9
Regie BV mag nog
een jaar collectief
vervoer verzorgen
Havenschap gaat
financieel onzekere
toekomst tegemoet
Zomer Sale
10 tot 50 korting
Schade door brandje CZAV valt mee
Negentien tips over
moord Terneuzen
Minister moet motie
Kamer over tunnel
Sluiskil nakomen
fartouche Groupe participeert in Sluisgokcentrum
Totale
Uitverkoop
Europa
w Delscher
Neem nu een proefabonnement
Zes weken voor 16,-
nri mimi
zeeuwse almanak
ZEEUWS-VLAANDEREN
dinsdag 17 juni 2003
m (i.v.m. verbouwing)
Grote kortingen
Gerry Weber
Frankenwalder
Delmod
Basler
Claudia Strater
Esprit
Taifun
Rosner
Brax
Gardeur
N57
Drankrijder
raakt gewond
J
Vertrouwen in toekomst casino
dnnrRaymond de Frel
SLUIS - Het is zo goed als zeker
Jat het casino bij hotel de Dikke
van Dale aan de Sint Anna-
itraat in Sluis op 1 oktober haar
leuren opent. Dat stelt B. van
jen Berge van Roozen Project
ontwikkeling BV, die het roem
ruchte pand in het afgelopen
jaar liet omtoveren van verpau
perd gebouw tot luxe vierster-
renhotel.
De gemeenteraad van de voor
malige gemeente Sluis-Aarden-
burg oordeelde vorig jaar okto
ber positief over de komst van
een casino in de vestingstad. De
Belgische Verdonck Groep, dat
casino's in Oostende, Spa en
Chaudfontaine exploiteert, zou
bet Sluisse gokcentrum gaan
runnen.
Samen met Roozen Projectont
wikkeling bewandelden zij na
de gemeentelijke goedkeuring
de weg naar de landelijke over
heid. Zonder succes. „Wij wer
den te klein bevonden om de
concurrentie met Holland Casi
no - dat een monopoliepositie
heeft - aan te gaan. Te klein om
met Holland Casino vergeleken
tekunnen worden. Dat was een
tegenvaller", vertelt B. van de
Berge.
Tere weg
Aanvankelijk zou het kabinet in
november vorig jaar een beslis
sing nemen over het al dan niet
doorbreken van het monopolie
van Holland Casino, maar de
val van Balkenende I gooide
roet in het eten. Nog altijd is er
geen besluit genomen. „We we
ten niet wanneer het kabinet be
slist, maar wij moeten verder.
Daarom bewandelen wij andere
wegen. Daarover wil ik nog niet
te veel kwijt. Het is in elk geval
een heel tere weg. Denk bijvoor
beeld aan mededingingsautori
teiten", aldus Van den Berge.
In de Franse Partouche Groupe
werd een extra partner gevon
den. Partouche, Mercurius (Ver
donck) en Roozen Projectont
wikkeling hebben zich in maart
verzameld in Casino Sluis NV.
„De Partouche Groupe heeft 58
casino's in Europa, waaronder
één in Knokke. Met hen erbij
achten wij ons wel sterk genoeg,
we voldoen aan alle eisen. Eerst
moeten alle vergunningen met
de gemeente Sluis worden gere
geld - door de gemeentelijke
herindeling liep dit vertraging
op -, daarna gaan we weer naar
Den Haag. Daar wordt pas naar
het verzoek gekeken als alles op
gemeentelijk gebied is goedge
keurd. We wisten dat dit een las
tige weg zou worden, maar we
gaan er toch vanuit dat het casi
no 1 oktober opengaat."
De eerste hotelgasten worden al
op vrijdag 4 juli verwacht. Van
af de buitenkant van het voor
malig klooster gezien lijkt het
onwerkelijk om voor die datum
het pand in picobello staat te
krijgen, want het is er nog
bouwvakkers en hopen steen en
zand troef.
Ook in de kelder - waar onder
meer een sauna en zonnebank
studio zijn voorzien - moet nog
heel wat gebeuren. Anders is het
op de eerste verdieping, waar de
slaapkamers en badkamers
klaar zijn voor ingebruikname.
Het bouwproject kost inclusief
casino een slordige veertien mil-
joen euro. De exploitatie is in
handen van Dema Hotels. Van
den Berge: „Een echte ope
ningsmanifestatie houden we
nog niet. Dat doen we pas in ok
tober, als alle onderdelen van
het complex draaien."
Advertentie
vanaf dinsdag 17 juni 9.00 uur
Grote Markt 11-13 4461 AH Goes
Telefoon: 0113 227607
In en rond het hotel wordt nog hard gewerkt om alles voor de opening op orde te hebben.
door Sheila van Doorsselaer
HULST - Taxi-organisatie Re
gie B.V mag het collectief ver
voer in Zeeuws-Vlaanderen nog
«en jaar uitvoeren. Het alge
meen bestuur van Taxicom, het
gemeentelijk en provinciaal sa
menwerkingsverband, heeft dit
Wist, maar niet van harte.
Door meningsverschillen en ru
zies met Regie hebben de alge
meen bestuursleden van Taxi
tom weinig vertrouwen in de
iaxi-organisatie.
Het vierjarige contract met Re
gie loopt volgend jaar juli af en
kan de komende twee jaar met
steeds een jaar worden ver
lengd. Over de verlenging moe
ten beide partijen zich een jaar
van te voren uitspreken. Regie
zelf heeft al mondeling laten
weten graag verder te gaan en
liet dagelijks bestuur van Taxi-
torn wil de taxi-organisatie de
kans geven zich in positieve zin
te bewijzen. Het bestuur is na
melijk allerminst tevreden over
de nakoming van de afspraken.
De geboden kwaliteit zou bene
den de maat zijn, de reizigers
worden niet goed voorgelicht en
de facturering laat ook te wen
sen over. De geschillencommis
sie moet over een aantal van de
ze kwesties nog een uitspraak
doen.
„Wij zijn tot elkaar veroor
deeld", oordeelde AB-lid
J. Dieleman van de voormalige
gemeente Axel. Hij doelde hier
mee op het feit dat een verdere
samenwerking met Regie het
beste van twee kwaden is. Regie
afserveren en een andere ver
voerder zoeken is tijdrovend en
de huidige aanbestedingsprij-
zen liggen veel hoger. Daarnaast
zouden de taxibedrijven in de
streek die zijn aangesloten bij
Regie de dupe worden als het
contract wordt stopgezet.
„Misschien is het beter de klu
wen van problemen eerst te ont
warren alvorens we het contract
verlengen", zei AB-lid
L. Kamphuis vande voormalige
gemeente Sluis-Aardenburg.
Volgens voorzitter J. van Schaik
is dat echter niet mogelijk. Wel
wil het dagelijks bestuur nog
vóór 1 juli (de uiterlijke datum
waarop duidelijk moet zijn of
het contract wordt verlengd)
met Regie om de tafel om te pro
beren zoveel mogelijk geschil
len te slechten. Dieleman wens
te Van Schaik veel succes. ,,U
bent ook geen wonderdokter,
maar probeer er maar wat van te
maken, u kunt daarbij wel alle
steun gebruiken."
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Zeeland Sea
ports gaat een onzekere financi
ële toekomst tegemoet. Door de
samenwerking met de haven
van Rotterdam verliest het ha
venschap een groot deel van zijn
inkomsten. Volgens accoun
tantsbureau Deloitte Touche
is het niet zeker dat de overige
inkomsten uit onder meer ha
vengelden voldoende zijn om
het onderhoud van de havens te
kunnen blijven betalen.
Dit blijkt uit het accountants
rapport dat Deloitte Touche
heeft uitgebracht bij de jaarre
kening 2002 van Zeeland Sea
ports. De accountant noemt het
'onzeker of de kosten van de res
terende beheeractiviteiten kun
nen worden gedekt uit de regu-
liere havengelden, erfpachten,
e.a.'.
Dat heeft te maken met de nieu
we taakverdeling tussen ESM
en Zeeland Seaports. ESM gaat
de haventerreinen in het Sloe-
gebied en de Kanaalzone ex
ploiteren (ontwikkelen en ver
kopen). Zeeland Seaports gaat
de haventerreinen beheren en
onderhouden.
De kosten die daarvoor ge
maakt worden, worden deels
betaald door ESM en deels ver
goed uit de havengelden. Voor
zitter G. de Kok van Zeeland
Seaports is daarom niet bang
dat het havenschap in geldnood
zal komen.
„ESM verricht activiteiten voor
Zeeland Seaports, en omge
keerd. Een deel gaat met geslo
ten beurzen. Voor sommige acti
viteiten, zoals het fysieke
onderhoud van terreinen die on
der het samenwerkingsverband
vallen, wordt wel een rekening
betaald."
Advertentie
KL0KSTRAAT 94461 JK GOES
NIEUWE BURG 3 3 4331 AG MIDDELBURG
NOORDSTRAAT 234531 GBTERNEUZEN
INTERNET: WWW.BLIEKMODE.NL
door Harold de Puysseleijr
WESTDORPE - Bij een klein brandje op
de zolder van de drie graansilo's bij de CZ
AV (Coöperatieve Zuidelijke Aan- en
Verkoopvereniging) aan de Industrieweg
in Westdorpe is gisterochtend slechts ge
ringe schade ontstaan.
De brand was volgens commandant
J. Meijering van de Terneuzense brand
weer het gevolg van een stofexplosietje
dat omstreeks negen uur ontstond. Dat
stof komt vrij bij het transporteren van
het graan over een lopende band naar de
silo's en ging smeulen.
De brandweer rukte uit met twee tankau
tospuiten en een hoogwerker om het vuur
te bestrijden. De in totaal vijfentwintig-
koppige bemanning van die voertuigen
slaagde er binnen anderhalf uur in het
brandje onder controle te krijgen.
Dat gebeurde op behoedzame wijze. „Als
je te veel water gebruikt om te blussen,
kan het gebeuren dat er opnieuw stof op
dwarrelt waardoor je risico loopt op een
tweede explosie. Daarnaast is dan de
schade ook groter, omdat het graan nat
wordt en bederft. Maar als je niet genoeg
blust, ligt het gevaar op de loer dat de
brand zich uitbreidt", legt Meijering uit.
Volgens hoofd Logistiek L. Smid van CZ
AV viel de schade alleszins mee. „Er is nog
niet eens een elektriciteitskabel kapot.
foto Wim Kooyman
door Harold de Puysseleijr
TERNEUZEN - Voor het re
chercheteam dat de moord op de
56-jarige Terneuzenaar John
Wijngaarde onderzoekt, is het
duidelijk dat het dakloze
slachtoffer tussen half januari
en half mei een tijdlang buiten
Terneuzen heeft verbleven.
Waar precies is een raadsel,
evenals het motief voor het do
den van Wijngaardes is geweest.
De politie is daarom in eerste in
stantie op zoek naar mensen die
Wijngaarde in die periode heb
ben gezien of ontmoet. Politie
woordvoerder J. Moeliker zei
dat gisteravond in de uitzen
ding van Opsporing Verzocht.
Een maand na de ontdekking
van het lijk in een loods aan de
Stationsweg in Terneuzen is nog
altijd geen spoor van de moor
denaar gevonden. Het Open
baar Ministerie in Middelburg
heeft 20.000 euro uitgeloofd
voor de gouden tip in deze zaak.
Een klein uur na de uitzending
van Opsporing Verzocht waren
19 tips binnen gekomen. Het
ontzielde lichaam van Wijn-
gaardewerd 16 mei gevonden.
Uit onderzoek bleek dat hij door
geweld om het leven was geko
men en dat hij al een aantal we
ken onder een deken in de loods
lag. Naast het lijk lag een sie
raad (hangketting) waarvan de
politie momenteel de herkomst
nog onderzoekt. Opmerkelijk
detail is, dat de loods ook door
doorHarmen van der Werf
TERNEUZEN - Minister Peijs
van Verkeer en Waterstaat moet
de februari dit jaar aangenomen
Kamermotie over een tunnel bij
Sluiskil gewoon uitvoeren. In
diener van de motie, WD-Ka-
merlid J. Geluk, vindt het onge
past dat zij dit blijkbaar niet wil
doen. Hij leidt dat af uit opmer
kingen die Peijs zaterdag maak
te op een CDA-bijeenkomst in
Renesse.
Peijs verklaarde dat zij niet
weet of er nog geld beschikbaar
komt voor nieuwe Zeeuwse we
genprojecten als deN57 op Wal
cheren, de N61 in West-Zeeuws-
Vlaanderen (Schoondijke-
Hoek) én de tunnel bij Sluiskil.
Zij ziet zich onder meer door
achterstallig onderhoud aan
Rijkswegen en vaarwegen ge
dwongen alle nieuwbouwplan-
nen tegen het licht te houden.
Haar eerste begroting die de
derde dinsdag van september
uitkomt, moet duidelijkheid
verschaffen.
WD-Kamerlid Geluk is 'heel
erg verbaasd' over de uitlatin
gen van Peijs, vooral omdat zij
de tunnel bij Sluiskil in het rijtje
heeft meegenomen. De minister
mag een nieuwe prioriteitstel
ling maken, maar zij moet daar
volgens hem de tunnel bij
Sluiskil buiten laten. „Het geld
voor dat project hoeft helemaal
niet uit het wegenfonds te ko
men, maar uit extra opbreng
sten van de Westerscheldetun-
nel, zoals in de Kamermotie
staat. Zij moet die motie ge
woon uitvoeren."
Dat Peijs de N57 ter discussie
stelt, vindt Geluk ook niet goed
te begrijpen. „Al in 1991 zijn
daarover afspraken gemaakt
met de provincie, toen de pro
vincie het Kanaal door Walche
ren van het Rijk overnam. In
1998 is daar opnieuw over ge
sproken. Bovendien, de op
brengsten van het kwartje van
Kok worden ingezet voor de in
frastructuur. Zeeland heeft
daar ook recht op."
Geluk is ondanks zijn zware kri
tiek niet van plan de bewinds
vrouwe op korte termijn 'op het
matje' te roepen. „Zij is nog
maar net begonnen. In afwach
ting van haar begroting geef ik
haar het voordeel van de twijfel,
maar ze moet wel weten dat zij
de Kameruitspraak over de tun
nel Sluiskil niet zomaar naast
zich kan neerleggen."
Provinciaal bestuurder T. Pop-
pelaars (CDA) heeft na afloop
van de bijeenkomst in Renesse
met Peijs gesproken. Hij vertelt
dat zij niet op de hoogte was van
de financiële constructie voor
de tunnel bij Sluiskil. Die zou
gedeeltelijk betaald worden uit
extra opbrengsten van de Wes-
terscheldetunnel
Dat de N57 en N61 volgens de
gemaakte afspraken in 2010
klaar moeten zijn, staat voor
Poppelaars buiten kijf. „De mi
nister heeft alleen willen zeggen
dat zij nog geen toezeggingen
kan doen. Zij zit pas enkele we
ken op haar post."
HULST - Een 26-jarige auto
mobilist uit Hulst is maandag
morgen rond half vijf met zijn
auto tegen een lantaarnpaal ge
botst aan het Frans Snijders
plantsoen in Hulst.
De man verkeerde onder in
vloed van alcohol. De man
raakte gewond en werd per am
bulance overgebracht naar het
ziekenhuis.
Advertentie
foto Wim Kooyman
Bovendien heeft Zeeland Sea
ports berekeningen laten ma
ken van de ontwikkeling van de
havengelden. „Prognoses heb
ben altijd een mate van onze
kerheid in zich", geeft De Kok
toe. „Maar naar verwachting
zijn die havengelden zeker toe
reikend om de beheerkosten te
kunnen blijven betalen. We
houden namelijk rekening met
een stijging van het aantal zee
vaartbewegingen en dus met
hogere inkomsten uit havengel
den."
Deloitte Touche adviseert
Zeeland Seaports desalniette
min 'hoge prioriteit' toe te ken
nen aan de meerjarenbegrotin
gen die gemaakt gaan worden.
Daaruit zal blijken of de inkom
sten van het havenschap vol
doende zullen zijn om de uitga
ven te dekken.
LANGE DELFT 16 MIDDELBURG
(Advertentie)
■tsiR
naam:yjb noteert u mij voor een
proefabonnement van
voorletters:m/v weken voor 16,-.
straat:
postcode:
plaats:
telefoon:
e-mail:
Voor automatische incasso stem ik toe in
afschrijving van mijn (post)bankrekening-
nummer:
handtekening:
P2C bv gaat zorgvuldig om met persoonsgege
vens. In de colofon treft u nadere informatie aan.
8 713214 000002
Ik geef daarbij éénmalig
toestemming voor auto
matische incasso van onder
staand rekeningnummer
(proef geldt eenmalig bin
nen zes maanden)
noteert u mij voor een
abonnement. De eerste
twee weken ontvang ik de
krant gratis. Daarna wil ik
betalen:
Vi! per maand met
automatische incasso
20,50).
n per kwartaal met
automatische incasso
55,10).
-Li per jaar met
automatische incasso
209,90).
Stuur deze bon naar:
PZC, afdeling lezersservice
Antwoordnummer 112
4800 VB Breda
(postzegel niet nodig)
andere zwerf junks werd ge
bruikt als slaapplaats. Die had
den hem kennelijk niet opge
merkt. Volgens Moeliker was
dat niet vreemd, 'omdat ver
slaafden wel andere dingen aan
hun hoofd hebben, zoals het be
machtigen van hun dagelijkse
dosis drugs'.
De politie heeft niemand gevon
den die Wijngaarde na 10 janua
ri heeft gezien of gesproken. Het
slachtoffer hield zich vooral op
in de kringen van de daklozen
en drugsverslaafden in Terneu
zen, maar had ook contacten
met prostituees in Rotterdam en
Den Haag. Daarnaast kwam hij
ook wel in Amsterdam.
Nederland mag dan onderge
dompeld zijn in een economi
sche crisis, het valt nog
steeds niet mee om op rede
lijk korte termijn een nering
doende uit de bouwnijver
heid bereid te vinden zijn
diensten tegen betaling aan
te bieden. Dat ondervond die
Goesenaar die momenteel
hevig in een verbouwing is
verwikkeld. Welgeteld an
derhalve dag was de man van
het sanitair als een razende
in de weer geweest. Alle wa
terleidingen waren weg en
alleen de afvoer van het toilet
functioneerde nog. Van de sa
nitaire vakman was al ander
halve week niets meer verno
men. Moedeloos deed de
Goesenaar zijn verhaal aan
een toevallig passerende
aannemer. „Het lijken wel
Franse toestanden, ik dacht
dat zoiets alleen daar voor
komt", somberde hij. Het
antwoord van de aannnemer
maakte hem ook al niet vro
lijker: Meneer wat wilt u?
De grenzen zijn weg, het is nu
één Europa."