PZC
Alfa vernieuwt succesnummer 156
Mitsubishi Lancer vult leemte na Carisma op
De plastic weelde van Zimmer
21
Corolla pookt diesel op
vrijdag 13 juni 2003
Vraag antwoord
Toen de Alfa 156 eind
1997 verscheen, was
er een schoonheid
van een auto
geboren. Met een
ravissant en sportief
uiterlijk, met achter
portieren die om de
vorm niet te
verstoren geen klink
leken te hebben.
Het succesmodel is
subtiel vernieuwd.
KENNISMAKING
Na de zomer lanceert
Mitsubishi de nieuwe
generatie Lancer. In
feite de opvolger van
de Carisma.
Nieuwe open Porsche
Peugeot 307 als cabriolet
Audi A2 blijft nog
Nissan Kubistar
Speciale Giant
Nieuwe BMW 5 in juli
j
De neus van de 156 is ingrijpend veranderd.
Door Rien van der Steen
Hij maakt er zo
waar zelf even tijd
voor, de oude
meesterontwerper
Giorgietto Giu-
giaro. In zijn hoofdkwartier
Italdesign in de Torinese wijk
Moncalieri laat de designer zien
wat aan de Alfa Romeo 156 ge
wijzigd is. Tamelijk subtiel na-
tuurlijk, aan een succesmodel
/moetje voorzichtig sleutelen.
;l)e Alfa 156 werd Auto van het
jaar 1998 en het kwakkelende
flat-merk Alfa Romeo stond
jilots weer midden in de be
langstelling. Ieder zichzelf res
pecterend jeugdig zakenmens
klopte bij zijn leasemaatschap
pij aan voor zo'n Italiaans
stuurwiel.
Ontwerper Walther d' Silva
had iets bijzonders getekend.
Alleen vertrok hij niet lang
daarna naar Seat. En dus kreeg
de Italiaan Giugiaro de op
dracht het werk van d' Silva bij
de tijd te brengen. Hij pakte
vooral het front aan. De grillig
gevormde koplampen gingen
de prullenmand in. De auto
heeft nu grote lampunits met
daarin drie reflectoren. De gro
te Alfa-driehoek in het midden
is van het model 147 geleend
en beneden zit een grote koel-
luchthapper. Hij oogt er stoer
der door. Achter zijn de smalle
verlichtingsbalken wat langer
geworden. Binnenin wat ande
re kleuren, maar de prominen
te klokkenwinkel is gelukkig
onaangeroerd gebleven.
Topdiesel
De 156 was de eerste auto met
het door Fiat uitgevonden com
mon rail-dieselsysteem. En na
de 1.9 jTD Multijet met 140 pk
valt de nieuwe 156 nu de eer te
beurt de vijfcilinder 2.4 JTD
Multijet 20V onder de opnieuw
gestileerde motorkap te krij
gen. Met wederom hogere in-
spuitdrulc waarmee de diesel in
verschillende kleine porties in
gespoten wordt. Zo'n motor
draait schoner, maar hij pres
teert ook beter. Via een zesver
snellingsbak snelt hij naar een
onwaarschijnlijke topsnelheid
van 225 km/u.
De nieuwe 156 biedt een ruime
keus aan uitvoeringen. In juli
is het vernieuwde model te
koop voor prijzen (vanaf
23.859 euro voor de 1.6) die
een half tot anderhalf procent
gestegen zijn.
Alfa Romeo zal tot 2007 niet
minder dan elf nieuwe model
len lanceren, verklapte topman
Daniele Bandiera in Italië.
Geen luxe terreinwagen, maar
wel weer vierwielaangedreven
auto's en een achterwielaange-
dreven sportwagen. Want de
fraaie Brera die op internatio
nale autotentoonstellingen de
aandacht trekt, komt in 2005
in productie. Ook een Giugiaro-
creatie trouwens. „Ik heb de
neus van de Brera als basis ge
bruikt voor de nieuwe 156,"
onthult de designer.
Alfa 156: Ruime keus aan uit
voeringen zoals de 1.9 JTD
(28.390 euro) en de nieuwe
2.4 JTD 20V topdiesel (34.680
euro), een Alfa 156 1.6 (23.859
euro) en 1.8 Twin Spark, 2.0
JTS met directe benzine-in-
spuiting (27.845 euro), 2.5 V6
en 3.2 GTA met 250 pk. De
Sportwagon is 1.500 euro
duurder.
Airco is standaard, net als af-
standsbediende centrale verg
rendeling, abs, zes airbags en
antislip controle (asr).
Door Rob van Ginneken
(Begin maart werd tijdens de
(Autosalon van Genève de nieu
we compacte Mitsubishi uit het
Limburgse Born aan het pu
ibliek voorgesteld. Codenaam:
(New Compact Car. Op de Ned-
(car productieband neemt hij de
(plek over van de Carisma.
{Vorige week werd duidelijk,
{hoe Mitsubishi die leemte gaat
{opvullen: over drie maanden
{komen uit Japan geïmporteer
de Lancers sedan en wagon
naar Nederland. Directeur Mar
tin van Vught van Mitsubishi
Nederland meldt dat de Caris
ma volgend jaar uit beeld ver
dwijnt. Met hun lengte van
zo'n vier en een halve meter
vallen ze in de populaire mid
denklasse.
De nieuwe Lancer als wagon.
Een beetje een noodgreep, zo
merk je al snel. Eigenlijk zijn
deze Lancers voor Japan en de
VS ontwikkeld en daarom zoek
je tevergeefs naar een hatch-
backversie of diesel, in deze
klasse normaal gesproken de
bestsellers.
Zelfde prijs
De importeur verzacht die pijn
door de Lancer Wagon dezelfde
prijs mee te geven als de sedan.
Naar verwachting zal die ook
90 procent van de verkopen
voor zijn rekening nemen.
Voor bedragen vanaf 18.795 eu
ro koop je een ruime, modern
geüjnde stationwagen. Die ook
weg weet met vier volwassen
personen plus vakantiebagage.
Een andere troef is de uitrus
ting: lichtmetalen wielen, air
conditioning, abs, elektrisch
bedienbare ramen en centrale
deurvergrendeling met af
standsbediening. Ook de rela
tief sterke (98 pk) 1.6 liter ba
sismotor mag er zijn.
Voor net onder de twintig mil
le komt er een sportversie van
de 1.6 Wagon met grote wie
len, sportstuur en - stoelen en
een leuker dashboard.
Over wansmaak valt niet te twis
ten, dacht ik. Dat was voordat
ik de website van Zimmer Mo
tor Cars had bezocht. De Golden
Spirit van de Amerikaanse automaker uit
Syracuse NY tart toch wel de grenzen van
het betamelijke.
Het wemelt in autoland van de paradijsvo
gelachtige fabrikanten. In de Verenigde
Staten zijn er nogal wat merken die 'exclu
sieve' auto's in elkaar schroeven. Zimmer
's zo'n fabrikant. Op basis van de Ford
Mustang bouwt de onderneming rijdende
exclusieve praalgraven. Zimmer maakt
maximaal dertig Golden Spirit's per jaar.
Ik kan me voorstellen dat op deze aardbol
tuet meer mensen te vinden zijn die zo'n
gedrocht in hun parkeergarage willen stal
len. Een Zimmer gedijt hoogstens in Las
Vegas of Hollywood.
dimmer past in een Amerikaanse automo
biele traditie van rijdende corso's zonder
bloemen. In het rijtje mag vooral Excali-
bur niet ontbreken, de fabrikant van weer-
ztnwekkende sleeën met meer parelmoer,
velours en verchroomd kunststof dan een
mens aankan. Wijlen Prince de Lignac had
er eentje. Zijn 'Lib' is inmiddels via eBay
geveild. Ook Bill Cosby en Frank Sinatra
ochten in een vlaag van verstandsverbij
stering een Excalibur.
Concurrentie in dit segment was er in de
jaren zeventig en tachtig volop. Stutz bij
voorbeeld bouwde monsterlijke limousi
nes die er op zijn gunstigst uitzagen als
gesmolten roze Rolls-Royce's van de Bag-
hwan.
Paul Zimmer is de aanstichter van de el
lende. Hij bouwde tot in de jaren tachtig
protserige sleeën. In 1988 ging hij failliet.
Achternaamgenoot Art Zimmer uit Syracu
se ontdekte geheel argeloos dat er auto's
bestonden met zijn achternaam. De zaken
man bouwt sinds 1998 weer spaarzaam
Zimmers Golden Spirit.
Amerikaanse toerwagens zijn helemaal
plastic fantastic. Ze proberen de jaren twin
tig en dertig te laten herleven, de jaren
dat spatborden, reservewielen, lucht-
hoorns en merkbeeldjes gemeengoed wa
ren. Zimmers en Excaliburs zijn uiterlijk
aangedikte kopieën van Mercedes' be
roemde K-modellen uit die tijd. Nog meer
chroom, nog meer leer en vooral fluores
cerende kleuren.
Het recept van een Zimmer of een Excali
bur is eenvoudig. Men neme een Ameri
kaanse sportieve auto, zoals een Ford Mus
tang, stript de auto en zet er een carrosse
rie a la Mercedes K op. Technische aanpas
singen zijn nauwelijks nodig. Hard gaat
het niet. Dat hoeft ook niet, want flaneren
in je rijdende Dame Blanche doe je juist
heel langzaam.
Art Zimmer heeft inmiddels ervaring met
automishandeling. Hij verbouwt ook Mus
tangs tot AC Cobra's, de wulpse Engelse
sportwagens uit de jaren zestig. Het resul
taat, de 'American AC Mustang', is weer
zinwekkend: de Hulk met het hoofd van
een spitsmuis.
De Golden Spirit is typisch een auto waar
in Michael Jackson zich gelukkig zou voe
len. Het zou mij niet verbazen dat hij de
halve jaarproductie opkoopt. Want welke
verblinde ziel laat zich anders in zo'n rij
dend Disneyland rondvoeren?
Toyota wil de belangstelling
voor de Corolla wat oppoken.
Daarom wordt de auto - voorlo
pig alleen de hatchback -
voortaan geleverd met een ster
kere diesel.
Ook Toyota ziet de vraag naar
diesels stijgen. Vorig jaar had
19% van alle Europese Corolla's
een dieselmotor. Dat groeit
naar 31%, is de verwachting. De
nieuwe 2.0 D-4D common rail
turbodiesel met 116 pk en 280
Nm uit de Avensis is nu ook
voor sommige Corolla's be
schikbaar. De luxe Linea Luna
D-4D kost 23.290 euro.
De huidige Corolla (uit 2001) is
de negende generatie van de
Corolla, die als modelnaam da
teert van 1966. Sinds dat jaar
zijn er 29 miljoen verkocht.
De Corolla, voortaan leverbaar
met acht airbags, heeft meer
geluidsisolerend materiaal. Bij
de hatchback zijn bovendien
de onderste draagarmen ver
nieuwd.
Andere kleine aanpassingen
aan de wielophanging resulte
ren in een stabieler rijdende
auto, waarbij de nieuwe diesel
zich alleen bij flink doortrek
ken laat horen.
Ik wil een nieuwe auto kopen en krijg bij mijn dealer een lening
tegen nul procent rente aangeboden. Dit klinkt mij erg aantrek
kelijk in de oren.
Voorlichter Pauline van den Brandhof van de Consu
mentenbond:
„Als Consumentenbond raden wij het financieren van
een auto via de dealer af. Autodealers zijn gespeciali
seerd in auto's en het verkopen daarvan, niet in finan
ciële contracten. De leningen lijken zo op het eerste oog
heel aantrekkelijk, maar zijn het in de praktijk niet. Be
denk je als consument goed dat het een reclamestunt is..
Zo kan het zijn dat je bij aanschaf nul procent rente be
taalt, maar dat is slechts voor de eerste drie maanden:
daarna betaal je een hele hoge rente. Wij adviseren men
sen dan ook om naar een bank te gaan. Een persoonlijke
lening is namelijk veel gunstiger. Een verhoogde of
tweede hypotheek is de goedkoopste manier om een au
to te financieren."
Heeft u ook een vraag?
Mail naar: Vraagenantwoord@wegener.nl
Voor meer vragen en antwoorden ga naar de website
van de krant en klik op de rubriek Auto.
Porsche neemt voor het eerst een open vierwielaange
dreven 911 Carrera in productie.
Vanaf oktober komt de Carrera 4S Cabriolet met 3.6 liter
zescilinder boxermotor en 320 pk op de markt met een
stoffen kap. Deze kan tijdens (tot 50 km/u) het rijden
elektrisch open of dicht.
ruisciit' iiiddKi umnennuit uuk een upen veisie van ue vimwiei-
aangedreven 911 Carrera 4S.
De Peugeot 206 CC is de best verkochte cabriolet van
Nederland.
Automobiles Peugeot gaat van de middenklasser 307 ook
een CC uitbrengen. Hij wordt in oktober leverbaar vanaf
29.200 euro voor de 1.6. Van maandag 16 tot en met za
terdag 21 juni staan twee Peugeots 307 CC in het Peu
geot Experience langs de A2 in Breukelen. Dat gebeurt
tijdens een tentoonstelling van vrijwel alle oude cabrio
lets die Peugeot tot op heden geproduceerd heeft.
Audi zal de kleine uit aluminium opgetrokken A2 ze
ker nog tot 2006 in productie houden.
Audi heeft ook een opvallend gekleurde A2 uitgebracht,
de A2 colour.storm. Met matzwarte kleurcontrasten en
bijpassende stoelbekleding. Dan kost hij 1.650 euro
extra. Op die manier moet de auto meer een lifestyle uit
straling krijgen. Prijzen vanaf 20.490 euro.
i
Nissan heeft een nieuwe kleine bestelwagen.
De Kubistar moet een bijdrage leveren aan de opzet
van Nissan om een marktaandeel van 5% op de Europese
bedrijfsautomarkt te halen. De Kubistar is er met twee
deuren, met of zonder ruiten achter of met achterklep
Nissan heeft met de Kubistar een nieuwe kleine besteller.
en grote ruit. Een zijdeur is ook mogelijk. De standaard
versie biedt een laadvolume van 2,75 kubieke meter,
een laadlengte van 1,67 m. en een laadvermogen van
600 kilo. De kleine besteller is vanaf oktober leverbaar.
Prijzen zijn nog niet bekend.
De Tour de France bestaat 100 jaar en iedereen die
maar iets met de Ronde te maken heeft, komt met
iets speciaals.
Giant maakt een bijzondere racefiets, de TCR 100, die
een eerbetoon moet zijn aan alle steden die in de Tour
aankomstplaats zijn geweest en alle helden die op een
Giant-racefiets successen hebben behaald. Op 4 juli
wordt de Giant bij de start van de Tour onthuld. Van de
fiets worden voor de consument slechts 100 exemplaren
gebouwd. Het prijskaartje dat hangt aan dit collectors
item is navenant: ongeveer 10.000 euro.
Van de nieuwe BMW 5 die in juli in de verkoop komt,
worden er in Nederland dit jaar hooguit 2.000 afge
zet. Meer krijgt de importeur er niet.
De eerste duizend zijn al verkocht, aldus Diederik Reits-
ma van BMW Nederland. De vijfde generatie sinds 1972
van BMW's 5-serie met zijn vergrote kofferruim komt
eerst als 530 met benzine- of dieselmotor voor 54.500
respectievelijk 56.350 euro. De BMW 5 heeft een voor
kant die compleet van aluminium is en een van de 7-se-
rie afgeleid aluminium onderstel.
Volgende week in Auto
Test: nieuwe Daihatsu Cuore.
Fietsen: de ideale vakantiefiets.
De Peilstok: hoe gaat u om met de vakantiedrukte?
Column
De Corolla profiteert van de sterke diesel uit de Toyota Avensis.
KUBISTAR