11 Raadsmeerderheid redt haven Sint Philipsland Geen geld voor minispoormuseum Hoedekenskerke Goesenaren fietsen bovengemiddeld graag Scheepswerf Reimerswaal krijgt de ruimte 70% KORTING Onderzoekers zien in toekomst wel knelpunten ontstaan Makkelijke vraag 0800 - 0231 231 (GRATIS) van de reepe zeeuwse almanak BEVELANDEN/THOLEN vrijdag 4 juli 2003 Stationspark Unaniem voor nieuw gemeentehuis Onthutst T unnelbrandweer möMilight cruises het Veerse Meer mm Fietser loopt hersenletsel op bij ongeval Twaalf jaar geëist voor moordaanslag PALLETVERKOOP PRUIMING door Roif Bosboom GOES - Goesenaren fietsen op vallend veel. Bijna eenderde (32,4 procent) van alle ver plaatsingen gebeurt per twee- wieler. Dat is aanzienlijk bo ven het landelijk gemiddelde (25,6 procent). Dat staat in het onderzoek dat het adviesbureau Ligtermoet en Louwerse heeft uitgevoerd naar de totale verkeerssituatie in Goes. Het bureau heeft Goes vergeleken met andere Zeeuw se steden en met steden van vergelijkbare omvang elders in het land. De cijfers in Middel burg en Vlissingen zijn verge lijkbaar met Goes; in Terneu- zen, waar de auto gangbaarder is, wordt aanzienlijk minder gefietst (23,7 procent). Ook el ders in het land ligt het fietsge bruik lager dan in Goes. Het openbaar vervoer speelt nauwelijks een rol in Zeeland. In Goes gaat het om twee pro cent van alle verplaatsingen. Ook het gebruik van de trein is naar verhouding minimaal: ongeveer 2200 reizen op een dag, op een totaal van bijna 120.000. Het busvervoer is te verwaarlozen. Gesprekken met dorps- en wijkverenigin- gen hebben de onderzoekers overigens geleerd dat het ont breken van een busverbinding of de kwaliteit van de bestaan de verbinding niet als een pro bleem wordt ervaren. Over de fietsroutes in de stad is het bureau goed te spreken. Door de extra investeringen die de gemeente momenteel op het gebied van fietsbeleid doet, kan de situatie verder verbete ren. Dat geldt zeker voor de verkeersveiligheid, aangezien er in Goes relatief veel slacht offers onder fietsers vallen. Voornaamste knelpunten zijn de verkeersaders rond de bin nenstad (Ringbaan, Oranje- weg, Patijnweg, A. Fok kerstraat, Middelburgsestraat, Van Hertumweg, Fruitlaan, Buys Ballotstraat). Zeventig procent van alle ongevallen met gewonden in de bebouwde kom vindt daar plaats, met voornamelijk fietsers als slachtoffers. Bovendien vor men die wegen een forse bar rière in de fietsroutes tussen de buitenwijken en het centrum. Verkeer Goes stroomt goed door door Rolf Bosboom GOES - De verkeersproblemen in Goes vallen alleszins mee. Serieuze knel punten zijn pas te verwachten als het havenindustrieterrein wordt ontwik keld tot woongebied of als de Wester- schelde Containerterminal (WCT) wordt aangelegd. In dat laatste geval zou Goes aan de zuidoostkant een extra ontsluiting moeten krijgen. Tot die conclusies komt het adviesbu reau Ligtermoet Louwerse uit Gou da, dat in opdracht van de gemeente de totale verkeerssituatie in Goes heeft bestudeerd. De bevindingen vormen de bouwstenen voor het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan, waarvan de eerste versie eind dit jaar of begin vol gend jaar klaar moet zijn. Terwijl burgers de verkeerssituatie in Goes nogal eens problematisch vinden, constateert het adviesbureau aan de hand van de feiten weinig echte knel punten. Over het algemeen stroomt het verkeer goed door. In de spits zijn er wel wat lastige locaties, zoals bij afslag Goes-Zuid in de ochtendspits, maar dat zijn 'bijkans onvermijdelijke en zeer aanvaardbare flessenhalzen', al dus Ligtermoet Louwerse. Zelfs de vaak aangehaalde situatie in de Buys Ballotstraat mag, wat het bu reau betreft, niet worden overdreven. In 'extremere gevallen' loopt de reistijd voor automobilisten vijf a tien minuten op en dat is te overzien. Dat geldt ook voor de klachten over doorgaand (sluip)verkeer in Wilhelmi- nadorp, Wolphaartsdijk, Kattendijke en het Goese Meer. Die knelpunten zijn 'puur verkeerskundig beschouwd zeer beperkt'. De aantallen auto's zijn, voor Nederlandse begrippen, 'zeer gebrui kelijk en aanvaardbaar'. Het door gaand verkeer 'lijkt voor de bewoners vooral een verstoring van de anders aanwezige rust te betekenen', stellen de onderzoekers. In hoeverre de ge meente daaraan tegemoet moet komen, is een 'politieke zaak'. Echte problemen voor het verkeer in Goes ontstaan pas als de lokale knel punten elkaar gaan versterken. Dat wordt verwacht als het havenindu strieterrein een woonbestemming krijgt. De capaciteit van de Ringbaan- West wordt dan te klein, waardoor het verkeer vastloopt. Als de WCT doorgaat, komt de door stroming van het verkeer ook in de knel in de omgeving van de Van Hertumweg en de Buys Ballotstraat. De noodzaak van de aanleg van een extra ontsluiting van de stad aan de zuidoostkant wordt daarmee waarschijnlijk, volgens het bureau, dat daarvoor geen concrete lo catie noemt. De groei van de werkgelegenheid (met name in De Poel) heeft weinig nadelige gevolgen voor het verkeer in Goes, ze ker niet als er rotondes worden aange legd op de A. Fokkerstraat en de Nansenbaan wordt verlengd tot de 's- Gravenpolderseweg. De uitbreiding van het Stationspark verhoogt naar verwachting wel de verkeersdruk op de Van Hertumweg, het Tiendenplein en de stoplichten bij de Deltaweg. De bereikbaarheid van de binnenstad noemen de onderzoekers 'over het alge meen uitstekend'. Soms is het zoeken naar een parkeerplek, maar een serieus probleem mag dat niet worden ge noemd. Wel zijn er enkele plaatsen waar auto's en wandelaars of fietsers elkaar in de weg zitten. Dat kan wor den verbeterd door parkeerlocaties meer te concentreren, wat zou moeten gebeuren op plaatsen direct aan een verkeersader. Om die reden raadt het adviesbureau het plan voor een par keerkelder bij de Oostwal, dat overi gens op de lange baan is geschoven, af. Die zou beter aan het begin van de A. Joachimikade kunnen komen. Het verkeersrapport wordt maandag 14 juli besproken in een extra vergade ring van de raadscommissie grondge bied. Deze bijeenkomst wordt gehou den in het stadhuis en begint om 19.30 uur. Na aanpassing van het bestemmingsplan kan de werf een dok en een loods bouwen en wordt ook de aanleg van een bedrijventerrein mogelijk. I door Rob Paardekam HANS WEERT - De gemeenten I Kapelle en Reimerswaal willen het bestemmingsplan voor Los- wal Kaai 85 bij Hansweert en Schore aanpassen om zo de toe komstplannen van de scheeps- j werf Reimerswaal mogelijk te I maken. Het nieuwe plan regelt tevens de komst van een klein bedrijventerrein op de kop van de gedempte kanaalarm. De huidige los wal is in de jaren tachtig aangelegd in het kader van de verbreding van het Ka naal door Zuid-Beveland. Op dit moment vinden er op- en overslagactiviteiten plaats en biedt de loswal plaats aan een sluisdeurenwerkplaats en Scheepswerf Reimerswaal. Met name dat laatste bedrijf heeft belang bij een nieuw bestem mingsplan, omdat de huidige regelingen niet stroken met de toekomstplannen. De scheeps werf wil onder meer een be- drijfsloods bouwen op het ge deelte van de loswal dat nu in gebruik is als werk- en opslag terrein. Verder komt er een der de drijvend dok met een omvang van 124 bij 50 meter. Het komt naast de twee bestaande dokken te liggen. Ten slotte moet er een damwand komen die direct aansluit op deze twee dokken. Hierdoor wordt het bestaande bedrijfsperceel met zo'n vijftig meter verbreed. Omdat de los wal voor tweederde deel op Ka- pels grondgebied ligt en voor de rest op Reimerswaal gebied, ontwikkelen de twee gemeenten samen het nieuwe bestem mingsplan. Daarin wordt ook de komst van het bedrijventerrein met een omvang van 1,5 hectare op de kop van de gedempte kanaal- arm geregeld. Dit ligt wel hele maal op Reimerswaals grondge bied en is bedoeld voor lokale en watergebonden bedrijven. Het bedrijventerrein wordt ontslo ten door een dwarse aftakking van de Parallelweg. Volgens de gemeente zorgen de verzonken Advertentie ABS® tap/Si estgip KRANT VOOR Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen SINT-MAARTENSDIJK - Zo als verwacht heeft de gemeente raad van Tholen sisteren una- *ctwduii neen ue geiueeiiie- raad van Tholen gisteren una niem besloten om voor 13,8 miljoen euro een nieuw gemeentehuis te bouwen in Tholen-stad. Feitelijk was die beslissing al veel eerder genomen, maar een handtekeningenactie tegen nieuwbouw van het gemeente huis, die ruim drieduizend r krabbels opleverde, bracht het punt opnieuw onder de aan dacht. De initiatiefnemers van de actie vinden nieuwbouw on nodig en financieel onverant woord in deze economisch slechte tijden. De raad vindt echter dat het niet anders kan. Het nog verder uitbreiden of aanpassen van het huidige ge meentehuis in Sint-Maartens dijk vinden ze geen optie. door Rob Paardekam SINT PHILIPSLAND - De ha ven van Sint Philipsland blijft behouden. Een meerderheid van de politieke partijen in Tho len gaat niet akkoord met het voorstel van het college om de haven langzaam te laten 'ster ven', zo bleek gisteren tijdens de raadsvergadering. De gemeente Tholen wil de ha vens van Tholen, Stavenisse en Sint-Annaland in de toekomst alleen nog gebruiken voor re creatieve en toeristische doel einden. Dat betekent dat er geen plaats meer is voor handelsactivitei ten. Over dit plan bestaat geen discussie in de raad. Alle partij en zien in dat het behoud van handel in de havens financieel onrendabel is. Het college van B en W stelde voor om aan de haven van Sint Philipsland helemaal niets meer te doen. De bestaande voorzieningen zouden dan gebruikt kunnen worden zolang dat nog tech nisch verantwoord is. SGP, Christenunie, CDA en D66 toonden zich ontstemd over dit voornemen. Ze zeiden niet met deze sterfhuisconstructie te kunnen leven. De haven zou beeldbepalend zijn voor het dorp. CDA'er J. Bout sprak zelfs van een cul tuurhistorisch monument. De vier partijen dienden een amen dement in dat stelt dat de haven van Sint-Philipsland behouden blijft voor recreatieve doelein den en dat het minimaal beno digde onderhoud daarvoor ge pleegd zal worden. Wethouder L. van Doorn rea geerde hier onthutst op. „Dit past niet in ons streven om geld te gaan besparen." Ook ABT, VVD en PvdA gingen niet mee. Volgens hen zit er te veel een open einde aan het amendement. Onduidelijk zou zijn hoeveel dat minimale on- door Roif Bosboom HEINKENSZAND - Er komt voorlopig geen geld voor een minispoormuseum in Hoede kenskerke. Een meerderheid van de gemeenteraad van Bor- sele verwierp gisteren het voor stel om daar 210.000 euro aan te besteden. Het college van burgemeester en wethouders had dat bedrag er wel voor over, omdat daar mee de recreatieve voorzienin gen bij het eindpunt van de Stoomtrein Goes-Borsele kon worden uitgebouwd. Het was de bedoeling in de loods bij de mi- nispoorbaan, die vorig jaar is geopend, een museum in te rich ten. Onder meer voor de aankoop van de loods was eerder al flink wat geld uitgetrokken. De frac ties van CDA, SGP/Christen- Unie en Lokale Partij Borsele (LPB) vonden het inmiddels wel voldoende. ,,Er is onderhand genoeg geld in gepompt", zei CDA'er P. van den Dries. De an dere partijen waren wat gema tigder. Zij wilden eerst een con creter plan zien alvorens geld beschikbaar te stellen. Het museum was opgenomen in de Kadernota 2004-2007, die de financiële toekomst van de ge meente schetst. De nota werd gisteravond uitvoerig bespro ken, waarbij een reeks van mo ties en amendementen de revue passeerden. Uiteraard kwam ook de discus sie rond de tunnelbrandweer ter sprake. De raadsleden hadden geen goed woord over voor de opstelling van de rijksoverheid, die de toezegging 12,5 miljoen euro bij te dragen niet nakomt. De motie die de gemeenteraad van Terneuzen vorige week aan nam, waarin de rijksoverheid wordt gemaand de afspraken na te komen, werd door de Borselse collega's niet officieel gesteund, al was de meerderheid er wel mee eens. De PvdA wilde een stap verder gaan door de onder voorbehoud aangekondigde ex tra gemeentelijke bijdrage van 200.000 euro in te trekken. De partij kreeg GroenLinks en LPB mee, maar dat was ruimschoots onvoldoende voor een meerder heid. C. Traas (GroenLinks) pleitte ervoor in het geval 'Den Haag' niet alsnog over de brug komt, de oostbuis van de Wes- terscheldetunnel te sluiten. De Kadernota schetst verder een somber financieel toe komstbeeld. Er worden flinken tekorten in de begroting voor speld. Volgens jaar is dat al zo'n half miljoen, terwijl het college nog eens zeven ton extra wil in vesteren. Om dat te betalen wordt geke ken op welke punten er kan worden bezuinigd. Daarnaast is de kans groot dat burgers fors meer moeten gaan betalen. Er wordt gedacht aan het opnieuw invoeren van het rioolrecht in 2005. De PvdA was daar faliekant op tegen. „Het geld moet eerst wor den gevonden, voordat het wordt uitgegeven", vond P. Vol- laard, die alleen GroenLinks en LPB aan zijn zijde wist. De an dere partijen wilden eerst af wachten wat de discussie over mogelijke bezuinigingen ople vert. Als dat onvoldoende is, lijkt de terugkeer van rioolrecht onvermijdelijk. Advertentie ^^nd-vaartochten op de ^^Llady Madeleine' Een avond vol gezelligheid, eten en varen Zat. 26 juli en 2 augustus Prijs 36,50 Info: Rederij Dijkhuizen tel. 0118-419367 HH mm n •V. löesgféy foto Willem Mieras ligging van het terrein en de om liggende dijken ervoor dat de bedrijven goed landschappelijk worden ingepast. De omgeving zal straks niet meer dan enkele daken zien. Overigens heeft de gemeente besloten dat er geen bedrijfswoningen op het terrein mogen komen. Het bestemmingsplan voor de loswal en het nieuwe bedrijven terrein ligt tot en met 30 juli voor iedereen ter inzage in de gemeentehuizen van Kapelle en Reimerswaal. 's-HEER ABTSKERKE - Een achttienjarige fietser uit Kapel le is woensdagavond ernstig ge wond geraakt bij een aanrijding met een bestelauto in 's-Heer Abtskerke. De fietser werd met hersenletsel overgebracht naar het Ooster- schelde ziekenhuis. Diezelfde avond werd hij overgebracht naar het Dijkzigt ziekenhuis in Rotterdam. De bestelauto werd bestuurd door een 42-jarige man uit de gemeente Borsele. De politie tast nog in het duister over de exacte toedracht van het onge luk dat om tien over zeven plaatsvond op de T-splitsing van deNoordhoekweg en de Si- noutskerkseweg. Daarom ver zoekt de politie aan getuigen van de aanrij ding zich te melden op het politiebureau in Hein- kenszand. Advertentie ja O: ROTTERDAM - Tegen de 60-jarige verdachte van een mislukte moordaan slag in Ouddorp, is twaalf aar celstraf geëist, fficier van justitie M. Ejode acht bewezen dat de in Hongarije woonachtige Nederlander vorig jaar naar Ouddorp reed om daar op 21 maart de ex- man van zijn zus dood te schieten. Wonderwel overleefde de man de aan slag. Volgens de advocaat van de verdachte is de strafeis 'buiten alle pro porties' omdat het gaat om een mislukte aanslag. De verdachte heeft altijd ontkend. Tussen 20 en 22 maart was hijzo luidt zijn verklaring, in Poroszlo in Hongarije. Uit pas poortscans blijkt echter dat hij op 20 maart bij Hegyeshalom het land verliet en op 22 maart weer in reisde. Onbetwist uw vijver-, aquariui. en terrariumspecialist. pompen, filters etc. tot Voltaweg 33 Middelburg. Tel.: 0118-641344 www.vijverparadijs.nl Advertentie S C H 0 E N M 0 D E I derhoud dan gaat kosten. A. Piet van de ChristenUnie liet daarop weten dat hij uit oude rapporten opmaakt dat het om een bedrag van zo'n 30.000 euro per jaar gaat. Een aanvaard baar bedrag, zo vindt hij. Het kon de andere partijen niet overtuigen. „Ik vind het compromis dat het college voorstelt heel aardig", zei F. Goossen(WD). „De haven van Sint Philipsland blijft open zolang het kan." SGP, ChristenUnie, CDA en D66 willen echter dat hij voor altijd open blijft en omdat deze partijen samen een meerderheid hebben in de raad zal dat ook gebeuren. Als bestuurder sta je regel matig in de spotlights. De één zoekt het bewust op, de ander overkomt het. Zoals die wet houder van het Noord- Zeeuwse eiland. Toen hij de degens kruiste met 99 andere kandidaten in een televi siequiz, trof hem de twijfel achtige eer als enige een fout antwoord te geven. Dat het metaal kwik bij kamertem peratuur vloeibaar is, bleek gemeengoed onder zijn con currenten. De bewuste aflevering werd uitgezonden op een zomerse dag, waardoor slechts weini gen het gezien zullen hebben. Maar één volksvertegen woordiger had het zeker wel gezien. En die wreef hij het er bij de eerstvolgende vergade ring nog eens lekker in. Met een knipoog naar het spel- programma, vroeg hij de wethouder tijdens de vra genronde breed grijnzend: „Wilt u een moeilijke of een makkelijke vraag?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 29