Televisiereclame wordt steeds verrassender W3 Wim Boogaart, vat vol vindingrijkheid Het geheim van de duikboot zaterdag 14 juni 2003 Roosevelt Milieu Archeologen J Hij houdt ervan om 'wat orde te scheppen in de chaos'. En hij mag graag rekensommen maken, waarvan de uitkomsten tot vele cijfers achter de komma reiken. Dat was vroeger al zo, toen hij nog op school zat. „In de exacte vak ken was ik vrij goed, ja. Ik haalde tienen bij de vleet." Een passie voor problemen Brilletje, jasje, dasje, energiek pas je. Wim Boogaart (geboortejaar: 1954, woonplaats: Nieuwerkerk). Strijder tegen files op snelweg en in ziekenhuis. Voorvechter van een Mu seum voor de Vrijheid. Ooit dacht hij huisschilder te worden, maar hij kwam uiteindelijk terecht in de IT-wereld. Nog niet zo heel lang ge leden ambieerde hij een Kamerlid maatschap j e voor de LPF. Maar ieder een heeft kunnen zien hoe ze, kort na de dood van Pim, allemaal stonden te ellebogen om een plaatsje op de kan didatenlijst. „De samenstelling van de LPF-lijst verliep dermate hectisch; als je het kantoor van de LPF binnen liep en je had een paspoort in je zak kon je op die lijst komen. Zo is dat bij wijze van spreken gegaan. En daar paste ik voor." In krantenkolommen spuit hij met enige regelmaat zijn opvattingen over wat er - vooral op autobaan en in zie kenhuis - zoal misgaat en komt hij met oplossingen voor het ongerief dat al die files en wachtlijsten veroorzaken. „Ik houd ervan problemen op te los sen. Dat komt vanuit mijn passie voor wis- en natuurkunde. Sommige men sen hebben een passie voor voetbal len, mijn passie is het oplossen van problemen." Wie weet er een remedie voor de file- problematiek rondom Antwerpen?, vroeg de Gazet van Antwerpen haar lezers een jaar of vijf geleden. Nou, Wim Boogaart wist er wel eentje. „Ik had toen juist een aantal zaken opge lost met betrekking tot computernet werken en daar heb ik een parallel mee getrokken met de fileproblema- tiek bij Antwerpen." Ach, zegt Boogaart met een minzaam glimlachje, „eigenlijk is het allemaal heel simpel. In netwerken was het zo: je had coaxbekabeling en daar ging de data doorheen - allemaal achter me kaar. Met de nieuwe bekabeling kreeg je dat de data naast elkaar ging. En zo werden in het dataverkeer de files weggewerkt. Dus heb ik gewoon voor gesteld om dat ook bij Antwerpen te doen. Leg er vier tunnels aan en alle fi leproblemen zijn opgelost." Zijn plan werd bekroond, maar nim mer ten uitvoer gebracht. Zo'n lot lij kt de meeste van zijn ideeën beschoren. Lijkt. Want, weet Boogaart vrijwel Wim Boogaart: „Het aantal auto's is de afgelopen jaren enorm gegroeid, maar er is nauwelijks meer asfalt bijgekomen." foto Dirk-Jan Gjeltema zeker, zijn invloed is groter dan me nigeen misschien denkt. Voorbeeldje? Die spitsstroken. Wim Boogaart wil niet beweren dat hij er het patent op heeft. Maar het is wel toevallig, dat hij in zijn Deltaplan voor de Nederlandse Infrastructuur met een vergelijkbaar plan kwam. Geboren in een katholiek gezin te Oud-Vossemeer, een dorp, gelegen op een eiland, waar de reformatoren ook nu nog een stempel drukken op het dagelijks leven. Dat heeft hij nooit als beklemmend ervaren. „De mensen le ven er gewoon goed samen. Er hangt geen zware sfeer, het is gemoedelijk. Ik heb er nooit enige haat en nijd tus sen de bevolkingsgroepen geproefd." Zijn ene broer was magazijnmede werker 'en is nu meer bezig met com puters', zijn andere broer 'zit in de fritesindustrie', zijn oudste zus kwam terecht in de zorgsector en zijn jongste nam pas een café annex cafetaria over. Zijn vader werkte 'op allerlei fabrie ken' en begon later met de verkoop van witgoed: wasmachines, radio's, televisies. Die kant zou Wim Boogaart ook uit gaan. Op de lts hadden ze ten slotte gezegd dat hij uitermate ge schikt was om electricien te worden. Maar hij koos een geheel andere rich ting, hij werd huisschilder. Want zijn oom was dat ook. En het leek hem een prachtig ('Het aardige ervan is, datje dingen mooi maakt.') vak. Hij oefende dat ambacht een paar jaar ('mijn werkgever stopte ermee') uit en besloot verder te gaan leren. Hij volg de een parttime-opleiding voor leraar wis- en natuurkunde, ging computers programmeren bij Delta-Lloyd, stu deerde twee jaar natuur- en scheikun de op de Universiteit van Amsterdam, werd computer systeemontwikkelaar bij Timpa Foundations op Tholen en hij werkt nu bij een bedrijf in Breda als hoofd automatisering. Wim Boogaart afficheert zichzelf als rekenmeester, filosoof én een bewon deraar van Pim Fortuyn. Hij mag zich graag laten leiden door de vier vrijhe den die de Ajnerikaanse president Roosevelt (van wie een verre voorva der uit Oud-Vossemeer kwam) in 1941 predikte. De vrijheid van meningsuiting bij voorbeeld Er is, zegt Boogaart, veel te lang gezwegen over wat er allemaal mis is in Nederland. „Pim Fortuyn heeft dat doorbroken. Hij heeft de vrijheid van meningsuiting weer bo ven tafel gekregen. Hij durfde wél te zeggen, waar het in Nederland aan schort. Hij durfde wél te zeggen dat Nederland vol is. Dat we met zovelen zijn, hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn. Maar als je de mensen in huis haalt, moet j e er wel voor zorgen dat ze rond een tafel kunnen zitten en een bed hebben om te slapen. En ik denk dat het op dat punt niet goed is ge gaan. In twintig jaar tijd hebben we er twee miljoen mensen bijgekregen; van 14 miljoen naar 16 miljoen inwoners. De publieke systemen zijn echter niet meegegroeid: te weinig energievoor zieningen, te weinig wegen, te weinig zorgvoorzieningen, te weinig alles ei genlijk; te weinig agenten, te weinig rechters, te weinig cellen, te weinig specialisten, enzovoorts. Dat is het probleem waarmee we te maken heb ben." Met enige vindingrijkheid zijn veel van die problemen op te lossen, do ceert Boogaart. De files op de autowe gen bijvoorbeeld.,We konden het met zijn allen zien aankomen. Het aantal auto's is de afgelopen jaren enorm ge groeid, maar er is nauwelijks meer as falt bijgekomen. Méér auto's, niet meer asfalt - dan loopt de zaak vast, dat snapt een kind. Er zijn nu zo'n 6,3 miljoen auto's in NederlandAls we op de huidige manier van de wegen ge bruik blijven maken, zouden we zo'n 30 procent meer asfalt nodig hebben. Maar je kunt ook streven naar een effi ciënter gebruik van de bestaande we gen; de vluchtstroken kunnen beter worden benut, je kunt de belijningen wijzigen zodat tweebaanswegen drie- baanswegen worden en driebaanswe- gen veranderen in vierbaanswegen. 'Dan komen er meer ongelukken', zeggen ze dan. Welnee. Die wegen zijn breed genoeg." Een betere doorstroming van het ver keer is in ieders belang, zegt Wim Boogaart. En het milieu is er eveneens bij gebaat. Ook dat heeft hij - natüür- lijk - becijferd. „Als we met z'n allen een beetje beter kunnen doorrijden, verbruiken we een half miljard min der aan fossiele brandstof en dat scheelt anderhalf miljard kilo C02. Ik zou toch zeggen dat dat allemaal goed is voor het milieu." De wachtlijsten in de gezondheids zorg, óók al zo'n probleem ('Vooral vanwege de ontmanteling van het zie kenhuis in Zierikzee') waarover hij zeer hoofdschuddend kan doen. Al die wachtlijsten, nergens voor nodig. Waarom geen co-care verdrag geslo ten met de Belgen, zodat er meer Ne derlandse patiënten naar België kun nen en Nederlandse artsen in België een opleiding kunnen volgen. Krijgen die Belgen bij wijze van tegenpresta tie vergunning voor de aanleg van de IJzeren Rijn. Stel, stel dat Wim Boogaart het voor het zeggen zou krijgen, dan zou Ne derland er over vier j aar geheel anders uitzien: meer blauw ('waarom zouden we de ME-taken niet door militairen laten uitoefenen, dat scheelt de politie uren') op straat, minder files, geen wachtlijsten. En: er zou een Museum voor de Vrij heid geopend zijn. „Ik denk dat het goed is om na te gaan hoe het zit met de balans tussen vrijheid en verantwoor delijkheid. Nu wordt er erg veel ge doogd. We moeten onszelf de vraag stellen of we daar niet eens op terug moeten komen. Want via het gedogen helpt een overheid haar eigen wetten om zeep." Over de plaats van vestiging hoeft Boogaart niet lang na te denken. In ('Een eenvoudig museumpje, gewoon bij het dorpshuis') Oud-Vossemeer natuurlijk. Want daar liggen de wor tels van Franklin Delano Roosevelt. En - da's leuk meegenomen - die van Wim Boogaart. Willem van Dam br r Reclame wordt steeds mooier, vindt Paul van Niekerk. Tien jaar geleden dachten adverteerders nogal eens: 'Wij zetten het teer en zien wel wat de kijkers ervan den- i'. Maar zo werkt het niet..Reclame ma- is een gevecht om de aandacht", stelt VanNiekerk vast. Hij is directeur van de branche-organisatie Spot, de Stichting ter romotie en optimalisatie van levisiereclame. Omdat gevecht te winnen is het niet alleen raak om te scoren bij de kijker met je spot jes. Ook gaan steeds meer adverteerders er toe over meer commercials te maken voor één campagne. Van Niekerk: „Dat is echt een trend. Als je altijd hetzelfde spotje ver- loont, leidt dit tot overkill en gaan kij kers ch vervelen. Steeds meer adverteerders corrigeren dit zelf. Sympathiek overkomen, daargaat het ook om." toonbeeld van sympathiek, maar ook ver- tassend overkomen is de bijna surrealisti- iche spot van Dommelsch, waarin onder aanzwellende muziek een levensgrote duik boot in haar volle glorie oprij st uit een smal le poldervaart. Bij Dommelsch hoefden ze geen seconde na te denken toen ze de eerste schetsen van het Amsterdamse reclamebureau Ubachs Wis- brun onder ogen kregen. „Het was helemaal raak", zegt brand-manager René Bergmans. „Dat enorme contrast en die slogan 'Voor Dommelsch maak je een uitzondering' Je kiest heel bewust voor Dommelsch, ster ker: je bent bereid even alles uit de kast te halen voor een biertje uit Dommelen, luidt impliciet de boodschap van het duikboot spotje. Maar ook: Dommelsch - niet het grootste of zichtbaarste merk - doet bijzon dere dingen, komt verrassend uit de hoek. En dat is precies hoe het biermerk zichzelf wil profileren. Als een volwassene (Dom melsch bestaat al vanaf 1744) met een jeug dige spirit. Dat prikkelende, uitdagende kwam al naar voren in het 'satellietspotje' waarmee Dom melsch zichzelf nationwide introduceerde in de jaren negentig. Het bier - op dat mo ment al één van de grootste horecamerken - kwam toen ook in de supermarkten te liggen en was daardoor genoodzaakt zichzelf op de kaart te zetten, legt Bergmans uit. Vanuit een satelliet werd al fotograferend ingezoomd op de aarde totdat een stuk strand zichtbaar werd met een zonnebaden de topless juffrouw. De laatste satellietfoto werd gemaakt van de dop van een Dom- melsch-biertje, zodat duidelijk werd waar mee de zonnebadende juffrouw haar dorst leste. De rijke traditie, het volwassene, zit, ook letterlijk, onder de oppervlakte bij het spot je over de archeologen die schedels aantref fen met merkwaardige gebitten waarmee - zo wordt later in de commercial duidelijk - bierflesjes werden geopend. Dit spotje sleepte een Gouden Loekie in de wacht, zodat de lat voor Dommelsch hoog lag. De duikboot maakt de hooggespannen verwachtingen helemaal waar, vindt Berg mans. Dommelsch, maar ook het reclamebureau, heeft talrijke mailtjes gekregen over 'hoe het nou kan met die onderzeeër' en actrice Manon Lauxtermann (1974, Amsterdam), de serveerster uit het spotje, werd in één keer een bekende reclame-babe. Ze kreeg veel mail met een hoog fangehalte. Er zaten nog net geen huwelijksaanzoeken bij. Maar hoe zijn ze bij Ubachs Wisbrun in godsnaam uitgekomen op een duikboot in een bierreclame? Volgens account-manager Mark Boekraad is het 'een proces' geweest, dat ook wordt toegepast bij campagnes voor andere merken. „Het is een voortdurende brainstorm. Een kwestie van alles roepen, ook je wildste gedachten ventileren en je daar vooral niet voor schamen. Inhaken op wat anderen roepen, proberen het voor je te zien, er thuis nog eens over na te denken en een keer tot 's avonds laat door te gaan op kantoor onder het genot van chips en een biertje. Uiteraard Dommelsch." Aan het eind van dit creatieve proces, waar in ook de opdrachtgever een rol speelt die immers als geen ander weet waar het merk voor staat, kwam de duikboot boven water drijven. Zo ongeveer dan, want op het story - board - vier schetsen die het verhaal vertel len - spelen eenden nog een belangrijke rol. Je ziet ze verschrikt wegvliegen wanneer de duikboot opduikt in 'hun' vaart. De eenden zijn gesneuveld en ook het fietswrak dat aanvankelijk op de neus van de duikboot mee ophoog kwam heeft het in de definitie ve versie niet gehaald. Daarentegen is Lauxtermann, die één dag voor de opname werd gecast, erbij gehaald als serveerster met een sympathieke en na tuurlijke uitstraling. Bergmans: „Zo bouw je suspense in. Het meisje, dat wat bijzon ders hoort, neemt de kijker als het ware mee. Anders zou het, als de duikboot boven komt, alleen maar een euforisch moment zijn ge weest." Volgens René Bergmans zijn de waardering en bekendheid van het duikbootspotje, dat wel werd genomineerd maar ditmaal geen gouden Loekie won, 'perfect'. Of Dom melsch er ook meer bier door heeft verkocht is moeilijk te zeggen. Feit is dat de Brabant se bierbrouwer vorig jaar een goed jaar heeft gedraaid. Het biermerk was de hoog ste nieuwkomer in de food top 100, een lijst van populaire voedings- en genotsmidde len. Deze zomer maakt de duikboot plaats voor een reclame over Dommelsch Ice, maar in het najaar komt de duikbootreclame mis schien weer terug. Inmiddels staat ook een nieuw spotje in de steigers. Bergmans wil niet onthullen waar dat over gaat. Het is weliswaar minder spectaculair maar vol gens hem opnieuw heel verrassend. 'Nee, geen duikboot deze keer.' Lo van der Wal Schetsjes voor de Dommelsch-reclame. LI et is een goed bewaard geheim geweest, maar nu het spotje z'n -Langste tijd heeft gehad, willen ze bij Dommelsch en reclame- in ÜeaU ^>achs Wisbrun wel onthullen hoe ze die enorme duikboot H tr lma^e s^00* hebben weten te proppen, etiijkt allemaal echt. In werkelijkheid is alles nep, op 'serveerster' 'anon Lauxtermann na dan. De onderzeeër, het kanaal, zelfs het m 8^e k°men zijn namaak. Het rustieke café aan het water kan st a,avnehngen zo in Madurodam en de fiets die tegen de gevel l komt uit Barby's poppenhuis. De kijker wordt dus volledig op verkeerde been gezet, maar wel op een ingenieuze manier. Een echte onderzeeër is zestig meter. De Dommelsch-duikboot is in Londen op schaal 1:10 nagebouwd door Britse specialisten die va ker voor speelfilms werken. Regisseur Hans Jonkers van Jonkers Hofstee Film heeft even overwogen met een 'film-onderzeeër' in Malta te werken, maar liet dat idee weer varen. Wel is uitvoerig research gedaan naar de wijze waarop een onder zeeër boven komt. Daarbij is dankbaar gebruik gemaakt van een documentaire van de marine. De Dommelsch-onderzeeër was voor de opnames, die welgeteld één dag in beslag namen, afgemeerd in twee achter elkaar geplaatste zeecontainers zonder dak erop. Om hem zo 'naturel' mogelijk uit het water te laten rijzen, werd gebruik gemaakt van een hydraulisch systeem, waarbij erop werd gelet dat ook de golfslag en de manier waarop het water over de kant kabbelt geloofwaardig waren. Het spotje werd vorig jaar op 25 april opge nomen in het Amsterdamse havengebied, niet echt het toonbeeld van het oer-Hollandse poldersfeertje dat de spot ademt. Van de wei landen en andere groenelementen zijn foto's gemaakt, die later met behulp van computers zijn ingeplakt op de beelden. Essentieel voor het 'waarheidsgehalte' was dat de hoek waaronder de foto's zijn ge nomen exact overeen kwam met het camera-standpunt. Een heel gedoe voor veertig seconden reclame. Hoeveel geld ge moeid was met het spotje laat Dommelsch-manager René Berg mans in het midden. Hij wil alleen kwijt dat het ongeveer twee keer zo duur was als een 'normale' televisiereclame. Daar staat tegen over dat de duikboot een langere levensduur heeft. Bergmans: „Ikzelf heb het misschien wel tweehonderd keer gezien, maar het spotje blijft boeien. We hebben er ook heel wat reacties op gekregen. Vooral in het begin waren er mensen die dachten dat het allemaal echt was. Na deze ervaring hoeft niemand mij meer wijs te maken dat iets onmogelijk is. Alles kan." f

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 33