EC
'oortambacht 10 moet snel af
Molen De Zwaan bijna compleet
11
Verzoek om plek
voor mini-model
van Prunjemolen
gemeente is wachten op oplevering nieuwe wijk Zierikzee beu
gressieve klant
ingehouden
[aki Tree lijkt
ip te krabbelen
Sloten en grotere vijver
tegen wateroverlast
in Nieuw-Haamstede
Provincie en gemeenten
opnieuw in gesprek
over tunnelbrandweer
Auto belandt
in sloot
Middelburger
aangehouden
Auto gestolen
zeeuwse almanak
Telefoon
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844 - 1998
SCHOUWEN-DUIVELAND
zaterdag 12 juli 2003
,nrfamke van Loon
ERIKZEE - De gemeente
[liouwen-Duiveland is de
irtdurende puinhoop in de
erikzeese nieuwbouwwijk
jortambacht 10 beu. Opdat de
ijk snel opgeleverd kan wor-
en daadwerkelijk bewoon-
„rwordt, heeft het college in
grepen. Een jaar eerder dan is
gesproken in de overeen-
inist zal de gemeente al het
oenonderhoud - op kosten
inde ontwikkelaar - voor haar
kening nemen.
eerste bewoners van een
euwe wijk zitten altijd even in
puinhoop. Verderop worden
g huizen afgebouwd, zodat
alen, plantsoenen en speel-
Idjes niet definitief worden
ngelegd. Het bouwverkeer
dit immers toch maar ver
den. Maar in Poortambacht
het één na laatste deel van de
stélijke uitbreiding van Zie-
zee, duurt deze tijdelijke
erlast wel erg lang. Al jaren
igen bewoners bij gemeente
projectontwikkelaar over
addrijvende pallets in de wa-
lERKZEE - Een 35-jarige in-
oner van Zierikzee is vrijdag
md middernacht aangehou-
ii door de politie, omdat hij
cigerde een terras te verlaten,
ïmanzat op een terras aan de
iemve Haven en had geen zin
te verlaten, ondanks
rhaaldelijk aangeven van het
rsoneel dat het tijd was om te
uiten.
kwam het uiteindelijk
een handgemeen en scheur
de man de kleding van één
ui de medewerkers. Ook op het
rzoek van de politie zich te
mij deren, reageerde hij
ressief. Omdat hij bovendien
it zijn naam wilde noemen,
rclde Zierikzeeënaar meege-
inen naar het bureau.
aorFamke van Loon
terpartijen en grofvuil in de
plantsoenen. Maar ook het col
lege zelf is niet tevreden over het
werk dat de Bouwcombinatie
Nieuwwest BV levert; in een
brief uit de zomer van 2001
maant het gemeentebestuur de
projectontwikkelaar al de wijk
snel af te maken.
Bijna twee jaar later is Poort
ambacht 10 nog niet af. En dus
nog niet opgeleverd. Wat betreft
de bestrating en de riolering is
de wijk nu bijna zover, dat de
gemeente dit officieel kan over
nemen. „Dit zal binnenkort for
meel plaatsvinden", schrijft het
college in eenbrief aan de bewo
ners. Maar andere onderdelen
zijn verre van klaar. Zo voldoen
ondermeer de speelplaatsen in
de buurt nog altijd niet aan de
eisen. Volgens wethouder G. van
de Velde - de Wilde gaan deze
gebreken om 'inrichtingseisen';
de veiligheidseisen van de
speeltoestellen zijn niet in het
geding.
Dat Poortambacht 10 bij vlagen
nog altijd meer weg heeft van
een bouwput, komt ook doordat
het groen er niet uitziet. Deels is
de bomensterfte hier de oorzaak
van. Veel jonge bomen, die in de
straten zijn neergezet, zijn in
korte tijd dood gegaan. De afde
ling Openbare Werken onder
zoekt nu samen met projectwik-
kelaar en aannemer de oorzaak
van de sterfte. Aan het eind van
de zomer hoopt de wethouder
daar duidelijkheid over te heb
ben, zodat komend najaar nieu
we of andere bomen door
Nieuwwest kunnen worden in
geplant.
Overigens zijn gemeente en be
woners zeer ontevreden over het
onderhoud aan de grasveldjes
en plantsoenen. Volgens de af
spraken moet de projectontwik
kelaar tot. een jaar nadat de
planten in de grond zijn gestopt,
het onderhoud doen. Maar het
onkruid tiert momenteel welig
in de wijk. Herhaaldelijk is er
bij de projectontwikkelaar op
aangedrongen, dat werk alsnog
uit te voeren, maar zonder suc
ces. „Dit loopt dermate stroef
dat wij hiervan de regie in han
den hebben genomen." Op kos
ten van de projectontwikkelaar
zorgt de gemeente vanaf nu dat
het maaiwerk en de onkruidbe-
strijding in Poortambacht 10
gedaan wordt zoals het hoort.
Eerste keer
Het is volgens de wethouder de
eerste keer dat de gemeente vóór
oplevering van een project een
deel van het werk alvast terug
neemt. Maar voor de gemeente
is de maat inmiddels meer dan
vol. Van de Velde; „Ik denk dat
de bewoners van Poortambacht
10 nu wel eens recht hebben op
een wijk, die er normaal uit
ziet."
[ERIKZEE - De Kaki Tree, die
nils twee jaar in de patio van
lenbare basisschool 't Kof
hip in Zierikzee staat, lijkt te
ierleven. Voor het eerst zitten
'jonge scheuten aan de stam.
et'atoomboompje' blijft voor-
pigwel een kasplantje.
IVe dachten echt: die heeft het
fldje gelegd", vertelt Yvonne
an de Velde, lerares van groep
jf. Twee jaar geleden werd het
jzondere stekje in de patio ge-
Bijzonder, omdat het een
izaat is van een Kaki Tree, die
jna zestig jaar geleden de
oombom op Nagasaki over
ride.
in deze moederboom worden
ekjes gehaald en nieuwe
oompjes gekweekt, die als
imbool van vrede op tal van
aatsen in de wereld worden
T'ant en gekoesterd. Maar
iet alle liefde en zorg omringd,
dit menig boompje in vreemde
'iehet onderspit. Het atoom-
>mpje in het Kröller Müller
luseum, dat gelijktijdig met
|t stekje van 't Kofschip is ge-
|ant, heeft nog geen jaar weten
loverleven op Nederlandse bo-
y°or de Zierikzeese telg van de
Japanse Kaki Tree zag het er
aanvankelijk ook slecht uit. Het
petierige plantje verloor in
Ja patio van 't Kofschip al snel
|jn blaadjes. Maar deze week
poort er toch hoop. Onderaan
fa stam schieten verschillende
jPige scheuten naar buiten en
ffeginthet boompje alsnog 'echt
f groeien'. Al krabbelt het
«oompje langzaam op, volgens
Van de Velde zal het voorlopig
'"geen kasplantje blij ven;,Het
fn°ggeen boompje dat blaakt
Van gezondheid."
Dronkaard
zwaait met fiets
hoven A58
®inkenszand - Een41-ja-
Wwwoner van Heinkenszand
f "®nderdagavond aangehou-
"audoor de politie.
Met de plaatsing van de molenkap is er weer een grote stap gemaakt in de restauratie van De Zwaan in Moriaanshoof d.
foto's Mechteld Jansen
door Inge Heuff
MORIAANSHOOFD - Als een
grote, zwarte, hulpeloze tor
van negentien ton hing gis
terochtend de kap van koren
molen De Zwaan in Moriaans-
hoofd in de kabels. Maar een
maal geplaatst op de molen
paste alles precies in elkaar en
zagen kap en molen eruit als of
ze nooit gescheiden zijn ge
weest.
Al enige tijd konden voorbij
gangers de nieuwe kap naast
de molen zien liggen. Mede
werkers van Vaags Molenwer-
ken uit Aalten legden er de af
gelopen dagen de laatste hand
aan, toen er nog makkelijk bij
te komen was. Gisterochtend
was het zo ver. Een grote kraan
moest het gevaarte, met een ge
wicht van negentien ton, op
zijn plaats hijsen. Het plaatsen
zelf kostte een klein kwartier
tje werk. De voorbereidende
werkzaamheden, om de kap
precies recht in de kabels te
krijgen, duurde een uurtje of
wat langer. Maar even na tien
uur hing de kap naar wens bo
ven de grond en langzaam en
statig steeg hij tot boven de
molen. Daar lag het vernieuw
de draaiwerk, dat de kap naar
de wind moet zetten, te wach
ten. Er was n og wat mankracht
nodig om de bungelende kap
precies op de juiste plaats te
krijgen en toen konden de ka
bels worden losgemaakt.
Met de plaatsing van de molen
kap is er weer een grote stap
gezet in de restauratie van De
Zwaan. Drie jaar wordt er al
aan de restauratie gewerkt.
Eerst om de financiële midde
len bij elkaar te krijgen en het
laatste jaar vooral aan het
daadwerkelijk restaureren. Nu
de kap er weer op staat, kun
nen ook de wieken worden te
ruggeplaatst. Waarschijnlijk
gebeurt dit begin september.
Ondertussen moeten er ook
nog twee van de vier molenste
nen vervangen worden. Deze
staan al klaar. Molenaar
A. Verhage denkt vanaf okto
ber weer te kunnen malen. Dat
heeft hij zo'n jaar of vijftien
niet meer gedaan, nadat het
draaien van de wieken te ge
vaarlijk werd. Het risico dat er
delen vanaf zouden vliegen,
werd eind jaren tachtig te
groot. „Ze zeggen dat je het
molenaarsvak, net als bijvoor
beeld zwemmen, niet ver
leert", zegt hij. „Daar reken ik
maar op."
Veevoer
Vanaf zijn vijftiende werkte
Verhage in De Zwaan, die toen
van zijn vader was. De molen is
tot 1968 dagelijks gebruikt om
graan te malen. Tegenwoordig
maalt Verhage elektrisch. De
Zwaan zal voornamelijk tarwe
voor veevoer gaan malen. Ver
hage: „Het wordt voor mij een
hobby voor de zaterdagmid
dag. Economisch is het niet
rendabel om hier nog dagelijks
tarwe te malen. Maar voor de
molen is het goed als hij regel
matig draait. Ook hiervoor
geldt dat stilstand achteruit
gang is."
i «>-* «"vers op de A58 zagen
,e dronken man op het viaduct
i j Martinweegje in 's-Heer
gMskerke met een fiets bo-
en zijn hoofd zwaaien,
j^.^ömobilist die vreesde
de man de fiets over de re-
?ou g°°ien, waarschuwde
politie. Die trof de man op het
fUissewegje. Na verhoor is hij
?Jgelaten.
door Piet Kleemans
NIEUW-HAAMSTEDE - In het
zuidelijk deel van Nieuw-
Haainstede worden bestaande
waterlopen verruimd, komen
nieuwe sloten en wordt een
bestaande vijver vergroot.
Daarmee hoopt de Dienst Lan
delijk Gebied (DLG) van het
ministerie van Landbouw, Na
tuurbeheer en Voedselvoorzie
ning (LNV) wateroverlast in de
toekomst te kunnen voorko
men. Het is de bedoeling dat in
het voorjaar van 2004 wordt be
gonnen met de werkzaamhe
den.
In de Westhoek wordt al jaren
geklaagd over wateroverlast.
Bij veel regen komen tuinen
blank te staan en lopen kelders
en kruipruimtes vol. Fruittelers
klagen over een voor hen te hoge
.grondwaterstand waardoor
wortels in het water komen te
staan en daardoor bomen scha
de oplopen of zelfs het loodje
leggen.
De problemen worden, zo is uit
gedokterd, veroorzaakt door
een gebrekkig en verouderd af
wateringsstelsel dat bovendien
op verschillende plaatsen slecht
onderhouden is. Het afvoerstel-
sel dateert uit de jaren dertig
van de vorige eeuw en veel slo
ten en greppels zijn dichtgeslibd
of volgegroeid. Na de waters
noodramp is bovendien veel ge
bouwd in het dorp. Daarvoor
werden behoorlijk wat greppels:
gedempt terwijl er geen nieuwe
waterlopen voor in de plaats
kwamen.
Om voor eens een altijd een eind
te maken aan die klachten werd
de stuurgroep wateroverlast
Kop van Schouwen in het leven
geroepen. Die inventariseerde
de klachten en bezon zich op op
lossingen. Als eerste voor
Nieuw-Haamstede omdat in
dat gebied de wateroverlast het
meest ernstig is. Voor een goede
waterhuishouding is, stelt de
stuurgroep, een goede afwate
ringsstructuur noodzakelijk en
dat is waar het in Nieuw-Haam
stede aan ontbreekt. Daarom
wordt voorgesteld bestaande
geulen en sloten te verdiepen en
op een aantal plaatsen nieuwe
sloten te realiseren.
Het is de bedoeling dat langs
Esdoornweg, Larixweg, bij
het Duinhotel en bij het
(zweef jvliegveld nieuwe water
lopen worden gegraven. De be
staande waterloop langs de To-
renweg wordt verdiept en de
bestaande vijvers in het gebied
worden vergroot. Dit alles met
het oogmerk om de waterber-
gings- en afvoercapaciteit in het
zuidelijk deel van Nieuw-
Haamstede fors te vergroten.
Daar waar nodig worden hout
opstanden verwijderd. Dat is
nodig om het werk uit te kunnen
voeren en met het oog op toe
komstig onderhoud van de
nieuwe waterlopen. De kosten
van het karwei zijn geraamd op
ruim vier ton.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De provincie en
de 'tunnelgemeenten' Terneu-
zen en Borsele proberen samen
een doorbraak te bewerkstelli
gen in de discussie met Den
Haag over de financiering van
een beroepsbrandweer voor de
Westerscheldetunnel. Eerder
deze week kwamen commissa
ris van de koningin W. van Gel
der en burgemeester J. Lonink
van Terneuzen en J. Gelok van
Borsele in spoedberaad bijeen.
Dat gebeurde op initiatief van
Van Gelder.
Die kreeg het vlak voor diens
vertrek aan de stok met burge
meester R. Barbé over de inter
pretatie van afspraken en
toezeggingen die eerder door
rijksvertegenwoordigers waren
gedaan. Daarbij speelde ook de
briefwisseling tussen ex-staats-
secretaris Hessing van Binnen
landse Zaken en de vroegere mi
nister De Boer van Verkeer en
Waterstaat een belangrijke rol.
Hessing stelde De Boer in mei
voor 12,5 miljoen euro bij te dra
gen, maar De Boer liet hem per
kerende post weten daar niets
voor te voelen. Hij wilde niet
verder gaan dan 1,25 miljoen
per jaar. Barbé en Gelok herin
nerden de bewindslieden in
brieven aan de eerdere toezeg
ging: die 12,5 miljoen euro is on
misbaar bij het opzetten van een
beroepsbrandweer, die vanaf
2005 tien jaar achtereen een op
timale calamiteitenbestrijding
in de tunnel kan garanderen. De
resterende 12,5 miljoen is toege
zegd door de provincie, de Re
gionale Brandweer, de twee
tunnelgemeenten en het haven
schap Zeeland Seaports.
Fout
Tijdens het spoedoverleg eerder
deze week stemden de provincie
en de twee gemeenten de mars
route op elkaar af. Burgemees
ter Lonink: „Dat is de meest
voor de hand liggende aanpak.
De hele kwestie werd de afgelo
pen jaren voornamelijk beïn
vloed door een competentie
strijd tussen de verschillende
overheden. Eerst was er het pro
bleem rond de oprichting van de
zogenoemde Sloebrandweer,
een combinatie van de geprofes
sionaliseerde gemeentelijke
brandweer en de korpsen van de
industriële bedrijven in het
Sloegebied. De provincie nam
het voortouw, maar de gemeen
ten wilden zelf het initiatief in
handen houden. Bestuurlijk is
er nogal wat fout gegaan. Later
kreeg je de discussie tussen de
ministeries over de verantwoor
delijkheid voor de veiligheid in
de tunnel. Van die discussies
móeten we af. We moeten dit
3 aar de zaak nog in gezamenlij k-
heid op de rails zetten, zodat we
vanaf 2005 de zaak op orde heb
ben."
Lonink noemt een tweestrijd
binnen de provincie (de provin
cie enerzijds, de gemeenten an
derzijds) contraproductief.
Daarom trekken Van Gelder,
Lonink en Gelok nu gezamen
lijk op richting Den Haag. Lo
nink: „Hebben we de bestuur
lijk weg afgelegd, dan kunnen
we ons altijd nog beraden op -
bijvoorbeeld - juridische stap
pen, al ben ik van dat laatste
geen voorstander. We moeten er
samen, mede aan de hand van
het rampenbestrijdingsplan, uit
kunnen komen." Tot 2005 wordt
de norm gehanteerd dat een
aanrijtijd van tien minuten aan
vaardbaar is. Daarna moeten
andere, definitievere maatrege
len worden getroffen. Lonink:
„Optimaal is natuurlijk een be
roepsbrandweer aan beide zij
den van de tunnel."
Hoe die vorm moet krijgen, kan
nog onderwerp van discussie
vormen. Samenwerking met de
brandweerkorpsen van de gro
te bedrijven in de Kanaalzone
en het Sloegebied sluit hij niet
uit. Mits daarover sluitende
afspraken kunnen worden ge
maakt. „Vraag je om bijstand
van zo'n korps, dan moet je heel
goed weten hoe je de zaken
regelt als zich op dat moment
toevallig ook een calamiteit
voordoet op dat bewuste be
drijf."
door Piet Kleemans
SEROOSKERKE - Oud-Schou-
wen-Duivelander C. Berrevoets
uit Amersfoort geeft zijn strijd
voor een blijvende herinnering
aan de Prunjemolen niet op. Nu
een replica van de molen op
ware grootte in de Prunje niet
haalbaar blijkt, zoekt hij een
passend plaatsje voor een reeds
bestaand miniatuur-model van
de molen.
Berrevoets zwengelde vier jaar
geleden de discussie aan over
wat inmiddels de Prunjemolen
is gaan heten. Volgens de
Amersfoorter heeft tot 1948 in
de Prunjepolder een achtkanti
ge metalen windmolen gestaan,
die gebruikt werd voor bema
ling van de polder. Later werd
overgestapt op andere manieren
van bemaling en verdween' de
markante molen.
Terugkeer
Berrevoets pleitte bij de landin
richtingscommissie Schouwen-
Oost voor terugkeer van de mo
len. De gebiedscommissie rea
geerde niet onwelwillend, maar
een replica bouwen blijkt te
duur. Moderne standaard wa
termolens zijn voorzien van
twee staarten en de Prunjemo
len had er maar één; daardoor
moeten ontwerp en fundering
voor de molen worden aange
past en dat maakt het te prijzig.
Berrevoets pleit nu in een brief
aan de gebiedscommissie voor
plaatsing van een mini-Prunje-
molen. Hij bouwde het model
ooit zelf, samen met zoon Kees
sBerrevoets en Rienus Muilwijk.
Als deze molen bijvoorbeeld een
jolekje krij'gt in een bezoekers
centrum voor de nieuwe natuur
in de Prunje, dan is toch een
tastbare herinnering aan de ou
de Prunjemolen te zien. Belang
rijk, vindt Berrevoets. „Omdat
deze molen naar mijn idee uniek
was, uit oogpunt van cultuur
historie en voor natuurgerichte
educatie."
De Dienst Landelijk Gebied
laat in een eerste reactie weten
niet onwelwillend te staan te
genover het verzoek. „Wij zul
len uw voorstel zeker in overwe
ging nemen. Op het moment dat
de recreatieve invulling van
deelgebied I, II en III van de
zuidkust van Schouwen nader
wordt uitgewerkt, zullen wij be
kijken of deze suggestie kan
worden ingepast."
ZONNEMAIRE - Een achttien
jarige automobiliste is in de
nacht van donderdag op vrijdag
op de Kruisweg bij Zonnemaire
met haar auto in de sloot gere
den.
De vrouw verloor de macht over
het stuur, botste tegen een ver
keersheuvel en raakte van de
weg. Ze bleef ongedeerd.
MIDDELBURG - Een 25-jarige
Middelburger is in de nacht van
donderdag op vrijdag aange
houden.
Hij had dezelfde avond in een
woning aan de Driewegenhof
een man met een mes en een
alarmpistool bedreigd. De poli
tie heeft de wapens in beslag ge
nomen. De mannen waren be
kenden van elkaar. Ze hebben al
langer een conflict.
RENESSE - Van de Rampweg in
Renesse werd donderdagavond
een auto gestolen. Het gaat om
een beige Mercedes-Benz (type
260 E) met het Duitse kenteken
WES-PF 130.
Het is nog steeds steeds niet
voor elkaar. In de Wester
scheldetunnel is het moeilijk
bellen met een mobieltje.
Maar er wordt aan gewerkt.
I Over een maand of ivat kan
iedereen 6,6 kilometer lang
j ongestoord aan het thuis
front laten weten dat de
aardappels kunnen worden
opgezet. Het leek de regiona
le omroep aardig in de uit-
j zending een testje te doen.
I Dus werd een wakkere ver
slaggeefster de tunnel inge
zonden met de mededeling
dat zij niet veel later vanuit
de studio zou worden gebeld
op haar gsm. Toen het mo
ment daar was, zocht de pre
sentator tevergeefs contact
met 'onze vrouw in de tun
nel'. De lijn bleef dood. De
test leek gelukt, mobieltjes
haperen nog steeds bij een
tunnelpassage. Een minuut
of wat later... jawel, de ver
slaggeefster aan de lijn. En
zij meldde monter aan de stu
dio in Oost-Souburg: „Ja,
daar ben ik weer hoor. Ik rij
nu de tunnel uit en heb m'n
mobieltje net weer aange
zet."