PZC Straks zeggen ze: zie je wel, Asperger )fc«r»"4e S T oorop herleeft in zomersalon Peuterspeelzalen niet getroffen door bezuinigingen Meesterlijk zonnig paradijs 'Heropen Van der G. f Vooroordelen lezers schrijven Teek Appels en peren kunst Bonetones in 't Slop 1? zaterdag 12 juli 2003 Obsessie onderzoek getuigen over \P' ver Van der G. 5*^ 1 pX G b#1' Topjaar Piekeren O AutoTrack.nl Corneille exposeert in Raadskelder Sluis Maniertje Wirwar li door Maurits Sep Simon Jansen heeft het syndroom van Asperger. Hijzelf en zijn fami lie praten daar openlijk over. Maar sinds deskundigen dezelfde autisti sche stoornis vermoeden bij de moor denaar van Pim Fortuyn, zijn zij bang. Bang voor vooroordelen. Bang, dat Simon nu ook gezien gaat worden als gevaarlijk. „Maar je kunt niet alles op Asperger steken", weerspreekt moe der Anne-Marie. „Die moord heeft niks met het syndroom te maken." De eerste berichten in roddelbladen over de mogelijkheid dat Volkert van der G. Asperger heeft, sloegen in als een bom bij het gezin uit Kloosterzan- de. Anne-Marie Jansen was meer dan boos, ze was ontzet. Vooral over één passage, waarin het syndroom wordt omschreven als een rare ziekte die verklaart waarom een fruitvlieg en een hondenvlo niet dood mochten, maar professor Pim dood moest. Simon (23) trekt het hoofd tussen de schouders als zijn moeder over het ar tikel praat. „Ik word meteen weer bang", onderbreekt hij haar. Het is heel gemakkelijk om Simon bang te maken, verklaart Anne-Marie. „Dat was ook zo met dat stukje. Ik reageer de heel boos. Maar iemand met Asper ger kan niet relativeren. Simon neemt alles letterlijk. Ik moet voor hem rela tiveren. En omdat ik dat op dat mo ment niet deed, nam hij mijn boosheid volledig over." Simon: „Het was een heel subjectief stuk, alleen maar negatief. Ik dacht: o jee, mensen gaan dat lezen. Dan zullen ze zeggen: hij heeft dezelfde proble men als Volkert. Ik ben bang dat er een stereotype beeld van Asperger ont staat, dat wij gevaarlijk zijn. Netzoals iedereen bij autisme aan de film Rain- man denkt. Tom Cruise die een pak kaarten neergooit en Dustin Hoffman die ze kan tellen. Nou, dat kan ik niet hoor. En ik ben ook geen moordenaar. Hij wijst naar buiten. Voor de deur staat zijn auto; als één van de weinige autisten bezit hij een rijbewijs. „Wat als ik iemand aanrijd en die overlijdt? Let wel, het is gewoon een ongeluk hè. Zeggen ze dan: zie je wel, Asperger?" Die link mag niet gelegd worden, beaamt Anne-Marie. „Ik zeg niet dat Volkert het syndroom niet heeft. Maar dat verklaart nog niet waarom hij Fortuyn heeft vermoord. Elk mens -—.kjawowf I tT1 **MiSc//e v/ Weer l>r Binnenland °nderzopL '><y- <v>fy*> „Je kunt niet alles op Asperger steken" vinden Asperger-patiënt Simon Jansen en zijn moeder. „De moord die Volkert van der G. pleegde, heeft niks met het syndroom te maken. Ik ben geen moordenaar." heeft ook een eigen karakter." Het ob sessieve gedrag dat deskundigen als aanwijzing noemen voor een autisti sche stoornis van Volkert, herkent Anne-Marie wel in haar zoon. „In sep tember 2001 kreeg hij een obsessie, na de aanslag op de Twin Towers. Hij leest dan alles, maar neemt het ook al lemaal letterlijk. Hij heeft geen filter. Dat is niet leuk hoor, zo'n obsessie. Hij heeft er net weer één achter de rug, over het uitbreiden van zijn computer. Het wachten is op de volgende." Dat weet Simon van zichzelf. „Ik schiet door. Het gebeurde ook met de oorlog in Irak. Het rare bij mij is dat ik niet zozeer angst heb over wat er met de mensen gebeurt, maar over wat de politieke consequenties zijn. Ik hou erg van politieke discussies. Maar te genwoordig hou ik mijn mond. Ik zit in de linker hoek, net als Volkert. En als hij Asperger heeft, wat gaan men sen dan van mij denken? De kogel kwam toch van links?" Soms denkt Anne-Marie wel eens: had hij maar een zichtbare handicap, dan zouden mensen meer rekening met haar zoon houden. „Maar dat meen ik natuurlijk niet echt. Wij scha men ons er ook niet voor dat Simon Asperger heeft. Het is nu eenmaal zo. Maar als je iets aan hem zou kunnen zien, was het misschien wel gemakke lijker. Want Simon leidt een droevig leven." Anne-Marie: „Hij zegt dat hij zijn hele leven alleen zal blijven. Dat wil hij na tuurlijk niet, maar wie wil er voor hem zorgen? Hij neemt zelf geen initiatie ven. Nog niet om te eten als hij een dag alleen thuis is. Hij heeft een vaste structuur nodig. Wie wil hem die ge ven? Ooit zal hij op eigen benen moe ten staan. Maar alles zal hem aange leerd moeten worden. Simon: „Ik ga niet in een dorp wonen hoor. Ik wil in de polder zitten, op mijn eentje, lekker rustig, geen last van an deren." Zijn realiteit is niet dé reali teit, merkt Anne-Marie op. „Ik leef liever niet in de realiteit, daar is het toch maar een grote bende", reageert hij. En bekent: „Ik zie mijn leven don kerzwart in." Anne-Marie sust. „Het komt allemaal wel goed. Als we die speld in de hooiberg maar vinden." Die speld zou een baan zijn. Iets met een duidelijke structuur, waar hij zich prettig voelt en serieus wordt geno men. „Dan heb je een workaholic aan mij. Vakanties hoef ik niet. Dan raak ik mijn structuur kwijt." Maar Simon heeft, in tegenstelling tot zijn moeder, de hoop op werk min of meer opgege ven. „Niemand neemt mij toch serieus als ik werk zoek. Echt, ik heb een saai leven. Ik maak niks mee. Ik voel me als een hele snelle auto, die altijd op de handrem rijdt. Ik heb wel een uitke ring. Ja, die Nederlandse verzorgings staat is heel sociaal, ja. Maar ze den ken alleen aan mijn welvaart, niet aan mijn welzijn. Ik heb geen welzijn." Zijn topjaar was 2000. Nooit, zegt hij, had hij zich zo goed gevoeld en het is daarna ook alleen maar weer slechter gegaan. De reden voor die opleving was dat eindelijk de diagnose Asper ger werd gesteld. Simon: „Het was aan alle kanten een opluchting voor mij. Ik leefde op. Het was het beste jaar van mijn leven." Anne-Marie: „Alsof de hemel openging. Eindelijk hadden we een handvat: dit heeft hij en dat hoort erbijHet was ook een en al herkenning. We hadden zo lang naar antwoorden gezocht, nu hadden we ze gevonden." Want al vanaf zijn tweede jaar was duidelijk dat Simon iets mankeerde. Alleen wist niemand wat het precies was. Deskundigen zaten, achteraf ge zien, vaak in de goede richting, maar nooit viel het woord Asperger. Zelfs autisme werd niet genoemd. Dat hij ook een leerstoornis had, maakte het er niet gemakkelijker op. Niet voor de deskundigen, en zeker niet voor Si mon en zijn familie. „Ik zat vaak te piekeren wat er mis met me was", her innert Simon zich. „En ik", vertelt zijn moeder, „heb vaak gedacht dat ik tij dens de zwangerschap wel iets ver keerd zal hebben gedaan." Simon lacht. „Ik zeg wel vaker: jullie hadden beter je best moeten doen." Ja, Simon heeft een fijn gevoel voor humor, plaagt Anne-Marie. Toch zijn contacten met anderen niet eenvou dig. Zich voorstellen aan een onbe kende, doet hij niet uit eigen bewe ging. Op café met vrienden houdt hij zich afzijdig. „Simon zit rustig in een hoekje met zijn glas jus d'orange en observeert", zegt Simon. „Want als ik alcohol drink, gaat het mis en raak ik de controle kwijt. En dat wil ik niet. Ik ben een echte controlfreak." Zijn moeder nuanceert dat. „Hij houdt zich niet helemaal afzijdig. Het hangt af van wie er is. Als er goede vrienden bij zijn, heeft hij het hoogste woord." Het zijn kenmerken van het syndroom van Asperger - vernoemd naar de Oos tenrijker die de stoornis in 1948 als eerste omschreef. Misschien, geeft Anne-Marie toe, lijdt Volkert er ook wel aan. Maar het verbaast haar dat dat dan nooit eerder is ontdekt. „Si mon heeft het in lichte mate. Als ik zie hoe obsessief Volkert met Fortuyn be zig was, dat was wel erg extreem. Dan hadden ze die stoornis eerder moeten opmerken." Anne-Marie zoekt de verklaring voor de moord bij de angst voor de politieke stroming van Pim Fortuyn, niet bij Asperger. „Volkert hield geheim dat hij een wapen had en wat hij van plan was. Simon kan niet eens liegen. Ik hoef hem echt niet mee te nemen om een cadeautje te kopen voor vaderdag, want hij verklapt het meteen." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC verschf. nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactief beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat! redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen word niet geplaatst. Bijdragen mogen niet Banger zijn dan 250 woorden,De dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over al weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In de PZC van woensdag 9 juli het artikel gelezen over teken en de ziekte van Lyme. Helaas ook hier weer de waarschuwing voor gebieden buiten Zeeland. Inmiddels is er een onderzoek van Alterra, het onderzoeksin stituut van Wageningen Uni versiteit, in 2002 geweest waar bij in het gehele land onderzoek is gedaan door vrijwilligers en hieruit kwam naar voren dat er duidelijk risicogebieden kon den worden aangewezen, te we ten op de Veluwe, in de Achter hoek, de Utrechtse heuvelrug, de Kempen, het zuiden van Friesland, Drenthe en de Duin gebieden. Men sprak van de sterkste toe name (van de besmetting met Lyme) in Zeeland, Brabant, Limburg en het noordoosten van Groningen. Het artikel le zende miste ik deze toch zeer be langrijke informatie, en werd, zeker bij mij, de indruk gewekt als was er in Zeeland nog geen gevaar! Als er verder nog bij een onder zoek door huisartsen in Neder land naar schatting in 2001, 61000 patiënten met een teken- beet zich melden en waarvan 12000 met besmettingsver schijnselen. Dit betekende een verdubbeling ten op zichte van 1994! Gezien deze cijfers is de verwachting dat het percentage van besmette teken alleen nog maar zal toenemen. Als bron voor deze cijfers heb ik gebruikt het artikel uit het Bulletin van de Nederlandse Vereniging voor Lymepatienten. Internet: www.lymepatver.de- mon.nl. Vele in het artikel ge noemde sites, verwijzen of heb ben een link naar deze patiëntenvereniging. P. C. Willeboordse Vroonstraat 9 Serooskerke Drie Zeeuwse exposities sprin gen in het oog: impressionisti sche schilderkunst in de Schots Huizen in Veere evenals in w Tak van Poortvlietmuseui Domburg, expressionistisch kunst in de Grote Kerk in Goes Vaak word ik geconfronteej met wél interesse, daarnaaj ook een grote onzekerheid ta opzichte van deze stroming® „Wat mag ik hardop mooi den zonder in mijn hemd t staan?" Nog gevoed ook door kritieke als - op het impressionisme „niets vernieuwends, niets nieuws, alleen vakmanschi Een kortzichtige uitspraak Kunstbeleving is het ge worden door lijn en kleur, dj ontroering soms bij een mooi stuk. Ongeacht v stroming. De beleving is soonlijk. Impressionisme 181), Frankrijk - Monet: Impressie, soleil levant: De onmiddellijk) weergave van wat men zag Geen toevoegingen of verant ringen. Puur natuur. Het verfge- bruik: in fijne, los naast elkaar geplaatste toetsen in elemental, re kleuren aangebracht. Nalik net en ook Pissarro volgde het ware een explosie in schilderkunst: Renoir, Sis! Cézanne e.a. De Haagse en Am sterdamse School. Het expres- sionisme: aandacht geconcei- treerd op zo sterk moge] uitdrukkingskracht. Niet schoonheid, nee, de emotiesta: voorop. Kenmerkend is de vorming van het natuurbeeld ter wille van de hevige, somses tatische expressie en het ge bruik van elementaire kr ge kleuren. Heftige beweging begin 20e eeuw. Van Gogh,Gat guin, Salvador Dali, Kokosè ka. Beide stromingen uniek ij zich, eens vernieuwend, boeiend. Het impressionist; 'verouderd'? Kom nou. De twee stijlen naast elkaar is ap pels en peren vergelijken. Kij en geniet, volg de eigen vooi keur. Kunst is 'wat door schooi heid ontroert'. Dieke Vaarzon Mot Weegbreepa.il Goi door Ernst Jan Rozendaal DOMBURG - Liefhebbers van schilderkunst uit het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw kunnen deze zomer op Walcheren hun hart ophalen. Behalve aan de exposi tie over Veerse schilders in Museum De Schotse Huizen in Veere en die over de schildersfa milie Vaarzon Morel in het Ma rie Tak van Poortvlietmuseum in Domburg kunnen ze een be zoek brengen aan de jaarlijkse zomersalon Kunst in Domburg in galerie Het Noorderlicht. Met zo'n honderdvijfig werken is het niet de kleinste van de drie. Het is inmiddels een goede ge woonte geworden. Elk jaar staan de deuren van de voorma lige kerk in de Domburgse Noordstraat open voor kunst liefhebbers. Ook andere geïnte resseerden - op weg van of naar het strand - lopen er makkelijk binnen. In samenwerking met de Blaricumse kunsthandel Studio 2000 organiseert galerie Het Noorderlicht daar de zo mersalon. Het streven is de tijd van Jan Toorop (1858-1928) te doen her leven. In het begin van de twintigste eeuw bracht de toen beroemdste kunstenaar van Ne derland zijn zomers door in Domburg. Om zich heen verza melde hij tal van collega's. Kunstenaars die net als hij naar ZIERIKZEE - De Boneto nes geven zondagavond een concert in tapperij 't Slop in de Visstraat in Zierikzee. Het optreden begint om 18.00 uur. Het trio -gitaar, contra bass en snaredrum- brengt een mix van stijlen, geïnspireerd op rock 'n roll, jumblues, rockabilly en western swing. De band bracht in januari dit jaar de nieuwe cd Teil me Mama uit. De Bonetones bestaan uit Hans van den Oord (gitaar/zang), Leo van der Helm (contrabas- /zang) en Rob Boshuijzen (drum). Walcheren togen voor een com binatie van vakantie en werk, en kunstenaars uit de streek. Toor op organiseerde vanaf 1911 jaarlijks een kunsttentoonstel ling. Niet alleen het Marie Tak van Poortvliet Museum - een re plica van Toorops tentoonstel lingsgebouwtje in de duinen - heeft die gewoonte nieuw leven ingeblazen. Ook Het Noorder licht is er een jaar of zes geleden op ingehaakt. De huidige expositie is samen gesteld volgens de beproefde formule. Er zijn flink wat wer ken te zien van Jan Toorop (voornamelijk grafiek en teke ningen), Maurice Góth en Mies Elout-Drabbe en Willem Frede- rik Schütz, coryfeeën uit de Zeeuwse kunstwereld van wel eer. Hun schilderijen en teke ningen zijn gecombineerd met werk van tijdgenoten. Louis Heymans is goed vertegenwoor digd, er is een mooi schilderij te zien van Isaac Israëls, twee wer ken van Jan Sluijters, een stille ven van Charley Toorop en ook een groot werk van W.F.A.I. Vaarzon Morel - een mooie link naar de expositie die een paar honderd meter verderop plaats vindt. Ook van mindere goden is gede gen kunst te zien. Vaak gaat het om Zeeuwse taferelen. Zo is van Jan van Anrooy een gezicht op de Engelkse kerk in Middelburg te bewonderen, van Joseph Po- senaer twee Domburgse tafere len, een zicht op Zoutelande van L. Delderenne en één van A.H. Munnik en een stadsgezicht van Zierikzee door W.A. Knip. Als altijd vindt de tentoonstelling een vervolg in de tuin van het voormalige kerkgebouw. Daar staan - overigens ook binnen - beelden van Evert den Hartog. Expositie: Kunst in Domburg, t/m 7 september in galerie Het Noorderlicht in Domburg, open di t/m zo van 14 tot 18 uur. door Emile Calon GOES - De Zeeuwse peuter speelzalen worden niet ge troffen door de bezuinigin gen op gesubsidieerde ID- banen, voorheen Melkertba- nen. Bij die peuterspeelzalen werken namelijk nauwelijks ID-ers, zo blijkt tijdens een rondgang langs de Zeeuwse gemeenten. Alleen in Ter- neuzen zijn er drie gedeta cheerd bij verschillende peu terspeelzalen. Het trio hoeft echter niet te vrezen voor hun baan, zo ver zekert D. Timmers van de gemeente Terneuzen. De ge meente en de stichting waar voor ze werken, hebben in tern een financiële oplossing gevonden voor de bezuini gingen. Een kwart tot veertig procent van alle Nederlandse peuter speelzalen dreigt te moeten sluiten door bezuinigingen op de ID-banen. Door het verlies van 'Melkertiers' staan 100.000 plaatsen voor twee- en driejarigen op de tocht. Door bezuinigingen van het kabinet moeten bijna 20.000 ID-banen verdwijnen, waar van een kwart bij peuter speelzalen. Gemeenten kun nen de peuterspeelzalen alleen open houden door for se prijsverhogingen voor de ouders, of het geld weg te ha len bij het maatschappelijk werk, buurthuizen en schuldhulpverlening, ver wacht de MO-groep, de branche-organisatie voor welzijn en maatschappelijke dienstverlening. In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zullen de grootste klappen vallen, verwacht S. van Gennip, directeur van MO-groep. Veertig procent van de peu terscholen drijft daar op ge subsidieerde werknemers. Buiten de grote steden drijft een kwart op ID-banen. Veel al gaat het om peuterleid sters die werken als assistent, onder toezicht van een gedi plomeerde collega. „Ver dwijnen die, dan trek je feitelijk de stekker uit die peuterspeelzalen", aldus Van Gennip. Volgens de Hulster ambtenaar G. deBuckzijnin Zeeland, in vergelijking tot de Randstad, peuterspeelza len relatief laat opgezet. Om die reden werken er ook nau welijks ID-ers, verklaart hij het verschil. In Nederland gaat ongeveer zeventig procent van de twee- en driejarigen naar de peuterspeelzaal. Dat zijn on geveer 200.000 kinderen, van wie 28.000 in de vier grote steden. Ouders betalen nu gemiddeld 32 euro per maand voor twee ochtenden opvang in de week. Andere sectoren in het Zeeuwse krijgen wel degelijk te maken met de bezuinigin gen op de ID-banen. Ambte naren van de gemeenten zijn momenteel aan het onder zoeken op welke manier die kortingen opgevangen kun nen worden. Heel veel ID-ers werken in de gezondheids zorg en de welzijnssector. Voor hen worden oplossin gen gezocht. Het is echter de vraag of gemeenten het geld vinden om die ID-banen die nu bedreigd worden om te zetten in reguliere banen, al dus K. Lodder van werk voorzieningsschap Lété. Advertentie Ook voor de nieuwste modellen kijk je op AutoTrack.nl De autosite voor heel Nederland door Ernst Jan Rozendaal SLUIS - Vandaag begint in de Raadskelder in Sluis een expositie met schilderijen, beel den en grafiek van Corneille. Hij is een van de bekendste kunstenaars van de beweging Cobra. In meer dan vijftig werken toont hij zijn universum: een zomers paradijs. Corneille is een grote naam. Met Karei Ap pel, Constant Nieuwenhuys, Christian Do- tremont en Asger Jorn behoort hij tot de op richters van Cobra (Copenhagen, Brussels, Amsterdam), de beweging die direct na de Tweede Wereldoorlog de ingeslapen kunst wereld van de Lage Landen opschudde. Hun uitbundige expressionistische tafere len, vol fabeldieren die aan kindertekenin gen doen denken, werden aanvankelijk verguisd. Maar sinds de j aren zestig is Cobra alleen maar populairder geworden. Het grote publiek is gevallen voor de kunstvorm die (daardoor) in kunstkringen met steeds meer argwaan wordt bekeken. Van alle Cobrakunstenaars valt Corneille het meest in de smaak bij de massa. Dat zou kunnen betekenen dat W.F. Hermans gelijk had toen hij in 1946 over de in het Amster damse Stedelijk Museum gehouden exposi tie Jonge Schilders schreef: „Maar het grootste talent zal waarschijnlijk Corneille blijken te zijn, al heeft ook hij met invloeden van Braque, Matisse en Picasso te kampen." Feit is dat Corneille zich van die door Her mans gesignaleerde invloeden heeft weten te ontdoen. Elk werk dat hij maakt, draagt zijn eigen, zeer persoonlijk stempel. Alleen is het volgens velen een maniertje gewor den. Dat zijn kleurige motieven tegenwoor dig stropdassen, pennen, serviezen, scheer- apparaten en een tram sieren, heeft het er niet beter op gemaakt. Voor wie Corneille een groot kunstenaar vindt, biedt de Raadskelder in Sluis een uit gelezen kans flink veel werk van hem bijeen te zien. Dat gebeurt in Zeeland niet vaak. En wie twijfelt aan het kunstenaarsschap van de eenentachtigjarige Corneille Guillaume Beverloo moet zeker ook een kijkje nemen. Oog in oog met zijn werk verdampen name lijk alle bezwaren. Al verrassen zijn onder werpen niemand meer, van elk werk spat nog steeds het talent af. Corneilles universum mag bekend worden verondersteld. Hij schildert veel vrouwen, het liefst naakt in ontspannen en verleide lijke poses. Zijn wereld wordt verder be volkt door vogels en katten. Ze bewegen zich tussen bloemen, bomen en een heerlijk zonnetje. Dat alles in vrolijke kleuren en trefzekere lijnen. De kunstenaars van Co bra streefden de spontaniteit van kinderte keningen na. In het werk van Corneille is dat tot op de dag van vandaag goed waar neembaar. Met een kinderlijke fantasie schept hij zijn eigen, poëtische wereld. Hij beeldt een zonnig paradijs uit. Dat doet hij meesterlijk. Wie vermoedt dat hij op de automatische piloot werkt, moet eens de 'l'Africaine' bekijken, een aqua gra vure waarop een Afrikaanse vrouw bevallig ligt uitgestrekt. De glans van haar donkere huid is met minimale middelen subliem weergegeven. Dit is bepaald geen vrolijk ge- klieder van een kind. De sfeer van Afrika, de verwijzing naar inheemse kunst, alles zit in één enkele overgang van licht naar donker. Hoewel recent werk overheerst, is op de ex positie in Sluis niet alleen het meest voor de hand liggende werkte zien. De stropdasmo tieven, zeg maar. Er zijn twee originele teke ningen in Chinese inkt te zien, gemaakt in 1951. Twee paar oogjes in een wirwar van lijnen. Niet meer dan dat, maar iets om heel lang naar te kijken. Uit 1958 stammen twee bijna abstracte lithos, in 'Les yeux de l'été' uit 1966 zit weer wat meer tekening. In to taal zijn veertig werken op het platte vlak te zien, variërend van schilderijen tot goua ches en zeefdrukken. Verspreid door de ruimte staan zes houten beelden, in feite combinaties van beeld en schilderij. Ten slotte zijn nog een ei en een poes in keramiek te zien, en twee grote borden, één met een vogel en één met een vogel en een hand. Ze bewijzen hoe magnifiek het aardewerk van Corneille kan zijn als hij het niet door Dou- we Egberts in een fabriek laat vervaardigen. Expositie Corneille, t/m 10 augustus in de Raadskelder in Sluis, open za t/m woe van 14-17 uur. Officiële opening vanmiddag om 16 uur. Naakte vrouwen, katten en vogels: de stokpaardjes van Corneille, te zien in de raadskelder in Sluis. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 50