PZC
„we WK UK:
mmva»?
f
Wachten op betere
tijden bij grens
India en Pakistan
Britten kiezen
voor isolement
De kluizenaars van Svilos
In centrum van Britse hoofdstad heeft de bus de auto verdrongen
Drie nieuwe bussen per dag
.in tmwtomrm süjmf
11 juni 1953
woensdag 11 juni 2003
Telefoon
Tol in Londen blijkt groot succes
De tolheffing in het cen
trum van Londen blijkt
meer succes te hebben dan
zelfs burgemeester Ken
Livingstone dacht. Vooral
particuliere automobilis
ten lijken de stad te mij
den. Gevolg is dat het ver
keer weer rijdt, ook in
winkelstraten als Oxford
Street en Regent Street.
De bus is tegenwoordig
zelfs sneller dan de over
volle metro, de Under
ground.
door Louis Burgers
De veranderingen zijn eigen
lijk maar heel klein. De ge
middelde snelheid van het ver
keer nam in Londen in drie
maanden toe van 14 naar 18 ki
lometer per uur. Enkele duizen
den automobilisten zijn overge
stapt op de bus, en een kleiner
aantal op de Underground.
Doordat het aantal opstoppin
gen met veertig procent is ge
daald, komen de rode dubbel
dekkers tegenwoordig in een
ongekend hoog tempo voorrij
den. Nieuwe bussen, nieuwe
routes en geen hogere prijzen;
het openbaar vervoer wint het
in de Britse hoofdstad glansrijk
van de auto.
Toen de Londense burgemeester
Ken Livingstone twee jaar gele
den gekozen werd met de belof
te tol te gaan heffen om zo de fi
les te verminderen, stak er een
storm van protest op. Maar op
17 februari van dit jaar had hij
ruim 700 camera's geïnstal
leerd, computers aangesloten en
een enorme informatiecampag
ne beëindigd. Hij beloofde min
der files en opstoppingen en
beter busvervoer. Dat heeft hij
bereikt.
Als Nederlandse steden ook tol
willen gaan heffen, is het erg be
langrijk dat ze een alternatief
voor de auto bieden. Vanaf de
allereerste dag hebben wij meer
bussen ingezet en knelpunten
op de rondwegen buiten de tol-
zone opgelost. Daardoor merkte
ook de automobilist dat er iets
veranderd was", zegt Graham
Goodwin van Transport for
London (TfL).
Deze gemeentelijke afdeling
Verkeer en Vervoer zag het auto
verkeer in de eerste week na in
voering van de zogenoemde
'congestion charge' van vijf
pond (zeven euro), in de school
vakantie, met een kwart ver
minderen. De week daarop
bleek de daling nog altijd twin
tig procent, en - tot verrassing
van velen - het bleef op dat ni
veau. In het centrum van Lon
den kun je nu parkeerplaatsen
in overvloed vinden. De kosten
ervan zijn hoog en de politiever
ordening verbiedt het om je auto
de hele dag op dezelfde plek te
laten staan.
Wanneer een automobilist tus
sen 7 uur en 1830 uur (maandag
tot vrijdag) het tolgebied, lo
pend van Hyde Park (Park
Lane), Madame Tussauds (Ma-
rylebone), Tower Bridge, Ele
phant Castle en Victoria-sta
tion, binnenrijdt wordt zijn
nummerbord gefotografeerd.
Hij krijgt de gelegenheid om tot
uiterlijk tien uur 's avonds te be
talen.
Doet hij dat niet, dan heeft hij
nog enkele weken tijd een ver
hoogd tarief te betalen, anders
volgt een boete. Overigens moe
ten ook buitenlanders betalen.
TfL heeft een incassobureau in
de arm genomen die in elk Euro
pees land boetes kan innen.
Het autoverkeer daalde als ge
volg van deze maatregelen zo
drastisch dat tal van kleine win
keliers klagen dat er nauwelijks
nog klanten langskomen. Li
vingstone heeft daarom de be
stuurders van de wijken rond
het centrum gevraagd hun par
keertarieven te verlagen, zodat
automobilisten eerder geneigd
zijn om daar hun auto overdag
te stallen. Anderen stellen voor
het betalen van de tol te beper
ken tot een uur 's middags.
Daardoor zouden alleen de fo
renzen getroffen worden, en niet
langer ook het winkelende pu
bliek.
Livingstone's politieke tegen
pool Steve Norris, conservatief
kandidaat voor het burgemees
terschap én fel tegenstander
van de tolheffing, heeft inmid
dels eieren voor zijn geld geko
zen.
Hij is bereid de tol te handha
ven, zij het met aanpassingen.
Overigens heeft Livingstone al
laten weten in een nieuwe perio
de de zone uit te willen breiden
tot Chelsea en Kensington, aan
de zuidkant van Hyde Park.
De opzet van de tol is eigenlijk
heel simpel. Er wordt geen ge
bruik gemaakt van moderne,
satelliet gestuurde systemen
maar van digitale camera's die
informatie naar centrale com
puters sturen.
Bij elke invalsweg - hoe klein
ook - staan camera's. Binnen het
tolgebied van acht vierkante ki
lometer (3 procent van de totale
oppervlakte van Londen) staan
ook nog (mobiele) camera's.
Niemand kan de lens ontlopen.
Goodwin: „Wij gaan ervan uit
dat wanneer iemand drie keer
per week de stad inrijdt, de kans
dat hij ontsnapt een op tiendui
zend is." GPD
Elke dag worden in Londen drie nieuwe, moderne bussen in ge
bruik genomen.
Ze dienen als vervanging voor de vijftig jaar oude Routemasters, de
traditionele rode dubbeldekkers met open instap aan de achterzij
de. Deze oude bussen, hoe karakteristiek ook, zullen over enkele ja
ren allemaal verdwenen zijn. Hooguit blijven er enkele rondrijden
voor de toeristen.
De nieuwe bussen, zowel dubbeldekkers als gelede (harmoni-
ca-)bussen, zijn veel beter toegankelijk voor gehandicapten. Daar
naast zijn ze een stuk comfortabeler.
Het effect van de tolheffing is duidelijk zichtbaar in winkelstraten
als Oxford en Regent Street, die op sommige momenten volstaan
met bussen. Transport for London (TfL) is twaalf nieuwe routes
gestart.
Enkele ervan zijn bedoeld om forenzen van grote afstand het cen
trum binnen te brengen, zoals de nieuwe lijn 148 die van Shepherds
Bush (in het westen) naar Camberwell in het zuidoosten rijdt.
Tot voor enkele jaren moesten lijnen juist worden ingekort, omdat
veel bussen vaststonden in de eeuwigdurende files.GPD
door Harald Doornbos
Het is niet de laatste ben
zinepomp, maar het
laatste biertje voor de grens
dat mensen aantrekt. „Hon
derd meter verderop begint
Pakistan en daar is alcohol
verboden", zegt Galdip
Singh, die een terras heeft in
gericht aan de Indiase zijde
van de uitgestorven grens
post met Pakistan, in het ver
deelde dorpje Wagah.
De extreme hitte van 47 gra
den en het feit dat Pakistan
een steenworp verderop ligt,
zorgt ervoor dat bier hier po
pulair is bij de vijf of zes
mensen die dagelijks de
grens passeren. Reizigers die
naar Pakistan gaan drinken
er hun laatste pilsj e en toeris
ten die uit Pakistan komen
slaan hier hun eerste achter
over. „Die laatste groep wil
nog wel eens heel enthousiast
op me afstormen, want ze
zijn wekenlang gedwongen
geheelonthouders geweest",
grinnikt hij
Maar toch, vijf of zes reizi
gers per dag, is dat niet een
beetje weinig? „Absoluut",
beaamt Singh. „De grens is al
anderhalf jaar dicht voor In
diërs en Pakistanen en wes
terse toeristen komen hier
nauwelijks nog. Dat is finan
cieel een behoorlijk drama
voor me."
Ondanks recente ontspan
ningsmaatregelen van de
twee aartsvijanden India en
Pakistan, wil het nog altijd
niet vlotten met de toenade
ring. Eerdere afspraken ten
spijt is de grens nog altijd
niet open. En er is nog geen
enkel zicht op een topont
moeting tussen de Indiase
premier Vajpayee en de Pa
kistaanse president Moes-
harraf.
De grensovergang van Wa
gah is de enige overgang tus
sen beide landen die nog
open is. Tenminste, voor bui
tenlanders. Voor Indiërs en
Pakistanen blijft hij geslo
ten. Links en rechts van de
vier meter brede doorgang
zijn hekken neergezet die de
hele 2500 kilometer lange In-
diase-Pakistaanse grens af
grendelen. Langs de hekken
liggen de mijnenvelden. Het
is zo goed als onmogelijk om
illegaal de grens over te ste
ken.
Terraseigenaar Singh, die tot
de Sikh-bevolkingsgroep be
hoort, mag dan een beetje
grappen over het strikte an-
ti-alcoholbeleid van het
moslimbuurland, het bete
kent niet dat hij een hekel
heeft aan Pakistan. „Nee
hoor", zegt hij, „Pakistanen
zijn ook mensen, net als wij."
Zijn wens is om het land bin
nenkort te bezoeken. „Ik heb
er familie die ik al tien jaar
niet gezien heb. Het zijn de
politici die altijd weer pro
blemen maken."
Aan de andere kant van de
grens zit Mohammed Latif al
klaar om iedereen die de
grens overkomt zijn drankjes
aan te bieden. Omdat er da
gelijks maar een stuk of zes
mensen de grens passeren,
krijg je van Latif een presi
dentiële behandeling. „Vre
de zij met je, neem wat te
drinken, koop een boek, we
hebben zelfs hamburgers",
roept hij enthousiast uit. Ook
hier is het natuurlijk bloed
heet. En het klopt wat Singh
aan de Indiase zijde had ge
zegd; alcohol is hier verbo
den. „We hebben wel alco
hol-vrij bier", probeert Latif
nog. Maar Pakistan mag dan
geen alcohol hebben, rund
vlees is er wel. „Dat hebben
ze weer niet in India, waar de
koe heilig is", lacht Latif.
Maar ondanks de paar ver
schillen, heeft ook Latif een
droevig verhaal te vertellen.
Net als bij Singh is zijn han
deltje ingestort sinds de
grens dicht is. „Ik verkoop
per dag een paar glazen cola
en een keer per maand een
boek. Het is om te janken. En
ik moet negen kinderen on
derhouden." GPD
De woorden van Gordon Brown klonken maandag overtuigend ge
noeg. Het is 'onze patriottische plicht' toe te treden tot de euro. Het
is in ons 'nationale economische belang', en 'toetreding is goed voor
het Britse publiek'. In feite hield Brown zes jaar geleden een verge
lijkbaar verhaal en vervolgens werd het stil. De kans is groot dat na
een kort debat over de euro de Britten opnieuw met de rug naar Eu
ropa gaan staan.
door Louis Burgers
Economische voorspellingen
of berekeningen zijn altijd
omgeven met de nodige twijfels.
Wanneer iemand als de Britse
minister van Financiën Gordon
Brown dus vijf voorwaarden
stelt om 'helder en zonder enige
twijfel' vast te stellen of het land
de euro kan omarmen, dan is
duidelijk dat hij eigenlijk niets
voelt voor toetreding.
Zes jaar geleden kwam Brown
met zijn vijf tests. Maandag
middag moest hij in het Lon
dense parlement toegeven dat er
nog maar weinig van terecht is
gekomen. Als een doekje voor
het bloeden kondigde hij aan in
april opnieuw naar de voor
waarden te kijken om eventueel
volgend najaar een referendum
te kunnen houden. In Westmin
ster gelooft echter bijna nie
mand dat hij serieus denkt in
tien maanden tijd het land te
kunnen klaarstomen voor de
euro.
Het klinkt, om het dagblad The
Independent te citeren, wel erg
veel als het haast gebruikelijke:
„Beginnen jullie maar vast, we
halen jullie wel in - als we dat
willen." Vooralsnog wil Groot-
Brittannië niet: uit peilingen
blijkt de laatste maanden een
groeiende afkeer van de euro.
Dat wordt vooral in de hand ge
werkt door verhalen in de pers
die consequent alleen de nega
tieve kanten van de eenheids
munt benadrukken.
Alleen al het gegeven dat invoe
ring van de euro door Londen
wordt bekeken in termen van
economie, geeft aan dat Brown
en premier Blair geen politieke
beslissing kunnen nemen. Ten
eerste zijn zij het onderling niet
eens: Blair wil graag toetreden;
Brown wil het uitstellen. Ook
weten zij dat een positieve be
slissing leidt tot een onsmakelij
ke, felle anti-Labour campagne
door delen van de schandaal
pers. Uitstel van de beslissing
ligt daarom voor de hand.
Gisteren wilden Blair en Brown
de Britse pers op een persconfe
rentie overtuigen dat hun 'euro-
hart' op de juiste plaats zit. Het
is de start geworden van een in
tensieve campagne om het Brit
se publiek te overtuigen van de
voordelen van toetreding. Het is
nog maar de vraag of zij daarin
zullen slagen. De Britten vinden
nu eenmaal alles dat van het
continent komt beneden hun
waardigheid.
Dat geldt helemaal voor de euro
die onomwonden wordt gezien
als een poging van Duitsland en
Frankrijk om de Britten hun
soevereiniteit af te pakken. In
de Europese Conventie, die op
dit moment werkt aan een EU
Grondwet, zien zij een verdere
poging. In feite zijn zij nog
steeds niet gewend aan het Eu
ropese concept dat regels voort
durend kunnen worden aange
past, als de omstandigheden
zich wijzigen. Britse clubs - en
de Britten zien de EU vooral als
een club - kennen nu eenmaal
regels die vaak in honderd jaar
niet veranderen.
De aankondiging van Brown
maandag volgde op wekenlan
ge, intensieve onderhandelin
gen met Blair. Niet voor niets
lekte vorige week de brief uit
waarbij Blair en Brown in 1994
afspraken dat Blair de eerste
premier-kandidaat zou zijn.
Daarvoor moest hij accepteren
dat op financieel en sociaal ter
rein Brown het voor het zeggen
zou krijgen, en de eerste kandi
daat zou zijn om hem op te vol
gen. In dat licht bezien is de
voorzichtigheid waarmee
Brown de kwestie van de euro
benadert meer dan logisch.
De onderlinge strijd betekent
wel dat de Britten opnieuw van
een afstand zullen toekijken hoe
Europa zich ontwikkelt. Uitstel
zal toetreding alleen maar
moeilijker maken, ook al omdat
de conservatieve oppositie de
euro afwijst. Delen van de To
ries willen zelfs helemaal uit de
EU treden.
Zo bezien hadden Blair en
Brown er goed aan gedaan
maandag een politieke beslis
sing aan te kondigen. De nu ge
uite, vage economische argu
menten zorgen er alleen maar
voor dat de afstand tussen hun
land en de rest van Europa weer
wat groter wordt. GPD
In het Servische dorp Svilos praten de kinderen met een Kroatisch accent.
foto Cees van Zweeden/GPD
door Cees van Zweeden
Met zijn orthodoxe kerk en het monu
ment voor de gevallen partizanen lijkt
Svilos een volkomen normaal Servisch
dorp. Maar kinderen op straat begroeten el
kaar met 'bog', het Kroatisch voor 'hallo', en
spreken in een Kroatisch dialect. Dat is niet
omdat zij Kroaten zijn, want de bevolking
van Svilos bestaat voor 99 procent uit etni
sche Serviërs. Maar het dorp is al meer dan
twintig jaar verstoken van Servische radio
en televisie.
Desenka Mrvacin (50), de vrouwelijke bur
gemeester, laat horen wat zij op haar tran
sistorradio zoal kan ontvangen. Radio Za
greb uit Kroatië klinkt het helderst, maar
ook zenders uit Hongarije, Macedonië en
Bosnië zijn goed te verstaan. Als ze probeert
af te stemmen op Radio Belgrado, klinkt
slechts geruis. „En met de televisie is het
precies hetzelfde", zegt ze. „Het enige wat
doorkomt zijn de Kroatische zenders."
Dat is curieus, want Svilos is van Belgrado
gescheiden door amper tachtig kilometer
asfalt, terwijl Zagreb driehonderd kilome
ter ver is. Maar het dorp ligt in een nauwe
vallei die haaks ligt op de majestueuze Do-
nau, de rivier die Kroatië en Servië ver
bindt. Door een speling der geografie blijft
Svilos verstoken van Servische radio-en te
levisiesignalen.
„Dat wij aangewezen zijn op de Kroatische
televisie, is tamelijk wrang", meent Mrva
cin. „De Kroaten vermoordden tijdens de
laatste wereldoorlog in dit dorp 138 men
sen. En nu spreken onze kinderen met een
Kroatisch accent, en kijken ze naar Kroati
sche voetbalwedstrijden. Als ze het Servi
sche team willen zien spelen, moeten ze naar
Cerevic, het volgende dorp."
Al in de jaren tachtig, toen Joegoslavië nog
Joegoslavië was, bracht een Kroatische
krant een reportage over het dorp. „We wei
gerden toen kijkgeld te betalen aan Belgra
do", zegt Mrvacin. „De Kroatische corres
pondent legde dat uit als een daad van
verzet tegen het regime."
Als de weergoden buitengewoon gunstig
gestemd waren, wilde in die tijd nog wel
eens ernstig verwrongen beeld uit Belgrado
op de buis komen, maar sinds 1999 is zelfs
dat verleden tijd. In dat jaar vond de Navo
het nodig de antenne te bombarderen die 8
kilometer van Svilos stond.
Dankzij de Kroatische radio en televisie
blijven de 360 inwoners van het dorp echter
goed geïnformeerd over hun Servië. „De
Kroaten laten geen kans onbenut om de ne
gatieve feiten voor het voetlicht te bren
gen", zegt Mrvacin. „Op 24 maart 1999
meldden ze om half acht 's avonds dat wij
die dag gebombardeerd zouden worden. De
Servische televisie bracht het nieuws pas
uren later, nadat de eerste bommen waren
ingeslagen."
Behalve van radio en televisie is Svilos ook
verstoken van telefoon. Er is slechts één
vaste telefoon, die meestal buiten bedrijf is,
en een gsm-signaal vermag het dorp niet te
bereiken.
Zelf heeft de burgemeester een grote anten
ne op haar huis laten zetten, die het gsm-
signaal moet binnenhalen. „Maar dat werkt
soms dagen achtereen niet. Vorige week
werd mijn buurvrouw, wier beide benen ge
amputeerd zijn, ernstig ziek. Toen de ambu
lance eindelijk kwam, was ze bijna dood."
Als iemand overlijdt, is er ook geen postbo
de om de rouwkaarten te bezorgen. „We
moeten onze post in het volgende dorp op
halen", zegt de burgemeester.,De postbode
komt hier niet, zelfs niet om telegrammen te
bezorgen."
De uitweg uit het isolement is een glasvezel
kabel, die het telecommunicatiebedrijf de
360 kluizenaars van Svilos heeft aangebo
den. Met die kabel zou ieder huis over een
telefoonlijn en de nationale televisiezen
ders kunnen beschikken, om nog maar te
zwijgen over zoiets ongehoords als internet.
Maar het probleem is geld. De meeste dor
pelingen leven van kleine stukjes land, waar
soms niet meer dan één zielige koe op graast.
Wel heeft het Franse concern Lafarge een
nabijgelegen cementfabriek gekocht, waar
een aantal mensen nu een redelijk inkomen
verdient. „Ze willen de glasvezelkabel al
leen aanleggen als iedereen meedoet", zegt
Mrvacin. „Maar 500 tot 1000 euro is voor de
meeste huishoudens hier onbetaalbaar."
GPD
VAN GOGH - Op een kunst-
Veiling in Dordrecht is het
schilderij Schemering van
Vincent van Gogh voor 4200
gulden van de hand gegaan.
Een paneeltje van Jeroen
Bosch, voorstellende de Ver
zoeking van de Heilige Anto-
nius, werd geveild voor 2000
gulden.
ZWAKKE ZWALUWEN - De
aanhoudend lage temperatuur
eist zijn tol onder de zwaluwen
in Zeeland. Sommigen tuime
len van hun zitplaats, andere
zwaluwen kunnen zo worden
opgepakt. Ook worden dode
exemplaren gevonden.
Door de koude zijn er weinig
insecten en leiden dé vogels
honger. Volgens sommige
mensen heeft ook het bespui
ten met landbouwgif van
boomgaarden een schadelijke
invloed op de zwaluwstand.
BADHUIS - Het Groette Kruis
te Breskens wil een openbaar
badhuis in het dorp bouwen.
Burgemeester en wethouders
juichen het plan toe.
GOLFBAAN - In Domburg
wordt binnenkort begonnen
met de aanleg van een golf
baan. Het geld hiervoor is door
particulieren bijeengebracht.
PZC
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bossoher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AAVIissingen
Tel. (0118) 484000
Fax:(0118)470102
E-mail: redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118)484000
Fax. (0118)470102
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)273000
Fax. (0113) 273030
E-mail: redgoes@pzc.nl
Temeuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115) 645769
Fax. (0115) 645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114) 372776
Fax. (0114) 372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst.
8.30-17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen
0800-0231231
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag van 2,00)
per maand 20.50
per kwartaal: 55,10
per jaar: €209.90
Voor toezending per post geldt
een toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag:€ 1,10
zaterdag: 1.65
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentie-orders worden
uitgevoerd overeenkomstig
de Algemene Voorwaarden van
Wegener NV en volgens de
Regelen voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0118) 484000
Fax(0118)470100
Personeelsadvertenties:
Tel. (0118) 484240
Fax(0118)470100
Rubrieksadvertenties (kleintjes)
Tel. (0118) 484321
Fax: (0118) 484370
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel: (0118) 484369
Fax: (0118) 484309
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114) 372770
Fax:(0114)372771
lnternet:www.pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De door u
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat-wordt gebruikt voor onze
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde
derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij; PZC. afdeling
lezersservice, Postbus 3229,4800 MB Breda
Behoort tot lUSQEnSr