Restauratie Wilhelmina's Oord Grijpskerke PT Je bent constant in dialoog i jwooh .Pk BEF, Bouwen aan boerderijen Origineel W111 Metselen zonder cement Aiprtentie-exploitatie. I ,h en Midden-Zeeland: 0118-484369; is-Vlaanderen: 0114-372770. ;ctie: 0118-484413 jfredactie@pzc.nl ius 18,4380 AA Vlissingen. Wilhelmina's Oord. foto's Lex de Meester Zelfs het beslag is origineel Even buiten Grijpskerke ligt Wilhelmina's Oord: ruim een hectare grond met daarop een huis en een schuur. Op de voorgevel van de woning in muurijzers het jaartal 1589. Meer dan vier honderd jaar oud dus, of nog ouder, want het jaartal hoeft niet het bouwjaar te zijn. Het boeren is voorbij op Wilhel mina's Oord; de hofstede wordt nu bewoond door Piet en Agaath Matthijssen. In 1994 kochten ze de boerderij en een jaar later gingen ze er wonen. Na een grondige res tauratie. Het woonhuis op Wilhelmi na's Oord lijkt eerder een middeleeuws kasteeltje of klooster dan een boerderij. Op vallend zijn de gemetselde bo gen boven de voordeur en twee bovenramen, één aan de voor- en één aan de achterkant. Ste nen met sierlijke ronde randen zijn daarvoor gebruikt. Dat de boerderij niet oogt als de beken de Zeeuwse, met de degelijke lange en rechte voorgevel, komt omdat-ie zo oud is. Van die hele oude boerderijen zijn er niet veel meer in Zeeland. Het woonhuis van Wilhelmina's Oord is waarschijnlijk bewaard gebleven omdat het op een kreekrug ligt. De oude schuur lag lager en is door de inundatie beschadigd en na 1944 vervan gen. De familie Matthijssen heeft deze schuur ook weer af gebroken en er een zwarthouten schuur 'in Zeeuwse stijl' voor in de plaats gezet. Het woonhuis heeft door de inundatie slechts Bij de restauratie zijn de materialen uit het huis zoveel mogelijk hergebruikt. Ook de tegeltjes, kast en bedstede in de keuken zijn origineel. een dag zout water te verduren gekregen en dan nog alleen in de kelder. De rest van het pand is ook die laatste overstroming be spaard gebleven. De woning bestaat uit drie de len. Het hoogste, linkse - van de weg af gezien - is het oudst, den ken de huidige bewoners. Waar schijnlijk later zijn er, dwars daarop en aan de achterkant aanbouwen gemaakt, met apar te puntdaken. Waarschijnlijk, want de familie Matthijssen tast e woonberoepen staat 'cKe!ij/cs een beroep op het ge- 1van wonen centraal. De Test uiteenlopende p ersonen 0nen aan bod: van stucadoor n uwenier tot ambtenaar wel- 'Wscommissie of glazenwas- 11 Vandaag: de architect. foto Peter Nicolai voor een groot deel van de ge schiedenis van hun huis in het duister. Piet en Agaath Matthijssen kochten Wilhelmina's Oord in februari 1994. „We woonden in het centrum van Middelburg. Toen de kinderen bijna allemaal het huis uit waren, wilden we graag buiten gaan wonen", ver telt Agaath Matthijssen. „Toe vallig liepen we hier tegen aan", vult haar man aan. „Op de boer derij woonden toen een broer en zus. Hun moeder was net overle den en zij verhuisden naar een woning in het dorp.Er was tot dan toe geboerd op Wilhelmi na's Oord. „Toen we dit kochten liep het bouwland nog tot aan het huis." Na de aankoop van Wilhelmi na's Oord werden de plannen voor de restauratie gemaakt. Piet Dekker van architectenbu reau Rothuizen, Van Doorn, 't Hooft werd daarbij ingescha keld. Er moest worden overlegd met de gemeente en met Monu mentenzorg, maar al in oktober 1994 kon begonnen worden met de restauratie. In april 1995 was het werk klaar, vrij snel. „Maar op sommige dagen liepen er ook wel 25 man rond." Er moest veel worden gedaan. De nieuwe bewoners wilden het huis zoveel mogelijk in oude staat opknappen. Maar ook vol gens de eisen van deze tijd, dus met moderne keuken en badka mers. „Voordeel was dat er in het verleden zo weinig aan het huis gedaan was. Daardoor wa ren nog heel veel oude dingen aanwezig", zegt Piet Matthijs sen. De materialen uit het huis zijn zoveel mogelijk herge bruikt. Zo is het dak voor het grootste deel nog steeds bedekt B t C A i met dezelfde pannen; liggen overal in huis de oude plavuizen die onder de houten vloeren vandaan kwamen; zijn de mu ren bekleed met oude tegeltjes en zijn de balken in de plafonds, de drie bedstedes en oude kas ten nog origineel. Zelfs de oude glas-in-lood-ramen boven de voor- en zijdeur zitten er nog in en op de voordeur rust het origi nele beslag. Er is vooral gewerkt aan de con structie van het huis. De restau ratie begon met de isolatie van het dak en het vervangen van de dakbalken. Piet Matthijssen: „Bij een nieuw huis beginnen ze beneden, bij een oud huis boven. Eerst is dus het dak wind- en waterdicht gemaakt, daarna kwam de rest." Die rest bestond uit het vervangen van rotte ko zijnen, luiken, deuren en balken en het herstellen van muren. Dat werd gedaan met de oude stenen. „Die waren gemetseld met leem en dat is er goed af te bikken." De nieuwe bewoners wilden de oude indeling van het huis zo veel mogelijk behouden. „Daar mag je ook niets aan veranderen van Monumentenzorg." Wel werden de douche en wc in de bijkeuken en de voormalige wc buiten weggehaald. In een deel van de opkamer zijn een nieuwe wc en een garderobe ge maakt. Monumentenzorg gaf toestemming voor een extra deur die vanuit de keuken toe gang geeft tot de tuin. Ook mocht een extra raam worden gemaakt in de achtermuur van de kamer grenzend aan de opka mer. „Toen ze dat in die muur - van bijna een meter dik - gingen maken, bleek dat er vroeger ook al een raam had gezeten." Boven, op de zolders van het huis, is wel veel veranderd. Tekening uit 1961. De huidige bewoners hebben aan de indeling niet veel veranderd. Wel zijn de douche en wc uit de bijkeuken ver wijderd en is in een deel van de opkamer een wc en garderobekast gemaakt. In het kader van het Jaar van de Boerderij verscheen onlangs Bou wen aan boerderijen. Ideeënboek voor herstel en vernieuwing van oude boerderijen. Daarin worden 38 boerderijen geportretteerd die een grondige restauratie hebben ondergaan. In elk portret wordt het verloop van de verbouwing geschetst. Soms gaat het om huizen en schuren die in oude luister zijn hersteld, soms zijn er forse bouw kundige ingrepen toegepast. Maar bij elke restauratie is rekening gehouden met de historie van de boerderij. In het boek staan ook drie Zeeuwse projecten: de tot trouw- en raadszaal omgebouwde boerderij van de gemeente Borsele in Hein- kenszand, Eben Haëzer van de familie Boogerd in Zaamslag en Hof stede Suzanna in Borssele. Deze laatste boerderij is in gebruik door Stichting Arduin en wordt bewoond door gehandicapten. Bouwen aan boerderijen. Ideeënboek voor herstel en vernieuwing van oude boerderijen - Roodbont Uitgeverij en Uitgeverij Terra/ Lannoo, €27,50. De bewoners Piet en Agaath Matthijssen. Vroeger werden ze gebruikt voor bijvoorbeeld de opslag van graan. Nu zijn op de zolders van de deelhuizen aan de voorkant de slaap- en badkamers van de familie Matthijssen. De zolder boven de keuken wordt ge bruikt als CV- en rommelhok. Het buiten wonen op Wilhelmi na's Oord bevalt Piet en Agaath Matthijssen prima. Het huis is helemaal naar hun zin gerestau reerd. De grote tuin die enkele jaren geleden is aangelegd, ligt er prachtig bij. „We hopen hier nog een hele tijd te wonen." Carla van de Merbel 1 1 1 1 1 SS l 8 1 Naam: Teun van Heelsbergen (58) Woonplaats: Aardenburg Beroep: architect Belangrijkste gereedschap: computer, voorheen een pot loodje Potloodje? Welnee, dat komt er allang niet meer aan te pas. Of toch, heel af en toe. Als architect Teun van Heelsber gen plotsklaps een ingeving heeft, zet hij zijn hersenspinsel snel op papier. Op een stukje enveloppe, of een ander beschrijf baar velletje dat voor handen is. Maar dat is dan ook het enige, want het ideetje wordt vervolgens ingescand en met be hulp van een computer verder uitge werkt. „Ik was één van de eersten die met een computer aan de slag ging. Dat is ze ker al twintig jaar geleden. Waarom? Ik had een hekel aan bouwkundig tekenen. Trok je je lineaal eens weg, had je weer een vlek. Dat wil overigens niet zeggen dat het er makkelijker op is geworden, want het kost veel tijd om computerpro gramma's onder de knie te krijgen. En heb je het eenmaal door, dan is er alweer een nieuw, veel beter programma op de markt."" Van Heelsbergen, sinds 1980 als architect actief, werkt vooral voor gemeenten en particulieren. Meestal met een gerichte opdracht, soms krijgt hij vrij spel. „La ten we zeggen dat ik bij één op de vijf op drachten flinke vrijheid heb. De meeste mensen zeggen echter concreet wat ze willen. Je bent constant in dialoog met je opdrachtgever. Je moet de klant aanvoe len, weten wat voor iemand je voor je hebt. De één wil een flitsend huis, houdt van gekke dingen, maar het gros van de West-Zeeuws-Vlamingen gaat toch voor klassiek. De mensen komen hier niet zo veel in aanraking met architectuur. Op het gebied van auto's en hifi weet ieder een van de nieuwste snufjes, maar voor architectuur moet je toch in de vakbla den zijn. Zeg je bijvoorbeeld voor de grap dat je een glazen huis wilt bouwen, dan schrikken ze zich wezenloos." Toch kan West-Zeeuws-Vlaanderen wel een bouwkundige trekker gebruiken, vindt Van Heelsbergen. „Gebouwen kunnen de streek opkrikken, maar in dit gebied is het toch vooral: doe maar nor maal, dan doe je al gek genoeg. Het is voor een architect zaak om op tijd dingen in de gaten te hebben. Dit vak is een mix van creativiteit, frustratie en visie. Heb je het vermoeden dat er 'een nieuwe maatschappij' komt, dan moet je daar gelijk op inspringen. Doe je dat niet, dan ben je tien jaar te laat. Of we hier te laat zijn? Daarover zeg ik maar niets, laat dat maar aan de politici over." Nadat de architect zijn idee heeft uitge werkt en de juiste mensen heeft gevon den die het kunnen uitvoeren - „Je moet op één golflengte zitten, want anders komt er niets van terecht" - gaat het voorlopige schetsontwerp naar de ge meentelijke welstandscommissie. „Daar geeft weer een andere architect zijn visie over het idee. En die zegt natuurlijk nooit dat alles oké is. Een heel mooi voorbeeld is het volgende: ik wilde twee gebouwen middels een puntdak met elkaar verbin den. Toen zei de welstandscommissie 'nee, daar moet een plat dak op'. Dus ik het idee aangepast. Kom ik twee weken later terug, zit er een andere architect. Die zei: 'wat doe je nu, het moet een punt dak zijn!Een paar weken later komt die eerste architect terug van vakantie en ziet het ontwerp. Reactie: 'wat zei ik nou: een plat dak!Dat schiet natuurlijk niet op, hè?" Dat frustreert, maar het creatieve aspect vergoedt nagenoeg alles. „Soms kom je op heel leuke dingen. Zo ben ik bezig met de sporthal in Cadzand. Die moet multi functioneel worden gemaakt. Ik wil daarom vijftien paraplu's aan het pla fond bevestigen, die middels een rail ver plaatst kunnen worden. Daarnaast worden ook verplaatsbare wandjes be vestigd. Zo kun je dus in een grote zaal vijftien kleine hutjes maken. Reuzehan- dig voor manifestaties bijvoorbeeld. Dat zijn gekke ideeën, maar daar ben ik juist dol op." Raymond de Frel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39