PZC
Koninklijke strijd om privacy
Paniek bij ontslag
is meestal onnodig 1
P
Expert veegt vloer aan
met onderzoekbureaus
van brandverzekeraar
Regio Eindhoven ontsnapt aan ramp met tankauto
LPG was altijd omstreden
16 juli 1953
woensdag 16 juli 2003
Dubbelwandig
Luchtje
Opdrachten
Fouten
Overwinning
Borsten en billen
Flexibel
Routes LPG-ver voer te gevaarlijk
van onze redactie binnenland
Het vervoer van LPG over de
Nederlandse snelwegen is
veel te gevaarlijk. De routes die
de tankauto's nu afleggen langs
dicht bewoonde gebieden moe
ten worden herzien. Dat zegt het
instituut voor rampenbestrij
ding Nibra naar aanleiding van
het ongeluk met de LPG-
vrachtwagen maandag bij
Eindhoven.
De A2 op deze plek is gisteroch
tend weer voor het verkeer
opengesteld. De snelweg was
vanaf maandagmiddag ver
sperd, nadat de cabine van een
tankwagen met LPG in brand
was gevlogen. Het overpompen
van 15.000 kilo LPG uit de ver
ongelukte tankwagen, duurde
tot gisterochtend.
Omdat de A2 tijdens de och
tendspits nog was afgesloten
voor alle verkeer, ontstond in
Eindhoven opnieuw een ver
keerschaos.
Het gebied waaruit maandag ie
dereen is geëvacueerd, was op
dat moment al wel vrijgegeven.
Dat betekende onder meer dat
de bedrijven, winkels en kanto
ren weer open konden. Ook de
bewoners van enkele huizen
mochten terug. Sommigen van
hen hebben de nacht in een hotel
doorgebracht.
Bij het ongeval is de chauffeur
van de tankwagen om het leven
gekomen. Het gaat om de 55-ja-
rige C. Ros uit Sprundel. Hij
heeft met zijn voertuig vermoe
delijk de kop van een tijdelijke
vangrail geraakt. Daarna is de
tankwagen gelanceerd en op
zijn kant terechtgekomen op de
vangrail in de middenberm. De
cabine van het voertuig brand
de helemaal uit, net als drie
auto's die er achter reden.
De brandweer wist te voorko
men dat de lading LPG ontplof
te.
Het wrak van de tankauto is
maandagnacht ongeveer 150
meter versleept voordat met het
overpompen is begonnen. Voor
dat de brandweer daarmee kon
beginnen, moest eerst een
aantal noodleidingen worden
aangelegd. De leidingen op de
tankauto waren namelijk zwaar
beschadigd.
„Als die tankwagen was ont
ploft, was het leed niet te over
zien geweest", zegt specialist
gevaarlijke stoffen van het Ni
bra, Dick Arentsen.
Een grote tankwagen heeft een
ladingvan 40.OOOliter gas. „Een
ontplofte vrachtwagen geeft
een vuurbol van 66 meter, bran
den tot 133 meter in de omtrek
enruitbreukentot 200 meter. De
tank zelf kan tot 500 meter weg
geslingerd worden." In Neder
land hebben zich tot nu toe geen
ongelukken van deze omvang
voorgedaan.
Staatssecretaris Pieter van Geel
(Milieu) besloot onlangs dat
meer dan tweehonderd LPG-
tankstations binnen drie jaar
gaan verdwijnen, omdat ze niet
voldoen aan de nieuwe veilig
heidsnormen. Na de vuur
werkramp in Enschede zijn de
veiligheidsregels voor het ver
voer van gevaarlijke stoffen
aangescherpt. Binnen een straal
van 2 5 meter mogen geen huizen
dan wel kantoren staan.
Deze nieuwe regels gelden voor
tankstations, maar die zijn min
der gevaarlijk dan de rondrij
dende vrachtwagens, doordat
de opslag voor het grootste deel
onder de grond ligt, zegt Arent
sen. „Tankauto's rijden gere
geld langs woonwijken. Wat
dacht je van een ongeluk met
een tankauto op de AIO, de
rondweg van Amsterdam?"
Het Nibra pleit daarom voor het
herzien van de bestaande rou
tes, of voor het 's nachts laten
rijden van gevaarlijk vervoer.
Transport en Logistiek Neder
land en de stichting Autogas
Nederland wijzen op de voor
waarden voor het vervoer van
LPG. Zo moet de tank dubbel
wandig zijn en moet er een over-
drukventiel zijn om gas te laten
ontsnappen.
De vrachtauto's die LPG ver
voeren worden elk halfjaar ge
keurd en chauffeurs krijgen een
extra opleiding. Alleen met een
ontheffing mag gereden worden
op speciale routes.
„Ik wil het gevaar niet onder ta-
door Joop Hoek.
ep Hessel de Refe
Contra-expert rar. Eric Hors-
sius uit Utrecht meent dat er
in ons land hondetden onschul
dige slachtoffers zijn van parti
culiere onderzoekbureaus, die
in opdracht van verzekerings
maatschappijen brandoorza
ken onderzoeken.
Horssius: „Je denkt verzekerd te
zijn en dan word je ineens ten
onrechte verdachte. Je raakt
geïsoleerd, naasten en relaties
geloven je niet meer als je je on
schuld bepleit. Verzekerings
maatschappijen liegen toch
niet?"
Joop Vontsteen uit Vught, op
richter van het landelijk Meld
punt Verzekeringsgedupeer
den, gooit nog wat extra olie op
het vuur. „Schadebureaus ko
men dikwijls tot de conclusie
dat er een luchtje aan een brand
zit. Zelfs twee jaar na dato vin
den ze, rara, nog wel een brand-
versneller op de plaats van de
brand."
„Brandstichting, luidt dan de
conclusie. Terwijl er in die tus
sentijd van alles in zo'n ruimte
gebeurd kan zijn en de politie
eerder helemaal niets had ge
vonden."
„Bij gebrek aan deskundigheid
legt de rechtbank vaak de omge
keerde bewijslast op aan de ge
dupeerde verzekerde, die kapot
wordt geprocedeerd. De meeste
rechters zijn diep onder de in
druk van de centimeters dikke
rapporten van de bureaus.
Terwijl die maar wat aanklooi-
en en de conclusies trekken
die hun opdrachtgevers, de ver
zekeraars, zo graag willen ho
ren."
Particuliere onderzoekbureaus
hebben er volgens Vontsteen
groot belang bij om zaken als
verdacht aan te merken.
„Daardoor blijven ze opdrach
ten krijgen, ze besparen de ver
zekeringsmaatschappijen veel
geld. Ze spelen elkaar ook het
balletje toe. Onderzoeker Ste
kelenburg uit Bavel beveelt dan
bijvoorbeeld Biesboer Experti
se uit Egmond aan Zee bij de
rechter aan als onafhankelijke
deskundige. Het gebeurt over en
weer."
„Zo beheersen die twee het
fel vegen, maar de eisen voor het
vervoer van LPG zijn streng.
Die werpen ook hun vruchten
af, want de tank is bij het onge
luk maandag niet in brand ge
vlogen", aldus een woordvoer
der van Transport en Logistiek
Nederland. Stichting Autogas
Nederland noemt het vervoer
van LPG over de weg in de hele
EU veilig.
Volgens directeur G. Schuylen-
burg wordt voortdurend over
legd met het ministerie van
Vrom over het verbeteren van de
veiligheid. GPD/ANP
Op de A2 bij Eindhoven is de hele nacht doorgewerkt om de ravage op te ruimen, die ontstond toen maandagmiddag een tankauto met LPG
in brand raakte. foto Bert Jansen/ANP
van onze redactie binnenland
Het vervoer van LPG is altijd
omstreden geweest. Een
overzicht van een reeks voorval
len en incidenten met LPG.
Mei 2003
Railbeheerder ProRail en goe
derenvervoerder Railion willen
dat de Raad van State het ran
geren met wagons met LPG en
giftige stoffen op het emplace
ment van Venlo toestaat. De
gemeente weigerde een milieu
vergunning voor het rangeren,
omdat ze in geval van een ramp
duizenden doden en gewonden
vreest. Venlo vindt dat ProRail
en Railion meer veiligheids
maatregelen moeten nemen op
het gevaarlijkste emplacement
van Nederland. Het Ruimtelijk
Planbureau vindt dat transport
van LPG alleen nog maar via
pijpleidingen moet plaatsvin
den.
November 2002
De brand op een met 20.000 ton
LPG geladen tanker voor de
kust van Hongkong is uitge
gaan. Door de intense hitte kon
den brandweerlieden aanvan
kelijk niet bij het brandende
schip komen.
April 2002
De regionaal inspecteur van de
Vrom-inspectie (Regio Zuid) wil
dat de Limburgse gemeente
Horst aan de Maas de vergun
ning intrekt van een onbemand
gasdepot voor LPG in het dorp
America.
Februari 2002
Een ontspoorde trein op het ran
geerterrein Het Broek in Arn
hem heeft een tank van een
LPG-station geraakt. De trein
reed door een stootblok en be
schadigde daarbij het leiding-
werk van het verder gelegen
LPG-station. Volgens de brand
weer was er geen explosiege
vaar.
Mei 2001
Na een explosie van een LPG-
autotank bij een benzinesta
tion heeft de brandweer in
Kerkrade vijftien mensen ge-
evacueerd.
Maart 2001
Op het Belgische gedeelte van
het industrieterrein Hazeldonk
op de grens bij de A16 woedt een
enorme brand. Omdat ook een
tank met LPG op ontploffen
stond, waarbij een driehonderd
meter hoge steekvlam niet
denkbeeldig zou zijn, werd het
luchtruim boven Hazeldonk af
gesloten.
Februari 1999
De brandweer van Arnhem wil
na de aanleg van de Betuwelijn
een verbod op het vervoer van
LPG per spoor door de dichtbe
volkte kernen van Arnhem, Eist
en Rhenen. Alleen dan durft de
brandweer de veiligheid rond
het spoor te garanderen. GPD
grootste deel van de markt. Ze
voeren naar schatting drie
kwart uit van alle onderzoeken
naar grote branden in Neder
land. En niemand die ze op de
kwaliteit van hun werk contro
leert."
Vontsteen en Horssius zijn er
voorstander van dat brandon
derzoeken uitsluitend worden
uitgevoerd door TNO er; het Ne
derlands Forensisch Instituut
(het voormalige gerechtelijk la
boratorium).
Stekelenburg en Biesboer zijn,
net als veel andere particuliere
onderzoekers, oud-politiemen
sen met een technische achter
grond.
Biesboer ontkent te sjoemelen
met onderzoeksresultaten. „Ik
behandel zo'n vierhonderd za
ken per jaar en breng verslag uit
op basis van de feiten. Soms ook
in het voordeel van de verzeker
de. Wat de verzekeringsmaat
schappij daar mee doet, gaat mij
niet aan."
„Het is inderdaad zo dat wij el
kaar inschakelen als onafhan
kelijk deskundige. Het is een
klein! wereldje, je komt snel bij
elkaar terecht. Maar ik ben het
niet altijd met de conclusies van
Stekelenburg eens."
„Ik doe dit werk sinds 1989 en
nog nooit is gebleken dat ik fou
ten heb gemaakt. Mijn rappor
ten worden gewogen door de
rechter en de advocaat van de
verzekerde heeft natuurlijk ook
wel iets in te brengen."
Biesboer zegt dat de politie te
weinig tijd heeft om uitgebrei
de brandonderzoeken te doen.
„Het zijn ook niet de meest
simpele onderzoeken. Moge
lijk zal in de toekomst de brand
weer daar een grotere rol in spe
len, met een eigen recherche
dienst. Zoals Amerika die
kent."
Een woordvoerder van Delta
Lloyd zegt de conclusie van
Vontsteen en Horssius niet te
herkennen. „Wij doen zaken
met betrouwbare bureaus
die we regelmatig steeksproefs-
gewijs screenen. Het gaat ons
om de feiten en niet om verze
keringsgeld in de zak te hou
den."
Nationale-Nederlanden doet
nooit zaken met externe bu
reaus. De onderneming heeft
een eigen onderzoeksafdeling
waar zo'n tweehonderd mensen
werken. GPD
Het is oorlog tussen de Euro
pese koninklijke families en de
paparazzi. De 'royals' eisen
dat hun privé-leven wordt ge
respecteerd. Een foto van het
doorknippen van een lint mag,
graag zelfs, maar bij het win
kelen en zonnen willen de ko
ninklijke hoogheden met rust
ivorden gelaten. Afspraken
met de media, gemeentelijke
fotografeerverboden en zelfs
een gang naar het Europese
Hof voor de Rechten van de
Mens moeten de macht van de
telelenzen indammen.
door Hans Jacobs
Strikt genomen mogen
Maxima en Willem-
Alexander zelf ook geen foto's
maken rond hun woning in
Wassenaar. Het fotografeer
verbod dat de gemeente rond
de Eikenhorst heeft ingesteld,
geldt namelijk ook voor het
prinselijke gezin, zoals de
laatste uitgave van het Justitie
Magazine fijntjes duidelijk
maakt.
De 'verordening fotografie
verbod Eikenhorst 4' die op 30
j uni is aangenomen door de ge
meenteraad verbiedt het 'ver
zamelen, vastleggen of door
zenden van beeldmateriaal'
rond de villa. Aangezien alle
burgers voor de wet gelijk zijn,
zo betoogt Reiner de Winter in
het maandblad, kan de prins
straks thuis geen babyfoto's
maken. De beste oplossing zou
zijn om het gemeentelijk ver
bod bij koninklijk besluit te
vernietigen. En anders ge
beurt het wellicht na een
rechtszaak die vrijdag is uitge
lokt door de Haagsche Cou
rant.
Op alle fronten is een strijd
losgebarsten om de privé-sf eer
van koninklijke hoogheden te
beschermen, niet alleen in
Wassenaar. Prinses Caroline
van Monaco boekte vorige
week een kleine overwinning
in haar jarenlange strijd om
ongewenste foto's uit 'de bla
den' te houden. De prinses
weet zich dag en nacht bespied
door fotografen. Bij het jaar
lijkse Rode-Kruisbal in Monte
Carlo vindt ze dat niet erg,
maar bij het winkelen in Vene
tië zijn de paparazzi niet wel
kom. Franse rechters zijn
streng en verbieden het publi
ceren van zulke privé-kiekjes,
zeker wanneer ook haar jong
De prinsessen Stephanie (1) en Caroline tijdens het Rode-Kruisbal in Monaco. Hier fotograferen
mag, maar als de koninklijke hoogheden winkelen in Venetië, worden fotografen geweerd.
foto Eric Gaillard/EPA
ste dochtertje Alexandra erop
staat.
In Duitsland probeert de
Hamburgse media-advocaat
met de zeer toepasselijke
naam Prinz soortgelijke regels
af te dwingen. De Duitse rech
ters zijn Caroline al een heel
eind tegemoet gekomen. Van
daar dat het vrouwenblad
Bunte deze week op een foto
van het uitstapje in Venetië het
gezicht van Alexandra onher
kenbaar heeft gemaakt. Maar
Caroline, en haar echtgenoot
Ernst August van Hannover,
wensen helemaal geen foto's
en vinden dat de Duitse wet
hun recht op bescherming van
de persoonlijke levenssfeer
niet voldoende garandeert.
Het Europese Hof voor de
Rechten van de Mens in
Straatsburg besloot vorige
week hun klacht daarover in
behandeling te nemen. Inzet is
het recht op privacy tegenover
het recht op vrije nieuwsga
ring, hetgeen ook in Wasse
naar speelt. De scheiding tus
sen privé en publiek is voor
personen met zo'n vooraan
staande publieke functie,
waarbij juist het privé (hu
welijk, zwangerschap) ook
publiek is, moeilijk aan te ge
ven.
De Noorse koninklijke familie
ligt op ramkoers met de Noor
se media over berichtgeving en
foto's van het koninklijke ge
zin bij privé-uitstapjes en tij
dens hun vakanties. Het paleis
wil de grenzen afbakenen, ze
ker nu kroonprinses Mette-
Marit door haar zwanger
schap extra in de belangstel
ling staat.
De zomermaanden zijn een
ware goudmijn voor paparaz
zi. Dan is de kans dat ze 'roy
als' in een ongedwongen pose
tegenkomen het grootst. Met
speedboten schuimen ze de
Franse, Italiaanse en Spaanse
kusten af op zoek naar blote
koninklijke borsten en billen.
Maar ook foto's van een prin
ses - Maxima, Madeleine van
Zweden, Stéphanie van Mo
naco, om er maar een paar te
noemen - in bikini doen het
prima. En roddelbladen heb
ben ook geen bezwaar tegen
prinsen met 'zwemband', zo
als beelden van een gezette
Willem-Alexander een aantal
jaren geleden aantoonden.
De Britse prins William
vluchtte herhaaldelijk voor de
fotografen, die het in het verle
den vooral hadden voorzien op
zijn moeder Diana. In Groot-
Brittannië zijn afspraken ge
maakt door het paleis, de
klachtencommissie van de
pers en de media over het foto
graferen van de jonge prinsen.
In ruil voor een paar fotoses
sies per jaar, worden ze de
rest van de tijd met rust gela
ten.
Die afspraak heeft echter
maar een beperkte houdbaar
heidsdatum. De telelenzen
staan spoedig ook op scherp
voor William. De commerciële
belangen van de roddelbladen
(en de freelancefotografen)
zijn eenvoudig te groot om tot
langdurige zelfbeperking over
te gaan.
Daar helpen ook geen verbo
den tegen. GPD
Ontslagen? Geen paniek. Volgens het Centrum voor Werka,
Inkomen (CWI) blijven de meeste ontslagen mensen niet lam
werkloos. Maar voor mensen die ongeschoold werk zoelceni!
ouder zijn dan vijftig jaar is de kans wel groot dat ze langt, i
dan een jaar zonder werk blijven. f
"lacrprQ Hip ppn^plfHo kn„,
door Sylvia Marmelstein
Het CWI constateert dat
bijna negentig procent
van de ontslagen werkne
mers momenteel heel snel
een nieuwe baan vindt. Zo
schreven zich bij de Centra
voor Werk en Inkomen tus
sen januari en juni van dit
jaar 432.500 werkzoekenden
in, van wie bijna 380.000 bin
nen een half jaar weer aan de
slag waren.
Paul Donkers, manager bij
de Nederlandse tak van
's werelds grootste loopbaan
adviesbureau Lee Hecht
Harrison merkt dat sinds een
jaar grotere aantallen werk
nemers worden ontslagen.
„Zeker drie keer zoveel."
Zijn bedrijf zoekt in op
dracht van de oude werkge
ver samen met de ontslagene
naar nieuw werk. Ook over
spoelt de huidige ontslaggolf
nu alle soorten bedrijven en
niet meer met name de ICT.
In grote paniek komen ont
slagenen bij Donkers binnen.
„Nergens voor nodig, want
ze krijgen redelijk snel ander
werk." Voor de grootste
groep mensen die Lee Hecht
Harrison bemiddelt, duurt
de zoektocht maximaal zes
maanden. „En dat is niet lan
ger dan voor de grote ont
slaggolf die een jaar geleden
is begonnen."
Volgens het CWI stijgt de
werkloosheid onder hbo'ers
het hardst. Bij sommige ont
slagen werknemers is de pa
niek gerechtvaardigd. „Voor
mensen die ongeschoold
werk zoeken, is ontslag een
ramp. Alle banen die voor
hen geschikt zijn verhuizen
naar lage-lonen-landen. Dat
gaat in steeds harder tempo
door. Op termijn komt er dus
ook geen oplossing voor hen.
Het probleem wordt alleen
maar groter", zegt Donkers.
Ook voor ontslagen topma-
nagers die eenzelfde baan
willen, is de markt slecht.
Voor ontslagen werknemers
die ouder zijn dan vijftig jaar
is de kans ook klein dat ze
snel een andere baan vin.
den. „Gemiddeld duurt ie
zoektocht negen tot twaalf
maanden. Nederlandse
werkgevers willen het liefsj
werknemers aannemen die
jonger zijn dan veertig. Ze
realiseren zich onvoldoende
dat ze zo juist de mensen met
een schat aan kennis en erva
ring geen kans meer geven."
Soms is het de schuld van de
oudere zelf dat een nieuwe
baan lang op zich laat wach
ten. „Ze willen per se een
zelfde soort functie terug en
een baan waarin ze hetzelfde
verdienen. Nieuwe werkge
vers vinden hen dan te duur,
Het is belangrijk dat oudere
werknemers na ontslag op
nieuw b eki j ken wat ze waard
zijn voor een nieuwe werkge
ver. Bij een ander bedrijf ligt
die waarde vaak lager. Men
sen die flexibeler zijn,
een ander soort baan accep
teren of een lager salaris niet
erg vinden, hebben sneller
een nieuwe baan.
De werkloosheid onder ou
deren stijgt volgens het CWI
sinds begin dit jaar driemaal
harder dan het gemiddelde.
Een op de twintig werkloze
baanzoekers (vijf procent) is
inmiddels ouder dan zestig.
Een jaar geleden was dat nog
drie procent.
De toename van de oudere
werklozen komt volgens
Frans de Beer, reorganisatie
bestuurder bij FNV Bondge
noten, onder andere door de
nieuwe methode die bedrij
ven gebruiken bij reorgani
saties. „Vroeger moesten de
werknemers die als laatste
aangenomen waren er als
eerste uit. Nu willen bedrij
ven dat niet meer.GPD
van_
FAI
rika
ven
del
bep
een
Mi
RAMPSCHADE - Het voorlo
pig verslag van de Tweede Ka
mer over het wetsontwerp
voor de regeling van de ramp-
schade laat zien dat de Kamer
leden zich flink verzetten
tegen voorstellen van de rege
ring. De regering stelt in het
algemeen dat schade door
stormen, overstromingen en
dergelijke voor rekening van
de slachtoffers hoort te komen.
De Kamerleden vinden dat de
gevolgen van zo'n ramp door
het hele volk moeten worden
gedragen.
PARKEERPROBLEEM - De
Middelburgse politie heeft een
originele oplossing gevonden
voor de-parkeerproblemen in,
de binnenstad. Ze deelt brief-
jes uit aan chauffeurs van toe-J
ristenbussen, zodat die van te
voren kunnen melden hoe laai
ze aan de stadsgrens denken
zijn. Motoragenten begeleidi
hen vervolgens naar speci:
parkeerterreinen, waardi
het stadshart wordt ontzien, n
GEMENGD - Het zwembad- h
bestuur in Sluis wil 's avonds
van zes tot acht uur gemengd
zwemmen toestaan. B en
wijzen dat af, maar het zwem-
badbestuur denkt dat mensen
van zestien jaar en ouder dat
wel aankunnen. De raad heef:
uiteindelijk het laatste wood
PZC
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel.(0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10
4382 NH Vlissingen
Tel. 06-54267110
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115) 645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114)372776
Fax. (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax. (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30-17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen
0800-0231231
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag van 2.00)
per maand 20.50
per kwartaal: 55.10
per jaar: €209,90
Voor toezending per post geldt
een toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers per stuk
maandag t/m vrijdag:€ 1,10
zaterdag: 1,65 1
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentie-orders worden
uitgevoerd overeenkomstig
de Algemene Voorwaarden van
Wegener NV en volgens de
Regelen voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113)315555
Fax(0113) 315549
Personeelsadvertenties:
Tel. (0113) 315540
Fax(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjesl
Tel. (0113)315550
Fax:(0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel: (0113)315520
Fax:(0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114) 372770
Fax: (0114) 372771
lnternet:www,pzc.nl/adverteren
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De do»"
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor»»
(abonnementenjadmimstratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensterjgf*;
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig 9eselecSfl
derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u cfit schriftelijk melden bi| PZC, afdeimy
lezersservice. Postbus 3229,4800 MB Breda
Behoort tot LLKSQGHGr