PZC Renaults aanspraak op de troon Lessen en rijden voor de doe-het-zelver NedCar blij met Smart in samenwerking met OAutoTrack.nl Altijd meer dan 2000 occasions, met foto! Vraag antwoord KENNISMAKING vrijdag 4 juli 2003 [Oude liefde roest niet De Peilstok Verkeersbiecht 0 Te lang links rijden Q Geen gordel om O Geen voorrang geven Atos lijkt op grote broer Vittorio terug in de race Peugeot doet goeie zaken Merkenfeestjes in Lelystad Volgende week in Auto: Toen Renault in 1996 zijn compacte ruimte auto voorstelde was Eenoog nog koning. Inmiddels heeft ook de concurrentie het licht gezien, en dus krijgt de Scénic II het een stuk lastiger. Maar hij is er klaar voor. Renault Scénic QjOud 1996-2003 9 Nieuw Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770. Redactie: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes. Door Rien van der Steen Iedereen had de grote mpv's, die ruimtejoekels van auto's, wel gezien toen Renault besloot om ook in de middenklasse met zo'n busje te komen. De Mégane Scénic was in feite een compacte versie van de luxueuze superbus Espace. Een huiselijke auto, geschikt voor lange afstanden met het hele gezin. Hij had alle eigenschappen van een flinke stationwagon maar bovendien slimme opbergvak- ken en een hoge zitpositie. Het ontwerp van Patrick le Qué- ment was meteen al enorm ge wild, en andere fabrikanten wisten amper hoe vlug ze de Auto van het Jaar 1997 moes ten imiteren. Het concurrentiegeweld groei de, van Opel Zafira, Citroen Pi casso, de Space-serie van Mitsu bishi, Mazda Premacy, Toyota Verso en Nissan Tino tot de nieuwe VW Touran. Maar de Scénic bleef fier op zijn zelfge bouwde troon. Inmiddels heeft Renault er twee miljoen van verkocht, en het marktaandeel in Europa staat zelfs op een re cord van zo'n 25 procent. Grand Scénic Logisch dus dat Renault geen half werk maakt van de nieu we, bijna honderd kilo zwaar dere Scénic die in september aantreedt. De fabriek in het Franse Douai bouwt er twee per minuut, zo'n 2.500 per dag. In feite zijn er trouwens twéé opvolgers voorzien, want in fe bruari volgt een verlengde Grand Scénic met zeven, waar van enkele in de bodem te ver zinken zitplaatsen. De troon pretendent lijkt met zijn ferm naar achter stekende kont op de gewone Mégane, die vorig jaar werd gelanceerd. Ook de neus is een variant op dat the ma, zij het allemaal ietsje afge vlakt. Uit de grote Espace nam Renault het drukke, digitale in strumentarium over, midden op het dashboard. Onhandig, want je moet echt zoeken naar informatie en de grote, ver springende snelheidscijfers zijn verre van ideaal. Om het optionele navigatiesysteem te bedienen moet je ver je stoel uit. Luikjes De kwaliteitsindruk van het dashboard is goed: het materi aal oogt mooi en zacht, de af werking maakt indruk. De ver snellingspook is erin opgeno men, zodat op de vloer ruimte ontstaat voor een opbergconso- le dat je van voor naar achter kunt verschuiven. Dat leidt sa men met een iets groter dash boardkastje, luikjes in de bo dem voor- én achterin en schuifladen onder de voorstoe- len tot bijna honderd üter aan onzichtbare bergruimte. Toch weer twintig liter meer dan in de oer-Scénic. Acrobatisch Net als voorheen beschikt de Scénic over acrobatisch meubi lair: de voorstoel kun je plat vouwen, de drie stoelen achter in kunnen eruit, of je kunt ze opklappen tegen de voorstoe- len. De rail om ze te verschui ven is iets langer. Door dit alles is de bagageruimte uit te bou wen tot een riante inhoud van 1.840 üter. De nieuwe bodemplaat is beter geïsoleerd en de zithoogte voorin is wat teruggebracht zo dat de voeten wat eerder de vloerbedekking raken. Net zo min als bij de nieuwe Espace zijn we enthousiast over het zitmeubilair. Achterin houdt de zitpositie niet over, en in ruil voor een grotere veiligheid zijn de stoelen zelfs iets smal ler geworden. Wel zijn de rug leuningen verbeterd. Gerief De elektrische stuurbekrachti ging werkt voldoende ücht, maar tegeüjk nogal vaag. De rijeigenschappen zijn gewoon goed. Dankzij de van de nieu we Mégane overgenomen voor- en achtertrein helt de Scénic lang niet meer zo over in boch ten. Hij rijdt veel minder als een busje dan de huidige ver sie. En door de met zes centi meter toegenomen wielbasis groeit het gerief ook aanzien- üjk. Plezierig is de standaard elek trische parkeerrem: die gaat er automatisch op als je de motor afzet en wordt weer ontgren deld zodra je wegrijdt. Openen, sluiten en starten van de auto gaat met een kaart en een startknop, in plaats van met een sleutel. De goedkoopste Renault Scénic die dit jaar beschikbaar komt is de 1.6/11 Spk. Die is leverbaar vanaf september en kost 21.595 euro. Wie voordeliger uit wil zijn, wachte tot volgend jaar; dan komt er een 1.4 motor van 98 pk voor de prijs van 20.795 euro. Verder zijn er een 2.0 van 136 pk en een dappere 1.5/100 pk diesel (24.295 euro), die zijn meerdere vindt in de mooi stille en sterke 1 9/120 pk dCi. Voor volgend jaar staan nog een turbo-benzinemotor met 150 pk en een zwaardere diesel op de rol. Een centraal, digitaal instrumentarium. Separaat openende achterruit in de duurdere versies. Ik was achttien jaar in een tijd dat met mobiliteit nog wat soepeler werd omgegaan dan nu. Ik had rijles in een Opel Kadett en na een les of tien liet mijn instructeur zich regelmatig ergens af zetten voor een theevisite. Hij verliet dan de lesauto en liet mij achter aan het stuur. „Kom me over een uurtje maar ophalen", zei hij dan en tegen dat-ie bij de deur van het bezoekadres aanbelde, draaide-ie zich nog even om - je bent rij-instructeur of je bent het niet: „Oja. Wel voorzichtig zijn he". Dus dan toerde ik mooi in mijn eentje wat rond in die auto, zonder instructeur maar mét dubbele bediening, dus ach, wat kon me gebeuren. De praktijk is de beste leer meester, zeggen ze, en ik maakte inder daad snel vorderingen. Na ongeveer twintig lessen had ik mijn rij bewijs dus op zak, en natuurlijk moest er snel een autootje komen. Ik tikte voor vijf honderd gulden een Daffodil op de kop. Het was een prachtwagentje, vond ik. In de weekends diende het als deeltaxi voor mijn vrienden en mij. In het kroegcircuit heb je al gauw veel vrienden, dus niet zel den had het kleine Dafje wel acht man aan boord. We kwamen altijd op onze bestemming, en ook weer thuis - als hij niet wilde star- Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. ten kon je hem aanslingeren - maar op een dag merkte ik aan een kleinigheid dat de auto er toch onder leed: de vloer zat een tikkeltje los. Wat nu? Lassen of popnage len kon ik niet. Een nachtje slapen bracht me op een idee: ik besloot de stoelen er uit te halen en dan beton over de bodem te storten. Een bevriende bouwvakker re gelde wat cement, zand en grind. Op een zaterdag hebben we daar samen een mooi prutje beton van gemaakt en dat over de Daf-bodem uitgesmeerd. Het werd een mooi strak autovloertje en na een paar da gen drogen was het keihard. Onder het extra gewicht bleek de accelera tiesnelheid wel enigszins afgenomen. Ei genlijk kende het Dafje nog maar twee snelheden: stilstand en, 'n minuut of zo la ter, de maximale snelheid van 110 kilome ter per uur. Een goedkoper wagentje heb ik later nooit meer gehad. In de twee jaren dat ik de trotse bezitter was en ook nog veel kilometers maakte heeft hij me nooit in de steek gelaten. Onderhoud was een kwestie van creatief oplossen. Een bedrijf als Profile bestond nog niet, KwikFit moest nog uitgevonden worden. Met versleten autobanden ging je gewoon naar een bedrijf dat er voor twee gulden en vijftig cent per stuk weer een nieuw profiel op sneed. Ook de uitlaat ging wel eens stuk, maar daar liet je dan gewoon een stuk steigerpijp in lassen. Na die twee zorgeloze jaren verkocht ik het Daffodieltje weer voor vierhonderd gulden. Periodieke keuringen, daar had men in die tijd nog nooit van gehoord. En wat dan nog: de bandjes waren als nieuw, de uitlaat vervangen en de bodem, die was gegarandeerd keihard. Die nieuwe eige naar kon er nog jaren probleemloos mee rijden. Autofabriek NedCar in Born ziet de toekomst zonnig in nu de nieuwe vierpersoons Smart Forfour er van de band gaat lo pen. De productie van de auto brengt vanaf april volgend jaar misschien wel meer werkgele genheid, want eigenaar Daim ler-Benz is uit op expansie. Smart moet een sportief kwaü- teitsmerk worden voor com pacte auto's. NedCar gaat ook de opvolger bouwen van de Mitsubishi Colt, die veertig procent van zijn componenten deelt met de Forfour. Bodemplaat en wielop hanging zijn identiek, en ook Smart zet de Forfour neer als een hoogwaardige compacte auto. worden ze beide leverbaar met drie benzinemotoren van Mit subishi en twee driecilinder turbodiesels van Mercedes. Ui- terüjk zijn de verschillen groot. De Forfour krijgt de bekende tweekleurige carrosserie van Smart, evenals de kekke kleur tjes en materialen. De prijzen van de Forfour beginnen net onder de 15.000 euro. Per jaar verwacht Smart er in Neder land 2.000 tot 2.500 te verko pen. D e occnsionsilo van Zee land X In Engeland bestaat het plan om de verzekeringspremie voor auto's te bere kenen aan de hand van drie criteria: hoeveel kilometer je rijdt, op wat voor wegen en op welke tijden. Wat moet volgens u het zwaarst tellen in de premieberekening? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Q Vorige week vro.egen wij u op te biech ten welke verkeerszonden u wel 'ns be gaat. Vooral te hard rijden scoort enorm, op ruime afstand gevolgd door geen richting aangeven en rechts inhalen. Waar gaat u in de fout? 57% O Te hard rijden 0 Geen richting aangeven 11% 0 Rechts inhalen Q Kleven Door rood rijden Q Tegen verkeer in rijden 8% 6% 6% 5% 4% 2% 1% Ed Kraszewski, woordvoerder van het Korps Landelijke Politiediensten: "Iedereen rijdt wel eens te hard. Wanneer je de maxi mumsnelheid met drie kilometer overschrijdt ga je al te snel, en dat geeft men ook gemakkelijk toe. Opvallend weinig automobilisten zeggen dat ze te weinig afstand houden, terwijl 'kleven' op de eerste plek van verkeerser- gernissen staat. Als we op de snelweg klevers van de weg halen, merken we vaak dat die zich van geen schuld be wust zijn. Ook het niet aangeven van richting is iets wat veel mensen onbewust doen. Tot slot denk ik dat een mix van overtredingen eerder voorkomt dan slechts één be paalde fout." Wïï- Evlill II! :Eillii SMÊÊIÈM Goed nieuws voor de wielerfan: Vittorio gaat weer ra cefietsen bouwen. Het merk met de Itaüaanse naam, dat gewoon uit Heer- hugowaard komt, maakte dat bij monde van de nieuwe directeur Ton Berkhout bekend. Vittorio heeft zich een tijd alleen op tandems en randonneurs gericht. Voor de tweede keer op rij heeft Peugeot de titel Za- kenauto van het Jaar in de wacht gesleept. Was het vorig jaar de 206 die won, nu is de 307 uitverko ren. De Franse auto won met voorsprong van de num mers twee en drie, de Mercedes-Benz E-Klasse en de Renault Laguna. Merkbewuste autogekken doen er goed aan de juiste datum te noteren in hun agenda. Op zondag 27 juli is het BMW-festival op het circuit van Lelystad, waar bij zondere BMWs van 9.00 tot 18.00 uur meedoen aan sla loms en races. Op zondag 3 augustus is er net zo'n fes tijn voor Opelrijders, en op zondag 10 augustus is de beurt aan bezitters van Franse auto's. Jaarlijks worden sterren uitgedeeld voor veilige auto's. Waarop baseert men dit eigenlijk? Markus van Tol, woordvoerder bij de ANWB: „Euro NCAP, een samenwerkingsverband van de ANWB en zijn Europese zusterclubs, test elk jaar nieuwe auto's en mo dellen die aanpassingen hebben ondergaan op het ge bied van veiligheid. Behalve naar de gevolgen van een botsing kijkt het testcentrum naar de aanwezigheid van zaken als airbags, hoofdsteunen die meebewegen bij een botsing en waarschuwingssystemen voor het niet dragen van de gordel. Ook de overlevingskansen voor voetgangers bij een bot sing worden in kaart gebracht. Het is dus goed mogeüjk dat een auto qua veiügheid uitstekend scoort voor inzit tenden, maar matig voor voetgangers." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl Ga voor meer vragen en antwoorden naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto Showfietsjes! Oude liefde: een Italiaantje dat kon duiken en glijden de Peilstok: eerlijk verzekerd, maar hoe? Lxbxh: 4.17 x 1.70 x 1.68 meter Wielbasis: 2.58 meter Gewicht: 1.210 kg Bagageruimte: 410/1800 liter Prijs v.a.: 19.595 euro (1.4/95 pk) Lxbxh: 4.26 x 1.81 x 1.62 meter Wielbasis: 2.69 meter Gewicht: 1.315 kg Bagageruimte: 430/1840 liter Prijs v.a.: 20.795 euro (1.4/98 pk)* Hij heeft de familietrek jes van grotere broer Getz, de nieuwe Hyundai Atos die eind au gustus in de showroom staat. De 1.0 kracht bron uit de oude Atos is vervan gen door een 1.1 üter motor met De nieuwe Atos van Hyundai. 63 pk en de auto is wat langer en breder geworden. De Atos kost 8.795 eu ro, 800 euro meer dan het bestaande model.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25