EC 0Dl Pare Zonnehove tussen Domburg en Oostkapelle Je moet wel van je af kunnen bijten k* WOON 1 Goedkope woning is schaars andelen Stijlbreuk L-J Afwerking uyertentie-exploitatie: ord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; fcuws-Vlaanderen: 0114-372770; Lpaal: 020-4562500. Idactie: 0113-315680 Lw.pzc.nl Lil: redactie@pzc.nl fetbus31,4460 AA Goes. Lterdag 12 juli 2003 jMllllla GAUftU bttegrond penthouse in Huys Ter Duijn. Ooit bewoonden de Romeinen een strandwal voor de kust van Domburg. Deze werd echter door de zee 'opge- limd', dus zochten de Romeinen hun heil elders. Eeuwen la- trhad de kuststrook grote aantrekkingskracht op de Euro- eseadel. De buitenplaatsen en kastelen getuigen daar nog an. Nu is er een heuse résidence verrezen tussen Domburg lOostkapelle, ten westen van kasteel Westhove, in de vorm an Pare Zonnehove. De verkoopbrochures juichen: 'Uw iyal class residence in bos en duin' en kijkje in een luxe nieuwbouwproject, waar de bewoners ich verzekerd weten van zorg op maat. Met reeën in de ach- ;uin, een kasteel op loopafstand en de fysiotherapeut bin- handbereik. 'et duurde lang, heel lang .voor er daadwerkelijk ge luwd kon worden aan de ap- ;ementen van Pare Zonne tte. Jaren gingen voorbij isen de eerste plannen voor itcomplex en het slaan van de irstepaal. J.P. (Ko) Onderdijk an bouwcombinatie Zonne- eld kijkt door het raampje van ebouwkeet op de bouwplaats aar buiten. Hij heeft er 'nog ds buikpijn van'. Al dieja- „Het steekt me nóg dat de verheid het zo lang getraineerd aeft. We hebben eind '95 begin 6 de grond gekocht. Voor veel ld... En ik heb het gevoel dat ïoverheid daarna op de rem trapt heeft. Het project heeft sel te lang geduurd. Ik zie dat ilseen gebrek aan visie bij ge- leente en provincie. Dit project bedoeld als woonzorg-com- ex(wozoco). Het is toch al ja- duidelijk dat er veel senio- nin de de provincie wonen, aarom dan zoiets als dit zo g laten liggen?" aar zijn irritatie ebt snel weg jdens een rondgang over het Trein. Links en rechts begroet jbewoners. Hoewel Pare Zon dove een luxe wozoco heet te k is er op het eerste gezicht 'fits dat daar aan doet denken, erollators zijn er ver te zoe- fin. De bewoners wandelen en fitsen dat het een lieve lust is. heb getwijfeld of dit de juis- plek voor ons zou zijn. Ik was om tussen allemaal hoog- jaarden te komen. Maar niets winder waar. Iedereen is hier :stikke fit", vertelt Gerda de °°gd (62). De oud-Middel- argse bewoont met haar man wdseind mei een van de appar- wenten en voelt zich er al hoorlijkthuis. „Ach, diezorg- mponent is leuk meegeno- fi", maar daar zijn we niet fiorgekomen. Wij wilden in de tuur wonen. Lekker kunnen andelen en fietsen. En het uit- i fiht is magnifiek. We wonen ei- enHjk in het bos. Als mijn man de serie woonberoepen staat eWljfcs gen ber0gp Qp fog]; gjg. an wonen centraal. De eesf uiteenlopende personen aienaan bod: van stucadoor itn"ect ambtenaar wel- andscommissie of glazenwas- 'indaag: de timmervrouw. OOSTGEVEL WESTGEVEL ZUIDGEVEL 's avonds de hond uitlaat, ziet hij reeën en 's ochtends vroeg komt hij ze ook weer tegen. Pare Zonnehove is gebouwd op het terrein van het voormalige revalidatiecentrum Zonneveld. Het omringende landschap was een bepalende factor zowel in de architectuur als in de aanleg van het groen. Landschapsar chitect Jan-Willem Bosch: „De vormentaal heb ik afgestemd op kasteel Westhove. Daarom heb ik gekozen voor een Engelse landschapstuin. Dat is terug te vinden in het reliëf, het paden verloop, de grote vijver en de vloeiende lijnen." „De appartementsgebouwen zijn een halve verdieping 'ge lift'. Dat betekent dat een ge deelte van de onderkant van de gebouwen boven de grond steekt. Dat is aan het zicht ont trokken door een grastalud. Te gen die gebouwenrand komt te vens een 'groene plint', een strook met bodembedekkers. Daardoor krijg je een vloeiende groene lijn, zowel vanuit de ap partementen, als naar de gebou wen toe." Op het terrein staan nog ver schillende oude bomen, die ge durende de bouw gespaard zijn gebleven of zijn overgeplant, zoals eiken, kastanjes, taxusbo men. Rondom de vijver worden linden neergezet. Die vijver moet overigens gevuld worden door regen- en afvalwater. Be woonster Gerda de Voogd: „Daarom is aan de bewoners ge vraagd of we de ramen willen wassen met water zonder reini gingsmiddelen." In het najaar worden bollen geplant. Jan- Willem Bosch: „Daarmee willen we de stinzenplanten die in na- Het appartementengebouw Cleijn Westhove 'op poten' biedt een doorkijk naar de vijver. foto Ruben Oreel Verzorgd wonen in een résidence tuurgebied De Mantelinge voorkomen, hier laten terugke ren. De totale bebouwing mocht niet boven de boomtoppen uitko men. De gebouwen moesten een verdieping lager dan het voor malige zusterhuis (vijf verdie pingen) van Zonneveld. De eer ste drie gebouwen hebben vier verdiepingen. De drie daarna lopen af naar drie en het blokje twee-onder-eenkapwoningen (twee huizen in totaal) heeft twee woonlagen. In het totaal zijn er 99 appartementen en twee huizen. Projectarchitect Taco Tuinhof „Het kavel is niet zo groot en heeft een vreemde vorm. Rechts en links zitten twee stukken bos die nog onder de natuurbe schermingswet vallen. Ik heb behoorlijk zitten rekenen. Hon derd woningen leggen een be hoorlijk beslag op de ruimte. Bovendien wilde ik duidelijke zichtlijnen en een onbelemmerd uitzicht vanuit die appartemen ten. Niet dat je tegen de rug van het gebouw voor je zit te kij ken." Er zijn drie zichtlijnen. Grofweg gezegd: één vanuit de Wulpendreef, één vanuit de richting Oostkapelle en één vanuit Domburg. „Ik vind het belangrijk dat je vanuit die lij nen de groene ruimte inkijkt." „Ik heb bewust niet voor één ar chitectonische stijl gekozen. De eerste drie gebouwen zijn wat losser in het landschap ge plaatst. Deze hebben een getan de, halfronde vorm waardoor de fronten minder groot lij ken. Een ervan is op poten geplaatst, waardoor je een doorkijk hebt naar de vijver. Daardoor krijg je een ruimtelijk idee en roep je een parkachtig gevoel op." „De laatste drie blokjes zijn wat formeler. Zij vormen in feite het einde van het kavel. In eerste in stantie zou er één gebouw ko men, met twee poorten. Maar dat werd te massaal. Niet alleen in vormgeving, ook in kleur heb ik contrast gezocht. De halfron de vorm is gebouwd in crème kleurige steen met zwarte con trasten. Die lichte tint associeer ik met zand, het oude Ter Man telinge; het strandidee. Dat ge voel krijg ik als ik naar Dom burg ga. De andere blokjes bieden een contrast door de donkerrode baksteen. Alle ge bouwen hebben een dak met overstek en de penthouses zijn iets naar achter gebouwd, waardoor een wat luchtiger in druk ontstaat." De twee-onder-eenkapwonin gen zijn pas in de laatste fase toegevoegd. Taco Tuinhof: „Daar zijn allerlei plannen voor Tekening beplanting Pare Zonnehove. geweest. Tot aan een opvang centrum voor overspannen ma nagers. Ik heb hier bewust een stijlbreuk aangebracht. De twee woningen sluiten aan bij de be bouwing aan de overkant van de Domburgse weg: jaren dertig stijl; donkere steen en grote da ken. De twee woningen zien er uit als één grote stadsvilla." In de ontwerpfase moest Tuin hof rekening houden met de zorgcomponent die onlosmake lijk aan het complex verbonden is. Alle bewoners betalen voor een basis-zorgpakket. „Dat stelde eisen aan de toeganke lijkheid, deurbreedte. Geen probleem omdat het hier om luxere woningen gaat met veel ruimte. In de sociale woning bouw is dat vaak een heel ge- puzzel." Het complex beschikt over een zorgcentrum. Daar houden onder fysiotherapeut en pedicure wekelijks spreekuur, er is een fitnessruimte, behan delkamer en zonnebank. Ieder een kan daar terecht. De bewoners kunnen verder naar behoefte zorg inkopen. Tuinhof toont zich tevreden over het geheel tot nu toe. „Ik oordeel pas echt als het hele maal klaar is. Ik vind wel dat er hier en daar beknibbeld is op de afwerking. Omdat de grond zo duur was, heb ik het idee dat dat ten koste is gegaan van hier en daar een extraatje. Zoals bij voorbeeld de betonnen plafonds van de galerijen. Die hadden best even wit gesausd kunnen worden." Ko Onderdijk had stiekem ge hoopt ook een van de apparte menten te betrekken. „Helaas, mijn vrouw wil niet. Zij kan de grote tuin bij ons huis in Veere niet missen." Voor Onderdijk (oud-directeur Woongoed) is dit project de afsluiting van zijn carrière. Hij gaat met pensioen. „Maar", spreekt hij quasi drei gend richting overheid, „ik stop er echt niet helemaal mee hoor. Ik blijf heus wel wat doen." Hij zwaait nog even naar een fietsende opa met kleinkind en verdwijnt weer in de bouwkeet. Tenslotte moeten er nu nog za ken worden afgehandeld. Annemarie Zevenbergen foto Ruben Oreel Naam: Astrid-Louise Rijsdijk Beroep: Timmervrouw: Belangrijkste gereedschap: Ha- Met haar rode krullen, sproeten in het gezicht, tattoo op haar scheenbeen en accent uit de contreien van Rotterdam is Astrid-Louise ('zeg maar Astrid') Rijsdijk een opvallende verschijning. Een opvallende verschij ning, met een al even opvallend beroep, want Astrid is timmerman. Nee hoor, geen timmervrouw of vrouwelijke tim merman, ze is gewoon timmerman. De liefde voor het timmervak is er bij Astrid met de paplepel ingegoten. Haar ouders kochten oude huisjes, vertim merden die en verkochten ze dan weer door. In 1996 liet Rijsdijk zich omscho len van parketlegger tot timmerman om twee jaar later 'op steiger' te gaan. Een vrouw in de bouw, die moet haast wel aanlopen tegen een hoop vooroor delen. „Nou, over het algemeen zijn de reacties heel erg positief. Kijk, als je nieuw bent op een bouwput, dan wordt eerst wel de kat uit de boom gekeken. Maar als ze zien dat je gewoon goed bent in je vak, dan behandelen ze je als een gelijke. En voor mijn gevoel hoef ik me als vrouw ook niet extra te bewij zen, omdat ik weet dat ik goed ben in mijn vak." Overdreven vrouwonvriendelijk of seksistisch zijn de mannelijke collega's niet, volgens de roodharige. „Vrouw- onvriendelij k, wat is dat? Ik trek duide lijk mijn grenzen, dus ze weten hoe ver ze kunnen gaan." Het gebeurt wel eens dat ze een fout maakt en dingen krijgt te horen als 'zie je wel een vrouw aan het werk'. „Wat ik dan zeg? Er kan niet overal een lui aanhangen." Rijsdijk zegt dat als je juist gaat letten op het stereotiepe 'bouwvakgedrag', de opmerkingen alleen maar erger wor den. Zelf zegt Rijsdijk behoorlijk van de tongriem gesneden te zijn. „Je moet wel van je af kunnen bijten, maar het is niet zo heftig als iedereen denkt. Bouw vakkers zijn een slag apart. Ik heb het meest geleerd over soorten waspoeders in de keet. Als je door de stoere praat heen kijkt, zie je dat het gasten zijn die gek van hun werk zijn en soms ook ge woon verstand van waspoeders heb ben." Vrouwen zorgen, zegt Rijsdijk, voor wat meer menselijkheid. Mannen zijn toch wat zakelijker. „Dat heeft ook wel nadelen, want klanten verwachten soms van vrouwen dat ze bij wijze van spreken de ramen netjes gelapt achter laten." In heel de Nederlandse bouw in Neder land - daar horen volgens Rijsdijk ook de schilders, stukadoors en loodgieters bij - werken maar vijf- tot zeshonderd vrouwen. In Zeeland kent ze zelfs maar één andere vrouw die hetzelfde werk doet als zij,Ik denk dat er zo weinig vrouwen in de bouw werken, omdat het toch een heel gesloten mannenwereldje blijft. Het schrikt jonge meiden af om tussen de mannen te lopen." Rijsdijk niet, die is veel te gek van het vak om zich af te laten schrikken door een handjevol mannen. „Echt zwaar vind ik ook het niet. Ik krijg er zelfs weer energie van en ik bespaar me de kosten van een sportschool. Het leukste aan het timmeren vind ik dat je iets ziet groeien. Daarom werk ik ook het liefst bij mensen thuis. Als het af is, maak je ze eigenlijk twee keer blij: met het re sultaat en met het feit dat je weggaat, want vaak zijn de mensen je dan echt zat." Winnie van Dam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 37