11 Nog even wennen aan nieuw zwembad Parkeerprobleem zit tussen de oren Feestbeest bestraft Provincie en gemeenten opnieuw in gesprek over tunnelbrandweer Dorpsraden Veere ergeren zich aan hopen paardenpoep Telefoon Directie scholengemeenschap heeft geen vertrouwen meer in Van der Avert zeeuwse almanak WALCHEREN zaterdag 12 juli 2003 Klacht tegen wethouder Goes ongegrond Opvolger Boormachines Glijbaan analyse Fout Oplossing zc Voorzitter Scheldemond stapt op ftnnr Nadia Berkelder VLISSINGEN - F. van der Avert, de voorzitter van de cen trale schooldirectie van de Viis- jingse scholengemeenschap Scheldemond, stapt op. Zijn po sitie was onhoudbaar geworden nadat de rest van de directie het vertrouwen in hem opzegde. De directe aanleiding voor de breuk was een incident dat in fe bruari van dit jaar plaatsvond. Een leerlinge van de school had tot twee keer toe een aanklacht vanwege seksuele intimidatie tegen een leerkracht ingediend en die aanklacht ook twee keer TERNEUZEN - De Terneuzense politierechter G. van Unnik beeft gisteren een 23-jarige man uitEkeren (B) voor bezit van xtc en joyriding veroordeeld tot 500 euro boete en 150 uur taakstraf, naarvan de helft voorwaarde lijk. Officier van justitie J. Zonder van trok de verklaring van de verdachte in twijfel, dat hij de vijftig xtc-pillen die hij op 3 mei op de markt in Terneuzen had gekocht van een kennis, voor ei gen gebruik nodig had. De man zei de pillen als partydrugs op feestjes te slikken, waardoor hij in staat zou zijn langer te fees ten. „Dit klinkt ongeloofwaar dig. Als u stelt op een feest zo veel pillen te gebruiken, is de kans aanwezig dat u met een lijkwagen wordt afgevoerd. Volgens mij was het de bedoe- kngzete verkopen." De joyriding op 3 mei werd door verdachte toegegeven. Hij had de sleutels van de auto van zijn schoonmoeder gepakt en was vervolgens gaan rijden. De officier eiste 180 uur werkstraf en 500 euro boete. door Winnie van Dam weer ingetrokken. „Van der Avert wilde die zaak doorzetten, de ouders en de leerlinge zelf niet", zegt bestuursvoorzitter C. de Keijzer, tevens wethouder in Vlissingen. De overige docen ten namen het voor de betref fende docent op. „Zijn optreden tegen die docent heeft een span ningsveld op school veroor zaakt." Volgens Van der Avert zelf was dit incident de reden voor de di rectie om het vertrouwen in hem op te zeggen. Volgens De Keijzer was er meer aan de hand. „Het was een opeenstapeling van wrevel. Er was veel meer span ning dan alleen maar dit ene punt. Het bleek dat ze hem echt beu waren. Het ging om zijn houding, om de manier van communiceren. Er werd te strak gedicteerd, zo ervoer men dat. Het dagelijks bestuur zag dat meer als een bedrijfsmatige ma nier van leiding geven." Het be stuur was volgens De Keijzer niet op de hoogte van het feit dat de overige vier directieleden niet meer met hun voorzitter door één deur konden. „We had den het idee dat het allemaal wel liep, we probeerden een be stuur op afstand te zijn." Het bestuur heeft nog gepro beerd om de situatie te lijmen, maar dat lukte niet meer. De Keijzer beaamt desgevraagd dat de directie het bestuur beter op de hoogte had moeten hou den van wat er op de school speelde. Wie de vertrekkend directeur opvolgt, is nog niet bekend. ,.De zittende leden nemen de taken tijdelijk over. Het bestuur heeft binnenkort een gesprek met de directie. Ik denk dat deze situa tie nog een halfjaar duurt. In die periode kijken we naar de direc tie voor de komende vijf jaar en gaan we bekijken welke be stuursvorm we gaan kiezen voor de school. Van der Avert is vijf en half jaar directeur van Scheldemond ge weest. Voor die tijd werkte hij als faculteitsdirecteur bij de Universiteit Twente. Hij begint per 1 november als directeur bij een schoolbegeleidingsdienst in Limburg. GOES - De Zeeuwse Ombuds man vindt dat wethouder C.Linssen van de gemeente Goes niets valt te verwijten in de afhandeling van een arbeids conflict. Tegen de wethouder was een klacht ingediend omdat die gemaakte afspraken over bemiddeling in een conflict tus sen een werkgever en werkne mer niet zou zijn nagekomen. De indiener van de klacht bij de ombudsman is drie jaar geleden door zijn werkgever op straat gezet. Na verschillende pogin gen van hem het ontslag terug te draaien, richtte de gedupeerde zich in juni 2000 schriftelijk tot de wethouder van sociale zaken om hem te laten bemiddelen in bet conflict. Op deze brief kreeg de aanklager geen antwoord. Een jaar later, in mei 2001, dien de de man een klacht in bij de gemeente omdat hij volgens ei gen zeggen onheus was beje gend door wethouder Linssen. Aan die klacht werd vervolgens geen gehoor gegeven. In diezelf de periode legde de man de klachten met betrekking tot de bouding van Linssen én de door de gemeente onbehandelde klacht neer bij de ombudsman. Tijdens de behandeling van de zaak in maart van dit jaar liet de aanklager weten ontevreden te zijn over de bemiddelingshou ding van Linssen. Hij had graag gezien dat de wethouder de be middeling tussen hem en zijn ex-werkgever had afgerond, te meer omdat hij vond dat er goed gemaakte afspraken lagen met zijn vorige werkgever, eigens Linssen heeft hij wel degelijk bemiddeld tussen de 'wee; hij was dan ook verrast °or de aanklacht die tegen hem was ingediend. De Zeeuwse Ombudsman is van mening dat de klacht over de onheuse bejegening door Lins sen niet gegrond is. Uit het dos- Sler en de gesprekken valt v°lgens de ombudsman te con cluderen dat de klager ontevre den is omdat de wethouder niet reageerde op zijn brief in juni i 0 en niet zozeer over het feit dot Linssen niet heeft bemid deld tussen werkgever en werk nemer. Dp het andere punt, waarin Jwat dat de gemeente de klach tprocedure niet goed heeft doorlopen, kreeg de man wel ge- 'Jk. De man is niet gehoord door e klachtencommissie en dat volgens de ombudsman wel moeten gebeuren. Sommige zaken zijn nog niet helemaal af, maar er zit in ieder geval water in het nieuwe bad, dus dat kon gisteren ingewijd worden door de eerste bezoekers. foto Ruben Oreel door Melita Lantinq MIDDELBURG - Het is mooi, maar wel even wennen. Dat is de meest gehoorde opmerking van de gasten van het nieu we zwembad van Vlissingen en Middel burg. Het Vrijburgbad, zoals het nieu we zwembad heet is, gisterochtend open gegaan voor het publiek. Het is 110 0 uur als vier vrouwen aan de koffie zitten in de kantine. Ze hebben hun baantjes alweer getrokken. Al veertig jaar zwemmen H. Lijnse, C. Dekker, H. de Koning-Harms en A. Kloet twee tot vier keer per week. Eerst in Middelburg, toen noodge dwongen in Vlissingen en nu voor het eerst in het nieuwe bad. „Het is wel mooi, maar ik ben nog niet gewend", vertelt Dekker. „Je weet het allemaal nog niet zo goed te vinden, hé?" Ze ma ken deel uit van een groep van twaalf vrouwen die regelmatig in het water te vinden is. Ze zijn eensgezind: het is mooi, maar ze missen het buitenbad. „In Middelburg konden we buiten zwemmen, dat was toch wel heerlijk. En ik vind het ook jammer dat we niet meer samen kunnen zwemmen. Omdat het wedstrijdbad overal diep is, kan één van ons niet meer meedoen, omdat zij moet kunnen staan. In het ondiepe bad kan je niet goed baantjes trekken", zegt Kloet. Dat het wennen is, geldt niet alleen voor de gasten. Ook het personeel heeft af en toe zichtbaar moeite met het vin den van de dagelijkse routine. Vooral bij de kassa is het wennen. Een nieuw computersysteem zorgt nog regelmatig voor problemen. „Het duurde allemaal wel lang bij de kassa. „Ik moest zelfs vier keer mijn geboortedatum opnoe men", lacht Dekker. „Maar dat geeft niet, hoor." Het nieuwe zwembad is nog niet klaar. Buiten rijden shovels en kraanwagens af en aan en sjouwen stratenmakers met klinkers en stenen om de toegangs paden in orde te maken. Ook binnen lo pen nog mannen met boormachines tussen de badgasten. De spiegels ont breken, drogers voor de handen en het haar zijn er nog niet en de zelfs douches laten het deze ochtend afweten. „Ze zijn kennelijk even bezig met het dou chewater", concludeert manager J. Keijmel droogjes. Hij laat het alle maal over zich heen komen en geniet vooral van de positieve reacties van de bezoekers. „Vandaag worden nog veel spullen afgeleverd. Maar we wilden graag open en ondanks dat het niet klaar is kunnen we de badgasten goed ontvangen al is het op sommige punten nog behelpen." Niet iedereen kan dat waarderen. „Schrijft u maar op: er moeten kleding haakjes in de kastjes komen. Dit is niks" moppert een oudere man terwijl hij zijn colbert in een kluisje propt. Even later stapt hij voorzichtig in het water van het instructiebad. Het is koud, vindt hij. Zijn zwemmaatje ver telt dat het water te koud is voor deze groep zwemmers. „Het hoort warmer. Voor mij is het niet erg, maar voor ie mand met reuma is het te koud." Het personeel loopt zich ondertussen het vuur uit de sloffen om het iedereen naar de zin te maken. „U bent uw bril vergeten? Zal ik die even voor u uit het kluisje halen?" In het verenigingsbad vermaken Domi nique, Wim en Dennis zich opperbest. Ze hebben vakantie van school en zijn al vroeg in het zwembad te vinden. Op een schuimrubberen matje proberen ze zich zo lang mogelijk staande te hou den. „Een soort surfen, maar dan in het zwembad", lachen de jongens. Het valt niet mee en om de haverklap liggen ze in het water. Ze zijn tevreden.. „Vooral de glijbaan is leuk. Het is wel heel erg don ker in het begin, maar dan branden er allemaal kleine lampjes. Halverwege denk je dat je met een bocht naar rechts gaat en dan ga je naar links, dat is wel leuk. Hij is alleen een beetje langzaam. Dat mag van mij wel sneller", vertelt Dennis. De glijbaan staat in het subtro pische gedeelte van het zwembad. Daar zijn ook de whirlpool, het kleuter- en peuterbad te vinden. De zwembaden voor de kleintjes zijn voorzien van een heuse glijbaan en al lerlei fonteintjes. Lotte (4) ligt op haar buik in het 15 centimeter diepe water en doet net alsof ze zwemt. Ze is met haar vader Egbert Kruidhof en heeft het zichtbaar naar haar zin. Kruidhof is geen regelmatig bezoeker van het zwembad. „Ik wilde gewoon even kijken en heb mijn dochter meegeno men. Voor kinderen is het hier heel leuk." zegt hij. Het publiek wist de eerste dag het bad goed te vinden. Om kwart voor zeven 's ochtends stonden de eerste zwem mers al klaar om in het water te gaan. De vroege vogels die dachten de eerste zwemmers in het nieuwe bad te zijn, hebben het mis. Gemeenteambtenaren en hun familie mochten de avond er voor het bad alvast (gratis) in zwem men. Het zwembad heeft gisteren onge veer de 850 bezoekers gekregen. Het Middelburgse parkeer probleem lijkt vooral tus sen de oren van de automo bilist te zitten. De helft van de bewoners van de stad zegt het moeilijk te vinden een parkeerplaats te vin den, terwijl uit cijfers blijkt dat er in de parkeergarages vaak veel plaatsen vrij zijn. Die garages liggen te ver van de winkels, zegt de au tomobilist. Of ze zijn te eng. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Het nieuwe parkeerbeleid is sinds de invoe ring, anderhalf jaar geleden, onderwerp van felle discussies. Niet alleen op straat, maar ook in het stadhuis. Er gaat geen raadsvergadering voorbij zon der dat er via de één of andere omweg over parkeren wordt ge sproken. Een enquête onder binnenstadsbewoners, overige Middelburgers, ondernemers en inwoners van Walcheren moest duidelijk maken hoe er onder de bevolking nu echt gedacht wordt over parkeren. De cijfers logen er niet om. De helft van de ondervraagden vindt het nu moeilijker om een parkeerplaats te vinden, terwijl er voor bezoekers juist plaatsen zijn bijgekomen na de afschaf fing van de vergunningsgebie- den. Dat 60 procent van de be woners van de binnenstad aan geeft moeilijker een plekje te kunnen vinden, is dan ook een logisch gevolg van het afschaf fen van het vergunningssys teem. Mensen kunnen niet lan ger gebruik maken van voor bewoners gereserveerde plaat sen. Op drukke dagen staan de straten vol met auto's van bui ten de stad. Het nieuwe par- keersysteem lijkt dan ook in vloed te hebben op het autobezit van de mensen in de stad. Bijna 20 procent van de mensen in het centrum had eerst geen auto. Dat zijn er nu 6 procent meer. Toch ligt het autobezit in de bin nenstad nog steeds hoger dan het landelijk gemiddelde. De parkeergarages rond het cen trum zijn bijna nooit helemaal vol. De Geerekelder is met een bezetting rond de 90 procent het drukst, maar de twee andere ga rages zijn slecht bezet. Vooral niet-Middelburgers maken ge bruik van de parkeergarages, maar toch wil eenderde van de bezoekers van buiten de stad niet in de garages parkeren om dat ze te duur, te eng of te ver weg zijn. Slechts een kwart van de Middelburgers zet de auto in de garage als ze gaan winkelen, bijna 40 procent zet de auto op straat bij een dure parkeerme- ter. Bij sociaal-culturele activi teiten worden de garages nog minder gebruikt, wat te maken kan hebben met de sluitingstij den of de ligging van de garages. door Wout Bareman TERNEUZEN - De provincie en de 'tunnelgemeenten' Terneu zen en Borsele proberen samen een doorbraak te bewerkstelli gen in de discussie met Den Haag over de financiering van een beroepsbrandweer voor de Westerscheldetunnel. Eerder deze week kwamen commissa ris van de koningin W. van Gel der en burgemeester J. Lonink van Terneuzen en J. Gelok van Borsele in spoedberaad bijeen. Dat gebeurde op initiatief van Van Gelder. Die kreeg het vlak voor diens vertrek aan de stok met burge meester R. Barbé over de inter pretatie van afspraken en toezeggingen die eerder door rijksvertegenwoordigers waren gedaan. Daarbij speelde ook de briefwisseling tussen ex-staats secretaris Hessing van Binnen landse Zaken en de vroegere mi nister De Boer van Verkeer en Waterstaat een belangrijke rol. Hessing stelde De Boer in mei voor 12,5 miljoen euro bij te dra gen, maar De Boer liet hem per kerende post weten daar niets voor te voelen. Hij wilde niet verder gaan dan 1,25 miljoen per jaar. Barbé en Gelok herin nerden de bewindslieden in brieven aan de eerdere toezeg ging: die 12,5 miljoen euro is on misbaar bij het opzetten van een beroepsbrandweer, die vanaf 2005 tien jaar achtereen een op timale calamiteitenbestrijding in de tunnel kan garanderen. De resterende 12,5 miljoen is toege zegd door de provincie, de Re gionale Brandweer, de twee tunnelgemeenten en het haven schap Zeeland Seaports. Tijdens het spoedoverleg eerder deze week stemden de provincie en de twee gemeenten de mars route op elkaar af. Burgemees ter Lonink: „Dat is de meest voor de hand liggende aanpak. De hele kwestie werd de afgelo pen jaren voornamelijk beïn vloed door een competentie strijd tussen de verschillende overheden. Eerst was er het pro bleem rond de oprichting van de zogenoemde Sloebrandweer, een combinatie van de geprofes sionaliseerde gemeentelijke brandweer en de korpsen van de industriële bedrijven in het Sloegebied. De provincie nam het voortouw, maar de gemeen ten wilden zelf het initiatief in handen houden. Bestuurlijk is er nogal wat fout gegaan. Later kreeg je de discussie tussen de ministeries over de verantwoor delijkheid voor de veiligheid in de tunnel. Van die discussies moeten we af. We moeten dit jaar de zaak nog in gezamenlijk heid op de rails zetten, zodat we vanaf 2005 de zaak op orde heb ben." Lonink noemt een tweestrijd binnen de provincie (de provin cie enerzijds, de gemeenten an derzijds) contraproductief. Daarom trekken Van Gelder, Lonink en Gelok nu gezamen lijk op richting Den Haag. Lo nink: „Hebben we de bestuur lijk weg afgelegd, dan kunnen we ons altijd nog beraden op - bijvoorbeeld - juridische stap pen, al ben ik van dat laatste geen voorstander. We moeten er samen, mede aan de hand van het rampenbestrijdingsplan, uit kunnen komen." Tot 2005 wordt de norm gehanteerd dat een aanri j ti j d van tien minuten aan vaardbaar is. Daarna moeten andere, definitievere maatrege len worden getroffen. Lonink: „Optimaal is natuurlijk een be roepsbrandweer aan beide zij den van de tunnel." Hoe die vorm moet krijgen, kan nog onderwerp van discussie vormen. Samenwerking met de brandweerkorpsen van de gro te bedrijven in de Kanaalzone en het Sloegebied sluit hij niet uit. Mits daarover sluitende afspraken kunnen worden ge maakt. „Vraag je om bijstand van zo'n korps, dan moet je heel goed weten hoe je de zaken regelt als zich op dat moment toevallig ook een calamiteit voordoet op dat bewuste be drijf." door Miriam van den Broek AAGTEKERKE - Alle dorpsraden van de gemeente Veere hebben gezamenlijk bij de gemeente geklaagd over een toename van paarden- mest op de straten. De dorps raden willen dat de gemeente een convenant afsluit met maneges waarin wordt afge sproken dat ruiters niet op fietspaden mogen komen. „In de gemeente Veere zien we - ook door het toenemen de toerisme - steeds meer 'zondagsruiters", schrijft H. Willems namens de dorpsra den. „Zij confronteren de be woners van de gemeente in toenemende mate met de las ten van hun lusten." De dorpsraden weten dat paard en ruiter gerekend moeten worden tot de gewone ver keersdeelnemers en dat ze dus gebruik kunnen maken van de openbare weg. Maar de dorpsraden weten ook dat de gemeente daar een uitzon dering op kan maken door de Algemene Plaatselijke Ver ordening aan te passen. De dorpsraden willen dat er gezocht wordt naar een op lossing voor de hele gemeen te. Ze stellen voor een samen hangend stelsel van ruiter- routes aan te leggen. De rui ters hoeven dan niet langer over fietspaden te rijden. Met de maneges kan worden af gesproken dat dit zelfs voort aan verboden wordt. „Elders is er ruimte genoeg", vullen ze aan. „Walcheren heeft het meest fijnmazige net van binnen wegen van Nederland, dat voldoende ruimte biedt aan ruiter en paard. Het college van B en W er kent het probleem van door paardenmest vervuilde fiets paden en legt uit dat ruiters van de berm of de rijbaan ge bruik moeten maken als er geen ruiterpad is. Gebruik maken van een fiets- of voet pad is verboden. De ruiter is verder verplicht ervoor te zorgen dat de uitwerpselen van het paard snel worden opgeruimd. Het is de taak van de politie om daarop toe te zien. „Wij hebben op dit moment helaas geen alternatieven beschikbaar die kunnen bij dragen aan een oplossing voor uw probleem", schrij ven B en W. „We zien geen heil in het treffen van maat regelen die de bewegings vrijheid van ruiters inper ken. Dergelijke verboden zijn in onze ogen moeilijk te controleren en te handha ven." De Zeeuwen zijn een beetje ver wend doordat de steden in de provincie relatief laat begonnen met het invoeren van betaald parkeren. Bij een bezoek aan Amsterdam of Antwerpen klaagt niemand over dure par keerplaatsen of slechte bereik baarheid, dat wordt voor ken nisgeving aangenomen. In Middelburg moppert iedereen, naar nu blijkt niet altijd terecht. Toegegeven, op hele drukke da gen in de zomer of rond de feest dagen, staat de hele stad volOm die drukte op te vangen, is extra ruimte nodig aan de rand van de stad. Wat in Goes kan, moet in Middelburg ook kunnen. Al ja ren wordt gesproken over een onderzoek naar transferia. Met wat meer daadkracht hadden die er al kunnen zijn. Het is nog steeds steeds niet voor elkaar. In de Wester scheldetunnel is het moeilijk bellen met een mobieltje. Maar er wordt aan gewerkt. Over een maand of wat kan iedereen 6,6 kilometer lang ongestoord aan het thuis front laten weten dat de aardappels kunnen worden opgezet. Het leek de regionale omroep aardig in de uitzending een testje te doen. Dus werd een wakkere verslaggeefster de tunnel ingezonden met de mededeling dat zij niet veel later vanuit de studio zou worden gebeld op haar gsm. Toen het moment daar was, zocht de presentator tever geefs contact met 'onze vrouw in de tunnel'. De lijn bleef dood. De test leek ge lukt: mobieltjes haperen nog steeds bij een tunnelpassage. Een minuut of wat later... ja wel, de verslaggeefster aan de lijn. En zij meldde monter aan de studio in Oost-Sou burg: ,,Ja, daar ben ik weer hoor. Ik rij nu de tunnel uit en heb m'n mobieltje net weer aangezet."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 11