PZC Ik ben mooier dan zo'n strakgetrokken grootmoeder Discussie over gelaatstransplantatie Love Letters uit Yerseke zaterdag 14 juni 2003 Huilen Verrassing Kus Een knieval nam zij niet serieus Hij had een laatste zetje nodig om zijn geliefde ten huwelijk te vragen. Linda de Mol gaf hem dat met het programma Love Let ters. Inmiddels zijn Patrick en Mi randa Rovers uit Yerseke ge trouwd. Niet in de studio, ten aanschouwen van televisiekij kend Nederland, zoals het streven was. Het lukte hen vorig jaar niet door te dringen tot de finale. Het spel met de champagneglazen werd hen fataal. De toren stortte in en daarmee viel het tv-sprookje in scherven. Een maand geleden trouwden ze alsnog met elkaar. In het stadhuis van Zierikzee. Inder daad: eind goed, al goed. Flessenpost bracht het stel defini tief bij elkaar. Patrick besloot in overleg met de programmamakers zijn huwelijksaanzoek op die manier tot haar te richten. De camera legde elke verraste blik van Miranda vast, zonder dat zij het wist. De drie flessen met liefdesbrieven die Patrick heime lijk op het strand had gedeponeerd, staan nu op de vensterbank van hun woning in Yerseke. Overal in huis vind je verder champagneglazen, steeds te rugkerend thema van hun bruiloft op 2 mei. Gevierd temidden van alle ge nodigden die de Tros-show hadden bijgewoond. De moeder van Patrick had hem op het idee gebracht. Zij wilde wel eens weten wanneer het tot een huwelijk zou komen. Daarom schreef Patrick naar Endemol, om zich op te geven voor Love Letters. Daarin werden im mers originele aanzoeken gedaan. De geijkte knieval had hij al eens gepro beerd, maar die nam zij niet serieus. Er moest een leukere manier zijn. Patrick en Miranda kennen elkaar sinds mei 1993. Van een bruiloft. Een neef van haar en een nicht van hem traden in de echt. Het feest werd ge vierd op een rondvaartboot in Zierik zee. Ze waren beiden negentien. Hij vroeg haar ten dans. Zij had er steeds op zitten wachten. Van het feest heb ben ze verder weinig meegemaakt. De hele tijd zaten ze samen boven aan dek te praten. Daarna verloren ze elkaar zo'n twee maanden uit het oog. Miranda was in Utrecht begonnen aan haar studie voor dierenarts. Patrick woonde nog bij zijn ouders in Hilvarenbeek en ging in militaire dienst. Na enkele maanden had Miranda haar prope deuse behaald. Hij zat steeds in haar gedachten. Ze trok de stoute schoenen aan en belde hem op. Hij kwam on middellijk naar haar toe en daarop ontstond een weekeindrelatie, die drie jaar duurde. Ze schreven elkaar veel. Patlick volg de inmiddels de politieschool. Na afloop kreeg hij een baan als motor agent bij het politiekorps West-Bra bant en vond een huis in Oosterhout. Daar gingen ze samen wonen. Drie jaar later was haar studie afgerond en begon de zoektocht naar een baan. Loekie Huiskes - Cornelisse in Yerse ke zocht iemand die haar dierenart senpraktijk wilde overnemen en dat leek Miranda wel wat. Het stel ver huisde naar 's Gravenpolder, want in Yerseke konden ze geen huis vinden. „Op 14 juni 1999 ben ik hier iiide praktijk begonnen," vertelt Miranda. Twee jaar later kwam de aangrenzen de woning vrij. Patrick solliciteerde bij de politie Zeeland en werd aange nomen als hondenbegeleider in Vlis- singen.. Maar Miranda wilde meer. Voor haar gevoel moest nog een belangrijke stap worden gezet. Als een romantische bevestiging van hun relatie. Hij wilde vooral maatschappelijke erkenning. Patrick: ,,We hadden steeds gewerkt aan onze carrière. Als alles naar wens verloopt, ga je ook nadenken over trouwen. Omdat je dan volwaardig als paar wordt gezien door de buitenwe reld." Miranda: „We hadden het er al vaker samen over gehad. Dan ging hij voor de grap voor mij op zijn knieën. Maar zo wilde ik dat niet. Zodoende ging hij een originele manier zoeken." Love Letters wilde hem helpen. Pa trick dacht met een Harley Davidson een helling af te crossen, maar dat was te ruig. „Ze wilden wat softers voor me." Miranda: „Een Harley had mij niets gezegd. Dat strand daarentegen deed mij alles." Patrick stelde daarop voor Miranda tijdens een strandwandeling met de honden te laten verrassen door de controledienst, alsof die de dieren in li' Patrick en Miranda Rovers: „Een verrijking van ons huwelijk beslag wilden nemen. De redactie kwam vervolgens met de suggestie vafi de flessenpost. Miranda: „Het strand herinnert mij aan mijn jeugd. Mijn vader werkte bij de reddingsbrigade in Ouwerkerk. We zwommen daar altijd in zee. Als baby was ik al met mijn moeder op het strand. Vanaf mijn jeugd assisteerde ik bij de strandbewaking." Haar moe der zat in het complot en wandelde met haar op het strand, die dinsdag van de eerste opnamen, juni vorig jaar, om Miranda naar de flessen te foto Dirk-Jan Gjeltema leiden. Maar dat was helemaal niet nodig. Miranda liep direct naar de eerste fles, met daarin een briefje: '6 mei, de dag dat ik je zag.' Even verder lag een tweede fles: '25 juli was de eerste dag dat we elkaar kusten.' En in de derde fles:'Ik wil je wat vragen. Wil je naar me toe komen. Miranda liep een schelpenpad op, de duinen in, waar Patrick op haar stond te wachten, met champagne. Mannen met camera sprongen uit een auto. „Ik had het niet meer. De televisie had ik niet verwacht", aldus Miranda. Enkele maanden later moesten ze de ringen en bruiloftskleding uitzoeken. Ook volgde nog een dag voor foto's. Dat was twee weken voor de studio opnames, 16 oktober vorig jaar. Een dag tevoren mogen deelnemers de studio zien en wordt uitgelegd wat de bedoeling is. De tweede dag zijn de opnames. Miranda: „Ze beginnen met het filmpje van de aanzoek. Dat had den wij zelf nog niet gezien. Het was heel ontroerend. Ze willen volgens mij alleen maar dat je begint te huilen." Patrick: „Maar dan wordt het heel za kelijk, met het eerste spel. Dan mag je geen ja of nee zeggen tijdens een kort introducerende gesprek. Dat begon heel goed. Toen kwamen de vragen. We hadden ons aardig voorbereid, maar dat zat tegen. Op zo'n moment ben je zo zenuwachtig. Je kunt niet je eigen tempo bepalen, je wordt van het ene spelletje in het andere geduwd." Het spel met de champagneglazen deed hen de das om. De toren met de glazen stortte in; weg huwelijk voor de tv-camera's. Miranda: „Honderd mensen waren speciaal voor ons naar Hilversum ge komen. Ze moesten nog een paar uur op de tribune naar andere mensen zit ten kijken. Dat vond ik het ergste." Patrick:,In het begin vond ik het heel moeilijk, dat we hadden verloren. Daar kan ik slecht tegen. Het is zo'n domper. Ineens is het afgelopen en gaat het normale leven door, terwijl je je hebt ingesteld op trouwen. Dat speelde bij onze overwegingen om mee te doen. Leuk om zo'n bruiloft te winnen." Ook de verliezers krijgen prijzen: de bruidsjurk, het kostuum voor hem, trouwringen en een stedenreis. Zij zouden naar Istanbul gaanmaar door de oorlog in Irak hebben ze dat gean nuleerd. Bovendien volgde in decem ber een andere verrassing. Miranda bleek zwanger. De bruidsjurk paste op 2 mei absoluut niet meer. Er moest veertien centimeter bijAls alles voor spoedig verloopt, wordt het gezinne tje deze zomer keurig compleet. Endemol treft inmiddels voorberei dingen voor een nieuwe serie Love Letters, dit winterseizoen uit te zen den door de Tros. Kandidaten kunnen zich weer aanmelden via het e-mail- adres loveletters@tros.nl De eerste opnamen volgen binnenkort. Zouden Patrick en Miranda nog een keer mee doen? Beiden eendrachtig: „Ja hoor." Patrick: „Ik heb een leuk aanzoek kunnen doen. Je wordt herkend door mensen. Je staat in wat bladen. Je krijgt de kleding en ringen. Dat is alle maal mooi meegenomen. Bovendien bepaalde die show ook onze bruiloft. Iedereen had champagneglazen be schilderd of er op andere wijze iets mee gedaan. Dat was het thema. In een glas zat een wiegje, in andere kaarsen, of ringen. Het is een verrij king geworden van ons huwelijk." Hans Tabbers Gelaatstransplantatie is technisch al mogelijk. Het Universitair Medisch Centrum in Utrecht aast op de wereldprimeur, maar roept eerst de vraag op: moeten we het ook willen? Marco Habets uit Vught, de zwaarst gehavende overlevende van de Herculesramp, is beslist. „Voor mij nooit." „Na het ongeval, nu bijna zeven jaar geleden, heb ik van de grond af aan moeten beginnen. Ik kon amper saxofoon meer spelen. De embouchure was volledig weg: er zat geen spanning meer in mijn gezicht, mond en lippen. Om dat terug te krijgen heb ik zo'n zestig operaties ondergaan. Qua spel ben ik terug op het ou de niveau, maar het blijft hard werken. Vooral het uithoudingsvermogen kan nog een probleem zijn. Ik heb nog steeds een volledige baan bij het Fanfare korps Koninklijke Landmacht en studeer daarnaast aan het Brabants Conservatorium. Elke operatie is ingrijpend, maar het went ook. Zoals een ander naar de kapper gaat, zo ga ik onder het mes, zeg maar. Zit het een beetje strak, ga ik effe naar Be verwijk. Er moet nóg wel iets gebeuren, maar het loopt wel naar het einde nu. Maar de belangrijkste heelmeester is tijd. Huid wordt in de loop der jaren losser. Voor anderen is dat een probleem, voor mij al leen maar fijn. Een gelaatsoperatie? Voor mij nooit. Als ik naar me zelf kijk, zie ik een kerngezonde jongen met een hele boel littekens. Zou ik me laten transplanteren dan word ik een zieke jongen met vermoedelijk een paar littekens. Ik zou altijd zware chemicaliën moeten slikken om afstoting te voorkomen. Ik ben zo hard bezig geweest om het allemaal weer te laten werken. De operaties waren bedoeld om weer te kunnen spelen, eten, om mijn ogen weer dicht te kun nen krijgen. Af en toe doen ze meteen iets om het er ook wat beter uit te laten zien: er zijn wenkbrauwen gemaakt, een neus. 'We maken er geen lappendeken van', zeggen de artsen zelf. Nu komt er dan iets waarbij het allemaal om het ui terlijk gaat. Om dat cosmetische plaatje heb ik hele maal niet gevraagd. Mensen roepen: doen Marco, dan zie je er weer goed uit. Mag jij vinden, denk ik dan, maar ik zie dat anders en mijn vriendin ook." „Ik geloof ook niet dat je er zo goed als niets meer van zou zien, zeker bij mij niet. Er is veel weg: ik heb geen oren, kin, mijn nek is bijna niets meer. Bovendien moet je die nieuwe huid érgens bevestigen, dat blijf je zien. Het lijkt me ook een raar idee: de huid van een ander die voor mij gaat vóelen. Mijn vriendin die me kust op de wang van een andere kerel. Als de nier van een an der in jouw lijf zijn werk doet, sta je daar niet bij stil. Maar aan dit idee zou ik lang moeten wennen. Ik heb geen probleem met mijn uiterlijk. Behalve dan omdat het me nog elke dag confronteert met wat er is gebeurd. Verder is het meer het probleem van ande ren. Het zijn wel hun reacties die vervelend kunnen zijn. Het geeft niets als iemand even naar me kijkt, maar dat staren is niet leuk. Kinderen reageren spon taan. Het is plezierig als een moeder zegt: vraag het die meneer maar. Dan leg ik het uit, lach een keer, en klaar. Maar soms krijgt zo'n ouder een rode kop en trekt zoon of dochter snel mee. Dat is dom, dan denkt zo'n kind dat het griezelig is of misschien wel besmet telijk. Mijn vriendin stoort zich daar nog meer aan dan ik, ze ziet het ook meer. We hebben elkaar pas na het onge luk leren kennen. We hebben nu vier jaar verkering. Ze is een lot uit de loterijnou en of, maar dat zou ik ook gezegd hebben als me niets was overkomen. Er zijn gelukkig genoeg mensen die mijn uiterlijk niet als probleem zien. Ik besef wel dat wie geen partner heeft dat zwarter ziet, maar ik heb nooit het idee ge had dat ik een relatie wel kon vergeten." „Ik ben niet iemand die wegkruipt achter de gerani ums. Sterker, ik sta wekelijks op het podium, in de Marco Habets: „Ik heb geen probleem met mijn uiterlijk." foto Dolph Cantrijn/GPD Een groep plastisch chirurgen van het Universitair Medisch Centrum in Utrecht stelt technisch in staat te zijn gezichtstransplantaties uit te voeren. Ze willen echter eerst een discussie over de wenselijkheid van zo'n ingreep. In aanmerking komen mensen die door brand, ziekte of ongeval een ernstig verminkt gelaat heb ben. Soms lijden mensen daar zo ernstig onder dat ze een volkomen geïsoleerd be staan lijden. Ook 'oude verminkingen' kunnen op deze manier worden behandeld. De gezichtshuid van een overledene wordt in zijn geheel of gedeeltelijk getrans planteerd. Dat betekent niet dat iemand op de donor gaat lijken: het uiterlijk wordt in be langrijke mate bepaald door onderliggende spieren en botten. De huid is een or gaan. Patiënten met een 'nieuw gezicht' moeten hun leven lang medicijnen slikken tegen afstoting. Vrijwel altijd ontstaat een vorm van kanker die levensbedreigend kan zijn. Ook zijn er andere bijwerkingen. Er blijft een kleine kans op afstoting. Dan het is het reultaat slechter als vóór de operatie. Het donorgezicht moet qua biologische eigenschappen passen bij de ontvanger. In principe zijn er donoren. Voor de nabestaanden vormt gelaatsdonatie naar ver wachting een extra probleem, onder meer omdat de overledene dan niet meer toonbaar is. spotlights. Dan gaat het nooit om mijn uiterlijk, al leen om muziek. Ik zeg wel eens: ik word alleen nog maar mooier, de rest lelijker. Ik drijf er ook maar een beetje de spot mee. Dat heb ik me niet aangemeten, zo was ik al. ft ben ook nog steeds een ijdeltuit. Als ik uitga, wiliker netj es op staanmij zie j e niet in een j oggingbroek. Et ach, je roeit met de riemen die je hebt. Met carnaval heb ik mijn kop blauw geschminkt. Een ander tekent een zonnetje of maantje op zijn wang, ik was een overtuigende aliën. Heb ik veel succes mee gehad. Verstandelijk kan ik wel beredeneren dat een ver minkt gezicht levensbedreigend kan zijn: dat iemand eigenlijk niet verder wil leven. Dan ben je in mijn ogen cosmetisch gehandicapt. Je bent je eigen identi teit te allen tijde kwijt, daar zit misschien de kern. Dat is ook voor mij een groot probleem geweest. D keek ik in de spiegel en dacht: wie is dat? Ik kende niets meer van mezelf. Maar die Marco van toen is er niet meer, je verandert ook innerlijk. Ik ben ouder en rustiger geworden, bei dieper over de dingen van het leven gaan nadenken. Dat komt ook omdat ik veel jongens heb verloren. Zo als ik nu van binnen ben, past niet meer bij de Marco op de foto van voor het ongeluk. In mijn dromenzieik mezelf ook zoals ik nu ben. Je moet accepteren dat dingen veranderen. Het is goed zoals het is. Daarom stoort het me ook zo dat mensen zo nodig aan een plaatje moeten voldoen. Ik heb me geweldig ge® gerd aan inzamelingscampagnes voor brandwon denslachtoffers. Werd er gecollecteerd voor pruiken, protheses en make-up, 'zodat mensen er straks weef normaal kunnen uitzien'. Ben ik niet normaal dan. Het is zó onzinnig slachtoffers meteen die kant op te duwen. Ik wil dit niet vertellen als les. Dit is mijn verhaal, ie der moet het op zijn manier doen. Ik kan me voorstel len dat zo'n operatie of protheses voor mensen een redmiddel zijn. Maar je ziet brandwondpatiënten met aangeplakte wenkbrauwen, neuzen, pruiken, oren, Michael Jackson is er niks bij. Het is jammei a s dat door maatschappelijk druk is ingegeven. Je ziet het toch op allerlei terreinen? Baywatchoptv Iedereen grote borsten! Een rimpel? Strak trekken. Grijze haar? Verven! Ik walg van mensen met zo nge lift hoofd. Ik vind mezelf nog mooier dan zo'n strak getrokken grootmoeder. Er zijn erbij die hun ogen niet eens meer fatsoenlijk kunnen bewegen. Steek liever je energie in accepteren dat je verandert, de ik dan. Eigenlijk laat dat nieuws over gelaatstransplanta me koud. Er is weer iets nieuws, het zal mijn tijd w duren. Ik had destijds een grote bos krullen enrno® dik haar. Nu heb ik alleen achterop nog een stukje is een nieuwe techniek waarbij ze een ballon ondei die behaarde huid zetten en die helemaal °Prf: jv Dan kun je weer een mooie kop haar krijgen. Ik e gezegd: laat maar. Ik ga toch geen jaar met zo n ei mijn kop lopen?" Stephan Jongen* i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 34