11
Raadsmeerderheid redt
haven Sint Philipsland
Geen geld voor
minispoormuseum
Hoedekenskerke
Goesenaren fietsen bovengemiddeld graag
Scheepswerf Reimerswaal krijgt de ruimte
70%
KORTING
Onderzoekers zien in toekomst wel knelpunten ontstaan
Makkelijke vraag
0800 - 0231 231 (GRATIS)
van de reepe
zeeuwse almanak
BEVELANDEN/THOLEN
vrijdag 4 juli 2003
Stationspark
Unaniem voor nieuw gemeentehuis
Onthutst
T unnelbrandweer
möMilight cruises
het Veerse Meer
mm
Fietser loopt
hersenletsel op
bij ongeval
Twaalf jaar
geëist voor
moordaanslag
PALLETVERKOOP
PRUIMING
door Roif Bosboom
GOES - Goesenaren fietsen op
vallend veel. Bijna eenderde
(32,4 procent) van alle ver
plaatsingen gebeurt per twee-
wieler. Dat is aanzienlijk bo
ven het landelijk gemiddelde
(25,6 procent).
Dat staat in het onderzoek dat
het adviesbureau Ligtermoet
en Louwerse heeft uitgevoerd
naar de totale verkeerssituatie
in Goes. Het bureau heeft Goes
vergeleken met andere Zeeuw
se steden en met steden van
vergelijkbare omvang elders in
het land. De cijfers in Middel
burg en Vlissingen zijn verge
lijkbaar met Goes; in Terneu-
zen, waar de auto gangbaarder
is, wordt aanzienlijk minder
gefietst (23,7 procent). Ook el
ders in het land ligt het fietsge
bruik lager dan in Goes.
Het openbaar vervoer speelt
nauwelijks een rol in Zeeland.
In Goes gaat het om twee pro
cent van alle verplaatsingen.
Ook het gebruik van de trein is
naar verhouding minimaal:
ongeveer 2200 reizen op een
dag, op een totaal van bijna
120.000. Het busvervoer is te
verwaarlozen. Gesprekken
met dorps- en wijkverenigin-
gen hebben de onderzoekers
overigens geleerd dat het ont
breken van een busverbinding
of de kwaliteit van de bestaan
de verbinding niet als een pro
bleem wordt ervaren.
Over de fietsroutes in de stad is
het bureau goed te spreken.
Door de extra investeringen
die de gemeente momenteel op
het gebied van fietsbeleid doet,
kan de situatie verder verbete
ren. Dat geldt zeker voor de
verkeersveiligheid, aangezien
er in Goes relatief veel slacht
offers onder fietsers vallen.
Voornaamste knelpunten zijn
de verkeersaders rond de bin
nenstad (Ringbaan, Oranje-
weg, Patijnweg, A. Fok
kerstraat, Middelburgsestraat,
Van Hertumweg, Fruitlaan,
Buys Ballotstraat). Zeventig
procent van alle ongevallen
met gewonden in de bebouwde
kom vindt daar plaats, met
voornamelijk fietsers als
slachtoffers. Bovendien vor
men die wegen een forse bar
rière in de fietsroutes tussen de
buitenwijken en het centrum.
Verkeer Goes stroomt goed door
door Rolf Bosboom
GOES - De verkeersproblemen in Goes
vallen alleszins mee. Serieuze knel
punten zijn pas te verwachten als het
havenindustrieterrein wordt ontwik
keld tot woongebied of als de Wester-
schelde Containerterminal (WCT)
wordt aangelegd. In dat laatste geval
zou Goes aan de zuidoostkant een extra
ontsluiting moeten krijgen.
Tot die conclusies komt het adviesbu
reau Ligtermoet Louwerse uit Gou
da, dat in opdracht van de gemeente de
totale verkeerssituatie in Goes heeft
bestudeerd. De bevindingen vormen de
bouwstenen voor het Gemeentelijk
Verkeers- en Vervoersplan, waarvan de
eerste versie eind dit jaar of begin vol
gend jaar klaar moet zijn.
Terwijl burgers de verkeerssituatie in
Goes nogal eens problematisch vinden,
constateert het adviesbureau aan de
hand van de feiten weinig echte knel
punten. Over het algemeen stroomt het
verkeer goed door. In de spits zijn er wel
wat lastige locaties, zoals bij afslag
Goes-Zuid in de ochtendspits, maar
dat zijn 'bijkans onvermijdelijke en
zeer aanvaardbare flessenhalzen', al
dus Ligtermoet Louwerse.
Zelfs de vaak aangehaalde situatie in
de Buys Ballotstraat mag, wat het bu
reau betreft, niet worden overdreven.
In 'extremere gevallen' loopt de reistijd
voor automobilisten vijf a tien minuten
op en dat is te overzien.
Dat geldt ook voor de klachten over
doorgaand (sluip)verkeer in Wilhelmi-
nadorp, Wolphaartsdijk, Kattendijke
en het Goese Meer. Die knelpunten zijn
'puur verkeerskundig beschouwd zeer
beperkt'. De aantallen auto's zijn, voor
Nederlandse begrippen, 'zeer gebrui
kelijk en aanvaardbaar'. Het door
gaand verkeer 'lijkt voor de bewoners
vooral een verstoring van de anders
aanwezige rust te betekenen', stellen
de onderzoekers. In hoeverre de ge
meente daaraan tegemoet moet komen,
is een 'politieke zaak'.
Echte problemen voor het verkeer in
Goes ontstaan pas als de lokale knel
punten elkaar gaan versterken. Dat
wordt verwacht als het havenindu
strieterrein een woonbestemming
krijgt. De capaciteit van de Ringbaan-
West wordt dan te klein, waardoor het
verkeer vastloopt.
Als de WCT doorgaat, komt de door
stroming van het verkeer ook in de knel
in de omgeving van de Van Hertumweg
en de Buys Ballotstraat. De noodzaak
van de aanleg van een extra ontsluiting
van de stad aan de zuidoostkant wordt
daarmee waarschijnlijk, volgens het
bureau, dat daarvoor geen concrete lo
catie noemt.
De groei van de werkgelegenheid (met
name in De Poel) heeft weinig nadelige
gevolgen voor het verkeer in Goes, ze
ker niet als er rotondes worden aange
legd op de A. Fokkerstraat en de
Nansenbaan wordt verlengd tot de 's-
Gravenpolderseweg. De uitbreiding
van het Stationspark verhoogt naar
verwachting wel de verkeersdruk op de
Van Hertumweg, het Tiendenplein en
de stoplichten bij de Deltaweg.
De bereikbaarheid van de binnenstad
noemen de onderzoekers 'over het alge
meen uitstekend'. Soms is het zoeken
naar een parkeerplek, maar een serieus
probleem mag dat niet worden ge
noemd. Wel zijn er enkele plaatsen
waar auto's en wandelaars of fietsers
elkaar in de weg zitten. Dat kan wor
den verbeterd door parkeerlocaties
meer te concentreren, wat zou moeten
gebeuren op plaatsen direct aan een
verkeersader. Om die reden raadt het
adviesbureau het plan voor een par
keerkelder bij de Oostwal, dat overi
gens op de lange baan is geschoven, af.
Die zou beter aan het begin van de A.
Joachimikade kunnen komen.
Het verkeersrapport wordt maandag
14 juli besproken in een extra vergade
ring van de raadscommissie grondge
bied. Deze bijeenkomst wordt gehou
den in het stadhuis en begint om 19.30
uur.
Na aanpassing van het bestemmingsplan kan de werf een dok en een loods bouwen en wordt ook de aanleg van een bedrijventerrein mogelijk.
I door Rob Paardekam
HANS WEERT - De gemeenten
I Kapelle en Reimerswaal willen
het bestemmingsplan voor Los-
wal Kaai 85 bij Hansweert en
Schore aanpassen om zo de toe
komstplannen van de scheeps-
j werf Reimerswaal mogelijk te
I maken. Het nieuwe plan regelt
tevens de komst van een klein
bedrijventerrein op de kop van
de gedempte kanaalarm.
De huidige los wal is in de jaren
tachtig aangelegd in het kader
van de verbreding van het Ka
naal door Zuid-Beveland. Op
dit moment vinden er op- en
overslagactiviteiten plaats en
biedt de loswal plaats aan een
sluisdeurenwerkplaats en
Scheepswerf Reimerswaal. Met
name dat laatste bedrijf heeft
belang bij een nieuw bestem
mingsplan, omdat de huidige
regelingen niet stroken met de
toekomstplannen. De scheeps
werf wil onder meer een be-
drijfsloods bouwen op het ge
deelte van de loswal dat nu in
gebruik is als werk- en opslag
terrein. Verder komt er een der
de drijvend dok met een omvang
van 124 bij 50 meter. Het komt
naast de twee bestaande dokken
te liggen. Ten slotte moet er een
damwand komen die direct
aansluit op deze twee dokken.
Hierdoor wordt het bestaande
bedrijfsperceel met zo'n vijftig
meter verbreed. Omdat de los
wal voor tweederde deel op Ka-
pels grondgebied ligt en voor de
rest op Reimerswaal gebied,
ontwikkelen de twee gemeenten
samen het nieuwe bestem
mingsplan.
Daarin wordt ook de komst van
het bedrijventerrein met een
omvang van 1,5 hectare op de
kop van de gedempte kanaal-
arm geregeld. Dit ligt wel hele
maal op Reimerswaals grondge
bied en is bedoeld voor lokale en
watergebonden bedrijven. Het
bedrijventerrein wordt ontslo
ten door een dwarse aftakking
van de Parallelweg. Volgens de
gemeente zorgen de verzonken
Advertentie
ABS®
tap/Si estgip
KRANT VOOR
Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen
SINT-MAARTENSDIJK - Zo
als verwacht heeft de gemeente
raad van Tholen sisteren una-
*ctwduii neen ue geiueeiiie-
raad van Tholen gisteren una
niem besloten om voor 13,8
miljoen euro een nieuw
gemeentehuis te bouwen in
Tholen-stad.
Feitelijk was die beslissing al
veel eerder genomen, maar een
handtekeningenactie tegen
nieuwbouw van het gemeente
huis, die ruim drieduizend
r
krabbels opleverde, bracht het
punt opnieuw onder de aan
dacht. De initiatiefnemers van
de actie vinden nieuwbouw on
nodig en financieel onverant
woord in deze economisch
slechte tijden. De raad vindt
echter dat het niet anders kan.
Het nog verder uitbreiden of
aanpassen van het huidige ge
meentehuis in Sint-Maartens
dijk vinden ze geen optie.
door Rob Paardekam
SINT PHILIPSLAND - De ha
ven van Sint Philipsland blijft
behouden. Een meerderheid
van de politieke partijen in Tho
len gaat niet akkoord met het
voorstel van het college om de
haven langzaam te laten 'ster
ven', zo bleek gisteren tijdens de
raadsvergadering.
De gemeente Tholen wil de ha
vens van Tholen, Stavenisse en
Sint-Annaland in de toekomst
alleen nog gebruiken voor re
creatieve en toeristische doel
einden.
Dat betekent dat er geen plaats
meer is voor handelsactivitei
ten. Over dit plan bestaat geen
discussie in de raad. Alle partij
en zien in dat het behoud van
handel in de havens financieel
onrendabel is.
Het college van B en W stelde
voor om aan de haven van Sint
Philipsland helemaal niets meer
te doen.
De bestaande voorzieningen
zouden dan gebruikt kunnen
worden zolang dat nog tech
nisch verantwoord is.
SGP, Christenunie, CDA en
D66 toonden zich ontstemd over
dit voornemen. Ze zeiden niet
met deze sterfhuisconstructie te
kunnen leven.
De haven zou beeldbepalend
zijn voor het dorp. CDA'er
J. Bout sprak zelfs van een cul
tuurhistorisch monument. De
vier partijen dienden een amen
dement in dat stelt dat de haven
van Sint-Philipsland behouden
blijft voor recreatieve doelein
den en dat het minimaal beno
digde onderhoud daarvoor ge
pleegd zal worden.
Wethouder L. van Doorn rea
geerde hier onthutst op. „Dit
past niet in ons streven om geld
te gaan besparen."
Ook ABT, VVD en PvdA gingen
niet mee. Volgens hen zit er te
veel een open einde aan het
amendement. Onduidelijk zou
zijn hoeveel dat minimale on-
door Roif Bosboom
HEINKENSZAND - Er komt
voorlopig geen geld voor een
minispoormuseum in Hoede
kenskerke. Een meerderheid
van de gemeenteraad van Bor-
sele verwierp gisteren het voor
stel om daar 210.000 euro aan te
besteden.
Het college van burgemeester
en wethouders had dat bedrag
er wel voor over, omdat daar
mee de recreatieve voorzienin
gen bij het eindpunt van de
Stoomtrein Goes-Borsele kon
worden uitgebouwd. Het was de
bedoeling in de loods bij de mi-
nispoorbaan, die vorig jaar is
geopend, een museum in te rich
ten.
Onder meer voor de aankoop
van de loods was eerder al flink
wat geld uitgetrokken. De frac
ties van CDA, SGP/Christen-
Unie en Lokale Partij Borsele
(LPB) vonden het inmiddels wel
voldoende. ,,Er is onderhand
genoeg geld in gepompt", zei
CDA'er P. van den Dries. De an
dere partijen waren wat gema
tigder. Zij wilden eerst een con
creter plan zien alvorens geld
beschikbaar te stellen.
Het museum was opgenomen in
de Kadernota 2004-2007, die de
financiële toekomst van de ge
meente schetst. De nota werd
gisteravond uitvoerig bespro
ken, waarbij een reeks van mo
ties en amendementen de revue
passeerden.
Uiteraard kwam ook de discus
sie rond de tunnelbrandweer ter
sprake. De raadsleden hadden
geen goed woord over voor de
opstelling van de rijksoverheid,
die de toezegging 12,5 miljoen
euro bij te dragen niet nakomt.
De motie die de gemeenteraad
van Terneuzen vorige week aan
nam, waarin de rijksoverheid
wordt gemaand de afspraken na
te komen, werd door de Borselse
collega's niet officieel gesteund,
al was de meerderheid er wel
mee eens. De PvdA wilde een
stap verder gaan door de onder
voorbehoud aangekondigde ex
tra gemeentelijke bijdrage van
200.000 euro in te trekken. De
partij kreeg GroenLinks en LPB
mee, maar dat was ruimschoots
onvoldoende voor een meerder
heid. C. Traas (GroenLinks)
pleitte ervoor in het geval 'Den
Haag' niet alsnog over de brug
komt, de oostbuis van de Wes-
terscheldetunnel te sluiten.
De Kadernota schetst verder
een somber financieel toe
komstbeeld. Er worden flinken
tekorten in de begroting voor
speld. Volgens jaar is dat al zo'n
half miljoen, terwijl het college
nog eens zeven ton extra wil in
vesteren.
Om dat te betalen wordt geke
ken op welke punten er kan
worden bezuinigd. Daarnaast is
de kans groot dat burgers fors
meer moeten gaan betalen. Er
wordt gedacht aan het opnieuw
invoeren van het rioolrecht in
2005.
De PvdA was daar faliekant op
tegen. „Het geld moet eerst wor
den gevonden, voordat het
wordt uitgegeven", vond P. Vol-
laard, die alleen GroenLinks en
LPB aan zijn zijde wist. De an
dere partijen wilden eerst af
wachten wat de discussie over
mogelijke bezuinigingen ople
vert. Als dat onvoldoende is,
lijkt de terugkeer van rioolrecht
onvermijdelijk.
Advertentie
^^nd-vaartochten op de
^^Llady Madeleine'
Een avond vol gezelligheid,
eten en varen
Zat. 26 juli en 2 augustus
Prijs 36,50
Info: Rederij Dijkhuizen
tel. 0118-419367
HH
mm
n
•V.
löesgféy
foto Willem Mieras
ligging van het terrein en de om
liggende dijken ervoor dat de
bedrijven goed landschappelijk
worden ingepast. De omgeving
zal straks niet meer dan enkele
daken zien. Overigens heeft de
gemeente besloten dat er geen
bedrijfswoningen op het terrein
mogen komen.
Het bestemmingsplan voor de
loswal en het nieuwe bedrijven
terrein ligt tot en met 30 juli
voor iedereen ter inzage in de
gemeentehuizen van Kapelle en
Reimerswaal.
's-HEER ABTSKERKE - Een
achttienjarige fietser uit Kapel
le is woensdagavond ernstig ge
wond geraakt bij een aanrijding
met een bestelauto in 's-Heer
Abtskerke.
De fietser werd met hersenletsel
overgebracht naar het Ooster-
schelde ziekenhuis. Diezelfde
avond werd hij overgebracht
naar het Dijkzigt ziekenhuis in
Rotterdam.
De bestelauto werd bestuurd
door een 42-jarige man uit de
gemeente Borsele. De politie
tast nog in het duister over de
exacte toedracht van het onge
luk dat om tien over zeven
plaatsvond op de T-splitsing
van deNoordhoekweg en de Si-
noutskerkseweg. Daarom ver
zoekt de politie aan getuigen
van de aanrij ding zich te melden
op het politiebureau in Hein-
kenszand.
Advertentie
ja
O:
ROTTERDAM - Tegen de
60-jarige verdachte van
een mislukte moordaan
slag in Ouddorp, is twaalf
aar celstraf geëist,
fficier van justitie M.
Ejode acht bewezen dat de
in Hongarije woonachtige
Nederlander vorig jaar
naar Ouddorp reed om
daar op 21 maart de ex-
man van zijn zus dood te
schieten. Wonderwel
overleefde de man de aan
slag. Volgens de advocaat
van de verdachte is de
strafeis 'buiten alle pro
porties' omdat het gaat
om een mislukte aanslag.
De verdachte heeft altijd
ontkend. Tussen 20 en 22
maart was hijzo luidt zijn
verklaring, in Poroszlo in
Hongarije. Uit pas
poortscans blijkt echter
dat hij op 20 maart bij
Hegyeshalom het land
verliet en op 22 maart
weer in reisde.
Onbetwist uw vijver-, aquariui.
en terrariumspecialist.
pompen, filters etc.
tot
Voltaweg 33 Middelburg. Tel.: 0118-641344
www.vijverparadijs.nl
Advertentie
S C H 0 E N M 0 D E I
derhoud dan gaat kosten. A.
Piet van de ChristenUnie liet
daarop weten dat hij uit oude
rapporten opmaakt dat het om
een bedrag van zo'n 30.000 euro
per jaar gaat. Een aanvaard
baar bedrag, zo vindt hij. Het
kon de andere partijen niet
overtuigen.
„Ik vind het compromis dat het
college voorstelt heel aardig",
zei F. Goossen(WD). „De haven
van Sint Philipsland blijft open
zolang het kan."
SGP, ChristenUnie, CDA en
D66 willen echter dat hij voor
altijd open blijft en omdat deze
partijen samen een meerderheid
hebben in de raad zal dat ook
gebeuren.
Als bestuurder sta je regel
matig in de spotlights. De één
zoekt het bewust op, de ander
overkomt het. Zoals die wet
houder van het Noord-
Zeeuwse eiland. Toen hij de
degens kruiste met 99 andere
kandidaten in een televi
siequiz, trof hem de twijfel
achtige eer als enige een fout
antwoord te geven. Dat het
metaal kwik bij kamertem
peratuur vloeibaar is, bleek
gemeengoed onder zijn con
currenten.
De bewuste aflevering werd
uitgezonden op een zomerse
dag, waardoor slechts weini
gen het gezien zullen hebben.
Maar één volksvertegen
woordiger had het zeker wel
gezien. En die wreef hij het er
bij de eerstvolgende vergade
ring nog eens lekker in. Met
een knipoog naar het spel-
programma, vroeg hij de
wethouder tijdens de vra
genronde breed grijnzend:
„Wilt u een moeilijke of een
makkelijke vraag?"