Basisscholen moeten J leefwereld kinderen beter leren kennen Israëlische kunstenaar stoort zich vaak niet aan perspectief Prijs van Film by the Sea voor Italiaanse regisseur Drank is geen natuurverschijnsel Vrijspraak van verkrachting kunst Tolerantie donderdag 17 juli 2003 Kindertekening Jeruzalem Lastig bereikbaar door Henk Postma MIDDELBURG - Basisscholen kennen de leefwereld van hun kinderen buiten het schoolge bouw onvoldoende. Wil onder- wijskansenbeleid daadwerke lijk vruchten afwerpen, dan moeten scholen hun relatie met de omgeving op alle mogelijke manieren versterken. Daarin ligt met name een taak voor ge meente- en schoolbesturen. Een grotere betrokkenheid van ou ders is onmisbaar. Dat rapporteert de Zeeuwse welzijnsorganisatie Scoop in een nieuwe nota: 'Onderwijs kansen in het groen'. Daarin wordt beschreven hoe in Zee land en de drie noordelijke pro vincies projecten van start zijn gegaan ter verbetering van onderwijskansen op het platte land. Het rapport is samenge steld in samenwerking met on derzoeksbureau Sardes. Eerder concludeerde men al dat platte landsomstandigheden het on derwijs negatief beïnvloeden. Sociaal-economisch klimaat en sociaal-maatschappelijk beleid zouden ouders, leerkrachten en kinderen te weinig stimulansen bieden. Uit de eerste ervaringen met de projecten ter verbetering van de onderwijskansen op het platte land blijkt volgens Scoop dat veel basisscholen zich de afge lopen jaren te veel hebben ge- isoleerd van hun 'fysieke en be leidsmatige' omgeving. „Ze kennen de leefwereld van hun kinderen buiten het schoolge bouw onvoldoende. Ook zijn scholen niet altijd op de hoogte van de inrichting van de wijk of buurt waarin de school staat, of van de thuissituatie van hun leerlingen." De leeromgeving op het platte land is 'onvoldoende uitda gend'. Wil men daar verande ring in brengen, dan zijn goede contacten met omringende (zorg)instellingen, ouders en verzorgers van essentieel be lang. Er kunnen dan 'onder steuningsstructuren' worden opgezet. Op dit moment, zo con cludeert Scoop, 'zijn contacten van scholen met welzij», j zorginstellingen eerder ah kelijk van gerezen problem K met leerlingen dan van pretji p tief inzicht in hun mogelijk g den'. Hetzelfde geldt voor; ei mogelijk stimulerende relat d met collega-scholen. Dieh den nu onvoldoende uitgeta li stelt het rapport. 0 Blijkens landelijk onderzot! o de doorstroming van bas schoolleerlingennaarhetvM- j gezet onderwijs de afgelopen F ren verslechterd. Dat geldtb name voor allochtone leeijj p gen en voor kinderen van oiije g met een lage opleiding. Datpij k volgens Scoop eens te meer;) c een gerichte aanpak. Nietails b intensieve contacten met i t schoolomgeving zijn van s lang, ook de kwaliteit van| lesmateriaal en van de Is y krachten is essentieel. In 0® t Groningen wordt de problei s tiek van slecht functioneren c leerkrachten momenteel al) s spreekbaar gemaakt. Dat z; 1 ook in Zeeland moeten gekt ren. j Scoop stelt met nadruk datjt 1 ook de schoolbesturen verat woordelijkheid dienen te neir.: voor de ontwikkeling vane visie op schoolinhoudelijke1 omgevingsfactoren. „Naast: kwaliteit van de schooldire 1 teur en de binnenschoolsectt 1 municatie vallen daaronder! 1 voorbeeld het functioneren!- 1 het schoolbestuur en het at woord op de vraag of de jé j leerkracht de juiste groep aanstuurt." MIDDELBURG - De rechtbï in Middelburg heeft gistere een 42-jarige inwoner van Sir Maartensdijk vrijgesprofe van de verkrachting van ri vrouw. De man bleef tijdens: behandeling van de verkraci tingszaak hardnekkig ontke nen zijn echtgenote 15 api vorig jaar thuis te hebben mi bruikt. Het echtpaar zit midi in een echtscheiding. >door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Galerie De Os se berg in Grijpskerke werkt deze zomer samen met de syna goge en de Wandelkerk in Mid delburg. De verbindende schakel is het werk van de Israë lische kunstenaar Abraham Ya kin. Van hem is op alledrie de lo caties werk te zien. De synagoge toont ook schilderijen van zijn dochter Ruth Dagan-Yakin. De Osseberg heeft het werk van Ya kin gecombineerd met joodse kunst van Bram van Gelderen en Jet Naftaniel-Joels. Vorig jaar was in De Osseberg al werk te zien van Yakin en zijn dochter, ook toen gecombineerd met ceremoniële objecten en sieraden van Van Gelderen. Dat leidde tot de vraag van de syna goge om iets samen te doen. Om dat de synagoge 's zomers vaak samenwerkt met de Wandel- kerk is een samenhang tussen drie locaties ontstaan', De Wandelkerk is de enige plek waar alleen werk van Abraham Yakin kan worden bekeken. Er hangt een schilderij van het loofhuttenfeest, grafiek van ta ferelen uit de bijbel en penseel tekeningen en aquarellen van zijn geboorte- en woonplaats Jeruzalem. Ettore Scola krijgt in september een Life Time Achievement (prijs voor het hele oeuvre) van het Vlissings festival Film by the Sea. foto Jean-Philippe Ksiazek/EPA door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Het festival Film by the Sea in Vlissingen reikt in september een Life Time Achievement Award (prijs voor het hele oeuvre) uit aan de Italiaanse filmregisseur Ettore Scola. Het is de eerste keer dat deze prijs wordt toegekend. Het filmfestival heeft de prijs ingesteld ter ondersteu ning van het jaarlijkse landenthema. In het onderdeel Eurofocus besteedt Film by the Sea elk jaar aandacht aan films uit een Europees land. Vorig jaar was het Duitsland, dit jaar is het Italië. Behalve actuele films uit het thema- land worden ook klassiekers vertoond. Om dat onderdeel te versterken is de Life Time Achievement Award verzon nen, aldus artistiek directeur Leo Han- newijk van Film by the Sea. Scola komt de prijs in september in Vlissingen in ontvangst nemen. Tijdens het festival zal een retrospectief van zijn oeuvre worden vertoond. Bekende films van Scola zijn onder meer C'era- vamo tanto amati (1974), Brutti, spor- chi e cattivi (1976), Una giornataparti- colare (1977) en Splendor (1988). De meeste van zijn films zijn komedies met een maatschappijkritische ondertoon. Het filmfestival, dat van 5 tot en met 14 september plaatsvindt in Vlissingen en Scheveningen, zal ook aandacht beste den aan de films van bekende Italiaan se regisseurs als Fellini, Visconti en Bertolucci. Volgens jaar is Frankrijk het themaland van Film by the Sea. „Dan zullen we zeker een Fransman onderscheiden voor zijn verdiensten voor de Franse film", aldus Hannewijk. Film by the Sea duurt dit jaar vier da gen langer dan voorheen. Bovendien wordt een satellietprogramma ver toond in Scheveningen. Dinsdag zal het festival ook de Raad van Toezicht uitbreiden. Voormalig WD-kamerlid Sari Heemskerck-Duvekot treedt dan toe. Zij vervult meerdere bestuursfunc ties in de cultuursector - bij het Neder lands Danstheater, de Nieuwe Kerk in Amsterdam en de Vrienden van het Holland Festival - en is voor het festi val de link naar Den Haag. Ook voor malig gedeputeerde Daan Bruinooge treedt toe tot de Raad van Toezicht. Tijdens een debat over een vlak- kevloertheater en een culturele werk plaats in Vlissingen werd onlangs dui delijk dat Film by the Sea behalve in Cine City ook activiteiten wil ontplooi en in de zware plaatwerkerij van de Koninklijke Schelde Groep. De bedoe ling is dat daar het onderdeel Seasation plaatsvindt. Met activiteiten op het ge bied van internet, videospelletjes en clips wordt een programma verzorgd voor jongeren. „Ieder zichzelf respec terend filmfestival is tegenwoordig be zig om buiten de bioscoopzaal een cros sover met andere beelddisciplines te la ten zien", verklaart Hannewijk. „Hel Filmfestival Rotterdam gaat daarin het verst door samenwerking met Wilt' de With en Museum Boijmans vanBeu- ningenVoor het eerst willen wij nu zo iets in Zeeland doen. Ons publiekko® voornamelijk uit de leeftijdscatego® van 25 tot 45 jaar. Ik zie nog te wei®S jonge gasten." Het belangrijkste onderdeel van Fil® by the Sea blijft de link tussen film® literatuur. Voor het eerst wordt dit ja® een driedaagse cursus rond dit then® gegeven met lessen, film vertoningen®1 het bijwonen van talkshows, de fil®® literatuurlezing en de prijsuitreiwh van de Film by the Sea Award voor®' beste literatuurverfilming. Yakin heeft gestudeerd aan de Betsalel kunstacademie in Jeru zalem en exposeert behalve in Israël veel in Europa en de Ver enigde Staten. Zijn werk is een heel eigen mix van traditionele en hedendaagse kunst. Hij heeft een vertellende manier van schilderen en tekenen. Het dui delijkst blijkt dat in zijn gra fiek. Zijn voorstellingen bestaan uit verschillende on derdelen. Dat wordt nog bena drukt door het kleurgebruik. Elk onderdeel is namelijk in een andere kleur gevangen. De be schouwer kijkt van het ene on derdeel naar het andere en maakt zo een verhaal. Of hij leest het verhaal, want Yakin heeft bekende bijbelse thema's alsJonain de walvis, de geschie denis van het gouden kalf en het offer van Isaak verbeeld. Net als kunstenaars in de oud heid en de Middeleeuwen stoort Yakin zich vaak totaal niet aan het perspectief. Er zweven figu ren in de lucht, verhoudingen kloppen niet. Dat vergroot de toegankelijkheid van het werk, want het is een procédé dat ook in de kindertekening wordt toe gepast. Tegelijk versterkt het het mystieke karakter van zijn voorstellingen. Yakins werk in de synagoge is uitgesproken joods. In olieverf heeft hij een uitgaande sjoel ge schilderd. Met een mix van gra fische technieken heeft hij on derwerpen aangepakt als de traditionele viering van het nieuwjaar, het loofhuttenfeest en de synagoge. Ook zijn een hu welijkscontract en een bar mits- va-certificaat te zien, waarbij hij als in een stripverhaal de bij behorende ceremonies heeft uitgebeeld. Het meeste werk van Yakin kan in De Osseberg worden bezich tigd. Daar hangen vooral veel recente olieverfschilderijen. Zijn geliefde Jeruzalem is daar het thema. Zijn tijdloze uitbeel ding van die stad verklaart de ti tel Dromen van vrede die de Wandelkerk en de synagoge hanteren. Het contrast met de manie" waarop Jeruzalem bijna dagelijks in het nieuws is, kan namelijk niet groter zijn. In de synagoge zijn twee schil derijen te zien van Ruth Dagan- Yakin, die studeerde aan de Am sterdamse Rietveldacademie. Haar stijl is anders dan die van haar vader, maar de onderwer pen komen overeen. De Osseberg toont naast het werk van Yakin ceremoniële kunst van Bram van Gelderen en Jet Naftaniel. Beide kunste naars zoeken de grenzen op van regels die het joodse rabbinaat hieraan stelt. Behalve religieuze objecten zijn het daardoor ook hedendaagse kunstwerken. Exposities: Wandelkerk Mid delburg t/m 5 aug, open ma t/m vri van 10.30-16 uur, za en zo van 13.30-17 uur. Synagoge Woestijn van Judea van Abraham Yakin in de Wandelkerk in Middelburg. Middelburg t/m 31 juli open woe van 12-16 en don van 10-16 uur. De Osseberg in Grijpskerke (bij Sint Laurens) t/m 2 aug open di t/m za van 14-17 uur. Vanavond geeft het Orion Ensemble een concert in De Osseberg waarbij onder meer muziek wordt ge speeld van Achron en Ravel die verband houdt met het theW van de exposities. Aanvangt' uur. 'Het is iets wat heel veel mensen kan gebeuren', en 'zoiets kan je nu een maal overkomen', zo was de teneur. Nogal wat mensen maakten zich meer boos over het feit dat Van der Wouden enkele jaren wachtgeld krijgt dan over de reden waarom hij een boete van 1500 euro en een voorwaardelijke ontzegging van de ri jbevoegdheid van negen maanden opgelegd kreeg. De discussie rond de afgetreden wethou der dreef weg bij de kern van de zaak: de man pleegde een misdrijf. Door ruim driemaal de toegestane hoeveel heid alcohol te drinken, maakte hij van zijn auto een moordwapen. Wie zich met een pistool zwaaiend in de openbare ruimte begeeft, hoeft op weinig begrip uit de samenleving te rekenen. Wie zijn voertuig transpo neert tot een ongeleid, dodelijk pro jectiel, ontmoet kennelijk toch nog wel enige sympathie. Zeker als hij dat niet in de tijd van de baas doet. Alsof de nabestaanden van iemand die door een dronken rijder is omge bracht, troost kunnen putten uit het feit dat de dader in zijn vrije tijd actief was. door A. J. Snel De boodschap over nuchter rijden bereikt wel de jeugd. In de laatste decennia van de vorige eeuw was een tendens waarneembaar dat de combinatie alcohol en rijden steeds minder geaccepteerd werd. Vooral jonge mensen raakten ervan overtuigd dat dronken achter het stuur kruipen eerder dom was dan stoer. De reacties rond de zaak van de Schouwse wethouder lijken op een te gengestelde ontwikkeling te wijzen. Van der Wouden zei zelf dat hij, zon der man en paard te willen noemen, meer bestuurders kende die wel eens in de auto stappen na wat te veel te hebben gedronken. Hij had het gevoel dat de samenleving dat soort gedrag uitermate herkenbaar vindt en van politici niet verwacht dat ze roomser zijn dan de paus. Directeur J. van den Broek van het Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs beaamt dat die opvatting breed heerst. „Er is een veranderde houding ten opzichte van gezagsdragers. Vroeger werden ze onthoofd als ze een ernstige misstap begingen; nu mogen ze fouten maken als ze in hun werk maar behoorlijk functioneren. Toch zie je ook dat de bewustwording dat het om fout ge drag gaat, blijft toenemen. Als men sen geconfronteerd worden met de ge volgen of mogelijke gevolgen, gaan ze er anders tegenaan kijken. Wij bieden de cursus educatieve maatregel alco hol aan. Als de deelnemers binnenko men, zeggen ze dat ze pech gehad hebben. Als ze vertrekken, zijn de meesten ervan overtuigd dat ze iets verkeerds gedaan hebben." Secretaris H. Rhebergen van het Re gionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland heeft zich verwonderd over de reacties op de toestand rond Van der Wouden. „Als we nog even door gaan, is hij het slachtoffer. Het zal er mee te maken hebben dat hij een populaire figuur is. Men zoekt dan re denen om te vergoelijken. Ik zie die niet. En het is volslagen onzinnig om aan te voeren dat hij in zijn vrije tijd in de fout ging. Alsof daar een scheiding is aan te brengen. Ook het idee dat zo iets iemand kan overkomen, is na tuurlijk onzinnig. Het gaat niet om een onafwendbaar natuurverschijn sel. Je doet het zelf." Rhebergen komt op grond van de reacties rond de inmiddels oud-wet houder niet tot de slotsom dat de tole rantie tegenover drankgebruik in het foto Peter Nicolai verkeer toeneemt. Hij ziet wel een probleem voor de leeftijdscategorie van tussen de 35 en de 50 jaar. „Dat is een lastig bereikbare groep. Mensen tot 18 jaar kun je goed en gericht be naderen via het onderwijs en we zien daar ook de resultaten van. De bood schap dat rijden en drinken niet bij elkaar horen, komt duidelijk door. Mensen van boven de 50 kun je via or ganisaties en cursussen goed berei ken. Maar op die tussengroep van tus sen de 35 en de 50 laat je uitsluitend via massamediale campagnes infor matie los. Dat is een minder effectieve werkwijze, denk ik, dan wanneer je een specifieke groep op een speciale manier benadert. Wij bekijken op dit moment hoe we die tussenliggende leeftijdsgroep via bedrijven kunnen bereiken." Overwegend mild waren de reac ties toen onlangs bekend werd dat wethouder A. van der Wouden van Schouwen-Duiveland onder invloed van alcohol in de auto had gereden. Van der Wouden kreeg van zijn poli tieke vrienden binnen de Partij van de Arbeid te horen dat ze geen vertrou wen meer in hem hadden. Daarbij speelde in belangrijke mate een rol dat hij zelf niemand in vertrouwen had genomen, en: voor niets hoort niets. Bovendien, het lange zwijgen van de wethouder werd niet gezien als een proeve van crisisbestendigheid. Over de directe aanleiding tot het ver trek van de wethouder werd in brede kring echter ongemeen vergoelijkend gedaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 12