9 Bandenberg bijna weggewerkt W 7f Beeld van een scheepskerkhof Gemeente komt met compromisplan voor Spuiplein Breskens Getergde varkensboeren moeten naar provincie voor milieuvergunning Dagverblijven hebben wachtlijsten voor vooral maandag, dinsdag en donderdag Euregio gaat akkoord met subsidie voor tuinenproject Alarm Wit water uit de kraan Jongen in bus opgepakt Connexxion past dienstregeling aan na klachten zeeuwse almanak ZEEUWS-VLAANDEREN dinsdag 8 juli 2003 Transport Mondingsgebied 4'-;VM-nt:: Sluis aan Zee Vertraging PZC Uitbreiding kinderopvang nodig door Euflène Verstraeten TERNEUZEN - De capaciteit voor kinderopvang in de ge meente Terneuzen moet flink worden uitgebreid om aan de vraag te kunnen voldoen. Dat blijkt uit de cijfers die de Stichting Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen op verzoek van burgemeester en wethou ders voor de gemeenteraad op een rijtje heeft gezet. Dit naar aanleiding van vragen door P. Clijsen (GroenLinks) en W. Broekhuysen (WD). De kinderdagverblijven van de stichting kunnen vooral op maandag, dinsdag en donder dag de vraag niet aan. Dat geldt voor vrijwel alle vestigingen. Axel heeft op alle dagen plaat sen tekort. Tussentijdse in stroom van kinderen in de leef tijd van twee tot vier jaar is volgens de stichting vrijwel niet mogelijk. De uitbreiding in de Rede zal vraag en aanbod meer in over eenstemming brengen, is de ver wachting. „Extra capaciteit op HULST - Door een storing in een pompstation in Os- sendrecht, van het Zeeuwse nutsbedrijf Delta komt er bij huishoudens in Oost-Zeeuws- Vlaanderen (ten oosten van Ax el) en op Zuid-Beveland sinds zondag wit water uit de kraan. Door de storing is het drinkwa ter verzadigd geraakt met lucht. De storing is zondagmiddag verholpen, maar de effecten kunnen nog een tot twee dagen merkbaar zijn. De lucht heeft volgens de persdienst van Delta geen invloed op de kwaliteit van het drinkwater. „Het kan dus zonder problemen worden ge bruikt en zonder problemen worden gedronken." door Raymond de Frel OOSTBURG - De Euregio Scheldemond gaat definitief akkoord met een subsidiever strekking van 426 duizend eu ro aan de Stichting Euregiotui- nen. Dankzij de bijdragegaat het veelbesproken toeristisch-edu- catief tuinenproject aan de Noordstraat in Oostburg deel uitmaken van een netwerk van vijf strategisch gelegen bezoe kerscentra in de regio. Tot gisteren konden de deelne mers van Euregio Scheldemond hun oordeel over de subsidie verstrekking geven. De provincie Zeeland en het mi nisterie van Economische Za ken gaven vorige week al groen licht. Van het Vlaamse Gewest en de provincies Oost- en West- Vlaanderen werd tot de dead line (gisteren) niets vernomen, wat zoveel als een 'ja-woord' betekent. Secretaris A. van Trigt van de Euregio Scheldemond had de grootste vrees voor de reactie van Zeeland. „Dat was de groot ste hobbel, want zij zijn toch wat meer bij de zaak betrok ken dan de overige participan ten." De subsidie is een behoorlijke opsteker voor de Euregiotuinen. Het project verkeert al geruime tijd in financiële nood, onder meer door het mislopen van di verse subsidies. De gemeente raad van Sluis ging in mei ak koord met een reddingsplan: een garantstelling voor een le ning van 750 duizend euro en de aankoop van vijf hectare grond buiten het park voor 300 dui zend euro. AXEL - Een 17-jarige jongen uit Axel is gister middag rond kwart voor twee aangehouden in de bus van Connexxion op de Tractaatweg in Terneu zen. Hij had een op een vuur wapen lijkend voorwerp bij zich. De Axelaar werd geboeid overge bracht naar het politiebu reau. korte termijn blijft nodig", zo wordt gesteld. Op kinderdagverblijf de Wip- Wap zijn 67 plaatsen beschik baar en zijn vraag en aanbod re delijk in evenwicht. Er is wel een wachtlijst voor bepaalde dagdelen. Daarom is uitbrei ding gewenst. Dat geldt ook voor de Schorremorries, maar daarvoor biedt de uitbreiding in de Rede soulaas. In Axel is de uitbreiding van de Kleine Draak 'zeer noodzakelijk' en ook bij de Kiddo's in Biervliet en het Zonnehuisj e in Sas van Gent zijn meer plaatsen gewenst. Bij de buitenschoolse opvang is de situatie een stuk beter. In Ter- neuzen kan, als de uitbreiding van de Rede is gerealiseerd, aan de vraag worden voldaan. In Axel is uitbreiding gewenst op maandag, dinsdag en donder dag. Ook in Biervliet is eigenlijk uitbreiding van de buiten schoolse opvang nodig. In Koe wacht komt in het kader van de realisering van de brede school na de zomervakantie een kinderdagverblijf met twaalf plaatsen en komen er ook tien plaatsen voor buitenschoolse opvang. Omdat de gemeente verder geen zaken doet met par ticuliere kinderopvangvoorzie ningen, hebben burgemeester en wethouders geen inzicht in de eventuele wachtlijsten bij die voorzieningen. De bandenberg aan de Terneuzense Zevenaarhaven is bijna verdwenen. De snippers worden over enkele weken naar Amsterdam verscheept. foto Wim Kooyman door Harold de Puysseleijr TERNEUZEN - Nog maar een fractie van de twee miljoen (vracht)auto- en tractorban den die aan de Terneuzense Ze venaarhaven lagen, moet door de vermalingsinstallatie. Dan kan de provincie Zeeland defi nitief het boek met de titel 'Tire Again' dichtslaan. Het bedrijf dat de bandenberg wegwerkt, heeft nog ongeveer anderhalve dag werk aan het versnipperen van zo'n 250 banden. Het bedrijf Tire Again dumpte vanaf 1992 (aanvan kelijk) zonder vergunning banden op het braakliggende terrein bij de Zevenaarhaven en voerde ze nauwelijks af, met als gevolg dat de bandenberg alleen maar groeide. Voor de provincie zat er - nadat de eigenaren met de noorder zon vertrokken waren - uitein delijk niets anders op dan samen met het havenschap en twee bedrijven uit de buurt op te draaien voor het oprui men van de twee miljoen ban den. Over enkele weken arriveert het schip dat de bandensnip pers afvoert. De berg snippers gaat op transport naar Gra- nuband in Amsterdam, het bedrijf dat het opruimen van de banden voor zijn rekening nam. Daar vindt de verde re verwerking tot korrels plaats. De korrels worden gebruikt voor wegenbouw, het maken van rubberen tegels en funde ringen voor kunstgrasvelden. door Ben Jansen VLISSINGEN - De Rede van Vlissingen, het Oostgat en de Wielingen zijn ware scheepskerkhoven. Op de onlangs verschenen Westerschelde Wrakken- kaart staan ongeveer honderdvijftig locaties waar schepen zijn vergaan en ge strand. Van de VOC-schepen Anna Ca- tharina en Het Vliegend Hert die in 1735 in de Scheur naar de kelder gingen tot de in 2000 bij Zoutelande gestrande chemi- caliëntanker Flottbek. De wrakkenkaart is een initiatief van de Middelburger Bas van der Velden. Hij verzamelde de informatie die tekenaar Joost Heeren heeft verwerkt. Het resul taat is een kaart die dankzij een windroos en een toevallig passerende meeuw oogt als een antieke zeekaart van het mon- dingsgebied van de Westerschelde. De erop aangegeven schepen zijn zoveel mo gelijk nagetekend van originele afbeel dingen. Van der Velden werkt voor een boekhan del in Vlissingen en incidenteel voor het Muzeeum. Hij had de taak een assorti ment boeken samen te stellen voor de winkelhoek van het maritiem museum. Van der Velden: „Toen dacht ik aan een wrakkenkaart. Er is altijd veel te doen over de verwijdering van gezonken sche pen en over vondsten die op wrakken van VOC-schepen worden gedaan. Ik wist van het bestaan van een wrakkenkaart voor de Waddenzee en bij navraag bleek die er voor de Westerschelde nog niet te zijn." De samenstellers van de kaart hebben bewust gekozen voor het mondingsge bied van de Westerschelde. Stroomop waarts, bijvoorbeeld ter hoogte van de sluizen van Hansweert en Terneuzen en in het Nauw van Bath, zijn ook veel schepen ten onder gegaan, maar naar de mening van Van der Velden leverde het mondingsgebied een fraaiere prent op. „We zaten ook min of meer vast aan het c4rr^.if Vfe.2/ Arr^.7A Jo^txA/ëlsQ rv cAvKcuor i&6f^ CUy ||jof 43 <5" r. oAfeefyenaL onJbe-k^esui, ISertour&s -tj66 P' 7of Hws Wéót-1 T>aX i960 Ci-e^ck£ \xm6LScn-JbnL- Pie.»-f ie. ^ortbekghdes Vergane en gestrande schepen voor de kust van Westkapelle en Zoutelande. formaat van 50 bij 70 cm. Een kaart van die afmetingen past in een standaard- lijst." De meeste wrakken op de kaart zijn ge dateerd tussen 1860 en 1960. Vanaf het eerste jaartal is Rijkswaterstaat een wrakkenregister gaan bijhouden; vanaf 1960 worden alle schepen die zinken meteen opgeruimd. Van der Velden en Heeren hebben met hun kaart niet de be doeling precies aan te geven waar nog wrakken op de bodem van de Wester schelde liggen. Zo staan nog schepen op de kaart die al zijn verwijderd (in het ka der van de wrakopruiming in verband met de verdieping van de Westerschelde) zoals de Germania, de Whimbrell en de Alan A. Dale. De in 1987 voor Zeebrugge gezonken en geborgen Herald of Free Enterprise is ook afgebeeld, net als de walvis die in 1957 bij Vlissingen strand de. Van der Velden legt er de nadruk op de wrakkenkaart niet mag worden be- door Raymond de Frel SLUIS - Voor de herinrichting van het Oranjeplein en het Spuiplein in Breskens moet zo snel mogelijk de eerste schop de grond in. Dat deelde wethouder J. Provoost de gemeenteraad gisteravond mee in een besloten raadsvergadering over de grote projecten in de gemeente Sluis. Provoost wilde gisterochtend vanwege het besloten karakter van de vergadering niet teveel kwijt over de inhoud maar lichtte wel een tipje van de slui er op. „Deze vergadering is puur bedoeld om de stand van zaken door te nemen en met de raad van gedachten te wisselen. Om te kijken met welke mensen we eventueel in zee gaan om be paalde zaken te realiseren. Dat wil ik eens in de luwte met de raad bespreken", aldus Pro voost. De wethouder geeft prioriteit aan het herinrichtingsproject in Breskens. „Toen ik daar in april was, bleek dat de plannen voor het Spuiplein allesbehalve in goede aarde vielen." Er zijn volgens Provoost alternatieven bedacht, waarin de basisge dachte van stedenbouwkundige A. Bhalotra en de wensen van bewoners en ondernemers zijn opgenomen. „Zo streven we er naar om toch de dijk tussen het Oranj eplein en Spuiplein te ver leggen. Die wens leeft immers al dertig jaar. Je moet een compro mis zoeken dat betaalbaar en uitvoerbaar is. De plannen van Bhalotra gooien we zeker niet helemaal overboord." Een voorstel over de voortgang van het ambitieuze project Sluis aan Zee wordt momenteel amb telijk voorbereid. „Er wordt ge keken naar het aan de Milieu Effect Rapportage (MER) ge toetste plan en het alternatieve plan, dat de initiatiefgroep Sluis aan Zee eind mei indiende. Bestudeerd wordt waarmee we verder gaan", aldus Provoost. Ook de voortgang van het pro ject Waterburg - een groene woonwijk voor welgestelden aan de westkant van Oostburg - stond gisteravond op de rol. „Dat plan kan hoogstwaar schijnlijk de bestemmingsplan procedure ingaan"meldde Pro voost. Soortgelijke besloten bijeen komsten worden in een later stadium ook gehouden over de huisvesting van het gemeente lijk apparaat en het project Groede Podium. BRESKENS - Vervoersmaat schappij Connexxion past een groot aantal buslijnen in Zeeuws-Vlaanderen aan de wensen van reizigers aan. Vanaf zondag rijdt Connexxion volgens een gewijzigde dienst regeling. Na de opening van de Westerscheldetunnel ging de vervoersmaatschappij over op een nieuw dienstrooster, maar daarin bleek een aantal knel punten aanwezig. De wijzigin gen hebben vooral te maken met aanpassingen in rijtijden, waar door aansluitingen op andere buslijnen minder onder druk komen te staan. In de praktijk komt het er op neer dat de bussen enkele minu ten eerder of later vanaf de halte vertrekken. De vertrektijden op lijn 10 zijn beter afgestemd op de schooltijden van scholen in Hulst en Terneuzen. Voor de toeristen rijdt vanaf za terdag de kustbus van Breskens naar Knokke. Deze lijn 14 ver voert elke zomer hoofdzakelijk toeristen naar strand of stad. Ook gaat vanaf dit weekend de nachtbus (lijn 17) weer rijden. Deze lijn is bestemd voor jonge ren, die in de avonduren een dis cotheek willen bezoeken. De nachtbus rijdt van Sluis via Cadzand naar Breskens. door Adri Klinkenberg 1 DEN HAAG - Tandenknarsend stond varkensboeren-raads- man J. van Groningen gisteren bij de Raad van State in Den Haag. Hij beklaagde zich daar over de vorige gemeente Hontenisse en de nieuwe gemeente Hulst, die naar zijn mening de vergun ningsaanvragen van twee van zijn cliënten al twee jaar lang saboteren. Gisteren, tijdens de rechtszitting, kwam daar bo venop dat de al veel te lang slepende procedures een nieuwe fase krijgen toegevoegd, die ze ker nog een jaar gaat duren. De Raad van State is namelijk sinds kort van oordeel dat varkens- mesterijen met een eigen brij- voerkeuken, zoals de twee waarvoor Van Groningen giste ren optrad, voor een milieuver gunning niet meer bij de ge meente maar voortaan bij het provinciebestuur moeten zijn. Dat betekent dat zijn twee Brabantse cliënten Lavi B.V. en J. Welvaarts, die plannen heb ben voor bedrijven met zeven duizend mestvarkens aan de Kamperweg en de Rummers- dijk, hun aanvraag bij de pro vincie moeten indienen. De vraag of de varkenshouders met de telkens aangescherpte mi lieuwetgeving hun plannen nog wel kunnen doorzetten zal op nieuw, maar dan door de pro vincie beantwoord moeten wor den. Dat levert tenminste een jaar vertraging op en mogelijk zelfs meer omdat de Stichting Varkensbestrijding zich zal ver zetten. Van Groningen kon het niet nalaten de lokale overheid een sneer te geven. „Maar eigen lijk moet ik dat niet doen, want Hontenisse is wel de gemeente geweest waaraan ik mijn carri ère te danken heb. Daar pluk ik nu nog de vruchten van". Zowel Lavi B.V. als Welvaarts willen in hun bedrijven een brij- voerinstallatie bouwen met een grotere capaciteit dan 50 kubie ke meter. Eigen voerbereiding uit voedselafval levert de boe ren een jaarlijkse besparing op van enkele tonnen. In recente uitspraken heeft de Raad van State echter uitgemaakt dat be drijven die meer dan 50 kubieke meter voedselresten verwerken eigenlijk afvalverwerkers zijn. Alleen de provincie is bevoegd om vergunningen te verstrek ken aan de afvalbranche. De provincie stelt dan automatisch ook voorschriften vast tegen stankhinder en ammoniakuit- stoot. De gemeente weigerde Lavi en Welvaarts de vergunningen om dat de aanvragen niet volledig zouden zijn. Volgens Hulst is op varkensbedrijven tegenwoor dig de Europese IPPC-richtlijn van toepassing. Die eist dat in de aanvraag tot in detail staat vermeld hoe de aanvrager mi lieuschade denkt te voorkomen. Volgens Van Groningen is de IPPC-richtlijn niet rechtstreeks van toepassing en waren de aan vragen wél in orde. Uitspraak van de Raad van Sta te volgt. Westerschelde wrakkenkaart schouwd als een product dat door de scheepvaart kan worden gebruikt. „Een deel van het nautisch verleden van Zee land wordt zo in één keer in beeld ge bracht. Wie de kaart heeft gezien, kijkt met andere ogen naar de Westerschelde wanneer hij op de boulevard in Vlissin gen of ergens aan het strand staat." Westerschelde Wrakkenkaart. Te koop voor 15 euro in de boekhandel, het Muzeeum In Vlis singen en in toeristenwinkels. Een wakkere lezer zag het ter hoogte van Rilland branden in de middenberm van de A58. Fluks belde hij met zijn 'handsfree' de 112. „Rilland? Kunt u dat spel len?" Onze abonnee gaf de plaats naam letter voor letter door. Antwoord: Okay, Rilland dus. Waar ligt dat?" Tussen Bergen en Krabben- dijke. Antwoord: Waar ligt Krab- bendijke?" Nadat onze man aangaf dat dit weer een eind voor Goes lag, begon er een lampje te branden. Hij werd door verbonden met de brand weeralarmcentrale in Vlis singen. Daar werd hem gemeld dat er al spuitgasten onderweg wa ren. Na deze uitputtende ervaring besloot onze lezer zich voort aan nog eens driemaal te be denken alvorens 112 te ver wittigen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 33