9 Oogklinieken Goes en Rotterdam zetten samenwerking voort Havenschap gaat financieel onzekere toekomst tegemoet Zomer Sale 10 tot 50 korting Op de vlucht voor verbouwing Minister moet motie Kamer over tunnel Sluiskil nakomen Deel meevaller moet in fonds voor sociaal-economische projecten "Totale o Uitverkoop Delscher Op de fiets de Zijderoute langs Europa Neem nu een proefabonnement Zes weken voor 16,- zeeuwse almanak BEVELANDEN/THOLEN dinsdag 17 juni 2003 5) (i.v.m. verbouwing) j Grote kortingen Gerry Weber Frankenwalder Delmod Basler Claudia Strater Esprit Taifun Rosner Brax Gardeur Stap verder Offers N57 Extra opbrengsten ZE PvdA wil extra geld voor werk ?S - Er moet extra geld wor- geïnvesteerd in projecten I00r onder anderen bijstands- futen, jongeren en vroegtijdi- re schoolverlaters in Goes. De Lies van PvdA en Groen igs in de gemeenteraad Jen daarom een stimule- gngsfonds voor 'lokale sociaal- Konomische projecten' in het rien roepen. Het initiatief komt van de PvdA. De partij vindt een derge lijk fonds noodzakelijk, gezien de verslechterde sociaal-econo mische omstandigheden en de daarmee gepaard gaande stij gende werkloosheid. Met het stimuleringsfonds kunnen soci aal-economische projecten met eenmalige subsidies extra wor den ondersteund. Daarbij wordt gedacht aan doelgroepen die direct onder de verantwoor- IteMieke van der Jagt GOES - De afdeling Oogheel- tinde van het Oosterschelde- aekenhuis in Goes en die van Itt Oogziekenhuis in Mterdam zijn van plan een uit- risseling op te zetten om des- bmdigheid en flexibiliteit te for deren. Het plan is geboren al het project 'overbrugging anwachtlijsten' dat inmiddels «afgerond. Set dat project zijn niet alleen ie wachtlijsten voor staarope raties geminimaliseerd, maar is «k ervaring opgedaan met an- éere behandelprotocollen. Dat resulteert in ieder geval in een ter doelmatige behandeling in t oogheelkundige kliniek, die anaf 1 januari 2004 in het zie- ienhuisin Zierikzee zal worden «gericht. Tijdens het overbruggingspro- jat gingen in totaal 110 Beve- landse patiënten en hun bege leiders met de bus naar lotterdam voor een staaropera- (e, De oogartsen van het Oos- lerscheldeziekenhuis deden de «grepen zelf binnen de proto- lendie gelden in het Oogzie- kenhuis. Dit 'koken in ander mans keuken' is zo goed bevallendat er naar een vervolg wordt gezocht. Ook voor perso neel van het Oogziekenhuis dat tijdelijk in Goes heeft gewerkt, is de uitwisseling een verhelde rende ervaring geweest. Het overbruggingsproject is overigens door de patiënten hoog gewaardeerd. Als rapport cijfer gaven ze een 8,6. Alle ope raties zijn dan ook gelukt en nie mand heeft te maken gekregen met complicaties. De tochten van en naar Rotterdam met een luxe touringcar hadden veel weg van een gezellig dagje uit, behalve dat de helft van de reizi gers met een lapje op het oog naar huis kwam. In Rotterdam hebben de mensen van het Oosterscheldezieken- huis afgekeken hoe je zo effici ent mogelijk kunt omgaan met de beschikbare ruimte en mid delen. Gevoegd bij de protocol len die in Goes zijn ontwikkeld, levert dat een geolied draaiboek op voor de oogkliniek in Zierik zee. Met een voortdurende beschik baarheid van behandelruimten in de moderne kliniek, kunnen de wachtlijsten minimaal blij ven. ioorMaurits Sep MSSINGEN - Zeeland Sea- (orts gaat een onzekere f inanci- iletoekomst tegemoet. Door de menwerking met de haven an Rotterdam verliest het ha- snschap een groot deel van zijn inkomsten. Volgens accoun- Mtsbureau Deloitte Touche bhet niet zeker dat de overige -komsten uit onder meer ha- wgelden voldoende zijn om »(t onderhoud van de havens te tarnen blijven betalen. Dit blijkt uit het accountants- upport dat Deloitte Touche wft uitgebracht bij de jaarre- iening 2002 van Zeeland Sea- P°rts. De accountant noemt het onzeker of de kosten van de res- Advertentie ranaf dinsdag 17 juni 9.00 uur p. Grote Markt 11-13 4461 AH Goes u Woon: 0113 227607 Advertentie KL0KSTRAAT 94461 JKGOES NIEUWE BURG 33|4331 AG MIDDELBURG NOORDSTRAAT 234531 GBTERNEUZEN INTERNET: WWW.BLIEKMODE.NL delijkheid van de gemeente val len. Een mogelijk project is het op zetten van korte stages als werkervaringsplaatsen voor jongeren, langdurig werklozen en mensen die geen aanspraak kunnen maken op een uitkering. Zo'n stage kan een opstapje naar betaald werk betekenen. Ook kan het fonds worden ge bruikt voor meer begeleiding van voortijdige schoolverlaters of een project voor de opvang van zwerfjongeren. Goes kent al het JAS-project (Jeugdhulpver lening, Arbeid en Scholing), dat probleemjongeren helpt. Daar zou dankzij het fonds meer geld in kunnen worden gestoken. De PvdA wil, evenals Groen links, dat er 300.000 euro in het fonds wordt gestort. Dat geld is nu beschikbaar, aangezien de gemeente vorig jaar ruim 2,1 miljoen euro heeft overgehou den. De besteding van het geld wordt donderdag besproken in de gemeenteraad. De PvdA zal dan een amendement indienen dat de oprichting van een stimu leringsfonds mogelijk moet ma ken. Groenlinks steunt in elk geval het voorstel van de sociaal-de mocraten, maar gaat nog een paar stappen verder. De fractie wil behalve de 300.000 euro voor het fonds, nog eens vier ton gebruiken voor andere projec ten, nu het geld daarvoor er toch is. Het grootste deel van het be drag, 280.000 euro, gaat dan zit ten in de renovatie van drie dorpshuizen en wijkgebouwen: De Westkant in Goes-West, het Heer Hendrikhuis in 's-Heer Hendrikskinderen en het Wil- helminahuis in Wilhelmina- dorp. Juist vorige week besloot het college van burgemeester en wethouders in beeld te brengen wat er aan de gebouwen precies moet gaan gebeuren. Daarnaast wil Groenlinks 100.000 euro vrijmaken voor verbetering van de openbare toiletvoorzieningen in de stad. Verder wil de fractie 10.000 euro eenmalig besteden aan de stich ting Inlia, die uitgeprocedeerde asielzoekers begeleidt. Een ge lijk bedrag heeft zij op het oog als extra bijdrage aan de restau ratie van de kerk in 's-Heer Arendskerke, waarvoor de ge meente onlangs een subsidie verzoek heeft afgewezen. De openbare vergadering van de gemeenteraad wordt gehouden in het stadhuis aan de Grote Markt in Goes en begint om 19.30 uur. door Steffan ter Maat terende beheeractiviteiten kun nen worden gedekt uit de regu liere havengelden, erfpachten, e.a.'. Dat heeft te maken met de nieu we taakverdeling tussen ESM en Zeeland Seaports. ESM gaat de haventerreinen in het Sloe- gebied en de Kanaalzone ex ploiteren (ontwikkelen en ver kopen). Zeeland Seaports gaat de haventerreinen beheren en onderhouden. De kosten die daarvoor gemaakt worden, worden deels betaald door ESM en deels vergoed uit de haven gelden. Voorzitter G. de Kok van Zee land Seaports is daarom niet bang dat het havenschap in geldnood zal komen. „ESM ver richt activiteiten voor Zeeland Seaports, en omgekeerd. Een deel gaat met gesloten beurzen. Voor sommige activiteiten, zo als het fysieke onderhoud van terreinen die onder het samen werkingsverband vallen, wordt wel een rekening betaald." Bovendien heeft Zeeland Sea ports berekeningen laten ma ken van de ontwikkeling van de havengelden. „Prognoses heb ben altijd een mate van onze kerheid in zich", geeft De Kok toe. „Maar naar verwachting zijn die havengelden zeker toe reikend om de beheerskosten te kunnen blijven betalen." KATTENDIJKE - 11.000 kilo meter fietsen, door twaalf ver schillende landen en dat in zo'n 10 maanden tijd. En daarnaast ook nog geld inzamelen voor straatkinderen in Kirgizië. Het lijkt een bizar verhaal, maar het is het komende jaar de werke lijkheid van Veerle de Visser uit Kattendijke en Peter van den Pol uit Goes. Volgende week vertrekt het stel met een ander stel om hun fiets- avontuur te beginnen. Per vlieg tuig gaat het eerst naar Hong Kong en vandaar uit naar het Chinese Xi'an. In deze 'hoofd stad' - en tevens eindpunt - van de voormalige Zijderoute be gint de fietstocht richting Ne derland. De route is de oudste verbinding tussen oost en west en werd in 1298 al door Marco Polo als belangrijke handels route beschreven. „Ik wilde heel graag een keer naar China", vertelt Veerle de Visser. „Het mystieke van het land spreekt me aan en dat geldt zeker ook voor de historie van de Zijderoute." „Zo'n anderhalf jaar geleden zaten we met het andere stel, Robbert Profittlich en Marrit Nijmeijer, nog in de atlas te kij ken en maakten we grappen over het plan. Kort daarna be sloten we echter wel serieus om het tegaandoen", vult Peter van den Pol aan. „We gaan het met de fiets doen omdat je dan meer contact hebt met de mensen on derweg. Als je de tocht bijvoor beeld met een auto maakt, dan gaat het allemaal net te snel en mis je dingen. Het overnach ten doen we in onze tenten, in goedkope hotelletjes en mis schien ook nog wel bij mensen thuis." Van den Pol ging mee in het avontuur omdat hij sowieso een keer een grote reis wilde maken. Robbert Profittlich fietste al eens naar India en wist zodoen de al deels waar hij 'ja'tegenzei. Er wordt overigens wel een en ander voor de reis opgegeven. De Visser stelt haar co-schap, dat bij haar opleiding genees kunde hoort, voor een jaar uit en Van den Pol geeft zelfs zijn baan als cartograaf op. Ongeveer een jaar geleden be gon de voorbereiding op de tocht met inlezen en kennis op doen via het internet van andere 'wereldfietsers'. Het laatste half jaar stond vooral in het teken van visums, inentingen en aan- Veerle de Visser en Peter van den Pol vertrekken volgende week naar Xi'an, om het spoor van de oudste verbinding tussen oost en west te volgen. foto Dirk-Jan Gjeltema schaf van dagelijkse benodigd heden tijdens de tocht. Degelij ke fietsen waren al eerder gekocht. De vier besloten ook om een goed doel aan de reis te koppe len. „We wilden iets terugdoen voor een van de landen waar we doorheen reizen. Na lang zoe ken kwamen we uit bij de straatkinderen van Bishkek, de hoofdstad van Kirgizië. Er loopt een structureel project om deze kinderen van de straat te halen en ze een opleiding geven. We vonden dat een goed doel om te steunen." Het sponsorproject maakt deel uit van 'Kerkinactie: Kinderen in de Knel'. Sponsoren kunnen een zelf te bepalen bedrag ten name van Kerkinactie over ma ken op gironummer 456 onder vermelding van 'Fietsproject Kirgizië'. Rond half oktober hoop het viertal Bishkek te be reiken en dan willen ze het inge zamelde geld gaan aanbieden. „We hopen natuurlijk dat alles goed uitpakt, maar voorlopig hebben we nog niet meer dan de verhalen vooraf", zegt Van den Pol. „We moeten het allemaal nog gaan beleven. Vanuit Xi'an verplaatsen we ons langzaam van gebied tot gebied en van cultuur tot cultuur, weer terug naar Nederland. Totdat we bij wijze van spreken de laatste nacht in Arnhem verblijven en van daaruit terugfietsen naar de Zeeuwse klei." door Rob Paardekam GOES - De koters van kinder dagverblijf Ibbeltje uit Kloetin- ge zijn gisteren verhuisd naar het oude onderkomen van de Prinses Beatrixschool aan de Tomatestraat in Goes. Hun ei gen onderkomen wordt de ko mende maanden ingrijpend ver bouwd. Het pand van Ibbeltje aan de Zomerweg in Kloetinge is niet alleen toe aan een grondige op knapbeurt; het wordt ook uitge breid. Dat is nodig omdat het aantal aanmeldingen een enor me groei doormaakt. Na de ver bouwing heeft Ibbeltje een groep extra en kunnen er ver spreid over drie groepen 36 kin deren in de leeftijd van nul tot vier jaar worden opgevangen. Het gebouw zal vanaf het naj aar ook plaats bieden aan de bui tenschoolse opvang, bestemd voor kinderen in de basisschool leeftijd. Twintig scholieren kunnen er na schooltijd en in de zomervakantie terecht. Kinderopvang De Bevelanden verwacht dat de verbouwing en uitbreiding van Ibbeltje begin november worden afgerond. Tot die tijd verblijven de kinderen in het oude pand van de Prinsex Het tijdelijke onderkomen van kinderdagverblijf Ibbeltje, in de Goese Prinses Beatrixschool. foto Dirk-Jan Gjeltema Beatrixschool aan de Tomate straat in Goes-Zuid. Dat ge bouw staat sinds oktober leeg, omdat de basisschool naar de brede school in de wijk Ouver ture is verhuisd. Het oude pand bood eerder al onderdak aan de scholieren van 't Noorderlicht, nadat hun school in de Goese Polder was afgebrand. Kinder opvang De Bevelanden zal het vernieuwde pand van Ibbeltje in Kloetinge op 12 november aan de bevolking tonen middels een open dag. door Harmen van der Werf TERNEUZEN - Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat moet de februari dit jaar aangenomen Kamermotie over een tunnel bij Sluiskil gewoon uitvoeren. In diener van de motie, WD-Ka- merlid J. Geluk, vindt het onge past dat zij dit blijkbaar niet wil doen. Hij leidt dat af uit opmer kingen die Peijs zaterdag maak te op een CDA-bijeenkomst in Renesse. Peijs verklaarde dat zij niet weet of er nog geld beschikbaar komt voor nieuwe Zeeuwse we genprojecten als de N57 op Wal cheren de N61 in West-Zeeu ws- Vlaanderen (Schoondijke- Hoek) én de tunnel bij Sluiskil. Zij ziet zich onder meer door achterstallig onderhoud aan Rijkswegen en vaarwegen ge dwongen alle nieuwbouwplan- nen tegen het licht te houden. Haar eerste begroting die de derde dinsdag van september uitkomt, moet duidelijkheid verschaffen. VVD-Kamerlid Geluk is 'heel erg verbaasd' over de uitlatin gen van Peijs, vooral omdat zij de tunnel bij Sluiskil in het rijtje heeft meegenomen. De minister mag een nieuwe prioriteitstel ling maken, maar zij moet daar volgens hem de tunnel bij Sluiskil buiten laten. „Het geld voor dat project hoeft helemaal niet uit het wegen fonds te komen, maar uit extra opbrengsten van de Wes- terscheldetunnel, zoals in de Kamermotie staat. Zij moet die motie gewoon uitvoeren." Dat Peijs de N57 ter discussie stelt, vindt Geluk ook niet goed te begrijpen. „Al in 1991 zijn daarover afspraken gemaakt met de provincie, toen de pro vincie het Kanaal door Walche ren van het Rijk overnam. In 1998 is daar opnieuw over ge sproken. Bovendien, de op brengsten van het kwartje van Kok worden ingezet voor de in frastructuur. Zeeland heeft daar ook recht op." Geluk is ondanks zijn zware kri tiek niet van plan de bewinds vrouwe op korte termijn 'op het matje' te roepen. „Zij is nog maar net begonnen. In afwach ting van haar begroting geef ik haar het voordeel van de twijfel, maar ze moet wel weten dat zij de Kameruitspraak over de tun nel Sluiskil niet. zomaar naast zich kan neerleggen." Provinciaal bestuurder T. Pop- pelaars (CDA) heeft na afloop van de bijeenkomst in Renesse met Peijs gesproken. Hij vertelt dat zij niet op de hoogte was van de financiële constructie voor de tunnel bij Sluiskil, dat die gedeeltelijk betaald zou moe ten worden uit extra opbreng sten van de Westerscheldetun- nel. „Inmiddels weet ze dat wel." Poppelaars kan zich indenken dat Peijs tegen hogere onder houdskosten aanhikt. Hij is daar zelf ook mee geconfron teerd voor de provinciale we gen. „Het verkeer neemt toe en wordt zwaarder. Het is goed daar rekening mee te houden. Anders bouw je een grote ach terstand in wegenonderhoud op." Dat de N57 en N61 volgens de gemaakte afspraken in 2010 klaar moeten zijn, staat voor Poppelaars desondanks buiten kijf. „De minister heeft alleen willen zeggen dat zij nog geen toezeg gingen kan doen. Zij zit tenslot te nog maar enkele weken op haar post." Advertentie LANGE DELFT 16 MIDDELBURG (Advertentie) KRANT naam:noteert u mij voor een proefabonnement van voorletters:m/v weken voor 16,-. straat: Ik geef daarbij éénmalig toestemming voor auto matische incasso van onder postcodestaand rekeni ngnummer (proef geldt eenmalig bin- plaats:nen zes maanden) telefoon: e-mail: Voor automatische incasso stem ik toe in afschrijving van mijn (post)bankrekening- nummer: f I handtekening: PZC bv gaat zorgvuldig om met persoonsgege vens. In de colofon treft u nadere informatie aan. 8"713214 000002 n noteert u mij voor een abonnement De eerste twee weken ontvang ik de krant gratis. Daarna wil ik betalen: per maand met automatische incasso 20,50). O per kwartaal met automatische incasso 55,10). D per jaar met automatische incasso 209,90). Stuur deze bon naar: PZC, afdeling lezersservice Antwoordnummer 112 4800 VB Breda (postzegel niet nodig) Nederland mag dan onderge dompeld zijn in een economi sche crisis, het valt nog steeds niet mee om op rede lijk korte termijn een nering doende uit de bouwnijver heid bereid te vinden zijn diensten tegen betaling aan te bieden. Dat ondervond die Goesenaar die momenteel hevig in een verbouwing is verwikkeld. Welgeteld an derhalve dag was de man van het sanitair als een razende in de weer geweest. Alle wa terleidingen waren weg en alleen de afvoer van het toilet functioneerde nog. Van de sa nitaire vakman was al ander halve week niets meer verno men. Moedeloos deed de Goesenaar zijn verhaal aan een toevallig passerende aannemer. „Het lijken wel Franse toestanden, ik dacht dat zoiets alleen daar voor komt", somberde hij. Het antwoord van de aannnemer maakte hem ook al niet vro lijker: Meneer wat wilt u? De grenzen zijn weg, het is nu één Europa."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21