PZC „we WK UK: mmva»? f Wachten op betere tijden bij grens India en Pakistan Britten kiezen voor isolement De kluizenaars van Svilos In centrum van Britse hoofdstad heeft de bus de auto verdrongen Drie nieuwe bussen per dag .in tmwtomrm süjmf 11 juni 1953 woensdag 11 juni 2003 Telefoon Tol in Londen blijkt groot succes De tolheffing in het cen trum van Londen blijkt meer succes te hebben dan zelfs burgemeester Ken Livingstone dacht. Vooral particuliere automobilis ten lijken de stad te mij den. Gevolg is dat het ver keer weer rijdt, ook in winkelstraten als Oxford Street en Regent Street. De bus is tegenwoordig zelfs sneller dan de over volle metro, de Under ground. door Louis Burgers De veranderingen zijn eigen lijk maar heel klein. De ge middelde snelheid van het ver keer nam in Londen in drie maanden toe van 14 naar 18 ki lometer per uur. Enkele duizen den automobilisten zijn overge stapt op de bus, en een kleiner aantal op de Underground. Doordat het aantal opstoppin gen met veertig procent is ge daald, komen de rode dubbel dekkers tegenwoordig in een ongekend hoog tempo voorrij den. Nieuwe bussen, nieuwe routes en geen hogere prijzen; het openbaar vervoer wint het in de Britse hoofdstad glansrijk van de auto. Toen de Londense burgemeester Ken Livingstone twee jaar gele den gekozen werd met de belof te tol te gaan heffen om zo de fi les te verminderen, stak er een storm van protest op. Maar op 17 februari van dit jaar had hij ruim 700 camera's geïnstal leerd, computers aangesloten en een enorme informatiecampag ne beëindigd. Hij beloofde min der files en opstoppingen en beter busvervoer. Dat heeft hij bereikt. Als Nederlandse steden ook tol willen gaan heffen, is het erg be langrijk dat ze een alternatief voor de auto bieden. Vanaf de allereerste dag hebben wij meer bussen ingezet en knelpunten op de rondwegen buiten de tol- zone opgelost. Daardoor merkte ook de automobilist dat er iets veranderd was", zegt Graham Goodwin van Transport for London (TfL). Deze gemeentelijke afdeling Verkeer en Vervoer zag het auto verkeer in de eerste week na in voering van de zogenoemde 'congestion charge' van vijf pond (zeven euro), in de school vakantie, met een kwart ver minderen. De week daarop bleek de daling nog altijd twin tig procent, en - tot verrassing van velen - het bleef op dat ni veau. In het centrum van Lon den kun je nu parkeerplaatsen in overvloed vinden. De kosten ervan zijn hoog en de politiever ordening verbiedt het om je auto de hele dag op dezelfde plek te laten staan. Wanneer een automobilist tus sen 7 uur en 1830 uur (maandag tot vrijdag) het tolgebied, lo pend van Hyde Park (Park Lane), Madame Tussauds (Ma- rylebone), Tower Bridge, Ele phant Castle en Victoria-sta tion, binnenrijdt wordt zijn nummerbord gefotografeerd. Hij krijgt de gelegenheid om tot uiterlijk tien uur 's avonds te be talen. Doet hij dat niet, dan heeft hij nog enkele weken tijd een ver hoogd tarief te betalen, anders volgt een boete. Overigens moe ten ook buitenlanders betalen. TfL heeft een incassobureau in de arm genomen die in elk Euro pees land boetes kan innen. Het autoverkeer daalde als ge volg van deze maatregelen zo drastisch dat tal van kleine win keliers klagen dat er nauwelijks nog klanten langskomen. Li vingstone heeft daarom de be stuurders van de wijken rond het centrum gevraagd hun par keertarieven te verlagen, zodat automobilisten eerder geneigd zijn om daar hun auto overdag te stallen. Anderen stellen voor het betalen van de tol te beper ken tot een uur 's middags. Daardoor zouden alleen de fo renzen getroffen worden, en niet langer ook het winkelende pu bliek. Livingstone's politieke tegen pool Steve Norris, conservatief kandidaat voor het burgemees terschap én fel tegenstander van de tolheffing, heeft inmid dels eieren voor zijn geld geko zen. Hij is bereid de tol te handha ven, zij het met aanpassingen. Overigens heeft Livingstone al laten weten in een nieuwe perio de de zone uit te willen breiden tot Chelsea en Kensington, aan de zuidkant van Hyde Park. De opzet van de tol is eigenlijk heel simpel. Er wordt geen ge bruik gemaakt van moderne, satelliet gestuurde systemen maar van digitale camera's die informatie naar centrale com puters sturen. Bij elke invalsweg - hoe klein ook - staan camera's. Binnen het tolgebied van acht vierkante ki lometer (3 procent van de totale oppervlakte van Londen) staan ook nog (mobiele) camera's. Niemand kan de lens ontlopen. Goodwin: „Wij gaan ervan uit dat wanneer iemand drie keer per week de stad inrijdt, de kans dat hij ontsnapt een op tiendui zend is." GPD Elke dag worden in Londen drie nieuwe, moderne bussen in ge bruik genomen. Ze dienen als vervanging voor de vijftig jaar oude Routemasters, de traditionele rode dubbeldekkers met open instap aan de achterzij de. Deze oude bussen, hoe karakteristiek ook, zullen over enkele ja ren allemaal verdwenen zijn. Hooguit blijven er enkele rondrijden voor de toeristen. De nieuwe bussen, zowel dubbeldekkers als gelede (harmoni- ca-)bussen, zijn veel beter toegankelijk voor gehandicapten. Daar naast zijn ze een stuk comfortabeler. Het effect van de tolheffing is duidelijk zichtbaar in winkelstraten als Oxford en Regent Street, die op sommige momenten volstaan met bussen. Transport for London (TfL) is twaalf nieuwe routes gestart. Enkele ervan zijn bedoeld om forenzen van grote afstand het cen trum binnen te brengen, zoals de nieuwe lijn 148 die van Shepherds Bush (in het westen) naar Camberwell in het zuidoosten rijdt. Tot voor enkele jaren moesten lijnen juist worden ingekort, omdat veel bussen vaststonden in de eeuwigdurende files.GPD door Harald Doornbos Het is niet de laatste ben zinepomp, maar het laatste biertje voor de grens dat mensen aantrekt. „Hon derd meter verderop begint Pakistan en daar is alcohol verboden", zegt Galdip Singh, die een terras heeft in gericht aan de Indiase zijde van de uitgestorven grens post met Pakistan, in het ver deelde dorpje Wagah. De extreme hitte van 47 gra den en het feit dat Pakistan een steenworp verderop ligt, zorgt ervoor dat bier hier po pulair is bij de vijf of zes mensen die dagelijks de grens passeren. Reizigers die naar Pakistan gaan drinken er hun laatste pilsj e en toeris ten die uit Pakistan komen slaan hier hun eerste achter over. „Die laatste groep wil nog wel eens heel enthousiast op me afstormen, want ze zijn wekenlang gedwongen geheelonthouders geweest", grinnikt hij Maar toch, vijf of zes reizi gers per dag, is dat niet een beetje weinig? „Absoluut", beaamt Singh. „De grens is al anderhalf jaar dicht voor In diërs en Pakistanen en wes terse toeristen komen hier nauwelijks nog. Dat is finan cieel een behoorlijk drama voor me." Ondanks recente ontspan ningsmaatregelen van de twee aartsvijanden India en Pakistan, wil het nog altijd niet vlotten met de toenade ring. Eerdere afspraken ten spijt is de grens nog altijd niet open. En er is nog geen enkel zicht op een topont moeting tussen de Indiase premier Vajpayee en de Pa kistaanse president Moes- harraf. De grensovergang van Wa gah is de enige overgang tus sen beide landen die nog open is. Tenminste, voor bui tenlanders. Voor Indiërs en Pakistanen blijft hij geslo ten. Links en rechts van de vier meter brede doorgang zijn hekken neergezet die de hele 2500 kilometer lange In- diase-Pakistaanse grens af grendelen. Langs de hekken liggen de mijnenvelden. Het is zo goed als onmogelijk om illegaal de grens over te ste ken. Terraseigenaar Singh, die tot de Sikh-bevolkingsgroep be hoort, mag dan een beetje grappen over het strikte an- ti-alcoholbeleid van het moslimbuurland, het bete kent niet dat hij een hekel heeft aan Pakistan. „Nee hoor", zegt hij, „Pakistanen zijn ook mensen, net als wij." Zijn wens is om het land bin nenkort te bezoeken. „Ik heb er familie die ik al tien jaar niet gezien heb. Het zijn de politici die altijd weer pro blemen maken." Aan de andere kant van de grens zit Mohammed Latif al klaar om iedereen die de grens overkomt zijn drankjes aan te bieden. Omdat er da gelijks maar een stuk of zes mensen de grens passeren, krijg je van Latif een presi dentiële behandeling. „Vre de zij met je, neem wat te drinken, koop een boek, we hebben zelfs hamburgers", roept hij enthousiast uit. Ook hier is het natuurlijk bloed heet. En het klopt wat Singh aan de Indiase zijde had ge zegd; alcohol is hier verbo den. „We hebben wel alco hol-vrij bier", probeert Latif nog. Maar Pakistan mag dan geen alcohol hebben, rund vlees is er wel. „Dat hebben ze weer niet in India, waar de koe heilig is", lacht Latif. Maar ondanks de paar ver schillen, heeft ook Latif een droevig verhaal te vertellen. Net als bij Singh is zijn han deltje ingestort sinds de grens dicht is. „Ik verkoop per dag een paar glazen cola en een keer per maand een boek. Het is om te janken. En ik moet negen kinderen on derhouden." GPD De woorden van Gordon Brown klonken maandag overtuigend ge noeg. Het is 'onze patriottische plicht' toe te treden tot de euro. Het is in ons 'nationale economische belang', en 'toetreding is goed voor het Britse publiek'. In feite hield Brown zes jaar geleden een verge lijkbaar verhaal en vervolgens werd het stil. De kans is groot dat na een kort debat over de euro de Britten opnieuw met de rug naar Eu ropa gaan staan. door Louis Burgers Economische voorspellingen of berekeningen zijn altijd omgeven met de nodige twijfels. Wanneer iemand als de Britse minister van Financiën Gordon Brown dus vijf voorwaarden stelt om 'helder en zonder enige twijfel' vast te stellen of het land de euro kan omarmen, dan is duidelijk dat hij eigenlijk niets voelt voor toetreding. Zes jaar geleden kwam Brown met zijn vijf tests. Maandag middag moest hij in het Lon dense parlement toegeven dat er nog maar weinig van terecht is gekomen. Als een doekje voor het bloeden kondigde hij aan in april opnieuw naar de voor waarden te kijken om eventueel volgend najaar een referendum te kunnen houden. In Westmin ster gelooft echter bijna nie mand dat hij serieus denkt in tien maanden tijd het land te kunnen klaarstomen voor de euro. Het klinkt, om het dagblad The Independent te citeren, wel erg veel als het haast gebruikelijke: „Beginnen jullie maar vast, we halen jullie wel in - als we dat willen." Vooralsnog wil Groot- Brittannië niet: uit peilingen blijkt de laatste maanden een groeiende afkeer van de euro. Dat wordt vooral in de hand ge werkt door verhalen in de pers die consequent alleen de nega tieve kanten van de eenheids munt benadrukken. Alleen al het gegeven dat invoe ring van de euro door Londen wordt bekeken in termen van economie, geeft aan dat Brown en premier Blair geen politieke beslissing kunnen nemen. Ten eerste zijn zij het onderling niet eens: Blair wil graag toetreden; Brown wil het uitstellen. Ook weten zij dat een positieve be slissing leidt tot een onsmakelij ke, felle anti-Labour campagne door delen van de schandaal pers. Uitstel van de beslissing ligt daarom voor de hand. Gisteren wilden Blair en Brown de Britse pers op een persconfe rentie overtuigen dat hun 'euro- hart' op de juiste plaats zit. Het is de start geworden van een in tensieve campagne om het Brit se publiek te overtuigen van de voordelen van toetreding. Het is nog maar de vraag of zij daarin zullen slagen. De Britten vinden nu eenmaal alles dat van het continent komt beneden hun waardigheid. Dat geldt helemaal voor de euro die onomwonden wordt gezien als een poging van Duitsland en Frankrijk om de Britten hun soevereiniteit af te pakken. In de Europese Conventie, die op dit moment werkt aan een EU Grondwet, zien zij een verdere poging. In feite zijn zij nog steeds niet gewend aan het Eu ropese concept dat regels voort durend kunnen worden aange past, als de omstandigheden zich wijzigen. Britse clubs - en de Britten zien de EU vooral als een club - kennen nu eenmaal regels die vaak in honderd jaar niet veranderen. De aankondiging van Brown maandag volgde op wekenlan ge, intensieve onderhandelin gen met Blair. Niet voor niets lekte vorige week de brief uit waarbij Blair en Brown in 1994 afspraken dat Blair de eerste premier-kandidaat zou zijn. Daarvoor moest hij accepteren dat op financieel en sociaal ter rein Brown het voor het zeggen zou krijgen, en de eerste kandi daat zou zijn om hem op te vol gen. In dat licht bezien is de voorzichtigheid waarmee Brown de kwestie van de euro benadert meer dan logisch. De onderlinge strijd betekent wel dat de Britten opnieuw van een afstand zullen toekijken hoe Europa zich ontwikkelt. Uitstel zal toetreding alleen maar moeilijker maken, ook al omdat de conservatieve oppositie de euro afwijst. Delen van de To ries willen zelfs helemaal uit de EU treden. Zo bezien hadden Blair en Brown er goed aan gedaan maandag een politieke beslis sing aan te kondigen. De nu ge uite, vage economische argu menten zorgen er alleen maar voor dat de afstand tussen hun land en de rest van Europa weer wat groter wordt. GPD In het Servische dorp Svilos praten de kinderen met een Kroatisch accent. foto Cees van Zweeden/GPD door Cees van Zweeden Met zijn orthodoxe kerk en het monu ment voor de gevallen partizanen lijkt Svilos een volkomen normaal Servisch dorp. Maar kinderen op straat begroeten el kaar met 'bog', het Kroatisch voor 'hallo', en spreken in een Kroatisch dialect. Dat is niet omdat zij Kroaten zijn, want de bevolking van Svilos bestaat voor 99 procent uit etni sche Serviërs. Maar het dorp is al meer dan twintig jaar verstoken van Servische radio en televisie. Desenka Mrvacin (50), de vrouwelijke bur gemeester, laat horen wat zij op haar tran sistorradio zoal kan ontvangen. Radio Za greb uit Kroatië klinkt het helderst, maar ook zenders uit Hongarije, Macedonië en Bosnië zijn goed te verstaan. Als ze probeert af te stemmen op Radio Belgrado, klinkt slechts geruis. „En met de televisie is het precies hetzelfde", zegt ze. „Het enige wat doorkomt zijn de Kroatische zenders." Dat is curieus, want Svilos is van Belgrado gescheiden door amper tachtig kilometer asfalt, terwijl Zagreb driehonderd kilome ter ver is. Maar het dorp ligt in een nauwe vallei die haaks ligt op de majestueuze Do- nau, de rivier die Kroatië en Servië ver bindt. Door een speling der geografie blijft Svilos verstoken van Servische radio-en te levisiesignalen. „Dat wij aangewezen zijn op de Kroatische televisie, is tamelijk wrang", meent Mrva cin. „De Kroaten vermoordden tijdens de laatste wereldoorlog in dit dorp 138 men sen. En nu spreken onze kinderen met een Kroatisch accent, en kijken ze naar Kroati sche voetbalwedstrijden. Als ze het Servi sche team willen zien spelen, moeten ze naar Cerevic, het volgende dorp." Al in de jaren tachtig, toen Joegoslavië nog Joegoslavië was, bracht een Kroatische krant een reportage over het dorp. „We wei gerden toen kijkgeld te betalen aan Belgra do", zegt Mrvacin. „De Kroatische corres pondent legde dat uit als een daad van verzet tegen het regime." Als de weergoden buitengewoon gunstig gestemd waren, wilde in die tijd nog wel eens ernstig verwrongen beeld uit Belgrado op de buis komen, maar sinds 1999 is zelfs dat verleden tijd. In dat jaar vond de Navo het nodig de antenne te bombarderen die 8 kilometer van Svilos stond. Dankzij de Kroatische radio en televisie blijven de 360 inwoners van het dorp echter goed geïnformeerd over hun Servië. „De Kroaten laten geen kans onbenut om de ne gatieve feiten voor het voetlicht te bren gen", zegt Mrvacin. „Op 24 maart 1999 meldden ze om half acht 's avonds dat wij die dag gebombardeerd zouden worden. De Servische televisie bracht het nieuws pas uren later, nadat de eerste bommen waren ingeslagen." Behalve van radio en televisie is Svilos ook verstoken van telefoon. Er is slechts één vaste telefoon, die meestal buiten bedrijf is, en een gsm-signaal vermag het dorp niet te bereiken. Zelf heeft de burgemeester een grote anten ne op haar huis laten zetten, die het gsm- signaal moet binnenhalen. „Maar dat werkt soms dagen achtereen niet. Vorige week werd mijn buurvrouw, wier beide benen ge amputeerd zijn, ernstig ziek. Toen de ambu lance eindelijk kwam, was ze bijna dood." Als iemand overlijdt, is er ook geen postbo de om de rouwkaarten te bezorgen. „We moeten onze post in het volgende dorp op halen", zegt de burgemeester.,De postbode komt hier niet, zelfs niet om telegrammen te bezorgen." De uitweg uit het isolement is een glasvezel kabel, die het telecommunicatiebedrijf de 360 kluizenaars van Svilos heeft aangebo den. Met die kabel zou ieder huis over een telefoonlijn en de nationale televisiezen ders kunnen beschikken, om nog maar te zwijgen over zoiets ongehoords als internet. Maar het probleem is geld. De meeste dor pelingen leven van kleine stukjes land, waar soms niet meer dan één zielige koe op graast. Wel heeft het Franse concern Lafarge een nabijgelegen cementfabriek gekocht, waar een aantal mensen nu een redelijk inkomen verdient. „Ze willen de glasvezelkabel al leen aanleggen als iedereen meedoet", zegt Mrvacin. „Maar 500 tot 1000 euro is voor de meeste huishoudens hier onbetaalbaar." GPD VAN GOGH - Op een kunst- Veiling in Dordrecht is het schilderij Schemering van Vincent van Gogh voor 4200 gulden van de hand gegaan. Een paneeltje van Jeroen Bosch, voorstellende de Ver zoeking van de Heilige Anto- nius, werd geveild voor 2000 gulden. ZWAKKE ZWALUWEN - De aanhoudend lage temperatuur eist zijn tol onder de zwaluwen in Zeeland. Sommigen tuime len van hun zitplaats, andere zwaluwen kunnen zo worden opgepakt. Ook worden dode exemplaren gevonden. Door de koude zijn er weinig insecten en leiden dé vogels honger. Volgens sommige mensen heeft ook het bespui ten met landbouwgif van boomgaarden een schadelijke invloed op de zwaluwstand. BADHUIS - Het Groette Kruis te Breskens wil een openbaar badhuis in het dorp bouwen. Burgemeester en wethouders juichen het plan toe. GOLFBAAN - In Domburg wordt binnenkort begonnen met de aanleg van een golf baan. Het geld hiervoor is door particulieren bijeengebracht. PZC Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bossoher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AAVIissingen Tel. (0118) 484000 Fax:(0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118)484000 Fax. (0118)470102 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)273000 Fax. (0113) 273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Temeuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115) 645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114) 372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst. 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2,00) per maand 20.50 per kwartaal: 55,10 per jaar: €209.90 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag:€ 1,10 zaterdag: 1.65 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100 Personeelsadvertenties: Tel. (0118) 484240 Fax(0118)470100 Rubrieksadvertenties (kleintjes) Tel. (0118) 484321 Fax: (0118) 484370 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0118) 484369 Fax: (0118) 484309 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114) 372770 Fax:(0114)372771 lnternet:www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat-wordt gebruikt voor onze (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij; PZC. afdeling lezersservice, Postbus 3229,4800 MB Breda Behoort tot lUSQEnSr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4