PZC
SBV zeeft zeezand in het groot
Hypotheek inruilen
voor lagere rente
is zelden voordelig
7
Goedkope leningen aan de klant moeten de verkoop stimuleren
Bouwen over de ring Amsterdam
het bedrijf
Verkoop auto's daalt licht
KLM klimt uit sars-dal
Administratieve lasten toch hoger
Bedrijven steken meer in milieu
Compensatie WorldCom
CBS minder
somber over
de economie
profijt
vrijdag 4 juli 2003
Keerzijde
Water
Concurrenten
Opzet
Autobranche zit in zwaar weer
Het gaat niet florissant in de autobranche. De verkoop van nieuwe
auto's blijft ver achter bij vorig jaar. Met goedkope leningen probe
ren fabrikanten nu kopers over de streep te trekken.
door Yvonne Jansen
NIJMEGEN - De autodealers
wrijven zich in de handen met
de actie van een aantal impor
teurs om bij aankoop van een
auto gratis of tegen een zeer laag
tarief meerjarige leningen te
verstrekken.
(Aanvankelijk zou de stunt
slechts kort duren, maar ge
sterkt door het succes besloten
jdiverse importeurs de aanbie-
iding te verlengen en het aantal
.modellen waarvoor deze geldt
uitte breiden.
De financieringsactie is voor de
importeurs een noodgreep,
waarmee zij hun omzet nog
enigszins op peil trachten te
(houden. De RAI Vereniging, die
(cijfers over de autoverkopen
(bijhoudt, vindt het nog te vroeg
lom zich uit te laten over de re
sultaten. Volgens Cees Boutens
jvan de RAI Vereniging is er nog
steeds een dalende trend in de
autoverkopen.
In de eerste drie maanden van
dit jaar zijn ruim 152.000 nieuw
verkochte personenauto's gere
gistreerd. Vergeleken met de
zelfde periode van vorig jaar is
dat een daling van ruim 5 pro
cent (2002: ruim 160.000). Vol
gens de RAI is het goed denk
baar dat de acties de dalingen
afvlakken.
iGeneral Motors was, in de Ver
enigde Staten, de eerste die over
de brug kwam met de marke
tingstunt van gratis leningen, al
snel gevolgd door Ford.
De Nederlandse importeurs wa
ren er aanvankelijk niet happig
op het Amerikaanse voorbeeld
jitevolgen; dat betekende immers
iihoge marketingkosten in toch al
slappe tijden en dus inleveren
van marge. Maar gedwongen
door beroerde verkoopcijfers
gingen ze overstag.
'Onder meer Peugeot en Opel
bieden nu voor enkele modellen
gratis leningen aan van maxi
maal drie jaar, tot een maxi
mum van 15.000 euro.
OokFiat doet mee, maar uitslui
tend bij aankoop van een Punto.
Daarnaast is er een aanbod van
toepassing op de Seicento,
waarop per maand 9 9 euro rente
en aflossing kan worden be
taald. Andere merken geven een
jaar uitgestelde betaling, even
eens tegen nul procent rente.
Ford biedt een rentetarief van 1
procent met een looptijd van
drie jaar. Aanvankelijk konden
alleen kopers van een Fiësta van
het aanbod profiteren. Inmid
dels geldt de actie ook voor de
modellen Ka, Fusion en Focus.
Ford verlengt de actie tot eind
augustus. Tot grote vreugde van
de verkoopleider Van Roessel
van de Nijmeegse Ford-dealer
Terwindt en Hekking.
Opel heeft de actie eveneens op
gerekt. Oorspronkelijk was
aangekondigd dat deze op 10 ju
ni zou aflopen. Vanwege het
'enorme succes' is de datum op
geschoven, tot eind deze maand,
zegt Mare Smet, voormalig di
recteur van Opel Nederland en
nu verantwoordelijk voor
GMAC Financial Services Be
nelux, de kredietmaatschappij
van moeder General Motors.
De gratis financiering tussen
de 9000 en 15.000 euro geldt
voor de modellen Agila, Corsa
en Astra sedan. De koper krijgt
na aanbetaling van een deel
van het aankoopbedrag een
rentevrije aflossing over drie
jaar.
Bij Opel startte de actie in april.
Toen het merk er in mei een re
clamecampagne tegenaan gooi
de, schoot het aantal financie
ringen omhoog, aldus Smet. Dat
gebeurde nogmaals kort voor 10
juni,> de aanvankelijk geplande
einddatum. En hij voorziet veel
nieuwe handtekeningen onder
contracten voor 30 juni, de defi
nitieve afloop. Bij GMAC ko
men nu dagelijks 150 financie-
ringsaanvragen binnen: „Zowel
voor ons als voor de dealers is de
campagne een succes. Zodanig
zelfs, dat Opel per eind juni zijn
achterstand op Peugeot voor
een deel aan het inhalen is. De
gemiddelde wachttijd op een
bestelling is zes tot acht weken.
In juli wordt er nog een heel pak
auto's afgeleverd die besteld
zijn in mei en juni. Wij als finan
cieringsmaatschappij hebben
het gefinancierde volume in
Opel-land kunnen verdrie- of
viervoudigen."
De actie motiveert volgens Smet
veel klanten om de aankoop van
een auto te vervroegen:Dat ho
ren wij van Opel-dealers uit het
hele land. En ook, dat er veel
meer showroomverkeer is dan
daarvoor. Voorts constateren
we, dat de kwaliteit van de cli
entèle over het algemeen zeer
goed is. De actie trekt velen die
het bedrag wel contant hebben
maar menen dat ze dit aanbod
niet kunnen laten liggen. Ze kie
zen ervoor hun eigen geld be
schikbaar te houden.
Verkoper R. Jansen van de Doe-
tinchemse Peugeot-dealer
Brandon is minder jubelend
over de marketingstunt, die
geldt voor de modellen 106 en de
Partner MPV met geel kente
ken, en tevens voor gebruikte
auto's met het Leeuwenkeur
merk. „Ik heb niet de indruk dat
wij er één auto méér door verko
pen."
Het succes van de gratis of goed
kope leningen heeft ook een
keerzijde: steeds meer mensen
steken zich in de schuld. Uit cij
fers van het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS) blijkt
dat Nederlanders ondanks de
stijgende werkloosheid en afne
mende koopkracht er niet voor
terugdeinzen dieper in het rood
te zakken. In 2002 liep de totale
uitstaande schuld op consump
tieve kredieten met een half mil
jard euro op tot 16,4 miljard.
Een groeiend aantal particulie
ren komt daardoor in de proble
men, blijkt uit cijfers van de Ne
derlandse Vereniging voor
Volkskrediet, de koepel van
stads-(krediet-)banken. Bij hen
verschijnen steeds meer burgers
aan het loket die hun behoeften
niet weten aan te passen aan
hun bestedingsruimte. GPD
AMSTERDAM - Over de ringweg bij Bos en Lommer worden wo
ningen en kantoren gebouwd. Het is in Amsterdam de eerste plaats
waar over de ring heen gebouwd wordt. De leegstand van kantoren
is enorm, maar verschillende procedures maken dat er toch nu al ge
bouwd kan worden en niet pas als daar werkelijk behoefte aan is.
foto Evert Elzinga/ANP
AMSTERDAM - De verkoop van nieuwe personenauto's is de
eerste zes maanden van dit jaar licht gedaald ten opzichte van
dezelfde periode in 2002. In totaal werden er 287.747 wagens
op kenteken gezet. Dit is een afname van 1,7 procent. Toch
noemde brancheorganisatie RAI Vereniging gisteren de ver
koop 'verrassend goed'.
De gemiddelde prijs van een personenwagen ligt op dit mo
ment op 22.656 euro. Daarmee is de prijs sinds halverwege vo
rig jaar met 1020 euro gestegen. Dit is het gevolg van de Euro
pese harmonisatie van de autoprijzen. ANP
AMSTELVEEN - De KLM had ook in juni nog minder passa
giers op de routes naar het Verre Oosten als gevolg van de
longziekte sarsAan het eind van die maand was er wel duide-
lijk herstel te zien.
Dat blijkt uit de cijfers die de luchtvaartmaatschappij giste
ren publiceerde. Gemiddeld vervoerde KLM afgelopen
maand op deze routes 28 procent minder passagiers.
De KLM had in juni 9 procent minder passagiers, vergeleken
met dezelfde maand vorig jaar. De maatschappij zette ook
minder vliegtuigen in, waardoor er eveneens 9 procent min
der stoelen beschikbaar waren. ANP
DEN HAAG - Bedrijven waren vorig jaar waarschijnlijk toch
weer meer geld kwijt aan administratieve lasten. Volgens een
onderzoekscommissie is de bewering van het kabinet dat deze
lasten zijn gedaald met 150 miljoen euro niet waar.
De commissie, onder leiding van voormalig staatssecretaris
van Sociale Zaken R. Linschoten, constateert hiaten in de ka
binetsrapportage. Bij veel ministeries ontbreken posten.
Al met al gaat het om tientallen tot honderden miljoenen eu
ro's. ANP
VOORBURG - Bedrijven hebben vorig jaar ruim 450 miljoen
euro geïnvesteerd in bescherming van het milieu, 50 miljoen
meer dan in 2001. Het is voor het eerst sinds 1997 dat daar
weer meer aan werd uitgegeven.
Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statis
tiek (CBS) gisteren heeft gepubliceerd. Het meeste geld ging
naar bestrijding van luchtverontreiniging. De chemische in
dustrie investeerde het meest in het milieu.
Van het totale bedrag ging 235 miljoen naar maatregelen te
gen luchtverontreiniging. Voor een betere waterkwaliteit
hadden bedrijven 105 miljoen over. ANP
NEW YORK - Aandeel- en obligatiehouders van het in surse
ance verkerende WorldCom krijgen voor 250 miljoen dollar
aandelen in MCI, de opvolger van de Amerikaanse telecom-
reus. Daarmee komt het totale compensatiebedrag uit op 750
miljoen dollar, zo maakte de Amerikaanse beurswaakhond
SEC gisteren bekend. Eerder was de onderneming overeenge
komen 500 miljoen dollar in contanten te betalen.
Waarschijnlijk komt dit najaar MCI uit surseance. Vorig jaar
moest WorldCom uitstel van betaling vragen nadat was ge
bleken dat het bedrijf op grove schaal had gefraudeerd. Het
grootste faillissement uit de Amerikaanse geschiedenis ver
nietigde het aandelenkapitaal van WorldCom dat in hoogtij
dagen 180 miljard dollar bedroeg. ANP
DEN HAAG - De Neder
landse economie heeft het
begin dit jaar iets minder
slecht gedaan dan aan
vankelijk gedacht. Het
Centraal Bureau voor de
Statistiek (CBS) meldde
gisterochtend dat de eco
nomische groei in het eer
ste kwartaal op nul uit
kwam. In een eerdere
raming van de groei in dit
zelfde kwartaal meldde
het CBS nog een krimp
van 0,3 procent.
De 'kwartaal op kwar
taal-groei' (laatste kwar
taal 2002, eerste kwartaal
2003) blijft echter nega
tief (min 0,1 procent). De
eerdere constatering van
het CBS dat Nederland
officieel in een recessie
verkeert, blijft daardoor
in tact. Van een recessie is
officieel sprake bij krimp
in twee opeenvolgende
kwartalen en dat is in Ne
derland het geval.
Met een economische
groei van nul procent
blijft het eerste kwartaal
van 2003 overigens het op
een na slechtste in tien
jaar. De bijstelling naar
boven met 0,3 procent
komt vooral door een aan
houdende groei van over
heidsbestedingen. Deze
zijn met 0,8 procent om
hoog bijgesteld tot een
groei van 3,2 procent.
Hoewel consumenten nog
steeds de hand op de knip
houden als gevolg van on
zekerheid door het groei
end aantal ontslagen, een
inzakkende huizenmarkt
en dalende beurskoersen,
gaven ze de eerste drie
maanden toch iets meer
uit dan gedacht. De con
sumptieve bestedingen
groeiden met 0,4 procent.
Daarbij valt op dat de
consument wel zijn geld
blijft uitgeven aan duur
zame goederen als tv's,
wasmachines of mobiele
telefoons. Daar staat te
genover dat er fors wordt
bezuinigd op onder meer
uitgaan en vakantie.
De investeringen in wo
ningen, gebouwen, infra
structuur, machines en
installaties zijn met tien
procent gedaald. Eerder
werd uitgegaan van zes
procent. GPD
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Bouwers kun
nen niet meer zonder. Beton.
Een mengsel van cement, water,
zand en grind. Die laatste twee
grondstoffen 'produceert' het
Sorteer Bedrijf Vlissingen
(SBV). Het maakt ze natuurlijk
niet, maar het zeeft wel de juiste
korrelgrootten uit Brits Noord
zeezand. En daarbij komt nog
wel eens een stuk kapotgescho
ten admiraalsschip tevoor
schijn.
Het Sorteer Bedrijf Vlissingen is
- anders dan veel andere onder
nemingen - direct herkenbaar.
Aan de rand van de stad, langs
de A58, torenen twee hoge ge
bouwen met tussenliggende
transportbanden uit, boven de
metershoge hopen zand en
grind.
Het bedrijf is eigendom van de
betonproducenten Nieuwpoort
uit Gouda en De Hoop in Ter-
neuzen. Zij zijn dan ook de
grootste afnemers van het zand
en grind dat door de Britse firma
Hanson bij SBV wordt aange
voerd.
Hanson zuigt het met sleephop
perzuigers op voor de oostkust
van het Verenigd Koninkrijk.
Om precies te zijn: het gebied
voor Great Yarmouth (zo'n 30
kilometer ten westen van Nor
wich). „Op het Nederlands con
tinentaal plat ligt alleen fijn
zand. Dat is niet bruikbaar als
grondstof voor beton", zegt
SB V-directeur P. Verheul.
Het schip slurpt het ruim vol
met 5000 ton zand en grind.
Aan boord wordt het materiaal
op een ruwe manier voorge-
zeefd", vertelt Verheul. „Want
we willen een mengsel hebben
dat bestaat uit de helft zand en
de helft grind. Het schip zuigt
echter alles op wat het tegen
komt. Stel dat het nu zo'n 80
procent zand heeft opgezogen,
dan moet de samenstelling dus
veranderen."
De hopperzuigers lossen in Vlis
singen het zand en grind via een
transportband in een opslagde
pot. Ondergrondse transport
banden brengen per uur 750 ton
zand en grind naar het 30 meter
hoge zeefgebouw.
Allereerst worden de grote kei
en eruit gezeefd. Hoewel het er
te weinig zijn om een echte han
del op te zetten, verkoopt SBV
de stenen aan particulieren. In
het Noordzeezand zitten ook
nog wel eens stukken hout.
„Vroeger is het gebied oerwoud
geweest. En veel later zijn er ook
nog wel eens houten schepen,
waarmee bijvoorbeeld Michiel
de Ruyter voer, vergaan of ka
pot geschoten. We vinden dan
ook af en toe hout in het ruwe
materiaal terug. Zou je dat laten
zitten, dan levert dat vooral een
esthetisch probleem in het be
ton op. Dus halen we het hout er
uit met de onthoutingsinstalla-
tie. Dat gebeurt in water op ba
sis van het soortgelijk gewicht.
Hout komt bovendrijven en kan
uit het mengsel worden ge
zeefd."
Door middel van trilzeven in
twee zeefstraten wordt het ma
teriaal uiteengerafeld in zand
en grind. Om dat goed te kunnen
doen is veel water nodig. Om
niet te veel te verspillen, maakt
het sorteerbedrijf gebruik van
een recirculatiesysteem. Zoet
water is nodig om het overtolli
ge zout van het materiaal te
spoelen. „Zout in beton is niet
erg, mits het binnen bepaalde
grenzen blijft."
Uiteindelijk blijven verschil
lende klassen grind en zand
over. De grootste afnemers van
SBV gebruiken vooral grind-
IMaam:
Sorteer Bedrijf Vlissingen
Plaats:
Vlissingen
Opgericht:
1971
Aantal
medewerkers:
10
Omzet:
enkele miljoenen euro's
korrels van 2-8,4-16 en 16-32
millimeter. Om het juiste zand-
mengsel te krijgen, laten ze
zandkorrels van 0-2 millimeter
vermengen met korrels van 2-8
millimeter.
Verheul: „De afnemers nemen
het zand en grind gescheiden af.
Pas in de betonfabriek worden
de grondstoffen met elkaar in de
juiste verhouding gemengd."
Wat als restproduct overblijft, is
fijn zand met korrels die hoog
uit één millimeter groot zijn.
„Dat wordt bijvoorbeeld ge
bruikt bij de aanleg van wegen.
Jaarlijks voert Hanson ruim één
miljoen ton zand en grind aan.
Het meeste (80 procent) wordt
na verwerking per schip afge
voerd, de rest per vrachtwagen.
Behalve de twee hoofdafne
mers, zijn andere klanten geves
tigd in Terneuzen, Breskens,
Gent, Antwerpen, Gouda en
Rotterdam.
De bedrijfsvoering dient vol
gens Verheul een balans te zijn
tussen aanvoer, productie en af
voer. Zo merkt SBV bijvoor
beeld direct als het slecht weer
is. Niet dat de zandhopen er niet
tegen kunnen. „Maar als het
flink gutst van de regen, kan de
bouw niet verder. Tijdens het
betonstorten is het niet erg als
het een beetje regent, maar als
Het bedrijfsterrein van SVB vormt met de twee hoge gebouwen en tussenliggende transportbanden een welbekend beeld.
foto Lex de Meester
het achter elkaar hoost, heb je
een probleem."
Dan neemt de vraag naar beton,
en dus ook de grondstoffen af.
„We hebben ruimte genoeg voor
opslag, mits het niet al te lang
duurt. Want dat belemmert de
aanvoer." Het sorteerbedrijf
merkt het ook als de bouw min
der werk heeft. Maar Verheul
weigert mee te doen aan 'doem-
denkerij'. Schouders eronder en
doorgaan, is zijn devies. „Want
elkaar de put in praten, helpt
niemand het slechtere econo
misch tij te keren."
De concurrenten zitten immers
ook niet stil. In onder andere
Amsterdam, Rotterdam en Ant
werpen zijn soortgelijke bedrij
ven gevestigd. Maar veel lijdt
SBV daar niet onder, meent Ver
heul. „Vergeet niet dat je ook
met al dat zand en grind moet
zeulen. De transportkosten
worden dan al snel te hoog. Dat
neemt niet weg dat als een leeg
binnenvaartschip op de terug
tocht een lading kan meenemen,
er op die manier toch sprake is
van concurrentie."
door Hans Sonders
De rente staat historisch
laag. Sinds de dubbelcijfe-
rige percentages van de hypo
theekrente aan het begin van de
jaren tachtig is het niet meer zo
goedkoop geweest om geld te le
nen. Wanneer de hypotheekren
te laag staat, denken veel men
sen al gauw dat het slim is hun
hypotheek 'in te ruilen' voor een
nieuwe. Dat levert echter zelden
groot voordeel op.
Hypotheekverstrekkers zijn na
melijk ook niet gek en hebben
zich ingedekt tegen dit feno
meen. Het betekent voor hen
immers inkomensverlies. Zij
hebben bij het afsluiten van de
hypotheek geld uitgeleend te
gen een hogere rente dan nu en
hebben dat geld ook tegen een
hoger rentebedrag moeten 'in
kopen'.
Of het in uw geval toch voorde
lig is uw hypotheek over te slui
ten, hangt van verschillende
factoren af. De belangrijkste is
wel de boeterente die u moet
betalen als u van uw huidige le
ning af wilt. Ook spelen de kos
ten voor een nieuwe hypotheek
akte en de notaris een rol. De
grootste kostenpost - en de on
zekerste - is de boeterente.
Boeterente is in grote trekken
het verschil tussen de huidige
rente die u betaalt en de rente
die u gaat betalen. En dan dient
zich direct het eerste probleem
aan: van welke toekomstige
rente gaat de bank bij de bere
kening hiervan uit. Is dat de ren
te die hoort bij de vaste rentepe
riode die u nu heeft of een die
hoort bij een andere rentevaste
periode. Zoals bekend is de ren
te bij één jaar vast lager dan bij
een rentevaste periode van vijf
jaar of langer. Hoe groter het
verschil met de nu betaalde ren
te, hoe hoger de boeterente is die
u moet betalen.
Ook de hoogte van de rente die
de bank kan bijschrijven op het
nu van u te ontvangen bedrag
van de afkoopsom is van belang.
Een veelvoud aan variabelen
die tot verschillende uitkom
sten leiden.
Ook andere zaken beïnvloeden
de hoogte van de boeterente.
Marketingmanager Kees van de
Kerk van de grootste onafhan
kelijke hypotheekbemiddelaar
in ons land, De Hypotheker,
weet hiervan een schrijnend
voorbeeld. Een aanvraag om de
boeterente te berekenen voor
het aflossen van een hypotheek
bij een van de grootste banken
in Nederland, leverde maar
liefst vier verschillende uitkom
sten op. De bankmedewerkers
die tot de uiteenlopende uit
komsten kwamen, hadden
blijkbaar de vrijheid om bij hun
berekeningen verschillende
factoren anders te interprete
ren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld
kijken of bij de oorspronkelijke
hypotheekaanvraag kortingen
zijn verleend. Ook was niet al
tijd de jaarlijks boetevrij af te
lossen som in de berekening be
trokken. En dat moet natuurlijk
wel.
Van de Kerk laat in het midden
of een en ander opzettelijk ge
beurde of niet. De antwoorden
op de vraag naar wat het zou
kosten om de hypotheek over te
sluiten, waren er echter niet
minder onduidelijk door.
U bent dus gewaarschuwd! Ga
de berekening zorgvuldig na en
schakel zo nodig een onafhan
kelijk deskundige in.
Naast de Tekenvaardigheid van
de bankmedewerkers speelt nog
een ander belangrijk feit. Dat is
de lengte van de rentevastepe
riode die nog is te gaan. Volgens
Ralph van Leeuwen, hypo
theekspecialist van De Hypo
theker, geldt als vuistregel dat
hoe korter die tijd nog is, des te
voordeliger oversluiten kan
zijn. De boeterente zal dan im
mers het laagste zijn, omdat de
af te kopen periode korter is.
Uitgaande van dezelfde hypo-
theekvorm - voorwaarden en
resterende looptijd - stelt Van
Leeuwen het dat in zijn alge
meenheid zelden voordelig is
om een hypotheek over te slui
ten. Alleen bij hypotheken met
een resttijd in de rentevaste pe
riode die korter duurt dan twee
jaar kan dit worden overwogen.
Alhoewel Nederlanders graag
een lange periode van vijftien of
twintig jaar 'vast' aangaan -
'want dan zijn we er maar van
af' - is dat naar zijn idee niet al
tijd even logisch. „Wij zeggen al
enkele jaren tegen elkaar dat de
rente nu zó laag staat dat-ie niet
lager kan. Maar elke keer weer
blijkt het tegendeel. Wie zegt
dat het hiermee ophoudt?" GPD