
wel wakker van, maar dat is nu
voorbij."
De reactie van buurtgenote
J. van der Kaaij daarentegen is
uitbundig. Van der Kaaij is
echtgenote van T. Richel. Hij is
de initiatiefnemer voor de op
richting van BAS. Dat staat
voor Belangenbehartiging Aan-
wonenden Spoorlijn. „Dit is
echt fantastisch"jubelt Van der
Kaaij. Een echte aansporing
voor de mensen die aan het
spoor wonen om door te gaan
met de acties. Want dat is vol
gens de vrouw wat de inmiddels
190 leden van BAS gaan doen.
„Wij gaan vrolij k door met strij -
den tegen de autotreinen van
het bedrijf Cobelfret. Ik tel de
keren nietmaar ze komen zeker
tien keer per dag langs dende
ren. Je trilt hier helemaal weg."
Of ze deze uitspraak had ver
wacht? „Je hoopt erop, maar dit
is te mooi om waar te zijn.
spoort grenst aan zijn tuin. Het
geluid van een personentrein
vindt hij nog aanvaardbaar,
maar de goederentreinen die
langsrij den leveren wat hem be
treft te veel geluidsoverlast op.
Volgens hem kan geluid wel
wennen, maar alleen als je je er
niet te veel aan ergert. Het heeft
volgens Gruijters met psycholo
gie te maken. Hij legt uit. „Aan
het geschreeuw van j e eigen kin
deren kun je wennen, maar aan
het geschreeuw van kinderen
van een ander niet."
M. Buijs woont aan het spoor in
Goes. Hij ziet de toekomst een
stuk plezieriger in, maar maakt
zich nog wel zorgen over de goe
derentreinen van het autobe
drijf die sinds mei niet meer ge
woon langs rijden, maar écht
langs denderen. Bovendien zijn
die treinen ook nog eens heel erg
lang.
Enfin, Buijs zegt met de beslis
sing van de Raad van State in ie
der geval erg blij te zijn. „Het
waait nu te hard, anders hing de
vlag uit."
„Dit is geweldig", vertelt Peter
Gruijters uit 's-Heer Arends-
kerke, bestuurslid van BAS. Hij
praat wat harder om boven het
geluid van een langsdenderende
personentrein te komen. Het
door Rob Paardekam
GOES - De gemeente Goes is ui
termate tevreden over de uit
spraak van de Raad van State.
Wethouder M. 't Hart consta
teert dat het rechtscollege alle
argumenten die de gemeente te
gen de komst van de WCT heeft,
overnam.
In tegenstelling tot Reimers-
waal en Kapelle tekende de ge
meente Goes niet het WCT-con-
venant, waarin afspraken
werden gemaakt over compen
serende maatregelen. Tot ieders
verbazing stapte Goes naar de
Raad van State om de aanleg
van de terminal aan te vechten.
„Daar werd door veel mensen
bagatelliserend over gespro
ken", aldus 't Hart. „Daarom
doet het me goed dat een geres
pecteerd orgaan als de Raad van
State ons op alle punten in het
gelijk heeft gesteld."
Dat de WCT er niet komt, bete
kent volgens de wethouder al
lerminst dat de problemen van
de baan zijn. Zo zal de huidige
overlast door het treinverkeer
aangepakt moeten worden en
dienen er alternatieven gezocht
te worden om werkgelegenheid
naar Zeeland te halen. „We heb
ben de plicht om daar met z'n al
len onze schouders onder te zet
ten", aldus 't Hart.
Hij is er overigens nog niet zeker
van dat de provincie en Zeeland
Seaports geen nieuwe poging
ondernemen om een container
terminal te realiseren. „Maar
als ik de motivering van de Raad
van State bekijk, zal een nieuw
besluit niet snel en gemakkelijk
te nemen zijn."
Wethouder G. Burger van Ka
pelle reageert gematigd tevre
den op de uitspraak. „Natuur
lijk zou de WCT extra overlast
veroorzaakt hebben voor om
wonenden van het spoor en het
kruisend verkeer. In die zin zijn
we niet ontevreden."
Aan de andere kant constateert
Burger dat het aantal goederen
treinen ook zonder de WCT zal
toenemen. „Daarom laten we
onze aandacht niet verslappen.
We willen dat het geld dat de
provincie heeft toegezegd om de
overlast te bestrijden beschik
baar blijft en zullen ook de mi
nister nog eens om extra geld
vragen."
De Reimerswaalse wethouder
M. van Overloop toont zich als
enige onaangenaam verrast
door de uitspraak. „Het is voor
de zoveelste keer dat natuurbe-
langen en Europese regelgeving
prevaleren boven werkgelegen
heid", zegt hij. „Wij proberen op
bedrijventerrein De Poort bij
Rilland ook een stukje werkge
legenheid te creëren, maar zijn
inmiddels al acht jaar aan het
procederen. Je krijgt tegen
woordig niets meer voor el
kaar."
Van Overloop geeft toe dat de
uitspraak voor aanwonenden
van het spoor goed is uitgeval
len. „Maar aan de andere kant
dachten wij als gemeente dat we
de negatieve gevolgen goed
hadden ondervangen door het
convenant te tekenen." Overi
gens gaat ook Van Overloop er
van uit dat de miljoenen die be
loofd zijn om hinder van het
spoor te verminderen, gewoon
beschikbaar blijven.
door Ben Jansen
GOES - Havenschap Zeeland
Seaports gaat na de zomerva
kantie met de provincie en Hes-
se-Noord Natie overleggen over
een herkansing voor de Wester
schelde Container Terminal.
„We zullen eerst de uitspraak
van de Raad van State goed ana
lyseren, adviezen erover inwin
nen en de zaak eens een paar
weken laten bezinken", zegt
voorzitter G. de Kok. „Dan kij
ken we verder."
De Kok had gistermiddag nog
geen contact gehad over de ge
volgen van de vernietiging van
het Statenbesluit met Hesse-
Noord Natie, het Antwerpse ha
venbedrijf dat de containerter
minal zou gaan exploiteren. Het
bedrijf zelf wilde niet reageren
op de uitspraak.
Op 4 oktober vorig jaar, nadat
de beslissing in de Staten was
genomen, verklaarde E.
D'Hondt van Hesse-Noord Na
tie nog dat een aantal potentiële
klanten van de WCT in een
eventueel uitstel van het besluit
aanleiding zou hebben gezien af
te haken.
Een herstart van de procedure
vergt twee a drie jaar. Het is de
vraag of rederijen met belang
stelling voor een containerkade
in Vlissingen-Oost zoveel ge
duld hebben. De Kok: „Laten
we maar niet vooruitlopen op de
vraag of het nog wel zinvol is
met de plannen voor de WCT
door te gaan als blijkt dat Hes-
se-Noord Natie er geen klanten
meer voor heeft."
Zeeland Seaports wilde de WCT
samen met het Gemeentelijk
Havenbedrijf Rotterdam aan
leggen. Daarvoor zou het al be
staande samenwerkingsver
band Exploitatiemaatschappij
Schelde Maas worden uitge
bouwd op een manier die in Zee
land tot veel wenkbrauwge-
frons heeft geleid. Zeeland zou
de zeggenschap over de Zeeuw
se zeehavens verkwanselen aan
Rotterdam, luidde de kritiek.
Een woordvoerder van het Ge
meentelijk Havenbedrijf Rot
terdam acht het te vroeg om nu
al iets zeggen over die samen
werking: „Eerst maar eens af
wachten hoe het verder gaat.
Het voortouw daarvoor ligt bij
Zeeland Seaports. Er is in elk
geval zoveel tijd en energie in de
samenwerking tussen de beide
havens gestoken dat het niet
verstandig is om zonder meer te
zeggen: nu is het over en uit."
GOES - Een gigantische klapper voor de milieubeweging,
zegt coördinator Tjeu van Mierlo van de Zeeuwse Milieu Fe
deratie (ZMF) over de uitspraak van de Raad van State. „Het
WCT-besluit van de provincie is op alle fronten aan flarden
geschoten. De provinciale politiek kan nu met een schone lei
beginnen.Hij vindt dat het WCT-plan definitief aan de kant
moet worden gezet. „Wij zullen daartoe druk op de ketel zet
ten", verzekert Van Mierlo.
De ZMF-coördinator stelt vast dat provincie Zeeland zich in
de planvorming teveel heeft toegespitst op de natuurcompen
satie en te weinig aandacht besteedde aan alternatieve onder
zoeken, terwijl bovendien het 'dwingende belang' van de
containerterminal in Vlissingen-Oost onvoldoende is aange
toond.
Van Mierlo merkt op dat de uitspraak van de Raad van State
nieuwe kansen biedt voor het zogenaamde tweesporenbeleid,
waarin investeringen in economie en ecologie wel in goede
balans zijn.
GOES - De beslissing van de Raad van State over de Wester
schelde Container Terminal is er een blijk van dat natuur,
landschap en kwaliteit van de leefomgeving niet zonder meer
worden opgeofferd voor grootschalige economische ontwik
kelingen, zegt Arnold Heertje.
De oud-hoogleraar economie, columnist en adviseur van ver
eniging Redt de Kaloot, ziet de wat hij 'een vernietigende uit
spraak' noemt als een schakel in eens reeks van besluiten die
op een keerpunt duiden. Als voorbeelden noemt hij afwijzi-
ging van het multimodaal transportcentrum Valburg bij Nij
megen en het bedrijventerrein Wijkermeerpolder aan het
Noordzeekanaal.
Ook het inzicht dat de Betuwelijn bij nader inzien beter niet
kan worden aangelegd, past daar volgens hem in.
Heertje: „Er wordt meer waarde toegekend aan dingen die
minder makkelijk in geld zijn uit te drukken. Dat is een goede
zaak."
GOES - Zonder containerterminal geen goed functionerende
havens, zonder florerende havens geen bloeiende Zeeuwse
economie. Oud-gedeputeerde en initiatiefnemer voor de
WCT Daan Bruinooge ziet niet welke andere mogelijkheden
er zijn om de werkgelegenheid in Zeeland te bevorderen.
„Landbouw en visserij? Vergeet het maar. Recreatie? Ik vraag
me af of we meer grootschalige recreatieparken willen.
Dienstverlening? Dan moet je toch eerst bedrijven hebben
waaraan die diensten kunnen worden verleend", aldus de
oud-gedeputeerde.
Bruinooge heeft de uitspraak van de Raad van State 'buiten
gewoon teleurgesteld' vernomen. Maar hij is nog steeds
strijdlustig, ondanks dat hij niet langer het voortouw heeft in
de Zeeuwse economie. „Deze uitspraak hoeft niet het einde
van de plannen voor de containerterminal te zijn. Er is echter
wel de politieke wil van Provinciale Staten en gemeenteraden
voor nodig om te proberen met nog betere argumenten te ko
men."
De afgelopen jaren heeft Bruinooge als voorzitter van haven
schap Zeeland Seaports gemerkt dat de voorgenomen aanleg
van de Westerschelde Container Terminal leidde tot meer be
langstelling voor de Zeeuwse havengebieden. „Er zijn con
tracten getekend met voorwaarde dat de aanleg van de WCT
door zou gaan. Die contracten staan nu op losse schroeven.
Dat is hét probleem voor onze havens: wereldwijd worden
steeds meer goederen in containers gestopt. Je speelt geen rol
als je die niet kunt behandelen."
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Het enthousi
asme in Provinciale Staten voor
de Westerschelde Container
Terminal is al flink bekoeld. Na
de vernietigende uitspraak van
de Raad van State zijn de meeste
fractievoorzitters ten prooi ge
vallen aan twijfel. Het verlies
nemen, of toch nog een poging
wagen om de fouten te herstel
len?
„Gezien de grote meerderheid
die er in de Staten was voor het
WCT-besluit, ga ik ervan uit dat
de Staten van ons eisen dat we
reparatie ernstig onderzoeken",
zegt gedeputeerde H. van Wave-
ren (CDA, ruimtelijke ordening
Maar zelfs zijn eigen partij
lijkt daarvan niet overtuigd.
,Ik begrij p hem welmaar ik zie
er niks van terechtkomen. In de
uitspraak zit maar één positief
punt, de natuurcompensatie, de
rest is negatief. Mijn eerste reac
tie is daarom: verlies nemen",
bekent C. van Beveren.
Zo voelen ook GroenLinks,
ChristenUnie, D66, SP en LPF
dat, maar zij waren ook altijd al
tegen de WCT. „Laten we nu dat
twee-sporenbeleid maar écht
gaan ontwikkelen en geen tijd
meer verdoen aan iets waarvan
we vrijwel zeker weten dat de
uitkomst dezelfde zal zijn", rea
geert M. wiersma (GL).
J. van der Giessen (D66) wijst er
bovendien op dat GS altijd heb-
,ben gewezen op 'het moment'.
„Nü was er een klant, over twee
jaar niet meer. Dan is het toch
ongeloofwaardig om door te
willen gaan. En als dat wel kan,
dan zijn we misleid."
SGP en WD steunen GS wel
voluit in hun poging de schade
te repareren. Zij maken zich
ernstige zorgen over de toe
komst van de Zeeuwse econo
mie en zien geen serieuze
alternatieven voor de WCT die
voldoende banen opleveren.
Ook de Partij voor Zeeland, die
vorig jaar nota bene tegen de
WCT stemde, vindt het verstan
dig om te onderzoeken of ge
maakte fouten zijn te herstellen.
De PvdA zit, hoewel onderling
verdeeld, op hetzefde spoor.
Fractievoorzitter P. Holtring:
„Natuurlijk eerst kijken wat we
hebben in te brengen tegen deze
uitspraak. En dan komt de af
weging of het nog zinvol is.'
Zijn fractiegenote M. de Kostei
voelt er echter niets voor op
nieuw jaren in de WCT te ste
ken. „Dit heeft al zo veel onrusl
opgeroepen, dat moeten we niet
nog een keer willen. Doe dar
maar iets waar meer draagvlal
voor is onder de Zeeuwen."
Oktober 2002, gedeputeerde Bruinooge passeert demonstranten o
weg naar de Statenzaal voor de vergadering waarin de Provincial
Staten vóór de aanleg van de WCT zullen stemmen.
foto Ruben Orei