29 Liefde Drie generaties V aarzon Morel 26 Woldhek tekent schrijvers ir de auto 301 D jkval in opbouw Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; 7»euws-Vlaanderen: 0114-372770. Redactie: 0113-315680 www.pzc.nl r-mail: redactie@pzc.nl postbus 31,4460 AA Goes. PZ J Een schildersfamilie in het stadj e Veere ussen het impressionistische werk van grootvader W.F.A.I. Vaarzon Morel (1868-1955) en kleinzoon Wim Vaarzon Morel jr (1935) is dat van vader Willem Vaarzon Morel (1901-1982) een moment van stilte en bespiegeling. Het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg wijdt een expositie aan de schildersfamilie Vaarzon Morel, tegelijkertijd verschijnt een boek. In het leven van de drie schilders speelde Veere een belangrijke rol, aldus auteur Ad Beenhakker. Voor Vaarzon Morel père was het Walcherse vissersstadje een eindbestemming, voor Willem een thuishaven en voor Wim een inspiratiebron uit zijn jeugd. Mm Vaarzon Willem Ferdinand Abraham Isaac Vaarzon Morel en Pietertje Hendrika de Jong, Père en Mère. Willem Vaarzon Morel sr. en Sophia Eriks. Wim Vaarzon Morel jr.: Ploegwedstrijd Tholen, 1999 Morel jr.: Draverij Alkmaar, 1984. Willem Ferdinand Abraham Is aac Vaarzon Morel groeit op in Haarlem. De onbezorgde le venswijze en de Franse slag van zijn ouders maken hem volgens Beenhakker tot een vrolijke kunstzinnige bohémien met een neiging tot zorgeloosheid. In 1888 wordt hij toegelaten tot de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, waar August Allebé zich tot zijn leer meester ontpopt. Vier jaar ves tigt hij zich als zelfstandig kunstenaar in Haarlem. Aan vankelijk is hij vooral illustra tor, later legt hij zich toe op het schilderen in olieverf. Via Arnhem en Oosterbeek komt hij in 1910 in Veere te recht. Daar worden grootvader Willem en zijn vrouw Pietertje Hendrika vanwege de Franse afkomst père en mère genoemd. Dat de schilder niet makkelijk in de omgang was, blijkt uit een prachtig citaat uit de brief van mère. „Père, die steunt en juicht en wroet, en dendert en dondert en alles wil, ijzer met handen breken en werkplannen voor 1000 jaar tegelijk, maar hij leeft en hij is als het weer: hitte, vorst, verkleumen, hagelen, regenen en loodgrijze sneeuwluchten, die j e doen huiveren tot in j e bin nenste en hopen op de eeuwig- W.F.A.I. Vaarzon Morel: Meisje in zee (zonder jaartal). rant stukjes schrijft onder het pseudoniem Bespieghelaar. Dat is een verwijzing naar het huis van de Vaarzon Morels in Veere, maar volgens Beenhakker ty peert het ook zijn karakter. „Hij was een bespiegelaar die het le ven bekeek vanaf de zijlijn, een beetje op afstand, maar hij was tegelijk een betrokken en scherp waarnemer. Een heel andere fi guur dan zijn flamboyante va der." Een dag nadat de oorlog is afge lopen wordt père weduwnaar. Willem is twee jaar eerder ge troffen door kinderverlamming. In 1947 trekt hij met zijn gezin bij zijn vader in. De Veerenaren noemen hem 'Morel' of 'de Rol stoel'. Zijn oeuvre is bescheiden. Hij beperkt zich tot de aquarel en grafiek in de stijl van Dirk Nijland en Johan Melse. Als il- heid." In Veere onderhoudt W.F.A.I Vaarzon Morel vooral contact met Jan Heyse, Dolf van der Haar en Philip ten Klooster, kunstenaars die moesten wer ken voor hun brood. Hij had weinig op met rijkelui als Lucie van Dam van Isselt en Claire Bo nebakker. Aan kunstcriticus Al- bert Plasschaert heeft hij een hekel. Plasschaert heeft weinig gevoel voor de gewaagde kleu rencombinaties waarin Vaarzon Morel - naar voorbeeld van zijn studiegenoot George Hendrik Breitner - het leven van alledag vastlegt. Beenhakker, die de schilder ka rakteriseert als een kolorist met een elegante toets, dichter bij het Franse post-impressionisme dan bij de grijzige Haagse School, merkt op dat Plas schaert wel goed in de gaten had dat père Vaarzon Morel altijd meer Amsterdammer was ge bleven dan een Zeeuwse schil der geworden. „In veel van zijn werk zit een beetje heimwee naar de grote stad. Aan het strand van Domburg of Vrou wenpolder vond hij vooral wat hij zocht: steedse elegantie ge combineerd met de atmosfeer van zee en hoge lucht." Beenhakker schrijft over de Vaarzon Morels in dezelfde aan gename, want heldere en onop gesmukte, stijl als hij eerder on der meer deed over Piet Rijken. Bij elk van de drie schilders schrijft hij korte hoofdstukjes over het leven en het werk en vaak weet hij in de eerste alinea al de essentie weer te geven. Hij vertelt dat Willem Vaarzon Mo rel sr (zoon van père) vanaf 1949 in de Provinciale Zeeuwse Cou- lustrator werkt hij in opdracht. Zijn onderwerpen zijn uitge sproken Zeeuws of zelfs Veers: stadsgezichten, land, water en schepen. Met de regelmaat van de klok zijn de laatste jaren in Zeeland exposities georganiseerd met werk van Wim Vaarzon Morel jr, die morgen zijn tweeënzeven- tigste verjaardag viert. Daarom zullen velen weten hoe graag hij paarden schildert, een liefheb berij die hem door zijn opa in Veere is bijgebracht. Het jonge tje dat eerder kon tekenen dan praten ziet tijdens vakanties hoe père voor het huis Den Spieghel paarden tekent die in gespannen op de kade staan. De rest van zijn leven doet hij dat ook. Daarnaast zijn schepen zijn belangrijkste onderwerp. Hij mag dan alleen als tiener en kele jaren in Zeeland hebben gewoond, zijn werk is ervan doortrokken, ook al omdat hij de provincie tot op vandaag re gelmatig bezoekt. Beenhakker noemt Vaarzon Morel jr een eenling in de Ne derlandse kunst. Net als zijn va der en grootvader is de voorma lig hoogleraar en directeur van de Rijksacademie van Beelden de Kunsten in Amsterdam geen vernieuwer. Zoals een recensent schrijft: „Niets nieuws, alleen vakmanschap." Hij wil altijd buiten zijn om naar de natuur te werken, voornamelijk in teke ningen en aquarellen. Beenhak ker: „Zijn onderwerpen liggen in de open lucht, in weer en wind. Zijn atelier is op de plek waar zijn onderwerpen zijn. Door dit werken in de open lucht, en ook door de beweeg lijkheid van de onderwerpen dieren, water en lucht heeft zijn werk het karakter van een mo mentopname. Het onderwerp komt nooit scherp in beeldals je het ziet is het alweer weg." Hij is letterlijk een impressio nist, net als zijn grootvader. Een levend bewijs dat kwaliteit tijd loos is. Ernstjan Rozendaal Willem Vaarzon Morel sr.: Zeilende hoogaarzen (zonder jaartal). Exposities: Vaarzon Morel, een schildersfamilie, van 29 juni tot en met 2 november in het Marie Tak van Poortvliet Museum in Dom burg, open di t/m zo van 13-17 uur. Opening 28 juni met een optreden van gitarist Eric Vaarzon Morel. Schilderijen en aquarellen van drie generaties Vaarzon Morel in De Di rectiekamer in Middelburg, t/m 29 augustus, open tijdens openingstij den van De Drukkerij. Publicatie: Ad Beenhakker, Vaar zon Morel, een schildersfamilie, Uit geverij Den Bob/De Ruiter, Vlissin- g en-Middelburg, prijs: circa 25 euro. De Veerse schilders staan volop in de belangstelling. Een week nadat in De Schotse Huizen in Veere de expositie Heel de wereld trekt naar Veere is geopend, begint in het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg de expositie Vaarzon Morel, een schildersfamilie. Beide exposities gaan vergezeld van gelijknamige boeken, voor zien van veel illustraties. De Middelburgse kunsthandel De Directiekamer sluit aan bij de Domburgse expositie door ook werk tentoon te stellen van W.F.A.I., Willem en Wim Vaar zon Morel. „Tientallen kunstenaars heb ben in de twintigste eeuw korte re of langere tijd in Veere gewoond, maar geen enkele fa milie is er zo lang en zo intens mee verbonden geweest", schrijft Beenhakker in de inlei ding van zijn boek Vaarzon Mo rel, eenschildersfamïlie. „Bijna honderd jaar lang hebben er Vaarzon Morels in het stadje ge woond en gewerkt." De familie Vaarzon Morel stamt af van Franse hugenoten. In het begin van de achttiende eeuw trouwt Christoffel Morel in Am- Wim Vaarzon Morel jr. en Marijke Heslenfeld. sterdam met Maria Serpantje ofwel Charpentier. Hij is af komstig uit Parijs en in 1708 in Den Haag aangenomen als lid van de Waalse kerk. Zijn achter kleinzoon Gerrit Morel trouwt in 1802 in Amsterdam met Hele na Margaretha Vaarzon. Die naam is afgeleid van het Franse stadje Vierzon. Ongemerkt ver andert Morel in Vaarzon Morel, maar pas in 192 5 wordt dat door een rechterlijke beslissing offi cieel. Tot op de dag van vandaag blijkt het geslacht Vaarzon Morel uitermate artistiek. Een in Beenhakkers boek opgenomen stamboom vermeldt elf kunst schilders, een graficus, een te- kenares en twee beeldhouwers. De auteur wijst ook nog even op Eric Vaarzon Morel, zoon van Wim, die een internationaal be kend gitarist is. Beenhakker zoomt in op leven en werk van de drie bekendste kunstschilders uit de familie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25