9
Bandenberg bijna weggewerkt
W 7f
Beeld van een scheepskerkhof
Gemeente komt met
compromisplan voor
Spuiplein Breskens
Getergde varkensboeren
moeten naar provincie
voor milieuvergunning
Dagverblijven hebben wachtlijsten voor vooral maandag, dinsdag en donderdag
Euregio gaat
akkoord met
subsidie voor
tuinenproject
Alarm
Wit water
uit de kraan
Jongen in bus
opgepakt
Connexxion past
dienstregeling
aan na klachten
zeeuwse almanak
ZEEUWS-VLAANDEREN
dinsdag 8 juli 2003
Transport
Mondingsgebied
4'-;VM-nt::
Sluis aan Zee
Vertraging
PZC
Uitbreiding kinderopvang nodig
door Euflène Verstraeten
TERNEUZEN - De capaciteit
voor kinderopvang in de ge
meente Terneuzen moet flink
worden uitgebreid om aan de
vraag te kunnen voldoen.
Dat blijkt uit de cijfers die
de Stichting Kinderopvang
Zeeuws-Vlaanderen op verzoek
van burgemeester en wethou
ders voor de gemeenteraad
op een rijtje heeft gezet. Dit
naar aanleiding van vragen
door P. Clijsen (GroenLinks) en
W. Broekhuysen (WD).
De kinderdagverblijven van de
stichting kunnen vooral op
maandag, dinsdag en donder
dag de vraag niet aan. Dat geldt
voor vrijwel alle vestigingen.
Axel heeft op alle dagen plaat
sen tekort. Tussentijdse in
stroom van kinderen in de leef
tijd van twee tot vier jaar is
volgens de stichting vrijwel niet
mogelijk.
De uitbreiding in de Rede zal
vraag en aanbod meer in over
eenstemming brengen, is de ver
wachting. „Extra capaciteit op
HULST - Door een storing in
een pompstation in Os-
sendrecht, van het Zeeuwse
nutsbedrijf Delta komt er bij
huishoudens in Oost-Zeeuws-
Vlaanderen (ten oosten van Ax
el) en op Zuid-Beveland sinds
zondag wit water uit de kraan.
Door de storing is het drinkwa
ter verzadigd geraakt met lucht.
De storing is zondagmiddag
verholpen, maar de effecten
kunnen nog een tot twee dagen
merkbaar zijn. De lucht heeft
volgens de persdienst van Delta
geen invloed op de kwaliteit van
het drinkwater. „Het kan dus
zonder problemen worden ge
bruikt en zonder problemen
worden gedronken."
door Raymond de Frel
OOSTBURG - De Euregio
Scheldemond gaat definitief
akkoord met een subsidiever
strekking van 426 duizend eu
ro aan de Stichting Euregiotui-
nen.
Dankzij de bijdragegaat het
veelbesproken toeristisch-edu-
catief tuinenproject aan de
Noordstraat in Oostburg deel
uitmaken van een netwerk van
vijf strategisch gelegen bezoe
kerscentra in de regio.
Tot gisteren konden de deelne
mers van Euregio Scheldemond
hun oordeel over de subsidie
verstrekking geven.
De provincie Zeeland en het mi
nisterie van Economische Za
ken gaven vorige week al groen
licht. Van het Vlaamse Gewest
en de provincies Oost- en West-
Vlaanderen werd tot de dead
line (gisteren) niets vernomen,
wat zoveel als een 'ja-woord'
betekent.
Secretaris A. van Trigt van de
Euregio Scheldemond had
de grootste vrees voor de reactie
van Zeeland. „Dat was de groot
ste hobbel, want zij zijn toch
wat meer bij de zaak betrok
ken dan de overige participan
ten."
De subsidie is een behoorlijke
opsteker voor de Euregiotuinen.
Het project verkeert al geruime
tijd in financiële nood, onder
meer door het mislopen van di
verse subsidies. De gemeente
raad van Sluis ging in mei ak
koord met een reddingsplan:
een garantstelling voor een le
ning van 750 duizend euro en de
aankoop van vijf hectare grond
buiten het park voor 300 dui
zend euro.
AXEL - Een 17-jarige
jongen uit Axel is gister
middag rond kwart voor
twee aangehouden in de
bus van Connexxion op de
Tractaatweg in Terneu
zen.
Hij had een op een vuur
wapen lijkend voorwerp
bij zich. De Axelaar
werd geboeid overge
bracht naar het politiebu
reau.
korte termijn blijft nodig", zo
wordt gesteld.
Op kinderdagverblijf de Wip-
Wap zijn 67 plaatsen beschik
baar en zijn vraag en aanbod re
delijk in evenwicht. Er is wel
een wachtlijst voor bepaalde
dagdelen. Daarom is uitbrei
ding gewenst. Dat geldt ook
voor de Schorremorries, maar
daarvoor biedt de uitbreiding in
de Rede soulaas. In Axel is de
uitbreiding van de Kleine
Draak 'zeer noodzakelijk' en
ook bij de Kiddo's in Biervliet en
het Zonnehuisj e in Sas van Gent
zijn meer plaatsen gewenst. Bij
de buitenschoolse opvang is de
situatie een stuk beter. In Ter-
neuzen kan, als de uitbreiding
van de Rede is gerealiseerd, aan
de vraag worden voldaan. In
Axel is uitbreiding gewenst op
maandag, dinsdag en donder
dag. Ook in Biervliet is eigenlijk
uitbreiding van de buiten
schoolse opvang nodig. In Koe
wacht komt in het kader van
de realisering van de brede
school na de zomervakantie een
kinderdagverblijf met twaalf
plaatsen en komen er ook tien
plaatsen voor buitenschoolse
opvang. Omdat de gemeente
verder geen zaken doet met par
ticuliere kinderopvangvoorzie
ningen, hebben burgemeester
en wethouders geen inzicht in
de eventuele wachtlijsten bij die
voorzieningen.
De bandenberg aan de Terneuzense Zevenaarhaven is bijna verdwenen. De snippers worden over enkele weken naar Amsterdam verscheept.
foto Wim Kooyman
door Harold de Puysseleijr
TERNEUZEN - Nog maar een
fractie van de twee miljoen
(vracht)auto- en tractorban
den die aan de Terneuzense Ze
venaarhaven lagen, moet door
de vermalingsinstallatie. Dan
kan de provincie Zeeland defi
nitief het boek met de titel 'Tire
Again' dichtslaan.
Het bedrijf dat de bandenberg
wegwerkt, heeft nog ongeveer
anderhalve dag werk aan het
versnipperen van zo'n 250
banden. Het bedrijf Tire Again
dumpte vanaf 1992 (aanvan
kelijk) zonder vergunning
banden op het braakliggende
terrein bij de Zevenaarhaven
en voerde ze nauwelijks af, met
als gevolg dat de bandenberg
alleen maar groeide.
Voor de provincie zat er - nadat
de eigenaren met de noorder
zon vertrokken waren - uitein
delijk niets anders op dan
samen met het havenschap en
twee bedrijven uit de buurt
op te draaien voor het oprui
men van de twee miljoen ban
den.
Over enkele weken arriveert
het schip dat de bandensnip
pers afvoert. De berg snippers
gaat op transport naar Gra-
nuband in Amsterdam, het
bedrijf dat het opruimen van
de banden voor zijn rekening
nam. Daar vindt de verde
re verwerking tot korrels
plaats.
De korrels worden gebruikt
voor wegenbouw, het maken
van rubberen tegels en funde
ringen voor kunstgrasvelden.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - De Rede van Vlissingen,
het Oostgat en de Wielingen zijn ware
scheepskerkhoven. Op de onlangs
verschenen Westerschelde Wrakken-
kaart staan ongeveer honderdvijftig
locaties waar schepen zijn vergaan en ge
strand. Van de VOC-schepen Anna Ca-
tharina en Het Vliegend Hert die in 1735
in de Scheur naar de kelder gingen tot de
in 2000 bij Zoutelande gestrande chemi-
caliëntanker Flottbek.
De wrakkenkaart is een initiatief van de
Middelburger Bas van der Velden. Hij
verzamelde de informatie die tekenaar
Joost Heeren heeft verwerkt. Het resul
taat is een kaart die dankzij een windroos
en een toevallig passerende meeuw oogt
als een antieke zeekaart van het mon-
dingsgebied van de Westerschelde. De
erop aangegeven schepen zijn zoveel mo
gelijk nagetekend van originele afbeel
dingen.
Van der Velden werkt voor een boekhan
del in Vlissingen en incidenteel voor het
Muzeeum. Hij had de taak een assorti
ment boeken samen te stellen voor de
winkelhoek van het maritiem museum.
Van der Velden: „Toen dacht ik aan een
wrakkenkaart. Er is altijd veel te doen
over de verwijdering van gezonken sche
pen en over vondsten die op wrakken van
VOC-schepen worden gedaan. Ik wist
van het bestaan van een wrakkenkaart
voor de Waddenzee en bij navraag bleek
die er voor de Westerschelde nog niet te
zijn."
De samenstellers van de kaart hebben
bewust gekozen voor het mondingsge
bied van de Westerschelde. Stroomop
waarts, bijvoorbeeld ter hoogte van de
sluizen van Hansweert en Terneuzen en
in het Nauw van Bath, zijn ook veel
schepen ten onder gegaan, maar naar de
mening van Van der Velden leverde
het mondingsgebied een fraaiere prent
op.
„We zaten ook min of meer vast aan het
c4rr^.if
Vfe.2/ Arr^.7A
Jo^txA/ëlsQ rv
cAvKcuor i&6f^
CUy ||jof 43
<5"
r.
oAfeefyenaL
onJbe-k^esui,
ISertour&s -tj66
P' 7of Hws Wéót-1
T>aX i960
Ci-e^ck£
\xm6LScn-JbnL- Pie.»-f ie.
^ortbekghdes
Vergane en gestrande schepen voor de kust van Westkapelle en Zoutelande.
formaat van 50 bij 70 cm. Een kaart van
die afmetingen past in een standaard-
lijst."
De meeste wrakken op de kaart zijn ge
dateerd tussen 1860 en 1960. Vanaf het
eerste jaartal is Rijkswaterstaat een
wrakkenregister gaan bijhouden; vanaf
1960 worden alle schepen die zinken
meteen opgeruimd. Van der Velden en
Heeren hebben met hun kaart niet de be
doeling precies aan te geven waar nog
wrakken op de bodem van de Wester
schelde liggen. Zo staan nog schepen op
de kaart die al zijn verwijderd (in het ka
der van de wrakopruiming in verband
met de verdieping van de Westerschelde)
zoals de Germania, de Whimbrell en de
Alan A. Dale. De in 1987 voor Zeebrugge
gezonken en geborgen Herald of Free
Enterprise is ook afgebeeld, net als de
walvis die in 1957 bij Vlissingen strand
de.
Van der Velden legt er de nadruk op de
wrakkenkaart niet mag worden be-
door Raymond de Frel
SLUIS - Voor de herinrichting
van het Oranjeplein en het
Spuiplein in Breskens moet zo
snel mogelijk de eerste schop de
grond in. Dat deelde wethouder
J. Provoost de gemeenteraad
gisteravond mee in een besloten
raadsvergadering over de grote
projecten in de gemeente Sluis.
Provoost wilde gisterochtend
vanwege het besloten karakter
van de vergadering niet teveel
kwijt over de inhoud maar
lichtte wel een tipje van de slui
er op. „Deze vergadering is puur
bedoeld om de stand van zaken
door te nemen en met de raad
van gedachten te wisselen. Om
te kijken met welke mensen we
eventueel in zee gaan om be
paalde zaken te realiseren. Dat
wil ik eens in de luwte met de
raad bespreken", aldus Pro
voost.
De wethouder geeft prioriteit
aan het herinrichtingsproject in
Breskens. „Toen ik daar in april
was, bleek dat de plannen voor
het Spuiplein allesbehalve in
goede aarde vielen." Er zijn
volgens Provoost alternatieven
bedacht, waarin de basisge
dachte van stedenbouwkundige
A. Bhalotra en de wensen van
bewoners en ondernemers zijn
opgenomen. „Zo streven we er
naar om toch de dijk tussen het
Oranj eplein en Spuiplein te ver
leggen. Die wens leeft immers al
dertig jaar. Je moet een compro
mis zoeken dat betaalbaar en
uitvoerbaar is. De plannen van
Bhalotra gooien we zeker niet
helemaal overboord."
Een voorstel over de voortgang
van het ambitieuze project Sluis
aan Zee wordt momenteel amb
telijk voorbereid. „Er wordt ge
keken naar het aan de Milieu
Effect Rapportage (MER) ge
toetste plan en het alternatieve
plan, dat de initiatiefgroep
Sluis aan Zee eind mei indiende.
Bestudeerd wordt waarmee we
verder gaan", aldus Provoost.
Ook de voortgang van het pro
ject Waterburg - een groene
woonwijk voor welgestelden
aan de westkant van Oostburg -
stond gisteravond op de rol.
„Dat plan kan hoogstwaar
schijnlijk de bestemmingsplan
procedure ingaan"meldde Pro
voost.
Soortgelijke besloten bijeen
komsten worden in een later
stadium ook gehouden over de
huisvesting van het gemeente
lijk apparaat en het project
Groede Podium.
BRESKENS - Vervoersmaat
schappij Connexxion past een
groot aantal buslijnen in
Zeeuws-Vlaanderen aan de
wensen van reizigers aan.
Vanaf zondag rijdt Connexxion
volgens een gewijzigde dienst
regeling. Na de opening van de
Westerscheldetunnel ging de
vervoersmaatschappij over op
een nieuw dienstrooster, maar
daarin bleek een aantal knel
punten aanwezig. De wijzigin
gen hebben vooral te maken met
aanpassingen in rijtijden, waar
door aansluitingen op andere
buslijnen minder onder druk
komen te staan.
In de praktijk komt het er op
neer dat de bussen enkele minu
ten eerder of later vanaf de halte
vertrekken. De vertrektijden op
lijn 10 zijn beter afgestemd op
de schooltijden van scholen in
Hulst en Terneuzen.
Voor de toeristen rijdt vanaf za
terdag de kustbus van Breskens
naar Knokke. Deze lijn 14 ver
voert elke zomer hoofdzakelijk
toeristen naar strand of stad.
Ook gaat vanaf dit weekend de
nachtbus (lijn 17) weer rijden.
Deze lijn is bestemd voor jonge
ren, die in de avonduren een dis
cotheek willen bezoeken. De
nachtbus rijdt van Sluis via
Cadzand naar Breskens.
door Adri Klinkenberg 1
DEN HAAG - Tandenknarsend
stond varkensboeren-raads-
man J. van Groningen gisteren
bij de Raad van State in Den
Haag.
Hij beklaagde zich daar over de
vorige gemeente Hontenisse en
de nieuwe gemeente Hulst, die
naar zijn mening de vergun
ningsaanvragen van twee van
zijn cliënten al twee jaar lang
saboteren. Gisteren, tijdens de
rechtszitting, kwam daar bo
venop dat de al veel te lang
slepende procedures een nieuwe
fase krijgen toegevoegd, die ze
ker nog een jaar gaat duren. De
Raad van State is namelijk sinds
kort van oordeel dat varkens-
mesterijen met een eigen brij-
voerkeuken, zoals de twee
waarvoor Van Groningen giste
ren optrad, voor een milieuver
gunning niet meer bij de ge
meente maar voortaan bij het
provinciebestuur moeten zijn.
Dat betekent dat zijn twee
Brabantse cliënten Lavi B.V. en
J. Welvaarts, die plannen heb
ben voor bedrijven met zeven
duizend mestvarkens aan de
Kamperweg en de Rummers-
dijk, hun aanvraag bij de pro
vincie moeten indienen. De
vraag of de varkenshouders met
de telkens aangescherpte mi
lieuwetgeving hun plannen nog
wel kunnen doorzetten zal op
nieuw, maar dan door de pro
vincie beantwoord moeten wor
den. Dat levert tenminste een
jaar vertraging op en mogelijk
zelfs meer omdat de Stichting
Varkensbestrijding zich zal ver
zetten. Van Groningen kon het
niet nalaten de lokale overheid
een sneer te geven. „Maar eigen
lijk moet ik dat niet doen, want
Hontenisse is wel de gemeente
geweest waaraan ik mijn carri
ère te danken heb. Daar pluk ik
nu nog de vruchten van".
Zowel Lavi B.V. als Welvaarts
willen in hun bedrijven een brij-
voerinstallatie bouwen met een
grotere capaciteit dan 50 kubie
ke meter. Eigen voerbereiding
uit voedselafval levert de boe
ren een jaarlijkse besparing op
van enkele tonnen. In recente
uitspraken heeft de Raad van
State echter uitgemaakt dat be
drijven die meer dan 50 kubieke
meter voedselresten verwerken
eigenlijk afvalverwerkers zijn.
Alleen de provincie is bevoegd
om vergunningen te verstrek
ken aan de afvalbranche. De
provincie stelt dan automatisch
ook voorschriften vast tegen
stankhinder en ammoniakuit-
stoot.
De gemeente weigerde Lavi en
Welvaarts de vergunningen om
dat de aanvragen niet volledig
zouden zijn. Volgens Hulst is op
varkensbedrijven tegenwoor
dig de Europese IPPC-richtlijn
van toepassing. Die eist dat in
de aanvraag tot in detail staat
vermeld hoe de aanvrager mi
lieuschade denkt te voorkomen.
Volgens Van Groningen is de
IPPC-richtlijn niet rechtstreeks
van toepassing en waren de aan
vragen wél in orde.
Uitspraak van de Raad van Sta
te volgt.
Westerschelde wrakkenkaart
schouwd als een product dat door de
scheepvaart kan worden gebruikt. „Een
deel van het nautisch verleden van Zee
land wordt zo in één keer in beeld ge
bracht. Wie de kaart heeft gezien, kijkt
met andere ogen naar de Westerschelde
wanneer hij op de boulevard in Vlissin
gen of ergens aan het strand staat."
Westerschelde Wrakkenkaart. Te koop voor 15
euro in de boekhandel, het Muzeeum In Vlis
singen en in toeristenwinkels.
Een wakkere lezer zag het ter
hoogte van Rilland branden
in de middenberm van de
A58. Fluks belde hij met zijn
'handsfree' de 112.
„Rilland? Kunt u dat spel
len?"
Onze abonnee gaf de plaats
naam letter voor letter door.
Antwoord: Okay, Rilland
dus. Waar ligt dat?"
Tussen Bergen en Krabben-
dijke.
Antwoord: Waar ligt Krab-
bendijke?"
Nadat onze man aangaf dat
dit weer een eind voor Goes
lag, begon er een lampje
te branden. Hij werd door
verbonden met de brand
weeralarmcentrale in Vlis
singen.
Daar werd hem gemeld dat er
al spuitgasten onderweg wa
ren.
Na deze uitputtende ervaring
besloot onze lezer zich voort
aan nog eens driemaal te be
denken alvorens 112 te ver
wittigen.