PZC Communities DGA Foto's bewerken op je eigen pc W13 De Nationale Hypotheekbeurs, z S zaterdag 12 juli 2003 Contact Medici Techniek Bier E K IJ L E T H C A R E G 1 T R E D N E F IJ V E S N A R E M M O P O L N N S D N 1 K E H A 1 C E 1 N E J T S R O V R O G U E G M K O C 1 E M N R T N E V N D R O R G S E N E L E O P V A 1 1 U B E K 1 O N E R U O 1 L R L E L A 1 E E O N U A E L T A R K M R U 1 M A V O 1 A 1 S T R E E P T P D N U S C T O L E M A N A S A O N E K K 1 H 1 K E O E B 1 M R Böekstaven Kramp Streep Bijtekenen Merci Stuur Consulaat Octrooi Suikerarm Degel Pommerans Verachtelijk Indiaan Potlood Verbergen Kamelot Privilege Vleien Kanarievoer Reünie Voorn Kermisbezoek Schikken Vijfendertig Kinds Short Worstje Knollentuin Smeuig -wb-v witspeler -n-c-z-r-i -gehoorgang -e-e-n-a-p-d--s dwalen-draaitol -e-m-e-e-k-r--a - steendrukkerij - -t-ng-e-c--v stage-natuur t-a-be--ij --tuinbouwgrond - - -k-n-u-ee --akte-weerzien e-m--l--w--k nieuwswaarde n--t--k--r Hypotheek Specialisten Middelburg Voor de tweede keer in de postale geschiedenis van ons land wordt een buitenland se staatsman op een postzegel afgebeeld. De eerste keer was dat Churchill en wel in 1980 op één van de twee Europazegels. Op 18 juli is het Nelson Mandela die deze eer te beurt valt. Op die dag hoopt Mandela 85 jaar te orden. iiFiposr jNgison Mandela jNeOJRl AND TPG komt met een velletje piet 10x€O,39 gegomde zegels met als titel (in de bovenrand) Nel son Mandela. Op de vijf zegels in delinkerrij Mandela met een Zuid-Afrikaans kind; op de ze gels in de rechter rij kinderen uit verschillende landen. De velle tjes worden uitgegeven in sa menwerking met het Nelson Mandela Children's Fund (afde ling Nederland). Dit fonds werd in 1994 door Mandela opgericht en steunt projecten om opgroei ende jeugd in Zuid-Afrika een betere toekomst te bieden. Tussen de zegels loopt een stre- penpatroon in de kleuren van de vlaggen van Zuid-Afrika en Ne derland. Aan de buitenkanten van de zegels zitten tabs, ook te gebruiken als sluitzegels. De tien verschillende tabs verwij - zen naar symbolen uit Zuid- Afrika en Nederland. Zo zijn de achterkant van een koe en een zebra te zien, een baobabboom en een tulp. Op de tab linksbo ven staat de tekst Sakka I kusa- sa wat Naar de toekomst bete kent. Het bankrekeningnum mer van het Fonds staat op de onderrand van het velletje, waarvan 435.000 stuks zijn aan gemaakt. Fris, helder, met veel blauw. Zo zijn de zes zegels uitgevoerd die de Verenigde Naties 20 juni heb ben uitgegeven ter gelegenheid van het Internationale Jaar van zuiver water. Op de zegels sur realistische landschappen. Waarden en oplagen: New York, 23 en 37 c (422.000 zegels; 21.000 velletjes), Genève, 0,70 en 1,30 fr. (5i0.000; 25.500) en Wenen, 0,55 en 0,75 (632.000; 31.600). Genève en Zwitserland hebben samen ook een envelop uitgegeven met daarop de Zwit serse waterzegel en de twee VN- frankzegels. Op 7 augustus gaat de UNPA (de postadministratie van de VN) met drie portretzegels de kleur ling Ralph Bunche (1904-1971) herdenken die honderd jaar ge leden werd geboren. Waarden en oplagen: 37c, 405.000 (20.250 velletjes), 1,80 fr., 300.000 (15.000) en 2,10, 384.000 (19.200). Bunche was in 1949 VN-bemiddelaar op Rhodos bij de totstandkoming van de wa penstilstand tussen Israël en de Arabieren, waarvoor hij in 1950 de Nobelprijs voor de Vrede kreeg. Afgelopen tijd heeft de UNPA nog de volgende emissies uitge bracht. Vijf permanente zegels: 23c, kleurige handen met het woord 'peace' (oplage 870.000; 43.5000 velletjes); 37c, het VN- embleem in goud (idem); 70c, de eerste hologramzegel van de UNPA met het VN-hoofdkwar- tierinNew York (910.000; 45.500); twee zegels in waarden van 23c en 70c, de eerste tête- bêche-zegel van de UNPA ter gelegenheid van de eerste vlucht van de gebroeders Wright. Van de laatste zegel zijn ook een f dc en een postkaart uit gebracht. En dan twee 'Weense' zegels met foto's van het Kunst historisch Museum in Wenen. Waarden: 0,25 en 1,00; oplagen van beide: 650.000 zegels en 32.500 velletjes. Tot slot verscheen de elfde serie ln de reeks 'Bedreigde dieren' ™et deze keer vogels. Zoals ge bruikelijk zitten de zegels in blokjes van vier: 4 x 37c. (1.456.000 zegels, 91.000 velle tjes), 4 x 0,90 fr. (1.472.000; 92.000) en 4 x €0,51 (1.728.000, 108.000). Hero Wit De klap waarmee de internethype aan z'n einde kwam, dreunt nog altijd na. Maar niet voor iedereen. Ondernemers die de zaken nuchter bleven be kijken, overleefden en wij zen nu de weg naar betere tijden. We zijn hier alleen maar blij dat het afgelopen is met die overspannen verwachtin gen. Nu kun je tenminste ge woon kritisch kij ken naar wat je met het internet kunt doen, wat er werkelijk kan en waar geld mee te verdienen is. En dat is meer dan genoeg. Als je maar nuchter blijft en je niet laat meeslepen." Rutger van der Lee is directeur marketing en services van Am gate, een Haags 'internetpro jectbureau' dat zowel de hype als de daaropvolgende instor ting van de commercie rond het wereldwijde computernetwerk overleefde. Begonnen in 1996, toen 'alles' nog leek te kunnen, jaar op jaar gegroeid en nog steeds succesvol. Onlangs won het bedrijf de ICT Company Award, een mede door Economische Zaken gedoteerde prijs voor uitzonderlijke presta ties in de informatie- en com- municatiebusiness. Een onder scheiding waarop je trots kunt zijn, en die je als je slim bent in binnen- en buitenland te gelde kunt maken. Vanuit een statig pand in het Haagse Westbroekpark bedient Amgate zijn klanten vooral met 'communities': websites waar op een groep gebruikers zich kan aanmelden om specifieke informatie te krijgen én om on derling in contact te komen. Web-communities stonden een paar jaar geleden hoog op het lijstje van dingen waarmee goud geld te verdienen zou zijn. Hoe dat dan precies moest, werd er nooit bij gezegd. Maar het lijkt erop dat ze er bij Amgate een goede methode voor hebben gevonden. „Je moet zorgen dat je in een be hoefte voorziet met zo'n site", zegt Van der Lee. „Niet zomaar, omdat het zo aardig is, een com munity opzetten en dan maar zien wat je ermee kunt. Nee, eerst het bedrijfsproces goed bekijken. Wat doet zo'n onderneming of organisatie, hoe werkt het, en dan: hoe kan Een website moet nodig zijn Dental Plaza - Microsoft Internet Explorer ffc fS f) ■X ■w' Bestand Bewerken Beeld Favorieten Extra Help Adras :-'|y http://toww.dentalpla2a.nl/ Ga naai a Go gk' jJ ^.Zoeken Doorzoek site iDental PLAZAl 16 !N j Lobby j Forum j Speurders I Webgids j Agenda j Winkels j Zoeken Download j Mijn nieuws Waarom lid worden? Wij zorgen ervoor dat u op de hoogte blijft van de actualiteiten op alle fronten binnen de dentalewereld. kè£Jrl^d.S.r Aanmelden Overtuigd van het feit dat DentalPlaza interesEant en nuttig is voor u? Meld u dan aan en ontvang direct uw gebruikersnaam en Y»achtv<oord Aanmelden Wachtwoord kwijtgeraakt? Klik hier Adverteren op DentalPlaza? Klik hier Helpdesk Tel: 070 306 54 25 E-mail: helpdesk Welkom bij DentalPIaza III Welkom bij het nieuwe DentalPIaza. Zeals u ziet is er veel veranderd. Niet alleen het uiterlijk van de website is veranderd, maar ook inhoudelijk is er veel gebeurd. Zo kunt u de site nog veel meer inrichten naar uw persoonlijke smaak. Er zijn meer mogelijkheden tot het vinden van interessante artikelen over uw beroep. Niet alles is veranderd. Natuurlijk kunt u nog steeds uw collega's raadplegen in het forum, een waarneming plaatsen in het bemiddelingsbureau, de agenda raadplegen voor actuele cursussen en congressen. Leg snel in om het nieuwe Dental Plaza te bekijken? American Dental Trading is marktleider in de Benelux. Sinds het begin presenteerd ADT zich met veel succes op DentalPIaza. Oudheusden Dental is een full Eervice depot, dat gelooft in een goede prijs, snelle levering en begeleiding en nazorg. Via Dental PIaza kunt u gebruik maken deze service. ESPE I»iogcian 3M ESPE biedt u deer middel van een interactieve web omgeving een maximale service in begeleiding van al uw werkzaamheden. 2CC3 DentalPla All Rights Rêserv' I Pil U I i i i Internet Dentalplaza, een van de webcommunity's die Amgate bouwde. Tandartsen kunnen er terecht voor in formatie, bestellingen en onderling contact. Boerhaavenet, een website waaraan zowat de complete ad ministratie van het instituut werd gekoppeld. De medisch specialisten die hun kennis willen verdiepen, kun nen inloggen en krijgen dan me teen het aanbod voor hun eigen specialisme te zien. Dat is im mers de grote kracht van een web-community: zodra een ge bruiker binnenkomt, krijgt hij zijn eigen, persoonlijke 'omge ving' waarin alleen de voor hem het beter, hoe kan je kosten be sparen? Pas als een website daar werkelijk een antwoord op geeft, is het zinvol om eraan te beginnen." Als geslaagd voorbeeld haalt hij de Boerhaave Commissie aan, het nascholingsinstituut van het Leids Universitair Medisch Centrum. Het 'product' bestaat uit cursussen en congressen voor medici. Die werden tot eind 2001 via een papieren pro cedure, met folders en formulie ren, op de hoogte gehouden van het aanbod, konden zich vervol gens inschrijven en werden dan per brief uitgenodigd, waarbij een acceptgiro voor de afreke ning zorgde. Amgate analyseerde de zware punten in dat proces en bouwde belangrijke zaken op de voor grond komen. „Boeien, binden en behouden", noemt Rutger van der Lee de Amgate-methode. „Je moet de gebruikers iets te bieden hebben waardoor ze geïnteresseerd blij - ven, bij jóu komen en terugke ren. Daarvoor moet je niet alleen interessante inhoud bie den, je moet ook zorgen dat ze er gemak van hebben. Een me disch specialist heeft heel wei nig tijd voor dit soort dingen, dus de efficiency is van groot be lang. En ze werken bovendien vaak in hun eentje, waardoor het contact met vakgenoten heel welkom is." Zo'n community heeft meer om het lijf dan een gewone website waarop alleen informatie wordt geboden. Er zit om te beginnen een gebruikersadministratie aan vast, die ervoor zorgt dat al leen de betrokkenen kunnen in loggen en dat iedereen het zijne krijgt. Maar ook de onderlinge communicatie in de vorm van forums en berichten vergt heel wat techniek, evenals de rest van de bedrijfsprocessen dat er aan vastzit. In feite wordt een heel bedrijf geautomatiseerd op basis van de site, die liefst ook nog door de gebruiker zelf be heerd en onderhouden moet worden. Daarvoor heeft Amgate zijn ei gen techniek ontwikkeld. Troy- ce heet de software waarmee de community-sites voor de klan ten worden gebouwd. Het werkt op basis van modules, simpele bouwstenen die in elke gewen ste combinatie op elkaar zijn te stapelen. Een fijnmazig samen stel van autorisaties maakt het mogelijk om in korte tijd een veilig, overzichtelijk geheel te bouwen waaraan Amgate na af levering weinig werk meer heeft. „Dat laatste is van groot be lang", benadrukt Van der Lee. „Er zijn zoveel automatiseer ders ten onder gegaan omdat ze wel iets konden leveren, maar daarna niet meer in staat waren om hun product aan te passen aan veranderende eisen van de klant. Wij kunnen met gemak een systeem aanpassen, opscha- len of uitbreiden. Troyce is uit gegroeid tot een stuk gereed schap waarvoor ook buiten Am gate belangstelling bestaat. Het is dan ook niet uitgesloten dat dit interne gereedschap op den duur óók een product van Am gate zal worden." Voorlopig echter blijft het be drijf het gewoon zelf gebruiken om zijn eigen klanten mee van dienst te zijn. Vooral - maar niet uitsluitend - in de medische hoek, waar bijvoorbeeld Den talplaza in de tandartsenwereld een belangrijke plek is gaan innemen. Gedragen door leve ranciers van tandheelkundige en tandtechnische producten is ook dit een informatie- en contactsite geworden, waarvan de gebruikers snel en op maat gesneden worden bediend. Inmiddels is een soortgelijk bestelsysteem ook aan een grote Amerikaanse klant ver kocht. Niet alles wat Amgate bouwt, is zo heel serieus bedoeld. Heine- ken werkt met een community waarin studentenhuizen hun biervoorraad on-line op peil kunnen houden. „Leuk natuurlijk en de brouwer doet dit vooral voor het imago, maar toch is het ook een middel waarmee efficiënt zaken wor den gedaan", aldus Rutger van der Lee. En veel van die studen ten zullen later overstappen naar andere community's, waarmee 'boeien, binden en be houden' ook op grotere schaal gestalte krijgt. Rob Vermeulen In deze mengelmoes van letterszijn al de genoemde woorden verstopt. Ze zijn te lezen van links naar rechts, van rechts naar links, van boven naar beneden of omgekeerd of schuin. Sommige letters worden dubbel gebruikt. Streep alle woor den door. De resterende letters vor men dan regel voor regel van boven naar beneden nog een woord. Stuur dit woord op een briefkaart naar: Puzzelredactie PZC, Postbus 314460 AA Goes of per e-mail naar redactie@pzc.nl Uw briefkaart of e-mail moeten ui terlijk woensdagmorgen in ons be zit zijn. Vermeld uw naam, adres en woonplaats. De PZC stelt de volgende prijzen be schikbaar: eerste prijs een Iris-che que van 25,-. Tweede, derde en vierde prijs een Iris-cheque van 12,50. De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC-bijlage Wonen van volgende week. Oplossing Cryptogram van vorige week De prijswinnaar ven de Iris-cheque van 25,= is L. Schrier, v Brakel- straat 67, Terneuzen. De Iris-che ques van€ 12,50 gaan naarF. Domi- nicus, Koestraat 19a, Westkapelle; E. Flikweert, Kievitlaan 11, Nieu- werkerk; N. Joziasse, Berkenstraat 20, Goes. De prijzen worden zo spoedig mo gelijk toegezonden. Advertentie nhb@zeelandnel.nl www.nationale-hypotheekbeurs.nl HOOFDVESTIGING: VLISSINGEN BADHUISSTRAAT 137 TELEFOON (0118) 41 39 00 De rente op de geldmarkt is deze week licht gedaald. Daarentegen is de ren te op de kapitaalmarkt deze week licht gestegen. Wij noteerden rentestij gingen van 0.1 tot 0.4% voor bijna alle rentevaste perioden bij Allianz/ Direct, BIG Hypotheken, DBV, Direktbank, Bank of Scotland, Fortis Bank, Goud se/Bank of Scotland, Hooge Huys/Holland, Hypotrust, Stad Rotterdam en Zwitserleven. Hypotheekrente per rente afsluit opgave rente bij fiscale 8 juli 2003 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 38% 42% ABN/AMRO meegroeihyp. 5 jr. 1,00 3,9 1,88 1,63 meegroeihyp. 10 jr. 1,00 4,9 2,43 2,13 meegroeihyp. 15 jr. 1,00 5,4 2,72 2,40 ann. hyp. variab. 1,00 3,5 2,40 2,26 ann. hyp. 5 jr. 1,00 3,7 2,52 2,38 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 4,4 2,12 1,85 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 5,0 2,46 2,16 Centraal spaargar.hyp. 5 jr. 0,50 3,95 1,87 1,63 Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0,50 5,25 2,59 2,28 CVB ann. hyp. 2 jr. 1,00 2,9 2,03 1,92 ann. hyp 5 jr 1,00 3,9 2,65 2,50 spaarhyp. 10 jr. 1,00 4,8 2,36 2,07 Delta Lloyd/ hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 4,1 2,03 1,78 Leven hyp.tot.plan 15 jr. 1,00 5,2 2,64 2,33 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 4,4 2,12 1,85 Fortis Bank ann. hyp. 5 jr. 1,00 3,95 2,68 2,53 ann. hyp. 10 jr. 1,00 4,65 3,11 2,93 ann. hyp. 15 jr. 1,00 5,00 3,33 3,14 spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,15 2,06 1,80 spaarhyp. 10 jr. 1,00 4,85 2,44 2,15 spaarhyp. 15 jr. 1,00 5,20 2,64 2,33 HoogHuys/C hyp.spaarpl. 5 jr. 1,00 4,5 2,18 1,90 ING-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,1 2,04 1,78 spaarhyp. 10 jr. 1,00 4,9 2,48 2,18 ann. hyp. 0/1 jr. 1,00 3,2 2,21 2,09 ann. hyp. 5 jr. 1,00 3,9 2,65 2,50 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,2 2,09 1,83 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 5,7 2,94 2,60 Obvion Hyp. ann. hyp. 5 jr. 1,00 3,8 2,58 2,44 ann. hyp. 10 jr. 1,00 4,6 3,08 2,91 spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,0 1,89 1,63 spaarhyp. 10 jr. 1,00 4,8 2,32 2,03 spaarhyp. 15 jr. 1,00 5,1 2,49 2,19 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,0 1,96 1,71 spaarhyp. 5/7 jr. 1,00 4,6 2,28 2,00 spaarhyp. 10/12 jr. 1,00 5,4 2,74 2,42 ann. hyp. 2 jr. 1,00 3,1 2,02 1,90 ann. hyp. 5 jr. 1,00 3,8 2,46 2,32 PVF Achmea spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,3 2,07 1,81 Hyp. spaarhyp. 15 jr. 1,00 5,7 2,87 2,54 ann. hyp. 5 jr. 1,00 4,1 2,77 2,61 ann. hyp. 10 jr. 1,00 5,0 3,33 3,14 ann. hyp. 15 jr. 1,00 5,5 3,65 3,44 Rabo. (advies) spaarzeker 1 jr. 1,00 3,0 1,31 1,12 spaarzeker 3 jr. 1,00 3,3 1,54 1,32 spaarzeker 5 jr. 1,00 3,8 1,81 1,57 spaarzeker 10 jr. 1,00 4,5 2,18 1,90 SNS bank spaarhyp. ideaal 1,00 4,1 1,97 1,72 spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,1 1,97 1,72 ann. hyp. 1 jr. 1,00 3,1 2,15 2,03 ann. hyp. 5 jr. 1,00 4,1 2,77 2,61 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met nationa le hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 75.000 euro Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gelden. Bij andere hypo theekbedragen wijkt de nwr soms enigszins af. Advertentie Door volume afspraken die wij hebben met een aantal grote geldverstrekkers, als Postbank, ABN-Amro, Hooge Huys en vele anderen kunnen wij u lagere renten bieden dan in bovenstaand overzicht staat. (ma. t/m vr. 9.00-21.00 uur. za. IO.OO- 14.00 uur) Nu het halve land een digita le camera heeft om vakan tiekiekjes mee te schieten, is fo~ tosoftware belangrijker dan ooit. Maar zolang er mensen rondlopen, die dergelijke pro gramma's alleen snappen als de werking bijna vanzelf gaat, is toegankelijkheid een pré. We nemen twee recente beeld bewerkingprogramma's, het Engelstalige Photosuite 5 Plati num Edition van Roxio en het volledig Nederlandstalige Fo- toEdit Deluxe van Mindscape. Er zijn overigens nog 3267 van dergelijke programma's, zodat je door de bomen het bos niet meer ziet. Voor beginners en zij die niet te veel op hun hals willen halen, is Photosuite 5 Platinum Edition bij uitstek geschikt. Het bewer ken van foto's blijft hier beperkt tot de meest essentiële zaken (belichting, helderheid en con trast, maar ook rode ogen, vlek ken en rimpels verwijderen en een paar speciale effecten), en bovendien is er een Photo Doc tor, warmee je met een druk op de knop foto's zou kunnen moe ten verbeteren. In veel gevallen bleken onze foto's er vooral overbelicht van te worden. Voor wie er wel succes mee heeft: de Photo Doctor kan ook gebruikt worden om meerdere foto's tegelijk op te knappen. Het verbeteren van foto's is dui delijk niet de hoofdzaak van Photosuite 5 Platinum Edition: net als bij een vergelijkbaar pro gramma als Microsofts Picture Itgaat het er hier vooral om hoe je de foto's verder kunt gebrui ken en presenterenD aarbij kun je denken aan het maken van al bums, kalenders, en omlijstin gen, terwijl ook een fotostitch- optie is opgenomen, waarmee je van een serie foto's één grote pa noramafoto kunt maken. Ook kun je een video-cd maken, eventueel met geluid. FotoEdit Deluxe komt in een monsterachtige doos, veel te groot in ieder geval voor het cd'tje en begeleidende boekje. Het grote verschil met Pho tosuite is dat FotoEdit een stuk minder intuïtief werkt. Je moet eerst op zoek naar alle mogelijk heden, maar die zijn weer wel vele malen groter. Het verbete ren van de foto gebeurt niet on der Bewerken maar onder Af beelding en Filters, en daar kun je alle voorkomende handelin gen verrichten. Ook kun je be werken in lagen en meer dan ze ventig effecten hanteren. Het invoegen van zo'n filter vergt wel wat rekenkracht van je pc, maar de resultaten zijn prima. Gert Meijer Photosuite 5 Platinum Edition, ontwikkeld en uitgegeven door Roxio. Min. systeemeisen: Pen tium III500 MHz, Windows 98SE, 64 MB RAM, 561 MB vrije-schijfruimte. Prijs: €69,99 euro. Web: www.roxio.nl FotoEdit Deluxe, ontwikkeld door Orphee en uitgegeven door Mindscape. Min. systeemeisen: Pentium II 233 MHz, Windows 98,128 MB RAM, 100 MB vrije- schijfruimte. Prijs: €39,99 euro. Web: www.mindscape.nl &fwces sj.- 1 gQ SB

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 41