PZC
Smart gaat bij de stoere jongens
En een tweedehandsje, is dat eigenlijk wat?
Een Ami om op te vreten
Het buitensporttijdschrift Op Pad van de ANWB heeft
de Snel Safari Randonneur LX gekozen tot beste va
kantiefiets van het jaar.
De opvallend gelijnde Nissan Murano, die uitsluitend
in de VS en in Canada op de markt is, heeft een
automaat aan boord met duwbanden van Van Doorne's
Transmissie (VDT) uit Tilburg.
kennismaking
OCCASION
Sterke truck van Volvo
in samenwerking met OAutoTrack.nl
ieuwe Mitsubishi Lancer
Eigenzinnig en klein
als ze waren zaten
Smartjes altijd een
beetje in de suffe
hoek. Maar met de
spectaculaire
Roadster laat Smart
zijn tanden zien.
Het mellcgebit is
gewisseld.
De Peilstok
O
Benzinestations
Vakantiefiets van het jaar
Murano met cvt
Ford-dag Hillegom
Oude liefde roest niet
vou-
Advertentie-exploitatie:
Wnord-en Midden-Zeeland: 0118-484369;
7«euws-Vlaanderen: 0114-372770.
Redactie: 0118-484413
^w.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
postbus 18,4380 AA Vlissingen.
vrijdag 13 juni 2003
Foto Mare Bolsius
IS
Door Joop van der Pol
Daimler-Chrysler-
dochter Smart
hard op weg het
imago van het
ontsnapte botsau
tootje van zich af te schudden.
Werd de piepkleine City-coupé
vier jaar geleden met hoon en
scepsis ontvangen, de zojuist
gelanceerde Roadster en Road
ster Coupé ontmoeten onder
weg vooral bewondering en op
gestoken duimen.
En nee, de Roadster is géén
platgeslagen Smart. Goed, op pa
pier verschilt het concept nau
welijks: twee zitplaatsen, com
pacte maten, tridion-veilig-
heidskooi, achterwielaandrij
ving, driecilinder-turbomotor
tje, (half-)automatisch zesbak.
Het is allemaal bekend.
Alleen zien deze Roadster en
Roadster Coupé (met een gla
zen dakdeel achter) er veel
stoerder uit, met sportieve wel
vingen en imitatie-luchthap-
pers aan de flanken. Serieus
fun wordt het als je gaat rijden.
Want ook aan de techniek
heeft Smart gesleuteld: de
Roadsters zijn leverbaar met
een 82 pk turbomotor, en die
geeft zo'n 785 kilo wegend ma
chientje vleugels.
Mede dankzij het lage zwaarte
punt -hij is nog geen 1.20 me
ter hoog - en de verbeterde
schakelsnelheid van de zesbak,
is de Roadster op bochtige as-
faltweggetjes een heus scheurij-
zertje. De turbo blaft dan van
de pret en het autootje stuurt
bijna net zo lekker en trefzeker
als bijvoorbeeld de nieuwe Mi
ni. Bijna, want vanwege de ach
terin gemonteerde motor wil
de neus op snelheid soms een
SMART PULSE 2001
o.a. airco, radio, speciale lak
ca. 25.000 km
Nieuw: 13.416,53 euro
Kost nu: 10.850 euro
Belasting: ca. 116 euro p.j.
Beurten: elke 15.000 km, vanaf
137 euro
Oer-Smart
Smart Cabrio
Smart Roadster
Second Generation
Door Gert te Lintelo
In het Utrechtse Smart Center
kijkt een ouder echtpaar naar
een gebruikte Smart City
coupé. „We zijn kleiner gaan wo
nen en parkeren is lastig", aldus
de vriendelijke zestigers. „Boven
dien hebben we geen achterbank
meer nodig en vinden we een
Smart leuk om te zien."
Je hoeft geen yup meer te zijn om
Smart te rijden. Dat was in het be
gin wel anders. Het verhaal lijkt
op dat van de lelijke eend, de Ci
troen 2CV, die bij zijn introductie
werd verguisd. Smart tobde aan
vankelijk ook met uiterst stroeve
verkopen. Het gevolg is datje wei
nig tweedehandsjes uit die begin
periode tegenkomt. Exemplaren
vanaf bouwjaar 2000 worden wel
geregeld ingeruild op nieuwe.
Is zo'n gebruikte Smart een ver
standige aankoop? Om antwoord
op die vraag te krijgen leenden we
een poosje een Smart uit maart
2001. Het veercomfort van deze
uitgave is gelukkig verbeterd. De
vering van de eerste modellen
leek afkomstig te zijn uit een
steenfabriek. De automatisch
schakelende zesversnellingsbak is
kenmerkend voor Smart. In de
oer-Smart werkte die tergend
traag, maar bij dit jongere model
is dat ietsje beter. Haast maakt het
mechaniek nog steeds niet. Toch
voelt de sprint vlotter aan dan je
op grond van de fabrieksopgave -
0 tot 100 in 17,2 seconden - ver
wacht. Enthousiast worden we
niet van de indirecte besturing.
Het bochtgedrag is veilig, maar
nodigt niet uit tot heftig stuur-
werk. Met 120 kruisend op de
snelweg doet de 599 cc driecilin
der onopvallend zijn werk. De re
latieve rust wordt niet verstoord
door kraakjes of rammeltjes; de
ruim 25.000 afgelegde kilometers
lijken de Smart niet te deren.
„Kwaliteitsproblemen zijn er nau
welijks", zegt Smart-verkoper
Ruud Spoolder. „We drukken onze
klanten wel op het hart tijdig olie
te verversen, daar is het motortje
heel gevoelig voor. Ook moet je
het spruitstuk in de gaten hou
den, dat scheurt soms. Verder ge
ven de schakelaars op de stuurlco-
lom wel eens de geest, maar dat is
het wel zo'n beetje."
Dat de Smart-organisatie vertrou
wen heeft in haar occasions blijkt
uit een garantie van twaalf maan
den. Ook financieel lijkt de aan
schaf van zo'n eigenwijs tweezit-
tertje geen avontuur. De 'testauto'
kostte in 2001 13.416,53 euro, met
onder andere radio en airco. Nu rij
je er in weg voor 10.850 euro.
Spoolder verwacht de komende
twee jaar ongeveer dezelfde af
schrijving, niet slechter dan bij an
dere kleintjes. De bonus is het on
miskenbaar eigen gezicht van een
Smart: je wordt verliefd, of je
loopt er met een grote boog om
heen.
tikje gaan zweven. Op slecht
straatwerk gaat hij ernstig drib
belen.
Zuinig is hij ook: 1 liter op 15
kilometer met al dat gesmijt is
keurig.
Praktisch zijn de Smartsters voor
geen meter. De opbergruimte
binnen is opgeteld die van een
sigarendoos, twee penetuitjes,
een boodschappentas en een
niet te grote koffer. Maar ja:
voor ruimte koop je geen road
ster. De afwerking is netjes, al
doen sommige plastic interieur-
delen wat flodderig aan.
Opfrisbeurt
De gewone Smart, de City-
Coupé, heeft een opfrisbeurt
ondergaan. De 3-cilinder turbo
benzinemotoren zijn nu tien
pk sterker, groter en stiller.
Ook die hebben een iets vlug
ger schakelende versnellingsau
tomaat. Standaard heeft de
Smart Second Generation nu een
elektronisch stabiliteitspro
gramma dat slippen voorkomt.
Het onderstel werd verbeterd,
de stoelen zijn hoger gemon
teerd en er is elektrische stuur
bekrachtiging. De zijwindge
voeligheid en de neiging tot on
derstuur zijn gebleven. Vorig
jaar werden ruim 3000 Smarts
verkocht, tegen 2321 in 2001.
Op stapel staan snelle Brabus-
uitvoeringen van de City-Coupé
en de Roadster (100 pk) en een
vierpersoons Smart, de Forfour.
Smart City-coupé: vanaf 9.945 eu
ro (50pk).
Smart Roadster: vanaf 19.650 (62
pk), als 82 pk vanaf 24.400 euro.
Vanuit mijn keuken kijk ik op een
plas water.
In het riet is een nijver meerlcoet-
jespaar bezig met het bouwen
van een nestje. Hij sleept het materiaal
aan, zij bouwt. Ilc kijk elke dag naar de
vorderingen. Als ik weer eens een blik uit
het raam werp, wordt mijn aandacht met
een afgeleid: in de verte, aan de overkant
van de plas, zie ik een Citroen Ami 8
langskomen. Ik denk aan mijn eerste auto.
Het was niet mijn eerste liefde. Eigenlijk
kwam er helemaal geen liefde aan te pas.
Tenminste toen niet. Maar nu ik uit het
raam kijk, voel ik toch iets dat neigt naar
genegenheid. Maar in 1974? Nee.
Een gegeven paard, he. Een heel bijzonder
geschenk was het. Wanneer krijg je een
auto cadeau. Het was niet alleen dat, het
waren ook de woorden die mijn collega
van destijds sprak toen hij dat gulle ge-
haar maalcte. We werkten bij de krant. Ik
als beginneling die veel stukjes tikte, in af
wachting van een vast contract dat maar
tiet kwam. Mijn collega André was al zo
ver. Bij een vast dienstverband hoorde
toen een auto, een Daf. Dus werd zijn Ci
troen Ami overbodig. „Jij mag hem hebben",
zei André.
Hoewel ik wist dat hij de Ami niet alleen
als auto gebruikte, maar ook als onderdak
voor zijn hond Copain, was ik heel blij.
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
Hoefde ik geen klussen meer te laten
schieten omdat ik geen vervoer had. Co
pain woonde de hele dag in de Ami - mijn
collega vond het zielig om het dier alleen
thuis te laten. Copain was wél verliefd,
denk ik. Hij vond de Ami om óp te vreten,
en hij was alvast begonnen aan de achter
bank en de greep van de handrem.
Het deerde mij niet, ik had een auto!
„Wat wil je er voor?", had ilc nog gevraagd.
Niets, zei André. „En als ik straks ook een au
to van de krant krijg?" Dan moest ik hem
maar naar de sloop brengen, was het
nuchtere antwoord. Ik heb, geloof ik, niet
eens verbaasd gereageerd. Het gemak
waarmee André afstand deed van zijn auto
kon ik ook wel begrijpen. Het karretje was
behoorlijk op leeftijd, hoe oud weet ik
niet meer, het was dus half kaalgevreten,
het roestte. En ik moest het elke morgen
zelf aanduwen. We woonden destijds ne
gen hoog en ik zette de Ami altijd strate
gisch neer op de parkeerplaats. Dan had ik
's morgens wat ruimte om hem aan te du
wen. Moet een leuk schouwspel zijn ge
weest voor mijn medeflatbewoners: na
een korte aanloop sprong ik soepel op het
zachte kussen van de stoel, zette hem in
z'n twee en tufte de hoek om, naar mijn
werk. Ik reed meestal om, via de autoweg
de stad uit en dan weer terug. Dat had als
voordeel dat ik de Ami de rest van de dag
zonder duwen aan de praat kreeg. Nam ik
de kortste weg naar de krant, dan lukte
dat niet. Ik heb geen papieren laten over
schrijven en al de drie maanden dat ik er
in reed heb ik de auto ook niet verzekerd.
Niet bij nagedacht, later ben ik wel ge
schrokken van die domme fout.
Maar dat was, achteraf, niet het ergste.
Een Ami 8 zet je niet bij het grof vuil. Dat
heb ik wel gedaan. Ik besefte pas veel later
dat ik daarmee een doodzonde had be
gaan. Sorry, Ami-vrienden, het spijt me.
De nieuwe trekker die Volvo op
de markt brengt, is de sterkste
die de vrachtwagenbouwer ooit
in productie nam. De FH16
heeft een turbodieselmotor met
een inhoud van liefst 16,1 liter.
De zescilinder lijnmotor met
vier kleppen per cilinder en
twee bovenliggende nokkenas-
sen levert 550 of naar wens 610
pk. De trekkracht beloopt het
astronomische getal van 2.500
tot 2.800 Nm bij toerentallen
tussen slechts 950 en 1.500.
Volgens Volvo is er geweldig
gesleuteld aan de veiligheid
van de zware truclc. Hij kent
bijvoorbeeld adaptieve cruise
control, die automatisch af
stand houdt tot de voorligger.
Dat systeem maakt zijn opmars
in luxe personenauto's en
maakt gebruik van zogenaamd
Doppler radar.
De FH16 heeft ook elektroni
sche stabiliteitsbewaking (esp),
die helpt voorkomen dat hij
kantelt of schaart.
A De grote vakantie-uittocht komt eraan.
Maar voordat die verdiende rust neer
daalt, moeten eerst de kilometerslange rijen
auto's in slakkengang naar het zuiden wor
den omzeild. Wie er werk van maakt komt
uitgerust en zonder al te veel tijdverlies aan.
We zijn benieuwd hoe u omgaat met de
drukte op de weg. Helpt eerder of later
weggaan? Is een alternatieve route de oplos
sing of tart u het noodlot? Kijk ook voor
meer informatie over autovakanties in de
uitgebreide Reizenspecial zaterdag in deze
krant. Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van deze krant en
klik op de rubriek Auto
Vorige week vroegen wij u waarop u een
benzinestation uitkiest. De brandstofprijzen,
afstand en spaarmogelijkheden blijken erg
belangrijk voor de automobilist.
Waar let u op bij
het tanken?
O (Brandstof-)prijzen 59%
O Spaarmogelijkheden 11%
Q Afstand 10%
Q Auto van de zaak 7%
Het maakt me niets uit 5%
Q Service 3%
O Op de drukte 3%
O Aantal pompen 2%
Chiel Seinen, woordvoerder van marktleider Shell,
ziet de rol van de prijzen weer toenemen. "Wij mer
ken in deze onzekere tijd dat de Nederlander op de klein
tjes let en dus ook op de kosten voor een volle tank. Een
hoge notering voor de spaarmogelijkheden wekt geen
verbazing. In vergelijking met andere landen is Neder
land een typisch 'spaarland'. Wij proberen daar met onze
zegels en airmiles zo goed mogelijk op in te springen.
Ook verwachten wij veel van de 'uitgeklede variant', on
bemande pompen waarbij men direct met de pin kan be
talen. Toch zal het benzinestation zoals wij dat nu ken
nen, dus met personeel, servic en andere faciliteiten,
altijd blijven bestaan."
De Snel Safari Randonneur LX
De redactie van het blad komt tot de keuze vanwege de
degelijke afmontage en de klassieke stalen bouw. De Ko-
ga Miyata Traveller, die in eerdere tests nog als winnaar
uit de bus kwam, werd nu tweede.
Nissan heeft nog altijd geen plannen de bijzonder ogen
de luxe terreinwagen in Europa op de markt te brengen.
De Nissan Murano, genoemd naar Venetiaans glaswerk, heeft
een apart, gebeeldhouwd uiterlijk.
VDT is trots op de toepassing omdat het aangeeft dat de
duwbandentechniek ook toepasbaar is in vierwielaange-
dreven auto's met flinke vermogens. VDT-topman Emery
Hendriks denkt, dat de Murano een belangrijke bijdrage
levert aan de doorbraak van de cvt-automaat in Noord-
Amerika.
In en rond het Ford Museum van Den Hartogh aan de
Haarlemmerstraat in Hillegom is zondag een hele
stoet oude Fords te bekijken.
Een dag later is het precies 100 jaar geleden dat Henry
Ford de Ford Motor Company oprichtte. In Hillegom ko
men bezitters van A- en T-Fords, het V8 Register en de
Lincoln Continental Club bijeen voor een bollenstreek-
rit. In het museum zijn films te zien over de Fordhisto
rie en een particuliere verzameling schaalmodellen. De
dag duurt van 10.00 tot 17.00 uur. Het museum is deze
maand en in juli en augustus elke woensdag tot en met
zondag op dezelfde tijden open.
Volvo's FH16 met de grootste cabine,