9
Oogklinieken Goes
en Rotterdam zetten
samenwerking voort
Havenschap gaat
financieel onzekere
toekomst tegemoet
Zomer Sale
10 tot 50 korting
Op de vlucht voor verbouwing
Minister moet motie
Kamer over tunnel
Sluiskil nakomen
Deel meevaller moet in fonds voor sociaal-economische projecten
"Totale
o Uitverkoop
Delscher
Op de fiets de Zijderoute langs
Europa
Neem nu een proefabonnement
Zes weken voor 16,-
zeeuwse almanak
BEVELANDEN/THOLEN
dinsdag 17 juni 2003
5) (i.v.m. verbouwing)
j Grote kortingen
Gerry Weber
Frankenwalder
Delmod
Basler
Claudia Strater
Esprit
Taifun
Rosner
Brax
Gardeur
Stap verder
Offers
N57
Extra opbrengsten
ZE
PvdA wil extra geld voor werk
?S - Er moet extra geld wor-
geïnvesteerd in projecten
I00r onder anderen bijstands-
futen, jongeren en vroegtijdi-
re schoolverlaters in Goes. De
Lies van PvdA en Groen
igs in de gemeenteraad
Jen daarom een stimule-
gngsfonds voor 'lokale sociaal-
Konomische projecten' in het
rien roepen.
Het initiatief komt van de
PvdA. De partij vindt een derge
lijk fonds noodzakelijk, gezien
de verslechterde sociaal-econo
mische omstandigheden en de
daarmee gepaard gaande stij
gende werkloosheid. Met het
stimuleringsfonds kunnen soci
aal-economische projecten met
eenmalige subsidies extra wor
den ondersteund. Daarbij
wordt gedacht aan doelgroepen
die direct onder de verantwoor-
IteMieke van der Jagt
GOES - De afdeling Oogheel-
tinde van het Oosterschelde-
aekenhuis in Goes en die van
Itt Oogziekenhuis in
Mterdam zijn van plan een uit-
risseling op te zetten om des-
bmdigheid en flexibiliteit te
for deren. Het plan is geboren
al het project 'overbrugging
anwachtlijsten' dat inmiddels
«afgerond.
Set dat project zijn niet alleen
ie wachtlijsten voor staarope
raties geminimaliseerd, maar is
«k ervaring opgedaan met an-
éere behandelprotocollen. Dat
resulteert in ieder geval in een
ter doelmatige behandeling in
t oogheelkundige kliniek, die
anaf 1 januari 2004 in het zie-
ienhuisin Zierikzee zal worden
«gericht.
Tijdens het overbruggingspro-
jat gingen in totaal 110 Beve-
landse patiënten en hun bege
leiders met de bus naar
lotterdam voor een staaropera-
(e, De oogartsen van het Oos-
lerscheldeziekenhuis deden de
«grepen zelf binnen de proto-
lendie gelden in het Oogzie-
kenhuis. Dit 'koken in ander
mans keuken' is zo goed
bevallendat er naar een vervolg
wordt gezocht. Ook voor perso
neel van het Oogziekenhuis dat
tijdelijk in Goes heeft gewerkt,
is de uitwisseling een verhelde
rende ervaring geweest.
Het overbruggingsproject is
overigens door de patiënten
hoog gewaardeerd. Als rapport
cijfer gaven ze een 8,6. Alle ope
raties zijn dan ook gelukt en nie
mand heeft te maken gekregen
met complicaties. De tochten
van en naar Rotterdam met een
luxe touringcar hadden veel
weg van een gezellig dagje uit,
behalve dat de helft van de reizi
gers met een lapje op het oog
naar huis kwam.
In Rotterdam hebben de mensen
van het Oosterscheldezieken-
huis afgekeken hoe je zo effici
ent mogelijk kunt omgaan met
de beschikbare ruimte en mid
delen. Gevoegd bij de protocol
len die in Goes zijn ontwikkeld,
levert dat een geolied draaiboek
op voor de oogkliniek in Zierik
zee.
Met een voortdurende beschik
baarheid van behandelruimten
in de moderne kliniek, kunnen
de wachtlijsten minimaal blij
ven.
ioorMaurits Sep
MSSINGEN - Zeeland Sea-
(orts gaat een onzekere f inanci-
iletoekomst tegemoet. Door de
menwerking met de haven
an Rotterdam verliest het ha-
snschap een groot deel van zijn
inkomsten. Volgens accoun-
Mtsbureau Deloitte Touche
bhet niet zeker dat de overige
-komsten uit onder meer ha-
wgelden voldoende zijn om
»(t onderhoud van de havens te
tarnen blijven betalen.
Dit blijkt uit het accountants-
upport dat Deloitte Touche
wft uitgebracht bij de jaarre-
iening 2002 van Zeeland Sea-
P°rts. De accountant noemt het
onzeker of de kosten van de res-
Advertentie
ranaf dinsdag 17 juni 9.00 uur
p. Grote Markt 11-13 4461 AH Goes
u Woon: 0113 227607
Advertentie
KL0KSTRAAT 94461 JKGOES
NIEUWE BURG 33|4331 AG MIDDELBURG
NOORDSTRAAT 234531 GBTERNEUZEN
INTERNET: WWW.BLIEKMODE.NL
delijkheid van de gemeente val
len.
Een mogelijk project is het op
zetten van korte stages als
werkervaringsplaatsen voor
jongeren, langdurig werklozen
en mensen die geen aanspraak
kunnen maken op een uitkering.
Zo'n stage kan een opstapje
naar betaald werk betekenen.
Ook kan het fonds worden ge
bruikt voor meer begeleiding
van voortijdige schoolverlaters
of een project voor de opvang
van zwerfjongeren. Goes kent al
het JAS-project (Jeugdhulpver
lening, Arbeid en Scholing), dat
probleemjongeren helpt. Daar
zou dankzij het fonds meer geld
in kunnen worden gestoken.
De PvdA wil, evenals Groen
links, dat er 300.000 euro in het
fonds wordt gestort. Dat geld is
nu beschikbaar, aangezien de
gemeente vorig jaar ruim 2,1
miljoen euro heeft overgehou
den. De besteding van het geld
wordt donderdag besproken in
de gemeenteraad. De PvdA zal
dan een amendement indienen
dat de oprichting van een stimu
leringsfonds mogelijk moet ma
ken.
Groenlinks steunt in elk geval
het voorstel van de sociaal-de
mocraten, maar gaat nog een
paar stappen verder. De fractie
wil behalve de 300.000 euro
voor het fonds, nog eens vier ton
gebruiken voor andere projec
ten, nu het geld daarvoor er toch
is.
Het grootste deel van het be
drag, 280.000 euro, gaat dan zit
ten in de renovatie van drie
dorpshuizen en wijkgebouwen:
De Westkant in Goes-West, het
Heer Hendrikhuis in 's-Heer
Hendrikskinderen en het Wil-
helminahuis in Wilhelmina-
dorp. Juist vorige week besloot
het college van burgemeester en
wethouders in beeld te brengen
wat er aan de gebouwen precies
moet gaan gebeuren.
Daarnaast wil Groenlinks
100.000 euro vrijmaken voor
verbetering van de openbare
toiletvoorzieningen in de stad.
Verder wil de fractie 10.000 euro
eenmalig besteden aan de stich
ting Inlia, die uitgeprocedeerde
asielzoekers begeleidt. Een ge
lijk bedrag heeft zij op het oog
als extra bijdrage aan de restau
ratie van de kerk in 's-Heer
Arendskerke, waarvoor de ge
meente onlangs een subsidie
verzoek heeft afgewezen.
De openbare vergadering van de
gemeenteraad wordt gehouden
in het stadhuis aan de Grote
Markt in Goes en begint om
19.30 uur.
door Steffan ter Maat
terende beheeractiviteiten kun
nen worden gedekt uit de regu
liere havengelden, erfpachten,
e.a.'.
Dat heeft te maken met de nieu
we taakverdeling tussen ESM
en Zeeland Seaports. ESM gaat
de haventerreinen in het Sloe-
gebied en de Kanaalzone ex
ploiteren (ontwikkelen en ver
kopen). Zeeland Seaports gaat
de haventerreinen beheren en
onderhouden. De kosten die
daarvoor gemaakt worden,
worden deels betaald door ESM
en deels vergoed uit de haven
gelden.
Voorzitter G. de Kok van Zee
land Seaports is daarom niet
bang dat het havenschap in
geldnood zal komen. „ESM ver
richt activiteiten voor Zeeland
Seaports, en omgekeerd. Een
deel gaat met gesloten beurzen.
Voor sommige activiteiten, zo
als het fysieke onderhoud van
terreinen die onder het samen
werkingsverband vallen, wordt
wel een rekening betaald."
Bovendien heeft Zeeland Sea
ports berekeningen laten ma
ken van de ontwikkeling van de
havengelden. „Prognoses heb
ben altijd een mate van onze
kerheid in zich", geeft De Kok
toe. „Maar naar verwachting
zijn die havengelden zeker toe
reikend om de beheerskosten te
kunnen blijven betalen."
KATTENDIJKE - 11.000 kilo
meter fietsen, door twaalf ver
schillende landen en dat in zo'n
10 maanden tijd. En daarnaast
ook nog geld inzamelen voor
straatkinderen in Kirgizië. Het
lijkt een bizar verhaal, maar het
is het komende jaar de werke
lijkheid van Veerle de Visser uit
Kattendijke en Peter van den
Pol uit Goes.
Volgende week vertrekt het stel
met een ander stel om hun fiets-
avontuur te beginnen. Per vlieg
tuig gaat het eerst naar Hong
Kong en vandaar uit naar het
Chinese Xi'an. In deze 'hoofd
stad' - en tevens eindpunt - van
de voormalige Zijderoute be
gint de fietstocht richting Ne
derland. De route is de oudste
verbinding tussen oost en west
en werd in 1298 al door Marco
Polo als belangrijke handels
route beschreven.
„Ik wilde heel graag een keer
naar China", vertelt Veerle de
Visser. „Het mystieke van het
land spreekt me aan en dat geldt
zeker ook voor de historie van
de Zijderoute."
„Zo'n anderhalf jaar geleden
zaten we met het andere stel,
Robbert Profittlich en Marrit
Nijmeijer, nog in de atlas te kij
ken en maakten we grappen
over het plan. Kort daarna be
sloten we echter wel serieus om
het tegaandoen", vult Peter van
den Pol aan. „We gaan het met
de fiets doen omdat je dan meer
contact hebt met de mensen on
derweg. Als je de tocht bijvoor
beeld met een auto maakt, dan
gaat het allemaal net te snel
en mis je dingen. Het overnach
ten doen we in onze tenten, in
goedkope hotelletjes en mis
schien ook nog wel bij mensen
thuis."
Van den Pol ging mee in het
avontuur omdat hij sowieso een
keer een grote reis wilde maken.
Robbert Profittlich fietste al
eens naar India en wist zodoen
de al deels waar hij 'ja'tegenzei.
Er wordt overigens wel een en
ander voor de reis opgegeven.
De Visser stelt haar co-schap,
dat bij haar opleiding genees
kunde hoort, voor een jaar uit en
Van den Pol geeft zelfs zijn baan
als cartograaf op.
Ongeveer een jaar geleden be
gon de voorbereiding op de
tocht met inlezen en kennis op
doen via het internet van andere
'wereldfietsers'. Het laatste half
jaar stond vooral in het teken
van visums, inentingen en aan-
Veerle de Visser en Peter van den Pol vertrekken volgende week naar Xi'an, om het spoor van de oudste
verbinding tussen oost en west te volgen. foto Dirk-Jan Gjeltema
schaf van dagelijkse benodigd
heden tijdens de tocht. Degelij
ke fietsen waren al eerder
gekocht.
De vier besloten ook om een
goed doel aan de reis te koppe
len. „We wilden iets terugdoen
voor een van de landen waar we
doorheen reizen. Na lang zoe
ken kwamen we uit bij de
straatkinderen van Bishkek, de
hoofdstad van Kirgizië. Er loopt
een structureel project om deze
kinderen van de straat te halen
en ze een opleiding geven. We
vonden dat een goed doel om te
steunen."
Het sponsorproject maakt deel
uit van 'Kerkinactie: Kinderen
in de Knel'. Sponsoren kunnen
een zelf te bepalen bedrag ten
name van Kerkinactie over ma
ken op gironummer 456 onder
vermelding van 'Fietsproject
Kirgizië'. Rond half oktober
hoop het viertal Bishkek te be
reiken en dan willen ze het inge
zamelde geld gaan aanbieden.
„We hopen natuurlijk dat alles
goed uitpakt, maar voorlopig
hebben we nog niet meer dan de
verhalen vooraf", zegt Van den
Pol. „We moeten het allemaal
nog gaan beleven. Vanuit Xi'an
verplaatsen we ons langzaam
van gebied tot gebied en van
cultuur tot cultuur, weer terug
naar Nederland. Totdat we bij
wijze van spreken de laatste
nacht in Arnhem verblijven en
van daaruit terugfietsen naar de
Zeeuwse klei."
door Rob Paardekam
GOES - De koters van kinder
dagverblijf Ibbeltje uit Kloetin-
ge zijn gisteren verhuisd naar
het oude onderkomen van de
Prinses Beatrixschool aan de
Tomatestraat in Goes. Hun ei
gen onderkomen wordt de ko
mende maanden ingrijpend ver
bouwd.
Het pand van Ibbeltje aan de
Zomerweg in Kloetinge is niet
alleen toe aan een grondige op
knapbeurt; het wordt ook uitge
breid. Dat is nodig omdat het
aantal aanmeldingen een enor
me groei doormaakt. Na de ver
bouwing heeft Ibbeltje een
groep extra en kunnen er ver
spreid over drie groepen 36 kin
deren in de leeftijd van nul tot
vier jaar worden opgevangen.
Het gebouw zal vanaf het naj aar
ook plaats bieden aan de bui
tenschoolse opvang, bestemd
voor kinderen in de basisschool
leeftijd. Twintig scholieren
kunnen er na schooltijd en in de
zomervakantie terecht.
Kinderopvang De Bevelanden
verwacht dat de verbouwing en
uitbreiding van Ibbeltje begin
november worden afgerond. Tot
die tijd verblijven de kinderen
in het oude pand van de Prinsex
Het tijdelijke onderkomen van kinderdagverblijf Ibbeltje, in de Goese Prinses Beatrixschool.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Beatrixschool aan de Tomate
straat in Goes-Zuid. Dat ge
bouw staat sinds oktober leeg,
omdat de basisschool naar de
brede school in de wijk Ouver
ture is verhuisd. Het oude pand
bood eerder al onderdak aan de
scholieren van 't Noorderlicht,
nadat hun school in de Goese
Polder was afgebrand. Kinder
opvang De Bevelanden zal het
vernieuwde pand van Ibbeltje
in Kloetinge op 12 november
aan de bevolking tonen middels
een open dag.
door Harmen van der Werf
TERNEUZEN - Minister Peijs
van Verkeer en Waterstaat moet
de februari dit jaar aangenomen
Kamermotie over een tunnel bij
Sluiskil gewoon uitvoeren. In
diener van de motie, WD-Ka-
merlid J. Geluk, vindt het onge
past dat zij dit blijkbaar niet wil
doen. Hij leidt dat af uit opmer
kingen die Peijs zaterdag maak
te op een CDA-bijeenkomst in
Renesse.
Peijs verklaarde dat zij niet
weet of er nog geld beschikbaar
komt voor nieuwe Zeeuwse we
genprojecten als de N57 op Wal
cheren de N61 in West-Zeeu ws-
Vlaanderen (Schoondijke-
Hoek) én de tunnel bij Sluiskil.
Zij ziet zich onder meer door
achterstallig onderhoud aan
Rijkswegen en vaarwegen ge
dwongen alle nieuwbouwplan-
nen tegen het licht te houden.
Haar eerste begroting die de
derde dinsdag van september
uitkomt, moet duidelijkheid
verschaffen.
VVD-Kamerlid Geluk is 'heel
erg verbaasd' over de uitlatin
gen van Peijs, vooral omdat zij
de tunnel bij Sluiskil in het rijtje
heeft meegenomen. De minister
mag een nieuwe prioriteitstel
ling maken, maar zij moet daar
volgens hem de tunnel bij
Sluiskil buiten laten.
„Het geld voor dat project hoeft
helemaal niet uit het wegen
fonds te komen, maar uit extra
opbrengsten van de Wes-
terscheldetunnel, zoals in de
Kamermotie staat. Zij moet die
motie gewoon uitvoeren."
Dat Peijs de N57 ter discussie
stelt, vindt Geluk ook niet goed
te begrijpen. „Al in 1991 zijn
daarover afspraken gemaakt
met de provincie, toen de pro
vincie het Kanaal door Walche
ren van het Rijk overnam. In
1998 is daar opnieuw over ge
sproken. Bovendien, de op
brengsten van het kwartje van
Kok worden ingezet voor de in
frastructuur. Zeeland heeft
daar ook recht op."
Geluk is ondanks zijn zware kri
tiek niet van plan de bewinds
vrouwe op korte termijn 'op het
matje' te roepen. „Zij is nog
maar net begonnen. In afwach
ting van haar begroting geef ik
haar het voordeel van de twijfel,
maar ze moet wel weten dat zij
de Kameruitspraak over de tun
nel Sluiskil niet. zomaar naast
zich kan neerleggen."
Provinciaal bestuurder T. Pop-
pelaars (CDA) heeft na afloop
van de bijeenkomst in Renesse
met Peijs gesproken. Hij vertelt
dat zij niet op de hoogte was van
de financiële constructie voor
de tunnel bij Sluiskil, dat die
gedeeltelijk betaald zou moe
ten worden uit extra opbreng
sten van de Westerscheldetun-
nel. „Inmiddels weet ze dat
wel."
Poppelaars kan zich indenken
dat Peijs tegen hogere onder
houdskosten aanhikt. Hij is
daar zelf ook mee geconfron
teerd voor de provinciale we
gen.
„Het verkeer neemt toe en
wordt zwaarder. Het is goed
daar rekening mee te houden.
Anders bouw je een grote ach
terstand in wegenonderhoud
op." Dat de N57 en N61 volgens
de gemaakte afspraken in 2010
klaar moeten zijn, staat voor
Poppelaars desondanks buiten
kijf.
„De minister heeft alleen willen
zeggen dat zij nog geen toezeg
gingen kan doen. Zij zit tenslot
te nog maar enkele weken op
haar post."
Advertentie
LANGE DELFT 16 MIDDELBURG
(Advertentie)
KRANT
naam:noteert u mij voor een
proefabonnement van
voorletters:m/v weken voor 16,-.
straat:
Ik geef daarbij éénmalig
toestemming voor auto
matische incasso van onder
postcodestaand rekeni ngnummer
(proef geldt eenmalig bin-
plaats:nen zes maanden)
telefoon:
e-mail:
Voor automatische incasso stem ik toe in
afschrijving van mijn (post)bankrekening-
nummer: f I
handtekening:
PZC bv gaat zorgvuldig om met persoonsgege
vens. In de colofon treft u nadere informatie aan.
8"713214 000002
n noteert u mij voor een
abonnement De eerste
twee weken ontvang ik de
krant gratis. Daarna wil ik
betalen:
per maand met
automatische incasso
20,50).
O per kwartaal met
automatische incasso
55,10).
D per jaar met
automatische incasso
209,90).
Stuur deze bon naar:
PZC, afdeling lezersservice
Antwoordnummer 112
4800 VB Breda
(postzegel niet nodig)
Nederland mag dan onderge
dompeld zijn in een economi
sche crisis, het valt nog
steeds niet mee om op rede
lijk korte termijn een nering
doende uit de bouwnijver
heid bereid te vinden zijn
diensten tegen betaling aan
te bieden. Dat ondervond die
Goesenaar die momenteel
hevig in een verbouwing is
verwikkeld. Welgeteld an
derhalve dag was de man van
het sanitair als een razende
in de weer geweest. Alle wa
terleidingen waren weg en
alleen de afvoer van het toilet
functioneerde nog. Van de sa
nitaire vakman was al ander
halve week niets meer verno
men. Moedeloos deed de
Goesenaar zijn verhaal aan
een toevallig passerende
aannemer. „Het lijken wel
Franse toestanden, ik dacht
dat zoiets alleen daar voor
komt", somberde hij. Het
antwoord van de aannnemer
maakte hem ook al niet vro
lijker: Meneer wat wilt u?
De grenzen zijn weg, het is nu
één Europa."