PZC
Havens vechten op Zeeuwse grond
Smeltend ijs en
invretend zout
Opening expositie
over sloten en duinen
kunststof kozijnen
www.kumasol.nl
Vijf voor twaalf voor Badly Preserved
Deel van collectie Hans
Warren onder de hamer
12
Strijd tussen Antwerpen en Rotterdam
kunst
lezers schrijven
Foto
Argentijnse film
als voorproefje
Horeca IV
zaterdag 14 juni 2003
Fortuyn
Optredens
Stijl
Kreeft 6 a
Yerseke
Tel. 0113-574173
West-Zeeuws-Vlaamse metalband hoopt op doorbraak met tweede cd
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Rotterdam en
Zeeland omarmen elkaar. De
Zeeuwen willen hun havens op
de kaart zetten en banen schep
pen. En Rotterdam wil vooral
controle hebben op wat er in de
voorpost van Antwerpen ge
beurt. FNV-bestuurder
N. Stam: „Het gaat niet om Zee
land, maar om de strijd tussen
Antwerpen en Rotterdam. Die
wordt op Zeeuws grondgebied
uitgevochten."
Sinds 1995 werken de havens
van Rotterdam en Zeeland sa
men in de Exploitatiemaat
schappij Schelde Maas. Samen
ontwikkelden ze de Scaldia-ha-
ven. Ook al heeft de samenwer
king nog niets opgeleverd, toch
wordt de samenwerking ver
sterkt.
Het bedrijfsplan en de ontwerp-
samenwerkingsovereenkomst
lagen vorig jaar vertrouwelijk
ter inzage voor leden van Pro
vinciale Staten en gemeente
raden. Maar de definitieve
s?
Het havenschap Zeeland Sea
ports is een instituut dat be
paald niet bekend staat om zijn
openheid. Maar het begint
scheuren te vertonen. Oorzaak
van interne ruzies is de intensie
vere samenwerking met het Ge
meentelijk Havenbedrijf Rot
terdam en de verschillende op
vattingen over koers en zeggen
schap van management, be
stuur en politiek. In een reeks
verhalen besteedt de PZC aan
dacht aan het havenschap, de
beslotenheid, de interne conflic
ten en de samenwerking met
Rotterdam.
overeenkomst, in april 2003 ge
tekend, heeft geen van hen kun
nen inzien. Bij navraag ver
strekte Zeeland Seaports de
PZC alsnog de definitieve ver
sie.
Daarin staat dat de uitgifte van
alle nog niet uitgegeven terrei
nen en de nog terug te nemen
terreinen onder de samenwer
king valt, evenals de ontwikke
ling en exploitatie van de Wes-
terschelde Container Terminal.
Beide havenschappen hebben
op papier evenveel te vertellen.
Zeeland omarmt de wereldha
ven nummer één, omdat die vol
gens het havenschap de ontwik
keling van de havens versterkt
en bijdraagt aan een sterke
groei van de werkgelegenheid.
In het Rotterdamse stadhuis
staan raadsleden niet vaak stil
bij de samenwerking met Vlis-
singen en Terneuzen. Niet zo
vreemd, want met de beslissing
over de verzelfstandiging van
het Gemeentelijk Havenbedrijf
en het Havenplan 2020, hebben
ze er wel iets anders aan het
hoofd. Sinds vorig jaar juni is de
relatie met Zeeland Seaports in
de raadzaal niet meer aan bod
geweest.
Het vorige Rotterdamse college
had al met de samenwerking in
gestemd. Het leek een gelopen
race, tot Pim Fortuyn, destijds
fractievoorzitter van Leefbaar
Rotterdam, er vraagtekens bij
plaatste. Volgens hem zou het
beter zijn als Rotterdam juist de
concurrentie aangaat met ande
re havens. Toch stemde de nieu
we raad in juni 2002 alsnog in
met E SM.
Het Rotterdamse SP-raadslid
T. Cornelissen, die als enige te
gen de samenwerking stemde, is
nog steeds sceptisch. „De ge
meenteraad van Rotterdam is
de samenwerking met Zeeland
altijd verkocht onder het mom
dat we de haven- en kadegelden
kunnen bepalen. Op die manier
kun je concurrentieverhoudin
gen in de hand houden."
Hij zegt niet te weten wat er in
het samenwerkingsverband
met Zeeland (ESM) gebeurt.
„Het is ondoorzichtig.
M. van Muijen (PvdA) zegt ook
ZUIDZANDE - De klok op het
tekstboekje van de tweede cd
van het West-Zeeuws-Vlaamse
metalgezelschap Badly Preser
ved staat op vijf voor twaalf.
Met het schijfje Decades of De
nial, de opvolger van debuut-cd
Still Feeling, hoopt het viertal
hoge ogen te gooien. Want het is
toch een beetje nu of nooit voor
Badly Preserved.
Drummer Tim Boussen (28)
spreekt duidelijke taal. „Met
deze cd willen we toch wel het
een en ander bereiken. Still Fee
ling (uit 2002) was eigenlijk be
doeld als een promo-cd met zes
nummers, maar dat werden er
uiteindelijk tien. Dit is echter
een totaal ander album. Ik denk
dat deze cd meer mensen aan
spreekt. Still Feeling werd door
veel mensen als een bak herrie
bestempeld, terwijl diezelfde
mensen Decades of Denial wel
lekker vinden klinken. Deze cd
is best commercieel, bevat voor
iedereen wel een leuke song. Het
moet onze doorbraak worden."
Naast Boussen bestaat Badly
Preserved uit bassist Michael
Saffrie (24), gitarist Sasha Kon-
dic (2 5) en zanger Elton Boussen
(26).
De vorige schijf resulteerde in
veel optredens op Zeeuwse
festivals, een tweede plaats tij
dens de Zeeuwse Belofte-wed
strijd en na een talentenjacht
mochten de West-Zeeuws-Vla-
mingen vorig jaar zelfs als voor
programma van Blof fungeren
op de Terneuzense Havenfees
ten.
Decades of Denial is een nieuwe
stap vooruit. De sound is niet
echt veranderd - het typerende
is nog altijd de afwisseling van
hoge zanglijnen en diepe grunts
door Elton Boussen -, maar het
verschil zit vooral in de opna
mekwaliteit. Gitarist Kondic
nam op beide albums de mix
voor zijn rekening. Waar de ge
luidskwaliteit van de vorige cd
de toets der kritiek zeker kon
Het strandje van de Kaloot, waar de Westerschelde Container Terminal moet komen.
weinig informatie te krijgen
over de samenwerking met Zee
land. „Hoewel het Gemeentelijk
Havenbedrijf niet altijd die
koppeling legt, ziet het in Hes-
se-Noord Natie wel een bedrei
ging voor de Tweede Maasvlak
te. De samenwerking heeft tot
nu toe weinig opgeleverd. We
hebben verschillende malen ge
vraagd om rapportages. Maar
we worden weinig geïnfor
meerd, ook niet in besloten ge
deelten. Wat de bedoeling is van
het havenbedrijf is gissen."
Door samen te werken met Zee
land, zit Rotterdam aan tafel
met de Port of Singapore Au
thority, de eigenaar van Hesse-
Noord Natie die de WCT gaat
aanleggen. „Zo wilRotterdam
een voet tussen de deur hou
den", stelt M. van Gent (Leef
baar Rotterdam). „Gaat het te
goed in Zeeland, dan kunnen we
de ontwikkelingen afremmen.
Het is een manier om de concur
rentie in de gaten te houden."
CDA-raadslid F. van der Heij
den: „Rotterdam ziet in dat ze
niet oneindig ruimte heeft voor
overslagbedrijven. Zeeland
heeft de grond, Rotterdam de
kennis. Wij zijn een beetje bang
van Antwerpen. We zien ook in
dat uiteindelijk in Europa meer
moet worden samengewerkt,
zelfs met Antwerpen. Rotter
dam en Antwerpen ontmoeten
elkaar in Zeeland."
„ESM heeft voor Rotterdam
geen stralende opbrengst", stelt
Van der Heijden vast. „Natuur
lijk investeren we in Zeeland
vanwege de concurrentie met
Antwerpen. Maar Rotterdam
heeft niet de intentie om Vlis-
singen kort te houden. Voor de
grap wordt nog wel eens opge
merkt: daar zijn die Zeeuwse
boeren weer, die in havens zijn
gegaan. Maar dat is om te pla
gen. Er is veel waardering."
De vakbeweging is uitermate
kritisch over de samenwerking
in ESM. FNV-bestuurder
N. Stam: „Rotterdam investeert
alleen in Zeeland om haven- en
kadegelden te kunnen beïnvloe
den", beweert hij stellig. „Dat
kost slechts 50 miljoen euro. Wij
vinden dat veel geld. Maar wees
niet zo naïef. Het gaat in de ha
venwereld om grote bedragen.
Dan is 50 miljoen om controle te
houden op de concurrentiever
houdingen een schijntje."
Volgens hem is 'ESM nooit iets
geworden'. „ESM is een soort
proeftuin. Vlissingen wordt het
nooit. Ik wed dat de Wester
schelde Container Terminal niet
Badly Preserved
doorstaan, wordt op de nieuwe
cd duidelijk dat Kondic in het
afgelopen jaar veel heeft ge
leerd.
„Qua stijl is er niet veel veran
derd. Zo is Stuck Mojo nog altijd
een voorbeeld. Wel hebben we
nu meer aandacht aan de songs
besteed. Eltons teksten zijn bij
voorbeeld flink verbeterd.
Waarover die gaan? Over aller
lei problemen in de maatschap
pij", vertelt Tim Boussen.
Opvallend is dat Badly Preser
ved vaak kiest voor staccato,
rapachtige songs, die worden
afgewisseld met melodieuze re
freinen. De tracks D.O.D. en
Trapped in a child's mind zijn
daar voorbeelden van. De songs
Alteration en Adjust mogen tot
de betere nummers worden ge
rekend, het instrumentale
Silent Scream is een leuke inter
mezzo.
De ballad Clear Again, waarin
Boussen alleen door een akoes
tische gitaar wordt begeleid,
valt enigszins uit de toon. Toch
vond de metalband dat het
nummer een plaats op de cd ver
diende. „Wij hebben dat num
mer live al vaak gespeeld. Dat
sloeg enorm aan, dus moest deze
song gewoon op het album. Toe
gegeven, op de cd valt dit num
mer misschien een beetje te
gen", aldus Boussen.
Hoewel Badly Preserved met
foto Nancy Boidin
Decades of Denial hoopt door te
breken, is er geen sprake van een
'alles of niets'-gevoel. Boussen:
„Zolang de motivatie er is, het
plezier blijft en de aanhang
groeit, gaan wij door. Lukt het
niet met dit album, dan wellicht
met het derde."
door Ali Pankow
RENESSE - De tweede kun
stenaar die in de serie ten
toonstellingen over water in
gebouw Plus Min in Renesse
komt exposeren, is Aris de
Bakker uit Den Haag. De
Bakker is gespecialiseerd in
ijsobjecten en presenteert die
vanaf morgen op bijzondere
wijze.
Bij Plus Min toont hij een ijs-
vorm en acht zouttekenin-
gen. De ijsvorm wordt een to
renachtige vorm van 150 cm
hoog met een basis van 80 x
80 cm en een top van 20 x 20
cm. De vorm is hol en komt op
een sokkel te staan van circa
50 cm. De sokkel wordt zo ge
maakt dat het druppelen van
het smeltwater goed te horen
is.
In het ijs brandt een vlam.
Zondag, tijdens de opening,
valt het smeltproces waar te
nemen tussen 12.00 en 22.30
uur. Een video-opname van
dat smeltproces is de overige
dagen van de tentoonstelling
te zien.
Aan de wanden van Plus Min
komen acht zouttekeningen
op gegalvaniseerd ijzerplaat.
Deze zouttekeningen zijn
over zeefdrukken van histo
rische foto's van de waters
noodramp heen geplaatst.
Het zout zal gedurende de
expositie verder invreten in
de ijzerplaten en daamee
het totale beeld verande
ren.
De expositie duurt tot 13 juli.
Plus Min is gedurende de ten
toonstelling geopend op za
terdag en zondag van 12.00
tot 17.00 uur.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versch
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactieti'ri
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet datd
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft 8
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worde
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re*1
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over a
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. 9
foto Willem Mieras
meer opbrengt dan 250 arbeids
plaatsen. Nou vooruit, mis
schien 500, maar dan heb je het
echt wel gehad. „Je denkt toch
niet dat het Antwerpse Hesse-
Noord Natie in Zeeland inves
teert om ladingpakketten uit
Antwerpen te lokken? Natuur
lijk niet. De pakketten moeten
uit Rotterdam komen. In ESM
zit Rotterdam aan tafel met
PSA. Daar gaat het om. Dat
soort bedrijven bepaalt naar
welke haven de lading wordt ge
bracht. Zeeland interesseert de
Rotterdamse haven geen moer.
Het gaat niet om Zeeland, maar
om de strijd tussen Antwerpen
en Rotterdam. En deels om
Brugge. En die wordt op Zeeuws
grondgebied uitgevochten."
H www.pzc.nl
dossier Zeeland Seaports
Ik had hem al een tijdje gemist
de maandelijkse grote foto (PZC
11-6) op de voorpagina van Pa-
lestijnen bij een kapot gebouw,
tank, auto enz. Maar de serie
door de Arabische fotografen
gaat weer verder. We kunnen
straks weer kijken naar dode
kinderen, martelaren gehuld in
Palestijnse vlaggen en treuren
de familieleden enz.
De boodschap is duidelijk. De
wrede verdrukker heeft weer
toegeslagen en zich vergrepen
aan 'onschuldigen'. Van het leed
en de ravage veroorzaakt door
Palestijnse zelfmoordacties op
echte onschuldigen geen spoor.
Nooit geen foto's van joodse
kinderen als hun schoolbus op
geblazen is en ze verminkt ver
der door het leven moeten.
Goed mogelijk dat er mensen
zijn die in dit bedrog trappen. In
Israël woont echter een volk dat
in 1948 ongeveer 900.000 Jood
se vluchtelingen uit de arabi-
sche landen opnam en volledig
geïntegreerd heeft, terwijl de
Arabieren met hun oliebiljoe
nen de Palestijnen in de kou lie
ten staan. Van je vrienden moet
je het maar hebben. Nu betaalt
VLISSINGEN - De reeks met
speciale voorstellingen was ei
genlijk afgelopen, maar Film by
the Sea heeft er toch nog één aan
toegevoegd.
Dinsdag staat in Cine City in
Vlissingen een eenmalige verto
ning gepland van de Argentijn
se speelfilm La historia oficial.
Met de vertoning blikt Film by
the Sea vooruit naar het filmfes
tival in september. Daar is de
Latijns-Amerikaanse film een
van de aandachtspunten. La
historia oficial gaat over het Ar
gentinië ten tijde van de junta
van generaal Videla.
De film begint om 19 uur.
het Westen en de USA groten
deels hun onderhoud.
In 1952 en 1954 heeft de UN-
WRA en in 1959 de secretaris
van de VN zelf nog een poging
gedaan om de Palestijnse vluch
telingen een bestaan te ver
schaffen maar de Arabieren
verwierpen de bemoeienissen,
de kampen moesten bewust ge)
handhaafd blijven. Israël is een
springlevend volk dat een doods
land tot leven heeft gebracht en
dit wordt nu geclaimd als grond
van de islam. Mensen die de ge
schiedenis niet kennen noemen
Israël de bezetter van Judea en
Samaria, terwijl juist de Israë
lieten de oorspronkelijke bewo
ners zijn.
J.C.C. Sonius
Westerzicht 52?
4385 BK Vlissingen
En de horeca maar mekkeren
over het aanstaande rookver
bod. Voor mij als niet roker
hoeft het ook niet zo.
Onderzoek wijst uit, dat 33%
van de Nederlanders rookt. Er
go tweederde van potentiële
kroeg- c.q. restaurantbezoeken
moet lij den onder de rokers. On
der die 66,6% zitten ongetwij
feld mensen, die nooit een hore
cagelegenheid bezoeken of kun
nen bezoeken, aandoening of de
atmosfeer gewoon niet aprecië-
ren (lekker hoor, dineren met
een goed glas en dan alleen rook
snuiven).
Mijns inziens had de horeca er
voor moeten zorgen, dat er bij de
ingang van een etablissiment
een rookvrije ruimte voor niet
rokers vrij gehouden zou zijn,
zodat ook niet-rokers in combi
natie met een goed afzuigsys
teem, met plezier een avondje
zouden kunnen stappen, zonder
last te hebben van stinkende
kleren, ademnood of een bar
stende koppijn. Horeca wees
wijs, mekker niet zo en zet in op
de meerderheid van niet-rokers.
J. G.M. van der Pluijm
Simone Veilhofil
4463 JB Goes
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - In de reeks zo-
merexposities over hedendaag
se kunstenaars op Schouwen-
Duiveland, wordt volgend
weekeinde de tentoonstelling
'Over sloten, duinen, Schou-
wen-Duiveland' van Marinus
van Dijke geopend in De Vier
schaarvan het Zierikzeese stad
huis.
Directeur J. Reumer van het Na
tuurmuseum in Rotterdam ver
richt zaterdag om vier uur de
opening. Hij houdt ook een in
leiding. Een deel van het ge
toonde werk is het resultaat van
een tocht die Van Dijke dit voor
jaar maakte over ongebaande
paden. Hij trok dwars door de
polder, langs vaarten en sloten,
soms met behulp van een pols
stok. Hij begon bij de duinen
achter de vuurtoren en liep tot
het Dijkwater bij het Grevelin-
genmeer. Verder bestaat de ten
toonstelling uit werken die Van
Dijke maakte op basis van zijn
waarneming in een stuifvalleiin
de Meeuwenduinen bij Haam
stede. De kunstwerken (op
papier, video's en objecten)
worden gecombineerd met his
torische voorwerpen. Bij deze
expositie wordt tegelijkertijdde
publicatie 'over sloten' gepre
senteerd.
De kunstenaar houdt woensdag
25 juni vanaf 19.30 uur een
rondleiding langs zijn werk.
Van Dijke zal dan iets vertellen
over zijn ideeën en manier van
werken aan de hand van de ge
toonde kunstwerken. Aanmel
den vooraf is noodzakelijk en
kan bij Pia Krijger: 0111-
454464.
De tentoonstelling in het Stad
huismuseum is te zien t/m 31 au
gustus ma-za 10.00-17.00 uur.
zo 12.00-17.00 uur.
Advertentie
MIDDELBURG - Het Middel
burgse veilinguis Witte brengt
een deel van de collectie van
schrijver, criticus en kunstken
ner Hans Warren (1921-2001)
onder de hamer.
Het gaat onder meer om meube
len, tapijten, Oosterse kunst en
beelden. De zomerveiling van
Witte vindt woensdag plaats in
hotel Arneville in Middelburg.
Behalve spullen uit de verzame
ling van Warren worden ook
flink wat kunstwerken geveild
van kunstenaars die in Zeeland
hebben gewerkt. Opmerkelijk
Advertentie
zijn vier werken van Jacoba van
Heemskerck. Zij woonde en
werkte in Domburg. Van haar
hand worden twee portretten
aangeboden van een man en een
vrouw in Huizer klederdracht.
Ze zijn omstreeks 1906 gemaakt
en laten duidelijk de invloed
zien van haar leermeester Fer
dinand Hart Nibbrig. De wer
ken, die ooit behoorden tot de
collectie van Marie Tak van
Poortvliet, zijn gemaakt in een
gemengde techniek van aqua
rel, potlood en krijt. De overige
twee werken zijn litho's. Het
gaat om een portret van een
Walcherse boer en een portret
van een oude visser.
Verder worden kunstwerken
aangeboden van W.F.A.I. Vaar-
zon Morel, diens kleinzoon W.
Vaarzon Morel, Dirk Koets, Sa-
rika Góth, A.J. van Dijck, L. van
der Steen, L.J. Braams en Toon
Pluymers.
De kijkdag is dinsdag van 14 tot
20 uur, de veiling begint woens
dag om 13.30 uur.
Pot Nieuwendijk 89. Axel. Zeeuws-Vlaanderen. Telefoon (0115) 56 20 10. Elke zondag geopend van 13.00 tot 18.00 uur.
SieMatic keukenstudio 1* verdieping. Bezoek ons ook op internet: www.pot-axel.nl
door Raymond de Frel