De Noordweg blijft een mooi lint Einde van het vakantiepark W3 zaterdag 21 juni 2003 Aantal woningen 1981-2001 Het steen rukt sluipenderwijs op Wie door Zeeland rijdt, ziet het ge beuren. Overal rukt sluipenderwijs de bebouwing op. De provincie groeit langzaam in inwonertal, maar des te snel ler rukt de verstening op. Bij Biggekerke is 'plotseling' eennieuw- bouwwijkje verrezen. Scharendijke is schijnbaar ongeremd en langgerekt uitge bouwd langs het Grevelingenmeer. Het Goese Havenkanaal is vanaf Goes richting Wilhel- minapolder praktisch dichtgeslibd met wo ningen. Middelburg slaat de tentakels uit naar Rijksweg A58. De projectontwikkelaar heeft grote billboards langs de weg gezet. Wonen in een natuurlijke omgeving, heet het. In Cad- zand-Bad wordt gewerkt aan de volgende uit breiding van een al vrij groot hotel. En langs de Westerschelde in Terneuzen worden binnen kort de zoveelste flats opgeleverd. Stadszicht heet een artistiek aangeklede boe renwoning aan de rand van Tholen. Twee jaar geleden was die naam nog toepasselijk. Stads zicht bood zicht op de stad. Inmiddels zijn er pal achter de boerenwoning nieuwbouwhui zen gekomen. En een - het valt niet te ontken nen - mooi vormgegeven kerk van de gerefor meerde gemeente torent boven de wijk uit. De vooruitgang rukt het platteland op. De gezamenlijke ruimte neemt zienderogen af, de individuele ruimte groeit rond de eigen woning. Wie in Zeeland een nieuwbouwhuis wil, heeft weinig keuze. Rijtjeswoningen zijn afgezworen. Vrijstaand bouwen is het wat de klok slaat. In Gapinge, bij Sint-Jansteen, aan de grens van Vlissingen. Alleen waar de grond schaars is, zoals op 'unieke' plekjes als de Vlis- singse boulevard en de Scheldeboulevard in Terneuzen, gaan projectontwikkelaars de lucht in. De markt regeert. Verschrikkelijk snel gaat het allemaal niet. Zeeland heeft geen grote nieuwbouwwijken nodig, zoals rond de steden in de Randstad. Het gaat sluipenderwijs, zo op het oog. Het verschil valt pas op, als oude kaarten van Zeeuwse dorpen en steden van kort na de Tweede Wereldoorlog erbij worden gepakt. Leg die naast nieuwe plattegronden. Slechts één conclusie dringt zich op. Steden en dorpen zijn in vijftig jaar uitgewaaierd als nooit tevo ren. Trek die lijn nog eens vijftig jaar door en erg veel van het open karakter van Zeeland blijft niet over. De blauw-groene oase kleurt rood. Ach, wat dan nog? Voor zijn Vijfde Nota Ruim telijke Ordening liet oud-minister Jan Pronk uitrekenen hoe de ruimte in Nederland is ver deeld. Zo'n zeventig procent bleek in handen van één economische sector, de landbouw, die al lang op zijn retour is. Te pas en te onpas strooiden ministers met dat percentage. Om aan te tonen dat er in Nederland nog genoeg ruimte te verdelen is voor woning- en wegen bouw, natuurgebieden en winstgevende be drijvigheid. Ook die éne, zwaar gesubsidieer de landbouwer kan nog wel verdwijnen. SCHOUWEN-DUIVELAND EN THOLEN WALCHEREN NOORD- EN ZUID-BEVELAND CO 00 CM I CO Tt I Ifl 1 O 00 I If) 1 1981 1986 1991 1996 2001 1981 1986 1991 1996 2001 r>» oo I o lt> o K in g co m ZEEUWS-VLAANDEREN ICO O O l< - 981 1986 1991 1996 2001 1981 1986 1991 1996 2001 En opnieuw gaat een stuk gezamenlijke ruim te verloren. Want het land mag van die éne boer zijn, iedereen kan erdoorheen rijden. Tussen het groen, door een landschap dat elk jaargetijde anders is. Hoe anders is dat, als een landbouwgebied wordt 'ingevuld' met wonin gen of bedrijven. De collectieve ruimte ver dwijnt achter afgesloten individuele reserva ten. Leuk voor de nieuwe eigenaar, maar voor de passant is de lol eraf. De open ruimte die het oog vult, is zoek én voorgoed verdwenen. Wat eenmaal is bebouwd, blijft bebouwd. Een weg terug is er niet. De achilleshiel van Zeeland is dat dit nog nau welijks lijkt doorgedrongen. Er is toch genoeg 'vrije' ruimte. Het besef dat dit slechts schijn is, is onderontwikkeld. Want waarom moet er bijvoorbeeld bij Oost-Souburg langs Rijks weg A58 een nieuw bedrijventerrein komen, terwijl direct daarnaast een groot parkeerter rein van de voormalige veerdienst Olau Line al jaren leegstaat? En waarom moet Middelburg zonodig ook naar Rijksweg A58 oprukken, terwijl oude bedrijventerreinen aan het ver loederen zijn Gemakzucht dient de Zeeuwse plannenma kers, zolang de 'open' ruimte nog niet schaars genoeg is. Schaarse goederen worden, zegt les één van het vak economie, duurder. De wal zal het schip - wellicht - eens doen keren. Harmen van der Werf De Belgen zijn er kampioen in. Vele kilome ters straat en weg zij n er van onafzienbare rijen huizen voorzien. De bebouwde kom lijkt nooit op te houden en het platteland is aan het zicht onttrokken. In Nederland doen we dat anders, met een scherpe grens tussen dorp/stad en buitengebied. Zozeer zelfs dat het Vlamingen, die in Zeeland verzeild raken, vreemd te moede is. Kilometers lange rechte wegen, met alleen in de verte een verdwaal de boerderijWaar wonen die Zeeuwen dan? Als er in Zeeland per ongeluk eens een stukje lintbebouwing is ontstaan, zijn we daar zuinig op. Sinds kort. Kijk maar eens naar de ruim twee kilometer lange Noordweg tussen Mid delburg en Sint-Laurens. De weg is vorig jaar als beschermd stadsgezicht aangemeld, de of ficiële aanwijzingsprocedure wordt binnen afzienbare tijd afgerond. Tot pakweg 1995 werd er wel anders over de lintbebouwing gedacht. De gemeente Middel burg was druk doende rond de stad gelegen poldergebieden met woonwijken te bedekken. Ook landerijen meteen grenzend aan de Noordweg kwamen daarvoor toen in aanmer king. Er moest zelfs een actiegroep in het ge weer komen om de hollebollige weilanden bij het Brigdamse pad voor de bouwwoede te vrij - waren. Dat er in de decennia na de Tweede We reldoorlog geen oog was voor het bijzondere karakter van de Noordweg, is tot op heden pijnlijk duidelijk. Met de realisatie van een wijk als Klarenbeek en de aanleg van de in 1984 gereedgekomen President Roose- veltlaan, die de Noordweg kruist, is er op dat deel voor beschermers weinig eer te beha len. Voor wie het wil zien is wat er van de eind ne gentiende, begin twintigste eeuw grotendeels volgebouwde Noordweg over is, inderdaad bijzonder. Het is één van de oudste, intactge- bleven uitvalswegen van de stad. Op een plat tegrond steekt de straat als een licht kronke lend lint in de vrije ruimte. Vanaf Middelburg gezien heeft zeker tweederde deel van de op een oude kreekrug gelegen weg een dichte, dubbelzijdige lintbebouwing. Tussen het uit de Middeleeuwen stammende Brigdamme en Sint-Laurens is het straatbeeld veel opener, met links en rechts ruim zicht op de achterlig gende landerijen. Soms zijn de huizen pal te gen de rijweg aangebouwd, vele woningen zijn echter voorzien van diepe voortuinen. Die ge ven de weg een ruim, afwisselend karakter. Karakteristiek zijn ook de dreven, die hier en daar naar nog steeds aanwezige boerderijen lopen. Het al genoemde Brigdamse pad wordt momenteel als één van de aardigste cultuur historische bijzonderheden beschouwd. Aanwijzing van een beschermd stadsgezicht, het klinkt meteen zo regeltjesachtig. Alsof er weer een leger goedwillende ambtenaren wordt losgelaten op inwoners, die helemaal niet beschermd willen worden. Zeker niet als er moeilijk wordt gedaan over de tint van een gevel of de hoogte van een uithangbord. Aangezien de aanwijzing mede de firma ce ment en baksteen in bedwang houdt, en aldus het nog overgebleven open karakter van de Noordweg waarborgt, hebben vrijwel alle be woners van de weg weinig tot geen moeite met de beschermde status. Integendeel. Wonen op tien minuten fietsen van het centrum van de stad en toch uitzicht hebben over graanvelden en weilanden waarin - helaas - steeds minder koeien lopen. En als het donker is zien de be woners van de westkant om de zoveel secon den het licht van de Westkappelse vuurtoren op het plafond van hun slaapkamer. Zo'n straat mag een voorbeeld van ruimtelijk wo nen worden genoemd. Wat ook telt is dat de bebouwing van de weg zichtbaar een lange geschiedenis heeft. Nieu we na-oorlogse wijken ogen over het algemeen uiterst planmatig, met veel van hetzelfde. Hoe inventief en kunstzinnig de betrokken archi tecten ook geweest zijn, variatie is meestal ver te zoeken. De organisch gegroeide Noordweg heeft daarvan geen last. Natuurlijk zijn er veel woningen, die rond 1900 kunnen worden ge dateerd. Dat zie je aan de gevelversieringen en erkers. Toch verschillen zelfs de dikwijls als tweelingen gekoppelde huizen in details. Groot en klein, op de rooilijn gebouwd of juist majestueus vrijstaand. Die verscheidenheid levert een gemêleerde bewoning op. Je kunt er struikelen over driewielers én rollators. Om de ruimte van de Noordweg te ervaren moet je er eigenlijk wonen. Maar wie op de fiets stapt, kan een goede indruk krijgen. Sightseeing in de auto valt af te raden. Er lig gen zoveel verkeersdrempels dat elke nieuwe bewoner een set schokbrekers cadeau zou moeten krijgen. Jan van Damme Zeeland is een prachtige provincie met een grote diversiteit aan streekeigen ka rakteristieken. Om deze waarden te be houden dient men een juiste balans te vin den tussen de krachten die spelen in onze provincie. Het toerisme, ook wel leisure genoemd, is één van die krachten en één van de belangrijkste economische dra gers van onze provincie. De nieuwe ont wikkelingen in dat toerisme dienen te voldoen aan de eisen van morgen. Men moet vandaag concureren met de gehele wereld. In Nederland is te weinig professionele belangstelling voor leisure. Zowel bij ar chitecten, stedebouwkundigen als ook bij bestuurders. Men behandelt leisure vaak als een nevenproduct, iets minderwaar digs. Terwijl leisure wereldwijd de groot ste economische factor is. Er wordt te weinig onderzoek gedaan naar goede voorbeelden van harmonische en succes volle voorbeelden in het buitenland. En die zijn er zeker. De afgelopen tien jaar zijn eigenlijk al leen maar oude bestemmingsplannen, de zogenoemde pipelineprojecten ontwikkeld en afgebouwd. Deze plan nen waren uitsluitend bedoeld voor de bouw en exploitatie van tweede wonin gen. De monocultuur die dan ontstaat gaat lei den tot verzadiging. Nu na een jarenlange bezinningsperiode, ingesteld door de Provincie, zijn we toe aan een nieuwe stap. De roep om een andere manier van uitbreiden, zowel in de permanente sec tor als ook in de recreatieve sector, wordt steeds luider. We moeten recreatie inte greren in onze samenleving. In oude bad plaatsen van heel Europa is dat altijd al zo geweest. Het einde van het hedendaagse vakantie park? Ik denk van wel. Door te veel mono cultuur en de vaak te geïsoleerde ligging van de huidige parken. Deze parken mis sen daardoor de verleiding van de oude Zeeuwse dorpen. Integratie is daarvoor de oplossing. We moeten de draad oppak ken bij de dorpen zelf. Hoe breiden we bestaande dorpen uit zo dat het Zeeuwse karakter behouden blijft? We dienen hiervoor een nieuwe ontwerpmethode toe te passen. Het New Urbanism. New Urbanism als reactie en antwoord op de steeds maar voortwoekerende uitbrei dingsbrij, de zogenaamde 'witte schim mel', die onze dorpen en steden hun karakter doet verliezen. Bij het New Ur banism trekt men lering uit de stede- bouwkundige normen en waarden die ou de dorps- en stadkernen zo leefbaar maakt. Om die kwaliteit te garanderen wordt ge bruik gemaakt van een Codeboek. Hierin worden typologieën vastgelegd die ka rakteristiek zijn voor de opbouw van het dorp. Het gaat veel verder dan een Be stemmingsplan. Een Bestemmingsplan beperkt terwijl een een Codeboek ver rijkt. New Urbanism is een antwoord op de anonieme uitbreidingen van nu. Een ant woord op de vraag naar stijl en klasse. Een antwoord op de vraag naar normen en waarden. Een antwoord op de vraag naar identiteit en menselijke schaal. Een antwoord op de vraag naar 'ouderwetse gezelligheid'. Er zou een toeristisch ontwikkelings- en promotieplatvorm moeten komen waarin overheid en bedrijfsleven samen de toe komst formuleren en het beleid daartoe uitzetten. Leisure is een niet meer weg te denken pijler van onze economie en samenleving. Leisure is een serieuze zaak, daar moeten we niet bang voor zijn. Matthijs Zeelenbeig, architect in Ouddorp MWl foto's Mechteld Jansen De Noordweg tussen Middelburg en Sint Laurens, gezien vanaf de westkant.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 29