Uitspraak geeft mensen langs spoor moed Goes haalt haar gelijk Twijfel slaat toe in Statenfracties Provincie, schap en Hesse-Noordnatie praten na zomer verder 15 Redt de Kaloot ziet stoutste dromen waarheid worden Raad van State geeft vernietigend oordeel over vergunning containerterminal Antwerpen leeft mee met Seaports VOöy» donderdag 17 juli 2003 Werkgelegenheid Geluid Geweldig Plicht Procederen ZMFgigantische klapper Heertje: meer begrip voor natuur Bruinooge: geen WCT, wat dan wel jrinfBen Jansen GOES - Peter de Dreu, voorzit- tervan vereniging Redt de Ka loot, kon zijn ogen niet geloven loenhij gistermorgen op het in ternet de uitspraak van d van State las. Na de behandeling van de zaak april hadden we wel het ver trouwen dat de WCT niet zonder meer door zou gaan, maar we hadden nooit durven hopen dat de Raad we zó in het gelijk zouden wor den gesteld." Redt de Kaloot kwam al in het geweer tegen de plannen voor de WCT op het moment dat de Zeeuwse Milieufederatie nog overwoog in te stemmen met de containerterminal als die de aanleg van de Tweede Maas vlakte overbodig zou maken. Sindsdien is Redt de Kaloot zich blijven manifesteren bij alle ge legenheden die maar enigszins geschikt leken om te pleiten voor het behoud van het strand en zijn slikkerige vooroever. De Dreu is niet onder de indruk van het voornemen van de pro vincie de door de Raad van State geconstateerde tekortkomingen in het Statenbesluit over de WCT te repareren. „Daar ko men ze wel op terug. Wanneer ze de zaken goed op een rijtje heb ben gezet, zien ze wel in dat daar geen beginnen aan is." Voor Redt de Kaloot is de kous nu niet af. De Dreu: „We willen blijven meedenken en meepra ten over mogelijkheden om de economie in Zeeland te verster ken." Met de Kaloot zelf moet ook nog wat gebeuren. „Dat is de andere kant van alle publiciteit die we hebben getrokken. Het is nu veel drukker op het strand dan vroeger. We hebben dringend prullenbakken en toiletten no dig." Vette onvoldoende voor provincie Hnor Rinus Antonisse DEN HAAG - De afdeling be stuursrechtspraak van de Raad van State laat er geen twijfel over bestaan. De provincie krijgt voor het huiswerk over de Westerschelde Container Ter minal een dikke onvoldoende. Als ze opnieuw een beslissing wil nemen over aanleg van de WCT, moeten heel wat zaken alsnog zorgvuldig worden on derzocht, aldus de Raad. De argumenten op grond waar van de Raad van State het be sluit van Provinciale Staten tot aanleg van de WCT vernietigt, hebben met name betrekking op de Vogel- en Habitatrichtlijnen van de Europese Unie en op gro te onduidelijkheid over de ge volgen die komst van de WCT heeft voor het achterland - in het bijzonder langs de spoorlijn Vlissingen-Roosendaal. Natuurgebieden die volgens de EU-richtlijnen zijn beschermd, mogen alleen worden opgeof ferd als er beslist geen andere oplossingen zijn en sprake is van 'dwingende redenen van groot openbaar belang'. De Raad constateert dat de provin cie geen alternatieven buiten Zeeland in beschouwing nam en evenmin keek naar andere acti viteiten waarmee de werkgele genheid kan worden bevorderd. Het ontbreekt aan een actuele sterkte-zwakte analyse van de Zeeuwse economie. De Raad van State erkent dat regionale werkgelegenheid een dwingende reden van groot openbaar belang kan zijn. Dit moet dan wel ondubbelzinnig door Ben Jansen ANTWERPEN - Directeur E. Bruyninckx van de Antwerp se haven leeft in zekere zin mee met zijn collega's van Zeeland Seaports. „De argumenten waarmee het besluit over de WCT wordt vernietigd, klinken ons bekend in de oren. We heb ben er ook mee te maken gehad toen bij ons de aanleg van het Deurganckdok is stilgelegd. Ook wij hebben ons verkeken op de complexiteit van de Vogel- en Habitatrichtlijn en op de gevol gen ervan." De positieve kant van de verge lijking van de WCT met het Deurganckdok is dat de aanleg van de containerhaven op de linkeroever van de Schelde uit eindelijk kon worden hervat. Bruyninckx: „Niets belet het havenschap en de provincie dus het huiswerk opnieuw te ma ken. Wij voelen ons in elk geval iets minder beschaamd over de gang van zaken met het Deur ganckdok, want wij hadden al tijd het idee dat in Nederland op het gebied van procedures zo zorgvuldig wordt gewerkt." Bruyninckx onderstreept dat de plannen voor de WCT in Ant werpen nooit met argwaan zijn bekeken omdat een zo ver in de monding van de Westerschelde gelegen containerterminal tra fieken zou afsnoepen. „We den ken niet in termen van concur rentie. Ons standpunt is steeds dat ontwikkelingen die indivi duele havens sterker maken, goed zijn voor het geheel. Dat geldt op de schaal van de Schel- dehavens, van de Benelux en ei genlijk van heel Noordwest-Eu ropa." Uit de besluiten over de WCT en het Deurganckdok valt volgens de directeur van de Antwerpse haven de les te leren dat het verkeerd is de aandacht vooral te richten op de economische betekenis van infrastructurele projecten en de gevolgen voor natuur, milieu en leefomgeving eraan ondergeschikt te maken. ..Wij hebben die vanzelfspre kendheid bijvoorbeeld laten va ren bij de plannen voor een tweede spoorwegontsluiting van het Antwerpse havenge bied." Aan één project mag in de visie van Antwerpen in geen geval Worden getornd: een volgende verdieping van de Westerschel de. Bruyninckx: „Die is van le vensbelang voor de toekomst van de Antwerpse haven." vast staan en dat kan de provin cie niet hard genoeg maken, stelt de Raad. Zo blijkt niet waarop de verwachte forse da ling van de werkgelegenheid in de Zeeuwse havens is gegrond. „Hier wreekt zich ook het ont breken van een toereikend on derzoek naar alternatieven waarmee de werkgelegenheid in de regio kan worden behouden dan wel uitgebreid. De enige voldoende krijgt de provincie voor het natuurcom pensatieplan (157,6 hectare nieuwe natuur). De bezwaren op dit onderdeel worden derhal ve afgewezen. Wel tekent de Raad erbij aan dat door aanleg van de WCT de zogenaamde 'speciale beschermingszone' volgens de Habitatrichtlijn (be scherming leefgebieden planten en dieren) geheel verdwijnt. Provinciale Staten maakten de WCT mogelijk via een herzie ning van het Streekplan Zee land. Voor het gebied waar de terminal moet komen namen ze een 'concretebeleidsbeslissing'. Het achterland - met name de gemeenten Goes, Kapelle, Rei- merswaal en de provincie Bra bant - is daarin niet begrepen. Toch gaat de Raad van State zeer uitvoerig in op de gevolgen voor het achterland. Die hadden zorgvuldiger moeten worden onderzocht, 'zodat zij ten volle konden worden betrokken in de bestuurlijke afweging'. De Raad oordeelt dat toen het WCT-besluit viel, onvoldoende inzicht bestond in de gevolgen die de sterke toename van het goederentransport per spoor. Onduidelijk is of de WCT op passende wijze in gemeentelijke bestemmingsplannen kan wor den vastgelegd en of afdoende maatregelen tegen geluid en trilling wel mogelijk zijn. De Raad betwijfelt of voor die maatregelen voldoende geld be schikbaar is. Onderstreept wordt dat aanleg van een aparte goederenspoorlijn langs de A58 ook op lange termijn onzeker is. Het strandje bij de Kaloot, onder de rook van de elektriciteitcentrales in Vlissingen-Oost. foto Lex de Meester door Winnie van Dam GOES - Natuurlijk, alle omwo nenden van het spoor zijn blij dat ze in de toekomst niet dag en nacht door hun huis stuiteren zodra een trein langs rijdt, maar niet iedereen reageert even uit bundig op de uitspraak van de Raad van State. W. de Groote, bijvoorbeeld. Zij woont in de Stationsstraat in Kapelle. Ja hoor, ze vindt het wel fijn, maar om nou te zeggen dat ze verkeert in een euforische staat, nee. „Ik wist niet eens dat de beslissing erover vandaag zou worden genomen. Ik hou me er niet zo mee bezig, maar het is wel fijn dat er in de toekomst niet nog meer treinverkeer langsrijdt, want de goederen treinen zijn al lastig genoeg." Zo ook A. de Jager uit diezelfde Stationsstraat. Ze is er niet zo mee bezig. In mei dit jaar, toen de treinen volgeladen met auto's voor het bedrijf Cobelfret pas reden, was dat voor haar en haar man wel even wennen. Maar ja, het went hè. „We werden er eerst wel wakker van, maar dat is nu voorbij." De reactie van buurtgenote J. van der Kaaij daarentegen is uitbundig. Van der Kaaij is echtgenote van T. Richel. Hij is de initiatiefnemer voor de op richting van BAS. Dat staat voor Belangenbehartiging Aan- wonenden Spoorlijn. „Dit is echt fantastisch"jubelt Van der Kaaij. Een echte aansporing voor de mensen die aan het spoor wonen om door te gaan met de acties. Want dat is vol gens de vrouw wat de inmiddels 190 leden van BAS gaan doen. „Wij gaan vrolij k door met strij - den tegen de autotreinen van het bedrijf Cobelfret. Ik tel de keren nietmaar ze komen zeker tien keer per dag langs dende ren. Je trilt hier helemaal weg." Of ze deze uitspraak had ver wacht? „Je hoopt erop, maar dit is te mooi om waar te zijn. spoort grenst aan zijn tuin. Het geluid van een personentrein vindt hij nog aanvaardbaar, maar de goederentreinen die langsrij den leveren wat hem be treft te veel geluidsoverlast op. Volgens hem kan geluid wel wennen, maar alleen als je je er niet te veel aan ergert. Het heeft volgens Gruijters met psycholo gie te maken. Hij legt uit. „Aan het geschreeuw van j e eigen kin deren kun je wennen, maar aan het geschreeuw van kinderen van een ander niet." M. Buijs woont aan het spoor in Goes. Hij ziet de toekomst een stuk plezieriger in, maar maakt zich nog wel zorgen over de goe derentreinen van het autobe drijf die sinds mei niet meer ge woon langs rijden, maar écht langs denderen. Bovendien zijn die treinen ook nog eens heel erg lang. Enfin, Buijs zegt met de beslis sing van de Raad van State in ie der geval erg blij te zijn. „Het waait nu te hard, anders hing de vlag uit." „Dit is geweldig", vertelt Peter Gruijters uit 's-Heer Arends- kerke, bestuurslid van BAS. Hij praat wat harder om boven het geluid van een langsdenderende personentrein te komen. Het door Rob Paardekam GOES - De gemeente Goes is ui termate tevreden over de uit spraak van de Raad van State. Wethouder M. 't Hart consta teert dat het rechtscollege alle argumenten die de gemeente te gen de komst van de WCT heeft, overnam. In tegenstelling tot Reimers- waal en Kapelle tekende de ge meente Goes niet het WCT-con- venant, waarin afspraken werden gemaakt over compen serende maatregelen. Tot ieders verbazing stapte Goes naar de Raad van State om de aanleg van de terminal aan te vechten. „Daar werd door veel mensen bagatelliserend over gespro ken", aldus 't Hart. „Daarom doet het me goed dat een geres pecteerd orgaan als de Raad van State ons op alle punten in het gelijk heeft gesteld." Dat de WCT er niet komt, bete kent volgens de wethouder al lerminst dat de problemen van de baan zijn. Zo zal de huidige overlast door het treinverkeer aangepakt moeten worden en dienen er alternatieven gezocht te worden om werkgelegenheid naar Zeeland te halen. „We heb ben de plicht om daar met z'n al len onze schouders onder te zet ten", aldus 't Hart. Hij is er overigens nog niet zeker van dat de provincie en Zeeland Seaports geen nieuwe poging ondernemen om een container terminal te realiseren. „Maar als ik de motivering van de Raad van State bekijk, zal een nieuw besluit niet snel en gemakkelijk te nemen zijn." Wethouder G. Burger van Ka pelle reageert gematigd tevre den op de uitspraak. „Natuur lijk zou de WCT extra overlast veroorzaakt hebben voor om wonenden van het spoor en het kruisend verkeer. In die zin zijn we niet ontevreden." Aan de andere kant constateert Burger dat het aantal goederen treinen ook zonder de WCT zal toenemen. „Daarom laten we onze aandacht niet verslappen. We willen dat het geld dat de provincie heeft toegezegd om de overlast te bestrijden beschik baar blijft en zullen ook de mi nister nog eens om extra geld vragen." De Reimerswaalse wethouder M. van Overloop toont zich als enige onaangenaam verrast door de uitspraak. „Het is voor de zoveelste keer dat natuurbe- langen en Europese regelgeving prevaleren boven werkgelegen heid", zegt hij. „Wij proberen op bedrijventerrein De Poort bij Rilland ook een stukje werkge legenheid te creëren, maar zijn inmiddels al acht jaar aan het procederen. Je krijgt tegen woordig niets meer voor el kaar." Van Overloop geeft toe dat de uitspraak voor aanwonenden van het spoor goed is uitgeval len. „Maar aan de andere kant dachten wij als gemeente dat we de negatieve gevolgen goed hadden ondervangen door het convenant te tekenen." Overi gens gaat ook Van Overloop er van uit dat de miljoenen die be loofd zijn om hinder van het spoor te verminderen, gewoon beschikbaar blijven. door Ben Jansen GOES - Havenschap Zeeland Seaports gaat na de zomerva kantie met de provincie en Hes- se-Noord Natie overleggen over een herkansing voor de Wester schelde Container Terminal. „We zullen eerst de uitspraak van de Raad van State goed ana lyseren, adviezen erover inwin nen en de zaak eens een paar weken laten bezinken", zegt voorzitter G. de Kok. „Dan kij ken we verder." De Kok had gistermiddag nog geen contact gehad over de ge volgen van de vernietiging van het Statenbesluit met Hesse- Noord Natie, het Antwerpse ha venbedrijf dat de containerter minal zou gaan exploiteren. Het bedrijf zelf wilde niet reageren op de uitspraak. Op 4 oktober vorig jaar, nadat de beslissing in de Staten was genomen, verklaarde E. D'Hondt van Hesse-Noord Na tie nog dat een aantal potentiële klanten van de WCT in een eventueel uitstel van het besluit aanleiding zou hebben gezien af te haken. Een herstart van de procedure vergt twee a drie jaar. Het is de vraag of rederijen met belang stelling voor een containerkade in Vlissingen-Oost zoveel ge duld hebben. De Kok: „Laten we maar niet vooruitlopen op de vraag of het nog wel zinvol is met de plannen voor de WCT door te gaan als blijkt dat Hes- se-Noord Natie er geen klanten meer voor heeft." Zeeland Seaports wilde de WCT samen met het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam aan leggen. Daarvoor zou het al be staande samenwerkingsver band Exploitatiemaatschappij Schelde Maas worden uitge bouwd op een manier die in Zee land tot veel wenkbrauwge- frons heeft geleid. Zeeland zou de zeggenschap over de Zeeuw se zeehavens verkwanselen aan Rotterdam, luidde de kritiek. Een woordvoerder van het Ge meentelijk Havenbedrijf Rot terdam acht het te vroeg om nu al iets zeggen over die samen werking: „Eerst maar eens af wachten hoe het verder gaat. Het voortouw daarvoor ligt bij Zeeland Seaports. Er is in elk geval zoveel tijd en energie in de samenwerking tussen de beide havens gestoken dat het niet verstandig is om zonder meer te zeggen: nu is het over en uit." GOES - Een gigantische klapper voor de milieubeweging, zegt coördinator Tjeu van Mierlo van de Zeeuwse Milieu Fe deratie (ZMF) over de uitspraak van de Raad van State. „Het WCT-besluit van de provincie is op alle fronten aan flarden geschoten. De provinciale politiek kan nu met een schone lei beginnen.Hij vindt dat het WCT-plan definitief aan de kant moet worden gezet. „Wij zullen daartoe druk op de ketel zet ten", verzekert Van Mierlo. De ZMF-coördinator stelt vast dat provincie Zeeland zich in de planvorming teveel heeft toegespitst op de natuurcompen satie en te weinig aandacht besteedde aan alternatieve onder zoeken, terwijl bovendien het 'dwingende belang' van de containerterminal in Vlissingen-Oost onvoldoende is aange toond. Van Mierlo merkt op dat de uitspraak van de Raad van State nieuwe kansen biedt voor het zogenaamde tweesporenbeleid, waarin investeringen in economie en ecologie wel in goede balans zijn. GOES - De beslissing van de Raad van State over de Wester schelde Container Terminal is er een blijk van dat natuur, landschap en kwaliteit van de leefomgeving niet zonder meer worden opgeofferd voor grootschalige economische ontwik kelingen, zegt Arnold Heertje. De oud-hoogleraar economie, columnist en adviseur van ver eniging Redt de Kaloot, ziet de wat hij 'een vernietigende uit spraak' noemt als een schakel in eens reeks van besluiten die op een keerpunt duiden. Als voorbeelden noemt hij afwijzi- ging van het multimodaal transportcentrum Valburg bij Nij megen en het bedrijventerrein Wijkermeerpolder aan het Noordzeekanaal. Ook het inzicht dat de Betuwelijn bij nader inzien beter niet kan worden aangelegd, past daar volgens hem in. Heertje: „Er wordt meer waarde toegekend aan dingen die minder makkelijk in geld zijn uit te drukken. Dat is een goede zaak." GOES - Zonder containerterminal geen goed functionerende havens, zonder florerende havens geen bloeiende Zeeuwse economie. Oud-gedeputeerde en initiatiefnemer voor de WCT Daan Bruinooge ziet niet welke andere mogelijkheden er zijn om de werkgelegenheid in Zeeland te bevorderen. „Landbouw en visserij? Vergeet het maar. Recreatie? Ik vraag me af of we meer grootschalige recreatieparken willen. Dienstverlening? Dan moet je toch eerst bedrijven hebben waaraan die diensten kunnen worden verleend", aldus de oud-gedeputeerde. Bruinooge heeft de uitspraak van de Raad van State 'buiten gewoon teleurgesteld' vernomen. Maar hij is nog steeds strijdlustig, ondanks dat hij niet langer het voortouw heeft in de Zeeuwse economie. „Deze uitspraak hoeft niet het einde van de plannen voor de containerterminal te zijn. Er is echter wel de politieke wil van Provinciale Staten en gemeenteraden voor nodig om te proberen met nog betere argumenten te ko men." De afgelopen jaren heeft Bruinooge als voorzitter van haven schap Zeeland Seaports gemerkt dat de voorgenomen aanleg van de Westerschelde Container Terminal leidde tot meer be langstelling voor de Zeeuwse havengebieden. „Er zijn con tracten getekend met voorwaarde dat de aanleg van de WCT door zou gaan. Die contracten staan nu op losse schroeven. Dat is hét probleem voor onze havens: wereldwijd worden steeds meer goederen in containers gestopt. Je speelt geen rol als je die niet kunt behandelen." door Maurits Sep MIDDELBURG - Het enthousi asme in Provinciale Staten voor de Westerschelde Container Terminal is al flink bekoeld. Na de vernietigende uitspraak van de Raad van State zijn de meeste fractievoorzitters ten prooi ge vallen aan twijfel. Het verlies nemen, of toch nog een poging wagen om de fouten te herstel len? „Gezien de grote meerderheid die er in de Staten was voor het WCT-besluit, ga ik ervan uit dat de Staten van ons eisen dat we reparatie ernstig onderzoeken", zegt gedeputeerde H. van Wave- ren (CDA, ruimtelijke ordening Maar zelfs zijn eigen partij lijkt daarvan niet overtuigd. ,Ik begrij p hem welmaar ik zie er niks van terechtkomen. In de uitspraak zit maar één positief punt, de natuurcompensatie, de rest is negatief. Mijn eerste reac tie is daarom: verlies nemen", bekent C. van Beveren. Zo voelen ook GroenLinks, ChristenUnie, D66, SP en LPF dat, maar zij waren ook altijd al tegen de WCT. „Laten we nu dat twee-sporenbeleid maar écht gaan ontwikkelen en geen tijd meer verdoen aan iets waarvan we vrijwel zeker weten dat de uitkomst dezelfde zal zijn", rea geert M. wiersma (GL). J. van der Giessen (D66) wijst er bovendien op dat GS altijd heb- ,ben gewezen op 'het moment'. „Nü was er een klant, over twee jaar niet meer. Dan is het toch ongeloofwaardig om door te willen gaan. En als dat wel kan, dan zijn we misleid." SGP en WD steunen GS wel voluit in hun poging de schade te repareren. Zij maken zich ernstige zorgen over de toe komst van de Zeeuwse econo mie en zien geen serieuze alternatieven voor de WCT die voldoende banen opleveren. Ook de Partij voor Zeeland, die vorig jaar nota bene tegen de WCT stemde, vindt het verstan dig om te onderzoeken of ge maakte fouten zijn te herstellen. De PvdA zit, hoewel onderling verdeeld, op hetzefde spoor. Fractievoorzitter P. Holtring: „Natuurlijk eerst kijken wat we hebben in te brengen tegen deze uitspraak. En dan komt de af weging of het nog zinvol is.' Zijn fractiegenote M. de Kostei voelt er echter niets voor op nieuw jaren in de WCT te ste ken. „Dit heeft al zo veel onrusl opgeroepen, dat moeten we niet nog een keer willen. Doe dar maar iets waar meer draagvlal voor is onder de Zeeuwen." Oktober 2002, gedeputeerde Bruinooge passeert demonstranten o weg naar de Statenzaal voor de vergadering waarin de Provincial Staten vóór de aanleg van de WCT zullen stemmen. foto Ruben Orei

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 45