koel Een loket voor alle geschillen tussen winkelier en klant Stroomverbruik pc schokt Consumentenbond het bedrijf 7 Duitse supermarkt test nieuwe snellere betaalvormen Cybercrime S schaadt bedrijven profijt It tó Koopgedrag Ontwerp Milieuregels Fusies Wet vrijdag 11 juli 2003 Harde eisen duurder treinkaartje Rotterdam pakt belwinkels aan Rente eurolanden onveranderd Vredestein verdwijnt van beurs Opdracht voor Stork-consortium Winkelen met computer op kar nart onze redactie economie vol REINSBERG - In de super- 8i markt van de toekomst krijgt de rit' klant een platte computer op zijn winkelkar geschoven. Hij scant zijn klantenkaart langs de zijkant van de computer zodat IonJe supermarkt weet wie er bin st nenis. juBij de groenten flitst een aan- DiJ 'bieding op zijn scherm. Die ne- higeert de klantBi j de wasmidde ls .len verschijnt een plaatje van ',8 een aanbieding op het scherm, it .Dezebevalt hem meer, de klant a rpakt een pak en scant de streep- ,j jescode. Als de klant zijn bood- eit schappenlijstje heeft afgewerkt e en alle gekochte artikelen heeft tu gescand, loopt hij naar de kassa. iLDaar rekent hij het totaalbe- is drag af dat de computer heeft Kt berekend. Het werk van de cais- elij sière blijft beperkt tot het innen 1 van het geld. et: In het Duitse Reinsberg, even lor over de grens bij Nijmegen, os wordt sinds twee maanden een K1 voorschot genomen op de super- Ie. markt van de toekomst. Hier !sheeft het Duitse concern Metro Group een winkel geopend, waarin alle denkbare technolo- «'gieis verwerkt. In de formule it:.'Extra' hangen beeldschermen os .waarop aanbiedingen te zien 41 zijn. De weegschalen 'zien' zelf welke product erop ligt. Klan- 161 ten die meer willen weten over e een bepaald artikel, krijgen die ptinformatie indien gewenst ge- „1 print door simpelweg het beeld scherm aan te raken. „We willen in de markt testen of SI l' LEIDSCHENDAM - De di helft van alle Nederlandse l,ï bedrijven heeft vorig jaar iï! ongewenst bezoek gehad - via het computernetwerk. Hoe groter het bedrijf, des te hoger de kans op virus sen of inbraak in de com- r, puter. Minder dan één op as de vijf getroffen bedrijven it doet aangifte bij de politie it van de computercrimina- liteit. nf Dat heeft internetplat- form ECRNL gisteren j gemeld op basis van bere- r. keningen van onder lij zoeksbureau Ernst f Young. De schade die be- "c drijven in 2002 door de t:' computerkraken oplie- pen, bedroeg in totaal 185 miljoen euro aan verloren j, arbeidsuren.De indirec- rci te schade is natuurlij kook t enorm, maar daar zijn x; geen berekeningen van", te aldus een woorvoerster van ECRNL. Het is niet duidelijk hoe- veel bedrijven investeren in netwerkbeveiliging, j Een onderzoeker van e Ernst Young ontvangt if hierover tegenstrijdige e- berichten. „Meestal heb ben bedrijven er de mond vol van, maar doen ze er weinig aan." Volgens hem wegen bedrijven de risi co's af. „Ze kijken hoe r groot de kans is dat ze te J maken krijgen met com- l# putercriminaliteit en hoe- veel tijd ze daaraan kwijt t zijn. Valt dat mee, dan in- ei vesteren ze minder in de beveiliging van het net- t werk." j Aangifte Van de grote bedrijven 5 doet ongeveer 30 procent I aangifte van 'cybercrime' ECP.NL vindt dat een po- ii- sitieve ontwikkeling. Het i platform vindt het van groot belang dat politie een overzicht krijgt van de aard en omvang van com- j Potercriminaliteit. Kleine en middelgrote on dernemingen doen min- s der vaak aangifte. „Maar i>- daar wordt ook minder in- 5 gebroken", zei de woord- voerder van Ernst Joung- ,,De beveiliging bij deze bedrijven is meestal slecht." ANP dit werkt", aldus G. Wolfram van de Metro Group, in Neder land actief met de formules Ma- kro en Media Markt. „Daarom ziet de winkel er niet echt futu ristisch uit. De eerste dagen kwamen er niettemin zoveel nieuwsgierige klanten dat we het niet konden verwerken. De druk is nu wat van de ketel. Nu de storm is gaan liggen, blijkt dat 10 tot 15 procent van de klanten gebruik maakt van de platte computer. Het valt op dat vooral mannen zich laten verleiden. Wolfram is optimis tisch. Hij hoopt dat het aantal 'computerklanten' de komende maanden toeneemt tot 20 pro cent. De klanten die meedoen, moe ten persoonlijke gegevens af staan. „Wij vragen of ze het goed vinden dat we het koopgedrag analyseren", legt Wolfram uit. „Aan de hand daarvan krijgen onze klanten op maat gemaakte reclames. Tot nu toe hebben we geen problemen ondervonden. Er wonen dertigduizend men sen in Reinsberg, van wie er al zesduizend een klantenkaart hebben." Maar de winkel heeft meer nieu wigheden. Zo kunnen klanten die geen gebruik van de compu ter willen maken, afrekenen bij de zelf scankassa. Daar voeren ze zelf hun boodschappen langs en rekenen vervolgens met een betaalpas af, zonder tussen komst van de caissière. Toch kiest een meerderheid in de win kel voor de 'ouderwetse' kassa. door Jeffrey Kutterink SINT-MAARTENSDIJK - Goedhart in Sint-Maartensdijk maakt luchtkoelers en luchtge- koelde condensors voor het be drijfsleven. Ze zijn bedoeld om bijvoorbeeld appels, sla en kant-en-klaar-maaltijden koel te bewaren of in te vriezen. Met een export naar vijftig landen behoort het bedrijf tot de grote re producenten op de markt van industriële luchtkoelers en luchtgekoelde condensors. Aan het koelen van aardappelen worden andere eisen gesteld dan aan het koelen van citrus. En een koelruimte is iets heel anders dan een vriestunnel. Sinds 1933 produceert Goed hart Cooling Equipment warm tewisselaars, zoals luchtkoe lers en luchtgekoelde con densors. Het bedrijf begint in 1933 in het hart van Rotterdam. 33 jaar la ter maakt de onderneming de overstap naar het Thoolse Sint- Maartensdijk, want daar was ruimte beschikbaar voor uit breiding. Na een overname door Vanandel Verenigde Bedrijven in 1968, is het bedrijf sinds 1987 weer zelfstandig. Inmiddels heeft Goedhart pro ductievestigingen in Sint- Maartensdijk en het Tsjechische Nymburk. Daarnaast heeft het verkoopkantoren in Wadenhoe (Verenigd Koninkrijk), Borken (Duitsland) en Valencia (Spanje). Komend jaar komt er nog een commerciële vestiging in Frankrijk bij. Goedhart maakt de luchtkoe lers en luchtgekoelde con densors voor voedselopslag en - verwerking. De onderneming levert niet direct aan de eind verbruikers, maar aan koel- technische installateurs, fabri kanten van koel- en vriestun- nels en soms aan de groothan del. Afnemers zijn de vleesindu strie, bakkerijen, brouwerijen, zuivelverwerkers, koelhuizen, testruimten voor de automobiel industrie en fruitopslag en -dis tributie. Klanten zijn bijvoor beeld Ahold, Nestlé, de Fruit- terminal in Bremerhaven, de fruitveiling in Kapelle, Unile ver en Campina. Behalve producten voor indu striële installaties, produceert Goedhart ook luchtkoelers en luchtgekoelde condensors voor de commerciële koeltechniek en soms voor klimaatbeheersings- installaties. Volgens Metro werken de nieu we snellere betaalvormen dief stal niet in de hand. „We hebben overal camera's opgesteld", legt Wolfram uit. „Bovendien con troleren we steekproefsgewijs winkelwagens. We zien in de In totaal bouwt het bedrijf jaar lijks ruim achtduizend eenhe den, waarvan 80 procent is be stemd voor de export. Ongeveer driekwart van de pro ducten wordt ontworpen door de eigen research and develop ment afdeling. „Elke situatie is weer anders en vereist een ande re aanpak", zegt directeur J. Matthijssen. „Daarom ontwer pen en bouwen we systemen voornamelijk in overleg met de klant." Om te kunnen profiteren van de potentiële groei van de opko mende Oost-Europese markt, richtte Goedhart in 1995 Goed hart Bohemia op in het Tsjechi sche Nymburk. De vestiging produceert ook luchtkoelers en luchtgekoelde condensors voor Sint-Maartensdijk. „Doordat de loonkosten er lager zijn, kun nen we er bepaalde typen pro ducten maken tegen concurre rende marktprijzen", vertelt Matthijssen. „Zouden we die in Sint-Maar tensdijk produceren, dan zou den we veel meer moeten inves teren en grotere volumes moe ten produceren om concurre rend te zijn. Doordat we bepaalde installa ties nu wel concurrerend op de markt kunnen zetten, levert dat het bedrijf uitstraling op. De twee maanden dat we open zijn minder diefstal dan normaal." Dit project doet de supermarkt organisatie onder meer samen met Cisco Systems, dat voor het grootste deel van de techniek zorgt. „Met een minimale voor- IMaam Goedhart Cooling Equipment Plaats Sint-Maartensdijk Opgericht 1933 Aantal werknemers 245 (75 Nymburk, Tsjechië) Omzet 30 miljoen euro spin-off van Tsjechië, merken we weer in Sint-Maartensdijk, omdat het extra opdrachten op levert. Daarom is ook hier de werkgelegenheid toegenomen." De afnemer kiest niet alleen de grootte van de installatie, maar ook het koelmedium: ofwel de stof die daadwerkelijk de warmte afvoert. Grofweg zijn er raad, een kortere levering en minder uitverkochte artikelen, kan een bedrijf lagere prijzen hanteren dan de concurrentie", meent M. Moazami van Cisco. Al met al werken circa veertig partners van Metro mee aan de twee: natuurlijke en syntheti sche koelmiddelen. Matthijssen: „Aanvankelijk werd gebruik gemaakt van na tuurlijke middelen, zoals onder andere ammoniak. De chemi sche industrie ontwikkelde al ternatieve synthetische midde len. Maar de meeste bevatten milieuschadelijke stoffen. Door milieunadelen of een verbod daarop, wordt weer overge schakeld op het gebruik van na tuurlijke koelmiddelen." Een probleem is dat het gebruik van natuurlijke koelmiddelen afhankelijk is van lokale of lan delijk geldende milieuregels. „Als een koelinstallatie in Frankrijk meer dan 60 kilogram ammoniak bevat, dan worden strengere eisen aan de installa tie gesteld. Dat resulteert inlan- gere vergunningsprocedures en hogere kosten. Dat soort regel geving beïnvloed dus wat voor soort installatie een afnemer kiest. Door koelsystemen tech nisch anders in te richten, is het mogelijk om met minder koel- middel, toch een grote koelca- paciteit te bereiken." Nederland loopt volgens Mat thijssen voorop met het gebruik van natuurlijke koelmiddelen, zoals kooldioxide. „Daarbij winkel. Daaronder zit ook Phi lips dat een deel van de chips le vert. Of de technische snufjes in de winkel straks ook echt overal terugkomen, weet Wolfram nog niet. „We gaan het beste eruit halen." ANP wordt geen nieuwe toegepast, maar de kooldioxide gebruikt die andere bedrijven uitstoten. Eerst wordt het vloeibaar ge maakt, zodat het kan worden vervoerd. Daarna kan het wor den toegepast in koelsyste men." Het grootste afzetgebied van Goedhart is Nederland. Daarna volgen Duitsland, Verenigd Ko ninkrijk, België en Luxemburg en Spanje en Portugal. Mat thijssen ziet volop groeimoge lijkheden in Oost-Europa en in Spanje en Portugal. „In verhou ding zijn er in die Zuid-Europe- se landen nog minder industrië le koelinstallaties. Je ziet nu dat de vraag er toeneemt. Daarom is het goed dat we er beschikken over een eigen verkoopkan toor." Hoewel Matthijssen de toe komst niet pessimistisch inziet, maakt hij zich wel zorgen over de concentratie van installa teurs. „Doordat door fusies en overnames steeds grotere be drijven ontstaan, blijven er minder installateurs over en dus minder afnemers. Bovendien kunnen grotere afnemers bij voorbeeld prijseisen stellen, waardoor de druk op de markt van koelinstallaties toeneemt." door Hans Sonders i Iedereen weet dat 'gelijk heb ben' niet betekent dat je ook 'gelijk krijgt'. Dat is evenzo met 'in je recht staan'. Dit laatste geldt zeker voor het vele consu mentenleed dat mensen kan overkomen. Uit onderzoek van de Consumentenbond onder achthonderd Nederlanders blijkt dat 72 procent van hen de afgelopen vijf jaar wel eens on tevreden is geweest. De klachtenlijst omvat appara ten die snel stuk gingen, te laat geleverde artikelen, slechte ser vice en hoger dan verwachte prijzen. Slechts een klein deel van de ontevreden klanten kon het probleem zelf met de leve rancier van het apparaat of de dienst oplossen. Dikwijls on dervond de klager veel onwil. Een kwart van de ontevreden klanten die er met de winkelier niet uitkwamen, liet het er ver der maar bij zitten. 'Gelijk ha len' kost veel tijd en moeite met een geringe kans op succes, is hun redenering. De volhouders uitten hun grieven vooral in brieven of gingen zelf langs bij de winkelier. En niet zonder succes: de helft van de volhou ders kreeg alsnog zijn gelijk. Niet alles is de schuld van de winkelier. Er is veel onwetend heid. Zowel bij de leverancier als bij de klant. Want wat als de garantietermijn van een appa raat is verstreken. Betekent dat einde verhaal? „Nee hoor", weet woordvoerder Juliette Olders van de Consu mentenbond. „Er bestaat zoiets als 'een te verwachten levens duur'. Als je nieuw gekochte dvd-speler er na twee jaar mee ophoudt, dan kan de garantie termijn zijn verstreken, maar daarmee is het verhaal nog niet uit. Dan moet je er met de win kelier kunnen uitkomen." De Consumentenbond meent dat in Nederland alles in theorie wel goed geregeld lijkt, maar de praktijk blijkt weerbarstiger. Olders: „Er zijn rechters bij wie je terecht kunt en er bestaan ge schillencommissies. Maar die eersten zijn moeilijk toeganke lijk en een gang naar de rechter is ook duur. En wat geschillen commissies betreft, daarbij moet de winkelier wel zijn aan gesloten. Bovendien weten de meeste mensen niet of er zo'n commissie bestaat." De Bond pleit daarom voor één loket waarbij de klant terecht kan als hij met zijn klacht bij de leverancier nul op het rekest krijgt. Zo'n loket zou volgens de Consumentenbond volledig on afhankelijk dienen te zijn en daarom van de overheid moeten uitgaan. De consument moet er zonder rechtsbijstand van een advocaat zijn gelijk kunnen ha len, de kosten mogen de 50 euro nooit overschrijden en de klacht dient binnen drie maanden te zijn behandeld. In één adem door wil de Consu mentenbond ook 'oneerlijke handelspraktijken' aanpakken. Als schrijnend voorbeeld haalt de woordvoerder de 'bakken- wassers' aan. Dit zijn zakenlui die aanbieden tegen bijvoor beeld 7 5 euro per jaar de gft-bak te reinigen. Na betaling van het bedrag is het in veel gevallen ge daan met de pret. Van de bak ken wassers wordt vaak niets meer vernomen. Er dient volgens de bond een wet te komen die dergelijke on frisse praktijken aanpakt. „Met een sanctie voor als het mis gaat", zegt Olders. Zij bena drukt evenwel dat winkeliers zelf ook nog wel eens slachtoffer zijn. Zo zijn vooral de 'geld-te- rug-acties' berucht. Die hielden in dat de consumenten na ver loop van een aantal jaren de aankoopprijs voor bijvoorbeeld de gekochte keuken of het huis houdelijk apparaat terug zou krijgen. Voor de financiële af handeling hiervan was een tus senpersoon, een 'hei-verzeke raar', verantwoordelijk. „Die bleek nogal eens met de noor derzon vertrokken, waardoor zowel winkeliers als klanten met lege handen werden achter gelaten", zegt Olders. De 'negatieve optie' is ook iets dat valt ook onder het kopje 'on eerlijke handelspraktijken'. Van een 'negatieve optie' is sprake als de klant na de leve ring van de bestelling zelf moet aangeven dat hij niet automa tisch vervolgleveringen wil hebben. Gaf de klant dit niet aan dan ging het bedrijf ervan uit dat het onbeperkt nieuwe le veringen kon doen. „Maar dit is nu zelfs bij wet verboden." GPD HnorKees Bos pEN HAAG - Ondanks ener giezuiniger beeldschermen, is van energiebesparing niets te merken bij tien desktop-pc's die door de Consumentenbond zijn onderzocht. De modellen van dit jaar blij ken zelfs meer stroom te ge bruiken dan die van vorig jaar: een stijging van 192 naar 200 kWh per jaar. Volgens de Con- sumentenbond zijn vooral de Q-motion en de Headstart ech te slurpers. Zij gebruiken circa tweederde meer stroom dan de pc van MyCom. De Consumentenbond zegt dat pc's ook veel stroom gebruiken als ze niet in gebruik zijn, maar wel aan staan. De systemen ge bruiken ook in softwarematig uitgeschakelde toestand vaak nog tussen de 15 en 20 watt. Pc's laten aanstaan kost 15 tot 26 euro per jaar, meldden de onderzoekers gisteren in het tijdschrift 'de digitale consu ment'. De bond onderzocht tien desk- top-pc's van rond de 1000 euro. Enkele geteste machines ble ken veel herrie te maken. De ventilator van de MyCom kan in de hoogste stand zelfs de vergelijking met een stofzuiger aan. De onderzoekers stuitten bij het installeren van de pc's op merkwaardige gebreken en te kortkomingen. Zo had de MyCom een dvd- speler die alleen was ingesteld op in Amerika verkochte films. Die instelling was niet meer te wijzigen. De Q-motion heeft twee aansluitingen voor een monitor, maar daar werkt er maar een van. Bovendien had de Packard Bell te korte spea kerkabels: de computerkast kan daardoor niet onder de ta fel. De Consumentenbond geeft een pluim aan HP, die aan de bovenkant van de computer kast een opbergruimte voor tien cd's heeft. Bovendien heeft de kast een uitsparing om bij voorbeeld een digitale camera te kunnen plaatsen. ANP In Reinsberg wordt een voorschot genomen op de supermarkt van de toekomst. foto ANP J UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen mogen op 1 januari 2004 de prijs van de treinkaartjes 2,2 procent plus de reguliere tariefstij ging verhogen, als 84,3 procent van de treinen in 2003 op tijd rijdt. De 'normale' prijsstijging bedraagt de in flatie plus 2 procent. Als de vervoerder over2004 86,7 procent van de treinen op tijd kan laten rijden, dan mag de onderneming op 1 januari 2005 de kaartjes nog eens met 2,2 procent plus de reguliere tariefs stijging duurder maken. Dat zijn de NS gisteren met reizi gersvereniging Rover en de Consumentenbond overeengeko men, aldus een woordvoerder van Rover gisteren. Over het eerste kwartaal van dit jaar reed 82,9 procent van de treinen op tijd. ANP ROTTERDAM - De gemeente Rotterdam pakt belwinkels die overlast veroorzaken aan. Bewoners van Rotterdam-Zuid hadden geklaagd over de shops die in dat stadsdeel als padde stoelen uit de grond schieten. De belwinkels veroorzaken vol gens omwonenden geluidsoverlast en zouden een dekmantel zijn voor criminele activiteiten. Politie en justitie treden op als er sprake is van strafbare fei ten, zoals heling, verkoop van gestolen telefoonkaarten en witwaspraktijken. ANP FRANKFURT - De rente in de twaalf eurolanden blij ft onver anderd. Dat heeft de Europese Centrale Bank gisteren tijdens haar reguliere bestuursvergadering besloten. Het belangrijk ste rentetarief blijft daarmee op 2 procent. De herfinancie ringsrente blijft daarmee op het laagste niveau sinds 1948. De Britse centrale bank, de Bank of Engeland, verlaagde gis teren de rente met een kwart procentpunt naar 3,5 procent. Daarmee kent Groot-Brittannië zijn laagste niveau sinds 1954. ANP ENSCHEDE - Opnieuw verdwijnt er een bedrijf van de beurs. Het gaat om bandenfabrikant Vredestein. Grootaandeelhou der Vredestein Investment Consortium (Vico) met een belang van 61 procent heeft gisteren een bod gedaan op alle overge bleven aandelen van het bandenbedrijf. Het bod komt neer op een bedrag van 7,50 euro per aandeel. Vico waardeert Vredestein daarmee op 64 miljoen euro. Vredestein is niet het enige fonds waarvan de notering in de afgelopen periode werd geschrapt. Zo verdwenen Axa Sten man, Free Record Shop en Uni-Invest om verschillende rede nen van de beurs. De grootaandeelhouder van Vredestein vindt dat er geen gronden zijn om een beursnotering te recht vaardigen. ANP ASSEN - Een consortium van Stork, Jacobs Nederland en Amec heeft van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) en Shell Expro een opdracht gekregen met een waarde van circa 700 miljoen euro. De NAM heeft dit gisteren be kendgemaakt. De opdracht betreft de levering van diensten onder meer op het gebied van onderhoud voor alle installaties van de NAM en Shell Expro in het zuidelijk deel van de Noordzee, inclusief de gasbehandelingsinstallaties Den Helder en Bacton in En geland. Het contract heeft een looptijd van zeven jaar. ANP Goedhart Cooling Equipment in Sint-Maartensdijk. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 7