PZC Opvang is uiterste redmiddel Borduren is meer dan een vrouwenhobby Nederlandse Plastiek maakt niet kijkmoe 12 Vrouwen lezers schrijven Heikant mag meedansen op fanfaremuziek kunst vrijdag 4 juli 2003 Wetgeving inzameling scheepsafval half 2004 klaar Concert Juliana Dubbeltellingen Trots Defensie Printer Off-road rijden, bergbeklimmen en abseilen... Vertegenwoordig jij AutoTrack.nl tijdens de 10-daagse spectaculaire Kia Sorento Driving Experience naar Scandinavië? Schrijf je snel in viaAutoTrack.nl en win! Foto-expositie over Zoutelande Toeval door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Bij de invoe ring van een nieuw inzamelsys teem voor scheepsafval moet re kening worden gehouden met de concurrentiepositie van Ne derlandse havens. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wil de havens dan ook niet verplichten om zee schepen volledig via het haven geld te laten betalen voor de af gifte van afval. Voordeel van het volledig verrekenen van de af- valkosten is dat zeeschepen meer afval zullen afgeven. Ze zijn het geld toch al kwijt en zul len dan minder in zee dumpen, zo is het idee. Belgische havens rekenen echter niet alles door, vragen zeeschepen een borgsom en betalen een deel terug als er minder afval wordt afgegeven. Die speciale Belgische regeling kan Nederlandse havens in een nadelige concurrentiepositie plaatsen, als zij alles in het ha vengeld gaan verrekenen. Voor lopig stelt minister Peijs daar om voor dat Nederlandse havens minimaal dertig procent van de afvalkosten in het ha vengeld verrekenen, zoals de Europese Unie verplicht heeft gesteld. Wie meer afgeeft, moet bijbetalen. Hoe havenschap Zeeland Seaports hiermee om gaat springen, is nog niet be kend. Op den duur wil Peijs wel naar een volledige financiering via het havengeld. Peijs denkt half 2004 de wetgeving voor het nieuwe inzamelsysteem rond te kunnen hebben. Als havens eer der willen beginnen, kunnen ze ondersteuning van het ministe rie krijgen. Nederland is al laat met de Eu ropese richtlijn over het inza melen van scheepsafval. Die had eind vorig jaar ingevoerd moeten zijn. OUDELANDE - Muziekvereni ging Prinses Juliana uit Baar land geeft op 7 juli een zomer avondconcert. Het optreden begint om half acht, bij de be jaardenwoningen in de Vander- bijlparkstraat. Bij slecht weer wordt het optreden uitgesteld. door Maurits Sep Je voelt je thuis niet meer veilig. Schuilen bij kennissen is geen optie; je wilt even niet gevonden worden. Met een tas kleren sta je op straat. Maar waar moet je als vrouw naar toe als ook de opvanghuizen vol zitten? „Dan gaan ze zwerven. Of toch maar weer terug naar huis", zegt Henk Teu- nissen van het Centrum voor Maat schappelijke Opvang (CMO) Maresaete in Vlissingen. Daar kunnen acht vrou wen terecht. Maar Maresaete zit vrijwel altijd overvol. Net als andere opvang centra trouwens: De Lage Flancken in Sas van Gent (acht plaatsen) en het Blijf van m'n Lijf-huis (zestien plaat sen). Dus ook doorverwijzen lukt vaak niet. „We hebben een probleem aan de voorkant en een probleem aan de ach terkant", legt Teunissen uit. „Aan de voorkant moeten we vaak nee verkopen omdat we vol zitten. En als we al eens een plekje vrij hebben, is het dezelfde dag al weer gevuld. Ik denk dat we het dubbele aan opvangplaatsen zouden kunnen gebruiken. We vangen name lijk niet alleen Zeeuwse vrouwen op, maar vrouwen uit het hele land." Dat heeft te maken met de veiligheid; soms is het nodig iemand in een ander deel van het land onder te brengen. Het 'probleem aan de achterkant' van de opvangcentra mag niet veronacht zaamd worden, vindt Teunissen. Hij zou graag de beschikking krijgen over huurhuizen waar vrouwen die uit de opvang kunnen, zelfstandig kunnen gaan wonen, mét begeleiding op af stand door Maresaete. „We bieden na zorg. Dat voorkomt dat vrouwen zich na verloop van tijd voor heropname melden. Maar er zijn te weinig huurhui zen. Gevolg is dat vrouwen langer in de opvang blijven en dat er aan de voor kant dus niemand bij kan. De doelstel ling is vrouwen een half jaar binnen te hebben. Dat loopt soms op tot twaalf maanden. Dan ben je meteen de helft Het Centrum voor Maatschappelijke Opvang (CMO) Maresaete in Vlissingen moet vaak 'nee' verkopen wegens chronisch plaatsgebrek. foto Mechteld Jansen van je opvangcapaciteit kwijt." Het Blijf van m'n Lijf-huis in Vlissingen be vindt zich in een vergelijkbare situatie. De zestien plaatsen ■- verspreid over drie locaties in de provincie - zijn vrij wel voortdurend bezet. In 2002 kon driekwart van de 331 opnameverzoe- ken niet worden gehonoreerd door plaatsgebrek. Doorverwijzing liep vaak spaak door hetzelfde plaatsge brek bij andere instellingen. En de doorstroming verliep moeizaam, waar door plekken ook nog eens lang bezet bleven. Onderzoek door het Trimbosinstituut heeft aangetoond dat in Nederland aan groot tekort is aan plaatsen in de vrou- wenopvang. De vraag blijft: hoe groot? Dubbeltellingen vertroebelen het beeld van de werkelijke behoefte. Nogal wat vrouwen melden zich bij meerdere op vangcentra aan, maar door de bescherming van hun privacy - veel vrouwen vluchten voor (bedreiging met) geweld door hun partner - is niet bekend welke vrouwen zich waar heb ben gemeld. De Federatie Opvang in Utrecht be schikt over cijfers uit 2001. Toen ont vingen de 109 opvanghuizen in Neder land 37.000 aanmeldingen. De helft zijn vrouwen, de andere helft zijn kin deren van die vrouwen. De totale capa citeit van de opvangvoorzieningen be droeg 2400 plaatsen. Tienduizend vrouwen en kinderen zijn in dat jaar opgevangen. Eenderde van de 37.000 aanmeldingen kon niet worden ge plaatst. Plaatsvervangend directeur Johan Gortworst van Federatie Opvang hoopt dat het aantal dubbeltellingen zal ver minderen door de invoering van een nieuw registratiesysteem. Dat zorgt ervoor dat de gegevens van de aanmel ding niet te herleiden zijn tot een indi vidu, maar maakt het door de versleu teling van andere kenmerken wel mogelijk gegevens van verschillende opvangcentra te vergelijken. Dubbele aanmeldingen worden dan herkenbaar. Federatie Opvang hoopt dan richting de overheden ook beter te kunnen on derbouwen hoeveel extra opvang plaatsen nodig zijn en hoeveel geld dat kost. „We hebben nu becijferd dat al leen al voor het instandhouden van de huidige capaciteit in vier jaar tijd 30 milj oen euro nodig isEn dan praten we nog steeds niet over uitbreiding van het aantal opvangplaatsen", waarschuwt Gortworst. ,Het gebeurt dat vrouwen van het kast je naar de muur worden gestuurd, om dat ze nergens terechtkunnen", zegt Jantine van het Vlissingse Blijf van m'n Lijf-huis. „Elke plek extra helpt dus. Maar dat is niet voldoende. Een groot probleem is ook dat bijvoorbeeld al lochtone vrouwen zonder verblijfsver gunning in de opvang zitten. Zij hebben geen recht op een huurhuis en dus blij ven ze in de opvang. Daar moet goed be leid voor komen. Daarnaast wijst zij op het belang van hulpverlening aan daders en bescher ming van vrouwen thuis, zodat ze niet naar opvangcentra hoeven. „Opvang is toch het uiterste redmiddel. Stel dat er geen plaats is, dan weten we niet wat er met iemand gebeurt. We raken het zicht kwijt." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche- nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re- dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Vol zelfmedelijden vanwege het niet herkend en erkend te wor den, verwoordde Meindert In- derwisch zijn ontmoeting met Hans Verhagen (PZC 29 juni). De PZC had de ruimte die aan deze schrijver is toebedeeld, be ter kunnen vullen met een goede advertentie, dat was financieel handiger geweest. Het gehele verhaal was negatief en vol zelf beklag, zoals we van deze schrijver gewend zijn. Maar bij het beschrijven van het laatste gedeeltedat over zij n werkelij k ontroering gaat, had hij zich moeten bedenken hiermee, ou de wonden bij de nabestaanden open te rijten. Alleen riool-jour nalisten hanteren dit soort me thodieken om him tekort aan een goed verhaal te maskeren. Deze schrijver is geen colum nist, en kan zich beter toeleggen om scheepvaartberichten te gaan redigeren. C.L. van Soelen Resedalaan 4 4382 PL Vlissingen Het is zover; eindelijk heeft de 'Clique Politique' in Den Haag weer eens een dapper besluit ge nomen. Alle strijdmachtonder delen moeten bezuinigen. Ein delijk is het zover, waar zou anders onze nobelste traditie blijven. Sinds 1676, toen de Sa- ten-Generaal De Ruyter met een wrakke vloot de dood in stuurden, had Nederland nooit geld over voor de verdediging. Nog in 1936 zei Colijn, dat, bij een aanval van Japan op Ned.- Indië, '...Engeland zulks niet zou toelaten' (De Jong, deel 1, blz. 605). Weliswaar moesten onze soldaten zich in 1940 tegen best bewapende Duitse troepen met bijvoorbeeld geweren uit 1898 (type 'Mannlicher') verde digen, maar ja, men had er geen geld voor over (De Jong, deel 2, blz. 366). Onze soldaten konden creperen. Gelukkig, dat ze in Den Haag ons land besturen. Hoe zouden we echter inde jaren 1940-1945 zulke bestuurders genoemd hebben? Overigenswezen mijn vrouw en ik al eerder in deze krant op de krenterige manier van hulpver lening met vier Nederlandse he likopters. Ook hier geen geld en geen wil om iets te verbeteren. We moeten wel bedenken: het is I nog maar een jaar of twee gele den, toen in de nieuwsmedia be richt werd dat er op de jaarreke ning overschotten waren van zo'n20 miljard gulden! Ik vraag maar even, waar al dat geld ge bleven is, dat we nu zo moeten bezuinigen? Dhr. U. Eikelboom Wibautlaan 23 4386 EC Vlissingen HEIKANT - Dansen op fanfare- muziek. Een ongebruikelijke combinatie. Muziekvereniging Heikant gaat deze uitdaging aan tijdens het wijkconcert op woensdag 9 juli. De Heikantse muzikanten bege leiden Anneke Hamelink van de mobiele dansstudio tijdens een dansoptreden waaraan ieder een uit Heikant kan meedoen. „Het is een beetje een wild ver haal", zegt Etienne Ferket van de muziekvereniging. „We wil len graag een wijkconcert hou den en we willen daar zo veel mogelijk bewoners van het dorp bij betrekken." Het wijkconcert duurt ongeveer een uur. De ver eniging speelt ook een selectie uit de liedjes van Kinderen voor Kinderen. De kinderen van de basisschool hebben de teksten van de liedjes geleerd. Het is de bedoeling dat ze meezingen. Het wijkconcert begint woens dag 9 juli om 19.30 uur. Bij mooi weer is het concert bij de school in de Margrietstraat, bij slecht weer in 't Heike. door Ernst Jan Rozendaal MELISKERKE - De Engelse kunstenares Pat Hodson combi neert traditionele textielbewer- kingstechnieken met experi menten op de computer. Het Zijdefnuseum in Mefiskerke toont tot eind augustus wat daarvan het bijzondere resul taat is. „Zij heeft een heel eigen stijl", zegt de Zeeuwse textiel- kunstenares Els van Baarle. „Ik ken niemand die bij benadering doet wat zij doet." Behalve de expositie Book of dreams van Hodson is in het Zij - demuseum ook de tentoonstel ling Dutch Embroidery te zien van de nationale borduurgroep Steekplus. Daaraan doet Van Baarle mee, samen met onder anderen Marianne Verhulst. Beide kunstenaressen hebben een workshop gevolgd bij Hod son. Ze zijn grote bewonderaars van haar werk. „Ik ben een bati- ker", verklaart Van Baarle. „Dat was Hodson van huis uit ook, maar ze is zich meer en meer gaan toeleggen op compu terkunst. Aangezien ik haar kende, heb ik het Zijdemuseum voorgesteld haar werk te expo seren. Inmiddels zijn ze hier ook razendenthousiast over haar werk." In de tentoonstellingsruimte van het museum zij n ruim dertig werken van Hodson te zien. En kele ervan zijn opvallend groot, zoals 'Blue near dark', een werk dat bestaat uit drie lange banen vol kleurige patronen die ge vouwen zijn uit mooi bewerkte dozen die op de grond liggen. Veel van Hodsons boeken zijn laporello's, aan elkaar beyes- tigde vellen die tot lange ba nen kunnen worden uitgevou wen. Doordat ze gebruik maakt van een printer is Hodson voorlopig nog gebonden aan A4 als maxi maal formaat. Dat blijkt op geen enkele manier een beper king. Omdat stiksels een wezen lijk onderdeel zijn van haar kunst, integreert ze de verbin dingen tussen de verschillende vellen gewoon in haar voorstel ling. Die is uit meerdere lagen opgebouwd. De ondergrond be staat uit Japans papier en zijde. Die is door Hodson op verschil lende manieren bewerkt. Ze kan terugvallen op de traditionele techniek van het batiken. Door het aanbrengen en verwijderen van was kunnen bepaalde ge deelten bij het verven worden uitgespaard. Dat doet Hodson ook heel geraffineerd met stik sels. Door die na het verven deels uit te halen, onstaat een mooi, veelkleurig lijnenspel. Hodson kan de traditioneel be werkte voorstelling door de scanner halen en combineren met afbeeldingen uit de compu ter. Met het programma Photo shop bewerkt ze de ingescande tekeningen. Vaak voegt ze een geometrisch patroon toen, zoals een ruit die naar het middelpunt toe steeds lichter wordt. Omdat de ondergrond doorschijnend is, heeft het licht vrij spel. Soms helpt het toeval een handje. Zo heeft Hodson in het werk 'Sha dows' een vlieg ingescand die op het apparaat zat. Ze heeft hem uitvergroot en bewerkt op ver schillende vellen die samen weer een boek vormen. In ande re werken is een uitvergrote landkaart als ondergrond ge bruikt. Dikwijls zijn teksten verwerkt. Vooral het kleurgebruik van Hodson is indrukwekkend. Een aantal van haar textielwerken doet denken aan de schilderijen van de Spaanse kunstenaar Juan Miró. „Het is telkens een combinatie van suggestie en realiteit", meent Verhulst. „Is het de echte draad die je ziet, of een afdruk? Zit er echt reliëf in of lijkt dat maar zo? En door de transparantie verandert het werk steeds van karakter. Ik vind het mysterieuze kunstwer ken." Veel mensen zijn aangenaam verrast als ze Hodsons werk zien, aldus Van Baarle en Ver hulst. Over textielkunst heerst nu eenmaal het vooroordeel dat het niet meer is dan een vrou wenhobby. Ook de expositie van Steekplus, waaraan in totaal veertien kunstenaars meedoen, toont aan dat onder de term bor duurwerk de meest uiteenlo pende kunstuitingen zijn te vangen. Verhulst: „Er wordt vaak denigrerend over gedaan, maar dat verandert als mensen het zien. Het is gewoon werk van vakmensen." De exposities Book of dreams en Dutch Embroidery zijn t/m 28 aug te zien in het Zijdemuseum in Melis- kerke, open ma 13-17.30 en di t/m za van 10-17.30 uur. Advertentie Textielkunst in het Zijdemuseum in Meliskerke: een combinatie van suggestie en realiteit. foto Ruben Oreel ZOUTELANDE - In de Nederlands hervormde kerk op het Willi- brordusplein in Zoutelande is van 8 juli tot en met 26 augustus een expositie te zien van foto's en ansichtkaarten van het dorp, uit de verzameling van André Cijvat. De tentoonstelling is alleen op dins dagavond geopend van 19.30 tot 21 uur. De expositie bestaat uit foto's van 1900 tot 2003, maar de nadruk ligt op de oudere foto's. Alle foto's zijn genummerd en voorzien van informatie. Op de folkloristische dag, 7 augustus, is de expositie ge opend van 14.30 tot 21 uur. Salomé op zuil, van Theo Germann in de beeldentuin van het Burgerweeshuis in Zierikzee. foto Marijke Folkertsma door Esme Soesman ZIERIKZEE - De regentenka mer, de ruimte waarmee het ooit allemaal begon, is alleen al de moeite van een bezoekje aan het Burgerweeshuis in Zierikzee waard. De veelzij digheid die de daar vandaag te openen Zomertentoonstel- ling Nederlandse Plastiek kenmerkt, noodzaakt haast tot meerdere visites. Werk van Juul Kortekaas staat tegenover een houten kabinet. De loden tulpen op dito tafel ogen, door op stelling en materiaal, strak. De in de oer-Hollandse bloem besloten gelegen 'gezellig heid' wordt uitgevlakt door de benadering van Kortekaas. Een effect dat, zeker niet on bedoeld, nog eens extra in het oog springt door de nabijheid van een met allerhande kleine voorwerpen volgeladen kast. In het eeuwenoude Burger weeshuis vinden beeldhouw werken die diverse stromin gen representeren een plaats naast zilver, glas en kristal; tussen oosters porselein, azia- tica en curiosa. De j ongste Zomertentoonstel- ling wijkt daarmee niet af van de 37 eerder gehouden edities. Kunst- en gebruiksvoorwer pen van weleer zijn met wel overwogen hand neergezet. In de sfeervolle ommuurde stadstuin komen beelden van onder anderen Theo Ger mann, Lex Schilperoord en Ad Braat, naakt in die natuur lijke omgeving, volledig tot hun recht. De inmiddels overleden beeldhouwer Braat was, sa men met zijn vrouw Tessa, grondlegger van de Zierikzee- se verkooptentoonstelling. Toen zij hun intrek in het Bur gerweeshuis namen, namen zij tevens de verplichting op zich de Regentenkamer voor publiek open te stellen. Het tweetal combineerde dat aan vankelijk met exposities van eigen werk en met leenten- toonstellingen. Uit financiële noodzaak, maar meer nog dankzij toeval en vriendschap werd dit con cept steeds verder verbreed. En daarmee was de Zomer- tentoonstelling geboren. Nog altijd wordt er door de hele fa milie met man en macht aan de totstandkoming gewerkt. En nog altijd is Tessa Braat toegewijd aan die oorspron kelijke aanpak. De verrassing die zich bij elke voetstap kan voordoen, voorkomt dat je, zoals zij het zegt, kijkmoe wordt. Zoon Steven, kunst historicus van beroep, ver deelt de voorwerpen (dat zijn alleen al zo'n vierhonderd sculpturen van de 45 deelne mende kunstenaars) haast achteloos over de kamers, brede gang en stadstuin. Hij is inmiddels vergroeid met de mogelij kheden die het Bur gerweeshuis biedt. Moderne sculpturen kunnen bijvoor beeld net dat tikje meer krij gen als ze worden neergezet naast de antieke kachel in de met goudleer behangen Re gentenkamer. Omgeving en sculptuur worden tegen el kaar afgezet. „Maar je laat te gelijkertijd zien hoe goed oud en nieuw zijn te combineren." De 38ste editie van de Zomerten- toonstelling Nederlandse plastiek is tot en met 24 augustus te bezoe ken in het Burgerweeshuis aan de Poststraat 45 in Zierikzee. Het Burgerweeshuis is dinsdag tot en met zondag geopend tussen elfen vijf uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 40