PZC Pseudo-architectuur in drie dimensies N atuurpr oj ecten in veerhavens op losse schroeven Dubbelexpositie laat gemeentehuis opleven 12 Nationale Havenraad dringt aan op samenwerking tP>22. kunst zaterdag 21 juni 2003 Pseudo-architectuur Osseklei Gent Somberder Littekens Gereedschap r Havens moeten samen om de tafel door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Samenwerking tussen Nederlandse havens is hard nodig om de concurrentie met het buitenland aan te kun nen. Maar het zou goed zijn als de havens van Rotterdam, Ant werpen en Zeeland met elkaar om de tafel gaan zitten om te be spreken wat ze elkaar aandoen. Zeeland moet zich namelijk al tijd realiseren dat het gaat om een concurrentiestrijd tussen twee wereldhavens. Dat zegt voorzitter A. van der Hek van de Nationale Haven- raad, een adviesorgaan van het Rijk. Hij vindt dat de havens veel meer de handen ineen moe ten slaan dan ze nu al doen. ,Ha vens worden steeds meer te gen elkaar uitgespeeld. Van Le Havre tot Hamburg zijn gebrui kers, voornamelijk rederijen, daarvoor verantwoordelijk. Ze zijn erop uit de voordeligste ta rieven te bedingen. De tarieven en dus de exploitatie van havens komt daarmee zwaar onder druk te staan. Helaas is de blik Het havenschap Zeeland Sea ports is een instituut dat be paald niet bekend staat om zijn openheid. Maar het begint scheuren te vertonen. Oorzaak van interne ruzies is de intensie vere samenwerking met het Ge meentelijk Havenbedrijf Rot terdam en de verschillende op vattingen over koers en zeggen schap van management, be stuur en politiek. In een reeks verhalen besteedt de PZC aan dacht aan het havenschap, de beslotenheid, de interne conflic ten en de samenwerking met Rotterdam. voorlopig alleen nationaal ge richt. Want op den duur is zelfs samenwerking met Antwerpen wenselijk. Maar dat zit er voor lopig nog niet in." Nederland telt vier zeehavenre gio's. De noordelijke zeehavens (Delfzijl, Eemshaven, Harlin- gen, Den Helder), het Amster dam/ Noordzeekanaalgebied (onder meer Amsterdam en IJmuiden), het Rotterdam/Rijn en Maasmondgebied (onder meer Rotterdam, Dordrecht, Moerdijk) en het Scheldebek- ken (Vlissingen en Terneuzen). In de havens werken bij elkaar zo'n 250.000 mensen. Ruim de helft ervan (circa 140.000) is werkgelegenheid die direct aan de haven gebonden is. De regio's verschillen onderling fors. De noordelijke zeehavens zijn vooral exporthavens waarvan daan hout en landbouwproduc ten worden geëxporteerd. Het gebied Amsterdam/Noordzee kanaal heeft een industriefunc tie die nauw samenhangt met de aanwezigheid van de staalindu strie en de agribusiness. De Rot terdamse havens kennen aan zienlijke nationale en Europese transportstromen (containers, bulk) en verzorgen veel import en export. Tegelijkertijd is er veel grootschalige industrie. En de Zeeuwse havens zijn een be langrijke vestigingsplaats voor onder meer grote internationale (petro)chemische bedrijven. De transportfuncties richten zich vooral op stukgoed en neo-bulk. De noodzaak tot samenwerken wordt volgens de Havenraad duidelijk in het licht van de in ternationale ontwikkelingen. De Havenraad verwacht dat de groei van containerstromen doorzet, mede onder invloed van e-commerce (internet). Een verdubbeling de komende tien jaar is de prognose. Ook in het aanbod is sprake van schaalvergroting. De capaciteit van de containervloot neemt ge staag toe door meer en grotere schepen. De laatste jaren groei de de capaciteit met circa tien procent per jaar. Rederijen moeten volgens de Havenraad lage marges accep teren. Zij zijn vooral uit op het De komende tien jaar wordt een sterke internationale groei in de containerstromen verwacht. verwervén van marktaandeel, constateert de Havenraad in het rapport Nederland Havenland. In de containervaart neemt de schaalvergroting dan ook toe; de top 20 vervoerders slagen er in een steeds groter marktaan deel - al meer dan vij ftig procent -te verwerven. Deze grote ondernemingen la ten hun schepen gemiddeld nog zo'n vijf tot zeven havens aanlo pen in Europa. Grote vervoer ders zoals Maersk Sealand en P&O Nedlloyd streven steeds meer naar eigen terminals in de grotere havens, om meer grip te krijgen op de hele logistieke ke ten. „Blokvorming in haven- land is dus gewenst om te zorgen dat de Nederlandse havens wor den aangedaan en niet worden uitgespeeld", zegt Van der Hek. Havens werken np ook samen. Voorbeeld is de Exploitatie maatschappij Schelde Maas (ESM). Rotterdam en Zeeland ontwikkelen daarbij - als de Raad van State er geen stokje voor steekt - de Westerschelde Container Terminal. Van der Hek: „Het is waar dat Rotterdam deelneemt aan de ESM om een vinger in de pap te houden vanwege de concurren tie met Antwerpen. Maar Rot terdam had die strijd ook zon der Zeeland gevoerd. Ik mag ervan uitgaan dat Rotterdam en Antwerpen die strijd niet tot op het bot in Zeeland uitvechten. Zeeland zit er zelf bij Zeeland Seaports werkt verder samen met Groningen Seaports, dat het Zeeuwse haveninforma tiesysteem heeft overgenomen. De Zeeuwse havens kijken ook over de landsgrenzen. Zo heb ben het havenschap, ESM en Duisburg een overeenkomst ge tekend. Zij zullen gezamenlijk acties uitwerken op het gebied van promotie, acquisitie en het vervoersbeleid voor de binnen vaart. Verder heeft Zeeland Seaports een vriendschapsver- door Marcel Modde ZIERIKZEE - Zijn naam doet, in één adem genoemdmet kunst, chaos vermoeden. Maar de structief is het werk van Goos Verwoest allerminst. Eerder op bouwend, gezien zijn onmetelij ke passie voor torens. De in Gorinchem (1949) gebo ren Zierikzeeënaar geldt als veelzijdig. Zeefdrukken, pas tels en pentekeningen met vuur torens in de hoofdrol vult hij naar gelang z'n pet staat aan met keramiek. Of andersom, want de laatste tijd houdt hij zich vooral bezig met sculptu ren uit klei. Zonder uitzonde ring zijn dat altijd torens, geïnspireerd op Arabische, Afrikaanse en Amerikaanse culturen: dik van onderen, smal uitlopend met een open bouwsel als top, het lichaam veelal opge sierd met ruwe structuurlagen, inkepingen en staketsels. Ver- woests creaties zouden niet mis staan in de verfilming van Tol- kiens In de Ban van de Ring. Zijn atelier aan de Weststraat, onderdeel van een middeleeuw se stadsboerderijkomt uit op een knoepert van een bloemen tuin. Een blik naar rechts maakt duidelijk dat hij zich geen bete re werkplek kan wensen. Op een kleine honderd meter afstand torent De Sint Lievensmonster overheersend boven alles uit. „Moet je eens zien. Dat is toch fantastisch!" Verwoest is geschoold aan de Nutsacademie in Rotterdam en de Academie voor Beeldende Vorming in Amersfoort. Zelf do ceert hij drie dagen per week in Hellevoetsluis en vervult hij on der meer een bestuursfunctie bij de Nederlandse Vakgroep Kera misten (NVK). De jaren tachtig kenmerkt hij zelf als de periode waarin de omslag in zijn kera mische inslag is opgetreden. „Ik maakte voor die tijd wel geome trische vormen van linnen met daarop lappen klei. Nog eerder waren het vooral schetsen en te keningen van vuurtorens. Langzamerhand is dat geëvolu eerd in driedimensionale pseu do-architectuur. Torens die dui delijk zichtbaar zijn aangetast door de tand des tijds, waar een verhaal achter zit." Het bouwen van een toren in ke ramiek vergt een speciale tech niek. Verweest werkt laag voor laag de hoogte in rondom een centrale balk die, eenmaal ver wijderd, binnen een holle ruim te achterlaat. De top gaat er meestal separaat op. Het bak ken vergt een proces in verschil lende etappes op een tempera tuur van 1065 graden Celsius, wat al gauw een maand in be slag neemt. „Doe je dat te snel, dan krijgt de klei te weinig ruimte om te krimpen en uit te zetten en wordt het één grote ontploffing." De kleur wordt niet alleen gevormd door de soort klei, maar ook door de oxi des die Verwoest na het bakken aquarelleert op zijn creatie. Dat het resultaat sterk afhanke lijk is van de soort klei, onder vond de kunstenaar bij zijn bij drage aan de huidige expositie in de oude steenfabriek in het Twentse Losser. Op uitnodiging van de NVK stortten zeventig keramisten zich in de roodbak- drag ondertekend met de Duitse haven Weil am Rhein. Doel is onder meer de uitwisseling van informatie en kennis en het be vorderen van de samenwerking van het bedrij fsle ven in de beide havengebieden. Ook met het Havenbedrijf Gent' gaat Zeeland Seaports nauwer samenwerken. De afgelopen ja ren trokken de havens al inci denteel op, maar daar wordt meer structuur in aangebracht. De oprichting van één beheer maatschappij voor de havens bleek in strijd met het Belgische nationaal havendecreet. Rotterdam heeft tal van samen werkingsverbanden lopen. De NV Mainport Holding Rotter dam kan zonder toestemming van de gemeenteraad - onder bepaalde voorwaarden - allian ties aangaan. In deze holding is ook de deelneming met Zeeland Seaports (ESM) ondergebracht. kende Osseklei van de naburige steengroeve. Verwoest wist zes emmers van dertig kilo per stuk mee terug naar Zierikzee te sle pen en ging er mee aan de slag. „Maar daar viel in eerste instan tie niet mee te werken. De klei zit vol met kalkpitten, die de ei genschap hebben al het vocht op te slurpen, met als gevolg dat de boel op den duur uitdroogt en barst. We hebben onze ervarin gen in de voorbereidingen naar de expositie toe op internet ge zet en blijkbaar was ik lang niet de enige met dat probleem. Ik heb vervolgens van de Osseklei slib gemaakt om daarmee te schilderen op 'ïhijn eigen (fijne Charmotte) droge klei. Wanneer je dat dan bakt, krijg je een heel speciale dieprode kleur. Heel bijzonder." Verwoest heeft twee torens ge maakt voor de grote tentoon stelling in de steenfabriek, die tot 19 oktober te zien is. Meer in de buurt is zijn werk in het ka der van de manifestatie Kunst- schouw te bewonderen tot en met 22 juni in de beeldentuin van Galerie Wolf in Nieuw- Haamstede. foto Lex de Meester Rotterdam steekt daar, net als Zeeland, 50 miljoen euro in. Door deelname in de Regionale Ontwikkelingsmaatsch appij Drechtsteden (ROM-D) kan Rotterdam de ruimteproblemen verlichten. Verder werkt Rot terdam samen met Moerdijk. „Of Rotterdam echt ruimtepro blemen heeft is een boeiende vraag", reageert Van der Hek. „Het is hoe je het bekijkt. Rot terdam wil het liefst alle contai neractiviteiten de stad (de Waalhaven) uit hebben om er woningen te bouwen. Dan is er sprake van een ruimtetekort. Maar anders niet." Het opgaan van de havens van Rotterdam en Zeeland in één maatschappij ziet hij niet zit ten. „Alleen al vanwege het nautische beheer van de Schel de moeten de Zeeuwse havens hun aparte positie behouden." D www.pzc.nl dossier zeeland seaports door Harmen van der Werf PERKPOLDER - De natuur projecten voor de veerhavens en -pleinen bij Kruiningen en Perkpolder staan op losse schroeven. De financiering is niet rond. Wethouders van de gemeenten Hulst en Reimers- waal zijn verontrust. De veer- pleinen zijn al aan het verloede ren. Rijkswaterstaat moet volgens hen snel klare wijn schenken. „Ik wil niemand de zwartepiet toespelen", zegt wethouder M. van Overloop van Reimers- waal, „maar Rijkswaterstaat zal toch vlug iets met het veer- plein en de veerhaven moeten doen. Zoals het nu gaat, kan het niet langer. Vandalen leven zich erop uit. Veel ruiten zijn al ge sneuveld. Natuurproject, in af geslankte vorm of niet, er moet een keer een besluit vallen." Voor Reimerswaal staat meer op het spel dan alleen het natuur project, de aanleg van een schorren- en slikkengebied. De gemeente wil Kruiningen uit bouwen richting het veerplein. Met de provincie zijn daarover afspraken gemaakt. Van Over loop denkt ook aan uitbreiding van het vlakbij gelegen bedrij venterrein, want het vertrek van de veerboten heeft veel werkge legenheid gekost. Volgens Rijkswaterstaat is het natuurproject bij Kruiningen slechts 'in versoberde vorm' haalbaar. Voor Perkpolder is de situatie somberder. Het daar ge plande natuurproject is 'op dit moment' financieel niet gedekt, meldt Verkeer en Waterstaat. Wethouder B. Pauwels van Hulst vreest dat dit grote gevol gen kan hebben. Het project hangt samen met plannen voor een paar honderd woningen aan het water bij Kloosterzande en uitbreiding van de recreatie. „Het één kan niet los gezien worden van het ander", stelt Pauwels. „Als er op dit moment geen geld is, wat dat ook mag betekenen, kan dat ertoe leiden dat alles maar blijft doorsudde ren. Dat er straks niets gebeurt terwijl op het veerplein en inde veerhaven de boel staat te ver pauperen. En de vierbaans» naar de veerhaven is al eens ge- bruikt voor illegale autoraces Dat er onvoldoende geld is voor de natuurprojecten, komt on verwacht. Ze vallen onder de natuurcompensatie voor dever- dieping van de Westerschelde Rijkswaterstaat kon daarvoor eerst geen goede buitendijkse projecten vinden. Nu ze er wel zijn, blijken ze financieel moei lijk uitvoerbaar. Dat geldt ove rigens niet alleen voor de veer havens en -pleinen, maar ook voor de herinrichting van een schorrengebied bij Hansweert De grond die is gebruikt door een scheepswerf, is vervuild. Provinciaal bestuurder Th. Kramer (natuurbeleid) vindt dat Rij kswaterstaat zijn verant- woordelijkheid voor de natuur compensatie moet nemen. „Maar", stelt hij, „het is goed dat Rijkswaterstaat nog eens naar de kosten kijkt en dena- tuurwinst. Het natuurproject bij Kruiningen in de oorspron kelijke vorm zo duur dat je je kunt afvragen hoe zinvol dat is. Voor Hansweert speelt dat ook." Rijkswaterstaat houdt de plan nen opnieuw tegen het licht. Na de zomervakantie volgt overleg met Hulst, Reimerswaal en de provincie. Wethouder Van Overloop gunt Rijkswaterstaat die bedenktijd, maar daarna wil hij snel spijkers met koppen slaan. Zijn Hulster collega Pau wels kijkt er net zo tegengaan. „Of moeten we de natuur ge woon z 'n gang laten op het veer plein en in de veerhaven?" In de planvorming waren eerst alleen de veerhavens meegeno men en niet de veerpleineu, geeft Rijkswaterstaat aan als oorzaak van de financiële onze kerheid. En de rijksdienst wil haar projecten kunnen afstem men op de nog niet volledig uit gewerkte plannen van de ge meenten, zoals de woningbouw bij Kruiningen. Goos Verwoest houdt zich de laatste tijd vooral bezig met het maken van torens. foto Marijke Folkertsma door Anita Tournois TERNEUZEN - Het is werkelijk frappant hoe een kunstwerk de omgeving waarin het is ge plaatst, tot haar recht kan laten komen. De structuur en toon van de grijze stenen wanden en vloeren van de hal van het Ter- neuzense stadhuis komen zoda nig tot leven dat ze onderdeel worden van de tentoonstelling. Deze fraaie eenheid is te danken aan de werken van May Oostvo gels en Jaak Hillen. De geëxpo seerde schilderijen en beelden laten tevens zien dat minder meer kan zijn. De beeldend kunstenaars Oost vogels en Hillen kennen elkaar van de Alanushochschule in Al- fter, bij Bonn in Duitsland. Zij volgde er een studie schilderen, hij beeldhouwen. Beiden ver diepten zich eerder in studies als ergotherapie en orthopedago- gie. In hun huidige woonplaats Lille, in België, geven zij nu cur sussen waarbij de kunst als cre atief proces in dienst staat van het algemeen welbevinden. De tentoonstelling maakt hun gemeenschappelijke interesse voelbaar. Het werk vult elkaar prachtig aan. Er is sprake van een sterke wisselwerking tussen het geëxposeerde. Het werken op zich is voor Oost vogels heel belangrijk. Zij werkt via een speciaal procédé, met gietsteen op hout, waarover ze zegt: „Het vertrek vanuit ru we grondstoffen, het aanmaken van de verf, het prepareren, gie ten en al dan niet poleren van de ondergronden, zijn, naast de manier waarop deze handelin gen gebeuren, voor mij een we zenlijk onderdeel van het kunst zinnig proces." De gegoten steenstof op dikke houten pane len resulteert in pure eenvoud, die echter danig intrigeert. Het materiaal en de aangebrachte structuur blijven boeien. De composities zijn strak en sober, uit één vlak of opgebouwd uit delen; de kleuren mat en terug houdend, vaak in één toonaard, met opvallend veel steentinten. Accenten worden aangebracht in de vorm van uitsparingen en verheffingen - soms met ijzer - en creëren spanning. Oostvogels: „Mijn werken ver tonen afdrukken, tekens, won den of littekens. Ze refereren naar gebeurtenissen uit het ver leden. Met de tijd zijn ze ver groeid en verrijken zelfs het ge heel." Rechthoeken en in een enkel geval ook vierkantjes zijn vormen die regelmatig terug te vinden zijn in het werk. Zoals in Boek, een tweeluik, waar op drie plaatsen zowel links als rechts met vierkantjes een ijze ren beslag werd aangebracht. Bed is een werk dat is opge bouwd uit zes rechthoeken in verschillende, op elkaar afge stemde lichte tinten, met in de kern een langwerpig donkerder vlak. Onder het werk staat een schaal van Hillen, die diverse schalen exposeert. Het wit van de bin nenkant vormt een scherp con trast met het donkere hout aan de buitenkant. Ook hier ziet en voelt men de kracht van de basis. Hij weet het materiaal volledig uit te buiten en roemt kwaliteiten als volu me, vorm, ruimte en substantie. Met lood, steen en ijzer plaatst hij accenten. De uiteindelijke beeldvorming is ronduit krach tig. Zelf schrijft hij over zijn beel den: „Mijn werken zijn verhalen uit het verleden, zij gaan over vroegere ontwikkelingsstadia- Te zien in Mutaties, verticale slanke houten vormen op stenen sokkels, die hun eigenheid kre gen door het aanbrengen van spiralen - een vorm die men re gelmatig terugziet in zijn werk - of een hengsel of handvat van ijzer of lood. Leemstampers zijn zes taps toe lopende beelden van zwart hout, getooid met een rok tan over elkaar gelegde loden plaa - jes. Hillen: „Dit werk is een alle gorie op een primitief gereed schap, een voorganger van de hamer, een voorwerp om aard aan te stampen. Mijn verste deelt het gereedschap in delen, het zware en het hen deel. Het onderste gedeelte i* bedekt met lood, de top is zwa gebrand en voorzien van lode stoppen." Adam en Eva is# robuust maar teder heelde paar, in een combinatie va licht en donker hout, met vla delen en gegutste partijen. Tentoonstelling t/m 11 juli in passerelle van het gemeente"u!' Terneuzen. Openingstijden. lijks, behalve zaterdag en van 9.00-17.00 uur Enkele werken van beeldhouwer Jaak Hillen en schilderes May Oostvogels in de hal van het stadhuis in Terneuzen. foto Wi m Kooyman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 64