PZC Koninklijke strijd om privacy Paniek bij ontslag is meestal onnodig 1 P Expert veegt vloer aan met onderzoekbureaus van brandverzekeraar Regio Eindhoven ontsnapt aan ramp met tankauto LPG was altijd omstreden 16 juli 1953 woensdag 16 juli 2003 Dubbelwandig Luchtje Opdrachten Fouten Overwinning Borsten en billen Flexibel Routes LPG-ver voer te gevaarlijk van onze redactie binnenland Het vervoer van LPG over de Nederlandse snelwegen is veel te gevaarlijk. De routes die de tankauto's nu afleggen langs dicht bewoonde gebieden moe ten worden herzien. Dat zegt het instituut voor rampenbestrij ding Nibra naar aanleiding van het ongeluk met de LPG- vrachtwagen maandag bij Eindhoven. De A2 op deze plek is gisteroch tend weer voor het verkeer opengesteld. De snelweg was vanaf maandagmiddag ver sperd, nadat de cabine van een tankwagen met LPG in brand was gevlogen. Het overpompen van 15.000 kilo LPG uit de ver ongelukte tankwagen, duurde tot gisterochtend. Omdat de A2 tijdens de och tendspits nog was afgesloten voor alle verkeer, ontstond in Eindhoven opnieuw een ver keerschaos. Het gebied waaruit maandag ie dereen is geëvacueerd, was op dat moment al wel vrijgegeven. Dat betekende onder meer dat de bedrijven, winkels en kanto ren weer open konden. Ook de bewoners van enkele huizen mochten terug. Sommigen van hen hebben de nacht in een hotel doorgebracht. Bij het ongeval is de chauffeur van de tankwagen om het leven gekomen. Het gaat om de 55-ja- rige C. Ros uit Sprundel. Hij heeft met zijn voertuig vermoe delijk de kop van een tijdelijke vangrail geraakt. Daarna is de tankwagen gelanceerd en op zijn kant terechtgekomen op de vangrail in de middenberm. De cabine van het voertuig brand de helemaal uit, net als drie auto's die er achter reden. De brandweer wist te voorko men dat de lading LPG ontplof te. Het wrak van de tankauto is maandagnacht ongeveer 150 meter versleept voordat met het overpompen is begonnen. Voor dat de brandweer daarmee kon beginnen, moest eerst een aantal noodleidingen worden aangelegd. De leidingen op de tankauto waren namelijk zwaar beschadigd. „Als die tankwagen was ont ploft, was het leed niet te over zien geweest", zegt specialist gevaarlijke stoffen van het Ni bra, Dick Arentsen. Een grote tankwagen heeft een ladingvan 40.OOOliter gas. „Een ontplofte vrachtwagen geeft een vuurbol van 66 meter, bran den tot 133 meter in de omtrek enruitbreukentot 200 meter. De tank zelf kan tot 500 meter weg geslingerd worden." In Neder land hebben zich tot nu toe geen ongelukken van deze omvang voorgedaan. Staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) besloot onlangs dat meer dan tweehonderd LPG- tankstations binnen drie jaar gaan verdwijnen, omdat ze niet voldoen aan de nieuwe veilig heidsnormen. Na de vuur werkramp in Enschede zijn de veiligheidsregels voor het ver voer van gevaarlijke stoffen aangescherpt. Binnen een straal van 2 5 meter mogen geen huizen dan wel kantoren staan. Deze nieuwe regels gelden voor tankstations, maar die zijn min der gevaarlijk dan de rondrij dende vrachtwagens, doordat de opslag voor het grootste deel onder de grond ligt, zegt Arent sen. „Tankauto's rijden gere geld langs woonwijken. Wat dacht je van een ongeluk met een tankauto op de AIO, de rondweg van Amsterdam?" Het Nibra pleit daarom voor het herzien van de bestaande rou tes, of voor het 's nachts laten rijden van gevaarlijk vervoer. Transport en Logistiek Neder land en de stichting Autogas Nederland wijzen op de voor waarden voor het vervoer van LPG. Zo moet de tank dubbel wandig zijn en moet er een over- drukventiel zijn om gas te laten ontsnappen. De vrachtauto's die LPG ver voeren worden elk halfjaar ge keurd en chauffeurs krijgen een extra opleiding. Alleen met een ontheffing mag gereden worden op speciale routes. „Ik wil het gevaar niet onder ta- door Joop Hoek. ep Hessel de Refe Contra-expert rar. Eric Hors- sius uit Utrecht meent dat er in ons land hondetden onschul dige slachtoffers zijn van parti culiere onderzoekbureaus, die in opdracht van verzekerings maatschappijen brandoorza ken onderzoeken. Horssius: „Je denkt verzekerd te zijn en dan word je ineens ten onrechte verdachte. Je raakt geïsoleerd, naasten en relaties geloven je niet meer als je je on schuld bepleit. Verzekerings maatschappijen liegen toch niet?" Joop Vontsteen uit Vught, op richter van het landelijk Meld punt Verzekeringsgedupeer den, gooit nog wat extra olie op het vuur. „Schadebureaus ko men dikwijls tot de conclusie dat er een luchtje aan een brand zit. Zelfs twee jaar na dato vin den ze, rara, nog wel een brand- versneller op de plaats van de brand." „Brandstichting, luidt dan de conclusie. Terwijl er in die tus sentijd van alles in zo'n ruimte gebeurd kan zijn en de politie eerder helemaal niets had ge vonden." „Bij gebrek aan deskundigheid legt de rechtbank vaak de omge keerde bewijslast op aan de ge dupeerde verzekerde, die kapot wordt geprocedeerd. De meeste rechters zijn diep onder de in druk van de centimeters dikke rapporten van de bureaus. Terwijl die maar wat aanklooi- en en de conclusies trekken die hun opdrachtgevers, de ver zekeraars, zo graag willen ho ren." Particuliere onderzoekbureaus hebben er volgens Vontsteen groot belang bij om zaken als verdacht aan te merken. „Daardoor blijven ze opdrach ten krijgen, ze besparen de ver zekeringsmaatschappijen veel geld. Ze spelen elkaar ook het balletje toe. Onderzoeker Ste kelenburg uit Bavel beveelt dan bijvoorbeeld Biesboer Experti se uit Egmond aan Zee bij de rechter aan als onafhankelijke deskundige. Het gebeurt over en weer." „Zo beheersen die twee het fel vegen, maar de eisen voor het vervoer van LPG zijn streng. Die werpen ook hun vruchten af, want de tank is bij het onge luk maandag niet in brand ge vlogen", aldus een woordvoer der van Transport en Logistiek Nederland. Stichting Autogas Nederland noemt het vervoer van LPG over de weg in de hele EU veilig. Volgens directeur G. Schuylen- burg wordt voortdurend over legd met het ministerie van Vrom over het verbeteren van de veiligheid. GPD/ANP Op de A2 bij Eindhoven is de hele nacht doorgewerkt om de ravage op te ruimen, die ontstond toen maandagmiddag een tankauto met LPG in brand raakte. foto Bert Jansen/ANP van onze redactie binnenland Het vervoer van LPG is altijd omstreden geweest. Een overzicht van een reeks voorval len en incidenten met LPG. Mei 2003 Railbeheerder ProRail en goe derenvervoerder Railion willen dat de Raad van State het ran geren met wagons met LPG en giftige stoffen op het emplace ment van Venlo toestaat. De gemeente weigerde een milieu vergunning voor het rangeren, omdat ze in geval van een ramp duizenden doden en gewonden vreest. Venlo vindt dat ProRail en Railion meer veiligheids maatregelen moeten nemen op het gevaarlijkste emplacement van Nederland. Het Ruimtelijk Planbureau vindt dat transport van LPG alleen nog maar via pijpleidingen moet plaatsvin den. November 2002 De brand op een met 20.000 ton LPG geladen tanker voor de kust van Hongkong is uitge gaan. Door de intense hitte kon den brandweerlieden aanvan kelijk niet bij het brandende schip komen. April 2002 De regionaal inspecteur van de Vrom-inspectie (Regio Zuid) wil dat de Limburgse gemeente Horst aan de Maas de vergun ning intrekt van een onbemand gasdepot voor LPG in het dorp America. Februari 2002 Een ontspoorde trein op het ran geerterrein Het Broek in Arn hem heeft een tank van een LPG-station geraakt. De trein reed door een stootblok en be schadigde daarbij het leiding- werk van het verder gelegen LPG-station. Volgens de brand weer was er geen explosiege vaar. Mei 2001 Na een explosie van een LPG- autotank bij een benzinesta tion heeft de brandweer in Kerkrade vijftien mensen ge- evacueerd. Maart 2001 Op het Belgische gedeelte van het industrieterrein Hazeldonk op de grens bij de A16 woedt een enorme brand. Omdat ook een tank met LPG op ontploffen stond, waarbij een driehonderd meter hoge steekvlam niet denkbeeldig zou zijn, werd het luchtruim boven Hazeldonk af gesloten. Februari 1999 De brandweer van Arnhem wil na de aanleg van de Betuwelijn een verbod op het vervoer van LPG per spoor door de dichtbe volkte kernen van Arnhem, Eist en Rhenen. Alleen dan durft de brandweer de veiligheid rond het spoor te garanderen. GPD grootste deel van de markt. Ze voeren naar schatting drie kwart uit van alle onderzoeken naar grote branden in Neder land. En niemand die ze op de kwaliteit van hun werk contro leert." Vontsteen en Horssius zijn er voorstander van dat brandon derzoeken uitsluitend worden uitgevoerd door TNO er; het Ne derlands Forensisch Instituut (het voormalige gerechtelijk la boratorium). Stekelenburg en Biesboer zijn, net als veel andere particuliere onderzoekers, oud-politiemen sen met een technische achter grond. Biesboer ontkent te sjoemelen met onderzoeksresultaten. „Ik behandel zo'n vierhonderd za ken per jaar en breng verslag uit op basis van de feiten. Soms ook in het voordeel van de verzeker de. Wat de verzekeringsmaat schappij daar mee doet, gaat mij niet aan." „Het is inderdaad zo dat wij el kaar inschakelen als onafhan kelijk deskundige. Het is een klein! wereldje, je komt snel bij elkaar terecht. Maar ik ben het niet altijd met de conclusies van Stekelenburg eens." „Ik doe dit werk sinds 1989 en nog nooit is gebleken dat ik fou ten heb gemaakt. Mijn rappor ten worden gewogen door de rechter en de advocaat van de verzekerde heeft natuurlijk ook wel iets in te brengen." Biesboer zegt dat de politie te weinig tijd heeft om uitgebrei de brandonderzoeken te doen. „Het zijn ook niet de meest simpele onderzoeken. Moge lijk zal in de toekomst de brand weer daar een grotere rol in spe len, met een eigen recherche dienst. Zoals Amerika die kent." Een woordvoerder van Delta Lloyd zegt de conclusie van Vontsteen en Horssius niet te herkennen. „Wij doen zaken met betrouwbare bureaus die we regelmatig steeksproefs- gewijs screenen. Het gaat ons om de feiten en niet om verze keringsgeld in de zak te hou den." Nationale-Nederlanden doet nooit zaken met externe bu reaus. De onderneming heeft een eigen onderzoeksafdeling waar zo'n tweehonderd mensen werken. GPD Het is oorlog tussen de Euro pese koninklijke families en de paparazzi. De 'royals' eisen dat hun privé-leven wordt ge respecteerd. Een foto van het doorknippen van een lint mag, graag zelfs, maar bij het win kelen en zonnen willen de ko ninklijke hoogheden met rust ivorden gelaten. Afspraken met de media, gemeentelijke fotografeerverboden en zelfs een gang naar het Europese Hof voor de Rechten van de Mens moeten de macht van de telelenzen indammen. door Hans Jacobs Strikt genomen mogen Maxima en Willem- Alexander zelf ook geen foto's maken rond hun woning in Wassenaar. Het fotografeer verbod dat de gemeente rond de Eikenhorst heeft ingesteld, geldt namelijk ook voor het prinselijke gezin, zoals de laatste uitgave van het Justitie Magazine fijntjes duidelijk maakt. De 'verordening fotografie verbod Eikenhorst 4' die op 30 j uni is aangenomen door de ge meenteraad verbiedt het 'ver zamelen, vastleggen of door zenden van beeldmateriaal' rond de villa. Aangezien alle burgers voor de wet gelijk zijn, zo betoogt Reiner de Winter in het maandblad, kan de prins straks thuis geen babyfoto's maken. De beste oplossing zou zijn om het gemeentelijk ver bod bij koninklijk besluit te vernietigen. En anders ge beurt het wellicht na een rechtszaak die vrijdag is uitge lokt door de Haagsche Cou rant. Op alle fronten is een strijd losgebarsten om de privé-sf eer van koninklijke hoogheden te beschermen, niet alleen in Wassenaar. Prinses Caroline van Monaco boekte vorige week een kleine overwinning in haar jarenlange strijd om ongewenste foto's uit 'de bla den' te houden. De prinses weet zich dag en nacht bespied door fotografen. Bij het jaar lijkse Rode-Kruisbal in Monte Carlo vindt ze dat niet erg, maar bij het winkelen in Vene tië zijn de paparazzi niet wel kom. Franse rechters zijn streng en verbieden het publi ceren van zulke privé-kiekjes, zeker wanneer ook haar jong De prinsessen Stephanie (1) en Caroline tijdens het Rode-Kruisbal in Monaco. Hier fotograferen mag, maar als de koninklijke hoogheden winkelen in Venetië, worden fotografen geweerd. foto Eric Gaillard/EPA ste dochtertje Alexandra erop staat. In Duitsland probeert de Hamburgse media-advocaat met de zeer toepasselijke naam Prinz soortgelijke regels af te dwingen. De Duitse rech ters zijn Caroline al een heel eind tegemoet gekomen. Van daar dat het vrouwenblad Bunte deze week op een foto van het uitstapje in Venetië het gezicht van Alexandra onher kenbaar heeft gemaakt. Maar Caroline, en haar echtgenoot Ernst August van Hannover, wensen helemaal geen foto's en vinden dat de Duitse wet hun recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer niet voldoende garandeert. Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg besloot vorige week hun klacht daarover in behandeling te nemen. Inzet is het recht op privacy tegenover het recht op vrije nieuwsga ring, hetgeen ook in Wasse naar speelt. De scheiding tus sen privé en publiek is voor personen met zo'n vooraan staande publieke functie, waarbij juist het privé (hu welijk, zwangerschap) ook publiek is, moeilijk aan te ge ven. De Noorse koninklijke familie ligt op ramkoers met de Noor se media over berichtgeving en foto's van het koninklijke ge zin bij privé-uitstapjes en tij dens hun vakanties. Het paleis wil de grenzen afbakenen, ze ker nu kroonprinses Mette- Marit door haar zwanger schap extra in de belangstel ling staat. De zomermaanden zijn een ware goudmijn voor paparaz zi. Dan is de kans dat ze 'roy als' in een ongedwongen pose tegenkomen het grootst. Met speedboten schuimen ze de Franse, Italiaanse en Spaanse kusten af op zoek naar blote koninklijke borsten en billen. Maar ook foto's van een prin ses - Maxima, Madeleine van Zweden, Stéphanie van Mo naco, om er maar een paar te noemen - in bikini doen het prima. En roddelbladen heb ben ook geen bezwaar tegen prinsen met 'zwemband', zo als beelden van een gezette Willem-Alexander een aantal jaren geleden aantoonden. De Britse prins William vluchtte herhaaldelijk voor de fotografen, die het in het verle den vooral hadden voorzien op zijn moeder Diana. In Groot- Brittannië zijn afspraken ge maakt door het paleis, de klachtencommissie van de pers en de media over het foto graferen van de jonge prinsen. In ruil voor een paar fotoses sies per jaar, worden ze de rest van de tijd met rust gela ten. Die afspraak heeft echter maar een beperkte houdbaar heidsdatum. De telelenzen staan spoedig ook op scherp voor William. De commerciële belangen van de roddelbladen (en de freelancefotografen) zijn eenvoudig te groot om tot langdurige zelfbeperking over te gaan. Daar helpen ook geen verbo den tegen. GPD Ontslagen? Geen paniek. Volgens het Centrum voor Werka, Inkomen (CWI) blijven de meeste ontslagen mensen niet lam werkloos. Maar voor mensen die ongeschoold werk zoelceni! ouder zijn dan vijftig jaar is de kans wel groot dat ze langt, i dan een jaar zonder werk blijven. f "lacrprQ Hip ppn^plfHo kn„, door Sylvia Marmelstein Het CWI constateert dat bijna negentig procent van de ontslagen werkne mers momenteel heel snel een nieuwe baan vindt. Zo schreven zich bij de Centra voor Werk en Inkomen tus sen januari en juni van dit jaar 432.500 werkzoekenden in, van wie bijna 380.000 bin nen een half jaar weer aan de slag waren. Paul Donkers, manager bij de Nederlandse tak van 's werelds grootste loopbaan adviesbureau Lee Hecht Harrison merkt dat sinds een jaar grotere aantallen werk nemers worden ontslagen. „Zeker drie keer zoveel." Zijn bedrijf zoekt in op dracht van de oude werkge ver samen met de ontslagene naar nieuw werk. Ook over spoelt de huidige ontslaggolf nu alle soorten bedrijven en niet meer met name de ICT. In grote paniek komen ont slagenen bij Donkers binnen. „Nergens voor nodig, want ze krijgen redelijk snel ander werk." Voor de grootste groep mensen die Lee Hecht Harrison bemiddelt, duurt de zoektocht maximaal zes maanden. „En dat is niet lan ger dan voor de grote ont slaggolf die een jaar geleden is begonnen." Volgens het CWI stijgt de werkloosheid onder hbo'ers het hardst. Bij sommige ont slagen werknemers is de pa niek gerechtvaardigd. „Voor mensen die ongeschoold werk zoeken, is ontslag een ramp. Alle banen die voor hen geschikt zijn verhuizen naar lage-lonen-landen. Dat gaat in steeds harder tempo door. Op termijn komt er dus ook geen oplossing voor hen. Het probleem wordt alleen maar groter", zegt Donkers. Ook voor ontslagen topma- nagers die eenzelfde baan willen, is de markt slecht. Voor ontslagen werknemers die ouder zijn dan vijftig jaar is de kans ook klein dat ze snel een andere baan vin. den. „Gemiddeld duurt ie zoektocht negen tot twaalf maanden. Nederlandse werkgevers willen het liefsj werknemers aannemen die jonger zijn dan veertig. Ze realiseren zich onvoldoende dat ze zo juist de mensen met een schat aan kennis en erva ring geen kans meer geven." Soms is het de schuld van de oudere zelf dat een nieuwe baan lang op zich laat wach ten. „Ze willen per se een zelfde soort functie terug en een baan waarin ze hetzelfde verdienen. Nieuwe werkge vers vinden hen dan te duur, Het is belangrijk dat oudere werknemers na ontslag op nieuw b eki j ken wat ze waard zijn voor een nieuwe werkge ver. Bij een ander bedrijf ligt die waarde vaak lager. Men sen die flexibeler zijn, een ander soort baan accep teren of een lager salaris niet erg vinden, hebben sneller een nieuwe baan. De werkloosheid onder ou deren stijgt volgens het CWI sinds begin dit jaar driemaal harder dan het gemiddelde. Een op de twintig werkloze baanzoekers (vijf procent) is inmiddels ouder dan zestig. Een jaar geleden was dat nog drie procent. De toename van de oudere werklozen komt volgens Frans de Beer, reorganisatie bestuurder bij FNV Bondge noten, onder andere door de nieuwe methode die bedrij ven gebruiken bij reorgani saties. „Vroeger moesten de werknemers die als laatste aangenomen waren er als eerste uit. Nu willen bedrij ven dat niet meer.GPD van_ FAI rika ven del bep een Mi RAMPSCHADE - Het voorlo pig verslag van de Tweede Ka mer over het wetsontwerp voor de regeling van de ramp- schade laat zien dat de Kamer leden zich flink verzetten tegen voorstellen van de rege ring. De regering stelt in het algemeen dat schade door stormen, overstromingen en dergelijke voor rekening van de slachtoffers hoort te komen. De Kamerleden vinden dat de gevolgen van zo'n ramp door het hele volk moeten worden gedragen. PARKEERPROBLEEM - De Middelburgse politie heeft een originele oplossing gevonden voor de-parkeerproblemen in, de binnenstad. Ze deelt brief- jes uit aan chauffeurs van toe-J ristenbussen, zodat die van te voren kunnen melden hoe laai ze aan de stadsgrens denken zijn. Motoragenten begeleidi hen vervolgens naar speci: parkeerterreinen, waardi het stadshart wordt ontzien, n GEMENGD - Het zwembad- h bestuur in Sluis wil 's avonds van zes tot acht uur gemengd zwemmen toestaan. B en wijzen dat af, maar het zwem- badbestuur denkt dat mensen van zestien jaar en ouder dat wel aankunnen. De raad heef: uiteindelijk het laatste wood PZC Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel.(0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Oostsouburgseweg 10 4382 NH Vlissingen Tel. 06-54267110 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114)372776 Fax. (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2.00) per maand 20.50 per kwartaal: 55.10 per jaar: €209,90 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag:€ 1,10 zaterdag: 1,65 1 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax(0113) 315549 Personeelsadvertenties: Tel. (0113) 315540 Fax(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjesl Tel. (0113)315550 Fax:(0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0113)315520 Fax:(0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114) 372770 Fax: (0114) 372771 lnternet:www,pzc.nl/adverteren Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De do»" aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor»» (abonnementenjadmimstratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensterjgf*; ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig 9eselecSfl derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u cfit schriftelijk melden bi| PZC, afdeimy lezersservice. Postbus 3229,4800 MB Breda Behoort tot LLKSQGHGr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4