PZC
Renaults aanspraak op de troon
Lessen en rijden voor de doe-het-zelver
NedCar blij met Smart
in samenwerking met OAutoTrack.nl
Altijd meer dan
2000 occasions,
met foto!
Vraag antwoord
KENNISMAKING
vrijdag 4 juli 2003
[Oude liefde roest niet
De Peilstok
Verkeersbiecht
0 Te lang links rijden
Q Geen gordel om
O Geen voorrang geven
Atos lijkt op grote broer
Vittorio terug in de race
Peugeot doet goeie zaken
Merkenfeestjes in Lelystad
Volgende week in Auto:
Toen Renault in 1996
zijn compacte ruimte
auto voorstelde was
Eenoog nog koning.
Inmiddels heeft ook
de concurrentie
het licht
gezien, en
dus krijgt
de Scénic
II het een
stuk lastiger.
Maar hij is er
klaar voor.
Renault
Scénic
QjOud 1996-2003
9 Nieuw
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770.
Redactie: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes.
Door Rien van der Steen
Iedereen had de grote
mpv's, die ruimtejoekels
van auto's, wel gezien
toen Renault besloot om
ook in de middenklasse
met zo'n busje te komen.
De Mégane Scénic was in feite
een compacte versie van de
luxueuze superbus Espace. Een
huiselijke auto, geschikt voor
lange afstanden met het hele
gezin.
Hij had alle eigenschappen van
een flinke stationwagon maar
bovendien slimme opbergvak-
ken en een hoge zitpositie. Het
ontwerp van Patrick le Qué-
ment was meteen al enorm ge
wild, en andere fabrikanten
wisten amper hoe vlug ze de
Auto van het Jaar 1997 moes
ten imiteren.
Het concurrentiegeweld groei
de, van Opel Zafira, Citroen Pi
casso, de Space-serie van Mitsu
bishi, Mazda Premacy, Toyota
Verso en Nissan Tino tot de
nieuwe VW Touran. Maar de
Scénic bleef fier op zijn zelfge
bouwde troon. Inmiddels heeft
Renault er twee miljoen van
verkocht, en het marktaandeel
in Europa staat zelfs op een re
cord van zo'n 25 procent.
Grand Scénic
Logisch dus dat Renault geen
half werk maakt van de nieu
we, bijna honderd kilo zwaar
dere Scénic die in september
aantreedt. De fabriek in het
Franse Douai bouwt er twee
per minuut, zo'n 2.500 per dag.
In feite zijn er trouwens twéé
opvolgers voorzien, want in fe
bruari volgt een verlengde
Grand Scénic met zeven, waar
van enkele in de bodem te ver
zinken zitplaatsen. De troon
pretendent lijkt met zijn ferm
naar achter stekende kont op
de gewone Mégane, die vorig
jaar werd gelanceerd. Ook de
neus is een variant op dat the
ma, zij het allemaal ietsje afge
vlakt. Uit de grote Espace nam
Renault het drukke, digitale in
strumentarium over, midden
op het dashboard. Onhandig,
want je moet echt zoeken naar
informatie en de grote, ver
springende snelheidscijfers
zijn verre van ideaal. Om het
optionele navigatiesysteem te
bedienen moet je ver je stoel
uit.
Luikjes
De kwaliteitsindruk van het
dashboard is goed: het materi
aal oogt mooi en zacht, de af
werking maakt indruk. De ver
snellingspook is erin opgeno
men, zodat op de vloer ruimte
ontstaat voor een opbergconso-
le dat je van voor naar achter
kunt verschuiven. Dat leidt sa
men met een iets groter dash
boardkastje, luikjes in de bo
dem voor- én achterin en
schuifladen onder de voorstoe-
len tot bijna honderd üter aan
onzichtbare bergruimte. Toch
weer twintig liter meer dan in
de oer-Scénic.
Acrobatisch
Net als voorheen beschikt de
Scénic over acrobatisch meubi
lair: de voorstoel kun je plat
vouwen, de drie stoelen achter
in kunnen eruit, of je kunt ze
opklappen tegen de voorstoe-
len. De rail om ze te verschui
ven is iets langer. Door dit alles
is de bagageruimte uit te bou
wen tot een riante inhoud van
1.840 üter.
De nieuwe bodemplaat is beter
geïsoleerd en de zithoogte
voorin is wat teruggebracht zo
dat de voeten wat eerder de
vloerbedekking raken. Net zo
min als bij de nieuwe Espace
zijn we enthousiast over het
zitmeubilair. Achterin houdt
de zitpositie niet over, en in
ruil voor een grotere veiligheid
zijn de stoelen zelfs iets smal
ler geworden. Wel zijn de rug
leuningen verbeterd.
Gerief
De elektrische stuurbekrachti
ging werkt voldoende ücht,
maar tegeüjk nogal vaag. De
rijeigenschappen zijn gewoon
goed. Dankzij de van de nieu
we Mégane overgenomen voor-
en achtertrein helt de Scénic
lang niet meer zo over in boch
ten. Hij rijdt veel minder als
een busje dan de huidige ver
sie. En door de met zes centi
meter toegenomen wielbasis
groeit het gerief ook aanzien-
üjk.
Plezierig is de standaard elek
trische parkeerrem: die gaat er
automatisch op als je de motor
afzet en wordt weer ontgren
deld zodra je wegrijdt. Openen,
sluiten en starten van de auto
gaat met een kaart en een
startknop, in plaats van met
een sleutel.
De goedkoopste Renault Scénic die dit
jaar beschikbaar komt is de 1.6/11 Spk.
Die is leverbaar vanaf september en kost
21.595 euro. Wie voordeliger uit wil
zijn, wachte tot volgend jaar; dan komt
er een 1.4 motor van 98 pk voor de prijs
van 20.795 euro. Verder zijn er een 2.0
van 136 pk en een dappere 1.5/100 pk
diesel (24.295 euro), die zijn meerdere
vindt in de mooi stille en sterke 1 9/120
pk dCi. Voor volgend jaar staan nog een
turbo-benzinemotor met 150 pk en een
zwaardere diesel op de rol.
Een centraal, digitaal instrumentarium.
Separaat openende achterruit in de
duurdere versies.
Ik was achttien jaar in een tijd dat
met mobiliteit nog wat soepeler werd
omgegaan dan nu. Ik had rijles in een
Opel Kadett en na een les of tien liet
mijn instructeur zich regelmatig ergens af
zetten voor een theevisite. Hij verliet dan
de lesauto en liet mij achter aan het stuur.
„Kom me over een uurtje maar ophalen",
zei hij dan en tegen dat-ie bij de deur van
het bezoekadres aanbelde, draaide-ie zich
nog even om - je bent rij-instructeur of je
bent het niet: „Oja. Wel voorzichtig zijn
he".
Dus dan toerde ik mooi in mijn eentje wat
rond in die auto, zonder instructeur maar
mét dubbele bediening, dus ach, wat kon
me gebeuren. De praktijk is de beste leer
meester, zeggen ze, en ik maakte inder
daad snel vorderingen.
Na ongeveer twintig lessen had ik mijn rij
bewijs dus op zak, en natuurlijk moest er
snel een autootje komen. Ik tikte voor vijf
honderd gulden een Daffodil op de kop.
Het was een prachtwagentje, vond ik. In
de weekends diende het als deeltaxi voor
mijn vrienden en mij. In het kroegcircuit
heb je al gauw veel vrienden, dus niet zel
den had het kleine Dafje wel acht man aan
boord.
We kwamen altijd op onze bestemming,
en ook weer thuis - als hij niet wilde star-
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
ten kon je hem aanslingeren - maar op een
dag merkte ik aan een kleinigheid dat de
auto er toch onder leed: de vloer zat een
tikkeltje los. Wat nu? Lassen of popnage
len kon ik niet. Een nachtje slapen bracht
me op een idee: ik besloot de stoelen er
uit te halen en dan beton over de bodem
te storten. Een bevriende bouwvakker re
gelde wat cement, zand en grind. Op een
zaterdag hebben we daar samen een mooi
prutje beton van gemaakt en dat over de
Daf-bodem uitgesmeerd. Het werd een
mooi strak autovloertje en na een paar da
gen drogen was het keihard.
Onder het extra gewicht bleek de accelera
tiesnelheid wel enigszins afgenomen. Ei
genlijk kende het Dafje nog maar twee
snelheden: stilstand en, 'n minuut of zo la
ter, de maximale snelheid van 110 kilome
ter per uur. Een goedkoper wagentje heb
ik later nooit meer gehad. In de twee jaren
dat ik de trotse bezitter was en ook nog
veel kilometers maakte heeft hij me nooit
in de steek gelaten.
Onderhoud was een kwestie van creatief
oplossen. Een bedrijf als Profile bestond
nog niet, KwikFit moest nog uitgevonden
worden. Met versleten autobanden ging je
gewoon naar een bedrijf dat er voor twee
gulden en vijftig cent per stuk weer een
nieuw profiel op sneed. Ook de uitlaat
ging wel eens stuk, maar daar liet je dan
gewoon een stuk steigerpijp in lassen.
Na die twee zorgeloze jaren verkocht ik
het Daffodieltje weer voor vierhonderd
gulden. Periodieke keuringen, daar had
men in die tijd nog nooit van gehoord. En
wat dan nog: de bandjes waren als nieuw,
de uitlaat vervangen en de bodem, die was
gegarandeerd keihard. Die nieuwe eige
naar kon er nog jaren probleemloos mee
rijden.
Autofabriek NedCar in Born
ziet de toekomst zonnig in nu
de nieuwe vierpersoons Smart
Forfour er van de band gaat lo
pen. De productie van de auto
brengt vanaf april volgend jaar
misschien wel meer werkgele
genheid, want eigenaar Daim
ler-Benz is uit op expansie.
Smart moet een sportief kwaü-
teitsmerk worden voor com
pacte auto's.
NedCar gaat ook de opvolger
bouwen van de Mitsubishi
Colt, die veertig procent van
zijn componenten deelt met de
Forfour. Bodemplaat en wielop
hanging zijn identiek, en ook
Smart zet de Forfour neer als een
hoogwaardige compacte auto.
worden ze beide leverbaar met
drie benzinemotoren van Mit
subishi en twee driecilinder
turbodiesels van Mercedes. Ui-
terüjk zijn de verschillen groot.
De Forfour krijgt de bekende
tweekleurige carrosserie van
Smart, evenals de kekke kleur
tjes en materialen. De prijzen
van de Forfour beginnen net
onder de 15.000 euro. Per jaar
verwacht Smart er in Neder
land 2.000 tot 2.500 te verko
pen.
D e occnsionsilo van Zee land
X In Engeland bestaat het plan om de
verzekeringspremie voor auto's te bere
kenen aan de hand van drie criteria: hoeveel
kilometer je rijdt, op wat voor wegen en op
welke tijden. Wat moet volgens u het
zwaarst tellen in de premieberekening?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Q Vorige week vro.egen wij u op te biech
ten welke verkeerszonden u wel 'ns be
gaat. Vooral te hard rijden scoort enorm, op
ruime afstand gevolgd door geen richting
aangeven en rechts inhalen.
Waar gaat u
in de fout?
57%
O Te hard rijden
0 Geen richting aangeven 11%
0 Rechts inhalen
Q Kleven
Door rood rijden
Q Tegen verkeer in rijden
8%
6%
6%
5%
4%
2%
1%
Ed Kraszewski, woordvoerder van
het Korps Landelijke Politiediensten:
"Iedereen rijdt wel eens te hard. Wanneer je de maxi
mumsnelheid met drie kilometer overschrijdt ga je al te
snel, en dat geeft men ook gemakkelijk toe. Opvallend
weinig automobilisten zeggen dat ze te weinig afstand
houden, terwijl 'kleven' op de eerste plek van verkeerser-
gernissen staat. Als we op de snelweg klevers van de weg
halen, merken we vaak dat die zich van geen schuld be
wust zijn. Ook het niet aangeven van richting is iets wat
veel mensen onbewust doen. Tot slot denk ik dat een mix
van overtredingen eerder voorkomt dan slechts één be
paalde fout."
Wïï- Evlill II! :Eillii SMÊÊIÈM
Goed nieuws voor de wielerfan: Vittorio gaat weer ra
cefietsen bouwen.
Het merk met de Itaüaanse naam, dat gewoon uit Heer-
hugowaard komt, maakte dat bij monde van de nieuwe
directeur Ton Berkhout bekend. Vittorio heeft zich een
tijd alleen op tandems en randonneurs gericht.
Voor de tweede keer op rij heeft Peugeot de titel Za-
kenauto van het Jaar in de wacht gesleept.
Was het vorig jaar de 206 die won, nu is de 307 uitverko
ren. De Franse auto won met voorsprong van de num
mers twee en drie, de Mercedes-Benz E-Klasse en de
Renault Laguna.
Merkbewuste autogekken doen er goed aan de juiste
datum te noteren in hun agenda. Op zondag 27 juli
is het BMW-festival op het circuit van Lelystad, waar bij
zondere BMWs van 9.00 tot 18.00 uur meedoen aan sla
loms en races. Op zondag 3 augustus is er net zo'n fes
tijn voor Opelrijders, en op zondag 10 augustus is de
beurt aan bezitters van Franse auto's.
Jaarlijks worden sterren uitgedeeld voor veilige auto's. Waarop
baseert men dit eigenlijk?
Markus van Tol, woordvoerder bij de ANWB: „Euro
NCAP, een samenwerkingsverband van de ANWB en zijn
Europese zusterclubs, test elk jaar nieuwe auto's en mo
dellen die aanpassingen hebben ondergaan op het ge
bied van veiligheid. Behalve naar de gevolgen van een
botsing kijkt het testcentrum naar de aanwezigheid van
zaken als airbags, hoofdsteunen die meebewegen bij een
botsing en waarschuwingssystemen voor het niet dragen
van de gordel.
Ook de overlevingskansen voor voetgangers bij een bot
sing worden in kaart gebracht. Het is dus goed mogeüjk
dat een auto qua veiügheid uitstekend scoort voor inzit
tenden, maar matig voor voetgangers."
Heeft u ook een vraag?
Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl
Ga voor meer vragen en antwoorden naar de website
van de krant en klik op de rubriek Auto
Showfietsjes!
Oude liefde: een Italiaantje dat kon duiken en glijden
de Peilstok: eerlijk verzekerd, maar hoe?
Lxbxh: 4.17 x 1.70 x 1.68 meter
Wielbasis: 2.58 meter
Gewicht: 1.210 kg
Bagageruimte: 410/1800 liter
Prijs v.a.: 19.595 euro (1.4/95 pk)
Lxbxh: 4.26 x 1.81 x 1.62 meter
Wielbasis: 2.69 meter
Gewicht: 1.315 kg
Bagageruimte: 430/1840 liter
Prijs v.a.: 20.795 euro (1.4/98 pk)*
Hij heeft de
familietrek
jes van grotere
broer Getz, de
nieuwe Hyundai
Atos die eind au
gustus in de
showroom staat.
De 1.0 kracht
bron uit de oude
Atos is vervan
gen door een 1.1
üter motor met De nieuwe Atos van Hyundai.
63 pk en de auto
is wat langer en breder geworden. De Atos kost 8.795 eu
ro, 800 euro meer dan het bestaande model.