Smart gaat bij de stoere jongens En een tweedehandsje, is dat eigenlijk wat? WjMm Een Ami om op te vreten r;fl| kennismaking OCCASION Sterke truck van Volvo in samenwerking met OAutoTrack.nl vrijdag 13 juni 2003 Nieuwe Mitsubishi L< Eigenzinnig en klein als ze waren zaten Smartjes altijd een beetje in de suffe hoek. Maar met de spectaculaire Roadster laat Smart zijn tanden zien. Het mellcgebit is gewisseld. Opfrisbeurt lOude liefde roest niet De Peilstok Benzinestations Vakantiefiets van het jaar Murano met cvt Ford-dag Hillegom Advertentie-exploitatie: Mnord- en Midden-Zeeland: 0118-484369; rlws-Vlaanderen: 0114-372770. Redactie: 0118-484413 uww.pzc.nl/auto f.mail: redactie@pzc.nl Postbus 18,4380 AA Vlissingen. fkj M T-' Foto Mare Bolsius Door Joop van der Pol Daimler-Chiysler- dochter Smart is hard op weg het imago van het ontsnapte botsau tootje van zich af te schudden. Werd de piepkleine City-coupé vier jaar geleden met hoon en scepsis ontvangen, de zojuist gelanceerde Roadster en Road ster Coupé ontmoeten onder weg vooral bewondering en op gestoken duimen. En nee, de Roadster is géén platgeslagen Smart. Goed, op pa pier verschilt het concept nau welijks: twee zitplaatsen, com pacte maten, tridion-veilig- heidslcooi, achterwielaandrij ving, driecilinder-turbomotor tje, (half-)automatisch zesbak. Het is allemaal bekend. Alleen zien deze Roadster en Roadster Coupé (met een gla zen dakdeel achter) er veel stoerder uit, met sportieve wel vingen .en imitatie-luchthap- pers aan de flanken. Serieus firn wordt het als je gaat rijden. Want ook aan de techniek heeft Smart gesleuteld: de Roadsters zijn leverbaar met een 82 pk turbomotor, en die geeft zo'n 785 kilo wegend ma chientje vleugels. Mede dankzij het lage zwaarte punt -hij is nog geen 1.20 me ter hoog - en de verbeterde schakelsnelheid van de zesbak, is de Roadster op bochtige as- faltweggetjes een heus scheurij- zertje. De turbo blaft dan van de pret en het autootje stuurt bijna net zo lekker en trefzeker als bijvoorbeeld de nieuwe Mi ni. Bijna, want vanwege de ach terin gemonteerde motor wil de neus op snelheid soms een SMART PULSE 2001 o.a. airco, radio, speciale lak ca. 25.000 km Nieuw: 13.416,53 euro Kost nu: 10.850 euro Belasting: ca. 116 euro p.j. Beurten: elke 15.000 km, vanaf 137 euro Oer-Smart Smart Cabrio Smart Roadster Second Generation Door Gert te Lintelo In het Utrechtse Smart Center kijkt een ouder echtpaar naar een gebruikte Smart City coupé. „We zijn kleiner gaan wo nen en parkeren is lastig", aldus de vriendelijke zestigers. „Boven dien hebben we geen achterbank meer nodig en vinden we een Smart leuk om te zien." Je hoeft geen yup meer te zijn om Smart te rijden. Dat was in het be gin wel anders. Het verhaal lijkt opdat van de lelijke eend, de Ci troen 2CV, die bij zijn introductie werd verguisd. Smart tobde aan vankelijk ook met uiterst stroeve verkopen. Het gevolg is datje wei nig tweedehandsjes uit die begin periode tegenkomt. Exemplaren vanaf bouwjaar 2000 worden wel geregeld ingeruild op nieuwe. Is zo'n gebruikte Smart een ver standige aankoop? Om antwoord op die vraag te krijgen leenden we een poosje een Smart uit maart 2001. Het veercomfort van deze uitgave is gelukkig verbeterd. De vering van de eerste modellen leek afkomstig te zijn uit een steenfabriek. De automatisch schakelende zesversnellingsbak is kenmerkend voor Smart. In de oer-Smart werkte die tergend traag, maar bij dit jongere model is dat ietsje beter. Haast maakt het mechaniek nog steeds niet. Toch voelt de sprint vlotter aan dan je op grond van de fabrieksopgave - 0 tot 100 in 17,2 seconden - ver wacht. Enthousiast worden we niet van de indirecte besturing. Het bochtgedrag is veilig, maar nodigt niet uit tot heftig stuur- werk. Met 120 kruisend op de snelweg doet de 599 cc driecilin der onopvallend zijn werk. De re latieve rust wordt niet verstoord door kraakjes of rammeltjes; de ruim 25.000 afgelegde kilometers lijken de Smart niet te deren. „Kwaliteitsproblemen zijn er nau welijks", zegt Smart-verkoper Ruud Spoolder. „We drukken onze klanten wel op het hart tijdig olie te verversen, daar is het motortje heel gevoelig voor. Ook moet je het spruitstuk in de gaten hou den, dat scheurt soms. Verder ge ven de schakelaars op de stuurko- lom wel eens de geest, maar dat is het wel zo'n beetje." Dat de Smart-organisatie vertrou wen heeft in haar occasions blijkt uit een garantie van twaalf maan den. Ook financieel lijkt de aan schaf van zo'n eigenwijs tweezit- tertje geen avontuur. De 'testauto' kostte in 2001 13.416,53 euro, met onder andere radio en airco. Nu rij je er in weg voor 10.850 euro. Spoolder verwacht de komende twee jaar ongeveer dezelfde af schrijving, niet slechter dan bij an dere kleintjes. De bonus is het on miskenbaar eigen gezicht van een Smart: je wordt verliefd, of je loopt er met een grote boog om heen. tikje gaan zweven. Op slecht straatwerk gaat hij ernstig drib belen. Zuinig is hij ook: 1 liter op 15 kilometer met al dat gesmijt is keurig. Praktisch zijn de Smartsters voor geen meter. De opbergruimte binnen is opgeteld die van een sigarendoos, twee penetuitjes, een boodschappentas en een niet te grote koffer. Maar ja: voor ruimte koop je geen road ster. De afwerking is netjes, al doen sommige plastic interieur- delen wat flodderig aan. De gewone Smart, de City- Coupé, heeft een opfrisbeurt ondergaan. De 3-cilinder turbo benzinemotoren zijn nu tien pk sterker, groter en stiller. Ook die hebben een iets vlug ger schakelende versnellingsau tomaat. Standaard heeft de Smart Second Generation nu een elektronisch stabiliteitspro gramma dat slippen voorkomt. Het onderstel werd verbeterd, de stoelen zijn hoger gemon teerd en er is elektrische stuur bekrachtiging. De zijwindge voeligheid en de neiging tot on derstuur zijn gebleven. Vorig jaar werden ruim 3000 Smarts verkocht, tegen 2321 in 2001. Op stapel staan snelle Brabus- uitvoeringen van de City-Coupé en de Roadster (100 pk) en een vierpersoons Smart, de Forfour. Smart City-coupé: vanaf 9.945 eu ro (50pk). Smart Roadster: vanaf 19.650 (62 pk), als 82 pk vanaf 24.400 euro. Vanuit mijn keuken kijk ik op een plas water. In het riet is een nijver meerkoet- jespaar bezig met het bouwen vai) een nestje. Hij sleept het materiaal aan, zij bouwt. Ik kijk elke dag naar de vorderingen. Als ik weer eens een blik uit het raam werp, wordt mijn aandacht met een afgeleid: in de verte, aan de overkant van de plas, zie ik een Citroen Ami 8 langskomen. Ik denk aan mijn eerste auto. Het was niet mijn eerste liefde. Eigenlijk kwam er helemaal geen liefde aan te pas. Tenminste toen niet. Maar nu ik uit het raam kijk, voel ik toch iets dat neigt naar genegenheid. Maar in 1974? Nee. Ben gegeven paard, he. Een heel bijzonder geschenk was het. Wanneer krijg je een auto cadeau. Het was niet alleen dat, het waren ook de woorden die mijn collega van destijds sprak toen hij dat gulle ge- haar maakte. We werkten bij de krant. Ik als beginneling die veel stukjes tikte, in af wachting van een vast contract dat maar n,et kwam. Mijn collega André was al zo- Ver- Hij een vast dienstverband hoorde toen een auto, een Daf. Dus werd zijn Ci- ftoën Ami overbodig. „Jij mag hem hebben", André. Hoewel ik wist dat hij de Ami niet alleen a's auto gebruikte, maar ook als onderdak *°or zijn hond Copain, was ik heel blij. Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. Hoefde ik geen klussen meer te laten schieten omdat ik geen vervoer had. Co pain woonde de hele dag in de Ami - mijn collega vond het zielig om het dier alleen thuis te laten. Copain was wél verliefd, denk ilc. Hij vond de Aini om óp te vreten, en hij was alvast begonnen aan de achter bank en de greep van de handrem. Het deerde mij niet, ik had een auto! „Wat wil je er voor?", had ik nog gevraagd. Niets, zei André. „En als ik straks ook een au to van de krant krijg?" Dan moest ik hem maar naar de sloop brengen, was het nuchtere antwoord. Ik heb, geloof ik, niet eens verbaasd gereageerd. Het gemak waarmee André afstand deed van zijn auto kon ik ook wel begrijpen. Het karretje was behoorlijk op leeftijd, hoe oud weet ik niet meer, het was dus half kaalgevreten, het roestte. En ik moest het elke morgen zelf aanduwen. We woonden destijds ne gen hoog en ik zette de Ami altijd strate gisch neer op de parkeerplaats. Dan had ik 's morgens wat ruimte om hem aan te du wen. Moet een leuk schouwspel zijn ge weest voor mijn medeflatbewoners: na een korte aanloop sprong ik soepel op het zachte kussen van de stoel, zette hem in z'n twee en tufte de hoek om, naar mijn werk. Ik reed meestal om, via de autoweg de stad uit en dan weer terug. Dat had als voordeel dat ik de Ami de rest van de dag zonder duwen aan de praat kreeg. Nam ik de kortste weg naar de krant, dan lukte dat niet. Ik heb geen papieren laten over schrijven en al de drie maanden dat ik er in reed heb ik de auto ook niet verzekerd. Niet bij nagedacht, later ben ik wel ge schrokken van die domme fout. Maar dat was, achteraf, niet het ergste. Een Ami 8 zet je niet bij het grof vuil. Dat heb ik wel gedaan. Ik besefte pas veel later dat ik daarmee een doodzonde had be gaan. Sorry, Ami-vrienden, het spijt me. De nieuwe trekker die Volvo op de markt brengt, is de sterkste die de vrachtwagenbouwer ooit in productie nam. De FH16 heeft een turbodieselmotor met een inhoud van liefst 16,1 liter. De zescilinder lijnmotor met vier kleppen per cilinder en twee bovenliggende nokkenas- sen levert 550 of naar wens 610 pk. De trekkracht beloopt het astronomische getal van 2.500 tot 2.800 Nm bij toerentallen tussen slechts 950 en 1.500. Volgens Volvo is er geweldig gesleuteld aan de veiligheid van de zware truck. Hij kent bijvoorbeeld adaptieve cruise control, die automatisch af stand houdt tot de voorligger. Dat systeem maakt zijn opmars in luxe personenauto's en maakt gebruik van zogenaamd Doppler radar. De FH16 heeft ook elektroni sche stabiliteitsbewaking (esp), die helpt voorkomen dat hij kantelt of schaart. L A De grote vakantie-uittocht komt eraan. Maar voordat die verdiende rust neer daalt, moeten eerst de kilometerslange rijen auto's in slakkengang naar het zuiden wor den omzeild. Wie er werk van maakt komt uitgerust en zonder al te veel tijdverlies aan. We zijn benieuwd hoe u omgaat met de drukte op de weg. Helpt eerder of later weggaan? Is een alternatieve route de oplos sing of tart u het noodlot? Kijk ook voor meer informatie over autovakanties in de uitgebreide Reizenspecial zaterdag in deze krant. Stem mee in de Kwestie van de Week. O Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Auto Vorige week vroegen wij u waarop u een benzinestation uitkiest. De brandstofprijzen, afstand en spaarmogelijkheden blijken erg belangrijk voor de automobilist. Waar let u op bij het tanken? 0 (Brandstof-jprijzen 59% 0 Spaarmogelijkheden 11% 0 Afstand 10% O Auto van de zaak 7% 0 Het maakt me niets uit 5% 0 Service 3% O Op de drukte 3% 0 Aantal pompen 2% Chiel Seinen, woordvoerder van marktleider Shell, ziet de rol van de prijzen weer toenemen. "Wij mer ken in deze onzekere tijd dat de Nederlander op de klein tjes let en dus ook op de kosten voor een volle tank. Een hoge notering voor de spaarmogelijkheden wekt geen verbazing. In vergelijking met andere landen is Neder land een typisch 'spaarland'. Wij proberen daar met onze zegels en airmiles zo goed mogelijk op in te springen. Ook verwachten wij veel van de 'uitgeklede variant', on bemande pompen waarbij men direct met de pin kan be talen. Toch zal het benzinestation zoals wij dat nu ken nen, dus met personeel, servic en andere faciliteiten, altijd blijven bestaan." De Snel Safari Randonneur LX Het buitensporttijdschrift Op Pad van de ANWB heeft de Snel Safari Randonneur LX gekozen tot beste va kantiefiets van het jaar. De redactie van het blad komt tot de keuze vanwege de degelijke afmontage en de klassieke stalen bouw. De Ko- ga Miyata Traveller, die in eerdere tests nog als winnaar uit de bus kwam, werd nu tweede. De opvallend gelijnde Nissan Murano, die uitsluitend in de VS en in Canada op de markt is, heeft een automaat aan boord met duwbanden van Van Doorne's Transmissie (VDT) uit Tilburg. Nissan heeft nog altijd geen plannen de bijzonder ogen de luxe terreinwagen in Europa op de markt te brengen. De Nissan Murano, genoemd naar Venetiaans glaswerk, heeft een apart, gebeeldhouwd uiterlijk. VDT is trots op de toepassing omdat het aangeeft dat de duwbandentechniek ook toepasbaar is in vierwielaange- dreven auto's met flinke vermogens. VDT-topman Emery Hendriks denkt, dat de Murano een belangrijke bijdrage levert aan de doorbraak van de cvt-automaat in Noord- Amerika. In en rond het Ford Museum van Den Hartogh aan de Haarlemmerstraat in Hillegom is zondag een hele stoet oude Fords te bekijken. Een dag later is het precies 100 jaar geleden dat Henry Ford de Ford Motor Company oprichtte. In Hillegom ko men bezitters van A- en T-Fords, het V8 Register en de Lincoln Continental Club bijeen voor een bollenstreek- rit. In het museum zijn films te zien over de Fordhisto rie en een particuliere verzameling schaalmodellen. De dag duurt van 10.00 tot 17.00 uur. Het museum is deze maand en in juli en augustus elke woensdag tot en met zondag op dezelfde tijden open. Volvo's FH16 met de grootste cabine.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 43