PZC ^0 Zout stroomt door de aderen en het werk van Marisa Keiler Kunsthuis in Kats Gewonden bij botsing veer tegen aanlegfuik Noordzee krijgt later toegang tot Haringvliet Zin in zon met uitzicht op zee? 12 Havenschap intern verdeeld over koers samenwerkingsverband WËÊÊËÊUÈËÈÊÈBÊÊÈKBÊBÊHÊSÈËÊÊÊËÊBÊBÊÊBSÊÊËBÈËÈÊÊÈÊÈÊÊÈËÈBIÈÊÊM kunst Vlieg naar Turkije vanaf €279,- zaterdag 7 juni 2003 Samenwerking Zoeken Oude bekenden Hoge snelheid Agrarische sector en CWI werven samen vacatures Begrip Critici vrezen uitverkoop haven Het havenschap Zeeland Seaports is een instituut dat bepaald niet bekend staat om zijn openheid. Maar het be gint scheuren te vertonen. Oorzaak van interne ruzies is de intensievere samenwerking met het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en de ver schillende opvattingen over koers en zeggenschap van management, be stuur en politiek. Hoewel het haven schap een overheidsorgaan is waarin de provincie en de gemeenten Vlissin gen, Borsele en Terneuzen deelne men, hebben politici geen zicht op wat er gebeurt. Van echte politieke controle is dan ook geen sprake. Cri tici vragen zich dan ook af of de inten sievere samenwerking met wereldha ven nummer één niet de uitverkoop is van Zeeland. In een reeks verhalen besteedt de PZC aandacht aan het havenschap, de beslotenheid, de in terne conflicten en de samenwerking met Rotterdam. V tuf fcttï door Jeffrey Kutterink De samenwerking met Zeeland Seaports wordt in Rotterdam met geheel andere ogen bezien dan in het Zeeuwse. De aanleg van de Tweede Maasvlakte is nog niet zeker en de hoeveelheid beschikbare grond is vol gens het havenbedrijf ook niet om over naar huis te schrijven. Dus is sa menwerken met een haven aan diep zeewater aantrekkelijk. Temeer omdat in die haven het Ant werpse bedrijf Hesse-Noord Natie de Westerschelde Container Terminal wil inrichten. De Belgische 'dozenschuiver' is eigen dom van Port of Singapore Authority (PSA)Het maakt de Aziaten in strikte zin niet uit of containers aankomen in Antwerpen, Rotterdam of Vlissingen. Zij kijken vooral naar de prijs: waar zijn de haven- en kadegelden het laagst? De Vlamingen én de Zeeuwen werken goedkoper dan de Hollanders Rotterdam zou die terminal eigenlijk liever in de eigen haven neerzetten. Nu dat (nog) niet kan, is samenwerken met Zeeland second best. Het bete kent in elk geval aanschuiven aan de tafel met Hesse-Noord Natie en dus met eigenaar PSA. Wat moet dat samenwerken kosten? Slechts vijftig miljoen euro. Een schijntje, dat wel de helft van de zeg genschap in Zeeland oplevert. De sa menwerking heeft Rotterdam nog geen cent rijker gemaakt. Maar baat het niet, dan schaadt het niet, is de ge dachte. Dat internationale krachtenspel is nu precies wat critici doet huiveren voor de samenwerking. Zij vrezen de uit verkoop van Zeeland aan Rotterdam. Er is ook wel reden om kritisch te zijn. Zeeland Seaports blinkt namelijkniet uit in het openzetten van de ramen. Hoewel het havenschap een samen werkingsverband is tussen provincie en gemeenten, hebben politici nauwe lijks inzicht in wat er speelt. Na het verdwijnen van de financiële tekorten verloren ze ook hun interes se. Er hoefde geen geld meer bij, de havens groeiden zichtbaar en de werkgelegenheid nam toe. Stukken bladerden ze sindsdien snel door. Op papier is politieke controle dus moge lijk, maar in de praktijk komt er niets van terecht. Pas toen begin dit jaar een hevige ru zie tussen de ondernemingsraad en het algemeen bestuur op straat werd uitgevochten, schrok de politiek wak ker. De ruzie bleek echter al een half jaar aan de gang. En niet alleen tussen de ondernemingsraad en bestuur, maar ook tussen directeur en bestuur. Hoofdrolspelers in de soms felle dis cussies in de top van het havenschap over de opzet van de nieuwe samen werking waren voorzitter DBruinoo- ge en directeur J. Philippen. Toen dui delijk werd dat 'Zeeland' niet voor de volle honderd procent de scepter zou gaan zwaaien over de nieuwe exploi tatiemaatschappij en Philippen niet - zoals de bedoeling was - de 'baas' er van zou worden, ging het mis. Philippen sneuvelde op 'een misver De Scaldiahaven in Vlissingen-Oost hebben Vlissingen en Rotterdam samen ontwikkeld. Die samenwerking wordt nu verder uitgebreid. foto Lex de Meester - v- stand'. Waar hij dacht dat de overstap van het bestaande naar het nieuwe sa menwerkingsverband niet meer dan een automatisme zou zijn, bleek er juist een heel andere koers te worden gevaren. Daarbij was sprake van een sterk verzelfstandigd samenwer kingsverband. Rotterdam wilde dat zo, niet anders. Philippens notitie over de opzet, zoals die hem voor ogen stond, werd van tafel geveegd. De OR voelde zich een oor aange naaid, want die ging uit van de opzet zoals Philippen die hen had voorge spiegeld. De OR kon uiteindelijk niet anders dan negatief adviseren. Te laat, want de besluitvorming was op dat moment al rond. Het was het begin van alle ellende. De ondernemingsraad spande twee rechtszaken aan bij de ondernemings kamer van het Gerechtshof in Am sterdam en beschuldigde bestuursle den van belangenverstrengeling. De OR zegt te beschikken over bewijzen, maar niemand heeft die tot nu toe ge zien. Wie heeft nu de macht over de Zeeuw se havens en is Zeeland straks nog wel baas in eigen huis? Het zijn de vragen die steeds terugkomen. Op papier hebben beide havenbedrijven ieder de helft zeggenschap en is uitverkoop van Zeeland niet aan de orde. Beide stoppen vijftig miljoen euro als startkapitaal in de samenwerking. Het geld om onder andere de contai nerkade aan te leggen, leent Zeeland Seaports: vierhonderd miljoen euro. Geleend wordt er pas als er wordt ge ïnvesteerd. Rotterdam draagt ook de helft van alle risico 'sEn al zou de aan leg van de WCT niet doorgaan of ESM mislukken, dan komen de gronden weer in bezit van Zeeland Seaports. Dus wat is er tegen de samenwerking? Zolang het banen oplevert en de Zeeuwse belangen niet worden ver kwanseld is er toch niets aan de hand?, stelt het havenschap. Critici vrezen dat de wereldhaven de Zeeuwen wel degelijk zal overvleuge len. Het hangt bijvoorbeeld af van de kracht van personen. Maar echt con crete aanwijzingen hebben ze er niet voor. Eén ding heeft de ondernemingsraad in elk geval bereikt. Er wordt over het havenschap gesproken in de gemeen teraden en de Staten. Nu klinkt plots de roep om scherpere controle, meer inzicht en zelfs om verzelfstandiging van het havenbedrijf. dinsdag in de PZC: havenschap moet een NV worden door Ernst Jan Rozendaal WISSEtfKERKE - De twintig eerste levensjaren aan de Boule vard van Vlissingen laten hun sporen nog steeds na. Water, lucht en licht spelen een belang rijke rol in het werk van kunste nares Marisa Keiler (1957). De geboren Vlissingse woont sinds tien jaar in Singapore. Daar wordt haar werk als westers er varen, hier springt de oosterse invloed in het oog. Maar: „Nog steeds put ik vooral uit mijn er varingen van vroeger." Keller is docent grafiek aan het College of the Arts in Singapore. Ze exposeert regelmatig in haar woonplaats en ook in Australië en de Verenigde Staten, maar in Zeeland is haar werk nog nooit te zien geweest. Daarin komt nu verandering, want deze maand zijn haar houtsneden en ander grafiek te zien in galerie De Praktijk in Wissenkerke. Water, planten, het strand, licht en lucht zijn de belangrijkste onderwerpen van haar houtsne den. Haar overige grafische werk - ze gebruikt de techniek van ets, monotype en houtdruk door elkaar - is bijna abstract. Dat zijn eerder sfeerbeelden van de waterkant. Keiler: „Zeeland is het mooiste woord dat ik ken. Zee en land. De tegenstelling tussen land en water, die je aan de kust het dui delijkst kunt ervaren, speelt een grote rol in mijn werk. Het idee dat er achter de horizon nog iets is wat wij niet kennen, fasci neert mij. De mens is toch een landdier. De zee is onbekend en mysterieus. Er is altijd dat ver schil tussen het onbeweeglijke, ondoorgrondelijke land en de dynamische, transparante zee. De kust is een gebied van veran dering. De zee verandert altijd. Tegelijkertijd is de zee altijd hetzelfde. Als je vanaf de kust over het water uitkijkt, zie je een oeroud beeld. Ik ervaar het al tijd als een plek waar je kijkt naar het verleden, terwijl je in het heden staat en ook iets kunt zien van de toekomst. Mijn roots zijn natuurlijk heel belangrijk voor deze wat filosofische blik op zee en kust." Hoewel in Singapore de zee niet ver weg is, ervaart Keiler daar niet hetzelfde als in Zeeland. „Men is daar nogal naar-bin- nen-kijkerig. Er lopen weinig wegen langs de zee. De mensen hebben daar ook niet zo'n band met de natuur. Het is een tro pisch gebied, dus veel meer dan hier is de zee daar omgeven door groen en bomen. De zee is ook modderig. De hele sfeer is an ders, dus zijn mijn jaarlijkse bezoeken aan Zeeland heel be langrijk. Ze houden mijn herin neringen levend. Een bevesti ging. Zo van: 'O ja, het is er nog? Ik heb soms het idee dat er zout door mijn aderen vloeit. In mijn werk probeer ik ervaringen van vroeger te vangen in vorm en kleur." Toch heeft ook haar langdurige verblijf in het Verre Oosten zijn uitwerking niet gemist. „Mijn kleurgebruik is hier uitgespro kener geworden en de combina tie van planten en water is ook een onderwerp dat mij aan spreekt. Anderzijds gebruiken kunstenaars in Singapore veel minder blauw, paars en violet dan ik. Dat zijn typisch Europe se kleuren. Rood, geel en zwart zijn bij hen favoriet. Dat zijn kleuren die ik minder gebruik. Ik probeer wel aan te sluiten bij traditionele oosterse kunstvor men. Ik ben een groot bewonde raar van de negentiende-eeuw- se Japanse houtsneden. Toch is mijn techniek weer anders. Ik gebruik niet voor elke kleur een ander blok. Ik werk met één blok en snij voor elke drukgang steeds meer weg. Mijn inkt breng ik niet aan met een roller, maar ik schilder op het blok. Ik druk drie of vier lagen over el kaar, niet op rijstpapier, zoals bij de Japanse houtsneden, maar op modern westers print papier. Het is dus een mix van oosterse en westerse technieken zoals ik die eigenlijk nog nooit ben tegengekomen." Expositie: grafiek van Marisa Keiler in galerie De Praktijk in Wissenker ke, de hele maand juni, open do t/m za van 13-17 uur. Morgenmiddag demonstreert Keiler haar houtsne detechniek. Aanvang: 16 uur. - 0 Houtsnede van paalhoofd van Marisa Keiler. doorErnst Jan Rozendaal KATS - De ruimte is groot ge noeg voor een atelier én een galerie. Op zijn tijd zullen er workshops worden gegeven en eigenaresse Lenny van Broek hoven denkt zelfs aan muziek- of toneeluitvoeringen. Als het aan haar ligt, wordt Galerie Kats een multifuctionele en laagdrempelige kunstinstel ling. Morgen opent de galerie in Kats haar deuren. Vanaf november hebben Van Broekhoven en haar echtgenoot Gerard van der Wal naar dit moment toegeleefd. Hij is een Zeeuw van afkomst en wilde vanuit Tilburg terug naar de provincie. Hij vond een baan in Middelburg. Van Broekhoven is opgegroeid in Geldrop. Ze is kunstenares. Ook zij zag Zee land helemaal zitten. Ze hadden wel hun wensen. Beiden wilden ze graag dicht bij het water wo nen, op een rustige plek en met voldoende ruimte om zijn bi bliotheek en haar atelier kwijt te kunnen. „Noord-Beveland leek ons het rustigst", vertelt Van Broekho ven. „We zijn rond gaan rijden en hebben gekeken wat er te koop was. Toen we dit pand in Kats zagen, dacht ik eerst dat het niks was. Totdat we binnen kwamen. Toen was ik ver kocht." Want achter het huis dat ze nu bewonen staat een grote hal. Ooit was er een aanne mingsbedrijf gevestigd, daarna was het een botenopslag. Nu is de ruimte helemaal opgeknapt. In het midden zijn tentoonstel lingspanelen opgesteld. In het hoge plafond zorgen luiken voor een overdadig binnenvallend daglicht. Van Broekhoven: „Het is zo groot dat we al snel bedachten dat het niet alleen geschikt is voor een atelier, maar ook voor een galerie. Die combinatie spreekt me aan. Ik wil dat de mensen die de galerie bezoeken meer doen dan alleen kunst be kijken. Ze kunnen zien waar ik mee bezig ben. Werk dat nog niet af is, ruim ik niet op. Dan kan men zie hoe het werk groeit. Verder wil ik de kunstenaars die hier exposeren, vragen om workshops te geven. Gewoon tussen het werk dat ze hier ten toonstellen. Ik denk het de men sen aanspreekt om te zien hoe die werken ontstaan. Wie weet kan deze ruimte ook dienen als gastatelier." Op de expositie die morgen be gint, is behalve van Van Broek hoven (materiewerken en schil derijen) kunst te zien van Pieter Reef (materiewerken en schil derijen), Wendy Veldhuis (schil derijen) en Marianne van Bakel (schilderijen en fotografie). Het zijn oude bekenden uit Geldrop. In de toekomst hoopt Van Broekhoven ook buitenlandse kunstenaars in Kats te presen teren. Haar galerie legt zich niet toe op een bepaald genre of een be paalde stijl, aldus Van Broekho ven. „Belangrijk is dat ik er zelf iets mee heb. Het mag twee- of driedimensionaal zijn, figura tief of abstract. Ik denk dat ik redelijk de emotionele waarde van een kunstwerk kan inschat ten. Er moet een bepaald gevoel uit spreken." In haar eigen werk is de zoek tocht naar wat zich achter fa9a- des bevindt een belangrijk the ma. „Ik wil een boekje maken over flessenpost. Daarbij gaat het om een verlangen naar con tact, tegelijkertijd weet je nooit wat er achter zit. Verder heb ik verschillende werken gemaakt van mensen die maskers dragen. Bijvoorbeeld een droevig ge zicht achter een vrolijk masker. Die discrepantie kun je alleen zien aan de ogen. Ik onderzoek graag hoe je zoiets in beeld brengt. Ik heb in het logo van de galerie ook een oog verwerkt. Ogen zijn de venster van de ziel. Voortdurend probeer je te van gen wat daarin verborgen is. Ik zoek als kunstenaar graag wat er achter de facade zit. Tegelijk- tijd accepteer ik dat je dat nooit echt te weten komt." Opening Galerie Kats, morgen om 14 uur. De hele komende week is de galerie geopend, daarna wo Hm vri van 11-18 en za en zo van 12-18 uur. door René van Stee BRESKENS - Aan boord van het fietsvoetveer tussen Bres- kens en Vlissingen zijn donder dagmiddag twee gewonden ge vallen bij een aanvaring met de aanlegfuik in Breskens. De voormalige PSD-veerboot Ko ningin Beatrix botste frontaal op de westelijke fuikwand. Het houten remmingswerk van de fuik werd over een lengte van ruim vier meter zwaar bescha digd. Ook de Koningin Beatrix liep averij op. Onder de gewon den was een Duitse kleuter, die met een hoofdwond naar het ziekenhuis werd vervoerd. Een andere persoon liep schaafwon den op. Woordvoerder F. Jochems van vervoerder BBA Fast Ferries Zeeland wijt het ongeval aan een stuurfout. „Vooralsnog is er geen technisch mankement aan de stuurinrichting geconsta teerd. Daarom gaan we er van uit dat het om een inschattings fout gaat. Het schip is bij het naderen van de wal te ver uitge weken in westelijke richting, waardoor het met zijn rechter- voorkant de fuik raakte", ver klaart Jochems. Tijdens het ongeval waren 96 passagiers aan boord. Volgens een 22-jarige passagier uit Hoek ging de botsing gepaard met een enorme klap, waarna tientallen mensen over elkaar heen tui melden. „Ikzelf werd langs vier stoelen tegen een wand gelan ceerd. De mensen die langs de reling stonden, vielen om als do minostenen", aldus de man. De Hoekenaar had ook de in druk dat de aanvaring gebeurde met een redelijk hoge snelheid. Volgens Jochems was dit abso luut niet het geval. Hij verge lijkt de snelheid op het moment van de botsing met die van een voetganger. „Een schip met de afmetingen van het fietsvoet veer heeft een enorme massa. Daardoor komt de klap bij een botsing veel forser aan dan bij lichtere voertuigen of voorwet- pen. Overigens, als een voetgan. ger tegen een muur wandel, gaat hij of zij negen van de ties keer knock-out", legt hij uit. Na een eerste inspectie schat 1 Geluk van Rij kswaterstaat, -ej. genaar van de aanlegfuik - d schade aan het remmingswerl op enkele honderdduizender. euro's. Die wordt verhaaldopdt veroorzaker. Volgende weel vindt bij laag water nog een uit. gebreide inspectie plaats. Vol- gens Geluk is de beschadiging van het remmingswerk geen den de afvaarten te staken. Over de hoogte van de schade aan de Koningin Beatrix kot Jochems geen uitspraak doen, VLISSINGEN - De Centra voot Werk en Inkomen (CWI's) in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg gaan samen met de agrarische sector vacatures werven. Er komt een gezamen lijk vacatureservicecentrum. Alle betrokken partijen hebben dat gisteren besloten. Kleine agrarische bedrijven hebben vaak moeite vacatures in te vullen ondanks de toename van de werkloosheid. Vandean- dere kant hebben de CWI's nies altijd zicht op alle vraag naar arbeidskrachten. Het nieuwe initiatief moet het voor onder nemers makkelij k maken om te gen de laagste kosten en inspan ningen nieuwe werknemers aan te trekken. Namens de agrarische sector neemt de stichting Alles voor groene arbeid aan het project deel. In die stichting werken al langer de landbouworganisa ties in Zuid-Nederland en de vakbonden FNV en CNV samen Het streven is om jaarlijks 1500 vacatures te werven. Het om vacatures voor structureel werk. ANP door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het eerste project voor een nieuwe Delta, het op een kier zetten van de Haring- vlietsluizen, loopt vertraging op, omdat meer overleg nodig is. Staatssecretaris M. Schultz van Haegen van Verkeer en Water staat heeft de Tweede Kamer gisteren verzekerd dat het pro ject in elk geval doorgaat. Zij stelt er maximaal 35 miljoen eu ro voor beschikbaar. Het op een kier zetten van de Haringvlietsluizen, waardoor de overgang tussen de zoute Noordzee en het nu nog zoete Haringvliet wordt hersteld, hing aan een zijden draadje. Voor het project was 32 miljoen euro begroot. Door extra kosten voor onder meer het verplaatsen van een zoetwaterinlaatpunt aan het Haringvliet dreigde dit bedrag fors overschreden te worden. Organisaties als Na tuurmonumenten, sportvissers federatie NWS en milieuorga nisatie Stichting De Noordzee trokken daarover vorig jaar aan de bel. Het financiële probleem lijkt verholpen. Staatssecretaris Schultz van Haegen en minister C. Veerman van Landbouw, Na tuurbeheer en Visserij (LNV) hebben besloten het budget te verhogen tot maximaal 35 mil joen euro. Meer geld komt er niet, omdat de rijksoverheid moet bezuinigen en er nog geld moet overblijven voor andere natte natuurprojecten. Om met 35 miljoen euro rond te komen, moet het plan 'zoveel mogelijk' worden versoberd. Aan het project zelf hoeft dat, aldus de twee bewindslieden, niets af te doen. De planning wordt wel bijgesteld. De in gangsdatum 1 januari 2005 is verschoven. Naar welk tijdstip, is nog niet bekend. Dat is afhan kelijk van overleg met andere partijen, waaronder water schappen en gemeenten, en het tempo waarin het plan kan wor den aangepast. Nieuw is dat het kabinet extra aandacht vraagt voor de zoet watervoorziening voor de land bouw bij het verder uitwerken van natuurplannen voor het Deltagebied. Schultz van Hae gen en Veerman vinden dat daarover 'een fundamentele discussie' moet komen met de provincies Zeeland, Noord- Brabant en Zuid-Holland. Op Goeree-Overflakkee zijn boe ren afhankelijk van zoetwater toevoer uit het Haringvliet. Stichting De Noordzee is niet ontevreden over het besluit moet het project worden verso berd. „Het gaat in elk geval door", laat E. van Well weten Hij heeft er ook begrip voor dat de uitvoering wordt verlaat „Liever een goed doordacht plan dan haastwerk." Het op een kier zetten van de Haringvlietsluizen heeft tot doel de natuurlijke overgang tussen zoet en zout water in het Haringvliet voorlopig ge deeltelijk te herstellen. Voor trekvissen als zalm is dat be langrijk. En het Haringvliet kat weer de rol van kraamkamer gaan vervullen voor Noordzee vissen. Advertentie Elke week in de zaterdagkrant Reizen I Daar moetje naartoe. Galerie Kats is een combinatie van atelier en tenoonstelling. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 68