PZC SBV zeeft zeezand in het groot Hypotheek inruilen voor lagere rente is zelden voordelig 7 Goedkope leningen aan de klant moeten de verkoop stimuleren Bouwen over de ring Amsterdam het bedrijf Verkoop auto's daalt licht KLM klimt uit sars-dal Administratieve lasten toch hoger Bedrijven steken meer in milieu Compensatie WorldCom CBS minder somber over de economie profijt vrijdag 4 juli 2003 Keerzijde Water Concurrenten Opzet Autobranche zit in zwaar weer Het gaat niet florissant in de autobranche. De verkoop van nieuwe auto's blijft ver achter bij vorig jaar. Met goedkope leningen probe ren fabrikanten nu kopers over de streep te trekken. door Yvonne Jansen NIJMEGEN - De autodealers wrijven zich in de handen met de actie van een aantal impor teurs om bij aankoop van een auto gratis of tegen een zeer laag tarief meerjarige leningen te verstrekken. (Aanvankelijk zou de stunt slechts kort duren, maar ge sterkt door het succes besloten jdiverse importeurs de aanbie- iding te verlengen en het aantal .modellen waarvoor deze geldt uitte breiden. De financieringsactie is voor de importeurs een noodgreep, waarmee zij hun omzet nog enigszins op peil trachten te (houden. De RAI Vereniging, die (cijfers over de autoverkopen (bijhoudt, vindt het nog te vroeg lom zich uit te laten over de re sultaten. Volgens Cees Boutens jvan de RAI Vereniging is er nog steeds een dalende trend in de autoverkopen. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn ruim 152.000 nieuw verkochte personenauto's gere gistreerd. Vergeleken met de zelfde periode van vorig jaar is dat een daling van ruim 5 pro cent (2002: ruim 160.000). Vol gens de RAI is het goed denk baar dat de acties de dalingen afvlakken. iGeneral Motors was, in de Ver enigde Staten, de eerste die over de brug kwam met de marke tingstunt van gratis leningen, al snel gevolgd door Ford. De Nederlandse importeurs wa ren er aanvankelijk niet happig op het Amerikaanse voorbeeld jitevolgen; dat betekende immers iihoge marketingkosten in toch al slappe tijden en dus inleveren van marge. Maar gedwongen door beroerde verkoopcijfers gingen ze overstag. 'Onder meer Peugeot en Opel bieden nu voor enkele modellen gratis leningen aan van maxi maal drie jaar, tot een maxi mum van 15.000 euro. OokFiat doet mee, maar uitslui tend bij aankoop van een Punto. Daarnaast is er een aanbod van toepassing op de Seicento, waarop per maand 9 9 euro rente en aflossing kan worden be taald. Andere merken geven een jaar uitgestelde betaling, even eens tegen nul procent rente. Ford biedt een rentetarief van 1 procent met een looptijd van drie jaar. Aanvankelijk konden alleen kopers van een Fiësta van het aanbod profiteren. Inmid dels geldt de actie ook voor de modellen Ka, Fusion en Focus. Ford verlengt de actie tot eind augustus. Tot grote vreugde van de verkoopleider Van Roessel van de Nijmeegse Ford-dealer Terwindt en Hekking. Opel heeft de actie eveneens op gerekt. Oorspronkelijk was aangekondigd dat deze op 10 ju ni zou aflopen. Vanwege het 'enorme succes' is de datum op geschoven, tot eind deze maand, zegt Mare Smet, voormalig di recteur van Opel Nederland en nu verantwoordelijk voor GMAC Financial Services Be nelux, de kredietmaatschappij van moeder General Motors. De gratis financiering tussen de 9000 en 15.000 euro geldt voor de modellen Agila, Corsa en Astra sedan. De koper krijgt na aanbetaling van een deel van het aankoopbedrag een rentevrije aflossing over drie jaar. Bij Opel startte de actie in april. Toen het merk er in mei een re clamecampagne tegenaan gooi de, schoot het aantal financie ringen omhoog, aldus Smet. Dat gebeurde nogmaals kort voor 10 juni,> de aanvankelijk geplande einddatum. En hij voorziet veel nieuwe handtekeningen onder contracten voor 30 juni, de defi nitieve afloop. Bij GMAC ko men nu dagelijks 150 financie- ringsaanvragen binnen: „Zowel voor ons als voor de dealers is de campagne een succes. Zodanig zelfs, dat Opel per eind juni zijn achterstand op Peugeot voor een deel aan het inhalen is. De gemiddelde wachttijd op een bestelling is zes tot acht weken. In juli wordt er nog een heel pak auto's afgeleverd die besteld zijn in mei en juni. Wij als finan cieringsmaatschappij hebben het gefinancierde volume in Opel-land kunnen verdrie- of viervoudigen." De actie motiveert volgens Smet veel klanten om de aankoop van een auto te vervroegen:Dat ho ren wij van Opel-dealers uit het hele land. En ook, dat er veel meer showroomverkeer is dan daarvoor. Voorts constateren we, dat de kwaliteit van de cli entèle over het algemeen zeer goed is. De actie trekt velen die het bedrag wel contant hebben maar menen dat ze dit aanbod niet kunnen laten liggen. Ze kie zen ervoor hun eigen geld be schikbaar te houden. Verkoper R. Jansen van de Doe- tinchemse Peugeot-dealer Brandon is minder jubelend over de marketingstunt, die geldt voor de modellen 106 en de Partner MPV met geel kente ken, en tevens voor gebruikte auto's met het Leeuwenkeur merk. „Ik heb niet de indruk dat wij er één auto méér door verko pen." Het succes van de gratis of goed kope leningen heeft ook een keerzijde: steeds meer mensen steken zich in de schuld. Uit cij fers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat Nederlanders ondanks de stijgende werkloosheid en afne mende koopkracht er niet voor terugdeinzen dieper in het rood te zakken. In 2002 liep de totale uitstaande schuld op consump tieve kredieten met een half mil jard euro op tot 16,4 miljard. Een groeiend aantal particulie ren komt daardoor in de proble men, blijkt uit cijfers van de Ne derlandse Vereniging voor Volkskrediet, de koepel van stads-(krediet-)banken. Bij hen verschijnen steeds meer burgers aan het loket die hun behoeften niet weten aan te passen aan hun bestedingsruimte. GPD AMSTERDAM - Over de ringweg bij Bos en Lommer worden wo ningen en kantoren gebouwd. Het is in Amsterdam de eerste plaats waar over de ring heen gebouwd wordt. De leegstand van kantoren is enorm, maar verschillende procedures maken dat er toch nu al ge bouwd kan worden en niet pas als daar werkelijk behoefte aan is. foto Evert Elzinga/ANP AMSTERDAM - De verkoop van nieuwe personenauto's is de eerste zes maanden van dit jaar licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2002. In totaal werden er 287.747 wagens op kenteken gezet. Dit is een afname van 1,7 procent. Toch noemde brancheorganisatie RAI Vereniging gisteren de ver koop 'verrassend goed'. De gemiddelde prijs van een personenwagen ligt op dit mo ment op 22.656 euro. Daarmee is de prijs sinds halverwege vo rig jaar met 1020 euro gestegen. Dit is het gevolg van de Euro pese harmonisatie van de autoprijzen. ANP AMSTELVEEN - De KLM had ook in juni nog minder passa giers op de routes naar het Verre Oosten als gevolg van de longziekte sarsAan het eind van die maand was er wel duide- lijk herstel te zien. Dat blijkt uit de cijfers die de luchtvaartmaatschappij giste ren publiceerde. Gemiddeld vervoerde KLM afgelopen maand op deze routes 28 procent minder passagiers. De KLM had in juni 9 procent minder passagiers, vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. De maatschappij zette ook minder vliegtuigen in, waardoor er eveneens 9 procent min der stoelen beschikbaar waren. ANP DEN HAAG - Bedrijven waren vorig jaar waarschijnlijk toch weer meer geld kwijt aan administratieve lasten. Volgens een onderzoekscommissie is de bewering van het kabinet dat deze lasten zijn gedaald met 150 miljoen euro niet waar. De commissie, onder leiding van voormalig staatssecretaris van Sociale Zaken R. Linschoten, constateert hiaten in de ka binetsrapportage. Bij veel ministeries ontbreken posten. Al met al gaat het om tientallen tot honderden miljoenen eu ro's. ANP VOORBURG - Bedrijven hebben vorig jaar ruim 450 miljoen euro geïnvesteerd in bescherming van het milieu, 50 miljoen meer dan in 2001. Het is voor het eerst sinds 1997 dat daar weer meer aan werd uitgegeven. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statis tiek (CBS) gisteren heeft gepubliceerd. Het meeste geld ging naar bestrijding van luchtverontreiniging. De chemische in dustrie investeerde het meest in het milieu. Van het totale bedrag ging 235 miljoen naar maatregelen te gen luchtverontreiniging. Voor een betere waterkwaliteit hadden bedrijven 105 miljoen over. ANP NEW YORK - Aandeel- en obligatiehouders van het in surse ance verkerende WorldCom krijgen voor 250 miljoen dollar aandelen in MCI, de opvolger van de Amerikaanse telecom- reus. Daarmee komt het totale compensatiebedrag uit op 750 miljoen dollar, zo maakte de Amerikaanse beurswaakhond SEC gisteren bekend. Eerder was de onderneming overeenge komen 500 miljoen dollar in contanten te betalen. Waarschijnlijk komt dit najaar MCI uit surseance. Vorig jaar moest WorldCom uitstel van betaling vragen nadat was ge bleken dat het bedrijf op grove schaal had gefraudeerd. Het grootste faillissement uit de Amerikaanse geschiedenis ver nietigde het aandelenkapitaal van WorldCom dat in hoogtij dagen 180 miljard dollar bedroeg. ANP DEN HAAG - De Neder landse economie heeft het begin dit jaar iets minder slecht gedaan dan aan vankelijk gedacht. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde gisterochtend dat de eco nomische groei in het eer ste kwartaal op nul uit kwam. In een eerdere raming van de groei in dit zelfde kwartaal meldde het CBS nog een krimp van 0,3 procent. De 'kwartaal op kwar taal-groei' (laatste kwar taal 2002, eerste kwartaal 2003) blijft echter nega tief (min 0,1 procent). De eerdere constatering van het CBS dat Nederland officieel in een recessie verkeert, blijft daardoor in tact. Van een recessie is officieel sprake bij krimp in twee opeenvolgende kwartalen en dat is in Ne derland het geval. Met een economische groei van nul procent blijft het eerste kwartaal van 2003 overigens het op een na slechtste in tien jaar. De bijstelling naar boven met 0,3 procent komt vooral door een aan houdende groei van over heidsbestedingen. Deze zijn met 0,8 procent om hoog bijgesteld tot een groei van 3,2 procent. Hoewel consumenten nog steeds de hand op de knip houden als gevolg van on zekerheid door het groei end aantal ontslagen, een inzakkende huizenmarkt en dalende beurskoersen, gaven ze de eerste drie maanden toch iets meer uit dan gedacht. De con sumptieve bestedingen groeiden met 0,4 procent. Daarbij valt op dat de consument wel zijn geld blijft uitgeven aan duur zame goederen als tv's, wasmachines of mobiele telefoons. Daar staat te genover dat er fors wordt bezuinigd op onder meer uitgaan en vakantie. De investeringen in wo ningen, gebouwen, infra structuur, machines en installaties zijn met tien procent gedaald. Eerder werd uitgegaan van zes procent. GPD door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Bouwers kun nen niet meer zonder. Beton. Een mengsel van cement, water, zand en grind. Die laatste twee grondstoffen 'produceert' het Sorteer Bedrijf Vlissingen (SBV). Het maakt ze natuurlijk niet, maar het zeeft wel de juiste korrelgrootten uit Brits Noord zeezand. En daarbij komt nog wel eens een stuk kapotgescho ten admiraalsschip tevoor schijn. Het Sorteer Bedrijf Vlissingen is - anders dan veel andere onder nemingen - direct herkenbaar. Aan de rand van de stad, langs de A58, torenen twee hoge ge bouwen met tussenliggende transportbanden uit, boven de metershoge hopen zand en grind. Het bedrijf is eigendom van de betonproducenten Nieuwpoort uit Gouda en De Hoop in Ter- neuzen. Zij zijn dan ook de grootste afnemers van het zand en grind dat door de Britse firma Hanson bij SBV wordt aange voerd. Hanson zuigt het met sleephop perzuigers op voor de oostkust van het Verenigd Koninkrijk. Om precies te zijn: het gebied voor Great Yarmouth (zo'n 30 kilometer ten westen van Nor wich). „Op het Nederlands con tinentaal plat ligt alleen fijn zand. Dat is niet bruikbaar als grondstof voor beton", zegt SB V-directeur P. Verheul. Het schip slurpt het ruim vol met 5000 ton zand en grind. Aan boord wordt het materiaal op een ruwe manier voorge- zeefd", vertelt Verheul. „Want we willen een mengsel hebben dat bestaat uit de helft zand en de helft grind. Het schip zuigt echter alles op wat het tegen komt. Stel dat het nu zo'n 80 procent zand heeft opgezogen, dan moet de samenstelling dus veranderen." De hopperzuigers lossen in Vlis singen het zand en grind via een transportband in een opslagde pot. Ondergrondse transport banden brengen per uur 750 ton zand en grind naar het 30 meter hoge zeefgebouw. Allereerst worden de grote kei en eruit gezeefd. Hoewel het er te weinig zijn om een echte han del op te zetten, verkoopt SBV de stenen aan particulieren. In het Noordzeezand zitten ook nog wel eens stukken hout. „Vroeger is het gebied oerwoud geweest. En veel later zijn er ook nog wel eens houten schepen, waarmee bijvoorbeeld Michiel de Ruyter voer, vergaan of ka pot geschoten. We vinden dan ook af en toe hout in het ruwe materiaal terug. Zou je dat laten zitten, dan levert dat vooral een esthetisch probleem in het be ton op. Dus halen we het hout er uit met de onthoutingsinstalla- tie. Dat gebeurt in water op ba sis van het soortgelijk gewicht. Hout komt bovendrijven en kan uit het mengsel worden ge zeefd." Door middel van trilzeven in twee zeefstraten wordt het ma teriaal uiteengerafeld in zand en grind. Om dat goed te kunnen doen is veel water nodig. Om niet te veel te verspillen, maakt het sorteerbedrijf gebruik van een recirculatiesysteem. Zoet water is nodig om het overtolli ge zout van het materiaal te spoelen. „Zout in beton is niet erg, mits het binnen bepaalde grenzen blijft." Uiteindelijk blijven verschil lende klassen grind en zand over. De grootste afnemers van SBV gebruiken vooral grind- IMaam: Sorteer Bedrijf Vlissingen Plaats: Vlissingen Opgericht: 1971 Aantal medewerkers: 10 Omzet: enkele miljoenen euro's korrels van 2-8,4-16 en 16-32 millimeter. Om het juiste zand- mengsel te krijgen, laten ze zandkorrels van 0-2 millimeter vermengen met korrels van 2-8 millimeter. Verheul: „De afnemers nemen het zand en grind gescheiden af. Pas in de betonfabriek worden de grondstoffen met elkaar in de juiste verhouding gemengd." Wat als restproduct overblijft, is fijn zand met korrels die hoog uit één millimeter groot zijn. „Dat wordt bijvoorbeeld ge bruikt bij de aanleg van wegen. Jaarlijks voert Hanson ruim één miljoen ton zand en grind aan. Het meeste (80 procent) wordt na verwerking per schip afge voerd, de rest per vrachtwagen. Behalve de twee hoofdafne mers, zijn andere klanten geves tigd in Terneuzen, Breskens, Gent, Antwerpen, Gouda en Rotterdam. De bedrijfsvoering dient vol gens Verheul een balans te zijn tussen aanvoer, productie en af voer. Zo merkt SBV bijvoor beeld direct als het slecht weer is. Niet dat de zandhopen er niet tegen kunnen. „Maar als het flink gutst van de regen, kan de bouw niet verder. Tijdens het betonstorten is het niet erg als het een beetje regent, maar als Het bedrijfsterrein van SVB vormt met de twee hoge gebouwen en tussenliggende transportbanden een welbekend beeld. foto Lex de Meester het achter elkaar hoost, heb je een probleem." Dan neemt de vraag naar beton, en dus ook de grondstoffen af. „We hebben ruimte genoeg voor opslag, mits het niet al te lang duurt. Want dat belemmert de aanvoer." Het sorteerbedrijf merkt het ook als de bouw min der werk heeft. Maar Verheul weigert mee te doen aan 'doem- denkerij'. Schouders eronder en doorgaan, is zijn devies. „Want elkaar de put in praten, helpt niemand het slechtere econo misch tij te keren." De concurrenten zitten immers ook niet stil. In onder andere Amsterdam, Rotterdam en Ant werpen zijn soortgelijke bedrij ven gevestigd. Maar veel lijdt SBV daar niet onder, meent Ver heul. „Vergeet niet dat je ook met al dat zand en grind moet zeulen. De transportkosten worden dan al snel te hoog. Dat neemt niet weg dat als een leeg binnenvaartschip op de terug tocht een lading kan meenemen, er op die manier toch sprake is van concurrentie." door Hans Sonders De rente staat historisch laag. Sinds de dubbelcijfe- rige percentages van de hypo theekrente aan het begin van de jaren tachtig is het niet meer zo goedkoop geweest om geld te le nen. Wanneer de hypotheekren te laag staat, denken veel men sen al gauw dat het slim is hun hypotheek 'in te ruilen' voor een nieuwe. Dat levert echter zelden groot voordeel op. Hypotheekverstrekkers zijn na melijk ook niet gek en hebben zich ingedekt tegen dit feno meen. Het betekent voor hen immers inkomensverlies. Zij hebben bij het afsluiten van de hypotheek geld uitgeleend te gen een hogere rente dan nu en hebben dat geld ook tegen een hoger rentebedrag moeten 'in kopen'. Of het in uw geval toch voorde lig is uw hypotheek over te slui ten, hangt van verschillende factoren af. De belangrijkste is wel de boeterente die u moet betalen als u van uw huidige le ning af wilt. Ook spelen de kos ten voor een nieuwe hypotheek akte en de notaris een rol. De grootste kostenpost - en de on zekerste - is de boeterente. Boeterente is in grote trekken het verschil tussen de huidige rente die u betaalt en de rente die u gaat betalen. En dan dient zich direct het eerste probleem aan: van welke toekomstige rente gaat de bank bij de bere kening hiervan uit. Is dat de ren te die hoort bij de vaste rentepe riode die u nu heeft of een die hoort bij een andere rentevaste periode. Zoals bekend is de ren te bij één jaar vast lager dan bij een rentevaste periode van vijf jaar of langer. Hoe groter het verschil met de nu betaalde ren te, hoe hoger de boeterente is die u moet betalen. Ook de hoogte van de rente die de bank kan bijschrijven op het nu van u te ontvangen bedrag van de afkoopsom is van belang. Een veelvoud aan variabelen die tot verschillende uitkom sten leiden. Ook andere zaken beïnvloeden de hoogte van de boeterente. Marketingmanager Kees van de Kerk van de grootste onafhan kelijke hypotheekbemiddelaar in ons land, De Hypotheker, weet hiervan een schrijnend voorbeeld. Een aanvraag om de boeterente te berekenen voor het aflossen van een hypotheek bij een van de grootste banken in Nederland, leverde maar liefst vier verschillende uitkom sten op. De bankmedewerkers die tot de uiteenlopende uit komsten kwamen, hadden blijkbaar de vrijheid om bij hun berekeningen verschillende factoren anders te interprete ren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld kijken of bij de oorspronkelijke hypotheekaanvraag kortingen zijn verleend. Ook was niet al tijd de jaarlijks boetevrij af te lossen som in de berekening be trokken. En dat moet natuurlijk wel. Van de Kerk laat in het midden of een en ander opzettelijk ge beurde of niet. De antwoorden op de vraag naar wat het zou kosten om de hypotheek over te sluiten, waren er echter niet minder onduidelijk door. U bent dus gewaarschuwd! Ga de berekening zorgvuldig na en schakel zo nodig een onafhan kelijk deskundige in. Naast de Tekenvaardigheid van de bankmedewerkers speelt nog een ander belangrijk feit. Dat is de lengte van de rentevastepe riode die nog is te gaan. Volgens Ralph van Leeuwen, hypo theekspecialist van De Hypo theker, geldt als vuistregel dat hoe korter die tijd nog is, des te voordeliger oversluiten kan zijn. De boeterente zal dan im mers het laagste zijn, omdat de af te kopen periode korter is. Uitgaande van dezelfde hypo- theekvorm - voorwaarden en resterende looptijd - stelt Van Leeuwen het dat in zijn alge meenheid zelden voordelig is om een hypotheek over te slui ten. Alleen bij hypotheken met een resttijd in de rentevaste pe riode die korter duurt dan twee jaar kan dit worden overwogen. Alhoewel Nederlanders graag een lange periode van vijftien of twintig jaar 'vast' aangaan - 'want dan zijn we er maar van af' - is dat naar zijn idee niet al tijd even logisch. „Wij zeggen al enkele jaren tegen elkaar dat de rente nu zó laag staat dat-ie niet lager kan. Maar elke keer weer blijkt het tegendeel. Wie zegt dat het hiermee ophoudt?" GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 7