PZC Alfa vernieuwt succesnummer 156 Mitsubishi Lancer vult leemte na Carisma op De plastic weelde van Zimmer 21 Corolla pookt diesel op vrijdag 13 juni 2003 Vraag antwoord Toen de Alfa 156 eind 1997 verscheen, was er een schoonheid van een auto geboren. Met een ravissant en sportief uiterlijk, met achter portieren die om de vorm niet te verstoren geen klink leken te hebben. Het succesmodel is subtiel vernieuwd. KENNISMAKING Na de zomer lanceert Mitsubishi de nieuwe generatie Lancer. In feite de opvolger van de Carisma. Nieuwe open Porsche Peugeot 307 als cabriolet Audi A2 blijft nog Nissan Kubistar Speciale Giant Nieuwe BMW 5 in juli j De neus van de 156 is ingrijpend veranderd. Door Rien van der Steen Hij maakt er zo waar zelf even tijd voor, de oude meesterontwerper Giorgietto Giu- giaro. In zijn hoofdkwartier Italdesign in de Torinese wijk Moncalieri laat de designer zien wat aan de Alfa Romeo 156 ge wijzigd is. Tamelijk subtiel na- tuurlijk, aan een succesmodel /moetje voorzichtig sleutelen. ;l)e Alfa 156 werd Auto van het jaar 1998 en het kwakkelende flat-merk Alfa Romeo stond jilots weer midden in de be langstelling. Ieder zichzelf res pecterend jeugdig zakenmens klopte bij zijn leasemaatschap pij aan voor zo'n Italiaans stuurwiel. Ontwerper Walther d' Silva had iets bijzonders getekend. Alleen vertrok hij niet lang daarna naar Seat. En dus kreeg de Italiaan Giugiaro de op dracht het werk van d' Silva bij de tijd te brengen. Hij pakte vooral het front aan. De grillig gevormde koplampen gingen de prullenmand in. De auto heeft nu grote lampunits met daarin drie reflectoren. De gro te Alfa-driehoek in het midden is van het model 147 geleend en beneden zit een grote koel- luchthapper. Hij oogt er stoer der door. Achter zijn de smalle verlichtingsbalken wat langer geworden. Binnenin wat ande re kleuren, maar de prominen te klokkenwinkel is gelukkig onaangeroerd gebleven. Topdiesel De 156 was de eerste auto met het door Fiat uitgevonden com mon rail-dieselsysteem. En na de 1.9 jTD Multijet met 140 pk valt de nieuwe 156 nu de eer te beurt de vijfcilinder 2.4 JTD Multijet 20V onder de opnieuw gestileerde motorkap te krij gen. Met wederom hogere in- spuitdrulc waarmee de diesel in verschillende kleine porties in gespoten wordt. Zo'n motor draait schoner, maar hij pres teert ook beter. Via een zesver snellingsbak snelt hij naar een onwaarschijnlijke topsnelheid van 225 km/u. De nieuwe 156 biedt een ruime keus aan uitvoeringen. In juli is het vernieuwde model te koop voor prijzen (vanaf 23.859 euro voor de 1.6) die een half tot anderhalf procent gestegen zijn. Alfa Romeo zal tot 2007 niet minder dan elf nieuwe model len lanceren, verklapte topman Daniele Bandiera in Italië. Geen luxe terreinwagen, maar wel weer vierwielaangedreven auto's en een achterwielaange- dreven sportwagen. Want de fraaie Brera die op internatio nale autotentoonstellingen de aandacht trekt, komt in 2005 in productie. Ook een Giugiaro- creatie trouwens. „Ik heb de neus van de Brera als basis ge bruikt voor de nieuwe 156," onthult de designer. Alfa 156: Ruime keus aan uit voeringen zoals de 1.9 JTD (28.390 euro) en de nieuwe 2.4 JTD 20V topdiesel (34.680 euro), een Alfa 156 1.6 (23.859 euro) en 1.8 Twin Spark, 2.0 JTS met directe benzine-in- spuiting (27.845 euro), 2.5 V6 en 3.2 GTA met 250 pk. De Sportwagon is 1.500 euro duurder. Airco is standaard, net als af- standsbediende centrale verg rendeling, abs, zes airbags en antislip controle (asr). Door Rob van Ginneken (Begin maart werd tijdens de (Autosalon van Genève de nieu we compacte Mitsubishi uit het Limburgse Born aan het pu ibliek voorgesteld. Codenaam: (New Compact Car. Op de Ned- (car productieband neemt hij de (plek over van de Carisma. {Vorige week werd duidelijk, {hoe Mitsubishi die leemte gaat {opvullen: over drie maanden {komen uit Japan geïmporteer de Lancers sedan en wagon naar Nederland. Directeur Mar tin van Vught van Mitsubishi Nederland meldt dat de Caris ma volgend jaar uit beeld ver dwijnt. Met hun lengte van zo'n vier en een halve meter vallen ze in de populaire mid denklasse. De nieuwe Lancer als wagon. Een beetje een noodgreep, zo merk je al snel. Eigenlijk zijn deze Lancers voor Japan en de VS ontwikkeld en daarom zoek je tevergeefs naar een hatch- backversie of diesel, in deze klasse normaal gesproken de bestsellers. Zelfde prijs De importeur verzacht die pijn door de Lancer Wagon dezelfde prijs mee te geven als de sedan. Naar verwachting zal die ook 90 procent van de verkopen voor zijn rekening nemen. Voor bedragen vanaf 18.795 eu ro koop je een ruime, modern geüjnde stationwagen. Die ook weg weet met vier volwassen personen plus vakantiebagage. Een andere troef is de uitrus ting: lichtmetalen wielen, air conditioning, abs, elektrisch bedienbare ramen en centrale deurvergrendeling met af standsbediening. Ook de rela tief sterke (98 pk) 1.6 liter ba sismotor mag er zijn. Voor net onder de twintig mil le komt er een sportversie van de 1.6 Wagon met grote wie len, sportstuur en - stoelen en een leuker dashboard. Over wansmaak valt niet te twis ten, dacht ik. Dat was voordat ik de website van Zimmer Mo tor Cars had bezocht. De Golden Spirit van de Amerikaanse automaker uit Syracuse NY tart toch wel de grenzen van het betamelijke. Het wemelt in autoland van de paradijsvo gelachtige fabrikanten. In de Verenigde Staten zijn er nogal wat merken die 'exclu sieve' auto's in elkaar schroeven. Zimmer 's zo'n fabrikant. Op basis van de Ford Mustang bouwt de onderneming rijdende exclusieve praalgraven. Zimmer maakt maximaal dertig Golden Spirit's per jaar. Ik kan me voorstellen dat op deze aardbol tuet meer mensen te vinden zijn die zo'n gedrocht in hun parkeergarage willen stal len. Een Zimmer gedijt hoogstens in Las Vegas of Hollywood. dimmer past in een Amerikaanse automo biele traditie van rijdende corso's zonder bloemen. In het rijtje mag vooral Excali- bur niet ontbreken, de fabrikant van weer- ztnwekkende sleeën met meer parelmoer, velours en verchroomd kunststof dan een mens aankan. Wijlen Prince de Lignac had er eentje. Zijn 'Lib' is inmiddels via eBay geveild. Ook Bill Cosby en Frank Sinatra ochten in een vlaag van verstandsverbij stering een Excalibur. Concurrentie in dit segment was er in de jaren zeventig en tachtig volop. Stutz bij voorbeeld bouwde monsterlijke limousi nes die er op zijn gunstigst uitzagen als gesmolten roze Rolls-Royce's van de Bag- hwan. Paul Zimmer is de aanstichter van de el lende. Hij bouwde tot in de jaren tachtig protserige sleeën. In 1988 ging hij failliet. Achternaamgenoot Art Zimmer uit Syracu se ontdekte geheel argeloos dat er auto's bestonden met zijn achternaam. De zaken man bouwt sinds 1998 weer spaarzaam Zimmers Golden Spirit. Amerikaanse toerwagens zijn helemaal plastic fantastic. Ze proberen de jaren twin tig en dertig te laten herleven, de jaren dat spatborden, reservewielen, lucht- hoorns en merkbeeldjes gemeengoed wa ren. Zimmers en Excaliburs zijn uiterlijk aangedikte kopieën van Mercedes' be roemde K-modellen uit die tijd. Nog meer chroom, nog meer leer en vooral fluores cerende kleuren. Het recept van een Zimmer of een Excali bur is eenvoudig. Men neme een Ameri kaanse sportieve auto, zoals een Ford Mus tang, stript de auto en zet er een carrosse rie a la Mercedes K op. Technische aanpas singen zijn nauwelijks nodig. Hard gaat het niet. Dat hoeft ook niet, want flaneren in je rijdende Dame Blanche doe je juist heel langzaam. Art Zimmer heeft inmiddels ervaring met automishandeling. Hij verbouwt ook Mus tangs tot AC Cobra's, de wulpse Engelse sportwagens uit de jaren zestig. Het resul taat, de 'American AC Mustang', is weer zinwekkend: de Hulk met het hoofd van een spitsmuis. De Golden Spirit is typisch een auto waar in Michael Jackson zich gelukkig zou voe len. Het zou mij niet verbazen dat hij de halve jaarproductie opkoopt. Want welke verblinde ziel laat zich anders in zo'n rij dend Disneyland rondvoeren? Toyota wil de belangstelling voor de Corolla wat oppoken. Daarom wordt de auto - voorlo pig alleen de hatchback - voortaan geleverd met een ster kere diesel. Ook Toyota ziet de vraag naar diesels stijgen. Vorig jaar had 19% van alle Europese Corolla's een dieselmotor. Dat groeit naar 31%, is de verwachting. De nieuwe 2.0 D-4D common rail turbodiesel met 116 pk en 280 Nm uit de Avensis is nu ook voor sommige Corolla's be schikbaar. De luxe Linea Luna D-4D kost 23.290 euro. De huidige Corolla (uit 2001) is de negende generatie van de Corolla, die als modelnaam da teert van 1966. Sinds dat jaar zijn er 29 miljoen verkocht. De Corolla, voortaan leverbaar met acht airbags, heeft meer geluidsisolerend materiaal. Bij de hatchback zijn bovendien de onderste draagarmen ver nieuwd. Andere kleine aanpassingen aan de wielophanging resulte ren in een stabieler rijdende auto, waarbij de nieuwe diesel zich alleen bij flink doortrek ken laat horen. Ik wil een nieuwe auto kopen en krijg bij mijn dealer een lening tegen nul procent rente aangeboden. Dit klinkt mij erg aantrek kelijk in de oren. Voorlichter Pauline van den Brandhof van de Consu mentenbond: „Als Consumentenbond raden wij het financieren van een auto via de dealer af. Autodealers zijn gespeciali seerd in auto's en het verkopen daarvan, niet in finan ciële contracten. De leningen lijken zo op het eerste oog heel aantrekkelijk, maar zijn het in de praktijk niet. Be denk je als consument goed dat het een reclamestunt is.. Zo kan het zijn dat je bij aanschaf nul procent rente be taalt, maar dat is slechts voor de eerste drie maanden: daarna betaal je een hele hoge rente. Wij adviseren men sen dan ook om naar een bank te gaan. Een persoonlijke lening is namelijk veel gunstiger. Een verhoogde of tweede hypotheek is de goedkoopste manier om een au to te financieren." Heeft u ook een vraag? Mail naar: Vraagenantwoord@wegener.nl Voor meer vragen en antwoorden ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Porsche neemt voor het eerst een open vierwielaange dreven 911 Carrera in productie. Vanaf oktober komt de Carrera 4S Cabriolet met 3.6 liter zescilinder boxermotor en 320 pk op de markt met een stoffen kap. Deze kan tijdens (tot 50 km/u) het rijden elektrisch open of dicht. ruisciit' iiiddKi umnennuit uuk een upen veisie van ue vimwiei- aangedreven 911 Carrera 4S. De Peugeot 206 CC is de best verkochte cabriolet van Nederland. Automobiles Peugeot gaat van de middenklasser 307 ook een CC uitbrengen. Hij wordt in oktober leverbaar vanaf 29.200 euro voor de 1.6. Van maandag 16 tot en met za terdag 21 juni staan twee Peugeots 307 CC in het Peu geot Experience langs de A2 in Breukelen. Dat gebeurt tijdens een tentoonstelling van vrijwel alle oude cabrio lets die Peugeot tot op heden geproduceerd heeft. Audi zal de kleine uit aluminium opgetrokken A2 ze ker nog tot 2006 in productie houden. Audi heeft ook een opvallend gekleurde A2 uitgebracht, de A2 colour.storm. Met matzwarte kleurcontrasten en bijpassende stoelbekleding. Dan kost hij 1.650 euro extra. Op die manier moet de auto meer een lifestyle uit straling krijgen. Prijzen vanaf 20.490 euro. i Nissan heeft een nieuwe kleine bestelwagen. De Kubistar moet een bijdrage leveren aan de opzet van Nissan om een marktaandeel van 5% op de Europese bedrijfsautomarkt te halen. De Kubistar is er met twee deuren, met of zonder ruiten achter of met achterklep Nissan heeft met de Kubistar een nieuwe kleine besteller. en grote ruit. Een zijdeur is ook mogelijk. De standaard versie biedt een laadvolume van 2,75 kubieke meter, een laadlengte van 1,67 m. en een laadvermogen van 600 kilo. De kleine besteller is vanaf oktober leverbaar. Prijzen zijn nog niet bekend. De Tour de France bestaat 100 jaar en iedereen die maar iets met de Ronde te maken heeft, komt met iets speciaals. Giant maakt een bijzondere racefiets, de TCR 100, die een eerbetoon moet zijn aan alle steden die in de Tour aankomstplaats zijn geweest en alle helden die op een Giant-racefiets successen hebben behaald. Op 4 juli wordt de Giant bij de start van de Tour onthuld. Van de fiets worden voor de consument slechts 100 exemplaren gebouwd. Het prijskaartje dat hangt aan dit collectors item is navenant: ongeveer 10.000 euro. Van de nieuwe BMW 5 die in juli in de verkoop komt, worden er in Nederland dit jaar hooguit 2.000 afge zet. Meer krijgt de importeur er niet. De eerste duizend zijn al verkocht, aldus Diederik Reits- ma van BMW Nederland. De vijfde generatie sinds 1972 van BMW's 5-serie met zijn vergrote kofferruim komt eerst als 530 met benzine- of dieselmotor voor 54.500 respectievelijk 56.350 euro. De BMW 5 heeft een voor kant die compleet van aluminium is en een van de 7-se- rie afgeleid aluminium onderstel. Volgende week in Auto Test: nieuwe Daihatsu Cuore. Fietsen: de ideale vakantiefiets. De Peilstok: hoe gaat u om met de vakantiedrukte? Column De Corolla profiteert van de sterke diesel uit de Toyota Avensis. KUBISTAR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21