11
Nog even wennen aan nieuw zwembad
Parkeerprobleem zit tussen de oren
Feestbeest
bestraft
Provincie en gemeenten
opnieuw in gesprek
over tunnelbrandweer
Dorpsraden Veere
ergeren zich aan
hopen paardenpoep
Telefoon
Directie scholengemeenschap heeft geen vertrouwen meer in Van der Avert
zeeuwse almanak
WALCHEREN
zaterdag 12 juli 2003
Klacht tegen
wethouder Goes
ongegrond
Opvolger
Boormachines
Glijbaan
analyse
Fout
Oplossing
zc
Voorzitter Scheldemond stapt op
ftnnr Nadia Berkelder
VLISSINGEN - F. van der
Avert, de voorzitter van de cen
trale schooldirectie van de Viis-
jingse scholengemeenschap
Scheldemond, stapt op. Zijn po
sitie was onhoudbaar geworden
nadat de rest van de directie het
vertrouwen in hem opzegde.
De directe aanleiding voor de
breuk was een incident dat in fe
bruari van dit jaar plaatsvond.
Een leerlinge van de school had
tot twee keer toe een aanklacht
vanwege seksuele intimidatie
tegen een leerkracht ingediend
en die aanklacht ook twee keer
TERNEUZEN - De Terneuzense
politierechter G. van Unnik
beeft gisteren een 23-jarige man
uitEkeren (B) voor bezit van xtc
en joyriding veroordeeld tot 500
euro boete en 150 uur taakstraf,
naarvan de helft voorwaarde
lijk.
Officier van justitie J. Zonder
van trok de verklaring van de
verdachte in twijfel, dat hij de
vijftig xtc-pillen die hij op 3 mei
op de markt in Terneuzen had
gekocht van een kennis, voor ei
gen gebruik nodig had. De man
zei de pillen als partydrugs op
feestjes te slikken, waardoor hij
in staat zou zijn langer te fees
ten. „Dit klinkt ongeloofwaar
dig. Als u stelt op een feest zo
veel pillen te gebruiken, is de
kans aanwezig dat u met een
lijkwagen wordt afgevoerd.
Volgens mij was het de bedoe-
kngzete verkopen."
De joyriding op 3 mei werd door
verdachte toegegeven. Hij
had de sleutels van de auto van
zijn schoonmoeder gepakt en
was vervolgens gaan rijden. De
officier eiste 180 uur werkstraf
en 500 euro boete.
door Winnie van Dam
weer ingetrokken. „Van der
Avert wilde die zaak doorzetten,
de ouders en de leerlinge zelf
niet", zegt bestuursvoorzitter
C. de Keijzer, tevens wethouder
in Vlissingen. De overige docen
ten namen het voor de betref
fende docent op. „Zijn optreden
tegen die docent heeft een span
ningsveld op school veroor
zaakt."
Volgens Van der Avert zelf was
dit incident de reden voor de di
rectie om het vertrouwen in hem
op te zeggen. Volgens De Keijzer
was er meer aan de hand. „Het
was een opeenstapeling van
wrevel. Er was veel meer span
ning dan alleen maar dit ene
punt. Het bleek dat ze hem echt
beu waren. Het ging om zijn
houding, om de manier van
communiceren. Er werd te strak
gedicteerd, zo ervoer men dat.
Het dagelijks bestuur zag dat
meer als een bedrijfsmatige ma
nier van leiding geven." Het be
stuur was volgens De Keijzer
niet op de hoogte van het feit dat
de overige vier directieleden
niet meer met hun voorzitter
door één deur konden. „We had
den het idee dat het allemaal
wel liep, we probeerden een be
stuur op afstand te zijn."
Het bestuur heeft nog gepro
beerd om de situatie te lijmen,
maar dat lukte niet meer. De
Keijzer beaamt desgevraagd
dat de directie het bestuur beter
op de hoogte had moeten hou
den van wat er op de school
speelde.
Wie de vertrekkend directeur
opvolgt, is nog niet bekend. ,.De
zittende leden nemen de taken
tijdelijk over. Het bestuur heeft
binnenkort een gesprek met de
directie. Ik denk dat deze situa
tie nog een halfjaar duurt. In die
periode kijken we naar de direc
tie voor de komende vijf jaar en
gaan we bekijken welke be
stuursvorm we gaan kiezen voor
de school.
Van der Avert is vijf en half jaar
directeur van Scheldemond ge
weest. Voor die tijd werkte hij
als faculteitsdirecteur bij de
Universiteit Twente. Hij begint
per 1 november als directeur bij
een schoolbegeleidingsdienst in
Limburg.
GOES - De Zeeuwse Ombuds
man vindt dat wethouder
C.Linssen van de gemeente
Goes niets valt te verwijten in de
afhandeling van een arbeids
conflict. Tegen de wethouder
was een klacht ingediend omdat
die gemaakte afspraken over
bemiddeling in een conflict tus
sen een werkgever en werkne
mer niet zou zijn nagekomen.
De indiener van de klacht bij de
ombudsman is drie jaar geleden
door zijn werkgever op straat
gezet. Na verschillende pogin
gen van hem het ontslag terug te
draaien, richtte de gedupeerde
zich in juni 2000 schriftelijk tot
de wethouder van sociale zaken
om hem te laten bemiddelen in
bet conflict. Op deze brief kreeg
de aanklager geen antwoord.
Een jaar later, in mei 2001, dien
de de man een klacht in bij de
gemeente omdat hij volgens ei
gen zeggen onheus was beje
gend door wethouder Linssen.
Aan die klacht werd vervolgens
geen gehoor gegeven. In diezelf
de periode legde de man de
klachten met betrekking tot de
bouding van Linssen én de door
de gemeente onbehandelde
klacht neer bij de ombudsman.
Tijdens de behandeling van de
zaak in maart van dit jaar liet de
aanklager weten ontevreden te
zijn over de bemiddelingshou
ding van Linssen. Hij had graag
gezien dat de wethouder de be
middeling tussen hem en zijn
ex-werkgever had afgerond, te
meer omdat hij vond dat er goed
gemaakte afspraken lagen met
zijn vorige werkgever,
eigens Linssen heeft hij wel
degelijk bemiddeld tussen de
'wee; hij was dan ook verrast
°or de aanklacht die tegen hem
was ingediend.
De Zeeuwse Ombudsman is van
mening dat de klacht over de
onheuse bejegening door Lins
sen niet gegrond is. Uit het dos-
Sler en de gesprekken valt
v°lgens de ombudsman te con
cluderen dat de klager ontevre
den is omdat de wethouder niet
reageerde op zijn brief in juni
i 0 en niet zozeer over het feit
dot Linssen niet heeft bemid
deld tussen werkgever en werk
nemer.
Dp het andere punt, waarin
Jwat dat de gemeente de klach
tprocedure niet goed heeft
doorlopen, kreeg de man wel ge-
'Jk. De man is niet gehoord door
e klachtencommissie en dat
volgens de ombudsman wel
moeten gebeuren.
Sommige zaken zijn nog niet helemaal af, maar er zit in ieder geval water in het nieuwe bad, dus dat kon gisteren ingewijd worden door de eerste bezoekers.
foto Ruben Oreel
door Melita Lantinq
MIDDELBURG - Het is mooi, maar wel
even wennen. Dat is de meest gehoorde
opmerking van de gasten van het nieu
we zwembad van Vlissingen en Middel
burg. Het Vrijburgbad, zoals het nieu
we zwembad heet is, gisterochtend
open gegaan voor het publiek.
Het is 110 0 uur als vier vrouwen aan de
koffie zitten in de kantine. Ze hebben
hun baantjes alweer getrokken. Al
veertig jaar zwemmen H. Lijnse,
C. Dekker, H. de Koning-Harms en
A. Kloet twee tot vier keer per week.
Eerst in Middelburg, toen noodge
dwongen in Vlissingen en nu voor het
eerst in het nieuwe bad. „Het is wel
mooi, maar ik ben nog niet gewend",
vertelt Dekker. „Je weet het allemaal
nog niet zo goed te vinden, hé?" Ze ma
ken deel uit van een groep van twaalf
vrouwen die regelmatig in het water te
vinden is. Ze zijn eensgezind: het is
mooi, maar ze missen het buitenbad.
„In Middelburg konden we buiten
zwemmen, dat was toch wel heerlijk.
En ik vind het ook jammer dat we niet
meer samen kunnen zwemmen. Omdat
het wedstrijdbad overal diep is, kan één
van ons niet meer meedoen, omdat zij
moet kunnen staan. In het ondiepe bad
kan je niet goed baantjes trekken", zegt
Kloet.
Dat het wennen is, geldt niet alleen
voor de gasten. Ook het personeel heeft
af en toe zichtbaar moeite met het vin
den van de dagelijkse routine. Vooral
bij de kassa is het wennen. Een nieuw
computersysteem zorgt nog regelmatig
voor problemen. „Het duurde allemaal
wel lang bij de kassa. „Ik moest zelfs
vier keer mijn geboortedatum opnoe
men", lacht Dekker. „Maar dat geeft
niet, hoor."
Het nieuwe zwembad is nog niet klaar.
Buiten rijden shovels en kraanwagens
af en aan en sjouwen stratenmakers
met klinkers en stenen om de toegangs
paden in orde te maken. Ook binnen lo
pen nog mannen met boormachines
tussen de badgasten. De spiegels ont
breken, drogers voor de handen en het
haar zijn er nog niet en de zelfs douches
laten het deze ochtend afweten. „Ze
zijn kennelijk even bezig met het dou
chewater", concludeert manager
J. Keijmel droogjes. Hij laat het alle
maal over zich heen komen en geniet
vooral van de positieve reacties van de
bezoekers. „Vandaag worden nog veel
spullen afgeleverd. Maar we wilden
graag open en ondanks dat het niet
klaar is kunnen we de badgasten goed
ontvangen al is het op sommige punten
nog behelpen."
Niet iedereen kan dat waarderen.
„Schrijft u maar op: er moeten kleding
haakjes in de kastjes komen. Dit is
niks" moppert een oudere man terwijl
hij zijn colbert in een kluisje propt.
Even later stapt hij voorzichtig in het
water van het instructiebad. Het is
koud, vindt hij. Zijn zwemmaatje ver
telt dat het water te koud is voor deze
groep zwemmers. „Het hoort warmer.
Voor mij is het niet erg, maar voor ie
mand met reuma is het te koud."
Het personeel loopt zich ondertussen
het vuur uit de sloffen om het iedereen
naar de zin te maken. „U bent uw bril
vergeten? Zal ik die even voor u uit het
kluisje halen?"
In het verenigingsbad vermaken Domi
nique, Wim en Dennis zich opperbest.
Ze hebben vakantie van school en zijn
al vroeg in het zwembad te vinden. Op
een schuimrubberen matje proberen ze
zich zo lang mogelijk staande te hou
den. „Een soort surfen, maar dan in het
zwembad", lachen de jongens. Het valt
niet mee en om de haverklap liggen ze in
het water. Ze zijn tevreden.. „Vooral de
glijbaan is leuk. Het is wel heel erg don
ker in het begin, maar dan branden er
allemaal kleine lampjes. Halverwege
denk je dat je met een bocht naar rechts
gaat en dan ga je naar links, dat is wel
leuk. Hij is alleen een beetje langzaam.
Dat mag van mij wel sneller", vertelt
Dennis. De glijbaan staat in het subtro
pische gedeelte van het zwembad. Daar
zijn ook de whirlpool, het kleuter- en
peuterbad te vinden.
De zwembaden voor de kleintjes zijn
voorzien van een heuse glijbaan en al
lerlei fonteintjes. Lotte (4) ligt op haar
buik in het 15 centimeter diepe water en
doet net alsof ze zwemt. Ze is met haar
vader Egbert Kruidhof en heeft het
zichtbaar naar haar zin. Kruidhof is
geen regelmatig bezoeker van het
zwembad. „Ik wilde gewoon even
kijken en heb mijn dochter meegeno
men. Voor kinderen is het hier heel
leuk." zegt hij.
Het publiek wist de eerste dag het bad
goed te vinden. Om kwart voor zeven
's ochtends stonden de eerste zwem
mers al klaar om in het water te gaan.
De vroege vogels die dachten de eerste
zwemmers in het nieuwe bad te zijn,
hebben het mis. Gemeenteambtenaren
en hun familie mochten de avond er
voor het bad alvast (gratis) in zwem
men. Het zwembad heeft gisteren onge
veer de 850 bezoekers gekregen.
Het Middelburgse parkeer
probleem lijkt vooral tus
sen de oren van de automo
bilist te zitten. De helft van
de bewoners van de stad
zegt het moeilijk te vinden
een parkeerplaats te vin
den, terwijl uit cijfers blijkt
dat er in de parkeergarages
vaak veel plaatsen vrij zijn.
Die garages liggen te ver
van de winkels, zegt de au
tomobilist. Of ze zijn te eng.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Het nieuwe
parkeerbeleid is sinds de invoe
ring, anderhalf jaar geleden,
onderwerp van felle discussies.
Niet alleen op straat, maar ook
in het stadhuis. Er gaat geen
raadsvergadering voorbij zon
der dat er via de één of andere
omweg over parkeren wordt ge
sproken. Een enquête onder
binnenstadsbewoners, overige
Middelburgers, ondernemers en
inwoners van Walcheren moest
duidelijk maken hoe er onder de
bevolking nu echt gedacht
wordt over parkeren.
De cijfers logen er niet om. De
helft van de ondervraagden
vindt het nu moeilijker om een
parkeerplaats te vinden, terwijl
er voor bezoekers juist plaatsen
zijn bijgekomen na de afschaf
fing van de vergunningsgebie-
den. Dat 60 procent van de be
woners van de binnenstad aan
geeft moeilijker een plekje te
kunnen vinden, is dan ook een
logisch gevolg van het afschaf
fen van het vergunningssys
teem. Mensen kunnen niet lan
ger gebruik maken van voor
bewoners gereserveerde plaat
sen. Op drukke dagen staan de
straten vol met auto's van bui
ten de stad. Het nieuwe par-
keersysteem lijkt dan ook in
vloed te hebben op het autobezit
van de mensen in de stad. Bijna
20 procent van de mensen in het
centrum had eerst geen auto.
Dat zijn er nu 6 procent meer.
Toch ligt het autobezit in de bin
nenstad nog steeds hoger dan
het landelijk gemiddelde. De
parkeergarages rond het cen
trum zijn bijna nooit helemaal
vol. De Geerekelder is met een
bezetting rond de 90 procent het
drukst, maar de twee andere ga
rages zijn slecht bezet. Vooral
niet-Middelburgers maken ge
bruik van de parkeergarages,
maar toch wil eenderde van de
bezoekers van buiten de stad
niet in de garages parkeren om
dat ze te duur, te eng of te ver
weg zijn. Slechts een kwart van
de Middelburgers zet de auto in
de garage als ze gaan winkelen,
bijna 40 procent zet de auto op
straat bij een dure parkeerme-
ter. Bij sociaal-culturele activi
teiten worden de garages nog
minder gebruikt, wat te maken
kan hebben met de sluitingstij
den of de ligging van de garages.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De provincie en
de 'tunnelgemeenten' Terneu
zen en Borsele proberen samen
een doorbraak te bewerkstelli
gen in de discussie met Den
Haag over de financiering van
een beroepsbrandweer voor de
Westerscheldetunnel. Eerder
deze week kwamen commissa
ris van de koningin W. van Gel
der en burgemeester J. Lonink
van Terneuzen en J. Gelok van
Borsele in spoedberaad bijeen.
Dat gebeurde op initiatief van
Van Gelder.
Die kreeg het vlak voor diens
vertrek aan de stok met burge
meester R. Barbé over de inter
pretatie van afspraken en
toezeggingen die eerder door
rijksvertegenwoordigers waren
gedaan. Daarbij speelde ook de
briefwisseling tussen ex-staats
secretaris Hessing van Binnen
landse Zaken en de vroegere mi
nister De Boer van Verkeer en
Waterstaat een belangrijke rol.
Hessing stelde De Boer in mei
voor 12,5 miljoen euro bij te dra
gen, maar De Boer liet hem per
kerende post weten daar niets
voor te voelen. Hij wilde niet
verder gaan dan 1,25 miljoen
per jaar. Barbé en Gelok herin
nerden de bewindslieden in
brieven aan de eerdere toezeg
ging: die 12,5 miljoen euro is on
misbaar bij het opzetten van een
beroepsbrandweer, die vanaf
2005 tien jaar achtereen een op
timale calamiteitenbestrijding
in de tunnel kan garanderen. De
resterende 12,5 miljoen is toege
zegd door de provincie, de Re
gionale Brandweer, de twee
tunnelgemeenten en het haven
schap Zeeland Seaports.
Tijdens het spoedoverleg eerder
deze week stemden de provincie
en de twee gemeenten de mars
route op elkaar af. Burgemees
ter Lonink: „Dat is de meest
voor de hand liggende aanpak.
De hele kwestie werd de afgelo
pen jaren voornamelijk beïn
vloed door een competentie
strijd tussen de verschillende
overheden. Eerst was er het pro
bleem rond de oprichting van de
zogenoemde Sloebrandweer,
een combinatie van de geprofes
sionaliseerde gemeentelijke
brandweer en de korpsen van de
industriële bedrijven in het
Sloegebied. De provincie nam
het voortouw, maar de gemeen
ten wilden zelf het initiatief in
handen houden. Bestuurlijk is
er nogal wat fout gegaan. Later
kreeg je de discussie tussen de
ministeries over de verantwoor
delijkheid voor de veiligheid in
de tunnel. Van die discussies
moeten we af. We moeten dit
jaar de zaak nog in gezamenlijk
heid op de rails zetten, zodat we
vanaf 2005 de zaak op orde heb
ben."
Lonink noemt een tweestrijd
binnen de provincie (de provin
cie enerzijds, de gemeenten an
derzijds) contraproductief.
Daarom trekken Van Gelder,
Lonink en Gelok nu gezamen
lijk op richting Den Haag. Lo
nink: „Hebben we de bestuur
lijk weg afgelegd, dan kunnen
we ons altijd nog beraden op -
bijvoorbeeld - juridische stap
pen, al ben ik van dat laatste
geen voorstander. We moeten er
samen, mede aan de hand van
het rampenbestrijdingsplan, uit
kunnen komen." Tot 2005 wordt
de norm gehanteerd dat een
aanri j ti j d van tien minuten aan
vaardbaar is. Daarna moeten
andere, definitievere maatrege
len worden getroffen. Lonink:
„Optimaal is natuurlijk een be
roepsbrandweer aan beide zij
den van de tunnel."
Hoe die vorm moet krijgen, kan
nog onderwerp van discussie
vormen. Samenwerking met de
brandweerkorpsen van de gro
te bedrijven in de Kanaalzone
en het Sloegebied sluit hij niet
uit. Mits daarover sluitende
afspraken kunnen worden ge
maakt. „Vraag je om bijstand
van zo'n korps, dan moet je heel
goed weten hoe je de zaken
regelt als zich op dat moment
toevallig ook een calamiteit
voordoet op dat bewuste be
drijf."
door Miriam van den Broek
AAGTEKERKE - Alle
dorpsraden van de gemeente
Veere hebben gezamenlijk bij
de gemeente geklaagd over
een toename van paarden-
mest op de straten. De dorps
raden willen dat de gemeente
een convenant afsluit met
maneges waarin wordt afge
sproken dat ruiters niet op
fietspaden mogen komen.
„In de gemeente Veere zien
we - ook door het toenemen
de toerisme - steeds meer
'zondagsruiters", schrijft H.
Willems namens de dorpsra
den. „Zij confronteren de be
woners van de gemeente in
toenemende mate met de las
ten van hun lusten." De
dorpsraden weten dat paard
en ruiter gerekend moeten
worden tot de gewone ver
keersdeelnemers en dat ze
dus gebruik kunnen maken
van de openbare weg. Maar
de dorpsraden weten ook dat
de gemeente daar een uitzon
dering op kan maken door de
Algemene Plaatselijke Ver
ordening aan te passen.
De dorpsraden willen dat er
gezocht wordt naar een op
lossing voor de hele gemeen
te. Ze stellen voor een samen
hangend stelsel van ruiter-
routes aan te leggen. De rui
ters hoeven dan niet langer
over fietspaden te rijden. Met
de maneges kan worden af
gesproken dat dit zelfs voort
aan verboden wordt. „Elders
is er ruimte genoeg", vullen
ze aan.
„Walcheren heeft het meest
fijnmazige net van binnen
wegen van Nederland, dat
voldoende ruimte biedt aan
ruiter en paard.
Het college van B en W er
kent het probleem van door
paardenmest vervuilde fiets
paden en legt uit dat ruiters
van de berm of de rijbaan ge
bruik moeten maken als er
geen ruiterpad is. Gebruik
maken van een fiets- of voet
pad is verboden. De ruiter is
verder verplicht ervoor te
zorgen dat de uitwerpselen
van het paard snel worden
opgeruimd. Het is de taak
van de politie om daarop toe
te zien.
„Wij hebben op dit moment
helaas geen alternatieven
beschikbaar die kunnen bij
dragen aan een oplossing
voor uw probleem", schrij
ven B en W. „We zien geen
heil in het treffen van maat
regelen die de bewegings
vrijheid van ruiters inper
ken. Dergelijke verboden
zijn in onze ogen moeilijk te
controleren en te handha
ven."
De Zeeuwen zijn een beetje ver
wend doordat de steden in de
provincie relatief laat begonnen
met het invoeren van betaald
parkeren. Bij een bezoek aan
Amsterdam of Antwerpen
klaagt niemand over dure par
keerplaatsen of slechte bereik
baarheid, dat wordt voor ken
nisgeving aangenomen. In
Middelburg moppert iedereen,
naar nu blijkt niet altijd terecht.
Toegegeven, op hele drukke da
gen in de zomer of rond de feest
dagen, staat de hele stad volOm
die drukte op te vangen, is extra
ruimte nodig aan de rand van de
stad. Wat in Goes kan, moet in
Middelburg ook kunnen. Al ja
ren wordt gesproken over een
onderzoek naar transferia. Met
wat meer daadkracht hadden
die er al kunnen zijn.
Het is nog steeds steeds niet
voor elkaar. In de Wester
scheldetunnel is het moeilijk
bellen met een mobieltje.
Maar er wordt aan gewerkt.
Over een maand of wat kan
iedereen 6,6 kilometer lang
ongestoord aan het thuis
front laten weten dat de
aardappels kunnen worden
opgezet.
Het leek de regionale omroep
aardig in de uitzending een
testje te doen. Dus werd een
wakkere verslaggeefster de
tunnel ingezonden met de
mededeling dat zij niet veel
later vanuit de studio zou
worden gebeld op haar gsm.
Toen het moment daar was,
zocht de presentator tever
geefs contact met 'onze
vrouw in de tunnel'. De lijn
bleef dood. De test leek ge
lukt: mobieltjes haperen nog
steeds bij een tunnelpassage.
Een minuut of wat later... ja
wel, de verslaggeefster aan
de lijn. En zij meldde monter
aan de studio in Oost-Sou
burg: ,,Ja, daar ben ik weer
hoor. Ik rij nu de tunnel uit en
heb m'n mobieltje net weer
aangezet."