EC 'oortambacht 10 moet snel af Molen De Zwaan bijna compleet 11 Verzoek om plek voor mini-model van Prunjemolen gemeente is wachten op oplevering nieuwe wijk Zierikzee beu gressieve klant ingehouden [aki Tree lijkt ip te krabbelen Sloten en grotere vijver tegen wateroverlast in Nieuw-Haamstede Provincie en gemeenten opnieuw in gesprek over tunnelbrandweer Auto belandt in sloot Middelburger aangehouden Auto gestolen zeeuwse almanak Telefoon waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844 - 1998 SCHOUWEN-DUIVELAND zaterdag 12 juli 2003 ,nrfamke van Loon ERIKZEE - De gemeente [liouwen-Duiveland is de irtdurende puinhoop in de erikzeese nieuwbouwwijk jortambacht 10 beu. Opdat de ijk snel opgeleverd kan wor- en daadwerkelijk bewoon- „rwordt, heeft het college in grepen. Een jaar eerder dan is gesproken in de overeen- inist zal de gemeente al het oenonderhoud - op kosten inde ontwikkelaar - voor haar kening nemen. eerste bewoners van een euwe wijk zitten altijd even in puinhoop. Verderop worden g huizen afgebouwd, zodat alen, plantsoenen en speel- Idjes niet definitief worden ngelegd. Het bouwverkeer dit immers toch maar ver den. Maar in Poortambacht het één na laatste deel van de stélijke uitbreiding van Zie- zee, duurt deze tijdelijke erlast wel erg lang. Al jaren igen bewoners bij gemeente projectontwikkelaar over addrijvende pallets in de wa- lERKZEE - Een 35-jarige in- oner van Zierikzee is vrijdag md middernacht aangehou- ii door de politie, omdat hij cigerde een terras te verlaten, ïmanzat op een terras aan de iemve Haven en had geen zin te verlaten, ondanks rhaaldelijk aangeven van het rsoneel dat het tijd was om te uiten. kwam het uiteindelijk een handgemeen en scheur de man de kleding van één ui de medewerkers. Ook op het rzoek van de politie zich te mij deren, reageerde hij ressief. Omdat hij bovendien it zijn naam wilde noemen, rclde Zierikzeeënaar meege- inen naar het bureau. aorFamke van Loon terpartijen en grofvuil in de plantsoenen. Maar ook het col lege zelf is niet tevreden over het werk dat de Bouwcombinatie Nieuwwest BV levert; in een brief uit de zomer van 2001 maant het gemeentebestuur de projectontwikkelaar al de wijk snel af te maken. Bijna twee jaar later is Poort ambacht 10 nog niet af. En dus nog niet opgeleverd. Wat betreft de bestrating en de riolering is de wijk nu bijna zover, dat de gemeente dit officieel kan over nemen. „Dit zal binnenkort for meel plaatsvinden", schrijft het college in eenbrief aan de bewo ners. Maar andere onderdelen zijn verre van klaar. Zo voldoen ondermeer de speelplaatsen in de buurt nog altijd niet aan de eisen. Volgens wethouder G. van de Velde - de Wilde gaan deze gebreken om 'inrichtingseisen'; de veiligheidseisen van de speeltoestellen zijn niet in het geding. Dat Poortambacht 10 bij vlagen nog altijd meer weg heeft van een bouwput, komt ook doordat het groen er niet uitziet. Deels is de bomensterfte hier de oorzaak van. Veel jonge bomen, die in de straten zijn neergezet, zijn in korte tijd dood gegaan. De afde ling Openbare Werken onder zoekt nu samen met projectwik- kelaar en aannemer de oorzaak van de sterfte. Aan het eind van de zomer hoopt de wethouder daar duidelijkheid over te heb ben, zodat komend najaar nieu we of andere bomen door Nieuwwest kunnen worden in geplant. Overigens zijn gemeente en be woners zeer ontevreden over het onderhoud aan de grasveldjes en plantsoenen. Volgens de af spraken moet de projectontwik kelaar tot. een jaar nadat de planten in de grond zijn gestopt, het onderhoud doen. Maar het onkruid tiert momenteel welig in de wijk. Herhaaldelijk is er bij de projectontwikkelaar op aangedrongen, dat werk alsnog uit te voeren, maar zonder suc ces. „Dit loopt dermate stroef dat wij hiervan de regie in han den hebben genomen." Op kos ten van de projectontwikkelaar zorgt de gemeente vanaf nu dat het maaiwerk en de onkruidbe- strijding in Poortambacht 10 gedaan wordt zoals het hoort. Eerste keer Het is volgens de wethouder de eerste keer dat de gemeente vóór oplevering van een project een deel van het werk alvast terug neemt. Maar voor de gemeente is de maat inmiddels meer dan vol. Van de Velde; „Ik denk dat de bewoners van Poortambacht 10 nu wel eens recht hebben op een wijk, die er normaal uit ziet." [ERIKZEE - De Kaki Tree, die nils twee jaar in de patio van lenbare basisschool 't Kof hip in Zierikzee staat, lijkt te ierleven. Voor het eerst zitten 'jonge scheuten aan de stam. et'atoomboompje' blijft voor- pigwel een kasplantje. IVe dachten echt: die heeft het fldje gelegd", vertelt Yvonne an de Velde, lerares van groep jf. Twee jaar geleden werd het jzondere stekje in de patio ge- Bijzonder, omdat het een izaat is van een Kaki Tree, die jna zestig jaar geleden de oombom op Nagasaki over ride. in deze moederboom worden ekjes gehaald en nieuwe oompjes gekweekt, die als imbool van vrede op tal van aatsen in de wereld worden T'ant en gekoesterd. Maar iet alle liefde en zorg omringd, dit menig boompje in vreemde 'iehet onderspit. Het atoom- >mpje in het Kröller Müller luseum, dat gelijktijdig met |t stekje van 't Kofschip is ge- |ant, heeft nog geen jaar weten loverleven op Nederlandse bo- y°or de Zierikzeese telg van de Japanse Kaki Tree zag het er aanvankelijk ook slecht uit. Het petierige plantje verloor in Ja patio van 't Kofschip al snel |jn blaadjes. Maar deze week poort er toch hoop. Onderaan fa stam schieten verschillende jPige scheuten naar buiten en ffeginthet boompje alsnog 'echt f groeien'. Al krabbelt het «oompje langzaam op, volgens Van de Velde zal het voorlopig '"geen kasplantje blij ven;,Het fn°ggeen boompje dat blaakt Van gezondheid." Dronkaard zwaait met fiets hoven A58 ®inkenszand - Een41-ja- Wwwoner van Heinkenszand f "®nderdagavond aangehou- "audoor de politie. Met de plaatsing van de molenkap is er weer een grote stap gemaakt in de restauratie van De Zwaan in Moriaanshoof d. foto's Mechteld Jansen door Inge Heuff MORIAANSHOOFD - Als een grote, zwarte, hulpeloze tor van negentien ton hing gis terochtend de kap van koren molen De Zwaan in Moriaans- hoofd in de kabels. Maar een maal geplaatst op de molen paste alles precies in elkaar en zagen kap en molen eruit als of ze nooit gescheiden zijn ge weest. Al enige tijd konden voorbij gangers de nieuwe kap naast de molen zien liggen. Mede werkers van Vaags Molenwer- ken uit Aalten legden er de af gelopen dagen de laatste hand aan, toen er nog makkelijk bij te komen was. Gisterochtend was het zo ver. Een grote kraan moest het gevaarte, met een ge wicht van negentien ton, op zijn plaats hijsen. Het plaatsen zelf kostte een klein kwartier tje werk. De voorbereidende werkzaamheden, om de kap precies recht in de kabels te krijgen, duurde een uurtje of wat langer. Maar even na tien uur hing de kap naar wens bo ven de grond en langzaam en statig steeg hij tot boven de molen. Daar lag het vernieuw de draaiwerk, dat de kap naar de wind moet zetten, te wach ten. Er was n og wat mankracht nodig om de bungelende kap precies op de juiste plaats te krijgen en toen konden de ka bels worden losgemaakt. Met de plaatsing van de molen kap is er weer een grote stap gezet in de restauratie van De Zwaan. Drie jaar wordt er al aan de restauratie gewerkt. Eerst om de financiële midde len bij elkaar te krijgen en het laatste jaar vooral aan het daadwerkelijk restaureren. Nu de kap er weer op staat, kun nen ook de wieken worden te ruggeplaatst. Waarschijnlijk gebeurt dit begin september. Ondertussen moeten er ook nog twee van de vier molenste nen vervangen worden. Deze staan al klaar. Molenaar A. Verhage denkt vanaf okto ber weer te kunnen malen. Dat heeft hij zo'n jaar of vijftien niet meer gedaan, nadat het draaien van de wieken te ge vaarlijk werd. Het risico dat er delen vanaf zouden vliegen, werd eind jaren tachtig te groot. „Ze zeggen dat je het molenaarsvak, net als bijvoor beeld zwemmen, niet ver leert", zegt hij. „Daar reken ik maar op." Veevoer Vanaf zijn vijftiende werkte Verhage in De Zwaan, die toen van zijn vader was. De molen is tot 1968 dagelijks gebruikt om graan te malen. Tegenwoordig maalt Verhage elektrisch. De Zwaan zal voornamelijk tarwe voor veevoer gaan malen. Ver hage: „Het wordt voor mij een hobby voor de zaterdagmid dag. Economisch is het niet rendabel om hier nog dagelijks tarwe te malen. Maar voor de molen is het goed als hij regel matig draait. Ook hiervoor geldt dat stilstand achteruit gang is." i «>-* «"vers op de A58 zagen ,e dronken man op het viaduct i j Martinweegje in 's-Heer gMskerke met een fiets bo- en zijn hoofd zwaaien, j^.^ömobilist die vreesde de man de fiets over de re- ?ou g°°ien, waarschuwde politie. Die trof de man op het fUissewegje. Na verhoor is hij ?Jgelaten. door Piet Kleemans NIEUW-HAAMSTEDE - In het zuidelijk deel van Nieuw- Haainstede worden bestaande waterlopen verruimd, komen nieuwe sloten en wordt een bestaande vijver vergroot. Daarmee hoopt de Dienst Lan delijk Gebied (DLG) van het ministerie van Landbouw, Na tuurbeheer en Voedselvoorzie ning (LNV) wateroverlast in de toekomst te kunnen voorko men. Het is de bedoeling dat in het voorjaar van 2004 wordt be gonnen met de werkzaamhe den. In de Westhoek wordt al jaren geklaagd over wateroverlast. Bij veel regen komen tuinen blank te staan en lopen kelders en kruipruimtes vol. Fruittelers klagen over een voor hen te hoge .grondwaterstand waardoor wortels in het water komen te staan en daardoor bomen scha de oplopen of zelfs het loodje leggen. De problemen worden, zo is uit gedokterd, veroorzaakt door een gebrekkig en verouderd af wateringsstelsel dat bovendien op verschillende plaatsen slecht onderhouden is. Het afvoerstel- sel dateert uit de jaren dertig van de vorige eeuw en veel slo ten en greppels zijn dichtgeslibd of volgegroeid. Na de waters noodramp is bovendien veel ge bouwd in het dorp. Daarvoor werden behoorlijk wat greppels: gedempt terwijl er geen nieuwe waterlopen voor in de plaats kwamen. Om voor eens een altijd een eind te maken aan die klachten werd de stuurgroep wateroverlast Kop van Schouwen in het leven geroepen. Die inventariseerde de klachten en bezon zich op op lossingen. Als eerste voor Nieuw-Haamstede omdat in dat gebied de wateroverlast het meest ernstig is. Voor een goede waterhuishouding is, stelt de stuurgroep, een goede afwate ringsstructuur noodzakelijk en dat is waar het in Nieuw-Haam stede aan ontbreekt. Daarom wordt voorgesteld bestaande geulen en sloten te verdiepen en op een aantal plaatsen nieuwe sloten te realiseren. Het is de bedoeling dat langs Esdoornweg, Larixweg, bij het Duinhotel en bij het (zweef jvliegveld nieuwe water lopen worden gegraven. De be staande waterloop langs de To- renweg wordt verdiept en de bestaande vijvers in het gebied worden vergroot. Dit alles met het oogmerk om de waterber- gings- en afvoercapaciteit in het zuidelijk deel van Nieuw- Haamstede fors te vergroten. Daar waar nodig worden hout opstanden verwijderd. Dat is nodig om het werk uit te kunnen voeren en met het oog op toe komstig onderhoud van de nieuwe waterlopen. De kosten van het karwei zijn geraamd op ruim vier ton. door Wout Bareman TERNEUZEN - De provincie en de 'tunnelgemeenten' Terneu- zen en Borsele proberen samen een doorbraak te bewerkstelli gen in de discussie met Den Haag over de financiering van een beroepsbrandweer voor de Westerscheldetunnel. Eerder deze week kwamen commissa ris van de koningin W. van Gel der en burgemeester J. Lonink van Terneuzen en J. Gelok van Borsele in spoedberaad bijeen. Dat gebeurde op initiatief van Van Gelder. Die kreeg het vlak voor diens vertrek aan de stok met burge meester R. Barbé over de inter pretatie van afspraken en toezeggingen die eerder door rijksvertegenwoordigers waren gedaan. Daarbij speelde ook de briefwisseling tussen ex-staats- secretaris Hessing van Binnen landse Zaken en de vroegere mi nister De Boer van Verkeer en Waterstaat een belangrijke rol. Hessing stelde De Boer in mei voor 12,5 miljoen euro bij te dra gen, maar De Boer liet hem per kerende post weten daar niets voor te voelen. Hij wilde niet verder gaan dan 1,25 miljoen per jaar. Barbé en Gelok herin nerden de bewindslieden in brieven aan de eerdere toezeg ging: die 12,5 miljoen euro is on misbaar bij het opzetten van een beroepsbrandweer, die vanaf 2005 tien jaar achtereen een op timale calamiteitenbestrijding in de tunnel kan garanderen. De resterende 12,5 miljoen is toege zegd door de provincie, de Re gionale Brandweer, de twee tunnelgemeenten en het haven schap Zeeland Seaports. Fout Tijdens het spoedoverleg eerder deze week stemden de provincie en de twee gemeenten de mars route op elkaar af. Burgemees ter Lonink: „Dat is de meest voor de hand liggende aanpak. De hele kwestie werd de afgelo pen jaren voornamelijk beïn vloed door een competentie strijd tussen de verschillende overheden. Eerst was er het pro bleem rond de oprichting van de zogenoemde Sloebrandweer, een combinatie van de geprofes sionaliseerde gemeentelijke brandweer en de korpsen van de industriële bedrijven in het Sloegebied. De provincie nam het voortouw, maar de gemeen ten wilden zelf het initiatief in handen houden. Bestuurlijk is er nogal wat fout gegaan. Later kreeg je de discussie tussen de ministeries over de verantwoor delijkheid voor de veiligheid in de tunnel. Van die discussies móeten we af. We moeten dit 3 aar de zaak nog in gezamenlij k- heid op de rails zetten, zodat we vanaf 2005 de zaak op orde heb ben." Lonink noemt een tweestrijd binnen de provincie (de provin cie enerzijds, de gemeenten an derzijds) contraproductief. Daarom trekken Van Gelder, Lonink en Gelok nu gezamen lijk op richting Den Haag. Lo nink: „Hebben we de bestuur lijk weg afgelegd, dan kunnen we ons altijd nog beraden op - bijvoorbeeld - juridische stap pen, al ben ik van dat laatste geen voorstander. We moeten er samen, mede aan de hand van het rampenbestrijdingsplan, uit kunnen komen." Tot 2005 wordt de norm gehanteerd dat een aanrijtijd van tien minuten aan vaardbaar is. Daarna moeten andere, definitievere maatrege len worden getroffen. Lonink: „Optimaal is natuurlijk een be roepsbrandweer aan beide zij den van de tunnel." Hoe die vorm moet krijgen, kan nog onderwerp van discussie vormen. Samenwerking met de brandweerkorpsen van de gro te bedrijven in de Kanaalzone en het Sloegebied sluit hij niet uit. Mits daarover sluitende afspraken kunnen worden ge maakt. „Vraag je om bijstand van zo'n korps, dan moet je heel goed weten hoe je de zaken regelt als zich op dat moment toevallig ook een calamiteit voordoet op dat bewuste be drijf." door Piet Kleemans SEROOSKERKE - Oud-Schou- wen-Duivelander C. Berrevoets uit Amersfoort geeft zijn strijd voor een blijvende herinnering aan de Prunjemolen niet op. Nu een replica van de molen op ware grootte in de Prunje niet haalbaar blijkt, zoekt hij een passend plaatsje voor een reeds bestaand miniatuur-model van de molen. Berrevoets zwengelde vier jaar geleden de discussie aan over wat inmiddels de Prunjemolen is gaan heten. Volgens de Amersfoorter heeft tot 1948 in de Prunjepolder een achtkanti ge metalen windmolen gestaan, die gebruikt werd voor bema ling van de polder. Later werd overgestapt op andere manieren van bemaling en verdween' de markante molen. Terugkeer Berrevoets pleitte bij de landin richtingscommissie Schouwen- Oost voor terugkeer van de mo len. De gebiedscommissie rea geerde niet onwelwillend, maar een replica bouwen blijkt te duur. Moderne standaard wa termolens zijn voorzien van twee staarten en de Prunjemo len had er maar één; daardoor moeten ontwerp en fundering voor de molen worden aange past en dat maakt het te prijzig. Berrevoets pleit nu in een brief aan de gebiedscommissie voor plaatsing van een mini-Prunje- molen. Hij bouwde het model ooit zelf, samen met zoon Kees sBerrevoets en Rienus Muilwijk. Als deze molen bijvoorbeeld een jolekje krij'gt in een bezoekers centrum voor de nieuwe natuur in de Prunje, dan is toch een tastbare herinnering aan de ou de Prunjemolen te zien. Belang rijk, vindt Berrevoets. „Omdat deze molen naar mijn idee uniek was, uit oogpunt van cultuur historie en voor natuurgerichte educatie." De Dienst Landelijk Gebied laat in een eerste reactie weten niet onwelwillend te staan te genover het verzoek. „Wij zul len uw voorstel zeker in overwe ging nemen. Op het moment dat de recreatieve invulling van deelgebied I, II en III van de zuidkust van Schouwen nader wordt uitgewerkt, zullen wij be kijken of deze suggestie kan worden ingepast." ZONNEMAIRE - Een achttien jarige automobiliste is in de nacht van donderdag op vrijdag op de Kruisweg bij Zonnemaire met haar auto in de sloot gere den. De vrouw verloor de macht over het stuur, botste tegen een ver keersheuvel en raakte van de weg. Ze bleef ongedeerd. MIDDELBURG - Een 25-jarige Middelburger is in de nacht van donderdag op vrijdag aange houden. Hij had dezelfde avond in een woning aan de Driewegenhof een man met een mes en een alarmpistool bedreigd. De poli tie heeft de wapens in beslag ge nomen. De mannen waren be kenden van elkaar. Ze hebben al langer een conflict. RENESSE - Van de Rampweg in Renesse werd donderdagavond een auto gestolen. Het gaat om een beige Mercedes-Benz (type 260 E) met het Duitse kenteken WES-PF 130. Het is nog steeds steeds niet voor elkaar. In de Wester scheldetunnel is het moeilijk bellen met een mobieltje. Maar er wordt aan gewerkt. I Over een maand of ivat kan iedereen 6,6 kilometer lang j ongestoord aan het thuis front laten weten dat de aardappels kunnen worden opgezet. Het leek de regiona le omroep aardig in de uit- j zending een testje te doen. I Dus werd een wakkere ver slaggeefster de tunnel inge zonden met de mededeling dat zij niet veel later vanuit de studio zou worden gebeld op haar gsm. Toen het mo ment daar was, zocht de pre sentator tevergeefs contact met 'onze vrouw in de tun nel'. De lijn bleef dood. De test leek gelukt, mobieltjes haperen nog steeds bij een tunnelpassage. Een minuut of wat later... jawel, de ver slaggeefster aan de lijn. En zij meldde monter aan de stu dio in Oost-Souburg: „Ja, daar ben ik weer hoor. Ik rij nu de tunnel uit en heb m'n mobieltje net weer aange zet."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 55