PZC
Mazda RX-8 zingt als een Kawasaki
Duk.es of Hazard onder de seringenboom
23 I Daewoo onder Amerikaanse vlag
kennismaking
X3 is geen suv maar sav
in samenwerking met OAutoTrack.nl
Mazda houdt dapper vast aan zijn bijzondere
rotatiemotor, waarvan het patent ooit bij
NSU en Felix Wankel berustte. In de fonkel
nieuwe sportwagen RX-8 geeft-ie je het
gevoel dat je in een motorfiets rijdt.
Herrijzend Mazda
Oude liefde roest niet
De Peilstok
Poets of smeerpoets
Motorexamen strenger
Hip, open en vlug
Mississippi-Nissans
Zelf klussen aan de motor
Rotatiemotor
Advertentie-exploitatie:
Moord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770.
Redactie: 0113-315680
AWW. pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
postbus 31,4460 AA Goes.
vrijdag 27 juni 2003
Door Rien van der Steen
Mazda heeft op
nieuw een op
windende
sportwagen:
de RX-8. Hij is
van verschillende kanten beke
ken tamelijk opzienbarend.
Want in plaats van een gewone
motor gebruikt Mazda voor de
ze opvolger van de RX-7 weer
een rotatiemotor, het principe
dat de Duitser Felix Wankel in
de jaren vijftig uitwerkte. De
nieuwe rotatiemotor is een 1.3
liter, en da's een motorinhoud
van niks. Het ding presteert er
niettemin mee als een conven
tionele motor van pakweg 2.5
liter.
De nieuwe RX-8 is ook fraai om
te zien. Hij is heel laag en
breed, biedt plaats aan vier per
sonen en mist opzij een mid
denstijl. In plaats daarvan ont
moet het voorportier daar een
klein, verkeerd-om openend
achterdeurtje. Ook heeft de ro-
tatie-Mazda prachtige eigen
schappen. Zo heeft hij achter
wielaandrijving en een flinke
De NSU R08O, 1967
kofferruimte van 290 üter. On
danks zijn gestrekte 4,43 meter
en wielbasis van 2,70 meter
weegt hij maar 1.345 kilo.
Vreemd
Toen Felix Wankel met zijn
Wankelmotor kwam, was er van
alle kanten grote belangstel
ling voor die revolutionaire op
lossing. De motor lag in de NSU
R08O, auto van het jaar 1967.
Suzuki en Norton monteerden
er eentje onder een motorfiets.
Maar de Wankelmotor was
nogal dorstig en gebruikte van
wege een slechte afdichting
knap veel olie. De technische
problemen en het lage rende
ment hielden de motor af van
een glorieuze toekomst.
Mazda kocht het patent van
Wankel en daarna namen de
Japanners de Duitse naam ei
genlijk nimmer meer in de
mond. Zij spraken van de rota
tiemotor - de nieuwe heet Rene-
sis- en schroefden hem in 1967
in een volslanke sportwagen,
de Cosmo. Sindsdien bouwde
Mazda 1,8 miljoen rotatiemoto
ren voor uiteenlopende model
len, waarvan de sportwagen
RX-7 de bekendste werd. Hoe
wel het merk er in 1991 de 24-
uursrace van Le Mans mee won
en de motor zijn betrouwbaar
heid bewees, bleef een grote
doorbraak uit. Ook de RX-7 ver
dween, en het wachten was op
een opvolger.
De draaizuigermotor waarmee
Mazda nu terugkeert in de RX-8
is een watergekoeld blok met
twee kamers van elk 654 cc. In
plaats van gewone, cilindervor
mige zuigers vormen twee drie
kantige schijven of draaizuigers
het hart van de rotatiemotor.
Die driehoekige schijven
draaien excentrisch rond en
zorgen in het voorbijgaan voor
het aanzuigen en comprimeren
van het benzine/lucht-mengsel.
Omdat de rotatiemotor veel
minder bewegende delen zoals
drijfstangen, kleppen en nok-
kenassen bevat, is de kracht
bron veel lichter en compacter
dan conventionele viertakt-mo-
toren. Want die werkt net als
een tweetakt met in- en uitlaat-
poorten. Hij draait ook opval
lend trillingvrij.
Standaard levert de compacte
twinrotor 192 pk en een karig
maximum koppel van 220 Nm
bij 5.000 toeren. De sterkere
versie komt tot 231 pk en zelfs
minder koppel: 211 Nm. Acce
lereren doen ze niettemin alle
bei aardig: van 0 tot 100 km
per uur duurt respectievelijk
7,2 of 6,4 seconden. Omdat de
motor zo compact is kon hij
een plek krijgen achter de
vooras en dat doet de gewichts
verdeling goed.
Uit de kluiten
Wie met zo'n rotatiemotor wil
rijden, zal als mens een zacht
plekje hebben voor techniek.
Want de motor kan tot liefst
9.500 toeren per minuut ma
ken. Dat moet hij trouwens
wel, want hij heeft veel om
wentelingen nodig om te pres
teren. Onder de 7.000 toeren
gebeurt er niet veel onder die
naar de grond duikende motor
kap. De RX-8 wekt bij flink op
trekken de indruk of je niet op,
maar in een Kawasaki zit, zo
sterk lijkt het motorgeluid op
een uit de kluiten gewassen
motorfiets. Het is de charme
van de hoge toeren en het daar
mee gepaard gaande zingende
geluid die het gemis aan kop
pel ruimschoots compenseren.
In oktober komt de RX-8 te
koop. Compleet met lichtmeta
len wielen, airco, leer, zes air
bags en stabiliteitscontrole
kost hij dan 45.495 euro.
De sterkere uitvoering met zes
versnellingsbak komt op een
halve euroton. Als belangrijk
ste concurrenten ziet Mazda de
Audi TT, BMW 325 Ci en Toyo
ta Celica, maar de snelle versie
heeft ook de Alfa 156 GTA en
de nieuwe Nissan 350 Z op de
korrel.
Met die laatste categorie kan
hij qua prijs aardig concurre
ren. In de zwakste versie heeft
hij het zwaarder. Maar ja,
mooie techniek heb je nu een
maal niet op een koopje.
Mazda's nieuwe sportwagen RX-8:
een fraaie lijn en kleine extra
deurtjes die achterwaarts openen.
De middenstijl ontbreekt.
De nieuwe modellen van
Mazda spreken de kopers blijk
baar aan. Vorig jaar verkocht
het merk in Europa ruim
182.000 auto's, 17.000 meer
dan een jaar daarvoor. Dit jaar
worden het er minstens
210.000.
Van de RX8 wil het Japanse
Ford-merk er in Europa 3.500
afzetten. Voor Nederland
moeten dat er dit ]aar honderd
worden, volgend jaar vierhon
derd. Geen enorme aantallen,
maar dat hoeft ook niet.
De RX8 is een technische
uitstalkast, verpakt in een
prachtig jasje en vooral be
doeld om het imago van het
herrijzend Mazda op te
vijzelen.
Krukas
Compressie
Twee bougies vanwege
grote verbrandingskamer
Ontbranding
Uitlaat gassen
De woorden die ik het eerst fout
loos kon spellen waren waar
schijnlijk bougie en carrosserie.
En mijn broertje kon als dreu
mes reeds het motorgeluid van een Ford
en een Volvo onderscheiden. Als kroost
van een garagehouder krijg je de liefde
voor auto's en aanverwanten nu eenmaal
met de paplepel ingegoten.
De grote tuin achter de garage was het wa
rn paradijs. Het stond er vol onkruid, ver
molmde bomen en auto's die wachtten op
een onderhoudsbeurt. Een klein stuk had
mijn vader afgeschermd om oud, bruik
baar plaatwerk van schadeauto's neer te
'eggen, en als tijdelijke opslag voor lege
olievaten. Het was er strikt verboden,
maar mijn vader kneep soms een oogje
toe. Op een verveelde zomerdag kwam
■ttijn tweelingbroertje - al vroeg behept
met een passie voor auto's - met het plan
zelf een wagen te bouwen. Door het hoge
gras sleepten we de onderdelen bij elkaar
onder de seringenboom in het midden van
be tuin: een mooie blauwe motorkap, een
ingedeukte rode klep voor de kofferbak,
versleten, zwarte stoelen en vuilgroene
beuren waarvan de raampjes niet meer
bicht konden.
Langzaam kreeg het de vorm van een soort
hutauto. Het stuur en de versnellingspook
Door Jaqueline Nienhuis
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
kregen een plek in een speciale kuil, zodat
we ze goed konden bewegen. Maar het
hoogtepunt was toch wel de felgele alarm-
toeter die we voor onze verjaardag hadden
gekregen. Drie standen had het ding: am
bulance, politie en - wat wij noemden - Du
kes of Hazard, het favoriete tv-programma
van die tijd.
Iedere dag startte broertje reutelend en
steunend de motor en daar gingen we;
naar Parijs, Verweggistan en Zwolle.
Steeds harder brommend schakelden we
op, met op de achterbank een familie
knuffels en een theeservies voor onder
weg. Rotsblokken en duizelingwekkende
afgronden ontwijkend bereikten we altijd
veilig onze eindbestemming, al dan niet
nagezeten door sherrif Rosco P. Coltrane.
Af en toe, bij een te scherp genomen
bocht, viel de zorgvuldig vastgezette deur
eruit, maar dat deerde niet; even wat ste
nen er tegenaan en we konden weer. Naar
mate de zomer vorderde werd onze wagen
mooier. We scharrelden koplampen en
een aftandse radio bij elkaar, op de zand
bodem lagen versleten kokosmatjes en
aan het achteruitkijkspiegeltje bungelde
een verschoten vaantje van Go Ahead Eagles.
Regelmatig ook moesten we een teleurstel
ling verwerken. Dan was ineens een spat
bord weg, of de bumper. Elke keer als het
bestelbusje van de handelaar in tweede
handsonderdelen de oprit opdraaide en de
dikkige man na een speurtocht door de
tuin een bundeltje papiergeld uit zijn
borstzakje haalde, was onze auto toe aan
een opknapbeurt. Aan het eind van de zo
mer was er nauwelijks nog iets over. En
nog altijd als ik iemand in een opgelapte
auto met carrosserie in verschillende kleu
ren voorbij zie pruttelen, denk ik: Spelbre
kers!
BMW laat op de autoshow van
Frankfurt vanaf 11 september
de X3 zien. In plaats van de
momenteel gangbare sportieve
utiliteitsvoertuigen, de suv's,
moet deze jongste BMW een
sportief activiteitsvoertuig voor
stellen. Een sav dus. Dan weet
u dat maar.
De kleine broer van de BMW
X5 krijgt voorlopig 3.0 zescilin
der lijnmotoren op benzine of
diesel. Later volgen nog wat
minder vermogende motoren.
BMW roemt vooral de speciale
vierwielaandrijving van deze
X3. xDrive wordt die genoemd.
De X3, herkenbaar maar speelser
gelijnd dan de BMW X5.
De aandrijfkracht wordt trap
loos en variabel verdeeld tus
sen voor- en achterwielen. Zo
dra een wiel gaat slippen
brengt het systeem de kracht
naar de as met de meeste trac
tie. Dat onderdrukt automa
tisch de neiging tot onder- of
overstuur. De X3 heeft stan
daard een uitgebreid elektro
nisch systeem dat het rijden
met een caravan of trailer veili
ger maakt. Hij staat begin vol
gend jaar in de showroom.
1 "A Steeds vaker zie je automobilisten die
met twee vingers in de neus de regels
aan hun laars lappen: rechts inhalen, rood
licht negeren, geen voorrang geven. U krijgt
nu de kans om, anoniem, uw eigen ver-
keerszonden op te biechten. Aan welke mis
stappen in het verkeer maakt u zich wel
eens schuldig? Stem mee in de Kwestie van
de Week.
Ga naar de website van deze krant en
klik op de rubriek Auto.
O Vorige week vroegen wij u hoe vaak u
uw auto wast. Eén op de vier geeft aan
dit alleen nog maar te doen bij pekel of
plak van bladluis. De meeste stemmers blij
ken propere Jetjes (m/v) te zijn.
Hoe ziet uw
oogappel eruit?
Weet niet
wat een
spons is
Heel behoorlijk schoon
I®%
Ontdaan van
pekel of plak
*2) Blinkt
als een spiegel
Woordvoerder Elvira Spoelstra van de BOVAG, waar
ruim honderd autowasbedrijven bij zijn aangesloten:
„Duidelijke cijfers over hoe vaak en waar Nederlanders
hun auto wassen zijn er niet. Wel weten we uit een
enquête onder klanten dat die gemiddeld een of twee
keer per maand hun auto door de wasstraat halen.
Duitsers bijvoorbeeld gaan vaker, maar dat beeld is verte
kend. Het is daar in veel plaatsen verboden om de auto
op straat te wassen. Dat er minder gewassen wordt nu de
economie tegenzit, daarvan hebben we geen signalen.
Vooralsnog willen Nederlanders nog steeds met een
schone en blinkende auto voor de dag komen. Daarnaast
is wassen natuurlijk goed voor het behoud van de lak, en
dus van je auto."
Mensen die hun motorrijbewijs willen halen krijgen
binnenkort te maken met strengere eisen. Het
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen CBR wil de vei
ligheid tijdens het rijexamen én de rijvaardigheid in het
algemeen verbeteren.
Vanaf 30 september moeten kandidaten daarom tijdens
het examen een geschikt pak of beschermende kleding
dragen. Ook handschoenen en minimaal halfhoge laar
zen worden verplicht.
Vanaf 1 april 2004 kent het praktijkexamen twee onder
delen: Voertuigbeheersing en Verkeersdeelneming. De
kandidaat moet dan zeven bijzondere verrichtingen uit
voeren. Vier daarvan - acjiteruit lopend parkeren, lang
zaam slalom rijden, uitwijken en het maken van een
noodstop - zijn verplicht. De andere'drie kiest de exami
nator uit de vaardigheden die tijdens de lessen worden
geoefend.
Zoek niet naar rem- of stuurbekrachtiging, of über
haupt iets dat naar luxe neigt. De Funtech van de
Franse fabrikant Secma is ontdaan van alles wat gewicht
met zich meebrengt.
Minicars in Zeist importeert het voertuigje als roadster.
Het open ding van polyethyleen weegt nog geen 400 kilo
en wordt aan de achterwielen aangedreven door een 500
cc tweecilinder Lombardini van 21 pk. De Funtech kan
er een onverwachte topsnelheid van 120 km per uur
mee bereiken. Het hippe voertuigje kost 12.428 euro en
volgens de importeur bedraagt de wegenbelasting 52 eu
ro per jaar.
De Funtech is leverbaar in geel, groen en blauw.
Nissan gaat auto's bouwen in de Amerikaanse staat
Mississippi.
De nieuwe fabriek kan jaarlijks 400.000 auto's bouwen
en de Japanse fabrikant heeft daar 1,4 miljard dollar
voor over gehad. Nissan bouwt er alleen auto's die in de
VS op de markt komen, zoals de ruimteauto Quest, de
Pathfinder, de Altima sedan en de Infinity. Nissan ver
koopt in de VS dit jaar ongeveer 850.000 van de drie mil
joen stuks wereldwijd.
Bij uitgeverij Elmar is een handboek Motoronder-
houd van Colt van den Heuvel verschenen.
De schrijver bespreekt in jolige stijl het gereedschap dat
je aan moet schaffen, allerlei onderhoudsklussen die je
zelf aan een motorfiets kunt doen en hoe je te werk gaat
als je een motor importeert en dus naar de keuring
moet. Het boek is bedoeld voor de onervaren sleutelaar
met enig technisch inzicht. Het heeft 140 pagina's en
kleine zwart-wit fotootjes.
ISBN 90 38911432, prijs 19,95 euro.
voor
Laag gewicht
Trillingvrije loop
Weinig
bewegende delen
Tegen
Benzineverbruik
Olieverbruik
Veel toeren nodig
Draaizuiger
(rotor)
Inlaat
Uitlaat
Inlaat benzinemengsel