PZC Havens vechten op Zeeuwse grond Smeltend ijs en invretend zout Opening expositie over sloten en duinen kunststof kozijnen www.kumasol.nl Vijf voor twaalf voor Badly Preserved Deel van collectie Hans Warren onder de hamer 12 Strijd tussen Antwerpen en Rotterdam kunst lezers schrijven Foto Argentijnse film als voorproefje Horeca IV zaterdag 14 juni 2003 Fortuyn Optredens Stijl Kreeft 6 a Yerseke Tel. 0113-574173 West-Zeeuws-Vlaamse metalband hoopt op doorbraak met tweede cd door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Rotterdam en Zeeland omarmen elkaar. De Zeeuwen willen hun havens op de kaart zetten en banen schep pen. En Rotterdam wil vooral controle hebben op wat er in de voorpost van Antwerpen ge beurt. FNV-bestuurder N. Stam: „Het gaat niet om Zee land, maar om de strijd tussen Antwerpen en Rotterdam. Die wordt op Zeeuws grondgebied uitgevochten." Sinds 1995 werken de havens van Rotterdam en Zeeland sa men in de Exploitatiemaat schappij Schelde Maas. Samen ontwikkelden ze de Scaldia-ha- ven. Ook al heeft de samenwer king nog niets opgeleverd, toch wordt de samenwerking ver sterkt. Het bedrijfsplan en de ontwerp- samenwerkingsovereenkomst lagen vorig jaar vertrouwelijk ter inzage voor leden van Pro vinciale Staten en gemeente raden. Maar de definitieve s? Het havenschap Zeeland Sea ports is een instituut dat be paald niet bekend staat om zijn openheid. Maar het begint scheuren te vertonen. Oorzaak van interne ruzies is de intensie vere samenwerking met het Ge meentelijk Havenbedrijf Rot terdam en de verschillende op vattingen over koers en zeggen schap van management, be stuur en politiek. In een reeks verhalen besteedt de PZC aan dacht aan het havenschap, de beslotenheid, de interne conflic ten en de samenwerking met Rotterdam. overeenkomst, in april 2003 ge tekend, heeft geen van hen kun nen inzien. Bij navraag ver strekte Zeeland Seaports de PZC alsnog de definitieve ver sie. Daarin staat dat de uitgifte van alle nog niet uitgegeven terrei nen en de nog terug te nemen terreinen onder de samenwer king valt, evenals de ontwikke ling en exploitatie van de Wes- terschelde Container Terminal. Beide havenschappen hebben op papier evenveel te vertellen. Zeeland omarmt de wereldha ven nummer één, omdat die vol gens het havenschap de ontwik keling van de havens versterkt en bijdraagt aan een sterke groei van de werkgelegenheid. In het Rotterdamse stadhuis staan raadsleden niet vaak stil bij de samenwerking met Vlis- singen en Terneuzen. Niet zo vreemd, want met de beslissing over de verzelfstandiging van het Gemeentelijk Havenbedrijf en het Havenplan 2020, hebben ze er wel iets anders aan het hoofd. Sinds vorig jaar juni is de relatie met Zeeland Seaports in de raadzaal niet meer aan bod geweest. Het vorige Rotterdamse college had al met de samenwerking in gestemd. Het leek een gelopen race, tot Pim Fortuyn, destijds fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam, er vraagtekens bij plaatste. Volgens hem zou het beter zijn als Rotterdam juist de concurrentie aangaat met ande re havens. Toch stemde de nieu we raad in juni 2002 alsnog in met E SM. Het Rotterdamse SP-raadslid T. Cornelissen, die als enige te gen de samenwerking stemde, is nog steeds sceptisch. „De ge meenteraad van Rotterdam is de samenwerking met Zeeland altijd verkocht onder het mom dat we de haven- en kadegelden kunnen bepalen. Op die manier kun je concurrentieverhoudin gen in de hand houden." Hij zegt niet te weten wat er in het samenwerkingsverband met Zeeland (ESM) gebeurt. „Het is ondoorzichtig. M. van Muijen (PvdA) zegt ook ZUIDZANDE - De klok op het tekstboekje van de tweede cd van het West-Zeeuws-Vlaamse metalgezelschap Badly Preser ved staat op vijf voor twaalf. Met het schijfje Decades of De nial, de opvolger van debuut-cd Still Feeling, hoopt het viertal hoge ogen te gooien. Want het is toch een beetje nu of nooit voor Badly Preserved. Drummer Tim Boussen (28) spreekt duidelijke taal. „Met deze cd willen we toch wel het een en ander bereiken. Still Fee ling (uit 2002) was eigenlijk be doeld als een promo-cd met zes nummers, maar dat werden er uiteindelijk tien. Dit is echter een totaal ander album. Ik denk dat deze cd meer mensen aan spreekt. Still Feeling werd door veel mensen als een bak herrie bestempeld, terwijl diezelfde mensen Decades of Denial wel lekker vinden klinken. Deze cd is best commercieel, bevat voor iedereen wel een leuke song. Het moet onze doorbraak worden." Naast Boussen bestaat Badly Preserved uit bassist Michael Saffrie (24), gitarist Sasha Kon- dic (2 5) en zanger Elton Boussen (26). De vorige schijf resulteerde in veel optredens op Zeeuwse festivals, een tweede plaats tij dens de Zeeuwse Belofte-wed strijd en na een talentenjacht mochten de West-Zeeuws-Vla- mingen vorig jaar zelfs als voor programma van Blof fungeren op de Terneuzense Havenfees ten. Decades of Denial is een nieuwe stap vooruit. De sound is niet echt veranderd - het typerende is nog altijd de afwisseling van hoge zanglijnen en diepe grunts door Elton Boussen -, maar het verschil zit vooral in de opna mekwaliteit. Gitarist Kondic nam op beide albums de mix voor zijn rekening. Waar de ge luidskwaliteit van de vorige cd de toets der kritiek zeker kon Het strandje van de Kaloot, waar de Westerschelde Container Terminal moet komen. weinig informatie te krijgen over de samenwerking met Zee land. „Hoewel het Gemeentelijk Havenbedrijf niet altijd die koppeling legt, ziet het in Hes- se-Noord Natie wel een bedrei ging voor de Tweede Maasvlak te. De samenwerking heeft tot nu toe weinig opgeleverd. We hebben verschillende malen ge vraagd om rapportages. Maar we worden weinig geïnfor meerd, ook niet in besloten ge deelten. Wat de bedoeling is van het havenbedrijf is gissen." Door samen te werken met Zee land, zit Rotterdam aan tafel met de Port of Singapore Au thority, de eigenaar van Hesse- Noord Natie die de WCT gaat aanleggen. „Zo wilRotterdam een voet tussen de deur hou den", stelt M. van Gent (Leef baar Rotterdam). „Gaat het te goed in Zeeland, dan kunnen we de ontwikkelingen afremmen. Het is een manier om de concur rentie in de gaten te houden." CDA-raadslid F. van der Heij den: „Rotterdam ziet in dat ze niet oneindig ruimte heeft voor overslagbedrijven. Zeeland heeft de grond, Rotterdam de kennis. Wij zijn een beetje bang van Antwerpen. We zien ook in dat uiteindelijk in Europa meer moet worden samengewerkt, zelfs met Antwerpen. Rotter dam en Antwerpen ontmoeten elkaar in Zeeland." „ESM heeft voor Rotterdam geen stralende opbrengst", stelt Van der Heijden vast. „Natuur lijk investeren we in Zeeland vanwege de concurrentie met Antwerpen. Maar Rotterdam heeft niet de intentie om Vlis- singen kort te houden. Voor de grap wordt nog wel eens opge merkt: daar zijn die Zeeuwse boeren weer, die in havens zijn gegaan. Maar dat is om te pla gen. Er is veel waardering." De vakbeweging is uitermate kritisch over de samenwerking in ESM. FNV-bestuurder N. Stam: „Rotterdam investeert alleen in Zeeland om haven- en kadegelden te kunnen beïnvloe den", beweert hij stellig. „Dat kost slechts 50 miljoen euro. Wij vinden dat veel geld. Maar wees niet zo naïef. Het gaat in de ha venwereld om grote bedragen. Dan is 50 miljoen om controle te houden op de concurrentiever houdingen een schijntje." Volgens hem is 'ESM nooit iets geworden'. „ESM is een soort proeftuin. Vlissingen wordt het nooit. Ik wed dat de Wester schelde Container Terminal niet Badly Preserved doorstaan, wordt op de nieuwe cd duidelijk dat Kondic in het afgelopen jaar veel heeft ge leerd. „Qua stijl is er niet veel veran derd. Zo is Stuck Mojo nog altijd een voorbeeld. Wel hebben we nu meer aandacht aan de songs besteed. Eltons teksten zijn bij voorbeeld flink verbeterd. Waarover die gaan? Over aller lei problemen in de maatschap pij", vertelt Tim Boussen. Opvallend is dat Badly Preser ved vaak kiest voor staccato, rapachtige songs, die worden afgewisseld met melodieuze re freinen. De tracks D.O.D. en Trapped in a child's mind zijn daar voorbeelden van. De songs Alteration en Adjust mogen tot de betere nummers worden ge rekend, het instrumentale Silent Scream is een leuke inter mezzo. De ballad Clear Again, waarin Boussen alleen door een akoes tische gitaar wordt begeleid, valt enigszins uit de toon. Toch vond de metalband dat het nummer een plaats op de cd ver diende. „Wij hebben dat num mer live al vaak gespeeld. Dat sloeg enorm aan, dus moest deze song gewoon op het album. Toe gegeven, op de cd valt dit num mer misschien een beetje te gen", aldus Boussen. Hoewel Badly Preserved met foto Nancy Boidin Decades of Denial hoopt door te breken, is er geen sprake van een 'alles of niets'-gevoel. Boussen: „Zolang de motivatie er is, het plezier blijft en de aanhang groeit, gaan wij door. Lukt het niet met dit album, dan wellicht met het derde." door Ali Pankow RENESSE - De tweede kun stenaar die in de serie ten toonstellingen over water in gebouw Plus Min in Renesse komt exposeren, is Aris de Bakker uit Den Haag. De Bakker is gespecialiseerd in ijsobjecten en presenteert die vanaf morgen op bijzondere wijze. Bij Plus Min toont hij een ijs- vorm en acht zouttekenin- gen. De ijsvorm wordt een to renachtige vorm van 150 cm hoog met een basis van 80 x 80 cm en een top van 20 x 20 cm. De vorm is hol en komt op een sokkel te staan van circa 50 cm. De sokkel wordt zo ge maakt dat het druppelen van het smeltwater goed te horen is. In het ijs brandt een vlam. Zondag, tijdens de opening, valt het smeltproces waar te nemen tussen 12.00 en 22.30 uur. Een video-opname van dat smeltproces is de overige dagen van de tentoonstelling te zien. Aan de wanden van Plus Min komen acht zouttekeningen op gegalvaniseerd ijzerplaat. Deze zouttekeningen zijn over zeefdrukken van histo rische foto's van de waters noodramp heen geplaatst. Het zout zal gedurende de expositie verder invreten in de ijzerplaten en daamee het totale beeld verande ren. De expositie duurt tot 13 juli. Plus Min is gedurende de ten toonstelling geopend op za terdag en zondag van 12.00 tot 17.00 uur. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versch nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactieti'ri beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet datd redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft 8 Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worde niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re*1 dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over a weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. 9 foto Willem Mieras meer opbrengt dan 250 arbeids plaatsen. Nou vooruit, mis schien 500, maar dan heb je het echt wel gehad. „Je denkt toch niet dat het Antwerpse Hesse- Noord Natie in Zeeland inves teert om ladingpakketten uit Antwerpen te lokken? Natuur lijk niet. De pakketten moeten uit Rotterdam komen. In ESM zit Rotterdam aan tafel met PSA. Daar gaat het om. Dat soort bedrijven bepaalt naar welke haven de lading wordt ge bracht. Zeeland interesseert de Rotterdamse haven geen moer. Het gaat niet om Zeeland, maar om de strijd tussen Antwerpen en Rotterdam. En deels om Brugge. En die wordt op Zeeuws grondgebied uitgevochten." H www.pzc.nl dossier Zeeland Seaports Ik had hem al een tijdje gemist de maandelijkse grote foto (PZC 11-6) op de voorpagina van Pa- lestijnen bij een kapot gebouw, tank, auto enz. Maar de serie door de Arabische fotografen gaat weer verder. We kunnen straks weer kijken naar dode kinderen, martelaren gehuld in Palestijnse vlaggen en treuren de familieleden enz. De boodschap is duidelijk. De wrede verdrukker heeft weer toegeslagen en zich vergrepen aan 'onschuldigen'. Van het leed en de ravage veroorzaakt door Palestijnse zelfmoordacties op echte onschuldigen geen spoor. Nooit geen foto's van joodse kinderen als hun schoolbus op geblazen is en ze verminkt ver der door het leven moeten. Goed mogelijk dat er mensen zijn die in dit bedrog trappen. In Israël woont echter een volk dat in 1948 ongeveer 900.000 Jood se vluchtelingen uit de arabi- sche landen opnam en volledig geïntegreerd heeft, terwijl de Arabieren met hun oliebiljoe nen de Palestijnen in de kou lie ten staan. Van je vrienden moet je het maar hebben. Nu betaalt VLISSINGEN - De reeks met speciale voorstellingen was ei genlijk afgelopen, maar Film by the Sea heeft er toch nog één aan toegevoegd. Dinsdag staat in Cine City in Vlissingen een eenmalige verto ning gepland van de Argentijn se speelfilm La historia oficial. Met de vertoning blikt Film by the Sea vooruit naar het filmfes tival in september. Daar is de Latijns-Amerikaanse film een van de aandachtspunten. La historia oficial gaat over het Ar gentinië ten tijde van de junta van generaal Videla. De film begint om 19 uur. het Westen en de USA groten deels hun onderhoud. In 1952 en 1954 heeft de UN- WRA en in 1959 de secretaris van de VN zelf nog een poging gedaan om de Palestijnse vluch telingen een bestaan te ver schaffen maar de Arabieren verwierpen de bemoeienissen, de kampen moesten bewust ge) handhaafd blijven. Israël is een springlevend volk dat een doods land tot leven heeft gebracht en dit wordt nu geclaimd als grond van de islam. Mensen die de ge schiedenis niet kennen noemen Israël de bezetter van Judea en Samaria, terwijl juist de Israë lieten de oorspronkelijke bewo ners zijn. J.C.C. Sonius Westerzicht 52? 4385 BK Vlissingen En de horeca maar mekkeren over het aanstaande rookver bod. Voor mij als niet roker hoeft het ook niet zo. Onderzoek wijst uit, dat 33% van de Nederlanders rookt. Er go tweederde van potentiële kroeg- c.q. restaurantbezoeken moet lij den onder de rokers. On der die 66,6% zitten ongetwij feld mensen, die nooit een hore cagelegenheid bezoeken of kun nen bezoeken, aandoening of de atmosfeer gewoon niet aprecië- ren (lekker hoor, dineren met een goed glas en dan alleen rook snuiven). Mijns inziens had de horeca er voor moeten zorgen, dat er bij de ingang van een etablissiment een rookvrije ruimte voor niet rokers vrij gehouden zou zijn, zodat ook niet-rokers in combi natie met een goed afzuigsys teem, met plezier een avondje zouden kunnen stappen, zonder last te hebben van stinkende kleren, ademnood of een bar stende koppijn. Horeca wees wijs, mekker niet zo en zet in op de meerderheid van niet-rokers. J. G.M. van der Pluijm Simone Veilhofil 4463 JB Goes door Ali Pankow ZIERIKZEE - In de reeks zo- merexposities over hedendaag se kunstenaars op Schouwen- Duiveland, wordt volgend weekeinde de tentoonstelling 'Over sloten, duinen, Schou- wen-Duiveland' van Marinus van Dijke geopend in De Vier schaarvan het Zierikzeese stad huis. Directeur J. Reumer van het Na tuurmuseum in Rotterdam ver richt zaterdag om vier uur de opening. Hij houdt ook een in leiding. Een deel van het ge toonde werk is het resultaat van een tocht die Van Dijke dit voor jaar maakte over ongebaande paden. Hij trok dwars door de polder, langs vaarten en sloten, soms met behulp van een pols stok. Hij begon bij de duinen achter de vuurtoren en liep tot het Dijkwater bij het Grevelin- genmeer. Verder bestaat de ten toonstelling uit werken die Van Dijke maakte op basis van zijn waarneming in een stuifvalleiin de Meeuwenduinen bij Haam stede. De kunstwerken (op papier, video's en objecten) worden gecombineerd met his torische voorwerpen. Bij deze expositie wordt tegelijkertijdde publicatie 'over sloten' gepre senteerd. De kunstenaar houdt woensdag 25 juni vanaf 19.30 uur een rondleiding langs zijn werk. Van Dijke zal dan iets vertellen over zijn ideeën en manier van werken aan de hand van de ge toonde kunstwerken. Aanmel den vooraf is noodzakelijk en kan bij Pia Krijger: 0111- 454464. De tentoonstelling in het Stad huismuseum is te zien t/m 31 au gustus ma-za 10.00-17.00 uur. zo 12.00-17.00 uur. Advertentie MIDDELBURG - Het Middel burgse veilinguis Witte brengt een deel van de collectie van schrijver, criticus en kunstken ner Hans Warren (1921-2001) onder de hamer. Het gaat onder meer om meube len, tapijten, Oosterse kunst en beelden. De zomerveiling van Witte vindt woensdag plaats in hotel Arneville in Middelburg. Behalve spullen uit de verzame ling van Warren worden ook flink wat kunstwerken geveild van kunstenaars die in Zeeland hebben gewerkt. Opmerkelijk Advertentie zijn vier werken van Jacoba van Heemskerck. Zij woonde en werkte in Domburg. Van haar hand worden twee portretten aangeboden van een man en een vrouw in Huizer klederdracht. Ze zijn omstreeks 1906 gemaakt en laten duidelijk de invloed zien van haar leermeester Fer dinand Hart Nibbrig. De wer ken, die ooit behoorden tot de collectie van Marie Tak van Poortvliet, zijn gemaakt in een gemengde techniek van aqua rel, potlood en krijt. De overige twee werken zijn litho's. Het gaat om een portret van een Walcherse boer en een portret van een oude visser. Verder worden kunstwerken aangeboden van W.F.A.I. Vaar- zon Morel, diens kleinzoon W. Vaarzon Morel, Dirk Koets, Sa- rika Góth, A.J. van Dijck, L. van der Steen, L.J. Braams en Toon Pluymers. De kijkdag is dinsdag van 14 tot 20 uur, de veiling begint woens dag om 13.30 uur. Pot Nieuwendijk 89. Axel. Zeeuws-Vlaanderen. Telefoon (0115) 56 20 10. Elke zondag geopend van 13.00 tot 18.00 uur. SieMatic keukenstudio 1* verdieping. Bezoek ons ook op internet: www.pot-axel.nl door Raymond de Frel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 78